Suurmiehen
synty
Irma Sulkunen. Elias
Lönnrot ja hänen pitkä varjonsa. SKS kirjat 2025, 413 s.
Kuten tunnettua,
Kalevala syntyi Elias Lönnrotin työpöydällä. Kollegat ymmärsivät asian jo
aikanaan ja eräät heistä suhtautuivat lönnrotilaisen vapaaseen kansanrunouden
käsittelyyn ja omien riimien reippaaseen lisäilyyn varsin kriittisesti.
Ajatus erityisen
suomalaisen eepoksen kokoamisesta oli kyllä ollut ilmassa jo hyvän aikaa, kun Lönnrot
sitten toteutti oman versionsa. Runoja oli kerätty jo 1700-luvulla ja kerättiin
yhä paljon. Vasta Lönnrot kuitenkin loi niistä yhtenäisyyttä tavoittelevan
kokonaisuuden, kevyellä kädellä, mutta niin se saatiin syntymään. Hän olisi
voinut Kolumbuksen tavoin sanoa: ”kaikki olisivat voineet saman tehdä, mutta minä
olin ainoa, joka teki”.
Lönnrot ei siis
ollut vailla kriitikoita enempää kuin edeltäjiäkään, mutta olipa ihailijoitakin
ja kun kansamme tarvitsi aitoa suomalaista ja suomenkielistä suurmiestä, niin
siitähän se löydettiin. Lönnrotin opiskelutovereista Snellmanista ja
Runebergista tehtiin suurmiehiä ja oli tavallaan vain kohtuullista, että
hänestä tehtiin sitten myös.
Lönnrot kuvataan
perivaatimattomaksi mieheksi, joka vieroksui moista monumentin roolia ja yleisen
käsityksen mukaan vähätteli ansioitaan, joihin sentään kuului kansallisen projektin
kannalta aivan keskeisen tärkeä Kalevala ja lisäksi paljon muuta, sanakirjoista
ja kirjakielen kehittämisestä virsiin ja populaariin lääketieteeseen kansan
tarpeiksi.
Sulkunen tuntee
perin pohjin sen miljöön kiistoineen, jossa Kalevala syntyi ja myös niiden
miesten ansiot, jotka ovat jääneet Lönnrotin rinnalla varjoon, vaikka olivat jo
aiemmin esittäneet idean eepoksesta ja keränneet kansanrunoutta jopa enemmän
kuin hän.
Reinhold von
Becker, D.E.D. Europaeus, K.A. Gottlund ja eräät muutkin tekivät suuren työn,
mutta on sittemmin lähes unohdettu. Miksi näin? Oliko Lönnrotin oma käytös
kaiken vaatimattomuuden kaavun alla ollut tarkoituksellisesti johtamassa tähän
tulokseen?
Sulkusen
kirjasta saa käsityksen, että ainakin kirjoittaja on tätä mieltä. Puhuessaan eepoksen
luomisen ideasta Lönnrot esitti sen omanaan eikä maininnut edeltäjiään eikä
heidän ansioitaan. Lönnrotin suuri merkitys taisi kuitenkin olla lähinnä siinä,
että hän päästeli niin vapaalla kädellä omaa tekstiään mukaan kansanrunoihin,
kun muut sen sijaan suhtautuivat ainekseen suuremmalla pieteetillä.
Kärjistäen voisi
sanoa Sulkusen kuvan Lönnrotista olevan hieman samanlainen kuin Winston Churchillin
kiteytys kilpailijastaan Clement Attleesta: ”Hän on hyvin vaatimaton ja hänellä
on siihen monia päteviä syitä”.
Lönnrot ei ollut
tieteellisesti pätevä suomen kielen professori eikä etevä lääkäri. Hän ei
myöskään ollut vailla omanarvontuntoa ja erottautui monessa mielessä rahvaasta.
Perheenisänä hän ei ollut kovinkaan huolehtivainen tai empaattinen, vaikka
epäilemättä suuresti rakastikin vaimoaan ja lapsiaan.
Mutta mitäpä on
sanottava vaikkapa Runebergin historiakuvasta? Tai Topeliuksen tai Väinö Linnan
suhteesta kriittiseen historiantutkimukseen. Edellinen oli sentään Suomen historian
professori ja jälkimmäinen tieteen akateemikko.
Mitä vaimoihin
ja lapsiin tulee, moni suurmies on ollut toivoton narsisti ja kotityranni, mitä
Lönnrot ei suinkaan ollut.
Uskonnollisesti
Lönnrot edusti melko liberaalia suuntausta, mutta suhtautui joka tapauksessa uskontoon
vakavasti ja arvostavasti. Perheen lukuisat tragediat epäilemättä syvensivät
hänen hartauttaan.
Tässä ei ole
paljoakaan uutta ja järkyttävää, mutta toki kirjan tulokset on saatu vakavalla
paneutumisella lähteisiin. Nykyaika tuskin kuitenkaan edellyttää suurmiehiltä
mitään yli-inhimillistä. Itse asiassa ”myyttien” purkamista pidetään usein
tutkimuksen keskeisenä tehtävänä.
Kaikillahan on puutteensa.
Lönnrot näyttää minusta yhäkin, kirjan luettuani, olleen perivaatimaton
persoona, joka ei kehdannut erityisesti nostaa esille edeltäjiään, kun
suurmiehen viitta kerran oli suurella kohulla ja touhulla annettu juuri hänelle.
Oman myytin purkaminen olisi ollut myös isku vastoin ystävien kasvoja.
Yläluokkaan Lönnrot
ei kuulunut eikä pyrkinyt, mutta ei myöskään yrittänyt olla pelkkä rahvaan
mies. Minusta tässä ei olekaan mitään omituista. Myös esimerkiksi Leo Tolstoi
tai vaikkapa Kalle Kajander muistivat kyllä myös sen, etteivät kuuluneet
rahvaaseen. Aina silloin tällöin tarvittaessa he myös sanoivat asian suoraan.
Mitä tulee
siihen ristiriitaan, joka oli kansanrunojen pakanallisen maailman ja herännäisyyden
välillä, Sulkunen ei kiinnitä asiaan paljon huomiota eikä ota kantaa siihen
Heikki Ylikankaan esittämään hypoteesiin, että juuri Lönnrot olisi kuulunut
takapiruihin, kun körttiläiset tuotiin tuomiolle Kalajoien käräjillä. Ylikankaan
kirja on kuitenkin kirjallisuusluettelossa.
Sulkusen kirjan
todellinen painopiste on Lönnrotin yksityiselämässä ja erityisesti hänen vaimossaan
ja tyttärissään. Kirjoittaja on lukenut saatavilla olevan kirjeenvaihdon ja
pohtii pitkään ja hartaasti niitä psykologisia ongelmia, joita perhepiiriin
liittyi.
On tietenkin
selvää, että tällainen pohdiskelu jättää aika lailla tilaa spekulaatioille.
Melko selvänä johtopäätöksenä voi kyllä pitää sitä, että Lönnrotin ainoa neitoiän
jälkeen henkiin jäänyt tytär torjui päättäväisesti sen roolin, johon hänet
olisi haluttu suurmiehen perinnön vaalijana asettaa.
Ida lähti sen
sijaan ulkomaille ja asettui sinne asumaan. Hän kuoli Sienassa yksinäisenä ja
köyhänä. Vaihtoehtona olisi ollut elämä Suomessa edesmenneen suurmiehen
perinnön vaalijana ja ujsein juhlakalunakin.
Uhrautuvasta
työstä toisten hyväksi tytär oli jo saanut kyllikseen. Hän ei pitänyt isäänsä
edes suurmiehenä ja Fredrika Runebergin osan sijasta häntä näyttää enemmän miellyttäneen
Ibsenin Nooran rooli. Se oli uutta muotiakin.
Sulkusen kirja on
epäilemättömän asiantunteva ja todistusvoimainen. Minusta se ei kyllä
kuitenkaan erityisemmin horjuta sitä kuvaa, joka Lönnrotista on jo 1900-luvulta
lähtien vallinnut. Kansakunta tarvitsi aikoinaan suurmiehensä ja myös sai ne.
Nykyään sellaisille ei taida olla tarvetta, mutta ei kyllä ole
kandidaattejakaan enää Kekkosen jälkeen näkynyt.
Maailman onnellisin kansa. Johtaja saarnaa. Sauli Niinistö eilen Herättäjäjuhlilla.
VastaaPoistaFantastinen tilaisuus vai fasistinen tilaisuus?
Kaksikielisen yliopiston rehtorikanslerin poika myhäilee Hesarissa. Tuli pienenä pantua Postipankin säästöpossuun. Äiti opetti kieltä.
Suunnitelmatalouden kellokkaat alkavat taputtaa syksyllä ilmestyvälle ex-pääministerin omakätiselle kirjalle, jonka julkaisuoikeudet on myyty kolmeenkymmeneen maahan.
"Lönnrotin suuri merkitys taisi kuitenkin olla lähinnä siinä, että hän päästeli niin vapaalla kädellä omaa tekstiään mukaan kansanrunoihin, kun muut sen sijaan suhtautuivat ainekseen suuremmalla pieteetillä."
VastaaPoistaEikö tuo ole juuri LUOVAN suurmiehen merkki: aineiston antikvaarisen tallentavan säilyttämisen sijasta siitä luodaan kokonaan uusi, itsenäinen teos. Kansalliseepposten kokoaminen sinänsä taisi tuohon aikaan kansallisuusaatteen jyllätessä olla Euroopassa yleinen pyrkimys. Lönnot ei sentään sepittänyt Kalevan runoja kokonaan omasta päästään (vrt Ossianin laulut).
"Lönnrot olisi kuulunut takapiruihin, kun körttiläiset tuotiin tuomiolle Kalajoien käräjillä"
VastaaPoistaLuulen, että tämän taustalla on ollut pikemminkin Lönnrotin vastemielisyys silloisten körttiläisten kuultturikielteisyyttä kohtaan kuin ristiriita Kalevan ja kristillisten arvojen välillä.
"Kansakunta tarvitsi aikoinaan suurmiehensä ja myös sai ne. Nykyään sellaisille ei taida olla tarvetta, mutta ei kyllä ole kandidaattejakaan enää Kekkosen jälkeen näkynyt."
VastaaPoistaValitettavasti se on juuri noin, se kertoo paljon Suomen nykyisestä henkisestä tilasta - tai pikemminkin sen puutteesta.