Liberalismi
Venäjällä
Tsaarin Venäjä
oli virkavaltaisesti hallittu sotilasvaltio, jolle liberalismin periaatteet
olivat täysin vieraat ja jossa sen sijaan valtion yksinvallan haastoi vain
nihilistien, poliittisten desperadojen joukko, jonka ainoana tavoitteena oli
vallitsevan järjestelmän hävittäminen.
Venäjän
poliittinen järjestelmä oli perua mongolivalloituksen ajalta ja siinä
järjestelmässä ei edes ylimystö ollut vapaata, vaan itse asiassa herransa orjia.
Maassa ei ollut mitään vastavoimaa valtiolle ja yksinvaltiaalle, koska siellä
ei kehittynyt edes feodalismia, jossa hallitsijan ja vasallin välinen vala oli
molemminpuolisesti sitova.
Kun tähän
lisätään orjuuteen sidottu kansa, jota herrat kohtelivat mielivaltaisesti,
meillä onkin hallitustapa, jollaista kutsuttiin aasialaiseksi silloin, kun se
oli mahdollisimman loukkaava termi ja tarkoitti erillisyyttä länsimaisesta
sivistyksestä.
Luulen, että
yllä on kuvattu pääpiirteissään se käsitys Venäjän yhteiskunnasta ja sen
olennaisesta eroavuudesta länteen nähden kautta vuosisatojen, joka aivan
erityisesti nyt nauttii suurinta suosiota.
Eihän tämä kuva
kaikessa yksinkertaisuudessaan ihan väärä olekaan. Siinä tulee esille paljon
niistä olennaisista asioista, jotka erottivat Venäjän ja sen yhteiskunnan
länsimaista.
Samalla tuo kuva
on kuitenkin myös kiusallisen simppeli karikatyyri. Siinä on jotakin samaa kuin
feministien häthätää kyhäämissä maailmanhistorioissa, joissa sukupuolten
välinen valtataistelu ja naisten sorto on historian keskeinen teema.
Voihan asiat
niinkin nähdä, jos haluaa keskittyä vain yhteen asiaan ja pyyhkiä pois
näkyvistä koko sen valtavan laajan muun historian, jossa suureksi selittäjäksi ja
ymmärryksen tuojaksi valittu asia näyttelee tuskin mitään osaa. Silloin pitäisi
ymmärtää rajoituksensa ja olla ottamatta näkemystään liian vakavasti.
Mitä Venäjän
demokratiaan tulee, kyseessä oli 1800-luvulta lähtien termi, jolla viitattiin
siihen ihmisryhmään, joka piti arvossa demokratian periaatteita. Demokraattista
järjestelmää Venäjällä ei ollut enempää kuin muuallakaan. Yhdysvallat ja Ranska
olivat poikkeus säännöstä.
Kun Venäjällä ei
ollut myöskään mainittavan suurta keskiluokkaa, on usein ajateltu, ettei siellä
ollut lainkaan niin sanottua kansalaisyhteiskuntaa, ihmisten vapaita
yhteenliittymiä, jotka toimivat vastapainona yksinvaltiudelle. Muuttuvan
yhteiskunnan jännitteet pääsivät sitten purkautumaan vasta tolkuttomissa vallankumouksissa,
jotka tulivat yllätyksenä kaikille.
Ellen nyt vallan
erehdy, tämä on myös nykyään ollut muuan aksiomaattisena pidetty totuus, joka
sekin on korkeintaan puolitotuus.
Niin sanottuihin
Venäjän suuriin reformeihin 1860-luvulla kuului maaorjien vapautuksen lisäksi myös
vuonna 1864 perustettu zemstvohallinto, joka hoiti paikallisia asioita
valittujen edustajien välityksellä. Oikeudenhoidosta vastasi valittu
rauhantuomari.
Kyseessä oli
sangen pitkälle menevä itsehallinto ja sellainen oli myös kyläyhteisöissä,
joissa sen asioista päätettiin yleisissä kokouksissa (shod). Talossa päätti
isäntä (bolšak), eikä siellä mikään demokratia vallinnut, mutta eihän sitä
ollut muuallakaan, eikä siihen myöskään pyritty.
Mikäli unohdamme
koko zemstvohallinnon, saamme aivan vääristyneen kuvan siitä noin kahden
sukupolven mittaisesta ajasta, joka ulottui maaorjien vapauttamisesta vuoden
1917 vallankumoukseen.
Zemstvojen
piirissä syntyi myös liberaalisia liikkeitä, joiden tärkeimmät kannattajat
kuuluivat aatelistoon. Vain osittain kyseessä oli radikalismi, joka ei
esittänyt vain koko maan zemstvojen yhteistä kokousta eräänlaisena
valtakunnallisena edustuselimenä, vaan jopa perustuslakia.
Molemmissa
tapauksissa vastaus hallitsijan puolelta oli kuitenkin yhtä karu: non possumus.
Vielä vuonna 1895 nuori Nikolai II nimitti tällaisia ehdotuksia ”mielettömiksi
unelmiksi”. Viimeistään tässä vaiheessa
oli kaikille käynyt selväksi, ettei yhteistyössä hallitsijan kanssa saataisi
aikaan mitään edistystä liberalismin suuntaan. Itse asiassa zemstvojen
itsenäisyyttäkin oli koko ajan nakerrettu.
Kymmenen vuoden
kuluttua Nikolain oli otettava lusikka kauniiseen käteen. Vuosien 1905-1907
niin sanottu vallankumous toi viimein Venäjälle kansanedustuslaitoksen, duuman,
jota valtaapitävät itsepintaisesti kieltäytyivät nimittämästä parlamentiksi.
Siitä oli kuitenkin itse asiassa kysymys.
Mielestäni tässä
kannattaa joka tapauksessa huomata poliittisen ja erityisesti liberaalisen
pyrkimyksen suhteellisen varhainen herääminen ja jatkuva vaikutus Venäjällä. Se
ei suinkaan ollut vasta vuonna 1905 esiin pulpahtanut uutuus.
Kirjallisuus oli
Venäjällä tunnetusti enemmän kuin kirjallisuutta. Se oli mitä suurimmassa
määrin myös politiikkaa ja usein vaarallista. Radištšev (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=matka+pietarista+moskovaan
) sai kirjastaan ”Matka Pietarista Moskovaan” Katariina II:lta kuolemantuomion,
joka sentään lievennettiin karkotukseksi Siperiaan.
Vissarion Belinskin ”Kirje Gogolille” tuotti
hallussapitäjilleen vankeustuomion (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=herrasmies+hersonista
) ja arkkityyppinen liberaali Ivan Turgenev joutui pidätetyksi ”Metsämiehen
muistelmiensa” takia ja kehotuksen pysyä poissa Venäjältä. Tätä hän noudattikin
(ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=los+europeos
).
Kuitenkin koko
Venäjän klassinen kirjallisuus on täynnä enemmän tai vähemmän poliittisia
pohdintoja maasta ja sen tulevaisuudesta. Itse asiassa mukana on hämmästyttävän
radikaalejakin näkemyksiä (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=tolstoi+tunnustuksia).
Myös lehdistö
saattoi ilmaista jopa avolimen poliittisia näkemyksiä. Olennaista oli vain se,
ettei päätöksiä päässyt koko Venäjän suhteen tekevään kukaan muu kuin itsevaltias
ja hänen valtuuttamansa henkilöt. Duuman perustaminen muutti asiat tässä
suhteessa.
Duuman puolueet
ja niiden johtajatkin löytyivät luonnollisesti entisten zemstvoaktivistien ja radikaalien
joukosta. Erityisesti kannattaanee nostaa esille se, että liberalismi ei ollut
vain länsimaalaistajien asia. Mukana oli koko ajan myös merkittävä slavofiilien
edustus. Maaorjuuden lakkauttamisessa oli toiminut tehokkaasti slavofiili Juri
Samarin.
Jo ensimmäisen
polven slavofiileillä 1840-luvulta lähtien oli ollut liberaaleja pyrkimyksiä,
erityisesti maaorjuuden lakkauttamiseen nähden ja perinne oli jatkunut 1900-luvvulle
saakka. Ääritaantumuksellisten slavofiilien ohella voimme löytää sellaisia liberaaleja
hahmoja, kuin Dmitri Šipov, josta Solženitsyn on tehnyt yhden sankarinsa
massiivisessa historiaromaanissaan ”Punainen pyörä”.
Slavofiilit kannattivat
yksinvaltiutta, mutta tekivät sen omalla tavallaan ja joutuivat useinkin virkavallan
hampaisiin. Yksi syy oli suhtautuminen Pietari Suuren uudistuksiin, joita he
vastustivat. Heillä oli kuitenkin myös yksilönvapautta koskevia näkemyksiä,
joita ei aina voinut julkaista Venäjällä, vaan oli turvauduttava ajan ”tamizdatiin”
-ulkomailla painamiseen.
Epäilemättä voidaan
sanoa, että liberalismi Venäjällä oli hento kasvi, joka ei varttunut vankaksi
puuksi, vaan joutui historian voimien syrjäyttämäksi. Sen olemassaolon
kiistäminen olisi kuitenkin mieletöntä.
Bolševikit
tekivät parhaansa mitätöidäkseen liberaalijohtajien ja ajattelijoiden muistoa
ja heistä kenties merkittävin, hyvin suosittu ja etevä historioitsija,
kadettipuolueen (perustuslailliset demokraatit, KD) puheenjohtaja ja Suomen
ystävä Pavel Miljukov jäi onnettomuudekseen rysän päältä kiinni, esitettyään
Venäjän tavoitteeksi ensimmäisessä maailmansodassa Dardanellien salmen
valloittamisen.
Tämä nosti
suuren skandaalin sotaan väsyneellä Venäjällä ja väliaikainen hallitus joutui
luopumaan Miljukovista ja siirtämään vallan onnettomalle Kerenskille, joka oli
yhtä lahjakas oraattori kuin lahjaton hallintomies.
Jälkimaailman silmissä
venäläiset liberaalit leimattiin ääritaantumuksellisiksi suurpääoman
kätyreiksi, joiden osaksi Venäjän historiassa jäi pelkkä klovnin rooli.
Vakavien
tutkijoiden piirissä on arvioitu, että Miljukovin ja kadettien kaltaisten poliitikkojen
onnettomuus oli siinä, että he yrittivät tuoda yhä puoliksi arkaaiselle
Venäjälle aikansa etummaisten sivilisaatioiden käsitteitä ja tavoitteita.
Asiaa voisi kai
verrata siihen, miten amerikkalaiset yrittivät viedä feminismiä Afganistaniin.
Kadetit toimivat
kuin Englannin ja Ranskan liberaalit samaan aikaan, mutta Venäjällä tällaisella
toiminnalla oli toinen merkitys: he olivat siellä radikaaleja. Radikaalisuuskilpailussa
eniten tarjoavat helppoheikit kuitenkin voittivat väistämättä. Bolševikit lupasivat
kaikille kaikkea, ei sen vähempää.
Maata luvattiin
talonpojille, tehtaat (ja siis rikkaudet) työläisille ja jokainen kansakunta
sai luvan mielensä mukaan irtautua imperiumista. Vastuunsa tunteva väliaikainen
hallitus ei tietenkään voinut päästä lähellekään samaa ja leimautui siis kansan
riistäjäksi ja sen onnettomuuksien aiheuttajaksi.
Valtaan
päästyään bolševikit tietenkin ottivat takaisin kaiken sen, mitä olivat
antaneet, mutta se on jo toinen tarina. Liberaaleilla, jotka edustivat Venäjän
sivistyneistön korkeinta tasoa, ei ollut mihin nojata. Jopa niin sanottu intelligentsijakin,
joka koostui erityisesti opiskelijanuorisosta ja vapaiden ammattien
harjoittajista kannatti kritiikittömästi sitä maksimalismia, jota ”kansa” oli
saatu vaatimaan.
Itse asiassa bolševikit
saivat hyvin pian huomata häviävänsä useimmissa paikallistason vaaleissa, kuten
Vladimir Brovkin on tutkimuksessaan osoittanut. Voittajia eivät kyllä olleet
liberaalitkaan, vaan yleensä toiset radikaalit, ennen muuta menshevikit.
Tämän jälkeen oli
turvauduttava alastomaan väkivaltaan. Se huipentui vuoden 1921 hyökkäyksissä
omaa talonpoikia vastaan ilmavoimien ja tykistön voimin.
Täytyy tunnustaa, että olen itse aina pitänyt blogin alkukappaleissa kuvattua mallia selitysvoimaisimpana Venäjän ylimmän vallan rajoittamattoman itsevallan selityksenä verratuna länsi-euroopan malliin.
VastaaPoistaOtan kuitenkin huomioon blogissa kuvatun demokratian idut. Ongelma taisi vain olla klasssinen liiann vähän ja liian myöhään: siemenet eivät ehtineet kasvaa, lisäksi puuttui taustaryhmä eli porvaristo, joka olisi vaatinut oikeuksia. Surullista Venäjän kannalta ja aikaa voittaen meille muille.
Sanasta dumat, ajatella, tuumata.
Poista"duuman, jota valtaapitävät itsepintaisesti kieltäytyivät nimittämästä parlamentiksi. "
VastaaPoistaMistä sana duuma muuten tulee?
Tuleepa mieleen, että onko juuri tässä mielessä Puskin venäläisten "kaikkemme"? Eli Puskin oli venäläisen kansalaisyhteiskunnan alku: ensimmäinen hovista riippumaton, silti keisarin, "ensimmäisen lukijan" tunnustama toimija.
VastaaPoistaJoskus luin Volkovin kirjan Pietari - eurooppalainen kulttuurikaupunki, eikä sen perusteella ainakaan pietarilaisessa kulttuurielämässä Puskinista vallankumoukseen ole mitään "aasialaista": järjettömimmätkin ilmiöt ovat eurooppalaiselle lukijalle täysin järkeenkäypiä. Kirja myös todistelee, että tämä kulttuurielämä jatkui, osin maanalaisena toki, neuvostoajan yli. Sama epäilemättä pätee talouselämään ja tieteeseen.
No. Liberalismi ja demokratia ovat diktatuurin vastavoimia; ne eivät ole saaneet jalansijaa Venäjällä.
VastaaPoistaOutoa on, että länsimediat puhuvat "presidentti" putinista, vaikka putin on pesunkestävä diktaattori.