Joet virtaa, järvet kuohuaa
Ihmisillä on
taipumusta inhimillistää ympäristönsä merkittävimpiä elementtejä. Joet ovat
usein jumaluuksia, jotka ruokkivat ja tuhoavat, antavat suojaa ja luovat
vaaraa.
Keltainen joki, Huang-ho, on sekä suuri hedelmöittäjä
että hirviö, joka villiintyessään hävittää kaiken ympäriltään.
Uhan tällaisia
jokia ei taida Euroopassa olla ja niiden arvaamattomuus taitaa liittyä vuoristoihin,
joiden sulamisvedet ryöppyävät tiettynä vuodenaikana laaksoihin, jotka muulloin
saattavat olla tyhjiä. Niitähän näkee vaikkapa Tirolossa.
Toki myös
Euroopassa on vaikkapa Reiniä ja Tonavaa syytä kovasti kunnioittaa ja sen
huomaakin vaikka siitä, etteivät kaupunkien kadut useinkaan hyödynnä jokien
rantoja. Merikin on turvallisempi rannan asukkaille.
Sikäli kuin olen
ymmärtänyt, Volga kuuluu rauhallisiin jokiin. Valdain ylänkö ja muut kosteikot
Venäjän pohjolassa eivät anna vedelle erityisen kiivasta vauhtia ja tasaisella
maalla se mahtuu väillä levittäytymään silmänkantamattomaksi, siis siellä
etelässä.
Suotta ei
1960-luvun suosikkihitissä lauleta:
Издалека долго
течет рeка Волга
Течет река Волга
конца и края нет…
Ei ole sillä
siis äärtä, ei rajaa, kun niikseen tulee. Pohjoisessa se kuitenkin yleensä
pysyttelee aika reippaasti, mutta rauhallisesti ja juhlallisesti virtaavana
jokena, jota ei mereen sekoita vahingossakaan.
Volgan muuan
ominaisuus onkin sen naisellisuus, onhan se äiti-Volga,
матушка-Волга. Venäjän rannattomilla
lakeuksilla tarvittiin ennen paljon postinkuljettajia ja sellainen kiitää
laulussa hurjaa vauhtia äiti-Volgan rinnoilla:
Вот мчится тройка удалая
по Волге-матушке зимой…
Syystä tai
toisesta ukrainalaisten oma meri, Dnepr onkin sitten miespuolinen, отец-река.
Vastaava ilmiö kyllä tunnetaan myös saksankielisestä maailmasta, jossa Rein (Vater Rhein) ja sen sivujoet ovat
miespuolisia, mutta esimerkiksi Tonava sen sijaan feminiininen.
Mikä lienee
tähänkin syynä? En usko, että Volgakaan on suurilla selillään sen rauhallisempi
kuin Dnepr, kun oikein kunnon tuuli sattuu. Sitä paitsi vanha kreikkalainen
sananlasku tekee meren raivosta nimenomaan naisellisen: ison estin orge kai thalassa, kai gyne. Tarkoittanee sitä, että
meren orgiat ovat silmittömiä ja mielettömiä ja sikäli naisellisia.
Joka tapauksessa
joet ovat jo muinaisuudesta lähtien tarjonneet hyviä väyliä kauppamiehille ja
muille matkustajille. Ongelmana saattavat kuitenkin olla suuret selät, jotka kovalla
tuulella ovat vaarallisia.
Pietari Suuri
oli innostunut kanavista, joita oli Hollannissa nähnyt ja edisti niiden
kaivamista. Kun kanavalaivat Laatokalla kärsivät suuria vahinkoja järven
kaakkoiskulman myrskyissä, hän keksi rakentaa kanavan aivan pitkin järven
rantaa.
Aluksi se
ulottui Pähkinälinnasta Uuteen Laatokkaan eli Olhavanjoelle, mutta sittemmin
aina Syvärille saakka. Sitä vielä uudistettiin 1800-luvulla, jolloin vesitie Ääniseltä,
Vytegrasta Volgalle avautui. Hyvin se toimii nytkin, taas kerran laajennettuna.
Mutta nykyiset
suuret alukset eivät enää Laatokan kanavaan mahdu. Eräänä hyvin tyynenä päivänä
tiedettiin meidänkin laivassamme odottaa myrskyä ja ymmärrettiin, ettei tuullut
nimenomaan siksi, että oltiin myrskyn silmässä. Syklonin reunojen siirtyessä
päälle alkoikin sitten viheltää sitäkin enemmän.
Aluksen
maakravut ihmettelivät ja kai paheksuivatkin aluksi sitä, että
jänishousu-kapteeni vastoin venäläisiä parhaita perinteitä jäi puoleksi
vuorokaudeksi odottamaan Sviritsaan, Syvärin suulle, pahimman menon
päättymistä.
Yleisen
mielipiteen tyynnyttämiseksi kapteeni lausui muutaman lämpimän sanan
matkustajista ja heidän omaisistaan, jotka aikoi säästää pahimmalta. Myöhemmin
todettiin vielä, että hän oli tehnyt ainoan oikean ratkaisun.
Satametrinen
kanavalaiva mukelsi vielä jälkilöylyissä aika lailla ja on helppo kuvitella,
että aaltojen ollessa kolmimetriset (joka yhdeksäs aalto lähes kaksi kertaa
korkeampi) kokemus olisi ollut monelle turhankin vaikuttava.
Niinpä siis
Nevalla saavuttiin puoli vuorokautta myöhässä, mutta säässä, joka Pietarin
lähellä alkoi jo olla mitä mainioin. Vahinko, ettei taaskaan kuulutettu
esimerkiksi Leningradin elämäntiestä ja Sinjavinon kukkuloista, jotka hyvin
näkyivät.
Yleisö oli
kuitenkin ulkomaalaisvoittoista ja ehkäpä oli ajateltu, että olisi täysin toivotonta
kertoa sille jotakin olennaista Blokadasta,
jota jo oma nuorisokin taitaa tuntea heikonlaisesti.
Pähkinäsaari ja
siis myös Pähkinälinna sen sijaan noteerattiin, vaikka meidän kannaltamme
keskeinen rauhanteko jäi mainitsematta. On siellä joka tapauksessa muistokivi
sen merkiksi. Kävin keväällä katsomassa.
Olipa melko
erilainen tapa matkustaa Moskovasta Pietariin. aikoinaan naureskelin sitä, että
vuoden 1937 lukemattomien uusien urotekojen (olihan siirrytty sosialismiin!)
joukossa mainittiin kahden miehen purjehdusmatka kanavia pitkin Leningradista
Moskovaan.
Enää en kuvitellut,
että se purjehtijalle olisi ollut pelkkää kapeassa uomassa kulkemista tai suluissa
luovimista, mikä ei normaalissa kapitalismissa voinut onnistua, mutta kyllä sen
sijaan sosialismissa, jonka aamunkoita valaisi tuo ihmeellinen vuosi 1937.
Sehän oli sellainen vuosi, että koiratkin pantiin poikimaan, mikäli asia vain
oli riittävän väkivallan käytöstä kiinni.
Nyt joka
tapauksessa sosialismista on onnellisesti jo päästy. Muistan hyvin, miten vielä
vuonna 1967 Isaac Deutscher julkaisi kirjan Venäjän
vallankumous jatkuu yhä (The
Unfinished Revolution). Ranskan suuri vallankumouskin oli hänen mielestään
ollut pienempi.
Nyt, puoli
vuosisataa myöhemmin, ihminen ei enää käy apinan raivolla jokien, järvien ja
toisten ihmisten kimppuun muuttaakseen maailman perusteitaan myöten.
Paljon sitä
Venäjällä kuitenkin tuli jo tehtyä ja jälkiä kannattaa yhä käydä katsomassa.
Kiitos mukavasta blogistasi. Vuonna 2004 seilasin fennoskandian ympäri (Tanska, Norja, Murmansk, Solovki, Belomorkanal) ja laskin loppuvaiheessa Ääniseltä Syvärin kautta Laatokkaan. Muistan erityisesti miten tuo mahtava myötävirtaus syntyi juuri Pähkinälinnan kohdalla, jossa Laatokan vedet ahtautuvat Nevaksi: loistokyyti! Sen jälkeen piti odottaa yön asti, jolloin vasta päästiin vauhdilla kaupungin läpi. Vam privet, Ilmari Janovitsh, morskoi volk.
VastaaPoistaSpasibo Ilmari! Varmasti vaikuttava matka kaiken kaikkiaan.
VastaaPoistaAjoin kesällä 2010 Moskova-Volga-Pietari -risteilylenkin; mielenkiintoinen todella. Ja hyvää hellettä oli. Luin matkalla erään ranskalaisen tutkijan Tsehov-elämäkertaa, ja siinä kerrottiin, miten A.P.T. oli eräällä jokimatkalla, sairasteluistaan huolimatta ei ehkä juuri siksi, vilvoitellut itseään uittamalla köyden päässä jokilaivan perässä, pääsi vaivoin takaisin, mutta hauskaa oli. Kun itse ehdotin kapitan Koppalakille vastaavaa, hän vain nauroi..
VastaaPoistaJärvillä aallot vahvistuu myrskyissä, koska ne kimpoilee rannoilta takaisin ulapalle. Lisäksi syntyy ristiaallokkoa, joka se vasta onkin laivan surma. Asiaa havainnollistaa M/V Estonian tuho v. 1994, koska Suomenlahti on kuin iso järvi, vaikka onkin yhteydessä valtameriin.
VastaaPoistaTerveisin,
Nikke