Suomi 100? Likbez
1920- ja
30-luvuilla Neuvostoliitossa ryhdyttiin valtavaan urakkaan. Kansa oli
opetettava lukemaan ja vielä kirjoittamaankin, jos mahdollista.
Operaation nimi
oli likvidatsija bezgramotnosti eli likbez –lukutaidottomuuden likvidointi.
Sen puitteissa julkaistiin paljon selkokielisiä pikku tekstejä ja niin syntyi
yleiskäsite likbez. Jos Venäjällä
haluaa sanoa, että tuo tai tämä nyt on itsestään selvää tai ainakin triviaalia,
voi sanoa esimerkiksi eto likbez. Sen
kaikki ymmärtävät.
Mutta eihän mikään
niin itsestään selvää ole, ettei siitä olisi liikkeellä mitä kummallisimpia
harhakäsityksiä. Sellaisiin asioihin kuuluvat myös Suomen ikä ja sen luonne
kansakuntana, kansana ja valtiona.
Sen kunniaksi
hieman likbeziä.
Juhlavuoden 2017
virallisessa tunnuksessa on teksti Suomi
100. Se ei tarkoita, että Suomi olisi nyt vain satavuotias.
Vuoden 1917
lopulla Suomi irtautui valtiollisesti Venäjän keisarikunnasta ja siitä tuli
itsenäinen valtio. Siitä tulee nyt kuluneeksi sata vuotta.
Sitä ennen se
oli muodostanut valtiollisen kokonaisuuden suuriruhtinaskuntana Venäjän
keisarikunnan yhteydessä jo yli sata vuotta (1809-1917). Tuolloin sillä oli
kaikki valtion tunnusmerkit alkaen omasta keskushallinnosta ja
valtiontaloudesta omiin lakeihin, rahayksikköön ja jopa armeijaan.
Itsenäisyyttä ei ollut, mutta sitä ei ollut monella muullakaan valtiolla.
Ajatelkaamme vaikkapa Unkaria tai Norjaa.
Mitkä olivat
suuriruhtinaan (Venäjän keisarin) lailliset oikeudet Suomessa on historiallinen
kiistakysymys ja oli sellainen jo suuriruhtinaskunnan aikana. Vastaus voi olla
mikä tahansa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että Suomella oli oma
valtiollinen luonne jo heti sen jälkeen kun se liitettiin Venäjän
keisarikuntaan ja sai oman keskushallinnon, valtiontalouden ja kansalaisuuden
ja myöhemmin muutkin valtion tunnusmerkit.
Ennen vuotta
1809 Suomi kuului Ruotsin kuningaskuntaan eikä sillä ollut omaa valtiollista
identiteettiä, vaan ainoastaan alueellinen ja kulttuurinen.
Tämä siitä
huolimatta, että Suomea virallisesti jo nimitettiin suuriruhtinaskunnaksi jo
1500-luvulta alkaen. Hallinto oli kuitenkin keskitetty Tukholmaan. Toisaalta
omat hiippakunnat ja muut hallintoalueet loivat myös tietyllä tasolla
hallinnollisen kokonaisuuden, jota sanottiin Suomeksi.
Kyseessä ei siis
ollut pelkästään joukko ruotsalaisia läänejä, vaikka Ruotsin ja Venäjän
rauhansopimuksessa lueteltiin läänit, jotta kyseessä olevan alueen rajat
tulisivat yksiselitteisen selviksi. Kyseessä oli se kulttuurillinen ja
alueellinen kokonaisuus, joka maantieteellisesti jäi Venäjän ja Pohjanlahden
väliin. Harvaanasutussa pohjolassa sen raja oli epämääräisempi ja se muuttui
vuoden 1809 rauhassa.
Vuonna 1812
Suomen raja muuttui aivan olennaisesti, kun siihen liitettiin ns. Vanha Suomi.
Täten lähes koko suomalainen kansallisuus tuli saman, Venäjän keisarikuntaan
kuuluvan Suomen valtion alaisuuteen.
Ruotsiin
kuuluessaan Suomi oli ennen muuta kulttuurinen kokonaisuus. Vaikka se oli
valtakunnanosa, oli siellä ja vain siellä enemmistön kielenä suomi, jota
kirjakielenä alettiin kehittää jo 1500-luvulta alkaen. Tämä työ oli hidasta,
mutta se otti valtavan askeleen eteenpäin Suomen kuuluessa Venäjän
keisarikuntaan.
Sen sijaan, että
luulisimme Suomea vain satavuotiaaksi, mikä olisi paha virhe, voimme mieluummin
etsiä sen syntyä 1500-luvulta tai kauempaa. Varhaisempien vaiheiden historia,
sikäli kuin sitä voitaisiin nimittää kansalliseksi, on joka tapauksessa niin
ohuen lähdeaineiston varassa, ettei enää nykyisin ole ollut muodissa tehdä
siitä kansallisia tulkintoja. Ne ovat pakostikin heikolla pohjalla, vaikka kaikenlaisia
taruja toki löytyy niin Suomen kuin myös esimerkiksi Venäjän historiasta.
Sen sijaan on
Suomessa keskitytty sellaiseen uudempaan historiaan, josta löytyy
mahdollisimman paljon dokumentteja, ennen muuta virallisia. Nykyään on toki
myös luonteeltaan epävirallinen lähdeaineisto alkanut kiinnostaa tutkijoita.
Joku päivä nousee luultavasti esille teema Suomi 1000.
1800-luvulta
lähtien ruvettiin eri puolilla Eurooppaa puhumaan kansallisesta heräämisestä ja
kansakunnista.
Myöhemmät
tutkijat ovat korostaneet tässä aktiivisen kansakunnan rakentamisen (nation-building) merkitystä ja sitä,
että kansakunnat syntyivät ennen muuta kansallisena tietoisuutena, siis eräässä
mielessä ne kuviteltiin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteivät ne olisi
olleet olemassa.
1800-luvulla
syntyi myös Euroopassa yleinen nationalistinen liike, jonka päämääränä oli
yhdistää kansakuntien eri elementit omaan, yhteiseen valtioon.
Suomessa tämä
tapahtui J.V. Snellmanin luoman toimintaohjelman pohjalta. Sen keskeinen
lähtökohta oli kulttuurinen: väkivalloin Suomi ei voi mitään, sen ainoa toivo
on kulttuurissa.
Poliittisesti
Snellman kehotti toteuttamaan tämän ohjelman Suomen suuriruhtinaskunnan
puitteissa. Suomen kansasta irtaantuneen sivistyneistön velvollisuutena oli
omaksua enemmistön kieli eli suomi ja antaa näin panoksensa suomalaisen
kulttuurin luomiseen.
Oliko Snellmanin
alkuun panemalla suomalaisella nationalismilla tavoitteenaan Suomen
itsenäisyys?
Sellaiseen ei
ollut mitään tarvetta eikä mahdollisuuttakaan niinä vuosikymmeninä, jolloin
Snellman loi filosofiansa ja toteutti sitä korkeana hallintomiehenä, jonka
politiikalla oli Venäjän korkeimman tahon eli keisarin ja Suomen suuriruhtinaan
tuki.
Tässä toteutui
yhteistoimintakuvio, jossa toisaalta suomalainen nationalismi ja toisaalta
venäläinen imperialismi toimivat keskinäisesti edullisessa yhteistyössä:
suomalaisuusliike sai venäläistä tukea epäisänmaallisena ja Venäjän kannalta
epälojaalina pidettyä ruotsinkielistä yläluokkaa vastaan.
Suomalaisuusliike
menestyi erinomaisesti ja tuhannet ja taas tuhannet sivistyneistön jäsenet
omaksuivat suomen kielen ja jopa suomensivat nimensäkin. 1800- ja 1900-lukujen
vaihteessa suomenkielisen kulttuurin syntyä todistivat jo hyvin monet asiat,
laajasta kansansivistyksestä suomenkielisen kirjallisuuden ja suomalaisen
taiteen suureen nousukauteen. Myös virastot alkoivat käyttää suomea ruotsin
sijasta.
Suunnilleen
30-60 vuoden eli yhden tai kahden sukupolven aikana kulttuurinen tilanne
Suomessa oli kokonaan mullistunut.
Oli syntynyt
suomalainen, suomenkielinen sivistyneistö ja suomalainen kulttuuri, joka ei
halunnut enempää ruotsalaistua kuin venäläistyä. 1800-luvun lopulle saakka sen
piirissä ei myöskään tunnettu tarvetta haaveilla itsenäisyydestä, mikä olisikin
ollut epärealistista. Mihail Bakunin, joka kävi Suomessa etsimässä vallankumouksellisia
elementtejä, koki pahan pettymyksen. Sellaisia ei ollut.
Ensimmäinen
sortokausi vuosina 1899-1905 sen sijaan jo nosti monien mielessä esille
ajatuksen, että Venäjästä olisi ennemmin tai myöhemmin yritettävä jollakin
keinolla irtautua.
Kenraalikuvernööri
Bobrikovin ajama ja itsensä keisarin hyväksymä valtakunnan yhtenäistämisohjelma
merkitsi, että sekä Suomen valtio että suomalainen kansakunta oli otettu
hyökkäyksen kohteeksi. Mikäli suuriruhtinaskunnan poliittiset laitokset
tuhottaisiin, olisi ennen pitkää edessä venäläistyminen.
Koska näitä sortotoimia
(erityisesti vuoden 1899 Helmikuun manifestia) pidettiin valan rikkomisena
keisarin taholta, koki Suomen kansan perinnäinen uskollisuus hallitsijaa
kohtaan pahan takaiskun.
Toisella
sortokaudella eli vuosina 1908-1917 tilanne muuttui vielä pahemmaksi.
Kun
ensimmäisellä sortokaudella vielä Suomen politiikassa oli vaikuttanut niin
sanottu myöntyväisyys- eli kollaboraatiosuuntaus, joka piti viisaimpana pyrkiä
mahdollisimman pitkälle tyydyttämään keisarikunnan legitiimit intressit
Suomessa, mikäli ne eivät loukanneet Suomen kansan elinetuja, luovuttiin nyt
tästä toivosta.
Ilmeisen hyvä
kiteytys tilanteesta oli, että ”Venäjä on jo loukannut Suomea niin paljon, ettei
se enää ole ansainnut itseään kohtaan mitään lojaalisuutta.”
Kun ensimmäinen
maailmansota syttyi oli Suomessa ajatus laillisten olojen (ennen vuotta 1899
vallinneiden olojen) palauttaminen sodan oloissa jo hyvin monien tavoitteena.
Useimmat uskoivat Saksaan, jotkut panivat toivonsa myös ympärysvaltoihin,
joiden liberaalisuuteen uskottiin.
Ajatus
itsenäisyydestä oli konkreettisena tavoitteena jääkäriliikkeellä ja
aktivisteilla. Vastuunalaiset piirit vastustivat tällaista vehkeilyä, jota
pidettiin Suomelle vaarallisena.
Vuonna 1917,
helmikuun vallankumouksen jälkeen tilanne muuttui radikaalisti. Ajatus
itsenäisyydestä tuntui ajan ilmapiirissä jo periaatteessa realistiselta ja
etenkin sosialidemokraattinen puolue ryhtyi konkreettisiin toimiin: sen
aloitteesta ja kannatuksella Suomen eduskunta sääti heinäkuussa 1917 lain,
jonka mukaan korkein valta kuului sille itselleen.
Kerenskin
johtama väliaikainen hallitus ei tätä hyväksynyt, vaan hajotti eduskunnan.
Maltillisemmat
suomalaiset piirit valmistelivat samaan aikaan lain Suomen ja Venäjän
suhteista, jonka mukaan Suomi jäisi imperiumin piiriin, mutta nauttisi vanhaan
tapaan laajaa autonomiaa, entistäkin laajempaa. Sopimuksella oli kahden
valtion välisen sopimuksen luonne.
Tämä oli
tärkeää, sillä venäläiset hallintomiehet olivat halunneet kieltää Suomen suuriruhtinaskunnan
valtiollisen luonteen ja tämän perusteella julkaisseet Suomea koskevia
määräyksiä ilman suomalaisten suostumusta. Nyt se olisi mahdotonta.
Väliaikainen
hallitus hyväksyi omasta puolestaan tämän lain lain, mutta se syöstiin vallasta
kirjaimellisesti seuraavana päivänä tämän valtioteon jälkeen.
Sen jälkeen
valtaan tuli bolsevikkihallitus, jonka ylivaltaa Suomen uusin, porvarillinen
hallitus ei koskaan tunnustanut. Tämä merkitsi käytännössä itsenäistymistä.
Itsenäistyminen
vahvistettiin siten, että eduskunta 15.11. uutta lukua sääti lain, jonka mukaan
korkein valta Suomessa kuului sille itselleen.
4.12. senaatti
(hallitus) ja 6.12. eduskunta tekivät kukin päätöksen siitä, että hallituksen
tehtävänä oli ryhtyä niihin toimenpiteisiin, joita itsenäistymisestä seuraa.
Tämä tarkoitti
kansainvälisen tunnustuksen hankkimista. Sitä Suomen hallitus ei halunnut
pyytää bolsevikkihallitukselta, mutta teki sen sitten kuitenkin Saksan
vaatimuksesta vuoden viimeisenä päivänä eli 31.12.1917.
Sen jälkeen
monet muut maat seurasivat esimerkkiä ja Suomen itsenäistyminen, josta harvat
olivat edes haaveilleet 1800-luvulla ja jota useimmat olivat pitäneet epärealistisena
vielä saman vuoden, 1917 keväällä, oli tosiasia.
Suomen
itsenäisyydelle loi perustan Venäjän tappio maailmansodassa ja bolsevikkien
nousu valtaan suorastaan pakotti Suomen porvarillisen hallituksen pakenemaan
sen alaisuudesta.
Itsenäisyyden
perusteet oli kuitenkin luotu jo paljon aiemmin. Erityisen tärkeää tässä
suhteessa oli ollut se laaja autonomia, jota Suomi oli nauttinut Venäjän
keisarikunnassa. Toisaalta yleinen tahto päästä pois keisarikunnan yhteydestä
syntyi vasta sortokausien aikana, 1899-1905 ja 1908-1917.
Sattumaa Suomen
itsenäistyminen ei ollut, mutta odottamattomat historialliset tapahtumat, ennen
muuta vuoden 1917 vallankumoukset, näyttelivät kyllä määräävää osaa siinä, että
se tapahtui juuri siten kuin tapahtui.
Kiitän Suomen itsenäisyyteen liittyvien asioden tiivistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi. Asiat ovat tietenkin olleet erillisinä tapahtumina tiedossa, mutta itsenäisyyden lepääminen näinkin leveällä pohjalla on jäänyt yhteen nivomattomaksi, ja mieltä askarruttavaksi kysymykseksi siitä onko itsenäistyminen sattuman ja lyhyen tapahtumasarjan tulos, vai onko kysymyksessä ollut jokin pitemmän ajanjakson alla oleva peitelty yksityisten ihmisten synnyttämä haave. Asia selvisi.
VastaaPoistaMitenkä mahtaa käydä Espanja-Katalonia asiassa. Kataloniassa on tietääkseni myös itsehallinto. Mutta Espanja vastustaa. Sitä on mielenkiintoista seurata.
Hyvin kiteytetty kansallinen näkökulma asiaan! Ei lisättävää.
VastaaPoistaKokonaan toinen asia onkin sosiaalispoliittinen näkökulma. On kiinnostavaa vertailla, missä määrin kansallistunne ja sisäpoliittiset ristiriidat vaikuttivat ratkaisuun kohtalonvuonna 1917.
Mitä tunteita "Suomi 100" meissä herättää? Varsin laimealta näyttää, vaan mikäs ihme se on? Vuodesta 1917 ja varsinkaan sen jatkosta ei pysty vääntämään hollywoodilaista kansallista sankaritarinaa. Jääkäreistä yritettiin sellaista tehdä, mutta syystä jäi laimeaksi sekin.
Jotta Suomen itsenäistymistä voisi ymmärtää, joutuu myös ymmärtämään niitä vahvoja poliittisia voimia (demokratian kannattajat ja vastustajat, sosialismin kannattajat ja vastustajat), jotka maassa tuolloin vaikuttivat. Jotenkin vaan näyttää siltä, että näiden pohdiskeluun on kyvyt ja/tai halut harvassa.
Tuskin on sattumaa, että tämä sopii hyvin yhteen nykyisen hallitussuunnan kanssa. Ei saa olla mitään ristiriitoja: ulkopolitiikassa ainoa vaihtoehto on EU ja sisäpolitiikassa markkinatalous. Älkää siis pohtiko mitään.
Kenelle sitä valtakuntaa ja kansakuntaa rakennettiin, ja ketkä sitä puuhasivat.? No kaikki koulunsa käyneet sen tetään, mutta missä kansa? sehän oli jostakin raahattava paikalle, muutenhan koko ylevä idea olis jäänyt syntymättä. Miksi se kultuurilinen side semetti oli pyrittävä tuomaan itä-karjalasta, vaikka varsinainen suomi oli aivan toisaalla, länsirannikolla.
VastaaPoista"Sen jälkeen valtaan tuli bolsevikkihallitus, jonka ylivaltaa Suomen uusin, porvarillinen hallitus ei koskaan tunnustanut. Tämä merkitsi käytännössä itsenäistymistä.
VastaaPoistaItsenäistyminen vahvistettiin siten, että eduskunta 15.11. uutta lukua sääti lain, jonka mukaan korkein valta Suomessa kuului sille itselleen."
Usein historiankirjat kuitenkin "unohtavat" kertoa, että tuo maalaisliiton Santeri Alkion aloitteen pohjalta 15. marraskuuta 1917 (tai yöllä 16. päivää vasten) hyväksytty päätös, joka merkitsi Suomen itsenäistymistä de facto, tehtiin eduskunnassa maalaisliiton, sosialidemokraattien ja ns. porvarillisten itsenäisyysmiesten äänin. Konservatiivit äänestivät vastaan, koska se ei nojautunut "kustavilaiseen hallitusmuotoon", joka heidän mukaansa oli voimassa.
Ensimmäisen sortokauden syyt olivat Saksan uhan kasvu. Suomella ei ollut itsessään tässä osaa eikä arpaa. Tätä ei aina vaan jakseta muistaa. Venäjä varautui ulkoiseen uhkaan ja halusi varmistaa ettei Suomessa ole mitään sillanpääasemia Saksalle.
VastaaPoistaNo kyllähän me sen tiedämme, miksi koko homma liikkeelle pantiin.
PoistaMiksi se niin tökerösti hoidettiin, että saatiin koko Suomen kansa sitä vastustamaan on se olennainen kysymys.
Ylimielisyydellä ei oikein hyvää jälkeä näytä syntyvän. Tätä myös Paasikivi pohdiskeli: samaa oli meininki niin Pietarissa kuin sittemmin Moskovassa.
Pyytäisin kohteliaimmin blogistilta mielipiteet seuraaviin, mieltäni kiusaaviin kysymyksiin:
VastaaPoista1) Suomessa oli syksyllä -17 sosialistienemmistöinen eduskunta. Valtalaki, torpparivapautuslaki ja 8 tunnin työ-aikalaki olivat valmiina. Kuinka voimakkaasti ja ketkä "lobbasivat" Kerenskiä hajottamaan Suomen laillisen eduskunnan?
2) Onko tutkittu harjoitettiinko seuranneissa vaaleissa vaalivilppiä?
3) Olisiko sisällissota, 42 000 kuolonuhria ja vuosikymmenten kauna ja katkeruus voitu toisenlaisella menettelyllä välttää?
Kysyvin terv. punikin pojanpoika pekka s-to.
Kyllähän se tiedetään, että Enckell varoitti valtalaista, mikä sinänsä oli tarpeetonta. Venäläisten puolella sitä kauhisteltiin Miljukovia myöten. Siis täysin epärealistinen hanke.
PoistaJa niinhän ne sosdemit lobbasivat neuvostokongressissa, jotta puhuttiin jo Lex Abramovitshista. Kyllä härski kotiin päin vetäminen Suomen sisäpolitiikassa oli kaiken a ja o molemmin puolin. Ei siinä enää riittänyt järki ja kohtuus.
Niillä eväillä kun sitten tartuttiin tarjottuihin aseisiin koko laillista yhteiskuntajärjestystä vastaan, niin kyllähän kaunalle ja katkeruudella taas lisää syitä saatiin.
Kyllä syitä epäluottamukseen on syytä etsiä molemmin puolin. Vain ukkojumala tietää, miten olisi käynyt, jos olisi toisin käynyt, mutta kyllä yrittää olisi pitänyt enemmän.
Vähän meidän itäsuomalaisten mielikuvitusasiaa:
VastaaPoistaLasse Lehtisen mielestä Linda Tannerin luonnehdinta miehestään on osuvin: ”Meidän Väinö tietää kaiken menneisyydestä ja nykyisyydestä, mutta ei tulevaisuudesta, koska hänellä ei ole mielikuvitusta.”
Eikö presidentintekijä jaakin idolinsa mielikuvituksettomuuden: aina ja kaikissa olosuhteissa pitää turvata päältä ruotsalaisen asia Suomessa, sillä elämme Ahvenanmaan takana ahtaassa paikassa, töpselin päässä Tukholmasta. Victoriakin kärrättiin oopperaan, koska Vladimir kävi Savonlinnassa.
Linda Tannerille tattista mainion sanan keksimisestä.
Nuorena maalta muuttaneena kävin minäkin iltakoulua Helsingissä. Opettaja Pertti toppuutteli intoani kertoen itäsuomalaisen ennen pitkää joutuvan huomaamaan menestymisen etelässä nousevan pystyyn.
Selittäisikö mielikuvituksen puute myös Paavo Lipposen, Jyrki Kataisen, Erkki Liikasen ja Olli Rehnin menestymisen?
Jostakin muistamme lukeneemme järjestelmän olevan silloin täydellinen, kun ei kyetä edes kuvittelemaan vaihtoehtoja. Orwell?
VastaaPoistaJotakin kuitenkin tapahtuu koko ajan siitäkin päätellen ettei blogia enää tarvitse tavata latinan sanakirjan kanssa.
Olisikohan yleistä nuutumista, ettei peräti rappiota? Täytyy ryhdistäytyä.
PoistaKuten blogissa mainitaan,Suomella oli tosiaan kehittynyt keskushallinto ja toimiva oikeuslaitos jo v.1809. Muuten Suomi ei olisi pystynyt autonomiaan.
VastaaPoistaKehittynyt yhteiskunta oli Ruotsin ajan perua. Itsenäistymisen edellytykset syntyivät jo niinä vuosisatoina, jolloin olimme Ruotsin valtakunnan itäinen osa.
Puolen valtakunnan menetys v. 1809 oli Ruotsille sellainen trauma, ettei siellä osata oikein vieläkään suhtautua meihin. Me voimme antaa länsimaisesta yhteiskunnastamme Ruotsille kunnian, joka sille kuuluu.
Onhan se perinteisesti aina annettu. Tosin Manne aikoinaan sanoi, että velka on nyt sitten maksettu, jotta eipä siitä sikälikään pitäisi traumoja olla.
VastaaPoistaMistähän mahtaa johtua, että Suomen pohjoisin piste on Jäämeren rannikolta muutama kilometri? Miksi Utsjoki ei ulotu mereen saakka? Ja mksi Ruotsin itäraja tuli juuri Tornionjokeen vaikka suomalaista asutusta on pitkälti Ruotsin puolella? Siestarjoki kuitenkin vaihdettiin Petsamoon keisarin päätöksellä.
VastaaPoistaEi tainnut sattua suomalaisuusmiehet asiasta päätämään. Mutta kyllähän rajnaa 1809 saatiin pitkälle länteen ja hyvä niinkin.
VastaaPoistaTanska taas rökitti Ruotsia ja valtasi Jäämeren rannikon. Ruotsi sai sitten koko Norjan, mutta aikansa kutakin.