Valitun kansan olemus
Juhani Aho, Kevät ja takatalvi (1906), SKS 2006, 571
s.
Kun Juhani Aho
kirjoitti historiallisen romaaninsa suomalaisuusliikkeen alkuajoilta, oli
kansakunnan kohtalo taas valinkauhassa. Sortokausi oli kirjan ilmestyessä takana
ja toiveet olivat taas suuret, mutta Suomen tulevaisuus imperiumin osana ei
välttämättä ollut edes silloin turvattu.
Selvää on, että
kirjoitushetkellä tulevaisuus näytti paljon synkemmältä. Toki näin laajaa
teosta ei olisi voinut saada aikaan seuraavana vuonna, marraskuun manifestin
jälkeen.
Kirjoittamisprosessi
olikin ilmeisesti varsin pitkä ja oli enimmäkseen tehty Tirolin ja Italian
alppimaisemissa vuodesta 1903 lähtien. Vuosina 1906-1907 kirjoitettu kirja
olisikin varmaan ollut erilainen kuin Bobrikovin aikana aloitettu.
Yhtä kaikki. Se
suomalaisen kansakunnan ja suomenkielisen kulttuurin luominen, josta Snellman
oli puhunut ja jonka alkuvaiheita kirjassa kuvataan, oli 1900-luvun alkuun
mennessä saavuttanut jo erittäin merkittäviä edistysaskelia, vaikka kaikki
näytti jo vuonna 1850 valuvan hukkaan, kuten kirjassa kuvataan.
Tuolloinhan
säädettiin pahamaineinen sensuuriasetus, joka kielsi julkaisemasta suomeksi
muuta, kuin uskonnollista ja taloudellista kirjallisuutta. Loppujen lopuksi
sitä noudatettiin vain viisi vuotta, Nikolai I:n kuolemaan saakka, vaikka se
kumottiin vasta 1860.
Joka tapauksessa
kyseessä oli yksi aikakauden uskomattomimpia kansallisia sortotoimia, vaikka
sen merkitystä suuresti vähensi se, että koko sivistyneistö osasi ruotsia -suomea
vain harvat. Suomen kielen ja sitä puhuvan kansan tuon asetuksen taustavoimat
joka tapauksessa halusivat syystä tai toisesta jätettävän sivistyksen
ulkopuolelle.
Ahon kuvaama
kevät on Snellmanin Saiman ja Lönnrotin Kalevalan aikaa. Silloin nuorison
entusiastit kuvittelivat uuden suomalaisen kulttuurin syntymistä kalevalaiselle
pohjalle ja kansanvalistuksen uskottiin vapauttavan syvien rivien uinuvan
potentiaalin.
Takatalvi taas
oli hallitsevan virkavaltaisuuden kosto, joka iski sekä Snellmania että
heränneitä, jotka itse asiassa edustivat sitä todellista kansaa ja jolle
kalevalaiset runot olivat pelkää pakanuutta.
Todellinen
isänmaallisuus olisi kansan palvelemista, ymmärsi nuoriso, mutta ei aluksi
tiennyt, millaista tuo kansa oli ja mistä se löytyisi.
Lopulta se
löytyi herännäisyydestä, joka oli aitoa kansan riveistä noussutta liikettä,
omanlaistansa vapaa-ajattelua, joka perustui itse pohdittuun ja perusteltuun
raamatun tulkintaan. Kansasta vieraantuneelta herrasväeltä ei sen piirissä
oppia otettu.
Ahon romaania on
sanottu naiiviksi ja sen henkilöitä suorastaan lastenkamarimaisiksi, mikä pitää
paikkansa, mutta siinä suhteessa se on melko hyvässä seurassa. Tolstoin Ylösnousemus tunnettiin meilläkin.
Ymmärrän kyllä,
että Eino Leino tunsi tarvetta pilkata kollegaansa romaanillaan Tuomas Vitikka. Ahon romaani edusti
paljolta juuri niitä aineksia sellaista, joita vastaan hyökkäämistä Leino piti
velvollisuutenaan.
Luultavasti
hänen sympatiansa olivat aika lailla tuon Ahon kuvaaman liberaalin herrasväen
puolella ja körttiläisiä vastaan. Kysymys kansasta oli kuitenkin aikanaan
monimutkaisempi ja ehkä Aho ymmärsi asian syvemmin.
Aho antaa
ymmärtää, että vanhan virkavaltaisen eliitin joukosta lähti se takatalvi, joka
uhkasi sekä kansallista että uskonnollista herätystä. Muistan Heikki Ylikankaan
esittäneen, että körttiläisten kimppuun itse asiassa kävivätkin kansalliset
herättäjät, Lönnrot takapirunaan. Muistaakseni tälle näkemykselle löytyi
kuitenkin vain aihetodisteita.
Aholta, joka oli
aikansa länsimaiseen sivistykseen hyvin perehtynyt maailmanmies, olisi joka
tapauksessa odottanut toisenlaista otetta aiheeseensa. Mutta ehkäpä hän tunsi nuo
asetelmat niin hyvin kotinsa pappilamiljööstä, että tunsi tarvetta eläytyä
nimenomaan ihannoimaansa herännäisyyteen, joka itse asiassa lienee ollut
hänelle vierasta. Melkoisena boheeminahan häntä taidettiin pitää.
Aholla
kansallinen liike ja talonpoikien uskonnollinen liike käyvät tavallaan käsi
kädessä. Kansa oli jotakin hienoa ja ylevää, ainakin noin periaatteessa. Se oli
vain saatava tulemaan siksi, mitä se oli.
Luulen, että
romaanin avainkohtia ovat ne pohdiskelut, joissa luonnehditaan Suomen kansaa.
Se oli varsin erikoinen kansa. Sen luvattu maa oli köyhä, karu erämaa, ”joka
oli sille annettu sen tähden että se oppisi Herraa seuraamaan”. Se oli kovaa
koulua, mutta tuotti aivan erityisen tuloksen:
Suomen kansa on ehkä enemmän kuin mikään muu
kansa maailmassa kasvatettu siihen uskoon ja luottamukseen, että sen kohtalo on
Jumalan kädessä… ehkä juuri se (on) antanut sille sen ihmeellisen
rauhallisuuden odottaa maalisenkin onnen täyttymistä. ..
Sen uskon on sille etupäässä antanut se,
että sen opillinen kasvatus on ollut miltei yksinomaan uskonnollinen ja
ihanteellinen. Siitä sen passiivinen sitkeys. Se ei käy voimalla eikä väellä
vastustajainsa kimppuun, ei nosta kättään ulkonaisia eikä sisällisiä
vihollisiaan vastaan, vaan uuvuttaa ne kärsivällisyydellä, tietäen niiden ajan
tullen luhistuvan maahan kuin hanki auringon edessä…
Ei se ole keisari, vaan Jumala, joka on
korottanut Suonen kansan kansakuntien joukkoon. Siksipä on Jumala myöskin
pitävä huolen siitä, että sitä ei kansakuntien joukosta keisarikaan voi pyyhkiä
pois.
No, tällaiset puheet
olivat toki myrkkyä aikansa liberaaleille eli siis Ahon aikakaudelle, eikä ole
takeita siitä, että ne heijastelisivat kovin autenttisesti myöskään kuvatun,
menneen aikakauden henkeä.
Silti ne
kannattaa mielestäni ottaa vakavasti. Suomalaisen nationalismin luomisessa oli
toki erilaisilla vapaa-ajattelijoilla ja liberaaleilla omat ansionsa, mutta
kansan syville riveille harras kristillisyys oli usein varsin tyypillistä.
Suomalainen nationalismi ymmärrettiin
oikeudenmukaisuuden vaatimukseksi. Körttiläisyys oli toki aivan eri juurta,
mutta varmaan sekin voitiin ymmärtää oikeuden mukaisuuden vaatimukseksi. Siinä
kansan syvät rivit nousivat ainakin tuomitsemaan herroja, joita niiden olisi
jälkimmäisten mielestä pitänyt vain pokkuroida.
Ehkäpä tässä
tosiaan oli jotakin myös suomalaisen nationalismin aineksia, vaikka erilläänhän
nuo asiat aina pysyivät eikä niiden yleisö koostunut kuin osittain samoista
ihmisistä.
Tässä voi
muistaa myös Topeliuksen näkemyksen suomalaisista Herran valittuna kansana. Ahollahan
on selvästi samanlainen näkemys. Se saattoi olla historiallisesti tärkeä ja
aika omalaatuinenkin.
Mutta
ajatelkaamme vaikka sitä, miten voidaan selittää talvisodan henki. Pidän
todennäköisenä, että se oli ainutkertainen tapahtuma ja että siinä yhtyivät
jossakin määrin myös sattumalta useat elementit. Mutta täytyihän sille aineksia
olla olemassa kansan keskuudessa.
Aatteilla on
kohtalonsa. Kun Aho julkaisi kirjansa, olivat uudet jännitteet ja jakolinjat jo
tulleet näkyville suurlakon kuohunnassa. Pappilan verannalta kansaa
katselleille sukupolville uusi aika oli raaka yllätys, minkä Aho sai pian kirjata
muistiin Hajamietteissään kapinaviikoilta.
Kansa ei
ollutkaan niin jalo ja sivistystä janoava, kuin oli näyttänyt.
Oikeudenmukaisuutta se kyllä oli kiivas vaatimaan eikä enää nostanut edes
hattua herroille.
Monelle vuosi
1918 oli yhtä hirveä sokki kuin vuosi 1939 oli uskomaton yllätys. Kansat eivät
ole pelkästään petoja enempää kuin ylevyyden ruumiillistumia. Kaikkeahan ne
saattavat tehdä, mutta on niillä ilmeisesti kullakin jokin oma luonteensa, joka
pitkälti riippuu siitä, millaisen koulun ne ovat käyneet.
"...herännäisyydestä, joka oli aitoa kansan riveistä noussutta liikettä, omanlaistansa vapaa-ajattelua, joka perustui itse pohdittuun ja perusteltuun raamatun tulkintaan."
VastaaPoistaVarsin mielenkiintoista olisi pohtia ns. vallankumouksellista kristillisyyttä laajemminkin. Sellaista edusti luterilaisuus aluksi, kunnes Luther teki talonpoikaiskapinan myötä selvän pesäeron. Thomas Muntzer katkeraan loppuun saakka.
Suna Vuoren piti Wikipediasta katsoa miten Tähti ja koivu meni. Pirkko Saisio oli ihmeissään sukupolvierosta ja Suna lupasikin lukea lapsilleen illalla ja puhuttaa omia vanhempiaan laiminlyönnistä. Hauska sanailu käytiin Lavaklubilla Kansallisen mainiolla ajatusterottamolla. Olen liki vakivieras. Syksymmällä Yrjö Jylhääkin ja Väinö Linnaa.
VastaaPoistaSaisio kertoi näytelmänsä, epäilen kyllä enempi idea-installaatioksi tai performanssi-leijunnaksi halki sielunmyrskyjemme. Hänen luottavaisuutensa ennakkojen jälkeen kertoi onnistumisesta omissa ja ensikatsomojen silmissä. Ostinkin jo lipun.
Tarinalla on tosipohjaa Betlehemistä meidän jokaisen, ja Ison Vihan ajoilta Topeliuksen suvussa. Itse muistan parhaiten Z.Topeliuksen loputtoman muuttoruljanssin osoitteesta toiseen ja kuinka rouva ja joku pikkupiikanen hommasi rahaa satuiluun pitämällä opiskelijakoti-täyshoitoloita. Ja kuinka vauvoja ja pienokaisia heiltä kuoli kuin heinää.
Yllä on taas hienosti ja tiivisti ja syvästi kansallisasiaamme. Sanoisin tuosta 1850 jutusta että sitähän edelsi 1848 ja vaikka demokratialiikehdinnät kukistuivatkin vielä aatelisupseerien käskeminä palkkasotureittensa verilöylyihin, niin oli kait perusteltua pimittää rahvaalta komoukselliset aatteet ja miehet. Painopaperiahan ne vuoden -18 sytykkeet olivat. Tanner niitä saksasta käänsi ja sitten elannon organisoikin toisten vallankumouksellisten tehdas-pankki ideologien ja rikastumiskiihkoisten kanssa. Hyvin meni.
Ei enää. Saisiokin päättää jonkinsortin dystopiaan, mitä sanaa hän toisti eilisiltana, mutta ei osoittele ilmansuuntia. Ehkä kuitenkin ilmanhaistelijoita. Post-kapitalistista nyky-jamaamme missä "rahavallan" aina tuoreiksi innovoitavat keinot ovat kulkeneet pakko-otoista, hienostuneiden suojamuurein ympäröityjen porvarikaupunkien kautta industrialismin yltäkylläisyyteen ja ihmiskunta kokonaisuuden kattavuuteen.
Ja läpitunkemattomaan pimeään. Ainut järki hommasta mikä snadimeikälle olisi erottuvinaan, olisi se Yhden prosentin erottuminen. Nyt ensipolvessa kautta maapallon siis oligarkioina ja niiden periyttyminä uusvalloituksen tultua perustetuksi ajanjaksona 1980-2010. Älykästä ja tietävää olisi kutsua sitä finanssikapitalismin aikaudeksi ja sen syntyä palatsikaappaukseksi teollistumislupauksen tultua lunastetuksi -mutta rahaesikunta jäi paikoilleen ja keksi uutta tuoretta tehtävää. Se olisi pidempi juttu. Ja pahempi. Sille näytelmälle panisin nimeksi Kansantehtaista ikiomiksi. Yhdelle Prosentille siis, ja sekin prosentti uuttamaata.Jukka Sjöstedt
Suna Vuoren piti Wikipediasta katsoa miten Tähti ja koivu meni. Pirkko Saisio oli ihmeissään sukupolvierosta ja Suna lupasikin lukea lapsilleen illalla ja puhuttaa omia vanhempiaan laiminlyönnistä. Hauska sanailu käytiin Lavaklubilla Kansallisen mainiolla ajatusterottamolla. Olen liki vakivieras. Syksymmällä Yrjö Jylhääkin ja Väinö Linnaa.
VastaaPoistaSaisio kertoi näytelmänsä, epäilen kyllä enempi idea-installaatioksi tai performanssi-leijunnaksi halki sielunmyrskyjemme. Hänen luottavaisuutensa ennakkojen jälkeen kertoi onnistumisesta omissa ja ensikatsomojen silmissä. Ostinkin jo lipun.
Tarinalla on tosipohjaa Betlehemistä meidän jokaisen, ja Ison Vihan ajoilta Topeliuksen suvussa. Itse muistan parhaiten Z.Topeliuksen loputtoman muuttoruljanssin osoitteesta toiseen ja kuinka rouva ja joku pikkupiikanen hommasi rahaa satuiluun pitämällä opiskelijakoti-täyshoitoloita. Ja kuinka vauvoja ja pienokaisia heiltä kuoli kuin heinää.
Yllä on taas hienosti ja tiivisti ja syvästi kansallisasiaamme. Sanoisin tuosta 1850 jutusta että sitähän edelsi 1848 ja vaikka demokratialiikehdinnät kukistuivatkin vielä aatelisupseerien käskeminä palkkasotureittensa verilöylyihin, niin oli kait perusteltua pimittää rahvaalta komoukselliset aatteet ja miehet. Painopaperiahan ne vuoden -18 sytykkeet olivat. Tanner niitä saksasta käänsi ja sitten elannon organisoikin toisten vallankumouksellisten tehdas-pankki ideologien ja rikastumiskiihkoisten kanssa. Hyvin meni.
Ei enää. Saisiokin päättää jonkinsortin dystopiaan, mitä sanaa hän toisti eilisiltana, mutta ei osoittele ilmansuuntia. Ehkä kuitenkin ilmanhaistelijoita. Post-kapitalistista nyky-jamaamme missä "rahavallan" aina tuoreiksi innovoitavat keinot ovat kulkeneet pakko-otoista, hienostuneiden suojamuurein ympäröityjen porvarikaupunkien kautta industrialismin yltäkylläisyyteen ja ihmiskunta kokonaisuuden kattavuuteen.
Ja läpitunkemattomaan pimeään. Ainut järki hommasta mikä snadimeikälle olisi erottuvinaan, olisi se Yhden prosentin erottuminen. Nyt ensipolvessa kautta maapallon siis oligarkioina ja niiden periyttyminä uusvalloituksen tultua perustetuksi ajanjaksona 1980-2010. Älykästä ja tietävää olisi kutsua sitä finanssikapitalismin aikaudeksi ja sen syntyä palatsikaappaukseksi teollistumislupauksen tultua lunastetuksi -mutta rahaesikunta jäi paikoilleen ja keksi uutta tuoretta tehtävää. Se olisi pidempi juttu. Ja pahempi. Sille näytelmälle panisin nimeksi Kansantehtaista ikiomiksi. Yhdelle Prosentille siis, ja sekin prosentti uuttamaata.Jukka Sjöstedt
"Kansat eivät ole pelkästään petoja enempää kuin ylevyyden ruumiillistumia. Kaikkeahan ne saattavat tehdä, mutta on niillä ilmeisesti kullakin jokin oma luonteensa, joka pitkälti riippuu siitä, millaisen koulun ne ovat käyneet."
VastaaPoistaSuomen kansan koulunkäyntiin lienee eniten vaikuttanut se, että suomalaisen kirkon kaikki arkkipiispat olivat suomalaisia, yhtä taannoista poikkeusta lukuun ottatta. Se on vuosisatoja käsittävä koulu.
On myös vuosikymmeniä käsittäviä kouluja Venäjän imperiumin sisällä Nikolai ensimmäisineen ja Aleksanteri toisineen sekä Nikolai toisineen.
Tämän jälkeen ja samanaikaisesti alkoi Suomen kansan bolshevistinen kasvatus, kun vuonna 1905 bolshevikit pitivät Tampereella puoluekonferenssinsa. Tukholmassa pidetty bolshevikkien puoluekokous ei johtanut Ruotsin bolshevistisoimiseen.
Bolshevikkien Tampereen puoluekokouksen jälkeen Suomessa alkoi kapitalistien/porvarien murhien sarja. Marxismi-leninismin kielellä ilmaistuna kysymys oli vallankumouksellisen tilanteen luominen eli väkivalta-/epäluottamuskierteen lietsominen. "Leninin juna" aseineen, viljoineen, tupakkalasteineen ja venäläisine suomalaisineen auttoi suomalaisia siirtymään vuoden 1918 kapinaan, vallankumoukseen, kansalaissotaan ja sisällissotaan.
Vuoden 1939 Talvisodan ihme on todellakin Jumalan käden jälkeä, jos jätetään vaille huomiota sen, että Ranska ja Englanti olivat sopineet Neuvostoliiton Bakun öljylähteiden pommittamista kostoksi Talvisodalle. Bakustahan Hitlerkin sai kerosiininsa.
Tämä siis suomalaisten historiallisesta koulutuksesta.
"Bolshevikkien Tampereen puoluekokouksen jälkeen Suomessa alkoi kapitalistien/porvarien murhien sarja."
PoistaEnpä ole ennen kuullutkaan; kaikkea sitä oppii. Olen ollut siinä uskossa, että poliittisen väkivallan ja terrorin suomalaiseen yhteiskuntaan toivat porvarilliset yläluokkaiset "aktivistit" Eugen Schaumanista, Hohenthalista ynnä muista sekopäistä ja hillittömistä alkaen. Näistä mallia ottanutta ns. työläisaktivismia Uuno Peltoloineen, pankkiryöstöineen ym. kyllä ilmeni jonkin verran vuoden 1907 vaiheilla. - Olisikin kiintoisaa kuulla, keitä "porvareita/kapitalisteja" vuoden 1905 vaiheessa Suomessa murhattiin. Hakaniemessäkin elokuun alussa 1906 "Theslöfin kaartin" kanssa tulitaistelun kävivät venäläiset matruusit, kuten Jussila aikoinaan osoitti.
Kyllä tämä minullekin edustaa ns. uutta historiankirjoitusta.
PoistaAinakaan oppi ei mennyt perille, mitä Lenin Arvo Poika Tuomisen mukaan takoi 1918 jälkeisten loikkarien päähän. Vuoden 1918 lopputulokseen lieneekin määrävästi vaikuttanut kaksi seikkaa: se, että valkoisilla oli jääkärit, sekä se, että punaisilla ei ollut bolshevikkeja ts. johtamiseen kykeneviä ammattivallankumouksellisia.
Ns. Lenin-koulussa tätä puutetta sitten 1920-luvulla yritettiin korjata, mutta sitten 1930-luvun lopussa Stalinin "hoiteli" innokkaat oppilaat.
"Olisikin kiintoisaa kuulla, keitä "porvareita/kapitalisteja" vuoden 1905 vaiheessa Suomessa murhattiin."
PoistaKolmisenkymmentä sitten selailin kirjastossa mainitun aiheen kirjaa, mutta sen lähdetiedot jäivät kirjoittamatta paperille. Silloin kaikki piti kirjoittaa paperille, säilyttää paperipinoissa ja selailla sitten. Omat intressini olivat muualla. Nykyinen tekniikka on eri juttu.
Aihetodisteina asiasta mainittakoon, että ruotsalaisten ei tarvinnut perustaa Suojeluskuntia eikä lähettää aktivisteja Saksaan saamaan sotilaallista koulutusta, koska oli itsestään selvää, että bolshevismi tulee jyräämään Suomea. Suomihan oli jo silloin taloudellisesti ihana makupala, jonka taloudellisia resursseja maailamanvallankumous tarvitsi erittäin kipeästi. Eihän Stalin olisi lähtenyt ampumaan Mainilan laukauksia vuonna 1939 pelkkiin tyhjiin puskiin Suomessa. Se oli kyynistä pragmatismia.
"Se oli kyynistä pragmatismia."
PoistaSe oli kyynistä krokotiilipragmatismia.
"ruotsalaisten ei tarvinnut perustaa Suojeluskuntia eikä lähettää aktivisteja Saksaan saamaan sotilaallista koulutusta, koska oli itsestään selvää, että bolshevismi tulee jyräämään Suomea."
PoistaJääkäreitä ei lähetetty opettelemaan bolshevikkien - joista ei 1915-16 tiedetty mitään - kukistamista opettelemaan vai toimimaan vapaussotureina tsaaria vastaan. Ruotsi ei keskiajasta saakka itsenäisenä olleena vapaussotureita tarvinnut. Suojeluskuntia se taas ei tarvinnut, koska maa ja sitämyötä köyhätkin olivat rikkaampia ja kansankoti oli jo iduillaan. (vrt Lenin, jonka lohkaisun mukaan vallankumous Ruotsissa vaatii pitkäaikaisia poutasäitä kun oli saanut kuulla sikäläisten jättäneen vappumarssin pitämättä sateen vuoksi.)
Venäjää ei saa jättää vaille huomiota.
VastaaPoistaOhessa ote tuoreesta runosta, joka on omistettu tietysti vuoden 1917 vallankumouksille Venäjällä.
Русь Святая (Pyhä Venäjä)
Василий Сумароков, Русская народная линия
13.09.2017
http://ruskline.ru/analitika/2017/09/13/rus_svyataya/
…Но хитрый враг проник в сердца людские.
Устроил бунт, восстание, мятеж.
И покатились головы святые
От рук безбожных-проклятых невежд.
Но за грехи России царь наш расплатился…
(…Mutt’ paholaine viekas pääs’ rahvaan sydämiin,
Sai aikaan mullistuksen, kapinan ja sodan.
Näin päitä pyhien lavalla mestattiin
Jumalattomien, kirottujen käsin.
Venäjän synnit näin keisarimme lunasti…)
Vuoden 1918 lopputulokseen vaikutti varmasti eniten venäläisten sotilaiden taistelumotivaation katoaminen. Vai uskooko joku vakavissaan että taisteluvalmiudessa olevat päättäväiset kymmenet tuhennet sotilaat olisi muuten riisuttu aseista.
VastaaPoistaSuomalaisten onneksi näiden mielenkiinto oli keskittynyt vallankumoukseen eikä tavallisilla rivi sotilaille tullut mieleenkään että Suomen irtoaminen Venäjästä olisi estettävä.
Noo joo, totta. Pistin vähän mutkat suoriksi ajatellen vuoden 1918 sisällissodan kotimaisia osapuolia. Jos ulkomaat otetaan mukaan, valkoisten puolelle täytyy huomioida Saksan itä-merendivisioonan maihinnousut Etelä-Suomeen, vaikka niitä ei sinäsä pidetä ratkaisevina.
PoistaJos sitten tarkempaan analyysiin lähdetään mukaan pitää huomioida ylin päällystö: valkoisilla oli armeijakunnan komentajana sodassa toiminut kenraali Mannerheim ja muut "ryssänupseerit" kun taas punaisilla oli juoppoja maallikkoja.
"Pistin vähän mutkat suoriksi ajatellen vuoden 1918 sisällissodan kotimaisia osapuolia...kun taas punaisilla oli juoppoja maallikkoja."
PoistaTämä on silkkaa valhetta/tietämättömyyttä/kgb-taistolaisen mafian trollausta. Kysymys on paljon suuremmista tekijöistä. Vuonna 1917 Suomen sosialidemokraateilla oli enemmistö Suomen parlamentissa demokraattisten vaalien tuloksena. Naisetkin saivat äänioikeuden kun Suomen eduskunta saatiin aikaan.
Lokakuun vallankumouksen jälkeen vuonna 1917 Stalin käväisi Suomen sosiaalidemokraattien puoluekokouksessa ja sanoi: "Jos te tarvitsette apua, niin me annamme sitä teille." Vuonna 1905 bolshevikkien Tampereen kokouksen yhteydessä perustettu aseellinen suomalainen Punakaarti esitti SDP:n Keskuskomitealle ultimatumin: "Jos puolue ei lähde tekemään suomalaista vallankumousta venäläiseen malliin, niin Punakaarti tekee sen vallankumouksen." Punakaartin pietarilaiset suomalaisbolshevikit kaappasivat vallan SDP:n Keskuskomiteassa.
Toisin sanoen, vuoden 1918 tapahtumien lopputulokseen ei vaikuttanut "punaisten juoppous", vaan se että suomalaiset ehtivät päästä demokratian makuun eivätkä halunneet uskoa ryssäläis-bolshevistisiin höpötyksiin, kiitos sortovuosien.
Stalinin lupaama apu tulikin: "Leninin juna" aseineen, viljoineen, tupakkalasteineen ja Venäjällä asuneine tuhansine suomalaisineen.
Noo joo, totta.
Poista"Stalinin lupaama apu tulikin: "Leninin juna" aseineen, viljoineen, tupakkalasteineen ja Venäjällä asuneine tuhansine suomalaisineen."
PoistaKyllä, tupakki on suotta sivuutettu olennainen kiihotustekijä, kun "kapinaan" rupesivat. Muuten: vai tuli niitä venäjänsuomalaisiakin ihan tuhansittain. Tämäkin on näihin asti pimitetty. Jussi T. Lappalainenkin puhuu vain enint. 2000 varsinaisesta venäläissotilaasta yhtäaikaisena rintamavahvuutena.
"näihin asti pimitetty."
PoistaIhmekös se! Kun ns. suomettumisen tehtävänä oli antaa ns. kgb-taistolaismafialle vallan monilla alalla ja erityisesti historiantutkimuksen alalla, ja erityisesti kaikissa Suomen yliopistoissa, ja varsinaisesti ns. Aleksanteri-instituutissa, joka väittää olevansa Venäjän tutkimuksen koordinaattori.
"kgb-taistolaismafia"
PoistaKgb-taistolaismafian silmätikkuna on vuosikymmenien ajan ollut mm. marsalkka Mannerheim. Kiinnitin siihen huomiota joitakin aikoja sitten blogisti Jukka Kemppisen blogivittuilemiseen Mannerheimista, useita kirjoituksia. Mainittu herraprofessori on jo poistanut ne näkyvistä.
"herraprofessori"
PoistaJukka Kemppinen ei ole ainoastaan herraprofessori, vaan myöskin professoriherra.
Joskus on sanottu että kun Juhani Ahon synnyinmailta lastut lentelevät, niin HS:n toimituksessa heräillään.
VastaaPoistaViikko sitten lauantaina kommentoin erään yläsavolaisen opettajan FB-kuvaa, jossa hän seisoo tekemänsä halkopinon vierellä. Sitten tiistaina HS-tiede julkaisi laajan katsauksen kirveen historiaan.
Niinpä myös Victoria tulee oopperaan Vladimirin käytyä Olavinlinnassa.
Tänä päivänä körttiläisyys on myöhäisvasemmistolaisuutta, monikulttuurisuusjargonia ja muutenkin latteaa nöyryydessä teeskentelyä. Tosin 1920- ja 1930-luvulla oli tämä lapualais-ikooälläläinen gangsterivaihe ennen takinkääntöä.
VastaaPoista