Laivat nousevat Volgalle
Tunnetun Belomorkanal -papirossilaatikon kyljessä
oli ja on kartta, joka osoitti kolmen uuden kanavan paikan: Vienanmeren (Stalinille nimetty) kanava,
Volga-Don ja Moskovan kanava.(им.
Москвы). Tupakka oli reilua
itämaista laatua ja polttelin sitä usein silloin, kun piipputupakkaa ei ollut
tarjolla. Jotkut eivät pitäneet hajusta ja nimittivät sitä erheellisesti
mahorkaksi. Makunsa kullakin.
Joka
tapauksessa, tuo valtava kaivuutyö tehtiin 1930-luvulla suureksi osaksi hyvin
primitiivisin menetelmin. Etenkin Vienanmeren kanavan kaivaminen esitettiin
kansalle uskomattomana tahdon riemuvoittona, jolloin käsivoimalla ja paikan
päällä valmistetuilla kottikärryillä mentiin kirjaimellisesti läpi harmaan kiven.
Tai, no,
kallioiden kohdalla kyllä räjäyteltiinkin. Sosialismille ominaista fuskua
harrastettiin, mutta pakkohan kanava oli saada luovutushetkellä sellaiseksi,
että laivat siitä läpi pääsivät. Hyvin tunnetussa propagandakuvassa laivan
kannella ovat Stalin, Vorošilov ja Nikolai Ježov,
poliittisen poliisin kaikkein pahamaineisin päällikkö.
Vienanmeren
kanavaan liittyy kiinnostava julkaisu, jonka päätoimittajana oli itse Maksim
Gorki, kirjallisuuden paavi ja niin sanotun sosialistisen realismin symbolinen
sankari ylitse muiden. Moskovan pääkatua ei suotta nimetty hänen mukaansa. Yhtä
asianmukaista on, että nimi on taas muutettu.
Kirja oli
äärettömän optimistinen, voitonriemuinen ja käsittämättömän naiivi kuvaus
siitä, miten sosialismia rakentavat entisten riistäjäluokkien jäsenet ja muu
hylkyaines tempautuvat mukaan suureen tehtävään ja saattavat muuttua
pikkuporvarista tietoiseksi proletaareiksi muutamissa kuukausissa jalostavan
uudenlaisen työn ansiosta.
Gorki kuvasi
kirjassa muun muassa sitä, miten muuan entinen kulakki, joka oli kärsinyt
vatsavaivoista syödessään jatkuvasti vatsansa täyteen puuroa, oli nyt
fyysisestikin ihmeellisesti parantunut. Ehkäpä hänellä oli laktoosi-intoleranssi,
joka ei leirioloissa sattuneesta syystä antanut enää oireita? Gorki joka
tapauksessa näki asiassa poliittisen tapahtuman.
Sivumennen sanoen,
tuossa mainitussa kirjassa myös sivalletaan suomalaisia vankiloita, joissa olot
olivat niin huonot, että asukit luultavasti olisivat mitä mieluimmin pyrkineet mainion
kanavatyömaan tapaiseen paikkaan, jossa ei käytännöllisesti katsoen edes
tarvittu vartijoita. Ei sieltä kukaan karata halunnut, väitettiin.
No, tämä seikka
nyt liittyi 1930-luvun alun dumping-kampanjaan, jonka yhteydessä suomalaiset
olivat nostaneet esille sen, että Neuvostoliitossa tuotettiin vankityövoimalla
puutavaraa mm. Englannin markkinoille, vaikka tuon maan lait kielsivät
vankityövoimalla (ja orjatyövoimalla) tuotetun tavaran maahantuonnin.
Tämä teema nousi
meilläkin otsikoihin ja nimenomaan tätä taustaa vasten on ymmärrettävä Uuno
Kailaan runo ”Rajalla”, joka viittaa ajan suureen puheenaiheeseen: ”Siellä on
orjuus ja pakkotyö/tähdet katsovat sitä”. Olihan siinä mistä puhua ja mitä
pohtia.
Itse kirjan
tekijäkollektiivin kohtalo ansaitsee oman lukunsa, mutta sen paikka ei ole
tässä.
Tässä tarkoitus
oli nimittäin keskittyä Moskovan kanavaan,
tai pikemminkin sen jatkoreitteihin. Se ei noussut samanlaiseksi
sankarikohteeksi kuin Stalinin kanava, mutta samanlaiset tarinat olivat varmasti
paljolta myös sen synnyn takana: epävapaa väestö, joka ilman korvausta
vaikeissa oloissa suoritti valtavan urakan.
Sitä
mainostettiin sankaruutena vaikka toisenlaisenkin lähestymistavan olisi
tietysti voinut ottaa. Jotkut ottivatkin, mutta siinä tarvittiin joko
epäluuloista konservatismia tai sitten suurta henkistä vapautta. Liberaalilla
älymystöllä ei ollut kumpaakaan.
Volga alkoi siis
1930-luvulla tosiaan virrata Moskovaan, vaikka toki pieninä annoksina,
sulutusten yhteydessä. Moskovan luoteispuolelle syntyi valtava patojärvi, jonka
aalloilla moskovalaiset tänäänkin veneilevät. Sen ansiosta saatiin kaupunkiin
myös sähkövoimaa ja samanlaisia altaita syntyi pelkästään ylisen Volgan
varrelle useita.
Tunnetuin niistä
on niin sanottu Rybinskin meri, jossa
on vettä muutaman Saimaan verran. Pienempiin kuuluu muun muassa Uglitšin
allas.
Kuten arvata
saattaa, patojärvien alle jäi sadoittain asutuksia. Lähellä Uglitšia
on kirkontorni, joka nousee suoraan vedestä, kirkko ja kylä jäivät sen alle. Se
ei ole ainoa. Venäjän syntytarussa mainitun Valkeajärven rannalla törröttää
vedestä samanlainen hylätty torni.
Kolmesta varjagiveljeksestä,
kuten muistamme, Novgorodia hallitsemaan jäi Rurik, Izborskiin meni Truvor ja
Valkeajärvelle Sineus. Nyt, kun heistä on jäljellä muisto vain, kiistellään
siitä. Perustivatko he oikeasti Venäjän valtion? Mistä he tulivat? Oliko Kiovan
Rus nykyisen Venäjän vai nykyisen Ukrainan alku?
No, eivätpä
vastausta anna enempää äiti-Volga kuin Valkeajärven (Valgetjärvi) rannat tai
aavat selät. Luulenpa, että venäläiset
turistit tulevat joka tapauksessa täältä etsimään ennen muuta juuri vanhan,
mystisen ja kadotetun Venäjän jälkiä.
Täällähän ne
säilyivät Kiovan Venäjän bylinatkin ikään kuin pakastimessa, vaikka niiden
syntypaikka selvästi on siellä Dneprin rannoilla. Kalevalan runoillahan lienee
ollut samanlainen kohtalo.
Pohjoinen Venäjä
on enimmäkseen harvaan asuttua maaseutua. Matkailijalle se siis sopii nykyään erityisen hyvin symbolisoimaan vanhaa,
luostarien, erakkojen ja jokia purjehtineiden kauppiaiden Venäjää.
Neuvostokauden mahtailevat kanavarakennelmat säväyttävät sekä mittasuhteillaan
että historiallaan. Jotkut 1500-luvun muistoja kantavat luostarit ovat myös
molemmissa suhteissa vaikuttavia.
Moskovasta
suuret jokiristeilijät lähtevät Jokiasemilta, (retšnoi vokzal)
joita on kaksi kappaletta. Pohjoinen jäi aikanaan lähtemättömästi mieleeni, kun
jouduin siellä selvittelemään Gorkin puistossa syömäni pilaantuneen
sillivoileivän jälkiseurauksia.
Silloin,
70-luvulla siellä oli valtava huussi, joka jostakin syystä oli jäänyt nähtävästi
koko kesän ajaksi tyhjentämättä ja mahavaivaiselle onnettomalle asiakkaalle se
toi mieleeni helvetin esikartanon. Ehkäpä markiisi de Sade olisi siellä
viihtynyt. Minä en.
Nyt tällä kertaa
en päässyt tarkistamaan, oliko mainittu paikka enää olemassa, mutta enpä sitä
usko. Turistikohteissahan kaikki on varsin siistiä. Laivat taitavat olla
lähinnä Itä-Saksassa 1980-luvulla tehtyjä. Asiallisia ne ovat lajissaan, jos
saa sanoa mielipiteensä yhden esimerkin perusteella.
Noita noin
kolmensadan matkailijan laivoja on aika monta kymmentä. Useimmat on nimetty
suurmiesten mukaan ja suloisessa sovussa kohtaavat toisensa niin Jesenin kuin
itse Rauta-Feliks Dzierzynski, eikä edes myöhäisenä tulokkaana kansakunnan
kaapin päälle päässyt Ivan Bunin näytä kavahtavan Leninin seuraa.
Kaikki isänmaan
historian suuret vaikuttajat ovat patsaansa ja muut kunnianosoituksensa
ansainneet, tuntuvat nimien nikkaroijat ajatelleen. Venäläisten into tuoda
suurmiehiään esille joka käänteessä muistuttaa hieman ranskalaista, mutta menee
kyllä vielä pitemmälle.
Noita turistiristeilijöitä
muuten on nyt niin paljon, että omani ei mahtunutkaan jokiasemalle, vaan joutui lähtemään naapurista, Retšnoi
portista, jossa on myös rahtiliikennettä ja niinpä jokiaseman sinänsä komea
stalinistista tyyliä edustava rakennus jäi tällä kertaa käymättä.
Mutta matkaan
siis päästiin, illan suussa kohti Volgan yläjuoksua ja sen jälkeen
Volgan-Itämeren kanavaa, Äänistä, Syväriä, Laatokkaa, Nevaa ja viimein
Pietaria. Matkaa kertyy noin 1800 kilometriä. Matkalla on 18 sulkua ja
yllättävän paljon nähtävää.
Laivalla on
varsin rauhallista ja verrattuna valtaviin Välimeren risteilijöihin, pienempi
koko on monessa suhteessa etu. Asiat sujuvat verrattain vauhdikkaasti ja
turhanpäiväiset yhteiset tilaisuudet voi täälläkin jättää väliin, jos haluaa.
Syyskuun
puoliväliin oli kuin olikin siunaantunut niin sanottu akkojen kesä, babje leto, jota anglosaksisella
kielialueella myös Intian kesäksi (indian
summer) mainitaan. Parhaimmillaan mittari kiipesi hellelukemiin, vaikka
välillä vähän sataa tihuutteli.
Volgan rannoilla
sijaitsevien pikku kylien lukemattomien kirkkojen kultaiset kupolit saivat
miettimään, että Olavi Paavolaisen ja muiden innostuneiden pyhiinvaeltajien
suuri aika on ollut ja mennyt. Se aika oli lyhyt. Venäjän historiassa se oli
vain, kuten sanotaan, parenteesi. Menneisyyteen on taas palattu, ainakin yritetty.
Uusi aika on
nostanut kaikkialla takaisin kunniaan vanhan, etten sanoisi pyhän Venäjän
tunnukset ja rannalla voi jossakin havaita jopa jonkinlaisen kastetoimitukseen
pyhitetyn paikan lukuisine risteineen. Pohjoisen Venäjän suuret luostarit eivät
vielä kaikki ole päässeet entiseen loistoonsa, mutta näyttää siltä, että niin
tulee tapahtumaan. Yritystä on.
Rahtilaivoja
liikkuu joella paljon, joten teollista toimintaa, etenkin kaivostyötä ja
metallurgiaa (mm. Tšerepovets) täältä löytyy runsaasti ja
onhan Volgan varrella vaikkapa Nižni Novgorod ja etelässä paljon muitakin
suurkaupunkeja. Lastit –enimmillään 5000 tonnia, jos oikein ymmärsin- eivät
kuitenkaan mene Pohjois-Venäjän kylien paikallisiin tarpeisiin.
Suurteollisuuttahan ne palvelevat.
Lukemattomat pienet kylät ovat kai varsin perspektiivittömiä, kuten jo Hruštšovin
aikana sanottiin ja niinpä joelta löytyy myös paljon pikkuveneitä
kalastajineen, liki jokaisena vuorokauden aikana.
Venäjän
maaseudun kurjuudesta on paljon kirjoitettu. Karjalassa ja Leningradin alueelle
näkyy rappio, razruha, paikoin kilometrien
päähän mutta jossakin Uglitšin tienoilla seutu näyttää melko
hyvinvoivalta ja usein idylliseltä. Ne muutamat kylät, joissa rantautuessa
käydään, ovat myös aika vireän näköisiä, kaiketi kukoistavan turismin takia.
Lapsia ja koulujakin näkyy.
Toki tällainen
vaikutelma on pakostakin äärimmäisen pinnallinen. Ehkä globalisaatio tekee joka
tapauksessa tehtävänsä kaikkialla vaikka globalismin
ideologiaa yritettäisiinkin vastustaa? Vai onko maaseudun alasajossa sittenkin
kyse pohjimmiltaan virheellisestä laadullisesti erilaisten asioiden
mittaamisesta rahalla ja rahan kritiikittömästä korottamisesta kaiken mitaksi?
Turistimatka
antaa perusteita arvostella turistimatkaa, ei sen enempää. Esittäytyminen
vieraille on yksi kansainvälisen kanssakäymisen pakollisia kuvioita ja onhan se
omalla tavallaan kiinnostavaa. Ei Venäjällä enää mitään ideologiaa ole, joten
siinä suhteessa satunnainen matkailija voi säilyttää rauhallisuutensa. Ei häntä
kannata värvätä.
Venäjä ei ole
sen eksoottisempi kuin Ruotsikaan, nykyisin tilanne saattaa usein olla jopa
päinvastainen. Joka tapauksessa molemmat naapurit ovat niin lähellä meitä, että
ne voivat tarjota kiinnostavan näköalan siihen, mikä voisi olla nykyisen
suomalaisen elämänmenon vaihtoehto.
Toki sellaisen
toteutuminen eikä sen puuttuminen olisi itse asiassa kuulunut historian ns. luonnolliseen
kulkuun, jollaisesta kaiken maailman geopolitiikot ja muut huijarisaarnaajat
puhuvat.
Volgan
yläjuoksulta ja Venäjän jokireiteiltä nyt tuskin siihenkään asiaan voi kovin
kummoista vastausta saada, mutta saattaa se välillä tulla mieleen.
Tiedän, että
monen mielestä Venäjästä pitäisi aina muistaa puhua, ellei nyt hammasta purren,
mikä on hankalaakin, niin ainakin pitäen mielessä kyseisen maan erityinen
kataluus, jonka suuri vuosisatamme on jälleen tuonut esille.
Eläkeläisturisti
ei kuitenkaan yksinkertaisesti viitsi tätä tehdä, kun tietää, että on hyvin
vaikeaa pystyä kaikkialla, vanhaan bolševistiseen tapaan löytämään
todellisuuden objektiivinen ydin ja kuvaamaan kaikkia asioita sen
perspektiivistä.
Tämähän
edellyttäisi sitä, että totuus jo tunnetaan. Bolševikit sen tietenkin
luulivat jo tuntevansa ja nykyään, takinkäännön jälkeen sama jatkuu. Koska
ymmärrän, etteivät tietoni eivät ihan sille tasolle yllä, ajattelin, että minun
varmaan kannattaa vain keskittyä vastaanottamaan ja sulattelemaan vaikutelmia
siitä, miltä asiat näyttävät.
Kirjoittelen
näistä joskus, kun aikaa on.
Kaivuu on yleisesti käytössä, mutta kielenhuolto suosittelee kaivu-sanaa. Indian summer taas tunnetaan intiaanikesänä, miksei toki Intian kesästäkin voi puhua.
VastaaPoistaYksi uskomus ruseista on että he olivat suomensukuisia. Ei ehkä totuus valkene koskaan, eikä venäläisillä tahtoa asian selvittämiseen?
Eikös meilläkin Sukevan suo kuokittu vankityövoimalla?
PoistaNiin, intiaanikesä. Eikös olekin typerä käännöslaina?
VastaaPoistaKävisikö Pärttylin pikkukesä tai - blogistin maakuntaidentiteettiä kunnioittaen - akkainkesä? (Jaa, mutta mitä sanoo Aaamulehti?)
PoistaJos nimitykset lainattaisiin ruotsista, puhuisimme kenties "Pirkonkesästä", "köyhänmiehenkesästä" tai "mäyräkesästä".
Poistahttps://sv.wikipedia.org/wiki/Brittsommar
"Tiedän, että monen mielestä Venäjästä pitäisi aina muistaa puhua, ellei nyt hammasta purren, mikä on hankalaakin, niin ainakin pitäen mielessä kyseisen maan erityinen kataluus, jonka suuri vuosisatamme on jälleen tuonut esille."
VastaaPoistaNeuvostoliitto-kommunistiseen shaaliin kietoutuneena Venäjä vainosi kansalaisiaan varustamalla heitä kaikenlaisilla sättimänimillä lähes sata vuotta. Joten hammasta purren Venäjästä puhuvat hyvin monet, varsinkin ns. недобитые eli tappamatta jääneet. Ukrainassa tällaisia недобитые on kuulemma erityisen paljon.
Mutta kuinkas ollakaan, Venäjän suurimpia russofobeja on venäläinen kirjailija Turgenev Ivan Sergejevitsh (1818-1883). Hänen valtava koottujen teosten julkaisu käsittää myös kirjeiden osaston, toistakymmentä nidettä. Nämä kirjeet ovat lukemisen arvoisia, jos mielii oppimaan tuntemaan Venäjää.
"--jossakin Uglitšin tienoilla seutu näyttää melko hyvinvoivalta ja usein idylliseltä.--onko maaseudun alasajossa sittenkin kyse pohjimmiltaan virheellisestä laadullisesti erilaisten asioiden mittaamisesta rahalla--"
VastaaPoistaKiinnostavaa. Ehkä taustalla on tosiaan kansanluonne: huoleton ja anarkistiseksikin sanottu elämäntyyli. Mitä metsien ihminen lopulta muuta kaipaa, kuin elannon tuottavan maan ja kirkon, jossa kohdata muita yhteisön jäseniä? Ne, jotka kaipaavat katoavaista krääsää ja huvituksia, painuvat kaupunkeihin.
Jos onnellisuuden mittapuuna käyttää biologisten lisääntymistarpeiden tyydyttymistä, jonka siltana kaikki muut tarpeet toimivat, ei kaupunkilainen välttämättä ole eikä tule sen onnellisemmaksi kuin maalainenkaan.
"Venäjän maaseudun kurjuudesta on paljon kirjoitettu."
VastaaPoistaUglitšin tienoilla olevien seutujen lisäksi hyvinvointia oli myös Stavropoljella, missä isäntänä toimi Mihail Gorbatshev joka noudatti kiinanalaisten periaatetta: rikastukaa!
Eniten hyvinvointia oli kuitenkin Ukrainan länsiosissa, jossa puoluepomot tietoisina ukrainalaisten kansanmurhasta 1930-luvulla osasiva viitata kintaalla NKP:n keskuskomitean kommunistisille höpinöille.
Neuvostoliitossa oli laadittu kaksi elintarvikeohjelmaa, jotka eivät tuottaneet tulosta. Lyhyt parempi kausi oli Tshekkoslovakian miehityksen jälkeen, kun Moskova sai puristetuksi sosialistisista maista elintarvikkeita: Puolasta lihaa, Unkarista, Romaniasta ja Bulgariasta vihannesäilykkeitä. Mutta tämä hyvinvointi oli lyhyt: Puolassa syntyi neuvovastainen protestiliike - Solidarnost. Jne, jne.
Sitten Andropovin mahtikäskyllä Gorbatshev pääsi "hissillä" suoraan Politbyrohon laatimaan Kolmatta elintarvikeohjelmaa, joka näytti olleen menestys, mutta se liikkui lyhyillä jaloilla, koska oli laadittu vippakonstein. Gorbatshev keskittikaiken elintarvikejakelun suurimpiin kaupunkeihin ja pääsikin myöhemmin Pääsihteeriksi.
Tässä herääkin kysymys, miksi ns. Perestroikka ei tehnyt koko Neuvostoliittoa Stavropoljeksi. Asiaan olivat näköjään vaikuttaneet mahtavat pimeät voimat: Andropovilta ammuttiin yksi munuainen toimintakyvyttömäksi, jne. Mainitut voimat pelkäsivät varmaankin sitä, että jos venäläinen talonpoika rikastuu, niin se oitis organisoituu talonpoikaispuolueeksi ja viittaa kintaalla proletaarista kommunistista puoluetta kohti ja mikä pahinta, rupeaisi vaatimaan ei-köyhien talonpoikien likvidoimista 1930-luvulla. Oli siistoimittava preventiivisesti.
Oli siistoimittava preventiivisesti. Venäläinen sanalasku väittää: "На воре шапка горит" (Varkaan hatussa on aina tuli.)
Tässä herääkin toinen kysymys, miksi maata ei jaeta ilmaiseksi kaikille jotka haluavat kasvattaa elintarvikkeita. Varmaankin siksi että ilmaiseksi maata annetaan vain Kaukoidässä. Matkustakaa sinne.
Ja tällainen maa haluaa siis olla G-2 -jäsen!?