Ylä-Volgaa
Risteilyturismi
lienee kaikkialla samanlaista. Koko joukko kerääntyy yhteisille aterioille
omissa pöydissään ja lähtee in corpore bussikierroksille satamissa. Oppaat
latelevat litaniansa ja asiakkaat kuuntelevat ja ihmettelevät.
Heidän
kysymyksistään selviää, että ihmetyksen kohde ovat ennen muuta tarinat. Tällaisia
tarinoita siis on, vaikka niiden päähenkilöt ovat jo ammoin kuolleet. Mutta
näissä taloissa ja tällä kamarallahan kaikki tapahtui vai kuinka?
Toki puoli
vuosituhatta ja vähemmänkin riittää muuttamaan maiseman aivan perusteellisesti,
jopa jokien paikat ja rantojen korkeus ovat nyt toiset kuin silloin. Ikivanhat
rakennukset eivät olleet tuolloin samannäköisiä. Jokainen rakennus on
muutamassa sadassa vuodessa muuttunut täysin, joten illuusio saapumisesta
muinaiseen maisemaan tai edes muinaiselle paikalle on hataralla pohjalla.
Silti ihmiset
haluavat ehdottomasti vanhojen tapahtumien paikoille. Useinhan niistä tehdään
pyhiä ja hartauden harjoitus tietenkin sopii erinomaisesti sellaisissa
kohteissa. Ennen maailmassa pyhiinvaelluksia määrättiin katumusharjoituksiksi.
Matkat olivat sen verran työläitä ja vaarallisiakin, että ihmispolo sai
toisenkin kerran aihetta muistella syntejään.
Uglitš
on yksi Pohjois-Venäjän pienenpuoleisista kaupungeista. Venäjällähän
pikkukaupunki on itse asiassa harvinaisuus. Sen sijasta on megalopoliksia ja
asutuksia (posjolok), jotka ovat
lähinnä suuria kyliä. Neuvostoaikana kaupunkiin perustettiin kellotehdas, joka
siellä on yhä. Mekaaniset kellot pitävät yhä pintansa, kuten tiedämme ja itse
asiassa kaikkein kalleimmat ovat nimenomaan mekaanisia.
Toki
Uglitš tunnetaan historiassa nimenomaan yhden ainoan tapahtuman johdosta.
Siellä tsaarinpoika Dmitri (tuohon aikaan käytettiin vielä arkaaista muotoa Dimitri)
yllättäen kuoli epäilyttävissä olosuhteissa, kuulemma veitsellä leikkiessään.
Ikävä
kyllä, tämä merkitsi sitä, että Rurikin suku sammui. Nyt ei Venäjän
valtaistuimelle enää ollut laillista perijää. Alkoi sekasorron aika eli smuta (smutnoje vremja).
Kuollut
tsaarinpoika Dmitri nousi kuolleista peräti kolme kertaa. Tarkemmin sanoen
vallantavoittelijoiksi ilmaantui itsensä kutsuneita (samozvanets) henkilöitä, joista kukin vuorollaan väittivät olevansa
murhayrityksestä selvinnyt Dmitri.
Lyhytaikaiset
vale-dmitrien menestykset eivät kauas
kantaneet ja viimein vuonna 1613 saatiin valittua uusi tsaari, Mihail Romanov.
Sitä ennen oli puolalaiset täytynyt ajaa maasta ja siinä ratkaisevaa osaa
näytteli Nižni Novgorodin nostoväki Kuzma Mininin ja Dmitri Pozarskin johdolla.
Puolalaiset
olivatkin pahoin mellastelleet Venäjällä ja ryöstäneet kaupunkeja ja
luostareita. Toki myös suomalaisia eli siis ruotsalaisia tarvittiin venäläisten
avuksi ja Laiska-Jaakon retki, jonka tuloksena saatiin aikaan Stolbovan rauha,
oli luonteeltaan nimenomaan avustusretki, ainakin aluksi.
Toki
tuohon aikaan paikkakunnalla oleskeleva –myös ystävällinen- sotaväki aina
käytännössä raunioitti seudun, kun tuhannet miehet ja hevoset hankkivat sieltä
ruokansa ja juomansa. Maksaminen ei kuulunut tapoihin tai, maksumiehenä oli
nimenomaan talonpoika hallitsijansa puolesta, mikäs sen kauniimpi osa
ihmiselle.
No,
Stolbovan rauha taisi olla meille hieman liian hyvä. Siinä saatiin
valtakunnalle ortodoksisia alamaisia, joista kyllä suuri osa pian pakeni Venäjälle.
Inkerinmaa jouduttiin kuitenkin sitten ennen pitkää luovuttamaan takaisin ja
nykyään noista suurista valloituksista on jäljellä vain Joensuu ympäristöineen.
Kaiken
alkuna olivat siis Uglitšin tapahtumat, joiden muistona on yhä tsaarinpojan
patsas ja lukuisat maalaukset kirkossa. Turisteja on erittäin paljon ja sen
mukaisesti myös pitkät rivit rihkamakojuja, nekin sellaista laatua, jota
neuvostoaikana ei käytännössä edes ollut.
Uglitšin
modernisaatiohyppäyksestä tai ainakin sen yrityksestä kertoo kirkon viereisessä
puistossa seisova Fordson-traktori 1930-luvun alusta. Sitä käyttänyt
naispuolinen traktoristi suoritti, kuten oletettiin, sankaritekoja ja ylitti
moninkertaisesti vanhaa maailmaa edustavien aatramiesten aikaansaannokset. Niin
ihmeellistä oli sosialismi.
Sosialismista
ei tosin sitten jäänyt jäljelle paljoakaan mainostettavaa. Vanhaan aikaan
palaamista symbolisoivat kovin monet asiat, alkaen 1800-luvun tyylisestä
kauppiastalosta. Kaupungissa on myös yksi Venäjän lukemattomista
vodkamuseoista. Keski-ikäisten naisten duo laulaa keskellä katua hyvin
kauniisti kevytmielistä laulua ”Чо
те надо»? (Ootko jonkun puutteessa?)
Kirkossa
kuullaan pienoiskonsertti, jonka esiintyjät ovat todella merkittäviä kykyjä.
Harvinaisen komea, mutta ääneltään tuskin muita parempi nuori solisti saa
ranskalaisen naisväen hurmoksiin ja CD:t tekevät kauppansa.
Jaroslavl
on yli puolen miljoonan asukkaan kaupunki ja Moskovaa ilmeisesti paljon
vanhempi. Sen perusti Kiovan suuriruhtinas Jaroslav Viisas vuonna 1010. Se luetaan
niin sanottuun kultaiseen kehään, jonka muita kaupunkeja ovat Suzdal ja
Vladimir. Niissä huristelin omalla autollani 1970-luvun puolivälissä.
Maailmanperintökohde
Jaroslavl on säilyttänyt melkoisesti vanhaa venäläistä –alkujaan italialaisten
arkkitehtien suunnittelemaa- arkkitehtuuria.
Siellä on kreml ja luostareita ja harjulta aukeaa komea näköala Volgalle.
Kauoungin
suureen kauteen kuuluvat taistelut puolalaishyökkäyksiä vastaan ja luostarit
toimi myös arvohenkilöiden karkotuspaikkana.
Aikanaan se oli tärkeä liikennesolmu ja hyvin merkittävä taloudellinen
keskus. Kulttuuriakin riittää yliopistosta lähtien.
Jaroslavlin
ohella suuriin muinaisvenäläisiin kohteisiin kuuluu Kirillo-belozerski monastyr eli Valkeajärven Kirillin luostari.
Kuten
Jaroslavl, myös Valkeajärven seutu (vepsäksi Valgetjärvi) ovat alun perin
suomalais-ugrilaista aluetta. Erämaihin perustetut luostarit toimivat
venäläisyyden laajenemisen tukikohtina, kuten historioitsija Kljutševski kertoo
ja myös Kirillovin ympärille kasvoi kaupunki, tosin luostarin valtaviin
mittasuhteisiin verrattuna ainakin nykyään aika pieni.
Tarinat
hurskaista kilvoittelijoista ja puolalaisten hyökkäyksistä toistuvat täälläkin.
Nyt oltiin sitä paitsi jo sen verran kaukana lännessä, että viime sodan aikana
oli syytä pelätä myös hyökkäystä sieltä ja niinpä paikallinen salpalinjakin
rakennettiin. Ei siitä tainnut ihan meikäläisen veroista tullua Tiedä häntä,
kun ei käyty katsomassa.
Koska
tämä hyvin merkittävä luostari vetää puoleensa joka päivä tuhatlukuisen määrän
turisteja, on risteilylaivojen sataman luona sijaitseva Goritsyn kylä aika
vireän tuntuinen. Rihkamakauppaa riittää, mutta sen lisäksi myydään myös
kotoisia puutarhan tuotteita, leivonnaisia, käsitöitä, savukalaa ja niin
edelleen. Viidensadan asukkaan lapsia palvelee melko suuri koulu.
Pitsit
ovat näiden seutujen vanha erikoisuus ja niitä kuulemma jopa vietiin sodan
aikana länteen korvauksena lend-lease-avusta. Taisipa siinä olla nypläämistä,
ennen kuin yhdenkin kuorma-auton tai lentokoneen sai maksettua.
Näissä
vanhoissa kaupungeissa olisi hyvin voinut viettää vaikka pari päivää kussakin,
mutta turisti on turisti ja hänen kutsumuksensa on täyttynyt, kun muutaman
kymmentä kuvaa on kertynyt kameran muistiin.
Miksi pitäisi kirjoittaa dmitri kun dimitri on hyvin suomen kielen ääntämiseen sopeutettu muoto? Dmitrissä on loisvokaali mukana, sitä vain ei ole kirjoitettu. Kummallisia kirjoitusasuja on alettu käyttää muutenkin, vaikka venäjän ja ukrainan translitterointiin on olemassa kansallinen standardi. Kyllä ryssä vääntää väänäsen omalla kirjoituksellaan tunnistamattomaksi, miksi meidän pitäisi lipoa ryssäläisiä?
VastaaPoistaKun se vaan on oikein translitteroituna Dmitrij (jii lopussa). Ei mikään vatun Dimitri.
PoistaPaitsi,että suomalainen järjeatelmä ei pane sitä j:tä.
PoistaSe on huono asia, sillä hyvä translitterointi mahdollistaa myös translitteroinnin taaksepäin. Jos jättää jiin pois, pieleen menee. Samasta syystä kirjoitan Marija, jos venäläisestä nimestä kysymys.
PoistaTranslitteroida voi väärin tai oikein. Sillä ei vain ole tekemistä historiallisen muutoksen kanssa.
VastaaPoista”Toki Uglitš tunnetaan historiassa nimenomaan yhden ainoan tapahtuman johdosta. Siellä tsaarinpoika Dmitri (tuohon aikaan käytettiin vielä arkaaista muotoa Dimitri) yllättäen kuoli epäilyttävissä olosuhteissa, kuulemma veitsellä leikkiessään.”
VastaaPoista"Kuoli epäilyttävissä olosuhteissa, kuulemma veitsellä leikkiessään." Kruununprinssi siis leikki veitsellä, satutti itsensä, veri vuoti ja teki kipeää, mutta hän ei itkenyt/huutanut apua kruununperillisen njänkoilta/palvelijoilta vaan jatkoi veitsellä leikkimistä kunnes oli hengetönnä.
Venäläiseen historiankirjoitukseen kuului aina simplifikaatio/profanaatio/primitivisaatio. Näin ja vain näin historiankirjoitus ei vaikuta politiikkaan. Murhastahan oli kysymys, eli Rurikien hallitsijasuvun lopettamisesta. Iivana Julma murhatutti lähes kaikki Rurikidit eli koko venäläisen ylimystön.
Simplifikaatiota/profanaatiota/primitivisaatiota harrastetaan myös Suomessa. Professori Jukka Kemppinen taistelee kiivaasti ”vakoilulakia” vastaan, jonka tehtävänä olisi estää Turunkaltaiset puukotukset yms. eli saada selville ne terroristien hautomot, joita mafia ylläpitää. Kemppisen pääargumenttina ovat juutalaiset:
”Informaatio-oikeutta opettaessani aloitin yleensä siitä, miten pahaa tuhoa pätevä väestökirjanpito aiheutti viime sotien aikana vähemmistöille, etenkin juutalaisille. Gestapolla oli listat esimerkiksi Amsterdamin juutalaisista alle päivässä kaupungin valloittamisesta.”
19. syyskuuta 2017
Nurin oikein
http://kemppinen.blogspot.fi/
Kemppinen ei vaivaudu analysoimaan miksi saksalaisten ja juutalaisten suhteet olivat sellaiset kuin olivat. Muuten hänen olisi pitänyt kiinnittää huomiota siihen että Neuvostoliitossa alkuvuosikymmeninä valtiohallinnon koneistossa juutalaisia oli yli 90%. Saksassa se varmasti nähtiin. Saksassa muistettiin myös että Lev Trotski (Leon Bronstein) sai vuonna 1918 aikaan Baijerin Neuvostotasavallan, jne. maailmanvallankumous mukaan lukien
Kemppisen metodina on siis se sama simplifikaatio/profanaatio/primitivisaatio. Näin ja vain näin voidaan nykyään parhaiten vaikuttaa politiikkaan. Jukka Kemppinen on siis mafian asianajaja.
"Taisipa siinä olla nypläämistä, ennen kuin yhdenkin kuorma-auton tai lentokoneen sai maksettua."
VastaaPoistaStudebaker oli 1 700 taalaa ja P-39 Airacobra noin 50 000. En muista ruplan kurssia.
Jas taalahan oli mitä oli. Ei nykyistä puotipaperia.
VastaaPoista