Millaista silloin oikein oli?
W.E. Tuompo, Päiväkirjani päämajasta 1941-1944.
Painokuntoon saattanut Tauno Kuosa. WSOY 1968, 305 s.
Oseanian alamainen Winston Smith yritti Orwellin
kuuluisassa taoksessa tuskaisesti saada selville, millaista menneisyydessä oli
oikein ollut.
Hän ymmärsi,
ettei virallisen historian antama kuva voinut olla todenmukainen, mutta ei
hänellä ollut mitään muutakaan lujaa pohjaa näkemyksilleen. Niinpä hänen oli
muiden alamaisten mukana kumarreltava sille viralliselle tarinalle, jonka
mukaan ennen vallankumousta olot olivat olleet tavattoman kurjat ja ennen muuta
oikeudettomat. Kuka tahansa hallitsevan luokan edustaja oli voinut kohdella
alistettuja mielivaltaisesti ja myös tehnyt sen.
Oseanian
virallinen historia ei ollut sinänsä useimmissa yksityiskohdissaan väärä. Se
antoi kuitenkin aivan valheellisen irvikuvan siitä, miten yhteiskunta oli
aikoinaan toiminut, millaisia olivat olleet syysuhteet ja etenkin siitä, miten
asiat oli aikoinaan koettu. Se muistutti epäilyttävästi vuoden 1948 neuvostoliittolaista
historiankirjoitusta.
On sanottu, että
menneisyys on vieras maa. Analogia on mielestäni hyvä. Vieraaseen maahan ei (ainakaan
ennen) ole ollut tapana mennä omine sääntöineen vaatimaan tietynlaisten normien
noudattamista, vieraan miellyttämistä tai yleensä mitään muutakaan.
Vieraan
kulttuurin edessä tarvitaan tiettyä nöyryyttä, jotta sitä voisi oppia
ymmärtämään. Ymmärtäminen taas on ainoa keino välttää tyhmyysloukkuja. Sympatiakaan
ei ole pahaksi, vaikka se ei suinkaan tarkoita kohteen sokeaa ihastelua tai
kaiken hyväksymistä.
Suuret rikokset
ja synnit ovat aina ihmisten tekemiä ja kuten Goethe aikoinaan sanoi, on vaikea
edes kuvitella rikosta, jota ei itsekin kykenisi tekemään. Toki myönnettäköön,
että ihmisten joukossa voi olla myös niitä, jotka eivät pysty mitään
kuvittelemaan. En tiedä, lisääkö asia heidän arvoaan.
Orwellilainen
historiankirjoitus on viime aikoina tullut mieleen monestakin syystä. Toisaalla
on silmiin sattunut suomalaisen rasismin historiaan liittyviä radikaaleja tulkintoja
ja toisaalta Venäjän valtion arvovaltaa nauttivan tutkintaelimen lausunnoista
on välittynyt kuva natsi-Saksaakin pahemmasta kansanmurhan harjoittajasta, joka
oli tämä meidän Suomemme, menneisyydessä.
Muuan keskeinen
ongelma venäläisen ja suomalaisen yhteiskunnan välillä on kielimuuri, joka yhä
vallitsee huolimatta molemmin puolin huimasti lisääntyneestä englanninkielen
taidosta.
Enempää Suomen kuin
Venäjänkään historiaa ei nimittäin ole kirjoitettu, saati eletty englanniksi.
Edes käännöskoneet eivät paljon auta silloin, kun puhutaan historiallisista
dokumenteista. Mikäli taas niitä ei lainkaan tunneta, on kenttä avoin
kaikenkarvaisille orwellilaisille tulkinnoille, joissa menneisyys saa aivan
uuden hahmon, jota sen aikakauden ihmiset eivät missään tapauksessa olisi
tunnistaneet.
Mikäli
kunnioitamme kohdettamme, on meidän kuitenkin hyväksyttävä sen olemassaolo
sellaisena kuin se joskus koettiin, eikä minkään radikaalin uustulkinnan
mukaisena.
Kenraali(luutnantti)
W.E. Tuompo palveli jatkosodassa päämajan komentoesikunnan päällikkönä.
Nimitykset ja palkitsemiset olivat hänen keskeistä työsarkaansa, eivät sen
sijaan operaatiot.
Mannerheim
näyttää arvostaneen Tuompoa suuresti ja miesten välit olivat läheiset, sikäli
kuin Mannerheimin kohdalla voi näin sanoa. Tuompon päiväkirja onkin täynnä
kuvauksia Mannerheimista, tämän terveydentilasta, anekdooteista ja jopa ruokavaliosta.
Muistiinpanot on tehty vihkoihin eikä siis irtolehdille ja usein lähes
välittömästi.
Julkaisijan,
eversti Tauno Kuosan mukaan nämä päiväkirjat on julkaistu kokonaan ja
lyhentämättöminä, mikä suuresti lisää kirjan arvoa. Sodan eri vaiheet
poikkesivat toisistaan olennaisesti ja suurena vaarana on aina tällaisissa
tapauksissa jälkiviisaus. Tässä se siis on onnistuttu välttämään.
Kuosan
rehellisyyttä toimittajana ei liene mitään syytä epäillä ja ellei toisin todisteta,
olen valmis uskomaan tekstien autenttisuuteen. Pieni varaus lienee kuitenkin
paikallaan.
Kysymys on
siitä, ettei ole mitään varmuutta siitä, että mukana ovat kaikki vihkot.
Useimmat päiväkirjanpitäjät kai tuntevat joskus tarvetta hävittää joitakin
tekstejä, joiden säilyttäminen olisi jostakin syystä epämukavaa. Merkinnät
eivät myöskään ole päivittäisiä, vaan väliä saattaa olla kymmenenkin päivää.
Tuompo huolehti
myös käskyjen sanamuodosta ja teki omia ehdotuksiaan. Niinpä hän käsittelee
myös esimerkiksi kuuluisaa miekantuppipäiväkäskyä, joka aiheutti hirmuisen
haloon, niin koti- kuin ulkomailla. Muitakin vastaavia ongelmia julkisuuden
kanssa syntyi ja niiden taustaa löytyy tästä kirjasta.
Oma lukunsa olivat
saksalaisten lausunnot. Päiväkirjoissa käsitellään useaan otteeseen Göringin
ennen talvisotaa esittämiä neuvoja –jotka hän sitten otti takaisin. Myös
Göringin kuuluisa väite siitä, että talvisota olisi Neuvostoliiton taholta ollutkin
suurta bluffia tule usein esille. Sitä Göring pyysi anteeksi.
Suhteet Saksaan
ja saksalaisiin tulevat esille päivittäisellä tasolla ja niitä myös pohdiskellaan
eri vaiheessa yleisemminkin. Erillissota,
torjuntavoitto ja vastaavat käsitteet eivät ole jälkikäteen keksittyjä,
vaan jo omaan aikaansa liittyviä.
Hitlerin kuvaus
keskustelustaan Molotovin kanssa marraskuussa 1940 todistaa taas kerran tämän
herran suurpiirteisestä suhtautumista totuuteen. Itse asian ydin lienee kyllä
tullut rehellisesti esitetyksi.
Juuri tällä
hetkelläkin kiinnostava on kysymys suhtautumisesta internoituun siviiliväestöön
ja sotavankeihin.
Vuoden 1942
marraskuussa Tuompo kertoo käynnistä Petroskoissa, siirtoleirillä, jossa lapset olivat laulaneet vieraille. Sen
enempää ei tätä 5100 asukkaan leiriä kuvata.
Joka tapauksessa
närkästytään tammikuussa 1944 väitteistä, jotka koskevat Leningradin pommittamista
tykistöllä, Itä-Karjalan väestön nälässä pitämistä ja sotavankien raakaa
kohtelua.
Kansainvälinen
retkikunta lähetettiin silloin tutustumaan todelliseen tilanteeseen. Tämä ei
muuten ollutkaan ensimmäinen kerta, sillä kansainvälisiä tarkkailijoita oli
leireillä käynyt jo vuoden 1942 nälkäkatastrofin jälkeen.
Valitettavasti
päiväkirjat eivät vuoden 1942 katastrofin ajalta kerro mitään näistä asioista
ja tuntuukin siltä, että joku vihko taitaa joukosta puuttua. Mannerheim
nimittäin reagoi sen verran voimakkaasti näihin asioihin, että niistä sai
varmasti Tuompokin kuulla ja olisi hyvin outoa, ellei hän olisi niistä mitään
kirjoittanut.
Sen sijaan
myönteistä ainesta riittää. Kirjoittaja kertoo ihaillen Mannerheimin lahjoittaneen
omalla kustannuksellaan laatikon tupakkaa kaikille upseerisotavangeille
lokakuussa 1943. ”Kuka ylipäällikkö tekisi noin vangeilleen!”, huudahtaa kirjoittaja.
Toukokuussa 1944
kerrotaan kansainvälisen Punaisen ristin edustajan käynnistä vankileireillä
yhdessä vankileirien tarkastajan, eversti Spåren kanssa: Marsalkan lähdettyä tuli puheeksi, onkohan minkään maan ylipäällikkö
mahtanut milloinkaan pitää sellaista huolta sotavangeistaan kuin Suomen Marsalkka
(mahdollisuuksien mukaisesti).
Kun tiedämme,
millainen leirikuolleisuus oli, erityisesti vuonna 1942, tuntuu moinen hehkutus
tietenkin irvokkaalta. Sen aitoutta tuskin kuitenkaan kannattaa epäillä.
Kaiken kaikkiaan
olisin valmis suosittelemaan myös tämän kirjan käännättämistä venäjäksi. Olen
noiden historiallisten dokumenttien käännättämistä muutenkin koettanut edistää,
enkä aina turhaan.
Olisi kovin
ikävää, mikäli nykypäivän ihmiset jäisivät Winston Smithin asemaan yrittäessään
saada selville, mitä menneisyydessä oikein tapahtui.
Mitäpä syntiä
salaamaan, siellä tapahtui myös paljon, aivan liian paljon ikäviä asioita. Ei
ole aivan kohtuutonta pitää myös ylipäällikköä niistä jonkinasteisesti vastuullisena,
vaikka syyttävä sormi osoittaakin enemmän kohti niitä, jotka asioita
käytännössä hoitivat ja nekin nimet ovat toki tiedossa.
Suomen valtiovallalla
on tässä katumisen paikka, aivan kuten myös venäläisillä oman suorituksensa
johdosta. Ehkäpä näistä voitaisiin myös jotakin oppia ja luulen, että se
edellyttäisi molemminpuolista toimintaa. Yhteinen kommunikea tuntuisi jotenkin
tähän asiaan erityisen hyvin sopivalta ajatukselta.
Oseanialaisen historiankirjoituksen
tarkoituksena on aina jokin muu kuin historiallisen totuuden selville saaminen.
Se haluaa mennä menneisyyden maahan nykyajan säännöillään. Silloin unohtuu
helposti, että venäläisillä leireillä suomalaisten kuolleisuus oli vielä
suurempaa kuin venäläisten kuolleisuus suomalaisilla leireillä.
Ja pitääkö vielä
taas kerran sanoa, että toinen ei oikeuta toista. Leiriasiat hoidettiin meillä
huonosti. Neuvostoliitossa ei kuitenkaan ollut aikoinaan varaa puhua asiasta
kovin korskealla rintaäänellä, koska sen omat leirit eivät olleet yhtään sen
parempia, vaikka kyseessä sentään oli koko järjestelmän tukijalka, jota oli
kehitetty jo vallankumouksesta lähtien.
Sivumennen
sanoen, myöskään neuvostoliittolaisten leirien tarkoituksena ei näytä ainakaan
yleensä olleen vankien murhaaminen, vaikka Solženitsyn tämän
johtopäätöksen tekeekin.
Säilyneet
dokumentit viittaavat pikemminkin siihen, ettei asioita yksinkertaisesti kyetty
hoitamaan sen paremmin.
Niinpä saattoi
syntyä eräänlainen rinnakkaistodellisuus, jossa leirien oloja yhtäällä kuviteltiin
hyviksi tai ainakin siedettäviksi samaan aikaan, kun niissä tosiasiassa syntyi Danten
helvetti, jossa raivoavat taudit niittivät aliravitsemuksen heikentämiä
vankeja.
Mutta ei siitä
sen enempää. Asioita on toki tutkittu laajasti ja perusteellisesti ja viittaan
tässä vain Frolovin ja Danielsbackan väitöskirjoihin.
Väitöskirjojen
ongelmana kuitenkin on, ettei suurta yleisöä ole mahdollista pakottaa niitä
lukemaan. Sen vuoksi olisi tärkeää panna sen saataville Tuompon päiväkirjan
kaltaisia dokumentteja. Ne panevat ainakin ajattelemaan.
"neuvostoliittolaisten leirien tarkoituksena ei näytä ainakaan yleensä olleen vankien murhaaminen, vaikka Solženitsyn tämän johtopäätöksen tekeekin."
VastaaPoistaTäytyy tunnustaa, että tuota johtopäätöstä epäilen: kyllä noiden leirien tarkoitus oli luokkavihollisen tuhoaminen, vielä niin, että tämän viimeinenkin työpanos käytettiin järjestelmän hyväksi. Totuuden selville saamista vaikeuttaa neuvostojärjestelmän "syväpuhe", jossa asiota ei pääsääntöisesti pantu paperille. Sen myönnän, että saksalaisten kaltaisia teollisen tuhoamisen leirejä ei ollut, mutta se johtuu pikemminkin taidon puutteesta.
"Orwellilainen historiankirjoitus on viime aikoina tullut mieleen monestakin syystä. Toisaalla on silmiin sattunut suomalaisen rasismin historiaan liittyviä radikaaleja tulkintoja ja toisaalta Venäjän valtion arvovaltaa nauttivan tutkintaelimen lausunnoista on välittynyt kuva natsi-Saksaakin pahemmasta kansanmurhan harjoittajasta, joka oli tämä meidän Suomemme, menneisyydessä."
VastaaPoistaKirjoittajan tietty pöyristyminen johtuu ainakin osaksi siitä, että blogisti ei kaikesta asiantuntemuksestaan huolimatta ole täysin sisäistänyt oceanialaisen ja neuvosto/venäläisen historiakäsityyksen ydintä: historia on politiikkaa ts valtaa: joka hallitsee menneisyyttää hallitsee nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Tuosta näkökulmasta katsoen oikea kysymys on, miksi juuri nyt puhutaan suomalaisesta venäläisperäiseen väestöön kohdistuneesta kansanmurhasta.
No miksi?
Poista”miksi juuri nyt puhutaan suomalaisesta venäläisperäiseen väestöön kohdistuneesta kansanmurhasta.”
PoistaSuomen yhä vieläkin suomettunut ”historiantutkimus” ei ole herkkä seuraamaan mitä muualla tapahtuu. Iso veli olisi antanut luunappia.
Joitakin aikoja sitten ”historioitsija” Putin syytti Puolaa Toisen maailmansodan sytyttäjäksi. Sitä seurasi tietysti skandaalikohu. Nyt Putinia rupesi syyhyttämään oikein kovasti taas historian aatteiden saralla. Tällä kertaa suomalaiset saivat poltinmerkin molemmille poskille kansanmurhaajina (tarkkaan ottaen slaavilaisten kansojen kansanmurhaajina).
Molotov-Ribbentropp -sopimus puhuttaa yhä vieläkin laajasti ja erityisesti Baltiassa. Siellä ei ollut Talvisodan kaltaista torjuntavoittoa.
"No miksi?"
PoistaKaksi vaihtoehtoista selitystä:
-huomion kääntäminen sisäisistä ongelmista nationalistiseen uhoon
- kansan mielipiteen muokkaamista sotaa varten. Miksi sotaan:
- Suomen alueen neutralisoimiseksi laajempaa yleiseurooppalaista sotaa varten
- kansansuosion lisääminen palauttamalla vanha Venäjän osa isänmaan syliin, vähän niin kuin Argentiinan sotilasjuntta Falkland/Malvinas-saaret.
Repikää siitä.
Ei oikein irtoa. Ei siinä ollut nationaloistista uhoa eikä liioin julkisuuden tavoittelua.
Poista"Nimitykset ja palkitsemiset olivat hänen keskeistä työsarkaansa, eivät sen sijaan operaatiot."
VastaaPoistaTähän liittyen hauska yksityiskohta oli sen pohtiminen, minkä värinen nauha, punainen vai keltainen, kuului SS-valtakunnanjohtaja Himmlerille myönnettyyn kunniamerkkiin. Sen avulla oli mahdollista tehdä pieni "näykky".
On : syntyi Danten helvetti, jossa raivoavat taudit niittivät aliravitsemuksen heikentämiä vankeja.
VastaaPoistaPitäisi olla : syntyi Danten helvetti, jossa raivoavat taudit niittivät aliravitsemuksen/alistetun, tallotun ylpeyden/verta vuotavan sydämentuskan/kostonhimon jne. heikentämiä vankeja.
"Sivumennen sanoen, myöskään neuvostoliittolaisten leirien tarkoituksena ei näytä ainakaan yleensä olleen vankien murhaaminen, vaikka Solženitsyn tämän johtopäätöksen tekeekin."
VastaaPoistaSolženitsyn on oikeassa. Neuvostoliittolaisiin leireihin hyväksyttiin ennen kaikkea ns. kulakit, porvarillinen sivistyneistö, kirkonpalvelijat, kaikenlaiset demokraatit, jne., joita ei ollut tarkoitus päästä takaisin vapauteen "rellestämään". Kuolonuhreja oli useita miljoonia.
Vihavainen on jostain syystä väärässä.
Vai niin. No täytyy heti korjata.
PoistaEpäilemättä tuo tappamisen meininki on myös ollut läsnä. Noin yleisellä tasolla joka tapauksessa voi todeta, ettei ihan terveiden ja selvästi mihinkään syyllistymättömienkään ihmisten massamittaista ampumista välillä kainosteltu. Toki asiaa selittää sen ajankohdan massahysteria.
Poista"selvästi mihinkään syyllistymättömienkään ihmisten massamittaista ampumista välillä kainosteltu"
PoistaTässä ei taaskaan ole mielletty neuvostoliittolaisen ajattelun ydin vaikka Solženitsyn sen selostaa varhaisen Lacisin suulla: kyse ei ole YKSILÖN syyllisyydestä vaan henkilön LUOKKA-ASEMASTA, rautalangasta: jos olet kulakki, tilanherra tai porvari, edustat objektiivisesti tuon luokan luokan arvoja ja intressejä - riippumatta yksilökohtaisista subjektiivisista mielipiteistäsi - minkä vuoksi sinut voidaan likvidoida. Muutenkin järjestelmä lähti logiikasta, jonka mukaan oli parempi tuhota kymmenen syytöntä kuin vapauttaa yksi syyllinen, oikeastaan vahingollinen. Tätä kuvastaa tapa käyttää puhdistuksissa määrällisiä kiintiöitä.
Summa summarum: länsimainen (oikeus-)logiikka käsitteineen (yksilökohtainen syyllisyys) ei sovellu neuvostoliittolaisen "logiikan" ymmärtämiseen. (Mikä ei tietenkään tarkoita hyväksymistä.)
Ei, kyllä minä tuon valaistumisen olen saanut jo kauan sitten. Kyse on vain siitä, että olisi niistä ihmisistä ennen tappamista voinut jotain hyötyä puristaa. Nyt sitä ei otettu.
PoistaNoh, ehkä heidät jollain kieroutuneella logiikalla katsottiin leireille tuomittuja vaarallisemmiksi tai sitten koettiin, ettei ollut tarvetta heidän työpanokselleen. Mistä tuon stalinistisen logiikan tietää.
PoistaItse asiassa kukaan Hitler-tutkijakaan (esim Kershaw) ei ole myöskään löytänyt syytä, miksi Hitler vihasi niin patologisesti juutalaisia, että sodan aikana piti käyttää massiivisia resursseja koko kansan tuhoamiseen.
Ei o0ikein onnistu. Sama koskee esim. ukrainalaisten (ja venäläisten) talonpoikien tappamista nälkään tai kokonaisten kansojen karkottamista kauas itään keskellä sotaa. Mieletöntä toimintaa.
PoistaTuo esimerkki ei osu: ukranalaiset olivat Stalinin näkökulmasta kapinallinen kansa, jonka henkinen selkäranka piti murtaa. Talonpojat edustivat muidenkin bolshevikkien silmissä vierasta, kilpailevaa luokkaa, joka piti kukistaa ja jolta otetulla omaisuudella maa piti teollistaa. Tämä johtopäätös on mainittu useissa teoksissa. Siis rajattoman VALLAN hallussapidon kannalta erittäin mielekästä toimintaa, sellaisen silmissä, jonka horisontissa hohti kommunismin paratiisi ja jonka silmissä miljoonan ihmisen kuolema on "vain tilasto". Tuo ajattelutapa oli koko realisosialismin ydin, ainakin Leninin ja Stalin valtakausilla. Sama koskee kyllä kaikkia totalitääriä yhteiskuntajärjestelmiä: tarkoitus Paratiisiin pyhittää kaikki keinot ja mahdolliset ihmisuhrit ja -kärsimyksen.
PoistaTaitaa nyt ontua kahdella jalalla.
Poista"Taitaa nyt ontua kahdella jalalla"
PoistaHaluatko perustella,koska tuo ajatus ei ole minun vaan Deuctherin, Radzinskin ja uusimman Hlevnjukin. Sama on todettu niinkin vanhassa aikalaisteoksessa kuin Essad Beyn "Stalinin sisäinen sota" (Otava 1938).
Solzhenitsynille henkilönä tutuissa leireissä tuhoaminen ei tietenkään ollut tavoite. Ne olivat pakkotyöhön perustuvia tutkimuslaitoksia, joista Theremin, Koroljov ja moni muu sittemmin ilmaantui suureenkin julkisuuteen.
PoistaKulakkeja ja vastaavia tietenkin pyrittiin likvidoimaan systemaattisesti, ja ennen pitkää kansallisuus tuli luokka-aseman rinnalle ihan viralliseksi perusteeksi.
Kyllä minä nuo kirjat tunnen ja tunnen vielä vähän myös sitä keskustelua, jota Ukrainan ja Venäjän välillä on käyty.
PoistaValtava rikos, mutta ne tavoitteet o0lisi pysyttävä ihan yksilöidysti osoittamaan. Näillä näkymin kyseessä oli pikemmin valtavaksi paisunut möhläys, joka ei tosiaankaan palvellut yhtään mitään järjellistä tarkoitusta.