Saaret,
joilla on historia
Jarmo Nieminen, Keisarin
perintö. Kertomuksia Helsingin sotilassaarten historiasta. Gummerus 2016,
239 s.
Suomen armeijan
venäläisestä perinnöstä on viime aikoina kirjoitettu aika lailla (ks esim. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=nikitin
) ja on jo syytäkin. Se nimittäin jäi aiemmin useimmissa esityksissä melko
lailla varjoon. Suomen armeija vain tuntui syntyneen valmiina kuin Pallas
Athene Zeuksen päästä.
Myös Suomenlinnan
ja laajemminkin Suomen linnoitusten historia on saanut monta kirjoittajaa
asialle (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/2020/01/jareiden-putkien-aarella.html
). Kun tähän lisätään viime aikoina ilmestyneet monet Kustaa III:n sotaa, Suomen
sotaa ja Krimin sotaa käsittelevät kirjat, voi jo sanoa, että Suomenlinnaakin
on jo käsitelty aika monelta kantilta.
Myös venäläinen
näkökulma on tullut esille ja voi liioittelematta sanoa, että se on avannut
suomalaiselle lukijakunnalle aivan uusia näkökulmia (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=juntunen
).
Niinpä tuleekin
helposti suhtautuneeksi vähän skeptisesti siihen, että taas yksi kirja -tosin
jo vuodelta 2016- keskittyy nimensä mukaisesti tuohon sotilaalliseen keisariajan
perintöön ja nimenomaan Helsingin sotilassaariin eli Viaporin linnoitusalueeseen.
Myös tässä
kirjassa tosiaan kuvataankin jonkin verran niitä Viaporin yleisiä vaiheita,
joita siis on nyttemmin puitu jo melko monessa esityksessä. Tämä on kuitenkin
aika lailla erilainen kirja.
Nimensä
mukaisesti se keskittyy keisariaikaan eli Venäjän vallan aikaan. Kuninkaan perinnöstä
eli vanhoista linnoituksen pääsaarista ei paljoa puhuta. Viaporihan muuten oli Suomen
itsenäistymiseen saakka hallinnollisesti Suomesta erillinen alue ja melko
pitkään jopa asukasmäärältään Helsingin kanssa samaa luokkaa.
Linnoituksen nimen
muuttaminen Suomenlinnaksi oli sitten uuden itsenäisen tasavallan kannalta yhtä
itsestään selvä askel kuin oli sen alueella sijaitsevan varuskuntakirkon
muuttaminen ortodoksisesta luterilaiseksi. Eihän sinne enää lainkaan jäänyt
koko ortodoksista sotilasseurakuntaa, vaan sen sijaan luterilainen, jolla oli
tietysti omat tarpeensa.
Suomenlinna- ja
Viapori-sanaa ei kirjan otsikossa esiinny ja myös sen sisältö keskittyy erityisesti
linnoituksen itäisiin osiin, lähinnä Santahaminaan,
Kuninkaansaareen ja Vallisaareen. Niiden historia liittyy tietenkin läheisesti
myös linnoituksen kokonaisuuteen.
Näille saarille,
joille ruotsalaiset eivät paljoakaan rakentaneet, sijoittuu paljon linnoituksen
dramaattisesta historiasta. Niin Krimin sodan kuin Viaporin kapinan aikana ne
olivat strategisesti keskeisiä ja siellä oli myös vuoden 1918 vankileirejä,
joita oli aina Isosaaressa (”Iso Mölö” Sulo Wuolijoen muistelmissa) ja
Kuivasaaressa saakka.
Leireillä kuoli
paljon vankeja, ilmeisesti suurin tappaja oli espanjantauti, mutta mikä koko
asiassa oli nälkiintymisen merkitys, voidaan vain arvailla. Ainakin naisvangit,
jotka huolehtivat karjanhoidosta, pysyivät hyvin hengissä.
Kirja sisältää
kuvauksia sellaisista dramaattisista tapahtumista kuin vuonna 1937 tapahtunut
Vallisaaren räjähdys, joka aiheutti hirmuista tuhoa ja tärisytti taloja vielä
Helsingissäkin.
Kun sen syyksi voitiin epäillä sabotaasia, tulivat
vartijat hermostuneiksi ja tulittivat sen jälkeen useasti viattomia siviileitä,
jopa vastalauseista huolimatta. Kuten tunnettua, järjen käyttö on vartiopalveluksessa
nimenomaan kiellettyä ja asian seuraukset olivat täällä joskus traagisia tai vähintäänkin
tragikoomisia.
Viaporin kapina taitaa
olla vielä aika huonosti tutkittu ainakin sikäli, kuin asia koskee suomalaisten
osuutta siihen. Myös sen epäonnistumiseen näyttää vaikuttaneen suuresti
ruutivaraston räjähdys, joka romahdutti kapinallisten moraalin.
Varsin
seikkaperäiset luettelot linnoitustykkien sijoittelusta ja laadusta kiinnostanevat
lähinnä alan asiantuntijoita. Yleisempää mielenkiintoa on sen sijaan
kuvauksilla Santahaminasta Suomen uusien ilmavoimien päätukikohtana ja
panssarijoukkojen sijoituspaikkana.
Ilmavoimien eli
ilmailuvoimien kannalta paikka oli hyvä, sillä siellä voitiin käyttää sekä maa-
että vesikoneita. Suomenlinnassa sijaitsi myös lentokonetehdas ja erään sukulaiseni
laivan lokikirjassa mainitaan, että aluksen höyrykattilan vuotavat tuliputket
korjattiin Suomenlinnan lentokonetehtaalla. Mahtoiko se sijaita Santahaminassa
vai esimerkiksi Susisaarella?
Santahaminassa
oli myös venäläisiltä jäänyt tehokas radioasema, jonka turvin Suomen yhteyksiä
Eurooppaan voitiin ylläpitää. Sen ympärillä toimivat myös armeijan radiojoukot.
Saarilla oli
venäläisten aikana myös kiintopallo, joka mahdollisti tähystyksen kauas
merelle. Suomalaiset yrittivät sittemmin myös käyttää kiintopalloja, mutta
eivät saaneet saksalaisilta ostettuja laitteita toimimaan.
Erikoinen laitos
oli Itämeren laivaston tislausasema, joka oli strategisen merkityksensä takia
hyvin suojattu. Siellä ei tislattu alkoholijuomia, vaan valmistettiin
merivedestä tislattua vettä laivaston alusten höyrykoneita varten.
Kirja sisältää
eränlaisena liitteenä myös tarinoita erään perheen elämästä, asumisolosuhteista
ja lähes luontaistaloudesta, mitä noissa karuissa olosuhteissa harjoitettiin.
Tarinat ovat todella kiinnostavia ja kuvastavat hyvin paikan erikoislaatua
aikana, jolloin uusi esivalta oli ottanut sen haltuunsa.
Monet tarinat itäisten
linnakesaarten historiasta ovatkin mielestäni kirjan parasta antia. Kirja ei
ole mikään Viaporin historia, mutta kyllä se oman paikkansa
Viapori-kirjallisuuden joukossa täyttää.
Aivan erikseen
on syytä mainita kirjan kuvitus, joka on todella upea. Vanhojen dokumenttien,
piirrosten, valokuvien ja karttojen ohella siinä on paljon myös erityisesti tätä
kirjaa varten tehtyjä upeita maalauksia.
"Viaporin kapina taitaa olla vielä aika huonosti tutkittu ainakin sikäli, kuin asia koskee suomalaisten osuutta siihen."
VastaaPoistaOnhan siitä verraten tuore Jarmo Niemisen Viaporin kapina (2017) ja vanha Jutikkalan Suomen kansan aikakirjat. Eikä unohtaa voi Paavo Rintalan romaania, joka korostaa Kochin johtaman Helsingin punakaartin osuutta.
"Myös sen epäonnistumiseen näyttää vaikuttaneen suuresti ruutivaraston räjähdys, joka romahdutti kapinallisten moraalin."
Enemmän siihen ehkä vaikutti vielä enemmän keisarille uskollisten merikadettien miehittämien ja suuriruhtinaan komentaman Itämeren laivaston kolmen sotalaivan saapuminen Viaporin edustalle ja ryhtyminen pommittamaan kapinallisia. Ruutivaraston räjähdys lienee itse asiassa kytketty tuohon pommitukseen.
Taitavat Suomen kansan aikakirjat olla Einar Juvan. Ja onhan siitä muitakin kirjoja, mm. Salomaan. Tarkoitan nyt sellaista tutkimusta, jossa olisi kunnolla käyty läpi myös venäläinen aineisto. Esimerkiksi bolshevikki Adolf Taimi näyttää esittäneen asiassa jonkinmoista osaa.
PoistaTotta kai sotalaivojen saapuminen oli tärkeä asia. Niemisen mukaan räjähdys kyllä aiheutui Santahaminasta suuntautuneesta tykistötulituksesta.
Sorry, korona-aika synnytti tahattoman assosiaation Jutikkalaan (Kuolemalla on syynsä). Aikakirjoen painosvuoden (1937) olisi pitänyt se estää.
Poista"Viaporihan muuten oli Suomen itsenäistymiseen saakka hallinnollisesti Suomesta erillinen alue ja melko pitkään jopa asukasmäärältään sen kanssa samaa luokkaa."
VastaaPoistaEi kai sentään koko Suomen asukasmäärän, mutta ehkä hyvinkin Helsingin?
Oikein arvattu. Pahoittelen kömpelyyttä.
Poista