Ei ole kallista,
kun rahalla selviää
Raha on siitä
mukava juttu, että sen voi aina korvata. Uusi raha on ihan yhtä hyvää kuin
vanhakin ja syntyneen rahallisen tappion voi sillä myöhemmin kompensoida
jäännöksettömästi, ellei asiaan liity jotakin menetetyn ja takaisin saadun rahan
väliseen rahanpuutteen aikaan liittyvää ongelmaa. Sellaisen korvaamistahan on
koron maksamisen ajateltu merkitsevän.
Rahan
menettämiseen voi siis ainakin periaatteessa suhtautua aivan huolettomasti,
eihän siinä hyvä häviä, mikäli kyse on tosiaan vain itse tuosta rahasta.
Mikäli sen
sijaan menettää terveyden, rakkauden, ystävät, kunnioituksen, itsekunnioituksen
ja niin edelleen, ollaankin alueella, jossa rahalla korvaaminen on
ongelmallista tai sanotaan nyt suoraan, mahdotonta.
Ajatelkaamme
ihmishenkeä, joka on ilmeisimpiä korvaamattomia asioita. Itse asiassa sen
korvaaminen rahalla tuntuu jo prima facie pyhäinhäväistykseltä. Paljonko
rahaa haluaisit siitä, että joku läheisesi tapettaisiin? Kukaan kunniallinen
ihminen ei suostu edes vastaamaan tällaiseen kysymykseen.
Kuitenkin henkirikosten
aiheuttama menetys ruvettiin jo keskiajalla usein korvaamaan tapetun suvulle
rahasakolla. Hinnasto on lakikirjoissa. Myös nykyään voi läheinen hakea
kärsimyskorvausta kokemansa menetyksen takia. Mahdollisesti säädyllisyyssyistä
johtuen, summat ovat kuitenkin aivan mitättömiä.
Rahalla
korvaamattomia asioita voisi luetella pitkät litaniat. Paljonko rahaa haluaisit
siitä, että joku ostaisi oikean kätesi? Entä molemmat silmäsi? Entä muut
elimet? Hinnastoja taitaa löytyä lähinnä joillekin sisäelimille.
Puhuminen
ihmisarvosta rahallisena suureena kuulostaa lähinnä pilkanteolta, mutta se
taitaa silti olla se ainoa edes periaatteessa riidaton tapa laskea ihmisen
merkitystä yhteiskunnassa. Ne muut arvot ovat toki olemassa, mutta eivät
rahalla mitattavissa.
On toki
mahdollista myös laskea vaikkapa ihmisen polttoarvo krematoriossa, mutta tietääkseni
sillä ei ole merkitystä, koska syntyvää ylimääräistä lämpöä ei kerätä talteen.
Mikäli kuitenkin
pidämme kiinni siitä, että ihminen on yksi eläin muiden joukossa, kuten monet nykyiset
bestseller-gurut jankuttavat, ei ole mitään syytä soveltaa häneen joka asiassa
erilaisia mittoja kuin muiden lajien edustajiin.
Itse puolestani
pidän ihmisen eläimellistämistä hyvin vakavana kulttuurin rappion osoituksena.
Mikäli se todella otetaan viimeisen päälle tosissaan, ollaan auttamattomasti
syvällä barbariassa (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=houellebecq
).
Lähtekäämme siis
siitä, että ihmisen elämän tärkeimmät asiat eivät kuulu rahalla korvattaviin
tai edes sillä mitattaviin. Sen mukaisesti myöskään yhtä tolkuton kuin loputon
kansantulon kasvattaminen ei ole hyvä asia sinänsä. Itse asiassa se on
vaarallinen prosessi, jonka pysäyttäminen vielä hiljattain näytti
mahdottomalta. Nyt alkavat näkymät muuttua.
Kuitenkin yhteiskunnan
taloudellinen tila vaikuttaa ratkaisevasti myös moniin sellaisiin asioihin,
jotka kuuluvat ei-rahallisten arvojen piiriin.
Kun kansantuote
nyt sattuneista syistä laskee kukaties useita kymmeniä prosentteja, merkitsee
se mullistusta, joka kohdistuu käytännössä kaikkien ihmisten elinehtoihin.
En puhukaan
siitä, että oma yritys, perheelle rakennettu koti ja vastaavat asiat ovat usein
ja kenties useimmiten paljon muutakin kuin taloudellisia suureita. Niihin on
investoitu suuri osa koko elämästä, ne liittyvät siihen onnen tavoitteluun,
joka USA:n perustuslain mukaan kuuluu ihmisen luonnollisiin oikeuksiin ja
tarpeisiin. Useassa tapauksessa voi puhua elämän tarkoituksesta.
Kun tämä
aineellinen perusta nyt menetetään, syntyy tappioita, joita tuskin voidaan rahalla
korvata, etenkin kun tuota rahaa ei ole.
Toinen asia on
koko mainio sosiaaliturvamme. Itse asiassa sille on viime vuosina asetettu
sellaisia vaatimuksia, että varsin hyvin menestyneen valtiomme kestokyky on jo
ollut vaakalaudalla. Tuskin tarvitaan erityisiä ennustajan lahjoja sen
näkemiseksi, että tekeillä oleva talouskriisi aiheuttaa romahduksen ja sen
mukana valtavasti korvaamattomia ei-aineellisia tappioita.
Ihmisten
sulkeminen valtion pakkokeinoin neljän seinän sisälle, eräänlaiseen
turvasäilöön loukkaa tietenkin jo sellaisenaan törkeästi kansalaisoikeuksien perusteita,
eli itsemääräämisoikeutta ja kokoontumisvapautta. Yhtä rajuja oikeuksien rajoituksia
ovat myös erilaiset matkustuskiellot.
Vankilassa
joskus istuneet ovat kertoneet, että pahinta on juuri tuo vapauden menetys,
etenkin jos siihen vielä liittyy epätietoisuus siitä, onko vielä tässä elämässä
mahdollista siirtyä samojen seinien ulkopuolelle.
Joissakin maissa
on karanteenilaisilta liikuntakin käytännössä kielletty, ainakin raittiissa
ilmassa tapahtuva. Asian merkitystä fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle
voimme vain arvailla. On selvää, että miljoonien ihmisten populaatiossa
tällainen aiheuttaa myös suuren määrän kuolonuhreja, jotka kuitenkin ovat vain
osa -ja sanoisin, pienin osa- kaikista ei-rahallisista menetyksistä.
Jotkut ovat
olleet kovin tyytymättömiä hallitsevaan tyttökvintettiimme, mutta tuskinpa
juuri sitä on erityisesti syytä sormella osoittaa. Yrityksen ja erehdyksen
tietähän tässä on kaikkialla edetty. Ruotsin tie saattaa osoittautua
olennaisesti meidän politiikkaamme paremmaksi, mutta ei meilläkään sentään ole
menty äärimmäiseen hulluuteen Espanjan ja Venäjän tapaan.
Ei Suomi tätä
hässäkkää ole pannut alulle, eikä se yksin voi kovin paljon tehdä sen
totalitaarista muistuttavan systeemin purkamiseksi, joka nyt vallitsee. Selvää
kuitenkin on, että voimassa on suuri määrä aivan tarpeettomia rajoituksia,
joiden purkamisella on kiire.
Tosiasia on,
että tässä maassa kuolee vuosittain yli viisikymmentätuhatta ihmistä, mikä on
hyvin valitettava seikka. Itkemällä asia ei parane lainkaan, vaikka juuri näissä
tapauksessa itkemistä voikin suositella. Se kuuluu aivan erityisesti läheisten
arkun äärelle eikä esimerkiksi televisioruutuun. Mikäli lapset ja lastenlapset
hautaavat isovanhempansa, menevät asiat vielä oikeassa järjestyksessäkin.
Niin sanotut
koronakuolemat eivät kokonaislukuja juuri muuta. Tulee kuitenkin olemaan kiinnostavaa
nähdä, miten paljon tavallista enemmän kuolemantapauksia tulee siitä, että
lääkärien vastaanotot ja sairaalat nyt ammottavat tyhjyyttään, kun ihmiset
eivät uskalla mennä lääkäriin tutkituttamaan ja hoidattamaan niitä sairauksia,
jotka heidät ennemmin tai myöhemmin tappavat, kuten luonnon järjestykseen
kuuluu.
Mutta ei se
kuolleiden määräkään ole mikään sosiaalihistoriallinen raha, jolla kaikkia ilmiöitä
voidaan yhteismitallisesti arvostella. Elämätön elämä, ihmisarvon polkeminen,
vapaudenriisto, elämän tarkoituksen häviäminen -nämä kaikki ovat arvoja, joita
ei rahalla mitata. Siitä huolimatta ne ovat aivan todellisia ja kenties
kaikkein todellisimpia.
Ymmärtäkäämme
siis myös niiden valituksia, jotka eivät ehkä kuole ajankohtaiseen epidemiaan,
mutta kyllä sen sijaan kokevat sen johdosta menetyksiä, eräänlaisina sijaiskärsijöinä.
Alikersantti Hietasen
tapaan totean varmuuden vuoksi, etten minä tässä mitään syyllisiä kaipaa,
työhalua pursuva Lahtinen sen sijaan olisi vapautettava tekemään sitä, mitä hän
osaa ja haluaa tehdä.
Minähän olen ensin naureskellut, sitten kauhistellut tämä maailman laajuista hässäkkää. Täällä Espanjassa jossa sattuu nyt olemaan vassarifasistiidioottihallitus vallassa olen välillä kihissyt raivosta väliin huokaillut ihmisyyden alennustilaa. Onneksi on juutuubi, jonka monipuolisuuden näin vanhana kääkkänä olen nyt vasta löytänyt. Olen katsellut tasapuolisesti vanhoja länkkäreitä ja Pyhimyksiä ja veijareita, tietysti fiksujen lekureiden luentoja, joista olen saanut vahvistusta valitsemallani linjalle ja eipä pidä unohtaa salaliittiteorioitakaan. Niitähän piisaa, mutta kun lukee valtamediaa, eri hallitusten kannanottoja ja sen semmoista, niin tuleekin epävarmaolo, että kuka nyt onkaan eniten pihalla. Jos joku olisi ennustanut viime syksynä, että keväällä maailma on kiinni, kuta kuinkin kaikki perusvapudet peruttu ja kansat haluavat ihan omasta halustaan romahduttaa taloutensa, niin salaliittohöpsön nimenhän siitä olisi saanut. Tämän muistaen olen kuunnellut esimerkiksi David Icken saarnoja, että jospa sittenkin. Perusskeptikkona en tietysti usko mitään, tai sanotaan korkeintaan saman verran kuin Ylen tai Hesarin juttuihin, mutta olen vakuuttunut, että jokaisen kannattaisi kuunnella joku vähänkin lahjakkaampi propellihattuluento, koska se piristää kummasti mielikuvitusta. Hullussa maailmassa järkevät näyttävät hulluilta ja ja tyhmät voivat näyttää milloin minkinmoisilta.
VastaaPoistaJos sattuu kuulumaan itse riskiryhmään, tai oma mummo kuuluu siihen, niin tätä ongelmaa ei pidä lähestyä silloin omista lähtökohdista. Sehän olisi sama, jos arvioisi maailman säätilan katsomalla vain omasta ikkunastaan ulos. Siellä sataa, kaikkien maailman ihmisten pitää ostaa sateenvarjo.
"Jos sattuu kuulumaan itse riskiryhmään, tai oma mummo kuuluu siihen, niin tätä ongelmaa ei pidä lähestyä silloin omista lähtökohdista."
PoistaPitääkö vastaavasti jos ei kuulu - tai halua kuulua - riskiryhmään vastaavasti kieltää sateenvarjot ja muut varautumistoimet?
Komentti kiteyttää ongelman ytimen: rajoitustoimet kohdistuvat eri ryhmiin kuin niistä aiheutuvat hyödyt. Onneksi tuohon on ratkaisu: demokratia, jossa vaalien määräämässä päätöksentekojärjestyksessä eli enemmistöhallituksessa ja viime kädessä eduskunnassa määrätään, miten nuo rajoituksesta sekä niistä aiheutuvat hyödyt ja haitat kohdistetaan.
Perunasäkki olisi tietysti parempi rahasäkki kuin matkalaukullinen seteleitä. Sillä olisi suora yhteys reaalimaailmaan, maasta se olisi tullut ja maaksi taas tuleva.
VastaaPoistaRaha-ajattelu on alkemiaa, joka toteuttaa maagisia tarpeita. Se nousee inhimillisen harakan mieltymyksistä kiiltäviin esineisiin.
Kaikki kirkas on raadollisessa arkiajattelussa -- jota uuden ajan ihminen pitää yhtä totena kuin keskiajan ihminen sitä, että maailma hänen ympärillään muodostui totisesti totisesti totisesti Jumalan ajatuksista -- arvokasta, paitsi kirkas ajatus. Perunoissa on tuskin mitään kirkasta, pikemminkin päinvastoin. Perunoissa on itse elämä, juureksen juuret. Sen kasvu on orgaanista, sillä on alku ja loppu, aikansa ja paikkansa. Se ei ole reaalimaailmasta irrotettua raha-arvoa, jota mitataan numeroilla, jotka ovat autonomisia, ajattomia, ja koettavat toteuttaa ikuisuuden idean.
Ikään kuin olisi mahdollista siepata maailmasta arvo, suorittaa sille pyhän ehtoollisen transformaatio, säilöä ja ikuistaa se noteerattavaksi taivaan portilla, jossa lippu ikuisiin bileisiin lunastetaan.
Kun inhimilliset harakat ottavat oikeudekseen mitata elämää kiiltävien metallien kimalluksella, he eivät ymmärrä ottavansa oikeuden omiin käsiinsä. Raha-ajattelu koetaan ihan legitiiminä. Yhtä legitiimiä oli noitien kiduttaminen ja polttaminen. Jumala antoi sille siunauksensa.
Kaikin mokomin. Puhutaan vain todellisuudentajusta. Eläköön keisari Franz Josef.
"Raha-ajattelu on alkemiaa, joka toteuttaa maagisia tarpeita."
PoistaTuo nyt taas on liioittelua: rahan luonnollinen rooli on olla helppo VAIHDANNAN väline, joka helpottaa esimerkiksi työtuntien vaihtamisen siihen perunasäkkiin. Sitten kun raha irroitetaan tuosta roolista ja metallikannasta slkaa pirua olla irti. Sitten kun se irtoaa kokonaan reaalitaloudesta tyhjästä syntyväksi bittirahaksi pitäkööt viisaat kukkarostaan kiinni ja vaihtakoon mahdollisimman pian reaaliomaisuuteen. Silloin nimittäin jaetaan omaisuutta uudelleen.
Ihmismäisyyttään meikät kai kiehtoutuu niistä kiiltävistä, tai kun naapurit kiillotettua niin kovin kadehtivat. Nostavat Franz Josefiksi eli miksi marskiksi Mariniksi -ainakin tähän hätään vaihteeksi ja toistaiseksi. Ihana se Uuno ilmiö, mikä taas telkarissa näytettiin.
PoistaSpede pani rahojaan isolla korolla Kauptingiin ja Suomen valtio ne hänelle tallettajalle pulitti. Briteissä Gordon Brown sydämmistyttyään islantilaisiin (ja näiden norjanöljyluulottelu haalareihin), vain terroristilakeihin turvautumalla mursi sikäläisen talletussuojan.
Nythän rahaa on niin paljon kuin ilmaa ,että ilmaista. Korotonta ja todellakin, paljousalennus. Voi se pikkuerinä maksaa kuten pikavippeinä. Tai neekerilainoina kuten subprimenä. Tämän koron nauttivat Sveitsistä United Bankin isorikkaat asiakkaat kautta globaalin. Aika simppelillä veivauksella ilmakiekolla ja -kitaralla.
Taviksen raha-asiat ovat vaativampia ja itsehoidettavia ilman sijoituspankkiiritalentteja. Halpaa intellektuaalista hupia tarjoavat Toton Veikkauksen moni- pitkä- ajantasa- ja -janapelit. Reiluja, ainuita joista tietoo on. Prospektia esitettä ja jos mitä. Parhaat lehtimiehet mitä toimituksista enää löytyy.
Noista on rakennettavissa sofistikoituneita pelistrategioita, huhutuksia ja ravinto- fysiologia- lemmensurufaktojen todellisuutta, jonka huippuosaamisen pohjalta pajatsoa kilauttaa. Ja mikä parasta korjata vahinko vaikka seuraavalla aikavyöhykkeellä. Voittot pulitetaan mukisematta.
Hyvin koulutettujen Legopoikien ja Barbityttöjen isommat (vaan ei omat) finanssipelit eläkesäätiöiden rahoilla tai pankkitallettajien, ovat pitkästyttäviä R-kiskojen kuhinaan verrattuina. Pörssisali on Ärrällä jos missään. Ihanoma laskutaito ja moniyhtälöt lajikirjo aikajanoineen kukkii kypärättömien skeittaajien näytösareenoilla. Nuorru sinäkin.
Karlsruhen punanutut puhalsivat pilliin. Erotuomareita rupesi ottamaan päähän kun pilaavat rehellisen Pesiksen. Tekevät siitä Moneyballia tietokonevariantilla eli pelimies ja joukkue ilmiöiden datattamiseen pohjautuvalla pesisderivaatalla. Mädättävät loputkin perunat.Jukka Sjöstedt
Vuodessa Suomessa kuollee noin 55.000 henkeä (v. 2018) eikä noin puolitoistasataatuhatta. Määrä kyllä nousee.
VastaaPoistaNo lipsahtipas. Kiitos.
PoistaOllaanpas nyt tarkkana, Vihavainen! Tuon tason lipsahdukset rassaavat lukijakuntaa. Jopa laiseni tavis olisi tuon luvun osannut, heh!
PoistaOsasin sen vielä pari viikkoa sitten (ks. http://timo-vihavainen.blogspot.com/2020/04/tulee-se-viela-kesakin.html ).Dementia hiipii salakavalasti!
PoistaMitähän olisi vielä viime syksynä katugallupissa vastattu kysymykseen: Montako suomalaista -suuruusluokka - kuolee vuosittain? Nyt naurettavia vastauksia tulisi ehkä vähemmän. 50000 voi olla hirvittäväkin numero. -jussi n
PoistaMuistutan taas siitä kaameasta ja vaietusta tosiasiasta, että Kekkosen kaudella Suomessa kuoli lähes 1,5 miljoonaa ihmistä, enimmäkseen aivan kunnollisia kansalaisia.
PoistaApropos perunoista, muun muassa:
VastaaPoista"- - tilastotieteilijä Edmund Brandtin vuonna 1942 tekemä laskelma siitä säästöstä - -. Laskelman mukaan yhteiskunnalta säästyi 189 737 160 kg perunoita (arvo 14,4 miljoonaa silloista Saksan markkaa, - - liha- ja makkaratuotteita - - leipää - - voita. Yhteensä säästöiksi arvioitiin 400 miljoonaa kiloa elintarvikkeita, joiden arvo oli 141,8 miljoonaa markkaa."
"- - potilaat olivat 'todellisten ihmisten irvikuvia', 'painolasti', 'tyhjiä kuoria'ja 'henkisesti kuolleita'."
Niin. Se asioiden suhteuttaminen ei ole niin helppo juttu, kuin joskus erehdytään luulemaan.
PoistaEn ole lukenut Yhdysvaltain perustuslakia, ja itsenäisyysjulistuksenkin vain osittain. Itsenäisyysjulistuksessa pidettiin luonnostaan selvänä ihmisen oikeutena halua hakea onnea (pursuit of Happiness). Miät peruslaki asiasta sanoo, sitä en tiedä.
VastaaPoistakannattaa ne lukea ja lisäksi Bill of Rights. Muodostavat yhdessä ns. founding documents eli niillä on suomeksi siis perustuslain luonne. Se ei siis ole pelkällä konstituutiolla.
PoistaEiköhän tuon "ihminen on eläin" mainostaminen vain kerro mainostajansa maailmankatsomuksesta, eli kehitysopista. Sitä vain en ymmärrä miksi jotkut ateistit(?) niin kovasti haluavat saarnata omaa uskontoaan. Käännytyskö siinä on mielessä?
VastaaPoista”Itse puolestani pidän ihmisen eläimellistämistä hyvin vakavana kulttuurin rappion osoituksena.”
VastaaPoistaNäin ollen, rukoilkaamme jumalaa, sillä hän loi ihmisen kaltaisekseen, jos muistan oikein. Rukoilkaamme myös sanaa, sillä sana loi totuuden. Rukoilkaamme myös informaatiota, koska se on luonut sitä suin tätä. Rakastakaamme myös lehmiä, hevosia, sikoja, possuja, koiria, kissoja, hiiriä, rottia, jne.
Osmo Soinivaara on blogissaan käsitellyt aika vakuuttavasti samoja kysymyksiä todeten, ettei ihmishenki sittenkään ole rajattoman arvokas käyttäen esimerkkinä sitä, ettemme liikenteessä ole valmiit parin sadan hengen säästämiseksi yleiseen 30 km/t kattonopeuteen.
VastaaPoistaSoininvaaran mukaan terveydenhoidossa uusien hoitojen korvattavuuden hinta on noin 30-40.000 euroa/elinvuosi. Jos hoito on tuota kallimpi, sitä ei oteta käyttöön.
Mielenkiintoista miten hyvin erilaisista lähtökohdista voi päätyä yllättävän samanlaisiin lopputuloksiin. Vaikken itse jaa tämän yhteiskunnallisia näkemyksiä, pidän tätä monien kannanottojensa perusteella viisaana miehenä.
"lääkärien vastaanotot ja sairaalat nyt ammottavat tyhjyyttään, kun ihmiset eivät uskalla mennä lääkäriin tutkituttamaan ja hoidattamaan niitä sairauksia".
VastaaPoistaKyllä siellä ensiapupoleilla on kuulemma päättyneenäkin viikonloppuna ollut ihan kamala ruuhka. Ainakin pääkaupungin tuntumassa.
Jaa. Minulle muuan sairaalalääkäri kertoi, että kovin on hiljaista ollut kardiologian puolella.
PoistaEnsiapu on sitten ensiapu. Tuskin sinne mennään oireita tutkituttamaan.
Jostakin viinan aiheuttamasta syystä hoitoon hakeutuneita varmaan tarkoitat. Joukossa myös juopuneiden uhreja. Näissä asioissa ihmisarvokysymykset ja oikeus elämään vasta punnitaan. Samoin tasa-arvokysymykset. Erääseen helsinkiläiseen yksityissairaalaan pääset vaikka heti katkaisuhoitoon maksamalla tuhat euroa/vrk. Soininvaara puhuu kärjistäen nopeusrajoituksista, mutta todellisuudessa kymmeniltä kuolemilta vältyttäisiin vuosittain määräämällä sähköliedet ajastimin itsensä sammuttaviksi tässä maassa, jossa palokuolemien määrä on jatkuvasti läntisten teollisuusmaiden korkeimpia. Elämästä on helpompi selvitä pitempään hengissä, jos on rahaa. Sveitsissäkin välttyy asepalveluksesta, kunhan maksaa korotettua veroa muutaman vuoden. Vankilakierteessä meillä keski-ikä on 47 vuotta. Mitä tulee blogistin viittaamiin vankilakokemuksiin, niin elinkautisvangit ovat usein turvassa itseltään - ja muut siinä sivussa.
VastaaPoista"Elämästä on helpompi selvitä pitempään hengissä, jos on rahaa."
PoistaTämä nyt on truismi, jolla on moninaiset syynsä: rahakkuus ehkä korreloi älykyyden kanssa, joka puolestaan vaikuttaa elintapoihin ja niiden terveellisyyteen. Sitten raha kieltämättä mahdollistaa nopeampaan ja ehkä laadukkaampaan hoitoon pääsyä.
Eikä tuota ominaisuutta voi tasa-arvoisemmaksi muuttaa: Neuvostoliiitossa raha ei parantanut hoitoa, mutta valta ja poliittiset suhteet kylläkin: Kremlin klinikalla, joka hoiti politbyroon jäseniä oli maan paras lääketieteellinen kapasiteetti, joka ei ollut huono armeijan ja KGB:n vastaavissa laitoksissa.
Täydellisen tasa-arvon yhteiskuntaa vaan ei ole saatu luoduksi. Pohjoismainen hyvinvointivaltio on kuitenkin päässyt SUHTEELLISESTI parhaisiin tuloksiin, vieläpä esim huomattavasti USA:a pienemmin kustannuksin. Nyt siellä sitten valkoinen keskiluokka vaatii, että obamacare on poistettava... Asterixiä mukaillakseni "hulluja nuo amerikkalaiset".
Soininvaaran logiikalla pitäisi kieltää vanhuksia oleilemasta kotona. Ehkä nukumassa voisi käydä. Nyt he ovat koteihinsa komennettuja.
VastaaPoista"Todiste":
"Kuolemaan johtaneista kaatumistapaturmista neljä viidestä tapahtui yli 75-vuotiaille. Yleisin tapaturmapaikka oli koti."
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2017/ksyyt_2017_2018-12-17_tie_001_fi.html
Koronaan kuolleet vanhukset olisivat joka tapauksessa pian kuolleet muutenkin...
Vai olisivatko sittenkään?
https://www.rt.com/news/487758-coronavirus-lifespan-impact-study/
No kuolleiden mediaani-iuä ainakin on korkeampi kuin miesten eliniän ennuste.
PoistaEn nyt tavoittanut ajatustasi Soininvaara kirjoitti blogissaan 15.4:
Poista"Silloinhan lapsen elämän pelastamisesta kannattaa maksaa enemmän kuin vanhuksen elämän pelastamisesta? Ikärasismia?
Tehdäänpä ajatuskoe. Jumala ilmoittaa sinulle, että on päättänyt lapsesi kuolevan syöpään, mutta antaa sinun päättää, kuoleeko hän siihen ylioppilasvuotenaan vai 65 vuotta myöhemmin maatessaan viimeisillään hoivakodissa sänkyyn hoidettavana. Onko vaikeuksia päättää?"
Ei tuossa minusta kielletty vanhuksi oleskelemassa kotonaan, todettiin vain, että vanhusten kuolema tuottaa vähemmän säästettyjä elinvuosia, ihan luonnollisista syistä. Soininvaaran esimerkki väänsi asian rautalangasta.
Todella inspiroivaa. Tilastotiede todistaa, että vanhat kuolevat viimeisenä elinpäivänään. Vanhimmat kuolleet ovat iältään siitä omenakaustista lähtien laskettuna... no pirun vanhoja.
VastaaPoistaVaihtokauppaa ja kulttuuria harrastaa moni muukin eläin, mutta vain ihminen on keksinyt jotain niin barbaarista kuin rahan. Sivistyneillä markkinoilla vaihdetaan hyödykkeitä, mutta finanssikapitalismissa on kyse rahan lisääntymisestä riippumatta siitä, vaihdetaanko jotain.
VastaaPoistaIhmissuhteet ovat muuttuneet yksiulotteisiksi rahasuhteiksi jne. Siitä se kapitalismi lähtee, todettiin jo Kommunistisen puolueen manifestissa v. 1848.
Poista"Sivistyneillä markkinoilla vaihdetaan hyödykkeitä,"
PoistaSe olisi vain niin raskasta pitkän työpäivän jälkeen - vaikkapa suutarina - mennä basaarin vaihtamaan kenkäparia , vaikkapa perunasäkkiin. Paljon helpompaa on mennä supermarkettiin kevyen paperilapun kanssa ja ostaa perunasäkki ja muu tarpeellinen.
Finanssikapitalismista olen samaa mieltä, tuotantotaloudesta irtautunut raha on suuri huijaus!