Dionysos-kuorot ja nuoriso
Platon, länsimaisen filosofian isä
ja siis omankin ajattelumme perustan laatija oli myös armoitettu tyyliniekka,
jonka teoksia yhä lukee mielikseen.
Hän oli myös siitä mainio mies,
ettei antanut tutun arkitodellisuuden rajoittaa mielikuvituksensa lentoa. Paljon
puhutussa todellisessa elämässä oli paljon puutteita, jotka olisi kannattanut
korjata, jotta päästäisiin lähemmäs sitä oikeaa todellisuutta, joka piili ihmisen
mahdollisuuksissa.
Ihmisen oli syytä tulle siksi, mikä
hän oli, ajattelivat monet Kreikan viisaat ja tässä kohdin lienee syytä viitata
erityisesti Aristoteleeseen. Ihmisillä oli olemus, jonka toteutuminen oli hänen
todellinen päämääränsä.
Se, että ihmiset todellisuudessa jatkuvasti
rikkoivat tätä periaatetta vastaan, ei muuttanut asiaa. Ihmisen olemuksessa
piili se mittakeppi, jolla hänen elämäänsä oli mitattava, ei sillä, millaisten
halujen perässä hän oli juossut tai millaisten yhteiskunnallisten paineiden
alaisena hän oli mennyt tekemään milloin mitäkin typerää ja jopa luontonsa
vastaista.
Antiikin viisailta voimme luultavasti
oppia yhtä ja toista tuosta ihmisen olemuksesta, jonka koko olemassaolon kiistäminen
kuuluu postmodernin obskurantismin kulmakiviin.
Etenkin Aristoteleen
todellisuudentajuisuutta ja herkkää havainnointia on kiitetty, mutta tykkään
kyllä paljon myös Platonista, joka jos kuka ymmärsi ideaalisen päälle. Se, mitä
meillä oli ympärillämme ei välttämättä ollut lainkaan sitä, mitä olisi pitänyt
olla, ei vaikka se sitten miten monien haluja tyydyttäisi.
Ongelma oli, ettei massoilla, jota
voitiin ansaitun ilkeästi myös kunnioittaa nimityksellä hoi polloi,
ollut käsitystä siitä, mikä oli oikeaa ja tavoiteltavaa, eipä edes kiinnostusta
siihen. Typerän vertaisryhmän kiitos ja arvonanto oli se, mihin laumat olivat
aina taipuvaisia.
Olen joskus ihmetellyt, miten on
mahdollista, että ihmiset, jotka vielä lukioikäisinä vaikuttavat erittäin
intelligenteiltä -en sano älykkäiltä, koska en tarkoita pelkkää suorituskykyä-
ennen pitkää aikuistuessaan menettävät lähes kaikki henkiset kykynsä ja
muuttuvat ajatuksettomaksi laumaksi. Etenkin tyttöjen kohdalla muutos on
hämmästyttävä.
Mutta tämä nyt vain taustaksi.
Platon oli kyllin tarkkanäköinen havaitakseen ihmisen eri elämänvaiheiden
erilaisuuden. Lapset eivät olleet mitään pikkuaikuisia eivätkä nuoretkaan
kypsiä kansalaisia. Kaikille ryhmille oli syytä kehittää heidän kehitystään
(siis kehitystä tuota oman olemuksen löytämistä eli omaksi itsekseen tulemista
varten) parhaiten palvelevat instituutiot.
Puuttumatta sen enempää muuhun, nostan
esille Platonin ajatuksen Dionysos-kuoroista. Nelikymppiset eli jo arvokkaasti
vanhentuneet miehet oli hänen mielestään syytä tuoda myös Dionysosta, viinin
jumalaa palvelemaan ja siihen sopi ehdottomasti yhdistää musiikki, laulu.
Nuorison musiikista Platon
hienotunteisesti vaikeni, mutta ymmärtäisin kyseessä olleen lähinnä pariutumiseen
liittyvää tunteiden purkautumista, millä pyrittiin kommunikoimaan vastakkaisen
sukupuolen kanssa.
Luonnostaan kuumaveriset nuoret
eivät tässä kaivanneet mitään viinin kaltaisia kiihokkeita ja heille tuskin
kannatti yrittää myöskään tarjota mitään sen syvällisempää. Itse asiassa
pariutuminen sellaisenaan jo olikin valtion kulmakivi.
Omasta puolestani arvelen, että
siinä puuhassa on yleensäkin liikkeellä liian paljon tunnetta ja liian vähän järkeä,
vaikka niiden optimaalinen sovittaminen lieneekin aina ollut ulkopuolisille
yhtä mahdotonta, kuin asianosasille.
Luulen, että koulumatematiikkamme
takia olemme aivan liikaa harhaantuneet ajattelemaan yhtälöiden käsitteillä. Ihmiselämässä
tuskin kovinkaan paljon asioita tapahtuu joidenkin toisten funktioina. Sangen
epäilyttävä olisi myös kuvitella erilaisten emootioiden, halujen ja tahtojen
toimivan yhtälöiden tavoin.
Jos niin olisi, voitaisiin taloustiedettä
ja sosiologiaakin pitää tieteinä (science) sanan anglosaksisessa
mielessä. On toki olemassa myös käsite social sciences, mutta se nyt on
vain vertaus, viittaus tiettyyn välineistöön ja viidakkoon, jonka selvittäjäksi
ei ole löytynyt omaa Newtoniaan ja tuskin löytyykään.
On uskoakseni aivan harhaanjohtavaa
kuvitella, että esimerkiksi antiikin ajan nuorten oma kulttuuri olisi jonkinlaisen
yhtälön tapaan samaistettavissa nykyiseen niin sanottuun nuorisokulttuuriin.
Aikoinaan vanhat olivat
ehdottomasti yhteiskunnan terävä pää. Heidän arvovaltaansa oli itse asiassa
mahdotonta asettaa kyseenalaiseksi, mikäli todellisuudentaju säilytettiin. Eihän
sitä toki ihan aina säilytetty.
Nyt on toisin. Jo pian satakunta
vuotta on nuorisokulttuuri ollut se kulttuurin todellinen napa, jonka mukaan
instituutiot suunnistavat. Samaan aikaan se on edennyt yhä kauemmas siitä
ideaalista, että ihmisen olisi ainakin tavoiteltava oman olemuksensa
toteuttamista.
Tällä siis tarkoita siis pyrkimystä kehittää
itseään eikä menemistä siitä, missä aita on matalin ja juoksemista jokaisen
mahdollisen halun perästä.
Mikäli Platonin aikana vanhojen miesten
Dionysos-kuorot edustivat paremmin tai huonommin sitä ideaalia, johon kulttuuri
pyrki, edustavat sitä nyt erilaiset friikit, usein mitä lapsellisimmassa
gootti- tai hirviömuodossa, jossa heräävä seksuaalisuus sekoittuu lapsuuden
painajaisiin.
Tuska-festivaalista (Vihavainen:
Haun raskasta tuskaa tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) olen joskus
jo kirjoittanut, samoin kuin pride-ilmiöstä (Vihavainen: Haun
pride tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) ja tuntuu siltä, että
molemmissa tapauksissa kyse on samasta taantumisesta ja sen nostamisesta
ideaaliksi: kaiken mittana on infantiili olento, joka lapsen tavoin nauttii säikyttelystä
ja makeasta ja tuntee olevansa turvallisessa tilassa ollessaan joka puolelta
samanmielisen aivottoman massan ympäröimä.
Haluan tässä siis yleistää, koska
ainoastaan yleistämällä voimme päästä jonkinlaiseen kriittiseen ajatteluun,
jossa asioita voidaan arvostella rationaalisesti.
Yleistäminen ei tietenkään tarkoita
sitä, että jokainen kasvuvaiheensa jälkeen henkisesti taantuva nuori olisi yhtä
hölmö. Tiedän sitä paitsi, että rokin harrastajienkin joukossa on todella
hienoja intellektuelleja, ainakin nyt yksi.
Tässä vain korostan sitä, että on
joskus syytä ajatella myös kategorioilla,
ihmetellä nuoriskulttuurin nousemista aikamme todelliseksi kultiksi, uskonnoksi
ja nostaa vertailun vuoksi esille ajatus ideaaleista olemassaolevan
roskakulttuurin mittapuuksi.
Kun nyt tuosta Dionysos-¨kuorosta
tuli puhetta, liitä tähän blogin, jossa siitä hieman puhuin. maanantai 11. heinäkuuta 2016
Viisaiden juoma
Viinistä on riittänyt pohdintaa aina siitä saakka, kun se keksittiin.
Tarunomainen ukko Noa, joka keksinnön teki, häpäisi sillä itsensä ja karuja
näyttävät olleen myös kuningas Salomon saarnaajan kokemukset.
Toki viinin myönteiset puolet ovat aina olleet ilmeisiä ja Jeesus Syyrak
omassa kirjassaan muistutti niistä. Myös Jeesus nasaretilainen kantoi oman
veronsa viinille taikoessaan sitä Kaanaan häihin. Mikäpä juhla se sellainen
olisi, kussa ei viiniä ole?
Olin kerran sellaisessa banketissa Odessassa Gorbatšovin raittiuskampanjan
aikana. Brežneviläiseen menoon tottuneet isännät ja vieraat olivat yhtä lailla
hämmennyksissään, eivätkä puheet oikein nousseet lentoon, kun maljoissa oli
vain mineraalivettä.
Sama kampanja jatkui yhä Riiassa, jossa oli sentään opittu soveltamaan 200
gramman sääntöä siten, että tuon määrän viiniä sai useamman kerran,
huomaamattomasti. Muistelen, että banketti sujui siellä normaalisti ja tunnelma
nousi korkealle.
Mutta liikahan on aina liikaa. Alkoholille on tyypillistä, että sen
käyttäjillä on kiusaus ottaa enemmän kuin olisi tarpeen optimaalisen
vaikutuksen saamiseksi. Sitä paitsi tarvittava määrä ei ole kaikille läheskään
sama.
Alkoholin ajateltiin antiikin aikana kuumentavan elimistöä ja itse asiassa
näin asia onkin, tosin vain pinnallisesti tarkasteltaessa. Tunteita se joka
tapauksessa kuumentaa ja saattaa ne labiiliin, lapsenomaiseen tilaan.
Platon teoksessaan Lait, pohti sitä, ettei alle
kahdeksantoistavuotiaille pojille saisi lainkaan sallia viinin juomista, sillä
nuorillahan luonteenlaatu on herkästi leimahtava eikä tulta pidä saattaa tulen
yhteyteen enempää ruumissa kuin sielussakaan ennen kuin nämä ovat kykeneviä
työhön ja vakaviin ponnistuksiin.
Tämän jälkeen voisi viiniä nautiskella kohtuullisesti kolmeenkymmeneen
ikävuoteen saakka, mutta humaltumisesta ja liiallisesta juomisesta nuoren
miehen olisi ehdottomasti pysyteltävä erillään.
Neljänkymmenen ikäisenä mies voisi yhteisillä juhla-aterioilla
kutsua jumalia, erityisesti Dionysosta mukaan nauttimaan tästä ikämiesten
virkistävästä rituaalista. Juuri Dionysoshan on sen lahjoittanut ihmisille
synkän vanhuuden keventäjäksi ja nuorentavaksi lääkkeeksi. (Suom. Marja
Itkonen-Kaila).
Niinpä viini oli siunaus aivan erityisesti vanhoille ja viisaille, vaikka
se muille saattoi olla kirous väärin käytettynä.
Mutta etenkin vanhoilla ihmisillä viinistä oli selviä hyötyjä. Asiahan oli
niin, etteivät vanhat miehet yli kuusikymmenvuotiaina enää osanneet laulaa
eivätkä myöskään kehdanneet niin julkisesti tehdä.
Tämä oli suuri vahinko ottaen huomioon musiikin suuren kasvatuksellisen
roolin ja sen, että vanhat miehet aivan ilmeisesti olivat kaikista viisaimpia.
Heidän potentiaalinsa oli siis saatava käyttöön ja tässä oli viinillä tärkeä
roolinsa.
Iäkkäiden laulajien oli hallittava musiikin lait ja ikäisilleen sopivia
lauluja laulamalla he itse kokisivat nautintoa ja opastaisivat samalla nuoria
mieltymään hyviin tapoihin.
Kyseessä olisi Dionysos-kuoro, joka asianmukaisesti esiintyisi
jonkinmoisessa hiprakassa. Sen johdosta itse kukin kokisi olonsa kevenevän ja
tulisi hilpeäksi ja suorapuheiseksi, mutta myös remuavaksi.
Niinpä lainsäätäjän olisi syytä säätää juominkeja koskevat lait, jotka
saisivat aikaan sen, että liian itsevarmaksi, rohkeaksi ja häpeämättömäksi
käynyt juhlija palautettaisiin järjestykseen.
Tuollaista väärää rohkeutta vastaan lakien on kyettävä oikeuden nimissä
lähettämään parhainta pelontunnetta, sitä jumalallista pelkoa, jota olemme
nimittäneet häveliäisyydeksi ja häpeäksi.
Niiden osaksi, jotka eivät suostuisi tottelemaan tiettyjä, tehtävään
valittuja ja raittiina pysytteleviä miehiä ja yli kuusikymmenvuotiaita Dionysoksen
päälliköitä, pitäisi siitä koitua yhtä suuri ja suurempikin häpeä kuin
sille, joka ei (sodassa) tottele Areksen päälliköitä, ehdotti Ateenalainen,
joka ilmeisesti edusti itsensä Platonin mielipidettä.
Lakien suunnitelmat taisivat kuitenkin jäädä vain paperille. Toki tuohon
aikaan oli viinin käytölle rajoituksia. Täydellinen vapaus viinin käytössä
oli Ateenalaisen mielestä niin huono asia, että täyskieltokin
olisi sitä parempi.
Karthagossa oli asiasta lukuisia kieltoja: orjat ja orjattaret eivät
koskaan saaneet maistaa viiniä eivätkä myöskään sotilaat sotaretken kestäessä,
hallintomiehet virkavuotensa kestäessä tai perämiehet ja tuomarit tointaan
hoitaessaan. Asia koski myös neuvosmiehiä, joilla oli edessään tärkeä kokous ja
miehiä ja naisia, jotka olivat yöllä aikeissa siittää lapsia.
Täyskiellot alkoholin kohdalla ovat yleensä merkinneet vain lottovoittoa
rikollisille. Ilmeisesti luonnonoikeus jo sisältää sen periaatteen, ettei
ulkopuolisilla ole oikeutta päättää asioista, joista on seurauksia vain
henkilölle itselleen.
Alkoholista muodostuu kuitenkin käytännössä myös sosiaalinen kysymys ja
siksi kaikissa sivistysvaltioissa on rajoituksia sen käyttöön nähden.
Vastuunalaisissa, tarkkuutta ja arvostelukykyä vaativissa tehtävissä alkoholin
välttäminen koskee yleistä etua ja jossakin määrin asia on näin myös yleisen
järjestyksen ja viihtyvyyden ja jopa kansanterveydellisten vaikutusten suhteen.
Venäjän hulluina vuosina toteutettiin ”kapitalismi”, jossa kaikki oli
sallittua. Silloin myös Gorbatšovin raittiuskuuri äkkiä muuttui
vastakohdakseen, joka paikka oli nyt täynnä halpaa viinaa.
Vaikutukset kansanterveydelle olivat katastrofaaliset ja miesten
kuolleisuus saavutti uskomattomat mitat. Tilanne on normalisoitunut vasta
2000-luvulla. Nythän alkoholin myynnillekin on olemassa suuri määrä rajoituksia
emmekä enää näe Moskovan tai Pietarin kaduilla nuoria juppeja kulkemassa
aamulla töihin olutta siemaillen.
Suomessa ns. edistykselliset piirit aina silloin tällöin möläyttävät, että
ainoa ongelma maamme alkoholipolitiikassa ovat rajoitukset, jotka pitäisi
purkaa. Sen jälkeen alkaisi ihmisten elämä muuttua auvoisaksi ja
alkoholihaitatkin häviäisivät. Pian kai sitten oltaisiin samassa onnen
valtakunnassa kuin ulkomaalaiset jo ovat ja josta suomalainenkin saa
lomamatkoillaan nauttia.
Näitä näkemyksiä esittävät osoittavat säännöllisesti hämmästyttävää
tietämättömyyttä niistä sääntöviidakoista, joita alkoholin nauttimiseen liittyy
esimerkiksi Ranskassa tai Yhdysvalloissa.
Ihmisen suhde alkoholiin on erittäin hienosyinen kysymys ja
patenttiratkaisut kannattaa sen kohdalla unohtaa. Selvää on vain, että sekä
maksimaalinen vapaus että ankara kieltopolitiikka vievät molemmat suurella
varmuudella barbariaan ja onnettomuuteen.
Yhteiskuntien
pitää kai vain oppia asumaan yhdessä tuon demonin kanssa, joka on yhtä kiehtova
kuin kavala. Platonin ideoimat instituutiot ovat kiinnostavia sinänsä ja
ilmeisesti perustuvat suureen viisauteen, mutta toimivatko ne käytännössä?
Dionysos-kuorot Suomessa tuntuisivat kovin eksoottiselta ajatukselta. Lieneekö
asia toteutunut edes antiikin Kreikassa?
"Olen joskus ihmetellyt, miten on mahdollista, että ihmiset, jotka vielä lukioikäisinä vaikuttavat erittäin intelligenteiltä -en sano älykkäiltä, koska en tarkoita pelkkää suorituskykyä- ennen pitkää aikuistuessaan menettävät lähes kaikki henkiset kykynsä ja muuttuvat ajatuksettomaksi laumaksi. Etenkin tyttöjen kohdalla muutos on hämmästyttävä."
VastaaPoistaParikymppinen tyttö voi hyvinkin antaa itsestään suorastaan pikkuvanhan vaikutelman, siinä missä vastaavan ikäinen nuori mies on vielä useimmiten enempikin räkänokka. Mutta kappas kummaa millainen muutos kolmannella kymmenellä saattaakin tapahtua; poikien aikuistuminen tapahtuu tietyllä viipeellä, mutta eteneekin sitten sitä pidemmälle, jolloin ero nuoriin naisiin ei pelkästään kapene, vaan ohi mennään reippaasti. (Ei tietysti pidä ottaa minään ehdottomana totuutena, totta kai löytyy niin huomattavan fiksuja naisia kuin tomppeleiksi jääneitä miehiäkin, mutta isossa kuvassa osimoilleen noin.) Joka tapauksessa huomattavan tiukka konformismi taitaa olla enempi naisten juttu, individualistisuus puolestaan miehisempi ominaisuus.
"Suomessa ns. edistykselliset piirit aina silloin tällöin möläyttävät, että ainoa ongelma maamme alkoholipolitiikassa ovat rajoitukset, jotka pitäisi purkaa. Sen jälkeen alkaisi ihmisten elämä muuttua auvoisaksi ja alkoholihaitatkin häviäisivät. Pian kai sitten oltaisiin samassa onnen valtakunnassa kuin ulkomaalaiset jo ovat ja josta suomalainenkin saa lomamatkoillaan nauttia.
Näitä näkemyksiä esittävät osoittavat säännöllisesti hämmästyttävää tietämättömyyttä niistä sääntöviidakoista, joita alkoholin nauttimiseen liittyy esimerkiksi Ranskassa tai Yhdysvalloissa."
Tuohon ns. Edistykselliseen ajatteluun tuntuu aina lukeutuvan ajatus kaikenlaisten sääntöjen ja rajoitusten purkamisesta jotenkin "progressiivisena" tai "radikaalina", ja "edistys" on tässä kaiketikin ymmärretty niin, että se tarkoittaa lähinnä kaikenlaisten mielihalujen maksimaalisen toteuttamisen vapautta, viis siitä kuinka järjellisiä tai edes mielekkäitä ne loppuviimein olisivat. Mutta näinhän se on ollut maailman sivu. Aina aika ajoin sama pyörä keksitään uudelleen, eikä aiempaa kokemusta (sen laadusta riippumatta) välitetä sen kummemmin ottaa laskussa huomioon.
Toisaalta suoranaisista kieltolaeista saatu kokemuskin on pääsääntöisesti ollut melko vähän rohkaisevaa. Yhdysvalloissa "Volsted Actin" suurimpana saavutuksena, jos näin nyt voi sanoa, taisi olla mafian muodostuminen. Suomessa ei, kaiketi maan pienuuden ja syrjäisyyden vuoksi, päästy aivan tuohon, mutta eipä paljoa puuttunutkaan. Vähintään kieltolaki brutalisoi melkoisesti meikäläistä alkoholikulttuuria, kun totutti kansan väkiviinan juontiin siinä missä ennen kieltolakia Suomikin taisi olla lähinnä olutmaa, eikä senkään kulutus noin keskimäärin kovin päätähuimaavalla tasolla ollut.
Joten suo siellä, vetelä täällä... Kaiketi laillinen saatavuus, vaikka sitten tiukasti rajoitettunakin, on useimmissa asioissa täyskieltoja parempi vaihtoehto (no huimausaineiden osalta en ole aivan varma...) Joka tapauksessa monissakin maissa, esim. Yhdysvalloissa, nuo rajoitukset voivat sitten saada hupaisiakin muotoja, esim. alkoholin julkinen nauttiminen tai jopa väkijuomapullon esillä pitäminenkin on käytännössä kiellettyä, jota sitten kierretään elokuvistakin tutulla tavalla "piilottamalla" puteli paperipussiin, josta sitten voi varovasti naukkaillakin, ainakin mikäli virkavaltaa ei juuri sillä hetkellä ole näkysällä.
-J.Edgar-
"Itse asiassa pariutuminen sellaisenaan jo olikin valtion kulmakivi.
VastaaPoistaOmasta puolestani arvelen, että siinä puuhassa on yleensäkin liikkeellä liian paljon tunnetta ja liian vähän järkeä"
Kyse on vain evoluutiosta: olemme tottuneet toimivaan tavoilla, vaistoilla ja emootioilla, jotka palvelivat meitä hyvin niiden satojen tuhansien vuosien aikana Afrikan savannien metsästäjä- keräilijöinä, mutta sitten tuli kulttuurievoluutio, joiden perässä nuo vaistot eivät pysyneet. Pahinta on dissonanssi järkevien perusteiden ja noiden välillä: haetaan tasa-arvoista pehmoisää, mutta kun tulee vastaan se perinteinen ns toksisen maskuliininen mies, jalat menevät alta.
Ihmisen ja Luonto-äidin tarkoitukset ja säädökset ovat muutenkin ristiriidassa: tyttöjen laki-suojaikärajat ovat korkeat, mutta Luonto patistelee jo 12 vuotiaita synnyttämään, eli antaa siihen toimivat varusteet ja hingun tiineeksi hankkiutumiseen.
Poista"Aikoinaan vanhat olivat ehdottomasti yhteiskunnan terävä pää. Heidän arvovaltaansa oli itse asiassa mahdotonta asettaa kyseenalaiseksi"
VastaaPoistaOsaksi tuo liittyy kyllä myös ympäristömme muutokseen: perinteisessä, stabiilissa yhteiskunnan vanhat ihmiset olivat tietopankkeja, nykyisessä muuttuvaisessa, dynaamisessa maailmassa usein vanhentuneen tiedon vartijoita, jotka tarjoavat vanhentuneita ratkaisuja uusiin, ennennäkemättömiin ongelmiin. Toki on niin, että jotkut asiat eivät muutu. Sen vuoksi paras päätöksentekoelin on kollegio, johon kuuluu monenikäisiä ja laatuisia jäseniä: tulee monista näkökulmista harkittuja ratkaisuja.
"vanhat miehet yli kuusikymmenvuotiaina enää osanneet laulaa eivätkä myöskään kehdanneet niin julkisesti tehdä.
VastaaPoistaTämä oli suuri vahinko ottaen huomioon musiikin suuren kasvatuksellisen roolin ja sen, että vanhat miehet aivan ilmeisesti olivat kaikista viisaimpia. Heidän potentiaalinsa oli siis saatava käyttöön ja tässä oli viinillä tärkeä roolinsa."
Tämä ongelmahan on ratkaistu: ei tarvitse kuin mennä erilaisiin aniskellupaikkoihin, jossa lukee "karaoke". Sen kasvatuksellisesta roolista voi toki olla montaa mieltä - tai jos vika on siinä, että juoma noissa paikoissa ei yleensä ole viisasten viinaa vaan pöhnä-olutta tai rähinä-viinaa...
Tulee mieleen la Rochefoucauld: vanhan miehet haluavat neuvoa nuoria hyveeseen, kun eivät kykene enää näyttämään näille huonoa esimerkkiä.
Voi veikkonen, osataan: Danny, Frederik, Markku Aro, Kai Hyttinen, Erkki Liikanen (se isänmaallinen siis), oopperaveikot, Kake Randelin, . . . Tavikset älkööt laulako julkisesti, missään iässä.
VastaaPoistaCeterum censeo: Tämänpäiväisessä Pride-mielenosoituksessa Suomen hallituksen jäsenet Adlercreutz, Bergqvist, Grahn-Laasonen, Multala ja Mykkänen tulivat ottaneeksi kantaa asiaan kuulumattomaan kysymykseen eli Israelin ja terroristijärjestö Hamasin väliseen konfliktiin. Tilaisuudessa, joka sai myös suuren huomioon valtakunnan mediassa, oli näkyvästi esillä ns. Palestiinan valtion lippuja. Lippujen kantajien etunenässä esiintyi kansainvälinen julkkis Greta Thunberg, jonka johdolla huudettiin iskulausetta From the river to the sea ... Tämän tulkitaan yleisesti tarkoittavan Israelin valtion tuhoamiseen tähtäävää lopputulosta. Miten on siis puolustettavissa, että Suomen hallituksen ministerit marssivat samassa kulkueessa?
VastaaPoistaHamasin Gazassa ei paljon homostella. Muuten lyhenee pään mitalla.
PoistaViimeiseen lauseeseen viitaten. Ei mitenkään ole puolustettavissa näiden ministerien toiminta.
PoistaJa Israelissa tämä varmasti huomataan..
Miksi sinun pitää puolustella Israelia, oletko joku helluntalainen?
Poista”Palatkaamme essentialismiin. Platon, länsimaisen filosofian isä ja siis omankin ajattelumme perustan laatija oli myös armoitettu tyyliniekka, jonka teoksia yhä lukee mielikseen.”
VastaaPoistaPalatkaamme ennen kaikkea Venäjän/venäläiseen filosofiaan. Taitaa olla, että Venäjän filosofian luojana oli herra nimeltään Iivana Julma, joka määräsi: ”Moskva – tretij Rim, a tshetvjotomu ne byvat’.” (Moskova on kolmas Rooma ja neljättä ei pidä tuleman.) Tätä poliittista filosofiaa on käytetty jo useita vuosisatoja.
Venäläistä varsinaista filosofiaa ei taida ollakaan. Iivana Julman jälkeen merkittävimpänä filosofina taitaa olla kuuluisa Danolevskij, joka loi teoksen ”Rossija i Jevropa” (Venäjä ja Eurooppa) vuonna 1886. Voidaan väittää, että tämän teoksen tuloksena on se, että Venäjä ei vieläkään kuulu Eurooppaan. Venäjä alkaa kuulua mm. Pohjois-Koreaan.