Madonnan ja Sodoman kauneus
Dostojevski pohdiskeli kauneuden
pirullisuutta: se alkaa madonnan ihanuuden näkemisestä, mutta eikö se voi viedä
itse Sodomaan? Leo Tolstoi pulestaan kehitti filosofian, jossa koko kauneus
itse asiassa muuttui vain pirulliseksi viettelykseksi. ”Kreutzer-sonaatti” järjettömine
siveyssaarnoineen oli tehnyt tuhansia naisia hulluksi, vakuutti muuan
aikalainen.
Tolstoi halusi kieltää ihmisen
luonnollisen halun ja kirosi koko taiteenkin pelkkänä irstauden palvelemisena.
Dostojevskin asenne oli selvästi kaksijakoisempi, mutta kauneuden pirullisuus
sai myös häneltä tunnustuksensa.
Nykyajan perspektiivistä joku
saattaisi pitää tällaista pelkkänä ilveilynä, jossa kuvastuu aikakauden
primitiivisen mentaliteetin ydin: suvaitsemattomuus.
Miksei jokainen ihminen saisi tehdä
täsmälleen sitä, mistä hän saa nykykielellä sanoen kiksejä? Mikä kukaan on
määräämään toisen ihmisen mieltymyksistä? Kelpo ihminen ja kansalainen on
nykyään ”non-judgemental”, kuten Theodore Dalrymple kertoi jonkin muodikkaan
englantilaisen asian ilmaisseen.
Johan se Jeesuskin sanoi: ”Älkää
tuomitko, ettei teitä tuomittaisi”. Kuitenkaan hän ei erityisesti hyökännyt
tuomarien ammattikuntaa vastaan, vaikka tuomiot olivat tuohon aikaan usein
pirullisen julmia, seivästyksestä ristiinnaulitsemiseen.
Toki tuomitsemme yhä tietyt asiat,
ainakin sellaiset teot, joissa joku vahingoittaa toista. Kun kilpailemme
suvaitsevaisuudessa, meidän kannattaisi ehkä muistaa, ettei siinäkään voida
mennä kovin pitkälle, ennen kuin ne toiset tulevat vastaan.
On ihmisiä, jotka nauttivat toisten
murhaamisesta ja oin ihmisiä, jotka kiihottuvat tästä niin paljon, että
suostuvat vapaaehtoisesti uhriksi. Sellaisesta olen lukenut eräästä
saksalaisesta laatulehdestä. Asia käsiteltiin oikeudessa ja tekijä tuomittiin,
vaikka todisteet vapaaehtoisuudesta olivat olemassa.
Mutta tämä on kai harvinainen
ääritapaus. Sen sijaan pedofilia ei ole niinkään harvinaista. Itse asiassa
Dostojevskin on päätelty kärsineen siitä. Tolstoin perversioista en tiedä sen
enempää. Itse asiassa se näyttää ilmenneen samaan aikaan hyvin suurena
seksuaalisena tarpeena ja sen kieltämisenä.
Mutta tuo Sodoma, joka aikoinaan ilmeisesti
tuotti kauhistuttavia helvetin mielikuvia, on nykyisellään sana, jolla on
leppoisa kaiku suoraan Pride-marsseista. Kukapa kehtaisi siitä pahentua? Siinä
samalla hän ansaitsisi ja saisi ostrakismoksen koko sivistyneeltä maailmalta.
Asiaa ei kuitenkaan kannattaisi
sivuuttaa liian kevyesti. Saatanallisuutta on yhä keskuudessamme tässä
maailmassa, eikä se täältä lähde suvaitsemalla enempää kuin rankaisemallakaan.
Aikakautemme merkittäviin ilmiöihin
kuuluu, että saatanallisen pahuuden kuvittelu ja esittely ovat sallittuja
asioita ja niiden hyväksyminen arvostetaan suvaitsemiskilpailussa korkealle.
Viittaan tässä nyt markiisi de Saden klassisiin teoksiin, joista pian
seuraavassa.
Dostojevskin kauhistus Sodoman
edessä ei ollut pelkästään hänen aikakautensa naurettavien ennakkoluulojen
ilmentymää. Hän ei ollut tyhmä eikä edes hölmö, mutta ilmeisesti osasi
kauhistua omasta sisimmästään kurkistavaa paholaista, jonka pelkäsi pääsevän
irti viattomuuden jälkeen.
Ovatko markiisi de Saden hekumoinnit
saatanallisella rikoksella samaa jatkumoa kauneuden palvonnan kanssa? Vai
ovatko kyseessä varmasti ja ehdottomasti aivan eri kategoriaan kuuluvat asiat?
Nykyään kai kannatamme jälkimmäistä
kantaa niin kiivaasti, että sen epäileminenkin aiheuttaisi paitsi suurta
tyrmistystä, myös oikeustoimia. Vielä puolitoista vuosisataa sitten tilanne oli
päinvastainen. Tämä kertoo varmasti jotain tärkeää aikakaudestamme.
En voisi kuvitella Dostojevskia
enempää kuin Tolstoitakaan marssimassa pride-kulkueessa, vaikka sellaisia
olisikin aikoinaan järjestetty. Siitä huolimatta heidän teoksiaan kuetaan yhä.
Kiinnostava kysymys onkin, kuinka kauan luetaan ja sallitaan lukea.
Seuraavassa joka tapauksessa hieman
”Enkelten markiisista”, kuten häntä joskus on hyväntahtoisesti kutsuttu.
lauantai 2. syyskuuta 2017
Vapaus, mi meitä viet!
Donatien, Alphonse, Francois de
Sade, Sodoman 120 päivää,.Suom. Heikki Kaskimies, 3. painos Like
2004
(Alkuteos: Les 120
journées de Sodome, ou, l'Ecole du libertinage : introduction)
En tiedä, saisinko sanoa, että
tässä maailmassa tänäänkin on vinksahtaneita tyyppejä. Muuan niistä esiintyy
koomisena hahmona Fingerpori-sarjakuvassa, joka edustanee Suomen nykyisen
älymystön subtiileimpia aikaansaannoksia. Tosin muistan murrosikäisten jo kauan
sitten päässeen samanlaisiin suorituksiin, lapsilla kun on tuo mainio
filosofinen ikä jossakin elämänsä vaiheessa.
Tuo hauska pornoilijahahmo on toki
aivan harmiton ja ainakaan minulla ei ole mitään vaikeuksia sulattaa sitä.
Kaikkihan ovat vapaita itseään toteuttamaan, vai kuka kehtaisi tämän kiistää?
Hyvät naurut olen saanut monta kertaa.
On kuitenkin hyvä mennä joskus
aikamme libertinismin juurille. Ei se tänne ole tyhjästä tullut eivätkä sen
nykyiset muodot ole ainoat mahdolliset. Ymmärrämmekö me itse asiassa, mitä koko
asia merkitsee.
On sivumennen sanoen outoa,
ettei Sodoman päivien suomennoksessa ole noteerattu
alaotsikkoa. Tässähän on kyse vapaudesta, tarkemmin sanoen arvoliberalismista.
Guillaume Apollinaire nimittikin
Sadea ”vapaimmaksi koskaan eläneeksi ihmiseksi” ja hänestä on puhunut
ihailevasti lähes koko nykyisen länsimaisen ideologiamme perustajien joukko,
frankfurtilaisia ja eksistentialisteja unohtamatta. Myös feministien puolella
hän on herättänyt kunnioittavaa ihastusta.
Ehkä on niin, että Ranskan suuren
vallankumouksen hengessä jo oli jotakin olennaisesti sadistista,
käyttääkseni tuota sanaa sen laajassa merkityksessä. Olihan sankarimme yksi
niistä itsevaltiuden harvoista marttyyreistä, jotka vapautettiin Bastiljista,
kun kansa sen valtasi.
Hänet myös valittiin
kansalliskonventtiin ja vasta Napoleon sulki hänet hullujenhuoneeseen, missä
hänen paikkansa ilmeisesti säädyllisen kulttuurin piirissä onkin.
Mutta mitä itse kirjaan tulee, on
se vain osittain tarina seksuaalisuudesta. Olennaisempaa on, että se hekumoi
rikoksella. Tarina kertoo muutamasta upporikkaasta irstailijasta, jotka
hankkivat orjikseen, salattuihin orgioihin 12-15 vuotiaita neitsyitä ja
kauniita poikia.
Orjat joutuvat kaikenlaisen
nöyryyttämisen ja häpäisyn kohteeksi ja erityisesti ulostamiseen liitetään
ankaria rangaistuksia, jopa kuolema.
Vankien suloisuutta kuvataan
hekumallisesti ja irstailijoiden ja heidän apuriensa gargantuamainen, etten
sanoisi saatanallinen vastenmielisyys maalaillaan niin hyperbolisesti, että
lukija joutuu jo nauramaan.
Leikkiähän tämä kaikki lopulta
onkin. Sanaleikkiä, pornografiaa, jolla ei ole sen kummempaa tarkoitusta kuin
muullakaan pornografialla. Se on saavuttanut päämääränsä, mikäli puntti
lukijalla pullistuu, kuten muuan nykyisempi alan mies on omaa kunnianhimoaan
kuvaillut.
Mutta millaisia asioita de Sade
pitääkään intohimomaan? Ulosteiden ja muun saastan keskeisyys on
silmiinpistävää. Ikuisesti pesemättömän takapuolen ohella esimerkiksi
kauhistuttavan karieksen turmelema suu saa paljon huomiota osakseen. Se, mikä
on vastenmielistä, onkin tietyllä hetkellä äärimmäisen kiihottavaa, kertoo
Sade. Myös murha sisältää valtavan seksuaalisen latauksen.
Enkelimäisten uhrien herttaisuus ja
täydellinen avuttomuus kaiketi kiihottavat saatanallisia päähenkilöitä aivan
erityisesti ja sama koskee kaikkea muutakin pyhyyden loukkaamista.
Yksi kiduttajista on piispa ja
orgioiden pesäpaikan käymälä sijaitsee sen kappelissa. Kaikki uhrien tekemät
viittaukset uskontoon rangaistaan erityisen ankarasti.
Nykyajan ateistin mielestä moinen
uskonnollinen rienaus lienee lähinnä huvittavaa. Miksi muka tuhlata
ajatustakaan typerille saduille? Aikanaan asia kuitenkin koski olennaisia
kysymyksiä. Suomennoksen liitteenä oleva papin ja kuolevan vuoropuhelu kertoo
siitä jotakin.
Eihän tuossa ateismissakaan edes
aikanaan mitään kummallista ollut. Ranskassa oli heitä paljon ja monet olivat
toki hienostuneita ajattelijoita. Saden saavutukset alalla jäävät vain
irstailun oikeuttamisen puolelle, mutta onhan käytäntö tietenkin toista kuin
harmaa teoria.
Dostojevski käsitteli jossakin
määrin samanlaatuisia asioita, mutta toki paljon hienommin. Karamazovin
veljesten Smerdjaštšaja, iljettävä olio, saa isä Karamazovin seksuaaliset halut
heräämään ja synnyttää Smerdjakovin, puolivillaisen intellektuellin perikuvan,
joka viimein suorittaa sen isänmurhan, johon muut eivät pysty, kun Jumala heitä
hillitsee.
No tässä pika-analyysini tunnetusta
teemasta. Jääköön itse asia toiseen yhteyteen. Mutta de Saden teoksilla on
mielestäni sanottavaa ja jopa kysyntää myös nykyaikana, näyttäväthän uudet
painoksetkin olleen tarpeellisia.
Minusta on outoa, ettei
libertinismin rajoja nykyään yleensä ole problematisoitu. Oletus näyttää
olevan, että ihminen haluaa lopultakin vain hyvää ja että vain harvinaiset,
sairaat yksilöt haluavat nauttia toisten kustannuksella.
Näin luultavasti onkin, ainakin
suuressa kuvassa. Kuitenkin noita Saden kiitollisia oppilaita myös varmasti on
olemassa tietty määrä ja kysymys kuuluu, millaiset rajat heille kuuluu asettaa
elämässä ja kulttuurissa?
Himomurhaajat, lastenraiskaajat ja
vastaavat lurjukset me tietenkin heitämme tyrmään, mikäli heidät itse teossa
tavataan. Muu ei yksinkertaisesti ole mahdollista.
Mutta miten suhtaudumme niihin,
jotka haluavat pitää de Saden tapaista ”libertinismin koulua” enemmän tai
vähemmän alttiille adepteille?
Tyydymmekö ihailemaan heitä jonkun
Beauvoirin tai Apollinairen tapaan vapauden sankareina? Vai pitäisikö meidän
uskaltaa paheksua?
Itse tunnen 120 päivän libertiinien
hahmoja kohtaan lähinnä sääliä. Millaista onnea tuollainen irstailu loppujen
lopuksi kykenee antamaan? Miten ihminen voi saada tyydytystä toisen
kärsimyksistä?
Ehkäpä se voisi toimia joissakin
sovituissa leikin rajoissa, mutta entäpä silloin, kun elämä on kyseessä? Miksi
olisi ansiokasta mennä yli kaikkien rajojen? Millaista on se
filosofia, joka nostaa sankarikseen noita elukoita?
No, kysymyksiä voi esittää ja
niihin kannattaa etsiä vastauksia kaikessa rauhassa eikä kiiruhtaa todistamaan,
että suvaitsemisella on arvo sinänsä ja että mitä härskimpi on asia, sitä
suurempi on suvaitsijan ansio.
Ajatelkaamme vaikkapa
pride-marsseja. Mitäpä vikaa olisi siinä, että synnynnäisesti tai muuten
seksuaalisesti poikkeavat tuovat avoimesti julki poikkeavuutensa. Luultavasti
se auttaa meitä suvaitsemaan sellaista, minkä suvaitseminen on kaikkien
kannalta oikein.
Mutta missä vaiheessa raja tulee
vastaan? Sadismi leikkinä lienee ihan OK, mutta entäpä sen mainostaminen
mielenosoituksissa? Entä zoofilia? Pedofilia? Nekrofilia? Miksi niitä pitäisi
tulla mainostamaan?
Sadismin isälle nämä kaikki
varmasti olivat yhtä ansiokkaita tapoja hankkia tässä maailmassa tyydytystä
tarpeilleen. Ovatko ne sellaisia myös nykyajan länsimaisen sivistyksen piirissä
ja jos, niin miksi?
*********
Entäpä feminismi ja sen suhde
perversioon? Tässä jotakin tuosta uskalletusta (?) aiheesta: Vihavainen: Haun
perversio tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
"Miten ihminen voi saada tyydytystä toisen kärsimyksistä?"
VastaaPoistaKumpi lienee jalompaa - tai vähemmmän jaloa:
- saada tyydytystä toisen kärsimyksistä sinänsä (sadismi)
- tuottaa kärsimystä toiselle/-sille sen tuottaman välinenarvon (rodun tai luokan edun taikka Imperiumin tai vallan) vuoksi (Hitler,Stalin, Putin jne).
Ottamatta kantaa sisältöön sen kummemmin, niin totean, kun nuorena miehenä luin Karamazovin veljekset, olin ällistynyt.
VastaaPoistaSe oli parasta mitä olin siihan asti lukenut.