Kirjailija
diplomaattipiireissä
Aino Kallas, Löytöretkillä Lontoossa.
Kaksitoista vuotta Viron Lontoon-lähetystössä vuosina 1922-1934. Muistelmia Englannista,
Amerikasta ja Hollannista. Toinen painos. Otava 1945.
Aino Kallas (ks.
Vihavainen: Haun
kallas tulokset ), lahjakkaan Krohn-suvun vesa oli kosmopoliitti, joka joskus
mietti, että hänen kotinsa oikeastaan kuului Suomenlahden keskelle -yhtä hyvin
Suomeen kuin Viroon.
Saksalaislähtöinen
Krohn-sukukin oli levinnyt koko maailmaan ja yleensä menestynyt aina hyvin.
Virossa Kallas nousi maineeseen kirjailijana ja naituaan Oskar Kallaksen pääsi
diplomaattipiireihin ja Lontooseen, maailman suurimpaan kaupunkiin ja
kosketuksiin sen eliitin kanssa.
Köyhällä Virolla
ei ollut varaa kovin näyttävään diplomaattiedustukseen, mutta residenssi
etelä-Kensingtonissa oli hommattava ja alituiset kutsut jopa hoviin saakka
edellyttivät asianmukaisia pukuja. Alan mestareilla teetettynä yksi sellainen
olisi maksanut kolmanneksen lähettilään vuosipalkasta.
Tuohon aikaan
Virolla, enempää kuin Suomellakaan ei vielä ollut suurlähettilästason edustusta,
vaan puhuttiin pelkistä ”lähettiläistä”. Jotakin helpotusta protokollaan asia
lienee aiheuttanut, mutta niin tai näin, ulkomaanedustus oli tuohon aikaan
luultavasti paljon tärkeämpi asia kuin nykyään.
Samaan aikaan se
oli saanut suuren mainehaitan ensimmäisen maailmansodan takia. Salaista
diplomatiaa, jonka papereita Venäjän bolševikkihallitus paljasti, pidettiin
usein syyllisenä koko sotaan.
Egon Friedell
kirjoitti karusti koko ammattikunnasta:
Kokonainen
ihmisluokka, joka kuuluu tuohon lihavaan, sameaan tyhjäntoimittajien,
naismetsästäjien ja uhkapelurien muodostamaan pintakerrokseen, jota sanotaan
hienostoksi, lähetetään hallituksen puolesta erikoisiin kouluihin, varustetaan
tuloilla, palkitaan kunniamerkeillä ja titteleillä nimenomaan ja tunnustetusti
sitä varten, että se viettäisi koko elämänsä juonitteluissa, vakoilussa,
pettämisessä ja lahjomisessa: valtion tunnustamia ja palkkaamia veijareita ja
tyhjäntoimittajia siis; myrkkypistimellä varustettuja kuhnureita siis. He ovat
valheen mestareita, helvetin kätyreitä, pahin laji konnia, nimittäin
hyväomatuntoisia konnia, sillä hehän valehtelevat ”isänmaan puolesta”…
Friedell nyt oli
Friedell, mutta kyllä noissa piireissä saatettiin todella hummailla aivan
hulvattomastikin isänmaan kunniaksi, kuten todistavat Sir Robert Bruce Lockhartin
muistelmat, suomeksi erityisesti ”Mennyt loisto”.
Tunnettu ”iloisen
lesken” sybariitti, joka valitteli olemattomia työkiireitään ja painui usein Pariisin
”Maximiin” lepäilemään, lienee ainakin jossain määrin edustanut julkista kuvaa diplomaattien
ammattikunnasta (vrt. Volkslieder
– Dann geh ich zum Maxim - (Operette/Franz Lehàr) Text | MusikGuru).
Aiemmissa
kirjoissaan muistan Kallaksen hieman vähätelleen sitä loppumattomien juhlien
kavalkadia, joka kuului diplomaatin elämään. Hän ei kuitenkaan olisi nainen,
ellei innostuisi selostamaan hieman myös tätä loistoa, jonka liepeillä joutui
elämään.
Pääosa hänen
muistelmakirjoistaan keskittyy kuitenkin aina intellektuaalisesti
kiinnostavampaan ainekseen. Hän innostui julkaisemaan useampiakin kirjojaan
myös englanniksi ja ilmeisesti jopa hieman myötävaikuttamaan siihen, että Viron
valtion suorittama balttilaisten paronien pakkolunastus hyväksyttiin myös
Lontoossa.
Ensimmäisen
maailmansodan jälkeen saattoi diplomaattikutsujen protokolla vaatia vielä
sangen konstikasta pukeutumistakin: naisten voitiin edellyttää saapuvan sulissa
ja laahuksissa, miesten taas polvihousuissa.
Diplomaateillahan,
ainakin suurlähettiläillä oli tähän aikaan vielä erityinen univormu, jollaista
Neuvostoliiton edustajat käyttivät vielä kauan toisen maailmansodan jälkeen.
Oliko esimerkiksi Suomen ja Viron edustajilla moista, ajalta ennen Ranskan
vallankumousta periytyvää asua, ei kirjoittaja kerro. Itse rohkenen epäillä.
Luultavasti määräys koski niitä, joilla sellainen oli.
Kirjoittaja on
jonkin verran kierellyt Lontoota ja ympäristöä ja kertoo myös hieman
näkemästään. Kiinnostavampia ovat kuitenkin hänen pohdintasa englantilaisten psykologiasta
ja ”rodusta”, minkä nyt ei tarvitse kuvitella edellyttävän minkäänlaisten
doktriinien tunnustamista. Kyseessä ovat vain silminnäkijän kuvaukset.
Muuan tekijä,
joka ilmeisesti kuitenkin on ollut vaikuttava syy englantilaisen luonteen
muotoutumisessa, on saarellisuus -insularity. Englanti ei ole minkään toisen
maan rajanaapuri, Irlantia lukuun ottamatta. Toki se on moneen kertaan
valloitettu sitten roomalaisajan, mutta ei sen sijaan ole jatkuvan ja välittömän
ulkoisen vaikutuksen alainen.
Tämä on
varmaankin merkittävä asia, ja muistan jonkun englantilaisen sanoneen samaa
1980-luvun Suomesta. Olivathan yhteydet itään siihen(kin) aikaan tukossa ja
venäläisiä ei maassamme asunut oikeastaan lainkaan. Todella merkillinen
saavutus.
Mutta mitä Englantiin
tulee, kuvaus ei pahemmin yllätä. Tasapainoisuus ja kuiva huumori tyyppiä understatement
oli kansan tavaramerkki ja herrasmiehen ihanne toimi myös alemmissa
kansanluokissa. Englantilaiset ovat miehekäs kansa, siinä kun jotkut toiset
ovat naisellisia.
Mitä
säädylliseen käytökseen ja itsehillintään tulee, suurta symbolista merkitystä
voi panna vuoden 1926 yleislakolle, joka sujui täysin moitteettoman järjestyksen
vallitessa ilman mitään mellakoita. Turha kysyäkään, mitä olisi sen sijaan
tapahtunut Ranskassa.
Kirjoittaja
kuvailee myös muiden, etenkin Brittiläisen imperiumiin kuuluvien kansojen
tapoja. Etelämaalaisille ei koskaan saanut erityisesti ihailla jotakin heille
kuuluvaa, sillä he sen jälkeen ehdottomasti lahjoittaisivat sen sinulle.
Tapoihin kyllä kuului myös palauttaa lahja.
Noita eksoottisia
ulkomaalaisia Britanniassa tokin oli hyvin vähän, sillä britit olivat hyvin
herkkiä omasta reviiristään eivätkä voisi hyväksyä ajatusta ulkomaalaisten maahanmuutosta.
Amerikassa asiat
olivat toisin ja siellä ovat sulautumassa toisiinsa lukemattomat kansat. Yksi
suuri merkillisyys siellä kuitenkin oli ja se koski, sanoisinko, irekeenikysymystä.
Eurooppalaisille
on käsittämätöntä se itsepintainen kieltäytyminen tunnustamasta edes oppia
saanutta irekeeniä itsensä kansa tasa-arvoiseksi. Esimerkiksi ateriointi
yhteisessä pöydässä olisi ollut mahdottomuus. Kuitekin tätä ainesta oli120
miljoonan kansasta kymmenen prosenttia.
Pohtiessaan
tämän merkillisen ilmiön syitä, kirjoittaja päätyi arvioon, että sen takana oli
pelko verensekoituksesta. Kyseessä oli valkoisen rodun itsesuojeluvaisto.
Kysymystä
käsitteli tuohon aikaan erään professori DuBoisin kirja The Souls of Black
Folk. Kirjoittaja, joka itsekin kuului tuohon ryhmään, oli ensimmäisenä valmis
tunnustamaan rotunsa suuret heikkoudet, laiskuuden, moraalisen velttouden,
kestävyyden puutteen ja taipumuksen rikollisuuteen.
Tämän hän
kuitenkin selitti historialla, orjuuden perinnöllä. Orjuus oli estänyt ”varsinaisesti
miehekkäiden hyveiden kehittymistä ja enintään kasvattanut passiivisia hyveitä,
kuten nöyryyttä ja sanankuuliaisuutta sekä kärsivällisyyttä”.
Kuitenkin tällä
rodulla oli oma sanomansa maailmalle, sen pohjana oli heidän kokemustensa rikas
ja katkera syvyys, heidän sisäisen elämänsä tuntemattomat aarteet kykenisivät
antamaan maailmalle uusia näkökohtia.
Mitäpä tuohon
sanomaan. Se oli aikansa näkemys. Mieleen tulee, että tuo erityinen näkökulma
maailman saattoi ilmetä vaikkapa negro spiritualeissa ja jazzissa.
Siihen aikaan
gangsta-rap olisi tuskin saanut armoa sivistyneen maailman silmissä.
Mutta ajathan
muuttuvat.
Kun luin blogia, ajattelin:"Niin muuttuu maailma, Eskoseni." Mutta se tulikin viimeisellä rivillä.
VastaaPoista"sillä britit olivat hyvin herkkiä omasta reviiristään eivätkä voisi hyväksyä ajatusta ulkomaalaisten maahanmuutosta."
VastaaPoistaEiköhän nyky Lontoo ole yhtä musta kuin Ala-Malmin tori.
Ameriikan historiaa selittävät muut syyt: valkoisten maahanmuutto, neekeriorjuus ja paikalliset intiaaniheimot.
Se että afrikkalainen muuttaa Afrikan peltihökkelistä Eurooppaan, on afrikkalaisten mielestä heidän oikeus: kuten somali tuossa perustelee somaliorjuutta Suomessa 1800 luvulla ja siten oikeutta rikkoa Helsingin rakennukset, jotka ovat orjuudessa rakentaneet: https://www.youtube.com/watch?v=22uUmgiVOJA
Afrikkalaista sivistystä??!!
Mielenkiintoinen kuvaus menneestä maailmasta, pysyvääkin on sanoisinko irekeenikysymys.
VastaaPoistaIlmari Susiluoto vainaa käsitteli kirjassaan Diplomatian taiturit myös tuota uniformuasiaa. Itsenäisyyden alkuvuosina aiheesta käytiin melko laaja keskustelu, ainakin ammattipiireissä ja moni ulkoasiainhallinnon virkamies, erityisesti muutama lähettiläs, olisi halunnut lähettiläille uniformut, mutta lopulta ajatus ei saanut riittävää kannatusta. Kun kirja ei ole nyt käsillä, niin en pysty referoimaan yksityiskohtaisemmin.
VastaaPoistaSen kylläkin muistan lukemastani, että ennen ensimmäistäkin maailmansotaa kaikkien maiden lähettiläillä ei ollut uniformua, eritoten Yhdysvalloilla, joiden edustajat kuulemma erottuivat julhatilaisuuksissa helposti tumman puvun ansiosta. Yksi argumentti uniformua vastaan olikin tasavaltalaisuuden korostaminen ja kaipa ratkaisu oli sopiva suomalaiselle kansanluonteelle.
Gallén-Kallela suunnitteli pukumalliston, jota ei koskaan otettu käyttöön. SK teki tästä joskus jutun näyttävien kuvien kera.
VastaaPoista