Alamaisen on pelättävä
Filosofejahan riittää joka junaan.
On hyvä muistaa, etteivät monet heistä ole koskaan olleet sellaisen sallivan ja
pluralistisen yhteiskunnan kannattajia, joka nykyään on ainakin läntisessä
maailmassa lähes aina ajattelun lähtökohtana.
Konstantin Leontjevista
n(1831-1891) olen hiukan kirjoittanut aina silloin tällöin (ks. Vihavainen: Haun
leontjev tulokset) ja hän on taas nykyään ollut Venäjällä kiinnostava
eurooppalaisvihansa takia. Myös Putin on joskus häneen viitannut.
Leontjevin viha kohdistuu
liberalismiin ja sitä tuottavaan poroporvarillisuuteen (meštšanstvo). Se
tasapaksu onni, johon nuo typerät oliot pyrkivät on hänestä jo sellaisenaan kuvottavaa
ja sitä paitsi mahdotonta. En tiedä, mitä Leontjev sanolisi, jos hänet voitaisiin
tuoda nykyaikaiseen ostoskeskukseen. Sellainen toki tympäisee monia
nykyihmisiäkin.
Joka tapauksessa työn tuottavuus on
niin valtavasti noussut, että Leontjevin kulttuurikritiikin toinen puujalka on
katkennut.
Onpa se nykyään ollut hyvinkin
mahdollista nostaa kokonaisia kansoja vauraaseen elämään, 1800-luvun lopun
mittapuilla ajatellen jopa uskomattomaan rikkauteen. Valkoisen miehen
ansiotahan se on, muistakaamme taas kerran.
1800-luvulla tällaista ei yleensä osattu
kuvitellakaan, poikkeuksena jokin Nikolai Tšernyševski, jonka kuvitelmat lasi-
ja alumiinikaupungeista olivat tosiaankin vain kuvitelmia (ks. Vihavainen:
Haun Tšernyševski, tulokset).
Tässä näyte Leontjevista
parhaimmillaan:
”Eikö olisikin hirvittävää ja
loukkaavaa ajatella,
että … apostolit saarnasivat,
marttyyrit kärsivät,
runoilijat lauloivat, taiteilijat
maalasivat…. vain
sen takia, että ranskalainen,
saksalainen tai venäläinen
porvari säädyttömässä ja
naurettavassa puvussaan
viihtyisi ”yksilöllisesti” tai
”kollektiivisesti” koko
tämän suuruuden raunioilla? Venäjää
on edes hieman
pakastettava, ettei se
”mätänisi”
Tuon ”pakastamisen” omaksui sitten
myös 1800-luvun taitteen johtava venäläinen taantumusmies, Konstantin Pobedonostsev
Leontjevin muuan tärkeä
puheenvuoro, jonka hän piti Dostojevskin vuoden 1880 kuuluisan Puškin-puheen
(ks. Vihavainen:
Haun Puškin-puheen tulokset) johdosta ja jonka aiheena oli yleismaailmallinen
rakkaus, on suomeksi luettavissa Vesa Oittisen toimittamasta kirjasta ”Venäjä
ja Eurooppa” (Vastapaino 2007).
Enemmän tavaraa löytyy vaikkapa
teoksesta ”Vostok, Rossija i slavjanstvo” (Eksmo 2007),892 s. jossa kirjoittaja esittää laajasti Euroopan-vastaisia
näkemyksiään. Kirjassa on myös esimerkiksi Nikolai Berdjajevin Leontevista
kirjoittamaa aikalaiskritiikkiä. Olen niitä joskus selostanut, mutta laiminlyönyt
yhden aspektin, joka Leontjevin ajattelussa nousee voimakkaasti esiin.
Kyseessä on pelko alamaishyveenä.
Jos otamme tuosta kokoelmasta esille vaikkapa yhden artikkelin, ”Liberalismista
yleensä”, joka kuuluu sarjaan ”Varsovalaisesta päiväkirjasta”, voimme todeta,
mikä kirjoittajan mielestä on liberalismin yleinen olemus:
”Kaikki luova, kaikki säilyttävä,
se, mikä kerran on luotu jonkin kansan historiassa, on aina enemmän tai
vähemmän eriyttävää, erottavaa, sellaista, joka asettaa yhden kansan vastakkain
muiden kanssa… Kaikki liberaalinen taas on väritöntä, yleisesti hävittävää,
sisällytyksetöntä tuossa mielessä, se on aina samanlaista kaikkialla…
Liberalismi on kaikkialla yhtä
vihamielistä niille historiallisille periaatteille, joiden vallitessa tietty
kansa on kasvanut. Liberalismi on kaiken äärimäisyyden, myös kaikkein korkeimman
kieltämistä, kaiken pakottamisen ja kaiken tyylin kieltämistä”.
”On esimerkiksi typerää niin
sokeasti uskoa, kuten enemmistö eurooppalaisittain kasvatetuista ihmisistämme
tekee, mahdottomuuteen, lopulliseen oikeudenmukaisuuden (pravda) ja
maanpäällisen onnen valtakuntaan, poroporvarien ja työläisten harmaaseen ja
kasvottomaan maanpäälliseen paratiisiin, jota valaisevat sähköiset auringot, ja
joka keskustelee puhelimitse Kamtšatkalta Hyväntoivonniemelle… Tyhmää ja
häpeällistä on, että jopa ihmiset, jotka kunnioittavat liberalismia, uskovat rtällaiseen
mahdottomaan asiaan kuin ihmiskunnan onni, edes likimain…”
”Koko ihmiskunta ’on ikävissään’, kuten
Lamartinen sanoin liberaali ja rauhallinen Ludvig Filipin ja Guizot’n Ranska
oli ikävystynyt… ihmiset tulevat yhä vaativammiksi eikä kaikkien noiden
vaatimusten tyydyttämiseksi ole keinoa keksitty eikä todennäköisesti keksitäkään.”
Siinä siis liberalismin ja eudaimonismin
koko tyhjyys, mutta mitä tilalle?
”Kestävää ihmisissä on nimenomaan
se, mikä olemukseltaan on vastakkaista demokraattiselle vapaudelle ja sille
individualismille, joka sen synnyttää. Pelon ja rakkauden sekoitus, kas siitä
on ihmisyhteisöjen elettävä, jos ne elää haluavat…rakastava pelko joidenkin
ihmisten edessä on aito tunne eikä politiikan takia teeskennelty… Mutta vapaata
ja periaatteellista pelkoa eivät liberaalit halua, he pitävät sitä yhteensopimattomana
nykyaikaisen pororoporvarin arvon kanssa”.
Ja kuitenkin aito kristillisyys
opettaa, että hierakia on kaikkialla, Edes enkelit eivät ole keskenään tasavertaisia…
Valtion tulee olla uhkaava, joskus julma ja säälimätön.
Nikolai Berdjajev ei suotta
hämmästellyt sitä, että Leontjev pystyi tekemään kristinuskostakin säälimättömyyden
ja eriarvoisuuden saarnaajan. Venäjäänkään Leontjev ei Berdjajevin mielestä edes
uskonut, vaan nauroi slavofiilien naiiviudelle. Sen sijaan hän usko venäläiseen
valtiollisuuteen ja polvistui nöyrästi sen edessä ja kuitenkin tämä
valtiollisuus oli ”Bysanttilaisuuden ja tatarilaisuuden luomus”.
Leontjev saarnasi vallan mystiikkaa
ja jumaloi valtiota ja siinä suhteessa hän sopii mainiosti nykyisen outinismin
oppi-isäksi. Sotilaallinen kunnia ei ollut hänestä kovin korkeatasoista, mutta
kuitenkin se oli sellainen taso, mille myös vähälahjaisemmat pystyivät
nousemaan ja siksi kannatettava. Kun tähän lisätään vielä Eurooppa-viha, voinee
sanoa, ettei Kremlin ohranka parempaa auktoriteettia voisi tässä tilanteessa keksiäkään.
Paradoksaalista on, että Leontevin
omituinen kristillis-aristokraattinen paatos, johon sisältyi vielä
konkreettinen tavoite Konstantinopolin valloittamisesta, kuuluu aikaan, jolloin
yleisen hyvinvoinnin mahdollisuuteen kohdistuva epäily oli hyvin perusteltavissa.
Silloin voitiin leivän asemesta ja
sen puuttuessa korostaa isänmaallisten sirkushuvien merkitystä. Ajat ovat
kuitenkin muuttuneet ja Leontjevin aikalaiskritiikiltä on, kuten sanottu,
yksipuujalka katkennut. Siitä huolimatta hän näyttää olevan naapurissa sangen
kunnioitettu.
Tietenkin meidän kannattaa muistaa,
että Venäjältä löytyy aina jokaista hullua kohti useampiakin viisaita. Heidän
asemansa vain on tiettyinä aikoina kovin ahdas. Mutta vielä se aika koittaa
taas heillekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.