Chauvinistin
muotokuva
Наталия Нарочницкая, Россия в современном мире.
Москва «Алгоритм» 2009, 414 с.
Natalia Narotšnitskaja
on vaikuttanut korkeakoulumaailmassa ja toiminut politiikassa erilaisissa tehtävissä ja
elimissä, jotka ovat lähellä sisäministeriötä, puolustusministeriötä ja
yhteiskuntakamaria (Obštšestvennaja palata). Kunniamerkkejä hän on saanut aina
Aleksanteri Nevskin ritarikuntaa myöten.
Hän on vuodesta
2008 myös johtanut ”Demokratian ja yhteistyön instituuttia”, jonka pääpaikka on
Pariisissa, ja joka tutkii demokratian ja ihmisoikeuksien loukkauksia USA:ssa ja
Euroopassa. Ulkomailla Narotšnitskaja on viettänyt monia vuosia, mm. YK:n
elimissä työskennellessään.
Tämä kirja,
jonka mainitaan olevan poliittinen bestseller, on ilmestynyt vuonna 2009, jolloin
Venäjän ja lännen suhteet näyttivät sangen pilvettömiltä ja harvoihin
kauneuspilkkuihin kuului Georgian sota vuonna 2008, jonka senkin toki Georgia
itse aloitti.
Tässä kirjassa
on vain pari varsinaista artikkeIia ja enimmäkseen se koostuu erilaisista haastatteluista,
joita tekijä on antanut sekä keskusteluista, joihin hän on osallistunut. Mukana
on myös pari ranskalaista kirja-arvostelua hänen kirjastaan ”Miksi ja ketä vastaan
me taistelimme”.
Kirjoittajina
ovat tunnetut ranskalaiset tutkijat François-Xavier Coquin ja Jacques Sapir.
Arvosteltu kirja liittyy toiseen maailmansotaan ja siinä tekijä puolustaa
Molotovin-Ribbentropin paktia ja selittää länsivaltojen politiikan kavalaksi ja
jopa pohjimmiltaan neuvostovastaiseksi…
Putin on nimittänyt
Neuvostoliiton hajoamista nykyajan suurimmaksi ”geopoliittiseksi”
katastrofiksi, mikä se varmasti olikin. Politiikan maantiede muuttui yhtä
paljon kuin ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Siitä, oliko kyseessä
onnettomuus siinä mielessä, että kansojen elämä muuttui huonommaksi, on taas
jyrkästi erilaisia käsityksiä.
Kirjoittaja kuvaa
sitä, miten hän reagoi kuullessaan Belovežskaja puštšan kokouksen tuloksista
eli Neuvostoliiton hajoamisesta. Hän itki ja valvoi koko yön kirjoittaen
artikkelia, joka ”purkautui sielun syvyyksistä”. Sen julkaisemisesta en tiedä, Joka
tapauksessa useimmat hänen julkaisunsa näyttävät liittyvän tähän asiaan.
Järkytyksen aiheuttajana
oli ajatus siitä, että maksuksi ”totalitarismista” annettiin pois 300 vuotta
Venäjän historiaa (alueita). Eivätkö Suuressa isänmaallisessa sodassa sotilaat
uhranneet henkensä juuri sen puolesta, ettei niin tapahtuisi? Eikö
keisarillinen Saksa ensimmäisessä maailmansodassa tähdännyt juuri sellaiseen
tilanteeseen, joka nyt toteutui?
Näinhän se oli,
mutta tekijä näyttää ehdottomasti kieltäytyvän ottamasta huomioon niiden
toisten maiden kansalaisten tuntoja, joita asia koski.
”Eläköön suuri
Venäjä”, huudahtaa kirjoittaja erään haastattelun lopuksi. Tämä näyttääkin
olevan aksioomana kaikissa hänen esiintymisissään. ”Suuruus” taas tarkoittaa
suurta valtaa suuren alueen yli. Venäjä edustaa isänmaallis-valtiollista
prinsiippiä ja lännen liberalismi -tai libertarismi- pridemarsseineen taas
kaiken arvokkaan irvikuvaa.
Itse asiassa
demokratia on kaikkein epädemokraattisin valtiomuoto, jossa tietoisuutta manipuloimalla
hallitaan massoja. Venäjällä vaarana on intelligentsija, joka on ikuisesti
nihilististä, halveksii omaa isänmaata ja hankkii vallankumousta.
Narotšnitskaja
sen sijaan tunnustautuu avoimesti slavofiiliksi ja kannattaa uskonnon, venäläisen
ortodoksisuuden ottamista kaiken politiikan
perustaksi.
Venäjän kansa on
kirjoittajan mielestä suurvaltaa muodostava (deržavoobrazujuštši) kansa ja
kulttuuriltaan ja uskoltaan ortodoksinen ja sen on saatava olla sellainen sen
sijaan, että se pakotettaisiin moderneihin ”demokraattisiin” arvoihin.
Narotšnitskajan lausumat
olisivat voineet tulla Nikolai Danilevskin tai Konstantrin Leontjevin suusta
100-150 vuotta aikaisemmin. Konstantin Pobedonostsev (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=pobedonostsev
) olisi suurella mielihyvällä painanut ”imprimatur”-leimansa kirjoittajan
puheisiin.
Narotšnitskajaa
näyttävät myös innoittaneen Aleksandr Solženitsynin ideat siitä, että Venäjällä
olisi nimenomaan kehitettävä sen historiallista keskusta, johon isänmaalline perintö
keskittyy ja autettava erityisesti pieniä kaupunkeja, jotka ovat suurissa
vaikeuksissa.
Suuri saatana ei
tässä kirjassa varsinaisesti näyttäisi niinkään olevan länsi, joka kyllä on
hylättävä, kuin bolševismi, jonka perintö yhä kummitteli Venäjällä, Stalinin
tapaan voisi kai kuitenkin sanoa, että molemmat ovat pahemmat. Aito venäläisyys
löytyisi vain ortodoksian pohjalle rakentuvasta suurvaltaisuudesta.
Mitä tämä tarkoittaisi
politiikan kannalta, on helppo ymmärtää. Narotšnitskaja pitää Pietari Suuren
valloituksia pyhinä ja ne on siis palautettava. Baltian maiden ja erityisesti
Latvian valituksia miehityksestä” hän pitää falskeina: latvialaisilla oli Neuvostoliitossa
samat oikeudet kuin muillakin…
Kirjoittajan
mielikuvitus ei taida ollenkaan riittää pienen kansan ongelmien ymmärtämiseen. Ehkä
hänen kannattaisi ajatella tilannetta, jossa Kiina olisi liittänyt koko Venäjän
itseensä ja yli puolet sen väestöstä olisi kiinalaisia, Moskovassa heitä olisi
jopa selvä enemmistö.
Eikö sellaisessa
tapauksessa tulisikin mieleen, että niin mukavia ihmisiä kun kiinalaiset
ovatkin, heidän ei pitäisi tulla toisten kansojen alueelle, kun heillä kerran
on omakin. Toki noina globalisaation huippuaikoina kansojen oikeus oman alueensa
pitämiseen itsellään kiistettiin yleisesti ja vaadittiin porttien avaamista.
Seuraukset alamme kai pian ymmärtää.
Itse asiassa
suuri osa eurooppalaisistakin ymmärtää kansallisen ajattelun merkityksen,
katsoo kirjoittaja ja Venäjällä syntyvä konservatiivinen projekti voisi ilman
muuta saada lännen terveiden voimien kannatuksen. Eiväthän kaikki sielläkään
innostu tuosta liberalismin vulgaarista bolševisaatiosta, joka on meneillään.
Kirjoittaja (tai
häntä selittävä Venäjän Federaation III luokan valtioneuvos O. Beljakov)
nimittää ajan länsimaista liberalismia/libertarismia uustrotskilaiseksi ja
katsoo, että siitä on tullut totalitaarinen ideologia. Eiväthän vapauden
puolustajat aikoinaan nousseet mestauslavalle puolustaakseen sodomiittien
paraateja.
Narotšnitskajan
suurvaltainen nostalgia on ymmärrettävää, mutta tuskin puolustettavaa eikä
saane montakaan kannattajaa ulkomailla, ainakaan naapurimaissa. Sen sijaan
hänen liberalismikritiikissään on kyllä aivan vakuuttavia kohtia, mutta millä tavoin
tätä ideologiaa sitten toteutettaisiin?
Venäjä voisi
kaikin mokomin toteuttaa sitä samassa hengessä kuin Nikita Hruštšov rakensi
1960-luvun alussa kommunismia: katsokaa meitä ja ihmetelkää, me rakennamme
ihanneyhteisöä, jota te voitte pian vain kadehtia. Omaksukaa tekin sama
ideologia ja pääsette eteenpäin!
Hruštšovin
mahtipontinen projekti romahti parissa vuodessa ja vain takapajuisimmat
ulkomaiset piirit (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=taistolaisuus
) kehtasivat sen jälkeen sitä ihailla ja suositella.
Putinin ja
kumppanien projekti kärsi vielä nolomman romahduksen, kun Venäjä lähti Ukrainaan
suorittamaan niin sanottua sotilaallista erikoisoperaatiota, joka vei sen eristyksiin
lähes koko sivistyneestä maailmasta ja teki siitä vilpittömän inhon ja vihan
kohteen.
Narotšnitskajan
kaltaisten ihmisten merkitys on siinä, että he tekevät vallanpitäjille mahdolliseksi
harjoittaa väkivaltapolitiikkaa, koska eivät kykene eivätkä halua tajuta
maailmaa laajemmasta näkökulmasta kuin oma narsistinen psyykensä, jossa egoa
peilaillaan oman kansan ihannekuvasta.
He toivovat kaikkea parasta (kuten vaikkapa kristilliseltä
pohjalta tehtyä politiikkaa), mutta samalla kannattavat väkivaltaa ja sortoa.
Ja sitten käy kuten aina.
Ikävä juttu.
"Nikita Hruštšov rakensi 1960-luvun alussa kommunismia: katsokaa meitä ja ihmetelkää, me rakennamme ihanneyhteisöä, jota te voitte pian vain kadehtia. Omaksukaa tekin sama ideologia ja pääsette eteenpäin!...Hruštšovin mahtipontinen projekti romahti parissa vuodessa"
VastaaPoistaOlikohan tuo tarkka hetki , jolloin kommunismi lähti romahtamaan: alussa oli toivo, joka herätti monissa lännessäkin pelkoa, lopussa tuli pysähtyneisyyden pitkä aika.
Ei ole tarkka. Siitä olen kirjoittanut erikseen.
Poista"Narotšnitskajan kaltaisten ihmisten merkitys on siinä, että he tekevät vallanpitäjille mahdolliseksi harjoittaa väkivaltapolitiikkaa"
VastaaPoistaTyypillinen Putinin FSP-narttu (toiminut elimissä, jotka ovat lähellä sisäministeriötä, puolustusministeriötä). Julistaa herransa väärentämätöntä "evankeliumia".
"Kirjoittajan mielikuvitus ei taida ollenkaan riittää pienen kansan ongelmien ymmärtämiseen. "
VastaaPoistaTuo nyt on selvää: Venäjän suurvaltaisuus (deržavoobrazujuštši) ja pienten - itse asiassa kaikkien muiden - maiden kansalaisten oikeudet on yhtä mahdollista yhdistää kuin ympyrän neliöiminen.