Siperian seikkailija
Vladimir
Arsenjev, Dersu Uzala. Metsästäjä ja erakko. Suuri suomalainen
kirjakerho 1993, 228 s.
Se oli
muistaakseni itse Nikita Sergejevitš Hruštšov, joka joskus 1960-luvulla nuhteli
neuvostomaan lapsia siitä, että he leikkivät intiaanileikkejä. Klassiset lännenkirjat J.F. Cooperista
lähtien olivatkin olleet Venäjällä suosittuja jo1840-luvulta lähtien ja perinne
säilyi yhä.
Intiaanileikkien
sijasta, opetti Johtaja, oli leikittävä siperialaisleikkejä. Jotkut irvileuat
valittivat, ettei samalla saatu ohjeita siitä, miten noita leikkejä oli
leikittävä. Pannaan kolme turkkia päällekkäin ja sytytetään nuotio? Vai miten?
Cooperin jalot
villit olivat oppineet hämmästyttävästi tulemaan toimeen luonnon kanssa ja
pystyivät metsästämään yhtä hyvin kuin villieläimet ja itse asiassa
paremminkin, mikäli nyt ollenkaan 1950-luvulla lukemaani muistan.
Siellä missä
valkonaama, jonka jalat olivat aina kipeinä (sorefoot) menehtyi nopeasti karun
luonnon armoilla, vietti intiaani normaalia arkielämäänsä, johon seikkailu
kuului olennaisena osana.
Paitsi intiaaneja,
Amerikan suuren lännen ominaispiirteisiin kuuluivat 1800-luvun jälkipuoliskolta
lähtien uudisasukkaat ja metsästäjät ja pian myös karjapaimenet. Niiden
vastapainona olivat, paitsi verenhimoiset intiaanit, myös rikolliset ja
huligaanit, jotka käyttivät nyrkkivaltaa ja terrorisoivat kunnon väkeä.
Amerikkalaiseksi
villin lännen sankariksi kohosi intiaanien sijasta pian Buffalo Billin
kaltainen seikkailija ja metsästäjä, joka hallitsi luontoa rohkeudellaan ja
uudenaikaisella aseistuksellaan. Hän esiintyi sitten sirkuksessakin, joka
kiersi maailmaa, Eurooppaa myöten.
Sheriffit, jotka
panivat revolverisankareita kuriin ja Texasin erämaiden samoojat ja
lainvartijat nousivat myös jäljittelyn kohteiksi. Kuudestilaukeavilla Colt-revolvereilla
saatiin kirjaimellisesti ihmeitä aikaan. Mitä vastaavaa Siperialla oli
esitettävänä?
Toki
Siperiassakin oli äärettömän laaja luonto, joka oli samaan aikaan rikas ja
karu. Siellä oli villieläimiä, jotka saattoivat olla vaarallisiakin ja olihan
siellä myös rosvoja. Siellä nyt jos missä.
Myös Siperia
valloitettiin syrjäyttämällä sikäläinen alkuperäisväestö, kuten inhimillisen
edistyksen lait sanelivat. Taistelujakin käytiin ja niitä historiamaalarit
vielä sitten dramatisoivat. Kyllä aineksia riitti vaikka millaisiin leikkeihin,
jos ne nyt vain olisivat olleet poliittisesti korrekteja. Neuvostoliitolle, kuten
kaikille totalitaarisille maille tämä oli tärkeää.
Taigan
sankareista nousi 1970-luvulla esille yksi yli muiden. Se oli goldien
kansaan kuuluva metsästäjä-erakko Dersu Uzala, joka oli menettänyt perheensä ja
alkanut elää yksikseen Amurinmaan taigassa eläen metsästyksellä.
Venäläinen upseeri
V.K. Arsenjev teki 1900-luvun alussa kolme tutkimusmetkaa Amurinmaalla ja
kirjoitti niistä kirjan. Sen pohjalta teki japanilainen ohjaaja Akira Kurosawa
filmin vuonna 1975. Sattumoisin filmi tapasi Suomessa juuri tuolloin erittäin
kiitollisen yleisön ja muistetaan hyvin vieläkin.
Filmiä en ole
katsonut, mutta Arsenjevin kirja on varsin kiintoisa ja niin Dersun kuin hänen
kohtaamansa Arsenjevin elämä Kaukoidän erämaissa oli hyvin jännittävää ja siis
vaarallista.
Kaikkein
vaarallisin on alueen luonto, jossa luonnonvoimien äkilliset muutokset,
lumimyrskyt ja rankkasateet, saattavat yllättää ihmisen, joka on heikosti
valmistautunut elämään luonnon ehdoilla. Silloin eivät auta enempää
säilykepurkit kuin makasiinikiväärit.
Sen sijaan
Dersu, pieni ketterä ukko, joka tuntee luonnon merkit, tietää, milloin on
pelättävä myrskyä tai tulvaa, miten pelastuttava kuolemasta kylmään ja miten
hankittava saalista.
Dersu poikkeaa
huomattavasti lännen sankareista, hän ei ratsasta komeasti halki autiomaan,
eikä vedä salamannopeasti revolveriaan keskellä hökkelikylän katua. Hän ei
kaiken kaikkiaan ole lainkaan sen näköinen mies, joka kiinnostaisi kauniimpaa
sukupuolta, eikä taida itsekään enää olla siitä kiinnostunut. Nuorempana toki.
Kuitenkin Dersun
elämässä on paljon samoja vaaroja kuin lännen sankareilla. Kun erämaassa kohtaa
ihmisen jäljet, on syytä olla varovainen ja pyrkiä kauemmas. Kyseessä on tuskin
hyväntahtoinen kollega, vaan todennäköisemmin joku hunghuusi, joka elää
ryöstämällä ja murhaamalla. Sellaisilla on tapana ampua ensin.
Eläimistä todella
vaarallinen on Siperian tiikeri, amba. Se ei arkaile käydä ihmisen
kimppuun eikä sitä kannata ärsyttää. Muidenkin eläinten kanssa on elettävä sovussa
ja harmoniassa ja maksettava niille velkansa, jos sellaista kertyy.
Ei ole syytä
kaataa eläimiä suuriksi kasoiksi kuin joku Buffalo Bill, eikä ruuan tähteitä
saa polttaa nuotiossa. Kaiken, minkä jättää jäljelle, syö vuorostaan joku toinen
”ihminen”, tuumaa Dersu ja tarkoittaa ihmisellä myös eläimiä ja vielä muitakin
olioita, vaikkapa aurinkoa.
Dersu pelasti jo
ensi kohtaamisella Arsenjevin hengen ja hänen taitonsa auttoivat venäläistä
partiota myöhemminkin selviytymään taigassa.
Palkkioksi
Arsenjev halusi viedä Dersun kaupunkiin, mutta siellä, ”laatikossa” hän ei
lainkaan voinut elää ja palasi suuriin erämaihin.
Ystävykset
kohtasivat myöhemminkin. Dersu oli jo vanha, mutta tuli yhä hyvin toimeen
erämaassa. Mutta sitten sattui, että näkö heikkeni, eikä vanhalla, rakkaalla
kiväärillä enää osunutkaan maaliin. Se oli tietenkin lpun alku. Vielä kerran
oli mentävä kaupunkiin.
Lopun sankari
sai kuitenkin erämaassa, rosvojen käsissä. Hän lähti vielä kerran kaupungista
kohti vapautta, mutta pian bandiitit ryöstivät ja tappoivat hänet.
Happy endkö? En
tiedä, miten Kurosawa asian kuvasi. Ehkäpä Dersun sielu köpötteli taivaalla
kohti auringonlaskua vanhaa kivääriään kantaen? Joku varmaan kertoo, miten se
filmissä meni.
Dersusta saisi ehdottomasti vihreän positiivisen sankarin: kun hänen seurueensa venäläiset halusivat ampua pilkkaa tyhjään lasipulloon tämä esteli, sillä eihän hyvää lasipulloa kannattanut tuhlata. Dersu oli selvästi aikaansa ja paikkaansa (1970-luvun Neuvostoliitto) edellä, kumma, että vihreät eivät ole löytäneet häntä uudelleen.
VastaaPoistaOli edellä, koska eli Venäjän keisarikunnassa.
PoistaVihreät eivät voi suhtautua positiivisesti kehenkään, joka käyttää ampuma-aseita ja metsästää syödäkseen. Pelkillä kasviksilla olisi Derzun tarina ollut kovin lyhyt.
PoistaItse luin tuon "kesämökin" hyllystä löytyneenä vanhempana versiona vuodelta 1946 "Lumen ja palmujen ihmemaassa" ilman Vihavaisen poliittisia agendoja. Vaikuttava teos nuorelle miehelle ensilukemalla.
VastaaPoistaLuin 50-60 -luvun taitteessa paljon poikakirjoja, usein jopa kolme viikossa. Niissä oli myönteiset sankarit, jotka selviytyivät vaikeista tilanteista. Kirjat vaikuttivat asenteisiin. Ja vaikuttavat vieläkin rohkeuteni.
VastaaPoistaKiitos mukavasta kommentistasi. Itsellä perinteiset tyttökirjat toimivat samoin ja toivat rohkeutta elämään. Luin joitain seikkailukirjojakin ja wanhat Tarzanit tuli katsottua myös telkusta. Enemmän kuitenkin eläydyin tyttökirjojen maailmaan.
PoistaDersu Uzala elokuvan voi kyllä katsella YouTubesta vapaasti.
VastaaPoistaKyllä, kuten kaikki Mosfilm-tuotannot.
PoistaKiitos tiedosta.
PoistaVillin lännen kirjallisuutta on kirjoiteltu laajasti. Mm Fredriikka Runeberg on tehnyt alan novelleja.
VastaaPoista