Bunkkerin sankari
ja hänen edeltäjänsä
Kunnia on
katkera juoma, kiteytti Yukio Mishima sairaalloisessa romaanissaan erään
keskeisen asian siinä inhimillisessä kulttuurikehityksessä, joka on ajan
mittaan korottanut ihmisen ja erityisesti miehen luomakunnan kruunuksi, mistä
roolista hänen nykyiset seuraajansa yrittävät kaikin voimin kieltäytyä,
turhaan.
Maailmanhistoria
saattaa olla kokoelma suurten miesten elämäkertoja, kuten Thomas Carlyle arveli
tai sitten kirjavampi keitos. Miksei se myös voisi olla vaikkapa pienten
naisten pyrkimysten ja pettymysten kokoelma. Sitähän voi katsella ylhäältä ja
alhaalta ja aina saa sellaista katsottavaa, jota janoaa.
Historia on
tarina, joka vääntyy yhtä lailla huussien kavalkadiksi kuin kauneuden palvonnan
tarinaksi. Suurten miesten retusoiminen siitä pois olisi pelkästään typerää,
mutta nerouden ohella toki typeryydellä on myös historiassa suuri rooli, joka
saattaa aina silloin tällöin tulla aivan keskeiseksikin. Nythän elämme juuri sellaista
aikaa.
Keneltäkään
tuskin on voinut jäädä huomaamatta se seikka, että suurten sotien aikana
suurimman kunnian yleensä saa se, joka ei hetkeksikään ole osoittanut varsinaista
sankaruutta kentällä tai missään muuallakaan, vaan sen sijaan pysytellyt
erityisen visusti bunkkerissaan, kuten Hitler ja Stalin.
Napoleon toimi
vielä taistelujen lähellä ja amiraali Nelson otti niihin suoranaisesti osaa. Myös
Kustaa III joutui osoittamaan henkilökohtaistakin rohkeuttaan, jota todella
yllättäen löytyi vanhalta näyttelijältä runsaasti.
Putin ja
Zelensky ovat bunkkerimiehiä ja heistä edellinen jopa pääsi koko maailman
naurun aiheeksi teettämällä tapaamisiinsa erikoispitkiä pöytiä, joiden takaa
vihamieliset mikrobit eivät hevin yltäisi hyppäämään Herran voidellun
hengityselimiin.
Menneiden
aikojen tapoja on harvoin syytä erityisesti ihailla. Ritarillisuus tarkoitti
keskimäärin pikemminkin jätkämäistä riidan haastamista kuin jaloa uhrautuvuutta
ja ristiritarit Baltiassa olivat toimenkuvaltaan pikemminkin SS
Einsatzkommandoja kuin laupiaita samarialaisia.
Satuin muuten
olemaan läsnä muutama vuosi sitten pidetyssä Suvorov-biennaalessa Pietarissa.
Siihen kuului myös musiikillinen iltaohjelma, jossa kymmenvuotias poika lauloi
vanhan tsaarin armeijan upseerin kunniakoodeksin: uskollisuus tsaarille, elämä
isänmaalle, rakkaus naiselle, kunnia -ei kenellekään….
Tapahtuma oli
varsin irvokas eikä muistaakseni saanut kovin kummoisia aplodeja. Muutenkin
veteraanit jotka olivat tapahtuman kunniavieraita, näyttivät osoittavan taipumusta
pikku hiljaa poistua tilaisuudesta, joka mahdollisesti oli toisen luotoinen
kuin he olivat odottaneet. Voi olla, että kaikenlaista kuvittelen. Vessakin
kutsuu vanhoja usein.
Joka tapauksessa
tuo sotasankaruus, joka ajasta aikaan on kiehtonut maskuliineja, alkaa nyt
vihdoinkin olla jo täysin falski käsite. Jo ensimmäisessä maailmansodassa oli
taistelusta mies miestä vastaan tullut suuri harvinaisuus. Ennen muuta koko
homma oli yritystä suojautua kaukaa ammuttuja kranaatteja vastaan ja juoksemista
päin konekivääritulta, mikä lienee tuntunut varsin typerältä tavalta hankkia
sankarin nimi ja arvo.
Nyt, droonien
leijuessa kaikkialla, kun edes synkässä metsässä tai yön pimeydessä ei olla
turvassa robotin murhaavalta tulelta, alkaa sodasta karista jo viimeinenkin
maskuliinisuuden, saati ritarillisuuden häivä. Mukana pelissä onkin yhä enemmän
naisia.
Kun droonien ohjaaja päästelee päiviltä kymmenien
kilometrien päässä odottavia kohteita, hänessä ei ole eikä tarvita tippakaan
rohkeutta eikä muita sankarillisuuden aineksia. Maksimaalinen määrä ilkeyttä lienee
sen sijaan hyväksi. Ja sankarien sankari ja kruunun jalokivi, suuri gopnik, saa
kaikin mokomin istua niin syvässä bunkkerissa kuin ikinä voidaan rakentaa. Se
on vain niin sanotsti rationaalista.
Mutta kun tätä
touhua katselee, saattaa olla kiinnostavaa muistella myös entisiä aikoja, joita
käsitteli tämäkin blogi, joka tehtiin jo vuosia ennen nykyisen sankaritehtailun
varsinaista alkamista:
lauantai 7.
helmikuuta 2015
Sällien
sankari ja hänen edeltäjänsä
Sivistyneenä
itseään pitävän yhteiskunnan sankarit olivat kerran sen hienoin osa. Heidän
kallein omaisuutensa oli kunnia, jota oli mahdotonta myydä mistään hinnasta.
Kunniaa ei korkeasukuisen ehkä välttämättä tarvinnut varsinaisesti edes
hankkia, sillä ainakin osittain se periytyi ja sitä oli ainakin puolustettava
ellei sitä kyennyt enentämään, mikä oli usein ylivoimaista.
Noblesse
oblige sanotaan. Tosin oli olemassa sekä miekan aatelia, noblesse
d’epée että kaavun aatelia, noblesse de robe.
Itse asiassa robe, joka tässä viittaa siviilivirkaan tarkoittaa
myös hametta, joten jälkimmäisen kunnia oli kaiketi hieman eri laatua kuin
upseerin. Mutta molemmat edustivat sukuaan. Siinä mielessä aatelismies oli
sukunsa vanki samoin kuin alempikin upseeri aina edusti rykmenttiään ja
vuoristolainen klaaniaan, teipiään (тейп).
Kunniaan
kohdistuvat loukkaukset oli pestävä pois verellä, mikäli tämä tulkittiin
tarpeelliseksi. Tämä vaatimus oli selvä ja ehdoton, muuten kunnia meni eikä
ollut enää mitään puolustettavaa. Saman tein meni ura upseerina, sillä
rykmentti ei kauan katsellut sitä, joka piti omaa nahkaansa kalliimpana kuin
univormun kunniaa.
Olisiko moisella
miehellä edes tosipaikan tullen ollutkaan mitään käyttöä? Sotilaan ammatissa
sankaruus oli keskeistä. Työ sanan rahvaanomaisessa mielessä oli suorastaan
kiellettyä. Sotavankisopimuksissakin kiellettiin teettämästä upseereilla
ruumiillista työtä ja tämä periaate oli voimassa vielä viime sodissamme.
Toki
sotamiehetkin olivat sankareita, sitä varten he olivatkin olemassa, että
uhraisivat vaadittaessa oman henkensä ja terveytensä. Tämän kunniakkaan osan
vuoksi heitä myös voitiin imarrella. Itse Suvorov nimitti omiaan
”ihmesankareiksi” (tshudo-bogatyry). Käytännössä ihmesankarin
toimenkuvaan kuului tapella kuin elukka ja sotkea tappelun mylläkässä
vihollisen suolia pistimellään ja ottaa omalla rinnallaan vastaan vihollisen
kuulat ja teräaseet.
Tämä ihannoitu
velvollisuus jatkui viimeiseen hengenvetoon saakka. Kuten Tolstoi kertoi,
jokaisen sotilasrakennuksen seinällä olivat luettavissa kenraali Dragomirovin
sanat, jossa tämä vielä pani Suvoroviakin paremmaksi ja vaati, että jos sotilas
menettäisi aseensa eivätkä enää nyrkitkään riittäisi, olisi vielä viimeisenä
keinona iskettävä hampaansa vihollisen lihaan…
Alfred de Vigny
julkaisi 1800-luvun alussa kirjan Du servitude et grandeur militaires.
Sotilaselämään kuului ylevyys, kukkoilu komeassa univormussa ja tuhansien
miesten komentaminen ehdottomalla vallalla. Siihen liittyi luontevasti ryyppäys
ja galantit seikkailut.
Qui eut le triple talent,
du boire, du battre
d’être un vert galant!
Näinhän
ranskalainen sotavanki pantiin Sodassa ja rauhassa laulamaan venäläisen musikan
huviksi. Se oli siinä vaiheessa, kun sotilaselämän grandeur oli
jo huonossa hapessa tuolla epäonnen retkellä, jota Napoleon oli kutsunut Puolan
sodaksi ja joka vei hänet ”tataarilaiseen” Moskovan kaupunkiin, jossa oli
sadoittain kirkkoja, takapajuisuuden todisteena.
No, Napoleonin
sodat olivat vasta esimakua siitä, miten tyhjältä upseerin kunnia alkoi maistua
siinä vaiheessa, kun hänen tehtävänään ei enää ollut marssia joukkoineen lippua
tai Kurzgewerhriä kantaen tahdissa kohti vihollista, vaan oli
tyydyttävä istumaan linjojen takana komentamassa harmaita marttyyrejä
juoksemaan päin konekiväärejä.
Ja
siviilit, jotka eivät kunniasta mitään tienneet, ehkä onnekseen, tuhottiin
sotilasosastojen tieltä joko hävittämällä heidän taloutensa ja kotinsa tai
huonoimmassa tapauksessa heidät itsensä perheineen kaikkineen.
Muistamme, miten
järkyttynyt myös Mannerheim oli ymmärrettyään, mitä nykyaikainen sota oikein
oli. Sankaruus oli kauhea ammatti, jota ei nuorna miesnä komeassa
chevalierkaartin säämiskäpuvussa ja kiillotetussa kyrassissa tullut
ymmärtäneeksi.
Venäjän kansa
sai tuosta verisestä pelleilystä kyllikseen parissa vuodessa ja itse
kaartinrykmentit nousivat ensimmäisten joukossa kapinaan. Ensimmäisenä ampui
upseerinsa muuan Volynian rykmentin vääpeli, joka siitä hyvästä palkittiin
yrjönristillä…
Ennen pitkää
tätä kapinalippua seurasivat muut rykmentit, jopa itsensä Pietari Suuren
perustama Semjonovski-rykmentti, jolla oli hiljattain ollut myös suomalainen
komentaja. Ei auttanut sekään. Ja niin Venäjän armeija demokratisoitui ja
upseereita ruvettiin nyt yksinkertaisesti herroittelemaan.
Ennen
maaliskuuta heitä oli pitänyt kutsua asianmukaisella puhutteluilla
rankijärjestyksen mukaan: ”Teidän jalosukuisuutenne!”, ”Teidän
korkeajalosukuisuutenne”, ”Teidän korkeutenne!”, ”Teidän korkea korkeutenne!”
ja niin edelleen. Nyt sanottiin karusti: ”Herra luutnantti!”, ”Herra eversti!”
jopa ”Herra kenraali!”
Tämä oli jo
kauheaa. Mannerheim ei suotta kirjoittanut, ettei hän koskaan kolmenkymmenen
vuoden aikana ollut ajatellut, että voisi hävetä kantaa Venäjän armeijan
univormua. Nyt hän häpesi ja suuntasi kohti Suomea, jossa hierarkiat vielä
olivat edes jonkinlaisissa voimissa, vaikka maa oli pahasti
rahvaanomaistumassa. Loppu on historiaa, kuten on alkukin.
Ensimmäinen
maailmansota oli se sokki, joka vasta todella paljasti maailmalle, millainen
uusi aikakausi oli koittanut kenenkään huomaamatta. Uuden aikakauden etummaisen
kulkijan asemaa ja kunniaa vaati itselleen Neuvostoliitto, jossa uusista
asioista tehtiin selkeimmät johtopäätökset. Mutta se ymmärrettiin muualla
karikatyyriksi, mitä se olikin.
Neuvostokommunismi
enempää kuin Saksan natsismi eivät olleet todellisia uuden ajan ideologioita.
Sellainen syntyi Amerikassa ja peri lopulta maan.
Sikäli kuin asia
koskee sankaruutta, oli Amerikassa tilaa ja tilausta aivan uudenlaiselle
tyypille. Etäisten laaksojen mies ratsasteli revolverit
vyöllään vapaampana kuin Ukrainan kasakka tai Tšetšenian vuoristolainen.
Lännen
sankaria ei tässä maailmassa sitonut mikään, ei yhteisö eikä suku, ei klaani
eikä perhe, ei edes työnantaja, sillä uusia hommia jätkälle (jack)
löytyi aina vaikkapa lehmiä paimentelemassa ja ellei löytynyt, saattoi aina
käydä ryöstämässä vaikkapa vihamielisen Meksikon asukkaita, intiaaneja tai
muita kelvottomia yksilöitä.
Tämä oli
tietenkin pikemmin teoriaa kuin käytäntöä, mutta silti, olipa nyt ainakin edes
sitä. Villi länsi oli villi siksi ettei siellä ollut lakia eikä hierarkioita
eli siis kulttuuria. Se oli sällien valtakunta, kuten Hollywood todistaa.
Sälli, jota
meillä käytetään, tulee tietenkin saksan sanasta Geselle, joka
tarkoitti kiertelevää käsityöläistä, reissusälliä, jollaisesta Gustav Mahler
aikoinaan sävelsi romanttisia lauluja: Lieder eines fahrenden Gesellen.
Gesellschaft taas viittaa, paitsi nykyään osakeyhtiöön, myös seuraan
ja seuranpitoon, jopa yhteiskuntamuotoon, joka syntyi kapitalismin myötä,
jolloin persoonallinen suhde menetti voimansa yhteisöä koossapitävänä asiana.
Näin
sällien keskenhän ollaan asialinjalla ja se entinen ahdistava
biedermeier-seurapiiri ei ole enää vastuksina.
Mutta
meikäläisittäin sälli symbolisoi sivistymättömyyttä. Eipä siinä auttanut
sekään, että reissusällit kokosivat itselleen kokemuksia eri maista ja eri
mestareilta, osasivat hieman kieliäkin, kuten merimiehet, jotka myös kuuluivat
tuohon joukkoon, joka viihtyi hollituvassa ja naureskeli herrasväelle, koska ei
kunniasta mitään ymmärtänyt.
Mutta
Amerikassapa syntyi uusi sankarityyppi, sällien sankari, jonka alkuperäisinä
hahmoina olivat erilaiset takapihan tappelijat, joiden galleriaa ja urotekoja
tunnemme esimerkiksi O.K. Corrallin ”taistelusta”, jossa pari lurjusta voitti
pari kollegaansa, koska uskalsi, siis julkeni toimia vielä heitäkin härskimmin.
”Nopeamman
vetäjän” kunnia oli lännessä tietenkin tarjolla vain enemmän tai vähemmän
kriminaaliselle tyypille, hänen täytyi olla ehkä ADHD tai psykopaatti tai joku
vastaava. Joka tapauksessa olennaista oli, etteivät normaaliin ihmisyyteen
kuuluvat estot häirinneet uudenlaista kunnian etsintää.
Ei uusi tyyppi
tyhjästä tullut ja tuskin Hollywood häntä aivan alusta loppuun rakensi.
Vastaavia tapauksia oli tapauksina, joskaan ei ihannetyyppinä tietenkin ollut
kautta historian. Villin lännen pistolerolla on vastineensa
siinä eurooppalaisessa kaksintaistelijatyypissä, jonka tunnemme ranskalaisella
nimellä bretteur.
Löydämme
hänet Tolstoin sodasta ja rauhasta ja löydämme hänet Kuprinin Kaksintaistelusta.
Toki hän on esittänyt taitojaan ja taipumuksiaan myös Ranskassa ja Saksassa
1700-luvulta aina 1900-luvulle. Meillä Ruotsissa ja sittemmin Suomen
suuriruhtinaskunnassa hän on loistanut poissaolollaan.
Mutta nyt hän on
kaikkialla. On hän ajan mittaan vähän muuttunutkin. Kunniasta hän ei
edelleenkään tiedä mitään eikä voisi vähemmän välittää, mutta hänen
habituksessaan on tapahtunut ajanmukaisia muutoksia.
Hänen vartalonsa
ei ole enää normaali luojan luoma tomumaja, vaan määrätietoisesti rakennettu
lihakolossi, jossa tarpeelliset ja tarpeettomat lihakset on tasaveroisesti
paisutettu maksimaalisiin mittoihin. Galantteja seikkailuja ajatellen hän
kukkoilee naaraiden edessä nyt ilman paitaa ja mielellään myös ilman housuja,
loistaen univormun ja kunniamerkkien sijasta massallaan.
Napoleonin
sodissa briljeerattiin vielä ritarillisuudella. Napolin kuninkaaksi nimitetty
marsalkka Murat karautteli kaikessa majesteettisessa ylhäisyydessään
partioretkillä vihollisen selustassa ja heitteli kompia ja kohteliaisuuksia
viholliselleen.
Jakov Kulnev
säästi parin meikäläisen upseerin hengen, kun verenhimoiset kasakat olivat jo
näitä tappamassa. Ruotsalaiset ja venäläiset upseerit nauttivat kesken sotaa
yhteisen päivällisen ja Faddei Bulgarin väittää venäläisten kohdelleen
Kuopiossa naisia kovin ritarillisesti.
Sota oli silloin
leikkiä ja on yhä, kuten kaikki kulttuuri. Tämänhän me olemme Johann
Huizingalta oppineet.
Mutta
leikkejä on monenlaisia. Se makaaberi ja tolkuton verileikki, joka nähtiin
Krimin sodassa, Turkin sodassa ja etenkin sitten ensimmäisessä maailmansodassa,
oli jo laadullisesti jotakin uutta. Kevyen prikaatin hyökkäyksestä tuli
suurta sankaruutta.
”Thin red
line of heroes” kaatui aivan tarpeettomasti, möhläyksen
vuoksi: somebody had blundered… Oliko koko tämä sota paljon muuta
kuin yhtä suurta möhläämistä? Kiplingin Tommy Atkins moitti
herroja ja heidän onttoa paatostaan:
we are no thin red ’eroes
but we are no blackguards too
but single men in barricks
most remarkable like you…
Tommy julkeni
siis ainakin jollakin tasolla ryhtyä gentlemanin vertaiseksi,
vaikka hän yleensä nöyrtyi väistymään, kun hänen parempansa tarvitsivat tilaa.
Silloin, kun ilmassa alkoi viheltää, oli tilanne toinen:
it’s ”Tommy this” and Tommy that
and ”Tommy,
fall be’ind!”
…but its ”please go first Mr.
Atkins!”
when there’s trouble in the wind…
Amerikan lännen
rannattomilla lakeuksilla ei ollut tätä komentelevaa herraa, joka tunnettiin
nimellä gentleman. Siellä oli vielä tilaa sankarille silloin, kun
ne muualla olivat kuolleet ja myös Yhdysvaltain sisällissodassa teurastettu
sukupuuttoon.
Uusi sankari oli
omanlaisensa, hän ei ollut sukunsa eikä yhteisönsä kunniakoodien sitoma eikä
hän uhrautunut kenenkään puolesta. Ennen muuta hän oli sälli, joka eli armottomana eli
siis vailla yhteisönsä ja yhteiskuntansa suojaa ja jonka koko onni,
ymmärrettynä kohtaloksi (fortune) oli hänen kalpansa kärjessä
käyttääkseni hieman anakronistista ilmausta.
No, onhan tämä
uusi sankari parhaimmillaan aika hyvä sälli ja ainakin hän yleensä on kova.
Naiset ihailevat häntä, kuten luonto on säätänyt ja miehet kadehtivat. Mutta
voimmeko verrata häntä meidän omiin oikeisiin sankareihimme?
Miten
olisi Vilho Koskela tai Antti Rokka? (Huomautan, että sankarien
”oikeellisuudella” ei ole mitään tekemistä hänen todellisen olemassaolonsa
kanssa). Sven Tuuvaa, Dunckeria tai Munteria ei kai kukaan enää muistakaan,
vain kukkoilevan Sandelsin, joka oli oikeasti ruotsalainen. No, eiväthän
Bagration tai Wittgenstein tai moni muukaan Isänmaallisen sodan sankari ollut
etninen venäläinen.
Niin, oli ne
meilläkin kovat sällit, eikös vaan? Itse asiassa ne saattoivat olla erittäin
paljon kovemmat kuin nuo Billyt the Kidit ja Doc Hallidayt, Rambosta puhumatta.
Tosipaikan tullen eivät Hollywoodin kuvaajat ole paikalla ja jos ovat, eivät
ymmärrä mitä tapahtuu, sillä heillä on jo omat valmiit kertomuksensa.
Suokoon luoja,
että maailma säästyisi näkemästä taas noita sankareita. Se aika on onneton,
joka sellaisia tarvitsee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.