Jekyll, Hydet
ja kesä
F.E. Sillanpää, Ihmiselon
ihanuus ja kurjuus. Otava 1945, 282 s.
Elämme outoja
aikoja, ystävät hyvät. Tällainen nykyaikainen kirjoituskone on kyllä sinänsä
aika mukava. Muistan, kun saimme töihin hakattavien masiinoiden tilalle suuret
ja punaiset, sähköllä käyvät pallokoneet, jotka ylläpitivät jatkuvaa hurinaa.
Pöydätkin tärisivät jatkuvasti. Kirjoitusnopeus kasvoi melkoiseksi ja virheitä
tuli entistä enemmän, mutta korjauslakalla tai liuskoilla ne sai jotenkin hoidettua.
Joka tapauksessa
se, joka koneella kirjoitti, oli aina ja ehdottomasti isäntä talossaan, vaikka
pienessäkin. Kone oli täysin nöyrä ja tahdoton apulainen, joka ei olisi osannut
minkäänlaista mielipidettä sanoa, vaikka olisi kuinka kysytty.
Nyt sen sijaan
joku helvetin Könnin kuokkamies huohottaa heti vastassa, kun koneen avaa ja
kyselee, voisiko ”luonnostaa” jotakin. Tuolle luonnottomalle olennolle en
antaisi edes kissan ruokkimista hoidettavaksi, jos minulla sellainen olisi.
Hiirten takia voisin kyllä sen kasin hankkiakin.
Jos tuo koneen
kummitus osaisi jahdata hiiriä, voisin uskoa edes sen tehtävän sille, jolloin
voisin keskittyä itseäni kiinnostavampiin asioihin, mutta että nyt antaa muka sille
henkisen työn alaan kuuluvia tehtäviä… Elämme outoja aikoja, ystävä hyvä.
Jokainen
aikakausi mahtanee lukea omalla tavallaan klassikoita, eli kirjoja, joiden
ytimessä on sen verran totuutta, että ne kestävät aikaa. Itse luin tässä taas
uudelleen tämän Sillanpään romaanin, jonka hämärästi muistin jo 1970-luvulta.
Itselleni huviksi
ja kenties opiksi luonnostelen nyt tässä kevyellä kädellä niitä vaikutelmia,
joita kirja antaa juuri minulle juuri nyt, tässä ajassa ja pari päivää
lukemisen jälkeen. En ”luonnosta” mitään, enkä kuvittele voivani saada mitään
hyötyä siitä, jos joku kone tekisi tämän vähäisen työn tai huvin puolestani.
Kirjailijahan se
F.E.S. se on itse tämänkin kirjan pääosassa. Itse asiassa hän taitaa olla siinä
jopa kolmena persoonana. Hän on huvilassa asuva, puoleksi kansanomainen hahmo,
poroporvariksi pakotettu taiteilija, jota ahdistaa elämä kylmän vaimon
rinnalla. Se, että vaimo on kaunotar, vain pahentaa asiaa.
Taiteilijasielun
vangitsee kesäyön lumo ja hän lähtee vaeltamaan ilman päämäärää ja päätyy
piankin vanhan rakkautensa luo, jossa eroottinen suhde avautuu jälleen koko
herkässä kauneudessaan.
Mutta
sellaisellehan ei ole enää tilaa arkisessa todellisuudessa. Nyt tulee tuon saman,
ajasta aikaan aina uudelleen syntyvän sukupuolten keskisen rakkauden kokemaan
jo lasten sukupolvi ja se on jo vahvasti läsnä kaikessa siinä, mitä nuoret
tekevät.
Kirjailija
jatkaa sen sijaan Tampereelle, jossa uudessa ja mahtavassa hotellirakennuksessa
istuu alkoholinhuuruinen seurue, joka myös on paennut arkisen poroporvarillisen
elämän sietämättömyyttä.
Kyseessä on aikakaudelle
ja maalle tyypillinen outo šamanistinen rituaali, jossa ihmiset heittävät
hyvästit kaikille normaalin, sivistyneen elämän estoille ja hillikkeille ja
hankkiutuvat järjettömyyden tilaan vuorokausien ajaksi. Sen vallitessa he
suoltavat suustaan pelkkiä järjettömyyksiä, jotka kokevat suurina ja
vapauttavina totuuksina.
Herkkä runoilija
solahtaa kuin huomaamatta tuohon samaan dipsomaanien joukkoon, josta hänet on
käytävä puoliväkisin hakemassa. Omasta vapaasta tahdostaan ei taikapiiiristä
pääse juuri irtautumaan. Hienosta tohtori Jekyllistä syntyy alkukantainen herra
Hyde, joka edustaa joka sortin siivottomuutta ja on kotoisin jostakin
sivistyksen takaa.
Kirjailija ei kuitenkaan
edusta sitä ihmisyyden alinta astetta, jonka sitten vielä tapaamme eräällä
ökytilalla, jonka muuan moukka on keplotellut itselleen. Siellä šamanistinen
rituaali vie alimpaan rumuuteen ja kurjuuteen, kunnes kuolema korjaa isännän
kauneimpana kesäyönä, lasinsirpaleiden ja oman verensä keskellä.
Eihän kirjassa mitään
kovin kummallista tapahdu. Syistä, joita en tässä pohdi, nuo dipsomaaniset
piirit olivat menneisyyden Suomessa kovin tavallinen ilmiö, suorastaan maan
tapa. Erotiikka ja sukupuolten välinen vetovoima hallitsivat maailmaa silloin samoin
kuin nytkin. Vai kuinka?
Arkipäivä ja
hyveellisen tohtori Jekyllin elämä saattoi myös silloin käydä sietämättömäksi
sille, joka janosi elämältä enemmän, vaikka ei välttämättä edes ymmärtänyt
mitä.
Mestari kuvaa
hienosti ja osoittelematta niitä luonnon voimia, jotka vaikuttavat kaiken
taustalla. Eivätkö ne ole yhtä ikuisia ja häviämättömiä kuin aurinko ja sade,
jotka hedelmöittävät sen elämän, joka niiden pinnalla kasvaa ja yhä uudelleen
puhkeaa kukkaan.
Vai voisiko
jotakin muuta tulla kaiken tämän tilalle? Ehkäpä ihmiset voisivatkin
yksinkertaisesti ruveta hakemaan selittämättömälle metafyysiselle levottomuudelleen
ulospääsyä alkoholia hienostuneemmista aineista? Ehkäpä sukupuolten väliselle
vetovoimallekin on olemassa vaihtoehto?
Siihen suuntaan
on taidettu mennäkin. Mistäpä enää löytyy noita dipsomaanien tolkuttomasti
ryyppääviä jengejä? Ei ainakaan niistä hienoimmista hotelleista.
Ehkä otetaan eri
aineitakin? Jauhot antavat ehkä jopa kovemman kännin, mutta niin taitaa olla
krapulankin kanssa.
Ja entäs se Eros
ja sukupuolten välinen mystinen vetovoima? Sillanpäästä olisi saattanut tuntua
oudolta, jos hän olisi aikoinaan saanut kuulla, että Tampereen kaupunginjohtajanakin
on miesoletettu, joka on naimisissa toisen miehen kanssa ja että pariskunta
haaveilee yhteisestä (!) lapsesta.
Mikäli mestari
olisi moista uskaltanut ihmetellä (ja olisihan hän), hänet olisi yritetty
murskata moraalisella ylenkatseella: kuka sen pystyy toisten puolesta sanomaan,
millainen seksi tuo hänelle enemmän tyydytystä? Mitä itse lisääntymiseen tulee,
ei se ole mikään ihmisiä sitova luonnonlaki. Tässä maassa se on juuri
lopetettu.
Suomen suven
dramatiikka, jossa siitoksen, kasvun ja kuolemisen voi ymmärtää tapahtuvan koko
luomakuntaa käsittävänä ilmiönä, oli vain yhden mestarin kuvitelma. Nyt se on
jo vanhanaikainen, sillä me olemme sangen edistyksellisiksi tulleet, emmekä ole
tuollaisista asioista edes kiinnostuneita.
Pitäisikö meidän
olla? Itse asiassa se olisi vastoin aikamme eetosta. Turhaan yrittävät jotkut
häpeämättömät todenpuhujat tarjota aritmetiikkaansa osoittaakseen, että olemme
kansana kuolemassa. Mikä on kansa? Mikä on kuolema? Mitä niillä on väliä?
Tämän ajan
näkökulmasta tärkeintä ovat uudet tunteet, jotka ovat paitsi suuria, myös oikeita.
Meidän aikamme vastine Sillanpään kuvaukselle olisi ideaalisessa muodossaan
ehkä kuvaus ns. vahvoista naisista, jotka murtavat rajoja ja särkevät
lasikattoja pyrkiessään takaisin lesbosuhteeseen, joka tarjoaa päivittäin
loputtomia ja aivan ihania orgasmeja.
Siinä matkalla
murskataan kuolleiden valkoisten miesten luoman taiteen ympärille rakennetut
kultit ja palataan takaisin luontoon, siis äiti Gaian luo sen todellisilla
ehdoilla, jotka ovat kirjan sankarittarelle paljastuneet noitapiirin sisarten
retriitissä tuomiokirkossa.
Tätä vanhaa taata-vainaan
teosta me emme voi enää korjata. On tehtävä kokonaan uusi ja ehkäpä tekoäly
voisi meille luoda juuri tuon kaltaisen uuden vision Suomen kesäisestä yöstä ja
sen tummasta vaeltajattaresta.
"kun saimme töihin hakattavien masiinoiden tilalle suuret ja punaiset, sähköllä käyvät pallokoneet"
VastaaPoistaAh, IBM:n pallokirjoituskone, tietojenkäsittelyn täydellisyys, josta ajat ovat vain huonontuneet: se opetti kirjoittamaan heti päässä virheetöntä, lopullista tekstiä!
"miesoletettu, joka on naimisissa toisen miehen kanssa ja että pariskunta haaveilee yhteisestä (!) lapsesta."
VastaaPoista"Ymmärrän" haaveen, mutta en teknistä toteutusta - pitäisikö lukaista nykyinen koulun biologian kirja uudelleen...
"yritetty murskata moraalisella ylenkatseella: kuka sen pystyy toisten puolesta sanomaan, millainen seksi tuo hänelle enemmän tyydytystä?"
VastaaPoistaTuon pohdiskelun teki ylittämättömällä tavalla jo de Sade kaksisataa vuotta ennen Taataa.
No niin, aito homostelu ja lesboilu ovat todella mielenkiintoisia ilmiöitä, sillä nehän ovat ikiaikaisia ja tavallaan luontoon kuuluvia. Ehkä luonnolla on niille jokin selkeä tarkoitus, kun vain keksisimme mikä se on. Vai onko se vain yksi piirre osoittamaan, että ihmisestä on moneksi. Se että nykyään molemmat erilaisuudet ovat muoti-ilmiöitä ja varmaan monet kokeilevat niitä vaan kun niin pitää, käydäkseen trendikkäästä, ei tarkoita muuta kuin, että minkä ennen hoiti hormonit tai niiden puute, niin nyt siihen riittää pornahtava media. Toisaalta nykyinen ravinto on täynnään hormonihäirikköjä, joten ehkä pornahtava media ja sen innostamat ilmiöt ovatkin niiden seuraus.
VastaaPoistaEmmehän me luodut asioista paljon ymmärrä, mutta kyllä luonnosta taitaa löytyä myös puhtaasti tuhoavia polkuja ja prosesseja.
PoistaTäydellistä. Ei lisättävää. Jatkoon.
VastaaPoistaнᴧᴚᴍᴧᴧѕᴜѕᴉ
Ne Anna Kontulan äskeiset muistelmat taitaa olla todella tärkeä opus. Ainakin lehdet kirjoittavat siitä paljon.
VastaaPoistaNetistä huomasin, että vuosi sitten syksyllä Anna Kontula julkaisi kirjan " Kadonneen järjen metsästys".
Natistä löysin lainauksen kirjasta:
...”Jos yhteiskunnallinen keskustelu saa aikaan konflikteja yksinomaan tai pääasiassa tyyliseikoista – miten kuuluu puhua, miten kuuluu tuntea, millaisia kuvia saa tai ei saa jakaa – kyse ei ole politiikasta, ei ainakaan sanan perinteisessä merkityksessä. Kyse on valtavasta mielikuvitusleikistä, jonka harhauttamana yhteiskunnallista valtaa käytetään jossain muualla.”...
Yllä oleva lainaus sopii mainiosti äskettäin taas uudestaan käytyyn rasismikeskusteluun. Kansanedustaja ja dosentti Teemu Keskisarjan runsas viikko sitten A-studiossa esittämiinsä reippaisiin tulkintoihin tilastoista maahanmuuttajien aiheuttamista ongelmista ja kuluista Suomelle, niin nehän tulkinnat menivät heti tunteisiin ja varsinainen asia jäi sivuseikaksi.
Tunteisiin taitaa mennä Anna Kontulan muistelmatkin. Seuraako jatkoa?
Nimittäin kiinnostaisi tietää lisää meiningeistä eduskunnassa.
Eduskunnassa kansanedustajilla on oma huone työskenelyä varten. Huoneessa on myös reilun kokoinen sohva, jossa voi vetää iltapäivällä (t)orkut. Nyt herää kysymys, että oliko Kontulan oven takana jonossa ministereitä vai oliko koko porukka kerralla sisällä?
Nyt on herännyt epäilyksiä myös siitä, että toimiko kansanedustaja ja yhteiskuntatieteiden tohtori Anna Kontula ns madamena vihervasemmiston leideille sen ajan, kun on ollut kansanedustajana?
Nykyisten lisäksi ne vasta mehukkaita juttuja olisivathen...
Kuten prof. Klinge muutamaan kertaan muistutti, parlamentteja ei yleensä tarkoitettu (periaatteessa) jatkuvasti istuviksi. Meilläkin riittäisi vaikka neljä parin viikon istuntoa vuodessa. Palkkioita voisi pudottaa ja edustajille jäisi vähemmän aikaa tyhmyyksiin.
Poista-jussi n
Eurooppalaisen uuden ajan ajatushistorian aatteellisesti nimetyt kaudet on oikeutettua ja syytäkin nähdä nimenomaan tietynlaisen kerroksellisen, aina kahtia jakautuvan, dialektisen rakenteen edustajina. Itse "edustuksellisuus" on uuden ajan ajattelun erityisominaisuus, siis kerroksellinen ajattelu, ajattelu jossa psyyken minäidentiteetit yhtäältä nousevat "normaaliminuuden" yläpuolelle, ihanteellisina ja hyveellisinä, toisaalta tiivistyvät alitajunnan viettitodellisuudessa, josta ne joskus ilmaantuvat pinnanyliseen maailmaan -- silloinkin kaksijakoisuutta julistaen, joko oivallusten salamaniskuina tai hillittömän käyttäytymisen, faustisen rajojenrikkomisen tai, hmmm, jopa esteettistä efektiä tavoittelevan väkivallan muodossa.
VastaaPoistaSellaista se on, ja niin se käy. "Edustuksellinen" ajattelu kuuluu eurooppalaisuuteen, ja sen parhaimpia teoreettisia tulkkeja ovat olleet psykoanalyytikot, joilla on miltei mahdoton tehtävä pukea sanoiksi jotain joka aijoittuu sen yksilökokemuksen maailman tuolle puolen jossa kielemme käsitteet ovat syntyneet ja kehittyneet. Totuudet kulttuurisista ajattelulaafuista tulevat aikalailla raa'alla tavalla näkyviin poliittisissa ideologioissa ja esimerkiksi ihanteellisissa yrityksissä viedä "demokratiaa" kehittymättömiin teokraattisiin maihin -- ne yritykset on tuomittu epäonnistumaan. Mutta syitä epäonnistumiselle emme tunnista emmekä varsinkaan tunnusta -- jos ymmärtäisimme paremmin oman kulttuurisen ajattelumme erityislaatuisuuden, huutaisimme esimerkiksi kansainvaellusta koskien kurkku suorana: "Rajat kiinni! Rahat kiinni! Pitäkää tiettyä etäisyyttä!"
Nuo vuosikymmenet jolloin kerroksellinen ajattelu kypsyi taiteen symbolismina ja kirjallisuuden modernistisina kokeiluina ja juurikin sellaisen syväpsykologiaa tiedollisesti tavoittelevan "opin" kuin psykoanalyysin synnyssä, ne näyttäytyvät näin jälkikäteen kuin valokiiloina ikuisenn ihmisen pimeään alitajuntaan. Vitalismi oli niin estetiikan kuin filosofiankin suuntaus -- ja ehkäpä suuri henki Nietzschekin olisi nähtävä pääosin tässä valossa. Oman kansalliskirjallisuutemme tekijöistä nimenomaan Sillanpään tuotanto manifestoi tuota psykoanalyyttisellä kentällä niin maanläheistä mutta kaksivalotteista realismia. Hän oli vitalisti jos kuka, ja oli omalle kirjallisuudentutkimuksellemme korvaamaton helmi, kun teoreettisesti suuntautunut visionäärinen nerotyyppimme Tatu Vaaskivi kirjoitti hänestä ensimmäisen elämänkertateoksen. Kun sitä vertaa myöhempiin akateemisiin, psykoanalyyttisistä sisällöistä mitään ymmärtämättömiin kirjallisuusskribenttien tuotoksiin, ero aidon vitalistisen aikalaishengen ja nykyisen ymmärtämättömyyden välillä on hirvittävä.
Suorastaan kammottava.
Ja kammottavahan tämä nykyinen identiteettikriisien maailma on muutenkin, kokonaisuudessaan. Nyt kun ymmärrys omaa eurooppalaisuuttamme, kulttuuriamme ja uuden ajan tajunnallis-tiedollisia erityisominaisuuksia kohtaan on ainakin akateemisessa maailmassa pyöreä nolla, ja elämänmuotomme pintavesiin nousee enää hapantuneita, muodottomiksi muuttuneita, mädäntyneitä ja täydellisesti väärinymmärrettyjä tulkintoja taannoisista valistusajan nerokkaista ideoista -- sellaisista kuin "demokratia" ja "tasa-arvo" -- kyllähän tämä aika on kammottavaa. Oikeasti demokratia tarvitsee taustakseen vuosituhantisen tai -sataisen kulttuurin, ja oikeasti ihmisidentiteetit eivät muutu "tasa-arvoisiksi" sillä että jokainen alitajunnan identiteettikriisi yritetään väkipakolla pakottaa jokaisen kansalaisen korvien väliin.
"elämänmuotomme pintavesiin nousee enää hapantuneita, muodottomiksi muuttuneita, mädäntyneitä ja täydellisesti väärinymmärrettyjä tulkintoja taannoisista valistusajan nerokkaista ideoista -- sellaisista kuin "demokratia" ja "tasa-arvo""
VastaaPoistaTuossa on jylhää sanan loistoa
!