Suomen idea
Edesmennyt presidenttimme
Mauno Koivisto kirjoitti hänkin lukemattomien muden tavoin kirjan Venäjän
ideasta ja tislasi koko keitoksen äärimmäisen pelkistettyyn muotoon: olla
suuri.
Kyseessä ei ole
triviaali asia. Valtiolla voisi olla myös aivan toisenlainen idea, vaikkapa
oikeudenmukaisuuden toteuttaminen maailmassa tai kansalaistensa onnen
toteuttaminen. Mikseipä yksin tein maailmanvallankumous. Onhan se nähty sellainenkin
päämäärä.
Pyrkimys valtion
suuruuteen merkitsee sen sijaan sen kansalaisten alistamista välineiksi ja sen korollaarina
väkivaltaa naapureihin nähden. Voihan se yrittää edistää parempiakin asioita,
mutta jos korkein arvo ja tarkoitus on todellakin tuo suuruus, ne muut asiat
ovat toisarvoisia ja alisteisia sille.
Suomen ideaksi Koivisto
taas mainitse pelkän hengissä säilymisen, vyživanije, joka on sinänsä
varmasti oikea havainto, mutta ei sisällä mitään sellaista, jota ei jo olisi
kaikilla muillakin.
Venäjälläkin on
yritetty useampaan otteeseen kehitellä uutta valtion ideologiaa, mutta se
näyttää olevan vähän saman luontoista touhua kuin veden kantaminen kaivoon.
Valtion tarkoitus on se, mitä se käytännössä toteuttaa ja tulokset sen
mukaisia.
Ehkäpä Suomen
ideana onkin kansalaistensa onni? Mikäli niin on asia, on sen toteuttamisessa ainakin
varsin hyvin onnistuttu. Ei nyt täydelliseesti, mutta sentään paremmin kuin
missään muualla maalimassa, kuten kansainväliset mittaukset todistavat.
Mitä se onni
sitten on? Vanhassa kupletissa onnellinen August on se, joka menestyy kaikessa,
mihin ryhtyy, mutta tämähän on aika köykäinen mittari niin vakavalle asialle.
Voihan ihminen yritellä kaikenlaista joutavaa ja jopa pahaakin.
Onnellisuus sen
sijaan on vakava asia, jota filosofit antiikista saakka ovat pitäneet yhtenä tärkeimmistä
ja yksilön kannalta jopa ainoana todella tärkeänä asiana.
Lyydian kuningas
Kroisos menestyi kaikessa ylivertaisesti ja kyseli viisaalta Solonilta, eikö
hän nyt ollut onnellinen? Solon totesi, että kuninkaalla kyllä oli kaikkea,
mutta että hän saattoi myös vielä kaiken menettääkin. Ennen kuolemaa oli liian
aikaista tehdä kokonaisarviota hänen elämästään (ks. Vihavainen: Haun
kroisos tulokset).
Onnellisuus ei
merkitse pelkkää aistinautintoa, jolla saattaakin olla kokonaisuudessa varsin
vähäinen merkitys ja vielä vähemmän se tarkoittaa lähimmäisten tekemistä
kateelliseksi oman rikkauden, kauneuden, ruumiin ja hengen voimien tai muun vastaavan
suhteen.
Aristotelisessa
mielessä onnellinen on ihminen, joka on tullut sellaiseksi, kuin hän on, tarkoittaen
hänessä piilevien mahdollisuuksien täyttä kehittämistä kukoistukseensa.
Ulkoiset seikat
saattavat tuoda onnettomuutta eikä niiden torjuminen pelkällä hengen voimalla
ole yleensä realistista. Psykologit ovat tutkineet avioeron, läheisten kuoleman
ja vammautumisen vaikutusta onnellisuuteen. Onnellisuuden vastakohta ei
kuitenkaan vanhan viisauden mukaan ole suru, vaan masennus.
Onnellisuus
edellyttää joka tapauksessa enemmän tai vähemmän henkistä itsenäisyyttä. Lauma taas
puolestaan tarjoaa sellaista autuutta, joka syntyy omasta järjestä ja vastuusta
luopumisesta, mutta se ei ole tie onnellisuuteen, arvioi Dion Prusalainen,
jonka voimme ottaa vakavasti (ks. Vihavainen:
Haun prusalainen tulokset).
Ihmisellä lajina
on tiettyä taipumusta juuri tuollaiseen laumakäyttäytymiseen ja epäilemättä sen
piirissä on monien mielestä mahdollista kokea juuri suurinta onnea, joka
ainakin näennäisesti kumpuaa altruistisista lähteistä ja on siis normaalia,
rauhallista perheonnea arvokkaampaa.
Venäläisessä
traditiossa nimenomaan tuo pikkuporvarillinen onni, johon kuuluu kukoistava avioelämä,
terveet lapset ja riittävä toimeentulo, itse asiassa demonisoitiin kapinallisen
intelligentsijan piirissä. Intelligentsija maalasi myös koko Venäjän kansasta
kuvan pikkuporvarllisen onnen halveksijana ja vihollisena.
Sen sijaan
todellista venäläistä veti puoleensa aina äärimmäisyys: jos iloittiin ja
kaveerattiin, niin ylenpalttisesti, jos taas tapeltiin ja vihattiin, niin
sitten kuolemaan saakka! Länsimaista, pikkuporvarillista onnen tavoittelua halveksivat
yksimielisesti niin Herzen kuin Dostojevski, niin Leontjev kuin Berdjajev. Sanomattakin
on selvää, että myös Lenin kuului tähän joukkoon.
Suuri onnellisuuden
ja sen tavoittelun vihollinen oli myös Nietzsche ja hänen mukanaan myös
kaikkien maiden postpuberteettinen älymystö. Nietzschen mukaan koko onnen olivat
keksineet viimeiset ihmiset, nuo kaikkein kurjimmat, joiden jälkeen oli
koittava uusien korkeampien ihmisten aika (ks. Vihavainen:
Haun ollaanko jo perillä tulokset ).
A propos, tuo
(nykyistä) ihmistä korkeamman olennon luominenhan tosiaan voisi olla kansojen
ja ihmiskunnan päämäärä. Natsien tragikoomisen yrityksen tällä alalla tunnemme
ja moni on myös kuullut sen bolševistisesta versiosta (ks. Vihavainen:
Haun yli-ihmisen kasvot tulokset).
Izborskin klubi-niminen
höyrypäiden yhdistys on sekin kantanut kortensa kekoon sekä Venäjän idean
toteuttamisessa että yli-ihmisen suunnittelussa (ks. Vihavainen:
Haun kalašnikov tulokset). Ehkäpä siitä tulee venäläisen fasismin uusi
tavoite?
Putinin Venäjä
ei vielä ole ihan suoraan julistanut viis veisaavansa kenenkään onnesta ja
panostavansa sen sijaan ja sen kustannuksella vain oman imperiumin suuruuteen.
Käytännön toimissahan asia joka tapauksessa näkyy ja onpa se vain hiukan
peitetysti sanottukin myös korkeimmalta taholta (ks. Vihavainen:
Haun pois, paha henki! tulokset).
Pikkuporvarillinen
onni ei tyydytä monia taiteellisia sieluja. He halveksivat sitä, eivätkä soisi
sellaista muillekaan. Kuten Tolstoi runoili: kaikki onnelliset perheet
muistuttavat toisiaan (omalla, tylsällä tavallaan), mutta jokainen onneton
perhe on onneton omalla tavallaan.
Koska
jälkimmäinen on kiinnostavampaa, haluaa suuri venäläinen katusälli, josta on
tehty presidentti, pakottaa kaikki kokemaan juuri sellaista elämää. Sitä se
valtion suuruuden palvonta nimenomaan edellyttää.
Suomen
tehtäväksi jää tässä tilanteessa yrittää todellakin nyt ainakin säilyä hengissä
tavalla tai toisella. Tulkoon sitten itse kukin täällä onnelliseksi omalla tavallaan.
Se on pragmaattinen lähtökohta eikä meillä ole varaa julistella kovin korkealla
äänellä sen suurempia päämääriä ainakaan nyt muille. Onnellisuus omassa maassa
on meiltä sentään onnistunut poikkeuksellisen hyvin.
Laumakäyttäytyminen varmaan todella tekee onnelliseksi. Jos seuraa massojen makuja, tapoja ja virallisia mielipiteitä, ei tarvitse kokea pelkoa ulosjäämisestä ja pikkuporvarillinen perheonnikin on helpompi saavuttaa, elleivät massat nyt ihan täysin siitä luovu. Ei toistaiseksi ainakaan vielä näytä siltä, kirjoitti media mitä hyvänsä. Pikkuvirkamieheksi tai toimihenkilöksi pääseminen mukavalla palkalla ja älyllisesti riittävän haastamattomalla työllä on varmasti vallan mukava kohtalo ja näen monien siitä iloitsevan.
VastaaPoistaPitää täysin paikkansa, pieni elämä on kaunista!
Poista"Onnellisuus omassa maassa on meiltä sentään onnistunut poikkeuksellisen hyvin."
VastaaPoistaNäin on. Meillähän on tutkitusti maailman onnellisin kansa, joten meillä täytyy siis olla maailman onnellisin hallituskin. Sehän suorastaan pursuaa positiivisuutta, innovaatioita ja toivoa tulevaisuutta kohtaan!
Luojan kiitos meillä on myös fiksuja ihmisiä maahanmuuttajataustaisissa, jotka jaksavat rypistää töissään otsa hiessä hymyillen Täällä Pohjantähden alla päivästä toiseen valtiotason jatkuvien sättimisten säestäminä. He osaavat toki suhtautua siihen - hoidetaan me hommat hyvin ja antaa muiden ulvoa, haukkua ja kitistä. Eikä siinä ole Koskelallakaan valittamista, sillä kysehän on sisusta.
Maahanmuuttajat saavat kotimaihinsa nähden hyvin korkeaa palkkaa työstään ja heikko suomen kielen taito ja varmaankin keskimäärin melko alhainen kiinnostus politiikkaan vähentävät heidän ahdistustaan poliitikkojen jutuista. Työtä tekevä osa ylipäätään ei varmaankaan juuri hätkähdä puheista, koska se ei edes pääosin koske heitä.
PoistaSuomalaisen siistiä sisätyötä tehneen kulttuuri- hallinto- tai kaupallisen alan toimisto- tai johtotason ihmisen tuskin on edes mahdollista ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa. He eivät suinkaan ole samanlaisia maailman epäoikeudenmukaisuuksia päänsä sisällä setviviä katuvia aatelisia kuin nämä meidän kantasuomalaiset yhteiskunnan tukipilarimme.
Fantastinen humoristi.
PoistaAika paljonhan meillä tilastojen mukaan on niitä ihania maahanmuuttajia, jotka eivät paljon töissä rypistele, vaan elelevät yhteiskunnan tuilla, ja pääasiassa lisääntyvät. Sen hommanhan he osaavat jopa kiitettävästi.
Kiitos mukavan ironisesta kommentistasi ano klo 12.06,
PoistaMiten muuten määrittelsit maahanmuuttaja-termin? Onko syntyperäinen Suomen kansalainen, joka on muuttanut lapsena Suomeen edelleen maahanmuuttaja? Termistössä on laaja skaala ihmisiä, joilla on juuria muualla, kaksoiskansalaisuus tai jotka ovat muualla syntyneitä kansalaisiamme. Tai Suomessa syntyneitä ihmisiä, joiden vanhemmat ovat maahanmuuttaneet tänne.
Joten mitä tarkoittaa "maahanmuuttajat saavat kotimaihinsa nähden hyvin korkeaa palkkaa?" -lause? Käytännössä ei oikein mitään, koska siinä ei ole määritelty maahanmuuttajaa terminä sen tarkemmin. Hyvin usein hänen kotimaansa on Suomi. Silti hän on monelle, ehkä itselleekin, edelleen jollain tasolla maahanmuuttaja. Monella onkin kahden kulttuurin identiteetti, jossa nykyinen kotimaa Suomi edustaa varsinaista kotimaata, jossa on kuitenkin lisänä toisenkin kulttuurin juuret ja tavat.
Kansalaisemme puhuvat lähtökohtaisesti hyvää suomen kieltä ja ivalliset puheet, jossa leimataan Kaikki maahanmuuttajat tietynalaisiksi tuntuvat ikäviltä kenestä tahansa. Ajattelen, että oikein hyvin ihminen ymmärtää toisen ihmisen ajatusmaailmaa, kun alkaa juttusille kanssaan. Kuinka ollakaan, sainkin tilaisuuden taas jututtaa maahanmuuttajia työssään, ja kyllä ainakin he seuraavat mielenkiinnolla kotimaansa sisä- ja ulkopolitiikkaa ja ovat perillä niiden kiemuroista. Muutenkin oli mielenkiintoista kuulla heidän tulevaisuuden näkymiään Suomen kehityksestä tulevaisuudessa. Kaikenlaiset ajatukset Suomen ideasta ovat tervetulleita kunhan ne ovat hyvin pohdittuja sekä perusteltuja.
Keskusteleminen kannattaa aina.
Ano klo 12.24 rustailee,
Poista"Fantastinen humoristi"
Sinäkö? Ihan keskiverrolta kyllä vaikutat. Jännää, että liputat huumorisi puolesta vaan harvapa sitä muukaan tekee.
Vaikeaa on tällaisen määrittelemättömän tajunnanvirran ymmärtäminen. Mikä on sen funktio ja "pihvi". Ketä ovat esim kansalaisemme, jotka puhuvat lähtökohtaisesti hyvää suomen kieltä, jne...
PoistaSuossa tarpomista.