Klingen monumentti
hahmottuu
Matti Klinge, Upsalasta Pariisiin. Siltala, Helsinki 2014.
Exegi monumentum,
aere perennius…
(Horatius)
Horatius Flaccus on niitä harvoja, jotka saattoivat kehaista
rakentaneensa itselleen vaskeakin ikuisemman monumentin. Vaski kestää vuosituhansia,
joten tuollaisten kirjallisten tuotteiden täytyy olla sellaisia, että ne
aikakaudesta toiseen siirtyvät kiinnostuneiden lukijoiden toimesta yhä uusille
alustoille.
Ehkä Suomen historiasta ei edes tule tuhatvuotista tai jos
tulee, saattavat tuhannen vuoden kuluttua täällä asuvia sukupolvia kiinnostaa
aivan toiset asiat kuin nykyään. Kuitenkin sopii odottaa, että joku aina tulee
tutkimaan myös menneen Suomen historiaa, ainakin jossakin tarkoituksessa.
On todennäköistä, että 20. ja 21. vuosisadan kohdalla
tutkija silloin törmää Matti Klingen tuotantoon, joka ei ole merkittävää vain määrällisesti.
Klinge nimittäin onnistui valitsemaan tutkittavakseen aiheen, jossa kiteytyi
parin vuosisadan ajalta koko Suomen intellektuaalinen kulttuuri ja jossa sen
eliitti kohtasi ja verkostoitui. Se oli avain melkein kaikkeen.
Suomen yliopisto
1800-luvulta 1900-luvun puoliväliin oli tällainen paikka. Se oli sopivan pieni
yhden tutkijan hallittavaksi ja riittävän tärkeä koko maan kannalta. Suomessa
herrasväen lasten, tulevien virkamiesten kuului käydä yliopisto, sillä muita
vaihtoehtoja ei juuri ollut, puhumatta siitä, että maan älyllinen elämä
keskittyi huomattavasti yliopistoon ja jopa sen opiskelijoihin.
Kun Suomi keksittiin ja toteutettiin, olivat ylioppilaat ja
muu akateeminen väki avainasemissa. Siellä myös hahmottuivat näkemykset Suomen
paikasta maailmassa, sen suhteesta Venäjään ja niin edelleen. Ainakin yli sadan
vuoden ajan Suomen yliopisto oli maan napa. Vasta sitten tilanne muuttui. Se
muuttui pian sen jälkeen kun Klinge saapui sinne, mikä lisää asetelman
dramatiikkaa.
Klinge on tehnyt
valtavan työn tutkiessaan perinpohjaisesti ylioppilaskunnan historian ja
myöhemmin yliopiston historian sekä paljon muutakin maan ja kansakunnan
kannalta keskeistä, joka aina tavalla tai toisella liittyi tuohon
instituutioon. Jos tämä työ otettaisiin historiasta pois, jäisi aukko, joka
tietenkin täyttyisi jollakin, emme vain tiedä millä.
Ei ole ihme, että tekijä itse myös jaksaa alleviivata työnsä
tärkeyttä ja niitä uraauurtavia johtopäätöksiä, jotka hän oli tehnyt. Ikävä
kyllä, ne näyttävät jääneen monilta huomaamatta tähän päivään saakka, mutta
näinhän tutkijalle usein käy.
Sanassa sanotaan, ettei kynttilää ole pantava vakan alle,
eikä Klinge tähän syntiin lankeakaan. Ilmeisen aiheesta saadut runsaat kehut
tulevat tarkoin kirjatuiksi ja myös suotta unohdetut ansiot nostetaan esille.
Tämä on normaalia muistelmien antia. Sitä on myös uran
ongelmakohtien ja vaihtoehtojen esittäminen sekä vastustajien ja tukijoiden
toiminnan kuvailu. Sellainen tosin saattaa kiinnostaa enemmän kirjoittajaa kuin
lukijaa, mutta on myös muistettava, että yhden tärkeissä asemissa vaikuttaneen
ihmisen henkilöhistoria nousee myös yleisemmän tason tiedoksi. On kiintoisaa
tietää, että silloin toimittiin noin ja tuollaisilla perusteilla.
Minusta Klingen teos on kiintoisin aikansa kuvana. Toki on
kutkuttavaa saada lukea vanhojen opettajiensa arvosteluja toisistaan ja
muutenkin lukea yksittäisten henkilöiden kohtaloista. Kirjoittajan
kiinnostavuus on kuitenkin minun näkökulmastani siinä, että hän saapuu
yliopistomaailmaan juuri silloin, kun se joutuu perusteellisen mullistuksen
kohteeksi ja nopeasti menettää elitistisen luonteensa.
Ancien régimen
ihana maailma joutuu massayliopiston jalkoihin, eikä se koskaan palaa, vaikka
liekkiä koetetaan pitää hengissä promootioissa ja muissa rituaaleissa.
Massayliopisto yliopistopedagogiikkoineen ja kustannuslaskelmineen on vanhan
akateemisen kulttuurin näkökulmasta profanaatiota, mutta se ei ole voittanut
vain meillä. Minäkin valitan tämän kehityksen ääri-ilmiöitä, vaikka ei se tähän
kuulu.
Itse asiassa Klingestä taisi tulla jonkinlainen
väliinputoaja, kahden maailman kansalainen. Hänen uransa tuli tapahtumaan sekä
vanhan akateemisen tradition että uuden massayliopiston piirissä. Uudessa
maailmassa hän pyrki toimimaan vanhan maailman tavoilla.
Kuvaukset ajan politiikasta jäävät oudon valjuiksi. VAL saa
kirjassa yksinkertaisesti polttomerkin luonteen. Vapauden vaaliminen
rinnastetaan milloin fasismiin, milloin muuten vain äärioikeistolaisuuteen.
Lukijalle jää merkillinen vaikutelma siitä, että tärkeää ei ollutkaan vapaus,
vaan symbolinen käyttäytyminen. Ei saanut vastustaa Kekkosta eikä
Neuvostoliittoa ollakseen todellinen liberaali. Sen sijaan piti vastustaa
Vietnamin sotaa ja muutenkin amerikkalaisuutta, jonka vulgaarius tunkeutui yhä
enemmän Eurooppaan.
Valvojan ryhmän esikuvallista henkeä kirjassa ylistetään ja
Kanava saa madonluvut osakseen. Vaikka kirjoittaja luki Encounteria, ei hän voinut hyväksyä Kanavan tuohon aikaan edustamaa mitä merkittävintä ja lähes ainoaa henkireikää Suomen julkisen
sanan hampaattomassa neuvostomyötäilyssä. Mikä sopi Englannissa, ei sopinut
täällä. Epäselväksi jää, millaisia periaatteellisia näkemyseroja noissa
asioissa todella oli.
Merkillistä kyllä V.V. Pohljobkinin surullisen kuuluisa
pamfletti ”Suomi vihollisena ja ystävänä” saa kirjassa yhäkin hyvin
myötäsukaisen luonnehdinnan. Sen, että se aikoinaan oli merkittävä impulssi ja
ärsyke, ymmärrän hyvin, mutta jo silloin Osmo Jussilan ja A.S. Kanin tapaiset
kriittiset tutkijat asettivat sen sinne, minne se kuuluikin. Se oli
suurvenäläistä politiikkaa eikä historiaa.
Elämäkerran kuvaus vapaa-ajan vietosta on huomionarvoinen.
Toisin kuin usein kuvitellaan, Klinge ei ole ollut pelkkä urbaani flanööri ja keikari. Hän harrasti
nuorena ulkoilmaelämää retkeilystä purjehdukseen ja autoturismiin. Jälkimmäinen
oli aikakauden suuria uutuuksia ja itsekin kiertelin silloin autolla Pariisit
ja Moskovat. Se oli melko halpaa ja hyvin avartavaa.
Intellektuaalisen kehityksen merkkipylväät, kirjat,
tuttavuudet ja seminaarit tulevat ansaitusti esille, mutta niiden merkityksestä
olisi ollut hyvä kuulla enemmänkin. Mitä taustaa vasten niiden uutuus
hahmottui? Mitkä asiat ovat kestäneet vuosikymmenten halki? Mikä osoittautui
harhaksi ja humpuukiksi?
Suomen provinsiaalisuus vielä 1960-luvulla oli huomattavan
suurta, kuten tästäkin teoksesta ilmenee. Vain harva oli edes nähnyt neekerin ja oleskelu ulkomailla Ruotsia
kauempana oli täyttä eksotiikkaa. Tosin Ruotsi tuohon aikaan oli vielä
Eurooppaa, eikä Amerikka vielä ollut tuhonnut muutakaan vanhan mantereen omaa
kulttuuria.
Tuolloin ei Suomessa ylipäätään ollut helppo löytää maailman
johtavia kulttuurilehtiä. Niitä oli joko etsittävä kirjastoista tai tilattava
kotiin. Klinge kertoo muutamia tilanneensa, mutta valikoima ei ole kovinkaan
imponoiva. Sen kyllä ymmärtää, sillä nuorella perheenisällä ja uutteralla
tutkijalla riitti työtä muutenkin.
Ulkomaanlehtorin eli professorin virka Sorbonnessa oli tuolloin
mitä ilmeisimmin suuri asia sekä kirjoittajan itsensä että muidenkin
aikalaisten silmissä. Sen merkitystä en vähättelekään. Kuitenkin lukija jää tämän
vaiheen kuvauksen luettuaan aprikoimaan sitä, että ennen paljon parjattua
englannin riemukulkua olivat kontaktit Eurooppaan sentään kovin ohuita.
Sivistyneistö –joka vielä 1960-luvulla oli hyvin harvalukuinen- kommunikoi
kussakin maassa sen omalla kielellä, mutta kontaktipinta oli kovin vähäinen.
Ruotsi oli meillä yhä tärkein avain maailmankulttuuriin. Klinge hallitsi sen,
mikä oli ilmeisen välttämätöntä.
Koska kiusaaja kehottaa työntämään tähän oman mielipiteeni,
totea, etten minäkään pidä siitä, että kaikki ja kaikkialla puhuvat vain ja
ainoastaan englantia eivätkä muuta edes osaa. Kuitenkin englanti lingua francana on sentään siitä hyvä,
että useimmat nykyään osaavat sitä, mutta eivät puhu sitä äidinkielenään.
Silloin kommunikaatio voi tapahtua tasa-arvoisemmin, kun itse kukin on tuon
kielen joutunut työllä ja vaivalla opiskelemaan. Maailman englantilaistumisen
ansiosta nykyinen eurooppalainen Suomi on verrattomasti kansainvälisempi kuin
tuo vasta äsken mailleen mennyt aikakausi saattoi kuvitellakaan. Vähempikin voisi riittää.
Kun kirjoittaja on aatehistorian ammattilainen, olisi ehkä
odottanut enemmän analyysiä siitä, miten hän koki aikakauden muotivirtaukset ja
niiden alta kenties paljastuvan, mutta aikalaiselle näkymättömän suuren
muutoksen. Suomalaisen älymystön piirissä alettiin silloin kiinnostua Marxista,
tänne saapuivat niin feminismin uusi aalto kuin summerhilliläisyys ja
kaikenlainen muu vähäisempi, mutta tärkeäksi nostettu uusvasemmistolainen
kuohunta. Ranskassa opiskelijaliikkeen tolkuttomuus pilasi normaalin työnteon
ja Suomessa yhden juhlan, mutta kirjoittajan maailmassa vanhat traditiot
jatkuivat. Taistolaisuuden muotokuvaa ei ilmeisesti kirjaan tarvittukaan.
Kirjoittaja suhtautui ilmeisesti ajan virtauksiin ns.
suvaitsevaisesti eikä halunnut leimautua ”edistyksellisyyden” vastustajaksi, se
käy kirjasta hyvin ilmi. Hieman epäselvemmäksi jää, miksi porvarillinen näkemys
ja tulkinta sellaisena kuin se ilmeni vaikkapa Pentti Renvallilla, sai niin
tylyn tuomion. Miten eliittien tutkija ja elitisti oikeastaan suhtautui siihen
egalitarismiin, joka Maon Kiinasta säteili niin Ranskaan kuin Suomeen?
Radikalismihan pyrki kaiken tradition katkaisemiseen.
Kirjasta tietenkin käy selville, että egalitarismia tekijä
piti suurena virheenä. Castiglionen Hovimies,
renessanssin uomo universale, joka
ilmeisesti oli Nenno Suolahdelta peritty ihanne, näyttää säilyneen kirjoittajalle
ihmisen mittana. Sitä ei kyennyt täyttämään pelkillä kyvyillä, vaan tarvittiin
myös sosiaaliset valmiudet, joita vanha akateeminen elämä antoi. Siinä juhlien
tärkeys.
Opiskelijamaailman uusi henki torjui aluksi koko ajatuksen
eksklusiivisista juhlista, mutta kirjoittajan sankarillinen vastarinta näyttää
onnistuneen ainakin omassa osakunnassa säilyttämään vanhasta jotakin. Vaikka
eräät muutkin Helsingin yliopistossa osallistuivat rituaalien rippeiden
pelastamiseen, mutta vanhassa merkityksessään ne ovat enää marginaalisesti
olemassa. Poltettujen lakkien tilalle on hankittu uudet.
Klingen kirjoittamalla luotu vaskea lujempi patsas näyttäisi nyt olevan ehkä jo rakentamisen
puolivälissä. Päähenkilön formatiiviset vuodet kuuluvat sentään nuoreen
aikuisikään ja loppuelämän saavutukset kai liittyvät tavalla tai toisella
niihin. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Suomessa ja muuallakin on ainutlaatuista kirjoittaa noin
laaja omaelämäkerta, mutta Klingen kohdalla asian jotenkin ymmärtää. Hänen
tavattoman laaja tuotantonsa on oikeasti varsin merkittävä ja päähenkilön
seikkailujen lukeminen antaa tietoa paljon muustakin kuin kirjoittajasta.
Seuraavassa niteessä luultavasti lähestytään sitten jo sitä kautta, jota on
kuvattu myös suuressa päiväkirjojen sarjassa.
On helppo jo ennustaa, että muutenkin kuin paperin painolla
mitaten tämä monumentti tulee olemaan maassamme ainutlaatuinen. Kirjoittaja on
riittävän särmikäs herättääkseen lähes kaikilla tahoilla muutakin kuin
myötämieltä. Siksi hän onkin lukemisen arvoinen.
On aina vähän surkuhupaisaa kun taiteilijat ryhtyvät politrukeiksi. Oikeus siihen toki on. Yhtä surkuhupaisaa on, että tämmöinen kirjaliljan julistus menee läpi mediassa ja ns suuressa yleisössä täysillä läpi. ja voihan se olla noinkin, mikäs siinä, mutta jotain oireellista on, että suomettumisen parhaan asiantuntijan Vihavaisen edustamat käsitykset eivät kyllä nouse mediassa esille, ei edes vähän monipuolisemman tarkastelun hengessä.
VastaaPoista"suomettumista" kyllä on väkevästi ilmassa, mutta sitä harjoitetaan tällä kertaa lännen suuntaan, ei itään, kuten erään pienen vihrän miehenkin taannoinen esimerkki osoitti
Olisko mitenkään mahdollista ajatella, että edes henkisesti koettaisimme seistä omalla pohjallamme, kylmänrauhallisesti arvioiden omaa tilaamme, sitä mikä voisi olla yhtä aikaa meille, Euroopalle ja maailmalle parasta ilman että aina ripustauduttaisiin johonkin isoon ja vahvaan, oli se sitten Moskova, BrysselBerliini jne..
ja sekin tuosta Oksasen juistuksesta tulee mieleen, että mitä se haluaa? sodallako Venäjä on pistettävä kuriin? ja mitä se sitten meinaa. surullista, tässäkö vaihtoehdot??
noh, pahoittelen, tuo yllä oleva kommenttini menikin väärään osoitteeseen, tarkoitus oli kommentoida kiekuja ja kaikuja. mutta siis kiinnostava arvio Klingen kiinnostavasta kirjasta
VastaaPoistakl-kl-kl-Klinge
VastaaPoistaHelsingin Sanomat oli jo aikoja sitten todistanut, että Matti Klinge on stalinisti, koska Klingen mukaan Stalinilla ei ollut pienintäkään aikomusta valloittaa Suomi Talvisodan aikana. Toisin sanoen Klingen mielestä Neuvostoarmeija tunkeutui Suomeen silloin ainoastaan tukistamaan suomallaisia eikä missään nimessä lahjoittamaan Suomi Stalinille tämän lähestyvän synttärin johdosta. Näin siis Klingen logiikan mukaan.