Narsistin elämä
Panu Rajala: Olavi Paavolainen. Tulisoihtu
pimeään. WSOY 2014. 624 s.
Olavi
Paavolaisesta on tehty jo neljä elämäkertaaja yksi väitöskirja, toinen toistaan
paksumpia. Voin kuvitella tekijän hengen olevan asiasta mielissään, mikäli
sillä tajuntaa on.
Muuan venäläinen,
Suomea tunteva ystäväni oli aidosti hämmästynyt Paavolaisen tavattomasta suosiosta
jälkipolvien keskuudessa. Mikä mies hän oikeastaan oli? Millä tavalla
merkittävä, noin loppujen lopuksi?
Kysymys on
aiheellinen. Paavolaisen tuotanto käsittää jonkun hyvän matkakirjan, tendenssipitoisesti
manipuloidun päiväkirjan, hieman keskinkertaista runoutta ja jonkun
jonninjoutavan pamfletin. Ei niillä eväillä tulla Väinö Linnaksi tai Aleksis
Kiveksi, ei edes Matti Klingeksi.
Paavolaisen
oppineisuus oli heiveröinen. Koti oli kyllä opettanut sujuvan ruotsin ja
saksan, mutta jo ranska ja englanti olivat alkeellisia, puhumatta venäjästä ja
espanjasta, joita hän olisi kyllä tarvinnut pystyäkseen syvällisemmin ymmärtämään
sitä, mitä näki ja mistä kirjoitti.
Muut opinnot
olivat jääneet kesken tai oikeastaan eivät olleet ehtineet alkaakaan. Mutta
tämä ei haitannut hänen ihailijoitaan. Paavolainen oli briljantti, loistava. Hänen tuttavuuteensa tai
peräti piiriinsä kuuluminen oli suuri kunnia, sillä hänen valtava egonsa
onnistui vakuuttamaan sekä hänet itsensä että muut tästä asiasta. Niin oli,
koska siltä näytti.
Kuten
yleensäkin, rajaton itsevarmuus teki suuren vaikutuksen naisiin, jotka
kaatuivat ilman pienintäkään vaivaa saati vastarintaa. Päähenkilön ilmeinen
viriiliys ja rakkaus lemmen taiteeseen sai myös naiset koukkuun, josta
irtoaminen oli kova pala, kohtelipa adonis nymfejään miten yliolkaisesti
tahansa.
Kuten tarun
Narkissos, myös Paavolainen oli rakastunut omaan kuvaansa; tuskin niinkään
omaan itseensä kuin juuri kuvaansa. Kaiken piti olla kaunista ja tyylikästä,
muuten Narkissos ei ollut se, mitä hänen piti olla. Myös rakastajattaren piti
pitkän eron jälkeenkin käydä ensin laitattamassa tukkansa ”itsesi tähden”, ennen
kuin ylkä halusi ryhtyä häneen. Naiset saivat mitä tilasivat ja olivat siihen
tyytyväisiä.
Kovin hienoa ja
kaunista miestä epäiltiin tietenkin myös homoksi, mutta siitä synnistä
Paavolainen taisi olla varsin vapaa. Naiset riittivät täyttämään palvontatarpeen.
Eipähän ainakaan seksiseuralainen ollut samassa kategoriassa mahdollinen
kilpailija.
Narsistit
saattavat silmittömästi raivostua, jos heitä satutetaan arkaan paikkaan ja se
onnistui joskus myös rakastajattarille. Itse Paavolainen puolestaan ei lainkaan
tajunnut voivansa loukata naisiaan sillä, että harrasti samaan aikaan myös
muita feminiinejä. Kaikkihan olivat tyytyväisiä ja oikeastaan kiitollisuudenvelassa.
Poliittisesti
Paavolainen hurmaantui komeista puheista, visuaalisesti vaikuttavista lavasteista
ja mahtipontisuudesta. Ei ihme, että hänen oli vaikea päättää, kumpi oli
parempi, natsismi vai kommunismi. Selvää joka tapauksessa oli, että Suomen
nukkavieru isänmaallisuus ja sen älyllisesti ja esteettisesti vajaamittainen
armeija eivät riittäneet häntä tyydyttämään.
Suomalainen
kirkonkylä koko koomisessa yksinkertaisuudessaan oli juuri sitä antikulttuuria,
poroporvarillisuutta, joka herätti Kivennavan keikarissa ylenkatseen. Maalta
hän itsekin oli, mutta henkisesti muualta. Pariisi jäi hänelle avautumatta
samoin kuin Moskova ja Leningrad, mutta ehkäpä Berliini sittenkin saattoi olla
hänen arvoisensa henkinen koti? Mein Kampfin mahtaileva sanahelinä taisi mennä
perille.
Mutta Paavolainen
ei viime kädessä ollut minkään puolueen vangittavissa. Ehkä hän oli siihen
liian itserakas? Joka tapauksessa hänessä oli sitä todellisen intellektuellin
ominaisuutta, että hän ei suin päin syöksynyt puolustamaan valitsemaansa
aatetta, vaan punnitsi argumentteja puolesta ja vastaan ja saattoi jopa jättää
asian auki ja aatteet keskenään kilpailemaan.
Kirjailija oli
joka tapauksessa uskomattoman huonosti perillä isäntämaansa realiteeteista
vieraillessaan Neuvostoliitossa vuonna 1939. Että hän saattoi pyytää pääsyä suomalaiselle klubille lähes kaksi
vuotta sen jälkeen, kun suomenkielen käyttö tuossa maassa oli kokonaan
kielletty, kertoo jo paljon. Paavolainen tietenkin tiesi teloituksista.
Niistähän kerrottiin lehdissä avoimesti. Hän ei tietystikään tiennyt niiden laajuudesta,
mutta mikäli hän olisi pyytänyt tapaamista kenen tahansa merkittävän
suomalaisen kanssa, hän olisi saanut huomata, ettei pyynnön täyttäminen tässä
maailmassa ollut mahdollista.
Ilmeisesti
Paavolainen kuului enemmän tai vähemmän siihen joukkoon, josta niin sanotut pyhiinvaeltajat
tulivat. Hän halveksi riittävästi poroporvarillisuutta ihaillakseen kaikkea
sellaista, joka oli sen vastakohta tai vaihtoehto. Myös sellaiset tekniikat
kuin egon hieronta, naisellinen viehätysvoima ja ylenpalttinen tarjoilu
toimivat kuten tavallista.
30-luvun lopulla
Komintern järjesti ns. kulttuuririntamaa, johon kaikkien maiden edistysvoimat
kiiruhtivat liittymään vastustaakseen fasismia. Samaan aikaan suoritettiin Neuvostoliitossa
joukkoteurastus, jollaisesta fasistit eivät vielä olleet edes unia nähneet.
Mutta punaisen totalitarismin harjoittama häpeämätön valehtelu, yhtyneenä sen
häikäilemättömään politiikkaan, tehosivat kaikkiin sovinnaisuutta halveksiviin
älykköihin.
Jo
kollektivisoinnin aikana Maksim Gorki oli julistanut, että hän saarnasi vihaa
ja että ”vihollinen, joka ei antaudu, tuhotaan”. Tällainen tolkuttomuus veti
hyvin vertoja myöhempien aikojen radikaalien neronleimauksille, joiden mukaan
oli ”realistista vaatia mahdottomia” tai että pariisilaiset opiskelijat olivat
hyvin verrattavissa Saksan juutalaisiin Hitlerin aikana.
Vaatelias
järjettömyys ja alaston röyhkeys on aina vetävämpää kuin tasapaksu
porvarillisuus, joka osaa puhua vain proosaa ja kursailla epävarmuudessaan.
Paavolainen tunsi ilmeisesti olevansa siinä määrin muiden yläpuolella, ettei
hänelle tuottanut vaikeuksia omaksua aina sitä kantaa, joka oli sopivan sokeeraava
sovinnaisten henkien epateeraamiseksi.
Kukaan ei liene
vielä väittänyt Paavolaista syvälliseksi ajattelijaksi tai kulttuurien
tulkiksi. Hänet joskus tunteneet sen sijaan kyllä varsin yksimielisesti kertovat
karismasta ja kyvystä saada muutkin uskomaan sankarin persoonan
mielenkiintoisuuteen ja merkittävyyteen.
Kuka hän nyt
sitten oikein oli tullakseen niin monen elämäkerturin tutkimaksi ja
kuvailemaksi? Ainakin hän oli aikansa kuvaaja ja heijastaja, mutta samalla sen
kuvan vääristäjä. Mikäli lukija haluaa löytää jatkosodan tai Nϋrnbergin
puoluepäivien tunnot, hänen tuskin kannattaa kovin paljon uskoa Paavolaista.
Hänen särmistään aikakauden valo taittui toisella tavoin, kuin
keskivertosuomalaisen. Juuri siksi hän tavallaan on myös kiinnostava, mutta
tuota kiinnostavuutta tuskin kannattaa liioitella.
"Kiinnostava"
VastaaPoistaMiksi Synkkä yksinpuhelu oli synkkä? Ehkä siksi että Paavolainen oli Skyllan ja Harybdiksen välissä. Tällaisessa tilanteessa hauskuus/hilpeys/hempeys, samoin lysti ja ihanuus ovat kaukana. Myöhemmin Skyllan ja Harybdiksen vastakohtaa verrattiin Hegelin ja Marxin vastakohtaan/samuuteen ja sitten taas Hitlerin ja Stalinin vastakohtaan/samuuteen. Kyseessähän oli ainoastaan dialektinen ristiriita, ei muuta sen kummempaa.
Oliko Paavolainen psykopaatti?
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaKirjoitusvirheen vuoksi poistettu!
PoistaNarsistinen luonnehäiriö on nykyaikaisenpi nimitys erään sortin psykopaatille
Huomion ymmärtää kyllä Paavolaisen ja Wuolijoen aikaan, madam Graucherista puhumattakaan, fokusoituneen aika lailla jalkoväliin korvavälin sijaan, kuten Suomessa yhä esim. Kanervan ja Vanhasen ja molempien Ahteiden ja Timo Rädynkin tapauksessa, kuten myös kokoomuksen puoluseihteerin paikalta savustetun Harri Jaskarin osalta.
VastaaPoistaSuomessa teologiaa arvostetaan jatkuvasti ihmisluonteen syvällisimpänä tuntijana, vaikka mannermaalla on panostettu enemmän 1800-luvulta lähtien kehittyneisiin uudempiin ajattelutapohin psykologiaan, psykiatriaan ...
Kirjallisuudessamme vanha näkyy Sofi Oksasen ja Katja Ketun edustamana rautanyrkkiromantiikkana maassa, jossa ei katsota silmiin eikä halailla.
Vihavainen: "Kukaan ei liene vielä väittänyt Paavolaista syvälliseksi ajattelijaksi tai kulttuurien tulkiksi. Hänet joskus tunteneet sen sijaan kyllä varsin yksimielisesti kertovat karismasta ja kyvystä saada muutkin uskomaan sankarin persoonan mielenkiintoisuuteen ja merkittävyyteen."
VastaaPoistaKuka olisi tämänpäivän Paavolainen? Opportunisti, ajan aallonharjalla taitavasti surffaaja? No, kirjallisuudesta minulle tulee kyllä etsimättä mieleen S....
t. jr
...no Sohvi se tulee minullekin ensimmäisenä mieleen. Ja elokuvamaailmasta Kaurismäen veljekset. Tämä porukka kun lähtee piri- ja sekopäissään maailmalle lausuntokierrokselle, niin myötähäpeän puna nousee allekirjoittaneen poskille jo siinä vaiheessa kun koneen pyörät irtoavat Helsinki-Vantaan lentokentästä. Kauan avautumista ei yleensä tarvitsekaan odotella. Talikot alkavat heilua ja sitä ihteään aletaan lapioida oikein urakalla Suomi-neidon tuulettimen siipiin -milloin Frankfurtissa milloin Cannesissa. Kun tämä luomistyö on saatu loppuun ja meillä on silmät ja korvat täynnä tätä tuotosta, ilmestyvät paikalle tiedostavaiston edustajat kertoen kyseessä olevan vain raikas tuulahdus moniarvoisesta ja suvaitsevasta Euroopasta. Siellä kun on vielä se sananvapauskin. Ja onhan hyvä aina välillä tuuletella tämän impivaaralaisen ja umpimielisen kansan ummehtuneita peräkammareita.
PoistaOlemme hämmentyneitä. Kuinka tämä raikas eurooppalainen tuulahdus saattoi meistä tuntua, näyttää ja maistua ihan siltä itseltään? Emme taidakaan vielä olla oikeita eurooppalaisia. Tuleekohan meistä sellaisia koskaan?
Olen usein ajatellut, että näille kaikkein kaheleimmille taiteilija''älymystön'' edustajille tulisi asettaa matkustuskielto. Peruste voisi löytyä vaikkapa ympäristörikoslainsäädännöstä. Onhan heistä monen habitus sellainen, että se varmasti täyttäisi lievää törkeämmän ympäristörikoksen tunnusmerkistön
jr
se aito ja alkuperäinen
Kappas, jr nimimerkki on siis aiemmin käytössä. Vaihdan omaani heti. Mutta mikä hienointa näyttävät myös toisen jr:n kannat olevan lähellä omaa. Ilahdutti tuo käsitys Kaurismäistä, Aki varsinkin lienee vasemmiston oma Walt Disney, satusetä. Mutta tämä maa nieleen leffa leffan jälkeen Akin oman Sims-cityn kuvaelmat " karuna kuvana työläisten ja vähäväkisten todellisuudesta." Todellisuuden kanssa ne eivät korreloi millään tavalla. Romanttisen työläisromantiikka-hömpän kanssa kylläkin.
Poistaex-jr nyt