Väärään aikaan oikeassa?
Vanha kysymys
Paavolaisen Synkän yksinpuhelun
autenttisuudesta ratkaistiin heti sen ilmestyttyä ja jopa aiemmin. Osa tekstiä
oli autenttista, osa falskia. Kirjoittajan sota-aikana tunteneet osasivat
tietenkin täydellä varmuudella sanoa, että kokonaiskuva oli epäaito.
Autenttisen aineksen mukanaolo ei tee retusoidusta aitoa.
H.K. Riikonen on
Panu Rajalan mukaan todennut, että Synkkää yksinpuhelua on syytä arvioida
taideteoksena eikä päiväkirjana. Valitettavasti näkökulma on turhan helppo.
Kirja on ollut niin tavattoman tärkeä lähde totuutta etsiville, ettei käy
laatuun kuitata sitä vain runoiluksi. Aivan olennaistahan siinä on se aines,
jossa kirjoittaja nousee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Se tietenkin
tapahtuu von oben herab ja näkökulma
on sodanjälkeinen. Muutamassa tapauksessa anakronistisuus suorastaan lyö
silmille, kuten Rajala osoittaa. Ja mikä groteskeinta, ylhäiseksi tuomariksi
asettuu mies, joka asustaa mukavasti kaukana linjojen takana silloin, kun ne miehet,
jotka pelastavat Suomen, panevat kaikkensa peliin.
Koko Suomen
taisteleva armeija osoittautuu liian vähäpätöiseksi ja hengeltään latteaksi ollakseen
todellisen eurooppalaisen intellektuellin arvoinen. Sen opimme yksinpuhelun
avainkohdista, jotka vaikuttavat oudon irrallisilta koko tekstin massassa. Ilomantsin
voitot eivät kirjoittajaa liikuta eikä liioin se armeijan henki, jota Tuntematon sotilas pian sodan jälkeen
kuvasi. Päämajassa oli aikaa askarrella toisenlaisten asioiden parissa.
Synkän
yksinpuhelun siteeratuimpiin kohtiin kuuluu Paavolaisen puuskahdus siitä, mitä
voi odottaa tapahtuvan, kun sotaa käydään Jumalan, Runebergin ja Fanni
Luukkosen voimin. Rajala on melkoinen kelmi asettamaan vastakysymyksiä, jotka
ovat yhtä oikeutettuja kuin oleellisia.
Suomen armeijaan
pesiytynyt uskonnollisuus oli kovin epämodernia, mutta ehkä sillä sentään oli
osansa siinä, ettei sodasta meidän osaltamme tullut niin tavattoman brutaalia,
kuin tapahtui siellä, missä eurooppalaisen sivistyksen kärkijoukoksi itsensä
julistaneet ”vaaleat elukat” toteuttivat ideologiaansa.
Luukkosen
paimentamat lotat olivat aivan ilmeisesti korkean moraalimuurin takana, mitä yksittäiset
hairahdukset eivät muuksi muuta. On aivan ymmärrettävää, että Paavolaiselta ei
tälle asialle riittänyt ymmärtämystä. Se saattoi olla raivostuttavaa, mutta se
kuului tuon ajan provinsiaaliseen suomalaisuuteen, muuta meillä ei ollut.
Ja suomalaiset
vihasivat vihollista. Tämä oli yleensä ikävä totuus, mutta miksi juuri heidän
olisi pitänyt suhtautua viholliseen aivan toisin kuin kaikki muut kansat, kysyy
Rajala. Miksi, tosiaan? Luulivatko suomalaiset olevansa toisenlaisia kuin
kaikki muut kansat? Tai kenties he olivatkin?
Tietenkin
kategorinen imperatiivi on voimassa riippumatta siitä, mitä tämän maailman
lapset tekevät, vaikka heitä olisi enemmänkin. Kysymys voi tässä kuitenkin juontaa
juurensa uskontoon, joka meillä oli arvossaan jopa äärioikeiston piirissä ja
siellä erityisesti. Paavolainen ei tainnut ymmärtää, missä liikuttiin silloin,
kun kysymys ei ollut pintailmiöistä.
Minusta tuntuu
siltä, että meillä ei enää oteta kyllin vakavasti sitä merkitystä, joka
aikanaan oli ajatuksella suomalaisista Jumalan valittuna kansana. Tietenkin
oikeat intellektuellit pilkkasivat sitä, mutta rintamalla olivatkin eri miehet.
Ja miksi muuten
Yrjö Jylhän tapaiset humanistit eivät lainkaan kiinnostaneet tuota päämajan eurooppalaista?
Ehkä Jylhän tyylikkyys kuului väärään kategoriaan. Sitä hänen runoissaan joka
tapauksessa oli. Ehkä ne olivat tasoltaan ja voimaltaan liian ylivoimaisia
diletantille, jonka oli mahdotonta yrittää kilpailla, etenkään selustasta käsin.
Tämä on vain oma helppohintainen arvaukseni.
Sodan jälkeen
Synkkä yksinpuhelu sai myös kiittäviä arvosteluja, mutta sen teilasivat ne,
joille Suomi ja sen pelastaminen olivat olleet elämää suurempi asia. Sodan
aikana Paavolainen puuskahteli, että Saksan olisi miehitettävä Suomi,
ilmeisesti siksi, että se aidosti eurooppalaistuisi. Näyttää siltä, ettei hän
pitänyt tätä maata äitinään, vaan rakastajattarenaan.
Suomi pelastui
eikä edes menettänyt mainettaan. Paavolainen sen sijaan menetti ja ansaitusti.
Mutta olihan niitä rakastajattaria. Yksityiskirjeessä hän kirjoitti tuon
tärkeän sanan muodossa mettresse...
Joskus juolahti mieleeni miettiessäni juuri, että miksi Suomi ainakin vaikuttaa selvinneen koko lailla puhtain paperein, että Suomi erosi muista sotaa käyvistä maista siinä, että me taisimme tehdä ennätyksen mobilisaatioasteessa: jatkosodan alussa peräti 16 % väestöstä oli armeijassa. Yksi väistämätön seuraus tästä tosiasiasta on, että suomalaiset sotilaat olivat myös keskimääräistä vanhempia.
VastaaPoistaMinulla ei ole nyt mitään tilastoja käytössäni, mutta arvelisin suomalaisen keskivertosotilaan olleen noin 30 vuotias, perheellinen ja aika todennäköisesti myös isä siinä missä sotilaat yleensä olivat noin 20 - 25 vuotiaita perheettömiä. Suomalainen joukko-osasto perustettiin suoraan reserviläisistä kotiseudulla ja huomattava osa sen upseeristosta oli reservin upseereja samalta seudulta kuin miehistö. Yleensä taas maailmansodissa joukko-osastot perustettiin vakinaisen armeijan varuskunnissa ja sodan loppupuolella koulutuskeskuksissa toisilleen ennestään tuntemattomista miehistä.
Ei tällaiset asiat selitä kaikkea, mutta ainakin Suomen armeijan lähtökohdat olivat muita paljon paremmat moraalin ylläpitämiseen, kun sen sotilaat olivat vanhempia vähemmän ulkoiselle vaikutteille alttiita ja osastojen perustamistavasta johtuen ero sodan todellisuuden ja sitä edeltäneen ajan välillä oli vähemmän totaalinen.
En ole Timo Vihavaisen kanssa samaa mieltä Olavi Paavolaisen merkityksestä. Vastaus on sen verran pitkä, että vastaan tänään omassa blogissani, www.historiajatkuu.blogspot.fi. Vastaan molempiin Paavolaisarvioihin.
VastaaPoistaRussofiiliksi tunnustautuneen ei ehkä kannattaisi heitellä irvailuja "vaaleista elukoista", kun muistaa venäläiseen sodankäyntiin aina liittyneen puhdasverisen eläimellisyyden.
VastaaPoistaTrilisser, M. A.
Nyt en oikein ymmärrä miksei kannattaisi? Onko näin erikoiseen pyyntöön/suositukseen joku erityinen syy? Kenen sitten kannattaisi, vai pitäisikö kaikkien unohtaa nämä vähäpätöisyydet?
VastaaPoista