Keikarointi, ruokailu ja kirjoittaminen
Viiden tähden
hotellissa ja gourmet-ravintolassa hienostelu, keikarointi on keskeisessä roolissa. Tarjoilija ojentaa ruokalajeja
aterioitsijoille arvokkaalla hartaudella, kuin harvinaista kuninkaallista
herkkua ja suurta ihmettä, vaikka kyseessä olisi aivan keskinkertainen tai jopa
kehno suupala.
Tokihan se juhlallisesti
ja vaateliaasti tarjoiltu ruoka joskus todella on hyvää ja jopa loistavaa. Se
ei kuitenkaan ole oleellista. Onhan joskus myös halvan katukuppilan ruoka
loistavaa vaikka olisikin valmistettu yksinkertaisesti ja halvoista
raaka-aineista ja usein juuri siksi.
Ruoan laatu, sen
maku on kuitenkin toissijainen asia silloin kun myydään mielikuvia ja tunnelmia.
Osterit oikeassa ympäristössään tuottavat upean elämyksen, vaikka kunnon
rasvainen silakkalaatikko kiihottaa makunystyröitä aivan toisella tavalla ja
enemmän. Tietysti myös tuota kansallisruokaamme voisi ja myös pitäisi myydä asianmukaisissa
paikoissa kymmenen kertaa normaalia kalliimmalla, miniatyyriannoksina ja upean
kattauksen kera, kukapa sitä estäisi.
Mutta olennaista
gourmet-keittiössä ei ole maku, vaan elämys, ei syöminen vaan maistelu.
Tuhatvuotisen kulttuurin kansa, kiinalaiset, ovat sitä paitsi havainneet, että
maistelu, maun houkutteleminen esille onnistuu parhaiten maiskuttelemalla,
mutta toki muillakin tekniikoilla voi päästä pitkälle. Makuelämyksen
muodostumiseen vaikuttaa väkevästi myös nälkä, ruumiillisin ponnistuksin
hankittu, mutta toki voi myös käyttää korvikkeita, ruokaryypystä lähtien.
Joka tapauksessa
lievästi masokistinen aisteja kiihottavan herkun kiireetön ja harras nauttiminen
upeassa ympäristössä tekee jopa jonninjoutavista ranskalaisen perusruuan
hippusista ja mauttomista nilviäisistä keskipisteen palkitsevalle tapahtumalle.
Sitä tuntee saaneensa jotakin harvinaista, upeaa ja arvokasta. Se on
kulttuuria, erotuksena tankkauksesta. Rahvaanomainen krapulamättö antaa kovemmat kiksit,
mutta viisi hotellitähteä tai vaihteleva määrä Michelin-tähtiä takaavat
charmantimman nautinnon, ainakin eurooppalaiselle.
Eikö myös
keikari (teikari, dandy) ole kuin
luksusravintola, jolle ulkokuori antaa merkityksen? Hän voi oikeastaan
kirjoittaa tai puhua mitä tahansa jonninjoutavuuksia tai suoranaista soopaa,
mutta jos se tarjoillaan hienosti, tuntee kuulija saavansa jotakin
kallisarvoista. Mikäli taas sanomasta riisutaan pois kaikki ulkonainen loisto
ja komeus, saattaa jäljelle jäänyt kova ydin olla varsin keskinkertaista, ellei
pahempaa.
Mutta tietenkin
tyyli, kuten kattaus on osa itse asiaa, mitä ruisleivän ja silakan maassa on
joskus vaikea muistaa. Nietzsche sai tai kuvitteli joskus saaneensa kysymyksen:
”eikö tämä rahvaanomaisesti sanoen tarkoita sitä, ettei Jumalaa ole olemassa,
mutta paholainen on?”
Hänen
vastauksensa kuului suunnilleen näin: ”Ei ollenkaan, vaan jotakin aivan muuta.
Ja kuka sitä paitsi käskee teitä puhumaan rahvaanomaisesti?”
Rohkenen
kuitenkin epäillä, että myös Nietzsche itse joissakin tilanteissa käyttäytyi rahvaanomaisesti,
ehkäpä kiroili, ehkä jopa latki olutta makkaran kera, vaikka sitä
ylenkatsoikin. Kukaties hän jopa korotti äänensä, vaikka arvelikin, ettei
ihminen, jolla on hyvin kova ääni, todennäköisesti pysty ajattelemaan hienoja
ajatuksia. Kaikella on aikansa ja mikä tahansa ei sovi mihin tahansa
ympäristöön.
Voi kyllä olla,
että olen erehtynyt. En nyt laiskuuttani viitsi perehtyä tähän asiaan, josta
luulen kyllä löytyvän dokumentaatiota.
Yhtä kaikki.
Asiaan. Arvostan kyllä Olavi Paavolaisen tyyliä, enkä leimaa hänen
kirjoituksiaan jonninjoutaviksi. Arvostan myös Curzio Malaparten tyyliä, joka
mielestäni on jopa parempaa. Molemmissa tapauksissa lukija tuntee olevansa
hienon aterian äärellä.
Mutta suhtaudun
hyvin epäillen Malaparten kuvauksiin Leningradin rintamasta Suomen puolella ja
muuallakin. Varmasti hän puhuu joskus silkkaa totta ihan sanan banaalissa
merkityksessä, mutta milloin, ah milloin? Thukydides pani henkilöidensä suuhun
puheita, joita heidän oikeastaan olisi pitänyt kuvatuissa tilanteissa pitää,
mutta joita he eri syistä eivät ilmeisesti pitäneet ja ehkä kyenneetkään
pitämään, ainakaan tuon suuren auktorin tyylillä. Ilman noita komeita
oraatioita kulttuurimme joka tapauksessa olisi köyhempi.
Myös sekä
Paavolaisen että Malaparten hienojen tekstien äärellä nousee mieleen sama
kysymys. Onkohan kuvaus paljonkin parempi kuin originaali?
Katsokaapa tämän tekstin (ja Malaparten) lukijat YLEn nettiuutisista Jaakko Mäkäräisen kuva "Hirvi liukastui jäätä ylittäessään …". 20.10.-14
VastaaPoistahh