Entäpä jos Suomi köyhtyy?
Suomen
taloudella ja yhteiskunnalla on edessä kovia haasteita. Tätä menoa (ja tulevaisuuden
mahdollisesta muunlaisesta menostahan me emme tiedä) meiltä loppuvat
työntekijät. Tarvittaisiin peräti kaksi miljoonaa siirtolaista paikkaamaan
tilannetta, jossa se olisi optimaalinen nykyisenkaltaisen tuotannon ja julkisen
talouden kulurakenteen kannalta.
Jokainen
luultavasti ymmärtää, ettei kuolemaa voi torjua itsemurhalla, joten tällainen
vaihtoehto on jätettävä pois laskuista. Sen sijaan on syytä vakavasti miettiä,
millaisia voisivat olla muut vaihtoehdot ja mitä pahimmillaan voisi olla
edessä. Mitä esimerkiksi voisi tuoda tullessaan köyhyys?
Köyhyys sinänsä
ei välttämättä ole maailmanloppu eikä edes suuri onnettomuus. Köyhiä on oltu
ennenkin ja vanhempi sukupolvi muistaa vielä hyvin, mitä se tarkoitti. Kokeiltu
siis on, ainakin yhtä sorttia.
1950-luvun
ihmiselle ei ollut katastrofi, mikäli hän ei kyennyt ostamaan autoa tai
rakentamaan kesämökkiä. Sen sijaan hän rakensi hartiapankkitalon ja osti radion
ja sittemmin television, ehkä velaksikin. Lasten kouluttaminen ja vanhusten
huoltaminen kysyivät suuria ponnistuksia ja kieltäymyksiäkin. Silti ne tehtiin
nurkumatta. Se oli jokaisen sukupolven velvollisuus vuorollaan.
Tie parempaan
elämään oli ainakin näennäisesti auki sille, joka jaksoi puurtaa. Miehen
voimalle löytyi vastusta ja kylmä korpi muutettiin työllä ja sisulla
tuottavaksi pelloksi. Meillä ei istuttu pakolaisleireissä tumput suorina, vaan
raivattiin ja rakennettiin. Siinä oli tehtävä ja mielekkyys.
Ulkomaanmatkat,
eksoottiset herkut, yhä uudet muotivaatteet ja ikuinen shoppailu olivat
keskivertokuluttajan ulottumattomissa. Alkoholi ja ravintolat olivat huikean
kalliita ja ruokataloudessakin katsottiin tarkkaan, mikä olisi edullisinta.
Toisaalta hyvän ruoan valmistaminen ei koskaan ole kiinni rahasta vaan
osaamisesta.
Vapaa-ajan
vietto oli halpaa ja alkeellista. Urheilu, ulkoilu, kalastelu, piknikit
nokipannukahveineen, kahvikutsut ja lukeminen eivät maksaneet oikeastaan
mitään, ellei niihin välttämättä halunnut rahojaan sijoittaa. Ihmissuhteet,
seksi ja muut suurimmat nautinnot eivät oikeastaan olleet edes rahalla
ostettavissa eivätkä ole sitä vieläkään.
Toki rahaa olisi
tarvittu, jos mieli päästä yhteiskunnan nokkimisjärjestyksessä ylöspäin. Tunne
kuulumisesta vähempiarvoisten joukkoon ei ollut miellyttävä, jos se sattui
tulemaan kohdalle. Mutta muutos oli luvassa tai tarjolla myös säätykierron
muodossa. Toki tuolle vuosikymmenelle oli ominaista eteenpäin menon henki
huolimatta siitä, että talousongelmat olivat välillä todella vakavia.
Keskimäärin ihmisillä oli syytä luottaa siihen, että asiat olisivat huomenna
taas paremmin. Seuraavalla vuosikymmenellä sitten saatiin huomata, että olot
paranivatkin paljon enemmän kuin kukaan olisi osannut kuvitella.
Köyhiä oltiin,
mutta sittenkin vain mammonan suhteen. Vai oliko kuitenkin myös henkinen taso
nykyistä matalampi, vaatimustaso olematon ja ymmärrys maailmasta heiveröinen?
Tosiasiassa varmaan myös henkisesti pahoinvoivia pudokkaita oli. Siitä vain ei
puhuttu ja tuskin edes välitettiin.
Roomalaisen
sananlaskun mukaan dives est cui satis
est quod habet. Rikkaus siis tarkoittaa vaatimusten ja omistettujen tai
käytettävissä olevien resurssien suhdetta. Suotta ei sanassa sanota, että köyhä
nukkuu yönsä hyvin, mutta rikkaalle ei hänen omaisuutensa suo yön lepoa eikä
päivän rauhaa. Jos onni on osamäärä, jossa jaettava on ihmisen käytettävissä
olevat hyvyydet ja jakaja hänen vaatimuksensa, on sitä helpompi kasvattaa
jakajaa pienentämällä kuin jaettavaa suurentamalla. Jälkimmäinen kun sitä
paitsi pyrkii aina kasvamaan suhteessa edelliseen. Jos vaatimuksesi ovat nolla,
olet äärettömän onnellinen, noin teoriassa.
Mutta
epäilemättä ajan psykologia oli toinen kuin nykyään. En ole asiaa tarkistanut,
mutta muistelen, että jopa älykkyysosamäärät olivat tuolloin nykyistä
pienempiä. Eihän elämässä monikaan tarvinnut abstraktia ajattelua eikä ollut
siihen koulussa harjaantunut. Kun katsoo ajan filmejä ja muita kulttuurin
tuotteita, huomaa heti, miten vähäistä sofistikaatiota ne ilmentävät.
Kielitaitokin oli keskimäärin olematon ja ne, jotka briljeerasivat vieraskielisillä
sitaateilla, tekivät lähes aina karkeita virheitä.
Olimme siis
keskimäärin köyhiä, tyhmiä ja sivistymättömiä. Asian siedettävyyttä paransivat
osaltaan juuri nuo kaksi jälkimmäistä seikkaa. Hulvaton kotimaan olojen ylistys
sai pontta siitä, ettei muusta mitään tiedetty. Kukapa olisi tuolloin
valittanut Suomen ilmastosta? Mitä typerämpää hän olisikaan ajan mittapuiden
mukaan voinut tehdä?
Meillä oli kyllä
ylivertainen vertailukohta ja se oli Ruotsi, mutta siellä vieraileminen tuli
tavaksi vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Asiaintilaa saattoi tietenkin
selitellä ja kehitellä sen johdosta jopa jonkinlaista moraalista paremmuutta
puuttuvan materian vastikkeeksi, mutta olihan naapuri todella sentään maailman
ykkönen miltei joka alalla.
No, suhteellinen
deprivaatio on tunnetusti vaikea paikka kestää. Se edellyttää siis paremmin
pärjäävää tai muuten ylivertaista vertailukohdetta ja sellainen voi varmaankin
olla myös oma menneisyys.
Nyt kuulee
ennustettavan, että tulevat sukupolvet täällä lännessä ja pohjoisessa todella
elävät huonommin kuin heidän vanhempansa. Tuskin kuitenkaan on vielä ajateltu,
että he todella romahtaisivat joskus sille tasolle, joka vallitsi 1950-luvulla,
joka nyt alkaakin olla isovanhempien aikaa.
Mikäli tämä lama
ei olekaan tyyppiä W tai edes WV, vaan muistuttaa pikemmin alas johtavia
portaita, tulee lattia ilmeisesti vastaan viimeistään siinä vaiheessa, kun
pohjoisen ja etelän tasoerot nivelloituvat. Kun palkkataso pohjoisessa on sama
kuin etelässä, ei ole erityistä syytä siirtää työtä pohjoisesta etelään.
Kysymys kyllä kuuluukin, onko sitä enää syytä siirtää etelästä pohjoiseen ja
miksi.
Jos suorittava
työ päästetään täältä karkaamaan, voi valmius vastata tulevaisuuden haasteisiin
heiketä rajusti. Intellektuaalisella alalla meillä ei ole mitään syytä
kuvitella, että etulyöntiasemamme Itä-Aasian huippulahjakkaisiin kansoihin
nähden olisi realistisella pohjalla. Sen sijaan, että etsisimme menestyksen
avaimia yksinomaan kansainvälisestä vaihdantataloudesta, on meidän syytä taas
kerran kurkistaa omien resurssiemme ja erityisedellytystemme suuntaan.
Silloin näemme
ainakin metsät ja puhtaat vedet ja jopa pellot, osaksi metsitettyinä, mutta
tuossa tuokiossa valmiina palvelukseen. Loppumaton biomassan tuotanto turvaa
lämmityksen ja liikenteen muutaman miljoonan ihmisen kansalle ikuisiksi
ajoiksi. Pystymme myös tuottamaan ruokamme ja vaikkapa sitä viemään. Niillä
pärjäsimme itsenäisyyden alkuvuosina ja jopa sota-aikana. Niillä voimme pärjätä
aina.
On mahdollista
ja jopa luultavaa, että ihmistyö on yhä suuremmassa määrin väistyvä tuotannontekijä.
Suuri osa kansasta on jo muuttunut liikaväestöksi, jonka syrjäytyminen uhkaa
onnettomuudella myös heidän ympäristöään. Sen sijaan, että maahan haalittaisiin
lisää työvoimaa, olisi entisetkin työttömät saatettava ihmisarvoiseen asemaan
vaatimalla heiltä saamilleen rahoille korvausta. Systeemin pitäisi myös
mahdollistaa kannustaminen ja korkeampi palkka paremmasta suorituksesta olipa
sitten kyseessä vaikka talouden kannalta merkityksetön työ. Ihmisille on
turvattava toivo ja ihmisarvo ja ne eivät ole edes rahalla mitattavissa.
Tällaisten,
vaikkapa ”tappiollisten” töiden järjestäminen saattaa kansamme onnen kannalta
olla paljon tärkeämpää kuin suuren työntekijäreservin ja sen kylkiäisenä
syntyvien slummien synnyttäminen työnantajien iloksi.
Tärkeää voisi
olla myös kansansivistyksen turvaaminen ja sen tason ylläpitäminen
taloudellisesta merkityksestä riippumatta. Kansakoulujen ja kirjastojen luoma
perussivistys näyttää nyt jo rapautuvan. Lukeminen ja laskeminen osataan, mutta
hyvän kirjallisuuden ja filmien sijasta kulutetaan täyttä roskaa, ja sen
tuottamiseen panostaa jopa veronmaksajien rahoilla toimiva televisio. Mikäli
tosi-TV:lle, kokkisodille ja urheilulle pantaisiin jyrkkä huvivero, voitaisiin
sen tuotolla rahoittaa kunnollisten kulttuuri- ja ajankohtaisohjelmien
tuotantoa.
Tähän liittyy
tietenkin myös alkoholihaittojen minimointi. Palkkatasoon verraten uskomattoman
halvat alkoholin hinnat, joihin vielä liittyy tosiasiallinen salakuljetuksen
rajaton salliminen, ovat osaltaan tuhoamassa sitä inhimillisen kehityksen
ihannetta, jonka takia koko talous ja sen pönkittämä yhteiskunta ovat olemassa.
Mikäli alkoholin
vuotuinen kulutus per capita saataisiin jälleen laskettua sille noin kahden
litran tasolle, jolla se oli ennen hullujen vuosien reformeja, olisi kansamme
monin verroin terveempää niin aineellisesti kuin henkisesti. Tiedän
kokemuksesta, että elämä ilman alkoholia on tylsää, mutta sen tosiasiallinen
tyrkyttäminen ihmisille, joille ei ihmisarvoisen elämän perusteita ole turvattu,
on inhimillisen ja sosiaalisen tragedian luomista.
Köyhä Suomi ei
välttämättä ole slummien ja rikollisen elämäntavan Suomi. Sellaista ei ollut
1950-luvulla, mutta sellainenkin kehitys on mahdollinen ja juuri se on
potentiaalisesti suurin uhkamme eikä suinkaan BKT:n putoaminen, saati
huippujohtajien palkkauksen jääminen kansainvälisestä tasosta jälkeen.
Voi toki olla,
että kansallinen itsemurhamme on jo tosiasiallisesti päätetty asia. Rappeutunut
kulttuuri ei kykene uusintamaan itseään ja korvautuu jollakin muulla, näin on
ollut ennenkin. Köyhyys sinänsä ei kuitenkaan välttämättä ole suuri
inhimillinen tragedia. Joskus maailmassa oli välineitä sen sietämiseen. Mikäli
nyt tulee uudenlainen köyhyys 2., jota joudutaan kestämään rikkaan yhteiskunnan
tarpeisiin suunnitelluilla instituutioilla, tilanne voi olla aivan toinen.
Nyt, kun aikaa
vielä kenties on, kannattaisi vakavasti pohtia millaisia kurjistumisen skenaarioita
Suomella voi olla edessään ja estää niistä ainakin pahimpien toteutuminen.
Pään pistäminen pensaaseen ja mielipuolisten
väestönvaihtosuunnitelmien tekeminen nykyisen, tosiasiassa ehkä jo menetetyn
ikuisen kasvun turvaamiseksi todistavat vain tekijöidensä avuttomuudesta
elleivät sitten moraalisesta nihilismistä.
Erot habituksessa itäisten ja läntisten kansanihmisten välillä ovat Suomessa näkyvämmät kuin kenties missään muussa EU-maassa. Siinä missä toiset tarjoavat soppaa markettien nurkilla, rkp tarjoaa täytekakkua ja shampanjaa Senaatintorilla.
VastaaPoistaSosialismi / fascismi on tuhonnut Suomen siinä mielessä, että se on tuhonnut mahdollisuudet onnellisuuden tavoitteluun omien tavoitteiden, saavutusten ja menestyksen kautta ja siten tuhonnut mahdollisuuden ihmisarvoiseen elämään yksittäläiseltä kansalaiselta, joka kuitenkin on kaikkein tärkein asia, mitä planeetaltamme löytyy.
VastaaPoistaTänäänkin Usarista luin kai alunperin Hesarin jutun, jossa ennen työttömäksi jäämistään 3600e / kk bruttona tienannut, vastavalmistunut kauppatieteiden maisteri, yksinhuoltajaäiti saa nyt työttömänä 200 e vähemmän käteen kuin ennen. Ei kaivanne enempiä kommentteja.
Suomen ainoa mahdollisuus säilyä joutumatta epäonnistuneeksi valtioksi (failed state) on pikainen ja ehdoton fascismista luopuminen ja ihmisarvoisen elämän mahdollistaminen kansalaisille. Nähdäkseni tämä edellyttää myös nykyisenkaltaisesta EU:sta eroamista välittömästi.
Tulkintani yhteisömme ongelmista on päinvastainen se menestyksen aikakausi ,jonka tapahtui Kekosen valtakauden aikana oli kieltämättä jonkinmoisen fasismin eräänlainen sovellus.Mikäli haluamme kansamme kehittyvän ja vaurastuvan emme voi sallia väestön rappeutumista jouduttavia ilmiöitä . Mussoliinin työllisyys politiikkasta voisimme otaa mallia syndikalistinen ammattiyhdistys osasto esimerkiksi pystyi vaikuttamaan yrityksen henkilöstö politiikaan. Työtön oli yrittäjän pakko otaa palvelukseen , jos syndikaatti sitä ehdotti.Edellämainittu presidentti käytti usein termiä loiskiehunta, jolla tarkoitetaan jonkin ilmiön itseään sisäänpäin sulkevaa autonomista kierrettä, talouselämässämme tällaista omaan napaan katselua on havaittavissa kaikkialla. Esimerkiksi alkavien yritysten kasvettua ulosmyyntikuntoon perustaja irtautuu luomuksestaan ja häipyy mielelään veroparatiisieihin fiskaalisesti, mutta jää reaalimaailmassa aiheuttamaan kustannuksia yhteiskunnalle, tällaisiakin luihuja on kasvavasti liberalismin moraalisesti rappeuttamassa yhteiskunnassa. Pauli Räsänen
PoistaHallitus aivan oikein pyrkii nuorisotakuulla saamaan myös sen kohderyhmän velvollisuuksien piiriin. Kalevi Sorsa yritti viimeisinä elinvuosinaan viritää keskustelua yleismaailmallisista kansallisvelvollisuuksien julistuksesta, paradoksaalista kyllä se oli Ranskan vallankumouksen silloisen oikeiston vaatimus yleisen ihmisoikeuksien julistuksen rinnalle, nyt olisi korkea aika jatkaa Sorsan työtä ,muuten meidät piruperii ja yhteiskuntamme hajoaa. PR
VastaaPoistaSenaatintorin soppajonossa on hyvä muistaa, että "quidquid latine dictum sit, altum videtur", eli mikä tahansa latinaksi sanottu vaikuttaa syvälliseltä.
VastaaPoistaTässä voi olla rikkautemme. Köyhiä, mutta (tyhmän)ylpeitä. Minusta koulun pitäisi juuri nyt panostaa erityisesti latinaan. Vasta sitä osaamalla olemme eurooppalaisia.
VastaaPoistaTaas Vihavaiselta lähes napakymppi. Olen ollut kirjoittajan vankkumaton ihalija siitä saakka, kun viime vuosikymmenen lopulla luin teoksen ''Länsimaiden tuho''. Teos on sen jälkeen toiminut allekirjoittaneelle ikään kuin nykymenoa peilaavana raamattuna. Siitä on jatkuvasti voinut ammentaa syy- ja seuraussuhteita nykyiseen rappioomme.
VastaaPoistaBlogisti mainitsi kirjoituksessaan, että kansakuntamme älyllinen taso olisi saattanut olla 50-luvulla jotenkin nykyistä alempi. Sen lisäksi, että asian tila on kenen tahansa empiirisesti todettavissa täysin päin vastaiseksi, on mm. älykkyystutkija Yrjö Ahmavaara kirjassaan ''Hyvinvointivaltion tabut: Nykykulttuurimme kritiikki'' todennut, että tutkimuksiin perustuen ihmisten älykkyysosamäärä kasvoi tasaisesti 1800-luvun lopulta 1980 luvun alkuun. Sen jälkeen se on yhtä tasaisesti laskenut. Kuusivuotiaat lapset tekivät 1800 luvun lopulla sellaisia matemaattisia ja kielellisiä harjoituksia, joihin nykyään yltävät vasta yksitoistavuotiaat piltit.
Paluu tuohon 80-luvun alun maailmaan sopisi ainakin allekirjoittanelle mainiosti. Elämä oli kaikilla taloudellisesti suhteellisen vankalla pohjalla, eikä nälkää enää nähty. Kaiken tarpeellisen sai kohtuullisessa ajassa hankittua, kun hieman malttoi siirtää tarpeen tyydytystään. Tuolloin suomalaiset vielä luottivat tosiinsa, eikä nykyajalle niin tyypillisestä henkisestä ja fyysisestä rappiosta näkynyt vasta kuin orastavia merkkejä. Nykyajasta mukaani 80-luvulle ottaisin ainoastaan tämän internetin. Jos sitäkään..
Elämme mielenkiintoisia aikoja ja olemme varmasti jonkun suuren murroksen kynnyksellä. Sen ylitystä auttavat suuresti tällaiset syväluotaavat kirjoitukset. Kiitos niistä.
jr
Murros minkä reunella olemme on festfalenin rauhasta alkaneen kansallisvaltoiden aikakauden päättyminen ja korvautuminen globaalien yritysten teknosysteemin pyörittämiseen tarvittavan viidenneksen työvoimasta tarvittavan parhaimmiston maailma. Suuri rahvas elää lokaaleissa ympyroissä jotka hiljaleen muotoutuvat.
PoistaPaljon kiitoksia! Mitä 1980-lukuun tulee, muistan kirjoittaneeni Suomen historian pikkujättiläiseen loppuluvun, jossa hahmottelin tulevaisuudenkin perspektiivejä.
VastaaPoistaYhtä ja toista meni pieleen, mutta melko hyvin on kestänyt se näkemys, että tuolloinen nykyaika (kirjoitushetki 1986) oli kulta-aikaa, jonka veroista ei aiemmin ollut eikä ehkä enää tulisi.
Jokainen heikkipertti voi tänään tavoitella itselleen lisää viehätysvoimaa, charmia. Dosentin panostaessa ruotsinkielen kursseihin, tavallinen tossunkuluttaja ostaa vaikkapa uudet silmälasit merkkikehyksillä, mutta tuskin alkaa puhua latinaa.
VastaaPoistaKirjahyllyssäni ovat tuossa vieri vieressä Vihavaisen Länsimaiden tuho ja Ryssäviha. Molempia kirjoja arvostan suuresti. Ko. kirjojen rehellinen ja selkeä analyyttisyys pohjanaan realismi vailla poliittisen korrektiuden tympeää ja imelää kahletta viehättää suuresti nykymenoon suuresti tympääntynyttä kansalaista.
VastaaPoistaVastarannan kiiskenä täytyy kuitenkin todeta sekä blogistille että öljymies jr:lle Saarnaajan sanoin:
"Älä kysy, minkä vuoksi ajat olivat ennen paremmat; sillä sitä kysymystä sinä et viisaudesta kysy."
Arvoisa ''Vastarannan kiiski''
PoistaIhan hyvä, että vielä löytyy vastarannan kiiskejäkin, sillä vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Ja kiitos tuosta öljymiehen tittelistä. Meikäläiseltä mainittua ainetta ei tosin löydy kuin vähän autotallissa olevan kanisterin pohjalta. Suomen valtiolla sitä vastoin on pakko olla jossakin salaisia öljylähteitä. Yhteisten rahojemme vastuuton levittely ympäri maailmaa ei nimittäin ole köyhän pojan touhua. Takataskussa pitää olla tuohta - ja lujasti.
Vaikka Saarnaajan oppien mukaan menneisyyteen ei viisaan pitäisikään haikailla, on meidän vähän tyhmempien kuitenkin hyvä ottaa siitä opiksi. EVA on vuosikymmenten ajan tehnyt säännöllisesti tutkimuksia suomalaisten arvoista ja onnellisuuden tunteesta. Niiden mukaan suomalaiset ovat olleet onnellisimmillaan vuonna 1984. Koskaan sitä ennen tai sen jälkeen emme ole olleet yhtä tyytyväisiä elämäämme. Merkille pantavaa tutkimuksissa oli myös se, että jopa nuoret ikäluokat ajattelivat asioiden olleen tuolloin paremmalla tolalla.
Vaikka eri aikakausien objektiivinen vertailu keskenään on vaikeaa, voisi tuo onnellisuuden tunne olla yksi parhaista mittareista. Siihenhän kulminoituvat kaikki elämän tärkeät asiat. En ainakaan itse keski tähän hätään mitään parempaa. Vaikkemme pystykään siirtymään takaisin vuoteen 1984, voisimme käydä poimimassa sieltä ne asiat, jotka tuolloin tekivät suomalaiset onnellisiksi. Mitä ne sitten olivatkaan.
Ja blogistille vielä erityismaininta tuosta vuoden 1986 profetiasta. Eihän siinä kovin moni asia mennyt pieleen, vaan päinvastoin lähes kaikki napakymppiin. Pelkästään se, että ymmärtää itse ajassa eläessään sen hetken olevan kansakunnan parasta aikaa , osoittaa kyseessä olevan todellisen näkijän. Vihavainen on siis tähän asti osunut oikeaan ennustuksissaan. En näe mitään syytä, miksei niin olisi myös tulevaisuudessa.
Niiden öljylähteiden aukenemista odotellessa...
jr
Kiitoksia vastauksesta jr.
PoistaEhkä sitten 1980-luvulla tavallisilla suomalaisilla oli parempi tuntuma Paul Gauguinin maalaamiin kysymyksiin : Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme?
Epätietoisuus tulevasta jäytää mieltä ja tuo epävarmuuden tunteen olemiseen ja elämiseen. Ja tietenkin 1980-luvulla monikulttuurisuus ei ollut "rikastanut" maatamme kuten nykyisin olemme saaneet tuta.
Tietenkin tuolloin orwellin vuonna Suomessa elettiin taloudellista nousukautta ja lieneekös juuri noilta vuosilta lausahdus Suomi - Pohjolan Japani. Taloudellinen varmuus silloin tietenkin lisäsi onnellisuutta - kait.
Hienoa on täällä blogistanissa törmää samoin ajatteleviin ihmisiin. Kun sitä välillä kokee olevansa ajatuksineen sivussa - hieman kuin Mersault.
Syksyn jatkoa ja palaamme asiaan Vihavaisen laatikossa :)
Miten Suomen köyhtyminen muuttaisi sukupuolirooleja?
VastaaPoistaHämmästyttävää. Lähes kaikki mitä ehdotat on esitetty 6.10. julkaistussa Keskustan talousmaantieteellisen työryhmän raportissa. Nähtävästi samoihin aatoksiin on objektiivisia syitä.
VastaaPoista