"Projekti Venäjä". Muuan kirjasarja
Ennen duuman
vaaleja vuonna 2008 koristivat Venäjän kaupunkien keskustoja valtavat
mainoslakanat, joissa julistettiin, että ”Putinin suunnitelma on Venäjän
voitto!”. ”Kansalliseksi johtajaksi”
asettunut Putin saikin vaaleissa vakuuttavan valtakirjan kansalta, joka ei tosin
näytä olleen juuri selvillä siitä, millainen suunnitelma Putinilla oikein oli,
puhumattakaan siitä, kenet Venäjän oikein oli määrä voittaa.
Vaikka vaaleissa
epäilemättä fuskattiin, ei se asiantuntijoiden mukaan selittänyt kuin
korkeintaan parikymmentä prosenttia äänisaaliista. Venäjän kansa oli tehnyt
jotakin, jota tulevaisuudessa saatetaan nimittää sen historialliseksi
valinnaksi. Tietämättä miten ”kansallinen johtaja” valtaansa aikoo toteuttaa,
se on ilmoitti selkeästi antipatiansa niitä poliitikkoja kohtaan, jotka
liputtivat länsimaisen demokratian ja liberalismin tunnuksin. Paradoksaalista
tai ei, demokratian ja oikeusvaltion arvot kelpasivat tutkimusten mukaan kyllä
venäläisille, mutta niiden nimiin vannovat poliitikot eivät. Korruptoituneen ja
varastelevan herralauman yläpuolelle näytti nousevan vain yksi hahmo, joka
edusti oikeudenmukaisuutta ja järjestystä.
Kun Suomessakin on taas uudelleen nostettu esille nuo muutaman vuoden takaiset asiat, voinee niihin tässkin taas viitata, vaikka olen saattanut tämänkin teksti jo ainakin pääoiirteissään julkaista.
Mikä sitten on
”Putinin suunnitelma”? On väitetty ettei sellaista ole, mutta ennen vaaleja
ilmestyi kyllä parikin tuon nimistä kirjaa presidentin hallintoa lähellä olevan
”Jevropa”-kustantamon toimesta. Suppeampi esitys keskittyi esittelemään Putinin
duumalle lähivuosiksi antamaa taloussuunnitelmaa, jossa ei ole mitään kovin
raflaavaa. Laajempi esitys puolestaan etsi piileviä viisauksia ja yhtenäistä
suunnitelmaa Putinin seitsemän vuoden aikana pitämistä puheista ja vakuutti,
että kaiken takaa löytyy yhtenäinen suunnitelma, jota Venäjän tulevien
presidenttien on syytä noudattaa. Kokoelmassa oli ohjelmallisiksi ja
yleispäteviksi katsotut kohdat paksunnettu ja teos on varustettu hakemistolla.
Niinpä itse kunkin pienemmän johtajan oli helppo etsiä tarvittaessa
aatteellista tukea kansalliselta johtajalta tai muutoin puhua suulla
suuremmalla. Kokoelman ongelma on kuitenkin sama kuin Stalinin aikoinaan
julkaisemalla vastaavalla opuksella, jonka nimenä oli ”Leninismin kysymyksiä”.
Toki nuo puheet on pidetty aina tietyissä konkreettisissa tilanteissa eivätkä
ne välttämättä lainkaan vastaa presidentin kantaa joissakin toisissa
yhteyksissä. Stalinin aikana saattoi olla vaarallista kovin rohkeasti vedota
hänen omiin kirjoituksiinsa, eikä maailma tässä suhteessa liene olennaisesti
muuttunut.
Entä kenet
Venäjän olikaan määrä voittaa? Samainen Jevropa-kustantamo julkaisi teoksen
”Putinin viholliset”, jossa nimekkäimmät Putinin vastustajat kuvattiin kukin
tietyn kuolemansynnin edustajina: Berezovski edusti vihaa, Kasparov ylpeyttä,
Limonov himokkuutta, Kasjanov ahneutta, Hodorkovski kateutta, Illarionov
laiskuutta ja Gusinski mässäilyä. Lisäksi esiteltiin lauma vähäisempiä
tekijöitä eli ”pikkupiruja”. Omituisen teoksen silmiinpistävimpiä piirteitä on
sen kvasiuskonnollinen paatos. Viimemainittu ei kuitenkaan ole Venäjän
nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä poikkeuksellista, päinvastoin.
Moni varmaankin
huomasi, että Venäjän ortodoksinen kirkko kiirehti tuolloin hyväksymään Putinin
politiikan, mikä kuulostaa hiukan oudolta ottaen huomioon kirkon ikimuistoisen
pyrkimyksen pysyä poissa maallisia asioita koskevasta päätöksenteosta. Toisaalta
siinä tietenkin ilmeni samaisen kirkon vanha rooli korkeimman vallan siunaajana
ja myötäilijänä. Niin tai näin, vaalien liepeillä ilmestyi useitakin huomiota
herättäneitä kirjoja, joissa ortodoksian merkitys tulevalle Venäjälle nähdään aivan
keskeisenä. Niistä kummallisimpia oli kaksiosainen ”Projekt Rossija” –Venäjän
projekti.
Kirjan tekijät olivat
kätkeytyneet nimettömyyteen ja julistavat mahtipontisesti ”Älkää uskoko ketään!
Meillä ei ole kasvoja. Se joka sanoo, ”Olen kirjan tekijä” tai ”Olen projektin
johtaja” on huijari ja provokaattori… vihollinen on vahva ja viekas. Mutta me
kestämme, sillä meitä ei ole. Siksi että musiikki ja sanat tulevat kansalta”.
Kansiteksti vakuutti, että kirjoittajien henkilöllisyys on kuin onkin suuri
mysteeri: Kreml ei tunnista heitä eikä länsi liioin. Sama koskee tunnettuja
kolumnisteja. ”Analyytikot riitelevät, mutta joutuvat lopulta tunnustamaa,
etteivät tiedä.” Kustantamo hehkutti tilanteen merkillisyyttä kehottamalla
kirjoittajia ottamaan yhteyttä, koska tiedossa ovat mehukkaat tekijänoikeuskorvaukset
valtavina painoksina julkaistuista kahdesta teoksesta. Kolmannenkin kirjan
tiedotettiin vielä tulevan. Syystä tai toisesta presidentin hallinnon kerrottiin
suositelleen jo teoksen ”erikoispainosta”, joka ilmestyi ennen nykyistä opusta,
joka oli heti suurten kirjakauppojen myyntilistojen kärjessä.
Mitä tämä mystinen
opus sitten oikein piti sisällään? Millaista ”projektia” Venäjälle tuolloin
tarjottiin ja miten sen kuviteltiin toteutettavan?
Ensinnäkin voi
todeta kirjalle olevan ominaista tietty uskonnollinen –ehkä voisi sanoa
”kvasiuskonnollinen” paatos. Siinä viljellään runsaasti raamatunlauseita ja kaikenlaisia
vertauksia, vähemmän sen sijaan viitataan tutkimuksiin. Tyyliä ja vakuuttelun
metodeja voisi verrata Hitlerin Mein
Kampfiin, joka myös oli luonteeltaan kansanomainen ja helppotajuinen,
paradokseja ja vertauksia viljelevä. Välillä aforismit kuulostavat koomisilta
ja tuovat mieleen kaikkien grafomaanien
suojelijan, Kozma Prutkovin. Kirja ei kuitenkaan keskity pohdiskeluun, vaan
suuntautuu selvästikin käytännön toimintaohjeen etsimiseen. Siinäkin suhteessa
se muistuttaa pikemminkin Mein Kampfia
kuin saapasnahkatornistaan kurkistavan venäläisen slavofiilin päiväkirjaa.
Kirjoittajien tarkoituksena ei ole, he tähdentävät, valmistella menestystä vaaleissa,
vaan luoda uusi sivilisaatio. Tähän tarkoitukseen he etsivät ihmisiä, jotka
kykenevät ajattelemaan suuria ja työskentelemään systemaattisesti.
Mikä sitten on
Venäjän ongelma ja miten se on ratkaistavissa? Kirjassa hahmotellaan
viholliseksi kasvoton, mutta määrätietoinen ja amerikkalaista alkuperää oleva
kulutusideologia, mammonismi, joka
pyrkii tuhoamaan traditionaaliset sivilisaatiot sisältä päin, informaatiosodan
asein. Amerikkalaisperäisen epäkulttuurin olemusta ruotiessaan teos noudattelee
polkuja, jotka ovat venäläiselle kulttuurikritiikille jo tavanomaisia. Kaiken
pahan juureksi paljastuu kapitalismin henki, joka sai alkunsa
protestantismista.
Informaatiohyökkäyksen tärkein kohde ja suurin
este maailmanvalloituksen tiellä on ortodoksia ja venäläinen ihminen, joka on
yhä säilyttänyt sielunsa ideologisesta rumputulesta huolimatta. Venäläinen
sielu on pohjimmiltaan yhä turmeltumaton ja bolševikkivaltakin oli
olemukseltaan uskonnollisuutta.
Venäjä voi yhä
voittaa taistelun, johon se on joutunut. Vaihtoehtona mammonanpalvonnalle on
valtakunnan perustaminen sille vastakkaiselle uskonnolle, nimittäin
ortodoksialle. Kirjoittajat katsovat, että ortodoksialla on mahdollisuutensa ja
tilauksensa ”poliittisen uskontona” ja mammonismin vastavoimana siinä kuin
islamillakin.Tekijät hehkuttavat slavofiilisiä myyttejä ortodoksian erityisestä
humaanisuudesta ja suvaitsevaisuudesta ja vertaavat sitä kapitalismin
protestanttiseen eetokseen, joka kielsi toisuskoisten, pakanoiden ja muiden
helvettiin tuomittujen ihmisarvon ja siten oikeutti esimerkiksi
neekeriorjuuden.
Ortodoksisen
paratiisin todellisuus hahmotellaan hämärästi, mutta mammonistisen
tuhoamistaistelun tavoitellut seuraukset sitäkin selkeämmin: kyseessä on kaikkien
todellisten arvojen alistaminen loputtomasti kasvavalle kulutukselle, mistä
seuraa yleinen moraalittomuus ja lopulta myös kansojen fyysinen tuho. Uhkakuva
on sinänsä perusteltu ja osittain vakuuttavastikin esitetty. Keskeistä
teoksessa kuitenkin on sen käytännöllinen puoli: millä tavalla hyökkäys
pysäytetään ja miten Venäjä lopulta voittaa vihollisensa?
Ensisijaiseksi
tehtäväksi esitettiin uuden eliitin luominen, mikä muuten oli myös ollut
pääideologi Surkovin keskeisiä huolenaiheita. Uuden eliitin täytyy olla
kykenevä suurimittaiseen ajatteluun, toisin kuin nykyiset rikkauksia haalineet
poroporvarit, joiden unelmien huipentumana ovat
kultaiset vessanpytyt. Uudella eliitillä täytyy olla sankarin aineksia ja
valmiutta työskennellä uhrautuvasti aatteen puolesta. Kun se on koossa, se
muodostaa tulevan vallankumouksen selkärangan. Vallankumouksen tavoitteena on
ortodoksinen valtakunta (pravoslavnoje
tsarstvo), jonka johto on luonteeltaan pysyvä ja siksi kykenevä
strategiseen toimintaan. Päiväläinen,
vremenštšik ei pysty rakentamaan mitään pysymää. Pysyvyyden hankkiminen
merkitsee irtisanoutumista demokratiasta, jonka takaama johdon vaihtuvuus on
vain vihollisen keino Venäjän ja muidenkin maiden pitämiseksi voimattomina.
Koska demokratialla on informaatiosodan nykyisessä vaiheessa myönteinen lataus,
ei sen kukistamista saa vielä avoimesti propagoida. Kiila voidaan lyödä pois
vain toisella kiilalla ja samoin informaatiota on torjuttava
vastainformaatiolla. Jossakin määrin on turvauduttava myös sensuurin eri muotoihin.
Kysymyksessä ei ole taistelu kansaa vastaan vaan sen puolesta. Kansa ei missään
oloissa kykene hallitsemaan suurta valtakuntaa, kuten jo antiikin auktorit
tiesivät. Tuleva valtakunta rakentuu ortodoksian ja itsevaltiuden pohjalle,
mutta se on myös kansanomainen, kuten jo Nikolai I:n aikaisessa doktriinissa
hahmoteltiin.
Suunnitelman
toteuttamisen ensimmäisenä askeleena on estää vallan vaihtuminen. Ne, jotka
ovat kiinnostuneita aatetta kannattamaan ja pyrkimään uuden eliitin jäseniksi
voivat ottaa yhteyttä osoitteella project2008@mail.ru. Teoksesta luvattiin
kolmas osa ja sittenhän siitä tuli vielä neljäskin. Olen niistä aikoinaan
kirjoittanut ja niihin taitaa olla vielä syytä palata. Sattuneesta syystä.
Eihän sitä kapitalismia pitkään kestänyt, Venäjällä hyvä jos start up -vaiheeseen kerkesi. Briteissä kuitenkin vuosisatoja ja sadonhan se systeemi moninkertaistikin. Mallia otettiin ensin arkaillen, mutta kohta kiiihtyen Yhdysvalloissa. Rosvoparonivaihe katkaistiin sitten verimartyyrien lakkosodissa ja 30-luvun New Dealissa. Pelastettiin systeemi jatkoon fasismin lumoukselta ja sosialismin lupaukselta. Auttoi kun saatiin se Sota II. Sitten saatiin demarilakien alla työrauha. Isännät laajensivat tehtaitaan ja paransivat tavaroitaan. Talous veti ylös kaikkikin työnhaluiset ja pani hyvinvointivaltion turvaverkot vähäväkisempien alle.
VastaaPoistaVarsinkin räjähdysherkkä rahapeli pantiin ahtaalle. Rikastua sai, mutta vain heikompiensa kanssa. Asia vihdoin oikaistiin. Ranskasta porhalsi sotalaiva hakemaan kultasaamisia US Fedistä. Nixon irrotti dollarin kultakannasta ja Pompidoun lähettämä laiva palasi hiekkalastissa.
Mutta vanha järjestys (Bretton Woods,Maailmanpankki,IMF,Gatt) oli säpäleinä. Niistä koottiin uutta. Escape to Future oli chigakolaisen Leo Melamedin, derivaattainnovaattorin muistelmakirjan nimikin. Pian bangsterit ilmaantuivat. He kavalsivat sosiaaliset rahalaitokset, liikepankit ja eläkeyhtiöt itselleen ja panivat ne väliyhtiöidensä, monilajisen hedge fund kukinnon kautta tuottamaan parfyymiä heille itsellensä -ja vanhoille omistajapiireille. Näistä alkoi tulla pysyväistä ja turvattua vaurausaatelia.
Taloustiede virtaviivaistetiin omistaja-arvo-uskomus aksiooman pohjalta simppeliksi deduktioksi,jonka matemaattinen valepuku teki sen hankalammin riisuttavaksi. Tai kun cristian andersenien moraliteetit mölyttiin kuulumattomiin kauppaviihteen alle. Vihdoin astuivat johtoon kotimaidensa kannibaalit. Tuotanto vietiin kiinoihin ja tavara ostettiin takaisin velkakirjoilla. Palkkojen jatkeeksi avattiin korttiluotot ja asuntojen arvonnousu, millä pohjilla kaasutettiinkin lamaan. Urbaanina ja globaalina aikautena siitä tuli shokeeraava.
Amerikassa Tea Party jahtaa rahatoimialan sisäsiittoisia supertuhlareita. Älyköt ovat hätää kärsimässä. Syystä. Uutta sarastaa kuten noista blogin Venäjäkristillisistä ja juuri marraskuun Commentarysssä muistellaan mitä Reagan oikestaan teki ja uskoi. Häntä seuraava kiilusilmäpolvi kävi hänen ylitseen. Reagan ihaili Rooseveltia ja sanoi, ettei hän jättänyt demokraatteja vaan nämä jättivät hänet republikaaneille. Artikkelissa Reagan luetaan Lincolnin ohella Yhdysvaltain suurimmaksi. Asia polttelee jenkeissä, sillä kaikki presidenttikandidaatit vuoden 2016 vaaleissa, siis voittajapotentiaaliset republikaanit, kokevat ratsastaa Reaganilla. Commentaryn artikkeli osoittaa Reaganin osanneen luovia monessa saavuttaakseen toteutettavissa olevia, ja halanneen intoilijoita että jäähän sitten teillekin reformoitavaa.
Reaganin perususkomus oli ihmisen halu osoittautua arvokaaksi työssä ja elämässä, oli se korkeata tahi alempaa. Ja valita persoonallisesti. Häntä ei innostanut mikään yrittäjäsankaruus, vaan kotielämä ja hiljainen vastuunkanto. Hän uskoi myös että juuri Amerikassa tällainen omavalintainen elämä on mahdollinen naapurustojen jakaessa samoja uudisraivaajaonnistumisia. Ihan äsken Wall Street Journal paukutti pääkirjoituksessaan pitkät pätkät Mayflower pyhiinpurjehtijoiden lokikirjaa vuodelta 1620.
Kun Suomi näkyy yhäkin tekevän maailmanparasta jos vaikka missä, niin kannanpa korteni kekoonne. Ronald Reagan puhui totuuksia länsimaisen kulttuuritradition ymmärtäjänä ja kanssaihmistensä johtajana. Hänelle ei olisi vieras Jean Boltin ja Fiina Huttusen leikkaava oivallus keväältä 1917 "logiikalla ette hyvänvaltakuntaa perusta".
Uutta pukkaa islamista Venäjältä ja Tea Party Amerikasta. Kuinka lienee tiedeyhteisönne laita? Meikä ei ilkiä enää yleisötilaisuuksiinkaan astua -myötähäpeämään. Käsite on muuten Leea Klemolalta. Eikä vain käsite vaan kaikenkattavan elämänkarvauden maku suussa. Kohta karkaan huikeaan iloon, Maaseudun tulevaisuuteen.Jukka Sjöstedt
Eihän sitä kapitalismia pitkään kestänyt, Venäjällä hyvä jos start up -vaiheeseen kerkesi. Briteissä kuitenkin vuosisatoja ja sadonhan se systeemi moninkertaistikin. Mallia otettiin ensin arkaillen, mutta kohta kiiihtyen Yhdysvalloissa. Rosvoparonivaihe katkaistiin sitten verimartyyrien lakkosodissa ja 30-luvun New Dealissa. Pelastettiin systeemi jatkoon fasismin lumoukselta ja sosialismin lupaukselta. Auttoi kun saatiin se Sota II. Sitten saatiin demarilakien alla työrauha. Isännät laajensivat tehtaitaan ja paransivat tavaroitaan. Talous veti ylös kaikkikin työnhaluiset ja pani hyvinvointivaltion turvaverkot vähäväkisempien alle.
VastaaPoistaVarsinkin räjähdysherkkä rahapeli pantiin ahtaalle. Rikastua sai, mutta vain heikompiensa kanssa. Asia vihdoin oikaistiin. Ranskasta porhalsi sotalaiva hakemaan kultasaamisia US Fedistä. Nixon irrotti dollarin kultakannasta ja Pompidoun lähettämä laiva palasi hiekkalastissa.
Mutta vanha järjestys (Bretton Woods,Maailmanpankki,IMF,Gatt) oli säpäleinä. Niistä koottiin uutta. Escape to Future oli chigakolaisen Leo Melamedin, derivaattainnovaattorin muistelmakirjan nimikin. Pian bangsterit ilmaantuivat. He kavalsivat sosiaaliset rahalaitokset, liikepankit ja eläkeyhtiöt itselleen ja panivat ne väliyhtiöidensä, monilajisen hedge fund kukinnon kautta tuottamaan parfyymiä heille itsellensä -ja vanhoille omistajapiireille. Näistä alkoi tulla pysyväistä ja turvattua vaurausaatelia.
Taloustiede virtaviivaistetiin omistaja-arvo-uskomus aksiooman pohjalta simppeliksi deduktioksi,jonka matemaattinen valepuku teki sen hankalammin riisuttavaksi. Tai kun cristian andersenien moraliteetit mölyttiin kuulumattomiin kauppaviihteen alle. Vihdoin astuivat johtoon kotimaidensa kannibaalit. Tuotanto vietiin kiinoihin ja tavara ostettiin takaisin velkakirjoilla. Palkkojen jatkeeksi avattiin korttiluotot ja asuntojen arvonnousu, millä pohjilla kaasutettiinkin lamaan. Urbaanina ja globaalina aikautena siitä tuli shokeeraava.
jatk.
jatk.
VastaaPoistaAmerikassa Tea Party jahtaa rahatoimialan sisäsiittoisia supertuhlareita. Älyköt ovat hätää kärsimässä. Syystä. Uutta sarastaa kuten noista blogin Venäjäkristillisistä ja juuri marraskuun Commentarysssä muistellaan mitä Reagan oikestaan teki ja uskoi. Häntä seuraava kiilusilmäpolvi kävi hänen ylitseen. Reagan ihaili Rooseveltia ja sanoi, ettei hän jättänyt demokraatteja vaan nämä jättivät hänet republikaaneille. Artikkelissa Reagan luetaan Lincolnin ohella Yhdysvaltain suurimmaksi. Asia polttelee jenkeissä, sillä kaikki presidenttikandidaatit vuoden 2016 vaaleissa, siis voittajapotentiaaliset republikaanit, kokevat ratsastaa Reaganilla. Commentaryn artikkeli osoittaa Reaganin osanneen luovia monessa saavuttaakseen toteutettavissa olevia, ja halanneen intoilijoita että jäähän sitten teillekin reformoitavaa.
Reaganin perususkomus oli ihmisen halu osoittautua arvokaaksi työssä ja elämässä, oli se korkeata tahi alempaa. Ja valita persoonallisesti. Häntä ei innostanut mikään yrittäjäsankaruus, vaan kotielämä ja hiljainen vastuunkanto. Hän uskoi myös että juuri Amerikassa tällainen omavalintainen elämä on mahdollinen naapurustojen jakaessa samoja uudisraivaajaonnistumisia. Ihan äsken Wall Street Journal paukutti pääkirjoituksessaan pitkät pätkät Mayflower pyhiinpurjehtijoiden lokikirjaa vuodelta 1620.
Kun Suomi näkyy yhäkin tekevän maailmanparasta jos vaikka missä, niin kannanpa korteni kekoonne. Ronald Reagan puhui totuuksia länsimaisen kulttuuritradition ymmärtäjänä ja kanssaihmistensä johtajana. Hänelle ei olisi vieras Jean Boldtin ja Fiina Huttusen leikkaava oivallus keväältä 1917 "logiikalla ette hyvänvaltakuntaa perusta".
Uutta pukkaa islamista Venäjältä ja Tea Party Amerikasta. Kuinka lienee tiedeyhteisönne laita? Meikä ei ilkiä enää yleisötilaisuuksiinkaan astua -myötähäpeämään. Käsite on muuten Leea Klemolalta. Eikä vain käsite vaan kaikenkattavan elämänkarvauden maku suussa. Kohta karkaan huikeaan iloon, Maaseudun tulevaisuuteen.Jukka Sjöstedt
Lisää aiheesta:
VastaaPoistahttp://www.suomensotilas.fi/fi/artikkelit/putinin-ven%C3%A4j%C3%A4n-uusi-doktriini
Jep, itse ostin nuo kirjat aina tuoreeltaan ja kirjoitin niistä. Olen hämmästellyt sitä, ettei kukaan ottanut niitä vakavasti.
VastaaPoistaNäköjään ainakin Suomenlahden eteläpuolella ne on otettu vakavasti. Suomenniemellä taas moisia huolia on vähätelty "post-sovjettisena traumana", josta me emme ainakaan kärsi. Maassamme on edelleen vallalla ylimielinen harhakuva, että täällä oltaisiin jotenkin aivan erityisiä Venäjä-asiantuntijoita.
PoistaJos Venäjä on nyt lopullisesti tämän polun valinnut, niin mitäpä voitaisiin lännessä tehdä? Kuten tuossa artikkelissa todetaan:
Poista"Joka tapauksessa tämän valtion tuhatvuotinen historia vahvistaa sen, että kaikilla vahvistumisensa aikakausilla on Venäjä riippumatta siitä, minkälaista nimitystä siitä kulloinkin on käytetty, ollut aggressiivinen ja laajentanut voimaa käyttäen aluettaan naapureiden kustannuksella. "
Kylmä sota ei koskaan loppunut Venäjällä, vaan sopivaa revassihetkeä odotettiin neljännesvuosiata.
Globalisaatio läntisenä uskontona on saamassa luontaisen vastavoimansa, materialismin kritiikki olisi meilläkin paikoilaan talouselämässä huoraaminen eli itsensä markkinointi on nostettu hyveeksi
VastaaPoistaUutta valtioideologiaa pukkaa:
VastaaPoistahttp://www.themoscowtimes.com/news/article/lawmakers-propose-removing-ban-on-official-state-ideology-in-russia/512578.html
Minun on erittäin vaikea kuvitella kuinka demografisen valtavan ongelman eteen jo joutunut Venäjä kykenisi enää koskaan nousemaan globaaliksi ykkösvaltioksi. Siihen se suorastaan tarvitsisi sellaisen universaalin todella suositun ideologian jota se keppihevosena käyttäen ottaisi ainakin ideologisen johtajuuden. Ei sellaista ideologiaa ole. Taitaa olla tuolle globaalille markkinahegemonialle ainoa vaihtoehto tuo islamilainen fasismi.
VastaaPoistaLukeekos näissä kirjoissa mitään Suomesta? Vaikkapa erään ulkopolitiikkaa ja entisiä neuvostomaita käsittelevän osion yhteydessä? Mukana on ymmärtääkseni osio, jossa neuvostotasavallat on jaettu niiden Venäjään suhtautumiseen mukaan. Kyseessä saattoi olla kolmas tai neljäs kirja.
VastaaPoistaEi kyllä satu silmään. Jos siitä jotakin on, niin aika lyhyesti.
VastaaPoista