Hyve ja hyveellisyys
Muuan britti,
jonka nimeä en muista, kysyi retorisesti, missä miehen hyve on. Hän luuli kyllä
tietävänsä naisen hyveen sijainnin, joka oli puoli tuumaa peräaukosta.
Tässä huumorin
kukkasessa heijastuu räikeästi sekä anglosaksisen kulttuurin vaikutus että
länsimaisen kulttuurin rappio yleisemminkin. Hyve, joka englannin kielessä on
deformoitunut muotoon virtue, on
alkuperäisessä latinalaisessa asussaan virtus,
suorastaan miehisyyden attribuutti. Mies, vir,
oli ylpeän nimensä arvoinen, sikäli kuin hänellä oli siihen oikeuttavat
ominaisuudet virtus.
Kyse ei siis
suinkaan ollut sellaisesta asiasta, jota Samuel Richardson kuvasi romaanissaan Pamela eli palkittu hyve (Pamela, or Virtue Rewarded (1740).
Epäilemättä romaanin päähenkilö myös oli tavallaan hyveellinen torjuessaan
himokkaat lähentelyt ilman avioliittotarkoitusta, mutta tämänlaatuinen hyve,
jossa luulee myös huomaavansa laskelmointia, oli kovin kaukana siitä, miten virtus on laajemmin käsitetty. Hyve tai
hyveellisyys siveyden merkityksessä
on ollut vain yksi sen muodoista ja tavallaan siirtomerkitys. On historian
ironiaa, että sille anglosaksisen puritanismin ja viktoriaanisuuden
ilmapiirissä kehittyi se merkitys, joka sillä anglosaksisessa maailmassa yhä on
ja jonka amerikkalaisuuden apinoijat kaikkialla nyt haluavat sille antaa.
Itse asiassa hyveen rappeutuminen tarkoittamaan
naisen siveyttä, johon assosioidaan lähinnä vanhapiikamaisuutta, kuvaa kyllä
luultavasti hyvin sitä suurta prosessia, joka länsimaisessa kulttuurissa on
tapahtunut viimeisten noin parin vuosisadan aikana. Sitä on osuvasti kuvannut
amerikkalainen Gertrude Himmelfarb kirjassaan The De-Moralization of Society (1995).
Jokainen, joka
on tutustunut antiikin teksteihin, on pian vakuuttunut siitä, miten keskeinen
ihmisyyden mitta hyve kerran oli. Vaikka se alun perin tarkoitti miehuutta, oli
tietenkin olemassa myös naiselle tyypillisiä hyveen muotoja ja toteutumisen
mahdollisuuksia, josta antiikin auktorit antoivat viljalti esimerkkejä. Ei
naista suinkaan pidetty luontokappaleena, jolta olisi puuttunut kyky hyveeseen,
toisin kuin feministit tekevät.
Vilius argentum est auro, virtutibus aurum,
runoili Horatius Flaccus,joka kuului roomalaisten eniten kunnioittamiin.
Sattumoisin hänen kynästään on kotoisin myös sanapari carpe diem, jossa nykyään näkyy kiteytyvän aikamme etummaisten
kansalaisten antiikista omaksuma viisaus.
Horatius siis
vakuutti, että kuten kulta on hopeaa arvokkaampi, ovat hyveet kultaakin
arvokkaammat. Amerikassa on jo kauan kuulostanut aivan normaalilta sanoa, että
joku henkilö on vaikkapa miljoonan dollarin arvoinen, worth a million dollars. Sekä klassisen antiikin että kristinuskon
näkökulmasta koko ajatus on rienaava. Eläimen arvoa voidaan mitata rahassa ja
samoin sellaisen ihmisen, joka on ostettavissa. Hyveen merkitys on siinä, että
se asettaa ihmisen eläimen yläpuolelle. Luulen, että tänä päivänä jo tällainen
ajatus saattaa aivan aidosti hämmästyttää monia, mutta antiikin aikana sitä
pidettiin aksiomaattisena. Aristotelisen näkemyksen mukaan ihminen ylipäätään oli
ihminen juuri niin suuressa määrin kuin hänen ainutlaatuiset mahdollisuutensa
ihmisenä toteutuivat, siis hyve.
Sille, joka
tivaa vastausta kysymykseen, miksi ihmisen pitäisi olla ihminen eikä eläin
(joka hän myös on), ei ole helppo antaa vakuuttavaa vastausta. Sen
vakuuttavuuden tulisi löytyä hänen omasta psyykestään. Jos joku haluaa
postmodernisti olettaa, että ihmisessä on kyse konstruktiosta, hän voi toki
väittää, että sellainen ihminen on paras, jolla on mahdollisimman paljon voimakkaita
haluja ja mahdollisuus tyydyttää niitä.
Kuten tunnettua,
Sokrates vastasi tällaista viisautta tarjoavalle sofistille, että silloinhan
paras eli onnellisin on koira, jota vaivaa syyhytauti eli kapi ja joka saa
vapaasti raapia itseään. Tämän argumentin paras terä on saattanut vuosituhansien
saatossa tylsyä, koska koirien arvostus on nyt hyvin lähellä ihmistä ja jopa
sen ohittanut, Varmaan ansaitusti.
Antiikin
klassiset neljä hyvettä olivat viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja
kohtuullisuus. Niiden saavuttaminen oli luontevasti elämän tarkoitus ja
oikeutti kaikkien arvostukseen. Kuten Plutarkhos monien henkilöidensä kohdalla
kuvaa, ei kaikkien hyveiden täysimääräinen saavuttaminen useinkaan ollut
mahdollista edes sankareille, jotka kuitenkin saattoivat ansaita suurta mainetta
ja ihailua.
Kristilliset
hyveet usko, toivo ja rakkaus ovat luonteeltaan selvästi erilaisia kuin klassiset
hyveet, joiden saavuttamisessa harjoituksella ja kasvatuksella oli merkittävä roolinsa.
Kristillisiin hyveisiin kätkeytyy myös yliannostuksen vaara. Toki myös
esimerkiksi rohkeus voi liiallisena esiintyessään muuttua vastakohdakseen,
vastuuttomuudeksi ja uhkarohkeudeksi, mutta fanaattinen usko, perusteeton toivo
ja intohimoinen rakkaus voivat olla myös intellektuaalista ja jopa moraalista
myrkkyä.
Tällöin on
kuitenkin muistettava, että myös kristilliset hyveet on käsitettävä oikein,
jotta niille ei tehtäisi vääryyttä. Usko, myös silloin kun se on mieletöntä ja toivo
silloinkin kun se on epärealistista voivat olla avaimia inhimillisyyteen
silloin kun epätoivo ja masennus, ihmisyyden vihollisista kavalin, ovat
uhkaamassa. Kristillinen rakkaus eli agape
puolestaan ei tarkoita intohimoa, joka on järjen sumentamisen tärkeimpiä
välineitä nykykulttuurissa, kuten se oli myös antiikissa. Sen liioitteleminen
on harvinaista, jos kohta mahdollista.
Irtisanoutuminen
hyveestä merkitsee eräänlaista arvojen demokratisoitumista. Jokainen lurjus on
silloin yhtä hyvä kuin kuka tahansa rehellinen, oikeamielinen ja viisas
ihminen. Michel Foucault, hämmästyttävän primitiivisine ihmiskäsityksineen, on
nykykulttuurissa ehkä tärkein halun, désir,
yksinvallan apostoli.
Hänen menestykselleen
ei ole vaikea löytää selityksiä. Aikakautemme on kulutuksen, konsumerismin, taikaseinän ja tasa-arvon
kyllästämä. Ponnistelu ja kieltäymykset hyväksytään, mikäli niiden
tarkoituksena on ihmisen markkina-arvon lisääminen, viime kädessä nautinnon
maksimointi. Hyve sinänsä, omana palkkionaan ja inhimillisen elämän ainoana
arvokkaana päämääränä on aivan ilmeisesti nykyihmiselle käsittämätön.
Mikäli luulemme,
että meidän kulttuurimme edustaa ihmiskunnan kaikkien korkeinta
aikaansaannosta, saatamme olla oikeassa, mikäli mittaamme asiaa dollareilla ja
mielihyväyksiköillä, jollaisia varmaan pian kehitetään. Samalla meidän
kuitenkin kannattaa säilyttää tietoisuus siitä, että kuten koiria monessa
kulttuureissa halveksitaan, niin myös meitä voidaan perustellusti halveksia
aivan samasta syystä, hyveiden puutteen tai ainakin niiden yksipuolisuuden
tähden.
terveisiä espoolaisen kahvilan pöydästä, tervejärkinen mielipiteenne HS:ssa kaiken Puitin -Hitler vyörytyksen keskellä paranisi ilman kumarrusta sisään astuessanne.
VastaaPoistaSodan lietsonnan keskellä Aatos Erkkoa muistan lämmöllä hänen vastattuaan henkilökohtaisella kirjeellä apuraha-anomukseeni päinvastoin kuin kulttuuriministeri joka järjesti apumieheksi kansallisteatterille. Nyttemmin on luettu hänen aikoneen noihin aikoihin myydä konserninsa.
VastaaPoistaJa hänen nimensä joka suunnitteli yhteistä tulevaisuuttamme Roomassa, ei ollut Svetlana Petroskoista, vaan Larisa Moskovasta.
VastaaPoistaJo ennen venäläistymiskauttaan Ville Haapasalo oli sanonut "tahdon" suomenruotsalaiselle teatterialan ihmiselle.
VastaaPoistaMielenkiintoista pohdintaa nykyisten "hyveiden" ja antiikin aikaisten hyveiden suhteesta. Itsekin olen sitä mieltä, että nykyisessä varallisuuden tuottamiseen keskittyvässä ja rahan pyörittämässä yhteiskunnassa on usein tilanteita, joissa inhimillisyyden piirteiden puuttuminen ollaan valmiita hiljaisesti hyväksymään kunhan voittoa saadaan aikaiseksi. Vaikkeivät kaikki osa-alueet antiikin yhteisöissä toimineet sen paremmin kun nykyisessä maailmassammekaan, niin monet menneistä hyveistä, esimerkiksi oikeamielisyys, tekisivät hyvää nykyihmisten arvomaailmalle. Tuntuu että kaikesta osakseen saamasta huomiosta huolimatta on inhimillinen lähestymistapa asioihin jäänyt markkinatalouden jalkoihin.
VastaaPoistaNykyaika tyydyttää haluja, joista ennen ei edes uneksittu. Hienoa, ilman muuta. Mutta hyveitä ei tyydytetä, vaan omataan ja kehitetään. Ja ne ovat arvo sinänsä, oma palkintonsa.
PoistaOlen kyllä viime vuosien aikana päätynyt pohdinnoissani siihen että evoluution täytyy suosia juuri lisääntymishaluisia ihmisiä jotka muuten lähes yksinomaan ovat syvästi uskonnollisia. Ja tuo syvä uskonnollisuus, ei ole mikään tv-pastorien sananhelinä vaan kertakaikkisen vakuuttava asenne ihmisillä joiden mukaan mikään muu, ei mammona, ei järkikään (joka ei opin mukaan ole suinkaan uskon vastakohta) mene sen edelle.
VastaaPoistaMichael Blumen ja Eric Kaufmanin näkemys jonka mukaan evoluutio suosii syvästi uskonnollisia ihmisiä on realismia esim. Israelin länsirannalla jossa nimenomaan ortodoksijuutalaiset (todennäköisesti ainoa uskonnollinen populaatio joka pärjää hedelmällisyyslukemissa vanhoillislestadiolaisille) on kääntänyt demografisen taistelun juutalaisten eduksi tuolla tulenaralla alueella.
Blumen ja Kaufmannin mukaan maailmassa on aina ollut populaatioita joilla on ollut jopa yli kymmenkertainen hedelmällisyyslukema ateisteihin ja ultrahedonisteihin verrattuna. Siksi he ovat päätyneet arvioon siitä että evoluutio suosii syvästi uskonnollista ihmistä ja hylkii ateisteja. Heidän teesinsä lähtökohtana on tietysti se että lisääntyminen on ilman muuta ihmisen lajiominaisuuden prinsiippi numero 1. Muut ovat täysin alisteisia evoluution kannalta tälle ominaisuudelle.
Hyvin kiinnostava ja uskottava näkökulma. Kuten myös se, että tulevaisuuden ihmiskunta jakaantuu ali- ja yli-ihmisiin perinnöllisistä syistä, noin tuhannen vuoden kuluttua. Noin teknisin termein ilmaistuna.
PoistaPieni lapsiluku on tähän mennessä useimmiten johtanut sosiaaliseen nousuun. Köyhiltäkin vanhemmilta jää suurempi siivu perintöä lapsille, ja tämä pääoman kasautuminen antaa heille liikkumavaraa. Samoin kuin pieni perhe on halvempi ja joustavampi elättää. Suurperhe vaatii valtavasti työtä ja rahasta on yleensä aina pula. Taloudellinen liikkumavara antaa mahdollisuudet itsensä kehittämiseen, kouluttautumiseen ja yleensäkin siihen, että voidaan ottaa rennommin, sietää vastoinkäymisiä eikä tarvitse aina tarttua nälän- tahi muun hengenhädässä ensimmäiseen pelastavaan mahdollisuuteen.
PoistaKahdesta muuten aivan samanlaisesta ryhmästä vähälapsisesta muodostuu väistämättä sukupolvien saatossa eliitti ja paljon lapsia tehtailevasta alaluokka.
Suomessa ei ole vuosisataista kaupunkiköyhälistöä, koska ahtaissa oloissa ei ollut varaa suureen lapsilaumaan (jos sellaisen hankki, seuraukset olivat katastrofaaliset ks. aikakauden tunteellinen kirjallisuus) ja hyvin olosuhteisiin ja maaseutuun nähden köyhän perheen pojasta saatiin yllättävän usein akateeminen tai ainakin siisti sisätyöläinen. Naimattomien sukulaisten, erityisesti vanhapiikatätien tuella oli tässä nykyiyhmiselle käsittämättömän suuri merkitys. Pienikin edistysaskel paransi eriarvoisessa yhteiskunnassa seuraavan sukupolven nousumahdollisuuksia.
Nykyään tilanne on toinen siksi, että perheitä tuetaan avokätisesti. Suurperheen hinnasta veronmaksajille ei kauheasti huudella. Visiot, joissa valta otetaan synnyttämällä, toimivat vain niin kauan, kun vähälapsiset saadaan maksamaan toisten pirttiviljely. Voi olla, ettei heidän kärsivällisyytensä riitä loputtomiin.
Hyveellisyyteen pyrkiminen on hyve sinänsä. Tämä lienee niitä asioita, jotka nähdään vasta kun ne on menetetty.
VastaaPoistaItse näkisin yhtenä tärkeänä hyveenä sen, että ei anna oman statuksensa määrittää ajatteluaan vaan pyrkii ajattelemaan, arvottamaan ja omaksumaan myös omasta identiteetistään, statuksestaan ja rooleistaan irrottautuneena.
Kuinkas muuten?
PoistaKyllä jatkuva tasa-arvosta hössötys joka paikassa on selvä kulttuurin rappion merkki, tai oikeamminkin rappiota itsessään.
VastaaPoistaNiin eduskunnassa kuin akateemisessa maailmassa tapahtuvaa debatointia seuratessa ei voi välttyä ajatukselta että naisten mukaantulo yhteiskunnalliseen elämään on nopeuttanut kulttuurin rappeutumista entisestään. Naisten selkeä enemmistö ei ole kyvykäs tai halukas puolustamaan mitään hyveitä, vaan "suvaitsemaan" ja "ymmärtämään" kaikkea mahdollista, aina omaan tuhoonsa saakka.
"Miehen hyve on komentaa, naisen hyve totella" -Aristoteles
Suomi muuttui sukupolvessa pessimistisen vanhan miehen maasta optimistisen nuoren naisen maaksi. Menee toinenkin sukupolvi ennen varmuutta seurauksista mutta kauhealta vaikuttaa.
PoistaNaisvaltikka matkaansaattaa valtakuntain häviön! Itse Ruomin valtakunta tuhoutui, kun portot, narssut ja naassikat siellä valtaa pitivät!
PoistaTaidatkos sen paremmin sanoa?
Hyvän blogin lähtökohdasta vielä: oli muitakin anglosakseja kuin "Benny Hill", muitakin roomalaisia kuin Seneca. Paitsi sanat myös teot merkitsevät. Rooma vuonna yksi ja kaksi oli kuitenkin aika kaamea paikka elää ja ajatella. -jussi n
PoistaOlen kyllä viime vuosien aikana päätynyt pohdinnoissani siihen että evoluution täytyy suosia juuri lisääntymishaluisia ihmisiä jotka muuten lähes yksinomaan ovat syvästi uskonnollisia.
VastaaPoistaNäin asia eittämättä on, mutta seuraava kysymys tietysti on että miksi?
Miksi geenit jotka aikaansaavat aivot jotka ovat taipuvaisia uskomaan lievästi intuitionvastaisiin toimijoihin (jumalat, henget) ovat jättäneet itsestään enemmän kopioita verrattuna muihin geeneihin?
Vastausta en siis tiedä. Kunhan herättelen ajattelemaan asiaa.
Kuten myös se, että tulevaisuuden ihmiskunta jakaantuu ali- ja yli-ihmisiin perinnöllisistä syistä, noin tuhannen vuoden kuluttua.
Inhorealisti/rasisti sisälläni sanoo että tämä jako tapahtui jo kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Muistaakseni blogisti ei kuulu siihen "valistuneiden" ihmisten joukkoon, jonka mukaan ihmisrodut ovat mielikuvituksen tuotetta...
Eikös Maistre nimenomaan perustellut uskonnon ylivoimaisuutta sillä että järjellä perusteltu voidaan järjellä luhistaa kun taas uskon läpäisemätön mysteeri tekee siitä voittamattoman. Tämä on syy myös ns. liberaalin teologian ongelmaan. Kaikki "sekulaarit" uskonnon muodot ovat kuin sotavoima joilla on kylki auki vihollisen vastaiskuille. Maallistunut uskonto on käsitteenä oikeastaan mahdoton juuri mysteerin haalistamisen takia.
VastaaPoistayhtäältä ihminen haluaa valloittaa maailmaa takki avoinna, kylki vaaroille alttiina, toisaalta kaipaa takaisin Impivaaraan.. To be or not to be. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttäristä.
VastaaPoista