Piru on merrassa, tohtori Pangloss
Molti nemici -molto onore, sanottiin
joskus. Niinhän se toki on, että on suuri kunnia saada paljon vihollisia, tässä
tosin kannattaa ottaa huomioon myös laadulliset tekijät.
Joskus kuitenkin
tapahtuu, että jonkin asian osakseen saama huomio tuntuu täysin suhteettomalta
sen merkitykseen nähden. Tällaisessa tapauksessa saatettiin ennen maailmassa
sanoa trop d’honneur, messieurs! Ei
tämä nyt niin suurta kunniaa ansaitse.
Mutta tällaiset
arviot ovat pakostakin subjektiivisia. Mikäli jokin asia saa julkisessa sanassa
osakseen suuria huomionosoituksia, sillä kai täytyy joillekin ihmisille
jostakin syystä olla se suuri merkitys. Miksi näin on, saattaa ulkopuoliselle
olla vaikeaa ja mahdotontakin selittää, mutta toki meillä itse kullakin on
oikeus älylliseen uteliaisuuteen ja teemme sen johdosta selitysyrityksiä.
Enpä ollut vielä
hiljattain kuullut mitään professori Tapio Puolimatkasta ja ensi kertaa sattuu
nyt silmiini myös Petri Luomasen nimi. Joka tapauksessa edellinen julkaisi pari
viikkoa sitten blogikirjoituksen, joka aiheutti skandaalimaisen reaktion sekä
hänen oman yliopistonsa että jopa erään Professoriliiton edustajan taholta.
Helsingin Sanomien uutisen mukaan
johdosta otettiin kirjoituksen takia esille jopa kirjoittajan ”kohtalo
yliopistolla” eli mahdollinen työpaikan menetys. Jälkimmäinen taas -nähtävästi
yksityishenkilönä- antoi ymmärtää, että kirjoittaja olisi rikkonut professorien
eettisiä ohjeita, muun muassa käyttämällä vanhentuneita lähteitä.
Tuossahan tuota
jo olikin seurauksia yhdelle blogikirjoitukselle, olkoonkin, että järki
ilmeisesti voitti ja säästyimme siltä kansainvälisen luokan skandaalilta, jota
erottaminen mielipidekirjoituksen takia olisi merkinnyt.
Koska
viittaukset kyseiseen Puolimatkan tekstiin näyttivät osoittavan, ettei sitä
ollut lainkaan luettu, saati ymmärretty, tuntui siltä, että kyseessä oli taas
ns. hihamerkkijournalismia edustava
tapaus. Oltiin siis uskovinaan, että jotakin hyvin kauheaa oli tehty ja
kehrättiin siitä suuri skandaali, vaikka olisi ollut aivan yksinkertaista vain
lukea, mitä oli sanottu.
Huomiota
herätti, että vaadittiin aivan häpeilemättä rangaistusta mielipidekirjoituksen
johdosta, vaikka siinä ei millään juridisella mittapuulla ollut mitään
sellaista, jota olisi voitu pitää jotakin henkilöä loukkaavana tai uhkaavana
tai muulla tavalla laittomana tai sopimattomana.
Tässä
tapauksessa uutta käsitettä sananvastuu
oltiin siis vyöryttämässä aivan uudelle alueelle: oli loukkaannuttu
assosiaatioista, joita kirjoituksessa esitetyt asiat saattoivat herättää. Triggeröitymistään demonstroiva opiskelijajärjestö
sitä paitsi väitti valheellisesti kirjoituksen sulauttavan toisiinsa
homoseksualismin ja sellaiset asiat, joita on tapana kutsua perversioiksi.
Kyseessä oli yhtä hupaisa kuin surullinenkin
osoitus kyvyttömyydestä ymmärtää lukemaansa, kuin aikoinaan kuuluisan ns. Mustan kirjan julkaisijoilla. Mikäli
kyseessä olisi ollut opinnäyte, olisi reput joutunut antamaan.
Puolimatkan
kirjoitus herätti myös joidenkin oppineina pidettävien henkilöiden reaktioita.
Varsin humoristista oli havaita, että blogikirjoituksessa esitettyjä ajatuksia
siitä, että erilaisia seksuaalisia perversioita ollaan läntisessä maailmassa
yhä enemmän suvaitsemassa ja oikeuttamassa, vastustettiin suurella ponnella.
Näinhän ei suinkaan ollut!
Panu
Raatikainen-niminen henkilö, jota minulla ei myöskään ole kunnia tuntea, esitti
peräti, että tällainen näkemys olisi tieteellisesti perusteltava, ennen kuin
sen saa esittää: akateemisessa
kontekstissa väitteet, että länsimaissa olisi meneillään tällainen kampanja,
pitäisi oikeuttaa empiirisellä yhteiskuntatieteellisellä tutkimuksella. Mitään sellaista Puolimatkalla ja tämän
lähteillä ei ole esittää – pelkkää hataraa spekulaatiota…
Raatikaisen
mielestä tuon -kaiketi jostakin syystä rienaavan- ajatuksen esittäminen
merkitsi jopa salaliittoteorioiden kannattamista.
Kyseinen logiikka
jäi ainakin minulta kokonaan ymmärtämättä. Jopa on aikoihin eletty, ellei
täällä saa -blogikirjoituksessakaan- esittää hypoteesejä siitä, minne maailma
mahdollisesti on menossa. Tuleepa mieleen Voltairen tohtori Pangloss ja hänen näkemyksensä siitä,
että elämme parhaassa mahdollisessa maailmassa.
Sapekkaat ja
tolkuttomat hyökkäykset Puolimatkaa vastaan edustivat siis nähtävästi ns.
vastuulliseksikin kehuttua hihamerkkijournalismia, jossa peesattiin
uskollisesti auktoriteetteja eikä esitetty mitään järkeviä, konkreettisia
argumentteja. Puheet Puolimatkan lähteiden
vanhentuneisuudesta olivat täysin asiaankuulumatonta pötyä.
Suurempi kunnia
Puolimatkalle koitui siitä, kun teologian professori Petri Luomanen kirjoitti
peräti Vartija-lehdessä tieteellisen
vastineen hänen blogikirjoitukseensa. Kävihän siitä nyt ainakin ilmi se, että
artikkeli oli luettu ja että sitä vastaan polemisoitiin nyt argumenteilla eikä
tyhjällä pötypuheella.
Jätän tässä nyt
käsittelemättä sen, että Luomasen kirjoituksessa viitataan esimerkiksi Oikea media -nettijulkaisuun ”äärioikeistolaisena”
ja kirjoittaja syyllistyy erinäisiin hullunkurisiin asenteellisuuksiin (tasoa: Scruton
lukeutuu homoseksualismin ja tasa-arvoisen avioliiton vastustajiin minkä
Puolimatka hyvin tietää…). Olisiko Puolimatkan pitänytkin ottaa huomioon vain
sellaiset kirjoittajat, jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan?
Entä mitä on
sanottava siitä, että kirjoittaja paheksuu sitä, että Puolimatka siteeraa melko
paljon Kinseyn käyttämää aineistoa lapsen seksuaalisuudesta? Eikö näin saisi
tehdä? Pitäisikö jotkut lähteet kieltää?
Eikö Kinseyn
referointi tosiaan lisää yhtään mitään ymmärrykseemme siitä, miten tämä asia on
nähty ja joillakin tahoilla ilmeisetsi yhä nähdään? Jos moinen niin suuresti
kiusaa lukijaa, hänen olisi ilmeisen mahdotonta tutustua esimerkiksi Freudin
teoksiin ja muihin psykologian klassikoihin.
Luomanen
epäilemättä pyrkii kuitenkin yleensä nojautumaan asia-argumentteihin, joiden
pätevyydestä kyllä riittäisi keskustelemista, mikäli siihen olisi tarvetta.
Sanottakoon tämä hänen kunniakseen.
Ikävä pääasia
tässä kuitenkin ainakin minun mielestäni on, että koko asetelma on joka
tapauksessa äärimmäisen outo: professori käy mahtipontisesti blogikirjoituksen
kimppuun ja vaatii siltä tieteellisyyttä. Tämä tapahtuu jopa tieteellisen
aikakauslehden palstoilla.
Hienoa toki,
että blogi herättää lukijoissa reaktioita ja nostattaa keskustelua, mutta
onkohan tässä jo liikaa kunniaa? Trop d’honneur?
Luomasen
johtopäätös joka tapauksessa on yhtä tolkuton kuin merkille pantava: Akateeminen tutkimuksen ja opettamisen
vapaus on turvattu hyvin Suomessa. Tähän vapauteen liittyy se, että
tutkimuksessa noudatetaan hyvää tieteellistä käytäntöä. Jos yliopistojen
professorien ja muiden tutkijoiden kirjoitukset alkavat olla luotettavuudeltaan
samaa tasoa kuin Takametsän Tapsan tajunnanvirta someen, yhteiskunnalla tuskin
on mitään syytä jatkaa vapaan tutkimuksen ja opetuksen tukemista.
Siis kuten
Luoman artikkelin otsikossa esitettiin: Puolimatka
uhkaa akateemisen tutkimuksen ja opetuksen vapautta…
Non sequitur, sanoi entinen mies. Ehkä
tämä ei vaadi kommentteja.
Kyllähän
Puolimatkan tapaus antaa viitteitä siitä, että akateemisen tutkimuksen ja
opetuksen vapaus tässä maassa todella on uhattuna. Uskallan sanoa tämän
viittaamatta suureen empiiriseen aineistoon ja totean, etten viittaa tässä
salaliittoteorioihin.
Kummallisen
suuria intohimoja nyt joka tapauksessa on herättänyt ihan normaali blogikirjoitus,
jollaiset eivät koskaan ole, eikä niiden pidäkään olla tieteellisiä. Kyseessä
on oma lajityyppinsä ja ellei asiaa ymmärrä, ei siihen kannata puuttuakaan.
Aika erikoisesta
suunnasta tässä nyt joka tapauksessa ahdistellaan niitä, joilla näyttää olevan
väärät mielipiteet. Ehkäpä joistakin tuntuu, että piru on nyt merrassa.
Joistakin asioista nyt vain ei sovi edes spekuloida. Herra ties miksi.
Kiitos taas professori Vihavaiselle. Näiden blogien lukeminen antaa happea, kun suu auki ja karvat pystyssä olen viime vuosina seurannut merkillistä hulinointia vähän siellä sun täällä yhteiskunnan eri klustereilla. Ja mitä tulee juuri tähän kirjoitukseen, en tunne ketään blogissa mainittua tai blogistia enkä kuulu mihinkään kaveri-, etu- ja yhteishyvä- tai noitapiiriin.
VastaaPoistaIlmeisesti pedofiilit ja pedofiilisiä taipumuksia omaavat henkilöt ovat närkästyneet professori Tapio Puolimatkan blogikirjoituksesta.
VastaaPoistaIlmeisenä pelkona näyttää olevan, ettei pedofiliaa päästäkkään laillistamaan pitkään aikaan. Kaikkien pedofiilien kannattaa kääntyä islaminuskoon, joka on täysiverinen pedofiilien uskonto - siis länsimaisen käsityksen mukaan, kun aikuiset miehet naivat pikkutyttöjä eli lapsia.
Taitaa tuo Panu Raatikainen olla (ollut) ydinvoimaa energialähteenä vastustavan seuran tiedottaja; sikäli kuin EVY vielä toimii. Raatikainen taas tiesi jo opiskeluaikoinaan, miten yliopistoja ei saa johtaa: teki siitä kirjankin erään Tunkkarin kanssa
VastaaPoistaKyllä piru on merrassa kun tohtorin titteli aiotaan antaa väittelijän johtopäätöksestä jonka mukaan talvisodan taistelujen sitkeys johtui halusta turvata nuorisolle hyvä tulevaisuus.
VastaaPoistaTakametsän Taunokin ymmärtää työtä ohjatun universaalien tieteen käytäntöjen yläpuoliselta kriisinhallinnan SF- tasolta.
Tarkoitus pyhittää keinot
PoistaOlìpa aamutuimaan hyvä pläjäys. Onneksi näyttää siltä, että ihan kaikki eivät ole lähteneet mukaan tähän järjettömään koohotukseen.
VastaaPoistaSaksassa on paljastunut pedofiilirinki, jossa on 111.000 jäsentä.
VastaaPoista..."On ilmeistä, että myös suomalaiset pedofiilit ovat käyttäneet tätä monikielistä palvelua laajan käyttäjämäärän vuoksi.
Suomen lehdistö ei aiheesta ole kirjoittanut jutun suuruudesta huolimatta. Sen sijaan tiedotusvälineet uhraavat mittavasti palstatilaa kaiken seksuaalisesti poikkeavan normalisoimiseksi"...
Lähde: https://beta.oikeamedia.com/o1-79416
Tässä joutuu kysymään, että onko teologien piirissä suhteellisesti eniten pedofiilejä verrattuna koko väestöön?
Taaskaan ei Toipilan aatoksista saa mitään tolkkua. Selitä nyt mitä meinaat.
PoistaMm teologian professori Petri Luomanen sekä teologi että sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa ovat omalla tavallaan kiukkuisia professori Tapio Puolimatkan blogikirjoituksesta pedofiliasta. Omia joukkojaanko puolustavat vaiko mitä kiivailevat? Siis kysyn vaan.
PoistaPiru merrassa tosiaan. Näyttää, että moraalinen kompassi on kadonnut, moraalinen valinta hyvän ja pahan välillä alkaa kääntyä yhä enemmän viimeksi mainittuun, kun on tarpeeksi venytetty hyväksyttävissä olevien tekojen kirjoa seksuaalisuuden suhteen ja suvaitsevaisuudesta on tullut uskonkappale, mihin löytyy jo tieteellistä lähdemateriaaliakin ehkä niistä pätevistä gender-tutkimuksista. Jakoihan se entinen naispiispa homo-palkinnon alaikäiselle. Vielä ollaan muka puolustelevinaan vapaata tiedettä. Outoa!
VastaaPoistaKiitokset blogistille aktiivisuudesta tärkeässä asiassa. Puolimatkaa voidaan perustellusti arvostella heikkotasoisen mielipidekirjoituksensa naamioimisesta tieteellisen artikkelin kaapuun nootteineen ja kirjallisuusluetteloineen, mutta seurannut ajojahti on silti ollut mittasuhteiltaan kohtuuton. Pitäisikö nyt--kun yliopistolaisten nähtävästi tulisi aina ja kaikilla foorumeilla tuottaa vain tutkimuksellisesti validia tekstiä--myös Kansan Uutisten pitkäaikaisen kolumnisti Panu Raatikaisen kirjoitukset alistaa moiseen käsittelyyn?
VastaaPoistaLukiessani professorien Hallamaa ja Luomanen kirjoituksia en voi välttyä vaikutelmalta että heidän perimmäiset motiivinsa kumpuavat ev.lut. kansankirkkomme sisäisistä kärhämistä, joiden tarkemmista rintamalinjoista olen onnellisen tietämätön. Professoriliiton jäsenenä minua kuitenkin kauhistuttaa se helppous, millä liittomme aktiivit (Hallamaa vpj. ja Luomanen Helsingin osaston hallituksen jäsen) ovat valmiita tinkimään yliopistolaisten oikeudesta ilmaista mielipiteitään. Pyydänkin kertomaan millaisen vastauksen Professoriliitto antaa/antoi blogistin avoimeen kirjeeseen 10.8.
Vastaus oli ympäripyöreä maininta siitä, että on olemassa eettiset periaatteet. Ei suostuttu sanomaan edes sitä, edustiko Hallamaa Profssoriliiton kantaa. Se kai olisikin edellyttänyt jonkinlaista kokousta, olihan se ammattiliiton edustajalta sen verran ainutlaatuista.
Poista