Väärä ajattelu ja protestantismin perintö
Lukiessani
Jyväskylän yliopiston professorin, Tapio Puolimatkan artikkelin johdosta
kirjoitettuja vuodatuksia, herätti ihmetystä paitsi niiden naiivi
suvaitsemattomuus, myös se, että asialla niin korostetusti olivat teologit.
Miksi ihmeessä
juuri teologit hyökkäsivät eetokseltaan kristillishenkistä ja kaikin puolin
maltillista artikkelia vastaan, joka ilmoitti tehtäväkseen selostaa eräiden
tutkijoiden kantamaa huolta siitä, että nykymaailmassa näyttäisi olevan
tendenssejä erilaisten seksuaalisten perversioiden tekemiseksi salonkikelpoisiksi?
Artikkeli joka
tapauksessa herätti niin suuria intohimoja, ettei pelkästään väitetty
kirjoittajan toimineen epäeettisesti ja peräti epäpätevästi moista esittäessään,
vaan myös unohdettiin jo alkeelliset käytöstavatkin ja verrattiin professoria takametsien
moukkaan.
Aivan falskisti
esitettiin, että kyseessä olisi ollut tieteen piirin sisäinen asia, josta on
sallittu sanoa mitään vain ankaran tieteellisesti.
Asetelma oli
niin omituinen, ettei se ihan heti auennut allekirjoittajalle. Mistä lähtien on
mielipidekirjoituksilta ruvettu vaatimaan tieteellisyyttä? Miksi on niin
tavattoman paha, jos pohdiskellaan niitä mahdollisia vaaroja, joita pedofilian
suvaitseminen aiheuttaa ja selostetaan asiaa koskevia näkemyksiä?
Kun lukee
Lutherin tekstejä, kohtaa joviaalin herran, jonka kanssa voisi hyvin kuvitella
viettävänsä hauskan illan oluen ja luutunsoiton merkeissä. Älyllisen
rehellisyyden vaatijana Luther oli moraalinen jättiläinen, jonka peloton
urhoollisuus sai aikakautta muuttavan merkityksen.
Luterilaisuus ja
protestanttisuus kuulostavat aika ylpeiltä sanoilta, eivätkä tyhmänylpeyden
merkityksessä, vaan siinä, että ne tuovat mieleen totuudenrakkauden ja
inhimillisen integriteetin todellisen arvon. Ihmisen järki saattaa olla vajavainen,
mutta hänellä on oikeus toimia omantuntonsa mukaan, ne tuntuvat sanovan.
Uskonpuhdistuksesta avautui maailmalle kokonainen uusi aikakausi juuri tässä
mielessä.
Kuten tunnettua,
luterilaisuus degeneroitui ennen pitkää puhdasoppisuudeksi, jossa vallitsi uusi
auktoriteettiusko. Itse asiassa totuus näyttää juuri luterilaisen kirkon
piirissä joutuneen kovin ahdistettuun asemaan. Siltä ainakin tuntuu, kun lukee
kuvauksia niistä vehkeilyistä, joita noissa pikku piireissä eri syistä on
harrastettu. Tämä on teema, johon palaan pian.
Tavallaan asia
on ymmärrettävä. Kuten totalitaarinen ideologia ainakin, uskonto perustaa
äärettömille arvoille, jotka ovat aksiomaattisia. Luonteensa takia ne itse
asiassa suorastaan velvoittavat ajattelemaan, että kaikki mahdolliset keinot
ovat sallittuja, mikäli ne edistävät korkeinta hyvää.
Tässä mielessä uskonpuhdistuskauden
sankariaika oli vain jonkinlainen anomalia, jossa sitä paitsi suuresti
vaikuttivat hallitsijoiden ja muidenkin maalliset tarpeet. Kirkoilla
organisaatioina tuntuu aina olevan taipumusta nopeasti rappeutua.
Ihmisten
uskonnolliset tarpeet ovat kuitenkin olleet merkittävä syy siihen, että kirkot
ylipäätään pysyvät pystyssä. Niiden liitto valtion kanssa on kuitenkin ollut
ehkä se vankin ja jopa välttämätön tukijalka, joka niitä pystyssä pitää.
Tämä
maailmanaika onkin sitten kirkkojen kannalta kovaa ja yhä huonompaa on luvassa.
Syitä ei tarvitse luetella.
Kiinnostavaa on
kuitenkin havaita, millaisin keinoin kirkkoa pyritään pitämään pystyssä.
Päällimmäinen strategia näyttää olevan jonkinlainen eturientoinen liberalismi,
joka menee suvaitsemaan kaikkia uusimpia muoteja jo ennen, kuin seurakunta on
niistä kuullutkaan.
No, itsepä ovat
strategiansa valinneet. On mahdollista, ettei tämä kirkon henkiinjäämisen
kannalta ole sen huonompi kuin joku muukaan. Oudolta kuitenkin vaikuttaa se
suvaitsematon oikeaoppisuus, joka tähän nyt näyttää liittyvän.
On väitetty,
että Suomen kansa on jakaantunut kahtia ja sen puoliskot eroavat toisistaan
erityisesti konservatismi – liberalismi -akselilla. Kirkon paikkaa tässä
yhtälössä ei tarvitse arvailla. Se on ehdottomasti siellä, missä etulinjan
kulloinkin ilmoitetaan olevan, niin kaukana kuin mahdollista.
Hieman oudompaa
on se, että kirkon piiristä hyökätään niin kiivaasti toista Suomea vastaan,
sitä, joka sattuu myös edustamaan perinteisiä kristillisiä arvoja. Tämä on tietenkin
täysin sallittua, mutta moraalisesti arveluttavia ovat ne metodit, joita tässä
on nähty sopivaksi käyttää.
Kirkko ja kaupunki -lehti sopinee
hyväksi esimerkiksi siitä, mitä tarkoitan. Sen pilapiirtäjä Ville Ranta on
jostakin syystä ottanut tavakseen esittää riittämättömän liberaaleina pitämänsä
kohteet inhottavina ja verenhimoisina petoina, jotka itse asiassa nauttivat
islamistisista terroriteoista, koska ne todistavat heidän mielipiteidensä
oikeellisuudesta. Professori Puolimatkakin sai kunnian tulla typerän
pilapiirroksen kohteeksi.
Minkäänlaista
älyllistä momenttia tähän roskajournalismiin ei liity ja se muistuttaa elävästi
Pravda-lehden aikoinaan harrastamaa
ns. satiirista huumoria, jossa läntinen maailma kuvattiin iljettäväksi rosvojen
ja moraalittomuuden pesäksi.
Vastaavaa
limbojournalismia edustaa omalla tavallaan äskettäinen juttu Jumala, Trump ja Putin. Kristillisen
konservatiivioikeiston toiminta Suomessa kulkee samoilla raiteilla kuin
Yhdysvaltain evankelikaaleilla.
Jutun mukaan
maassamme on alkanut toimia ns. vastamedioita, koska totuus ja rehellinen journalismi ovat käyneet harvinaisiksi. Tämän
sanoi muuan vastamedian edustaja ja se sentään kerrottiin lukijalle, joskin
kaiketi ironisessa mielessä.
Erilaiset
herätysliikkeet tuntuvat harrastavan tuollaisia vaihtoehtoisia medioita ja
saavan jopa melkoisesti suosiota. Olisi muuten kiinnostavaa kuulla, miten
suosittuja ovat kirkon omat tiedotusvälineet.
Asian luulisi
olevan harvinaisen selvä. Mikäli ns. laatulehdet kerta toisensa jälkeen
osoittavat edustavansa niin sanoakseni hihamerkkijournalismia ja yleensäkin
muuttavat journalismin käytäntöjä tarkoitushakuisiksi, on luonnollista, että
ne, jotka ovat toista mieltä, myös etsivät sellaisia medioita, joiden filosofia
on toinen.
Artikkeli ei
kuitenkaan tyydy vain toteamaan, että tällainen luottamuspula vallitsee ja pohtimaan
sen syitä, vaan pyrkii assosioimaan väärin ajattelevien henkilöiden toiminnan
sellaisiin ilmiöihin, joita pidetään vastenmielisinä: myös Trump ja Putin ovat
toisilla linjoilla kuin heidän kirjoittajan mielestä pitäisi olla.
Trump on
kotimaassaan jostakin syystä saanut paljon suosiota ja samaa voi sanoa myös
Putinista. Tämä saattaa olla väärin jonkin mielestä, mutta olisi kovin naiivia
kuvitella, että asia johtuu vain massoille syötetystä väärästä informaatiosta.
Salaliittoteoriat,
joiden mukaan monessa länsimaassa yleistynyt väärinajattelu olisikin Venäjältä
masinoitua, tulevat kirjoituksessa myös esille, Venäjä kun kuulemma suuntaa
propagandaansa äärikonservatiiveille.
Merkittävää on,
ettei koulutettukaan kansanosa aina ajattele oikein: Suomessa elää myytti koulutuksen kaikkivoivasta suojavaikutuksesta,
mutta tutkimusten mukaan koulutus voi jopa vahvistaa uskomusten kärjistymistä.
Tätä on tähän mennessä huomioitu heikosti esimerkiksi viestinnän suunnittelussa
ja faktantarkistustyössä, toteaa muuan haastateltu tutkija, jolla näyttää
olevan totuus hallussaan.
Lukija ei voine
välttyä näkemästä artikkelin tarkoituksena olevan heittää varjo niiden ylle,
jotka eivät kannata kirkon asenteita. Kyseessä on vanha guilt by association: etkö
kannata maasi islamisointia -eivät ne uusnatsitkaan kannata! Eikö hävetä?
Maallikolle
tulee mieleen, että kirkon piirissä näyttää suorastaan perinteisesti
vallitsevan jonkinlainen ahdas oikeaoppisuus, jota pyritään tukemaan
kaikenlaisilla keinoilla, varsin arveluttavillakin.
Tämä on valitettavaa
ja tietenkin vastoin protestantismin perustajien perusideoita. Ne, jotka tänä päivänä
halveksivat kirkkoa sen periaatteettomuuden takia eivät ole mitään Tuomas Münzereitä,
jotka hyökkäävät polttamaan kirkkoja ja luostareita. He ansaitsevat
omantunnonvapauden.
Tuntuu ihan
siltä, että kirkko on nyt yhä enemmän alkanut hyökätä sekä itse uskontoa että
aitoja kannattajiaan vastaan. Tämä tuskin tulee päättymään hyvin.
Teologinen tiedekuntahan ei ole mikään pappisseminaari vaan tieteellinen laitos. On kieltämättä ainutlaatuisen ristiriitaista, että päästäkseen kirkon papiksi, ja sitä kautta kirkon johtotehtäviin,on läpikäytävä usean vuoden ateistinen koulutus, jolla pyritään tukahduttamaan aito usko. Onko mitään muuta organisaatiota, jossa johtoa koulutettaisiin olemaan uskomatta siihen mitä he itse opettavat?
VastaaPoistaLuterilaisen kirkon ongelma on nimenomaan kuihtuminen valtion hengellisyyden virastoksi, eräänlaiseksi valtion sosiaalipalvelujen alajaostoksi. En itse ole kristitty tai usko jumalaan, siitä huolimatta arvostan ja kunnioitan suuresti perinteistä vakaumuksellista kristinuskoa niin kuin se ilmenee siinä elävässä ja apostolisessa traditiossa jonka voi vielä kohdata ortodoksisessa kirkossa tai vaikkapa Syyrian ja Egyptin kirkoissa, mutta nykyluterilaisuudella ei ole enää paljoa yhteistä kristinuskon kanssa. Siitä on vain tullut yksi valtion virastoista.
VastaaPoistaVoipi olla että NKVD:n miehet tulevat hakemaan bloginpitäjääkin jolleivät jutut pysy sallittujen mielipiteiden rajoissa.
VastaaPoistaEi kai siellä Neuvostoliitossakaan niin ajateltu oliko jollain oikeutta sanoa jotain vai ei. Parempi vain olla hiljaa tietyistä asioista jos ei halunut Siperiaan. Se nyt vain oli niin.
Olettekos lukeneet Oikea Media.comista jutun Kristitty kanadalaismies voi joutua kahdeksi vuodeksi vankilaan homoseksuaalisuuden kritisoimisesta? Siinä selostetaan myös kohtelusta sairaalassa ja poliisiasemalla. Kommentoin itsekseni jäämällä koko päiväksi vuoteeseen.
VastaaPoistaPaavin mukaan kaksi prosenttia katolisesta papistosta on pedofiilejä - 414 000 papista se tarkoittaisi noin 8000 henkilöä.
VastaaPoistaMikä lie tilanne Suomessa luterilaisessa kirkossamme? Entä Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa?
Luterilainen kirkko on homokonserni, katolinen pedofiilikonserni ja islamilaisuus...jaa, enpä sanokaan kun Halla-aho sai siitä tuomion.
VastaaPoistaTeologian tehtävä on tukea nimettömiä puskasta huutelijoita valituista valituimpien turvajoukkona, sodassa ensimmäisinä tuleen astuvina.
VastaaPoistaSilloin joskus 1800-luvulla ruotsalainen piispa lähetti hakupaperit oppilaansa Lars Levi Lestadiuksen nimissä Karesuvannon papin virkaan luottaen ettei oppilas petä mestarinsa luottamusta, missä olikin oikeassa.
VastaaPoistaViranhoidon ohessa ummikkoruotsalainen Lestadius opetteli saamea ja suomea menestyen niin hyvin että nykyinen hallitus toteuttaa lestadiolais-liberaalia politiikka antaen aina päältä lisää niille joilla jo ennestään on.
Viime vaalien alla lestadiolaisliberaalien keskustasta omaan Kansalaispuolueeseen ulostettu Paavo Väyrynen kyseli äänestäjiltä minne saisi asuntovaunun parkkeerata jotta voisi tarjota kahvia ja jakaa esitteitä liikekeskusten suljettua häneltä ovensa. Luottamusporttien sisäpuolella tarjoilun hoitaa Fazer ja Paulig.
Sitran suunnittelupiireissä tätä politiikkaa on kutsuttu leikkisästi juniorikielellä Suuri kaalihuijaus.
PoistaSunnuntaina pyöräilin uudella asuinseudullani kahville Wohls Gårdiin, joka "sijaitsee vehreässä ympäristössä Kirkkonummella, Humaljärven länsipuolella. Tila muodostettiin 1600-luvun alkupuolella ja sisältyi 1624 ns. Överbyn lahjoitukseen, joka läänitettiin Riigaliselle Ludvig Hintelmannille".
VastaaPoistaMuutin Espoosta jossa sijaitsee Pakankylän kartano, nykyinen Kaisankoti Kyösti Kallion vaimon nimen mukaan, jonka baltiansaksalaisen omistajan perillisiä on mm. SAK:n historioitsija Tapio Bergholm. Hän jäi kerta katseesta mieleen kokiessani itseni apinaksi häkissä flirttaillessani kuvankauniin moskovattaren kanssa silloin joskus 70-80 luvuilla.