Viron veneilyturismin nousu
Virossa, kuten
myös Venäjällä tekee vaikutuksen se, että kaikki yleisön palvelemiseen liittyvä
on uutta, joko upouutta tai vain kymmenen- parinkymmenen vuoden ikäistä.
Sille, joka
muistaa neuvostoajan, on vaikea edes palauttaa mieleen, millainen tämä maailma
oli vielä äsken. Niin vähän on säilynyt siitä, mikä kerran muodosti kokonaisen
suljetun maailman, josta pois pääseminen oli työn ja tuskan takana niille,
jotka olivat siellä syntyneet.
Niin sanottu
saavuttajan etu on käytetty hyväksi täysin määrin sekä Virossa että Venäjällä.
Siellä, missä aloitettiin tyhjästä, ei tarvinnut ylläpitää ja kunnostaa
vanhentunutta ja vanhenevaa. Lankapuhelimia vailla olleet seudut loikkasivat
suoraan langattomien verkkojen aikaan, kirjoituskoneita ei hankittu koskaan,
vaan alettiin käsitellä tekstiä tietokoneella.
Ei ole vitsi,
vaan täyttä totta, että Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen aloittaneet
yleisöpalvelulaitokset panivat uusille työntekijöilleen ehdoksi sen, ettei
näillä ollut aiempaa kokemusta palvelualalta.
Yleisön palveleminen
neuvostosysteemissä näet oli melko perverssiä touhua: siellä ei pyritty saamaan
kaupaksi mahdollisimman paljon, vaan keskityttiin vahtimaan, etteivät asiakkaat
ostaisi liikaa sitä epärealistisen hintaista tavaraa, jota ei kuitenkaan
kaikille riittäisi.
Tuntuu
suorastaan ihmeeltä, että aivan lyhyessä ajassa niin Viroon kuin Venäjälle
ilmaantui kohtelias ja miellyttävästi käyttäytyvä yleisönpalvelijoiden joukko ja
vanha kuuluisa asiakkaiden sättiminen hävisi jälkeä jättämättä.
Muistan, että
joskus uskoimme, että ainakin vessoissa eli siis kulttuurin alarakenteen
tasolla vanha ainakin säilyisi vielä kauan. Näyttihän siltä, että surkeat
vessat olivat suorastaan sosialismin yleinen tunnuspiirre, joka tavattiin aina
kaikkialla siellä, missä tuo ylevä ideologiakin.
Vielä mitä.
Tässäkään suhteessa ei mitään kulttuurin vitkaa voi havaita, ainakaan
kulttuurisen etulinjan alueella. Jos haluaa löytää epäsiistin vessan, kannattaa
sitä mieluummin etsiä meiltä Suomesta, missä kaiketi kotikasvatus tukee
tällaisia ilmiöitä. Asia koskee myös katujen siisteyttä.
Mutta oikeastaan
piti puhumani Viron satamista, siis venesatamista, jotka nyt alkavat olla
varsin vaikuttavia.
Muistan, miten
meillä 1980-luvulla venesatamissa oli, harvoin poikkeuksin vielä enemmän tai
vähemmän jonkinlaista eräretkitunnelmaa, eikä asiakkaiden mukavuutta ollut
priorisoitu. Eihän sellainen kuulunut lainkaan asiaan, jos ihminen nyt kerran
merelle lähti vaivojen ja vastusten piiriin vapaaehtoisesti.
Jo Ruotsissa oli
toista. Sikäläisen pullamössömentaliteetin osaksi saattoi laskea sen, että
keittiöstä tuotiin aamulla lämpimät sämpylät roikkumaan veneen keulapulpettiin.
Muutenkin asiakasta hellittiin kovasti.
Virossa ei
tuohon aikaan ollut venesatamia lainkaan ja piikkilangat ja vartiotornit
varmistivat sen, ettei kansa noin vain mennyt veneilemään.
Kun joskus
päästiin yllättäen Tallinnaan, oli sijoituttava samaan altaaseen Georg Otsin
kanssa ja maksettava laivalle kuuluva maksu, ”laevan” pituuden mukaan… No,
saatiinhan samaan hintaan ainakin sotilas vahtimaan alusta, joka nyt näytti jotenkin
entistä komeammalta.
1990-luvulla,
kun portit aukenivat, Piritan satama oli vielä ajanmukainen ja asiallinen ja
hyvinhän siellä pärjää yhäkin. Sen sijaan ne pikku satamat, joissa
huviveneilijä saattoi nyt yöpyä, olivat kovin karuja.
Lohusaluun valmistui kyllä kalastusalusten
keskelle myös laituri huviveneille, mutta esimerkiksi Dirhamissa oli
kiinnityttävä korkean aallonmurtajan kylkeen, eivätkä kaikki edes uskaltaneet
kavuta sieltä rantaan, jossa palveluita edusti pieni kontintapainen, jossa
toimi pieni kauppa.
Toista se on
nyt. Pelkästään Tallinnassa on useita aivan moderneja satamia vanhan Piritan
lisäksi. Kakumäen satama Koplin lahdella tarjoaa tilaa sadoille veneille ja
palvelut ovat huippuluokkaa.
Veneitä myös
löytyy. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli harvinaista löytää virolainen
vene, nyt niitä on pilvin pimein ja toinen toistaan upeampia. Myös venäläisiä
veneitä on liikkeellä ja niitä onkin ollut jo hyvän aikaa. Ennen niillä
purjehtivat lähinnä huippuammattilaiset, nyt näköjään etupäässä keskiluokka.
Ökyrikkaiden jahdit ovat sitten oma tarinansa.
Tuntuu siltä,
että oman merellisen perinnön valtaaminen takaisin on tullut virolaisten
sydämenasiaksi. Myös merimuseoihin panostetaan paljon, kuten kyllä
muihinkin museoihin.
Kiinnittää
huomiota, ettei meillä Helsingissä oikeastaan edes ole mainitsemisen arvoista
vierasvenesatamaa, vaikka Katajanokan kainalossa olevaa laituria sellaiseksi
mainitaan. Sekin avattiin vasta muutama vuosi sitten, eikä ilman tyhjää
hypetystä.
Onhan meillä
toki paljonkin kotisatamia, vaikka kaupalliset marinat ovat vähissä, mutta onhan
veneitäkin valtavasti. Kysymys kuitenkin kuuluu, miten Viron monet upouudet ja
huippuhienot marinat oikein kannattavat? Onko niitä omia veneitä jo tosiaan
niin paljon, vai odotetaanko vieraita?
Voidaan havaita,
että satamia on perustettu EU:n tuella. Kaiketi niiden kuitenkin myös täytyy
jotenkin kustantaa ympärivuotinen olemassaolonsa. Kakumäen satamassa näyttää
toimivan myös suurimittainen veneiden säilytys ja talvihuolto. Samaa näyttäisi
olevan myös ainakin Dirhamissa ja Kärdlassa.
Silti tulee
kysyneeksi, millaista on hiljaiselo näissä paikoissa silloin, kun meri on
jäässä ja lumi tuiskuaa. Ainakin ne gourmet-luokan ravintolat, jotka parin kuukauden
ajan pursuavat asiakkaita, ovat luultavasti kiinni siellä, missä ollaan kaukana
asutuskeskuksista.
Veneilysatamat
ovat, paitsi kansallista kulttuuria, myös osa turistibisnestä ja sesongin
lyhyys on sekä Virossa että meillä se heikko kohta. Toinen on maantieteellinen
etäisyys niistä keskuksista, joissa suurin osa maanosamme potentiaalisesta
yleisöstä asuu.
Kun saksalainen
perhe tai työssä käyvä pariskunta lähtee Itämerelle purjehtimaan, he harvoin
ehtivät Suomeen tai Viroon saakka. Jos he tänne ehtivät, on palaaminen jo lähes
ylivoimainen urakka, ainakin perhepurjehtijalle.
Kuitenkin
täkäläiset ja sanon patrioottina, erityisesti suomalaiset olosuhteet ovat
ainutlaatuisuudessaan suuri potentiaalinen resurssi. Jos veneen voisikin jättää
talveksi tänne, siis Suomeen tai Viroon, olisi tilanne helpompi.
Viron rannikon
karikkoisuus on erikoisuus, joka taitaa pitää monet sieltä, ainakin
Väinämereltä loitolla. Tosin nykyiset navigaatiolaitteet mahdollistavat varsin
turvallisen matkan, mitä helpottaa vuorovesien puuttuminen.
Voi liioittelematta
sanoa, että etenkin Suomella olisi tarjottavanaan ainutlaatuisia elämyksiä
veneilijöiden suurelle ja maksukykyiselle joukolle. Ne olisi vain
hyödynnettävä. Saaristomeri ja Saimaa tarjoavat uutta sillekin, joka luulee jo
nähneensä kaiken. Silloin, kun esimerkiksi tanskalaiset ovat käyneet puolityhjällä
Saimaalla, he ovat olleet ns. hepnaadilla lyötyjä.
Mutta eihän kukaan
ehdi lomallaan koko lenkkiä tehdä, vaikka jopa sattuisi tietämään, pohjolan
tarjoamista elämyksistä. Mutta eivät he kyllä tiedäkään.
Keski-Euroopan
lomakuukausi sattuu vielä olemaan elokuu, minkä hyödyntäminen kasvattaisi meillä
turistibisneksen sesonkia liki puolella. Meillä silloin kyllä pannaan jo
luukkuja kiinni, esim. Saimaan laivaristeilyillä.
Tilanteen
muuttamiseksi tarvittaisiin arvattavasti suuria operaatioita, joihin kuuluu
sekä suurten, kesällä mukavuutta ja talvella talvisäilytystä ja kunnossapitoa
tarjoavien marinoiden rakentaminen sekä niiden olemassaolosta tiedottaminen.
Muistan, että
kun Saimaan kanavan käyttäminen tehtiin veneilijöille hyvin helpoksi,
odotettiin suurta keskieurooppalaista ryntäystä. Ei tapahtunut yhtään mitään.
Kuitenkin
Suomen, Venäjän ja Viron alueen pitäisi kaiken järjen mukaan houkutella koko
maailman purjehtijoita. Onhan tämä toista kuin yksitoikkoinen ulappa, jonne
etelän suurten satamien veneet kyllä harvoin viitsivätkään lähteä, kuten siellä
käyvä turisti voi todeta.
Luulen, että
meillä saattaisi nyt olla syntymässä mahdollisuudet käyttää hyväksi synergiaetua.
Virossa alkaa olla paikkoja, joihin voi jättää veneensä talveksi, meillä
Suomessa taas on paljon nähtävää ja koettavaa, mukaan lukien Venäjältä
vuokrattu alue, jonka kautta pääsee aivan uusiin seikkailuihin tarvitsematta
jännätä, onko satamissa tilaa.
Olisikohan tässä
yhteisen UE-projektin paikka, vaikkapa ns. lähialueyhteistyöhön liittyen?
"ei pyritty saamaan kaupaksi mahdollisimman paljon, vaan keskityttiin vahtimaan, etteivät asiakkaat ostaisi liikaa sitä epärealistisen hintaista tavaraa, jota ei kuitenkaan kaikille riittäisi."
VastaaPoistaMielenkiintoinen kysymys: miten suunnitelmataloudessa, jossa kaikki suoritteet pyrittiin mittaamanaan lukuina, tuollainen normi pystyttiin määrittelemään. Jotenkin luulisi systeemin sisäisen logiikan johtavan mahdollisimman suureen myyntiin (esim. liiketapahtumien lukuisuuteena tms).
Kun yrityksiä ei arvosteltu kannattavuuden perusteella, oli kussakin tapauksessa keksittävä joku muu mittari, jolla "menestystä" mitattiin. Kuvattuun käyttäytymiseen olisi johtanut esimerkiksi, että "menestystä" mitataan niiden päivien osuutena, jolloin kaupassa ylipäätään on jotain myytävää.
PoistaEnemmistöltään EU-vastaisessa UK:ssa on EU-rahalla kuitenkin rakennettu ihan kelpo marinoita
VastaaPoistahttps://www.walesonline.co.uk/news/politics/19-things-european-funding-done-10939396
Muistelen että samaa rahaa on huuhtoutunut myös Whitbyn ja Scarboroughin rannoille ja komeaa oli jälki.
Olisikohan se kuitenkin ollut UK:n omaa rahaa, jota vain kierrätettiin Brysselin kautta?
Poistaja taidettiinpa sillä UK:n rahalla vielä rakentaa jotakin Viroonkin niiden UK:n marinoiden lisäski.
Ei kai EU-rahoitus missään hankkeessa ole 100 %. Omaa on mukana lähtökohtaisesti.
PoistaTarkoitin vain, että ei olemassa mitään "EU rahoitusta". UK on ollut nettomaksaja, joten ensin maksaa kaikki itse "saamansa" EU-tuet ja sen päälle vielä tukia muille EU-maille plus EU-byrokratian kulut.
PoistaEnpä olisi luullut, että tämäkin pitää vielä selittää ;)
Ok, semantiikkaa. Ei siis valtion budjettia vaan veronmaksajien sinne luovuttamia varoja.
Poistahttps://europa.eu/european-union/about-eu/funding-grants_en
Ei kukaan yksittäinen veronmaksaja sinne mitään maksa vaan veroina omalle valtiolleen, joka sitten maksaa jäsenmaksun, josta sitten puolestaan maksetaan tukia. Se on sinänsä fakta, että UK on maksanut enemmän kuin on saanut. Se on kuitenkin EU:n rauhanprojektia: on parempi tasoittaa jäsenmaiden varallisuuseroja, jotka ovat usein sotien syynä kuin pihistellä ja antaa pommien putoilla. Luuli brittien, varsinkin vanhempien sen ymmärtävän.
PoistaSitä paitsi mikään ei tuota kaikille niin paljon hyvää kuin EU:n kaltainen vapaakauppa.
"Rauhan projeti ..." "Sitä paitsi mikään ei tuota kaikille niin paljon hyvää kuin EU:n kaltainen vapaakauppa."
PoistaSeuraillaanpa nyt aivan rauhassa mitä hyvää ja kuinka paljon se EU meille tuottaa, ettei mene vahigossa luulemisen puolelle.
Eurohan oli myös uskomaton menestystarina, mutta nyt jo kapitalistinenkin tiedemies myöntää, että esim. Suomelle se on ollut taakka (vrt. Ruotsi ja sen oma kruunu). Eikä Kreikan sukupolven mittainen kurjuuskaan olisi ollut mitenkään mahdollista ilman euroa.
Tuo rauhanprojeti on kyllä kieltämättä totta. Onhan itsestään selvää, että ilman EU:ta Ranska olisi heti hyökänyt Saksaan. Tästä ei kahta sanaa.
Mutta toisaalta ... selittäkääpä, miten Ukrainan kriisi olisi voinut tulla mahdolliseksi ilman EU:ta ... Saksako olisi liittänyt Ukrainan ...?
Inflaatiokaan ei kai ollut kovin iso. Ostin parisenkymmentävuotta takaperin Kirkkoniemen "punaiselta torilta" aidon Neuvostoliitossa tehdyn BTR-60 miehistökuljetusvausta tehdyn lelun. Hinta on ollut kaiverrettuna valumuottiin.
VastaaPoistaTallinnassa huomaa kyllä eron siinä, onko asiakapalvelija virolaista syntyperää vaiko venäläistä. Venäläinen tarjoilija siellä nakkaa tuopin pöytään kuin koiralle luun. Kieliserkkumme osaavat hymyillä ja ovat muutenkin mukavia.
VastaaPoistaMilloin koittaa aika, kun kantaruotsalaisia venepakolaisia alkaa tulla sankoin joukoin Suomeen turvapaikkaa hakemaan?
VastaaPoistaVai onko täälläkin valta vaihtunut jihadisten haltuun.
Parempi lienee tosiaan ruotsalaisten paeta suoraan Tšekkeihin, Unkariin - tai Venäjälle, missä moinen peli ei vetele.
PoistaRuotsi alkaa olla jo menetetty ja Suomi seuraa kiltisti perässä tapansa mukaan.