Olennaisesta
Jordan B. Peterson, 12 elämänohjetta. Käsikirja kaaosta vastaan.
Alkusanat Norman Doidge. Suomennos Tero Valtonen. WSOY 2018, 461 s.
On pakko sanoa,
että suhtauduin hyvin epäluuloisesti kirjaan, jonka kerrotaan olevan
maailmanlaajuinen bestseller. Jordan Petersonin kirjaa ei kuitenkaan kannata
kavahtaa sen suosion takia. Kyseessä voi pikemmin olla terve reaktio erinäisiin
kulttuurin hajoamisilmiöihin.
Aleksandr Solženitsynin
kuuluisa tunnus oli: ei pidä elää
valheessa! (жить не по лжи!).
Näyttää siltä, että aikamme ihmisten on yhä vaikeampi tajuta, mitä tämä
aikanaan merkitsi.
Solženitsynin banalisointia on kuvitella,
että hän nyt vain oli tarpeeksi rohkea mies sanoakseen valhetta valheeksi.
Kukapas muka ei olisi tajunnut, mistä oikeastaan oli kysymys?
Mikään ei voisi
olla vähemmän totta. Solženitsynin oli voitettava kokonainen rationalisoinnin,
itsetyytyväisen hurskauden ja mahtailevan oikeaoppisuuden maailma saadakseen
sanomansa ymmärretyksi ja ymmärtääkseen sitä edes itse.
Valhe oli niin
tiiviisti ja huolellisesti kytketty koko jokapäiväiseen elämään ja myös sen
juhlien kaanoneihin, että sitä vastaan nouseminen edellytti jättiläisen
hengenvoimia.
Hengissä on yhä
miljoonittain ihmisiä, jotka aidosti loukkaantuneina tuomitsivat Solženitsynin
ja vimmastuneina allekirjoittivat adresseja häntä vastaan. En tiedä, miten he
jälkikäteen muistavat sen, mitä kerran tapahtui.
Kukaan tuskin
enää sellaisesta ylpeilee, mutta harva taitaa kuitenkaan sitä pystyä häpeämään.
Aika, nähkääs, kun oli sellainen. Nyt on toinen aika, toisenlainen aikakausi.
Niin.
Näinhän asia
juuri on. Tänä päivänä miljoonat ja taas miljoonat käyttäytyvät jälleen kuin
sopulit laumassa tai kuin lampaat, jotka sokeasti juoksevat pässinsä jäljissä.
Kysymys ei ole vain siitä, että omat aivot pannaan narikkaan, vaan siitä, että
ne aktiivisesti valjastetaan tukemaan valhetta. Todenpuhujan osa ei ole helppo
ja se johtuu siitä, ettei häntä halutakaan ymmärtää. Se olisi omalle
mielenrauhalle aivan liian vaarallista.
Solženitsyn
on yksi Jordan Petersonin kirjan sankareista ja täytyy sanoa, että valinta on
harvinaisen oikeaan osunut. Suuri venäläinen taisteli aikanaan totalitarismia
vastaan ja samaan rooliin joutuvat tänäkin päivänä monet sellaiset, joille
totuudesta on tullut niin sanoakseni elämää suurempi asia.
Peterson itse
kieltäytyi noudattamasta ns. poliittisen korrektiuden nimissä vaadittua riittiä
ja sai potkut työstään. Tämä ei häntä lainkaan lannistanut ja itse asiassa hän
nousi paljolti juuri tämän ansiosta kansainväliseksi tähdeksi, jota lienee
netissä seurattu yli sata miljoonaa kertaa.
Tämän kirjan
asema maailmanlaajuisen bestsellerinä perustuu kai melko lailla tähän
protestoimalla hankittuun kuuluisuuteen.
Olisi kuitenkin
asioiden banalisointia luulla, että totuuden sanominen enempää Solženitsynille
kuin Petersonillekaan tarkoittaisi vain oikeutta olla eri mieltä, saati että
kyseessä olisi jonkinlainen kuuluisuuden saati erikoisuuden tavoittelu, jota
toteutetaan olemalla vain toista mieltä kuin enemmistö.
Totuus
nimittäin merkitsee tällaisille ihmisille koko mielekkään elämän sisältöä.
Valheessa eläminen on eräänlaista saatanan, tai ainakin epäjumalan palvontaa,
joka vieroittaa ihmisen olennaisesta: Olemisesta suurella alkukirjaimella.
Peterson
menee siis ihmiselämän eksistentiaalisille lähteille, ”olemisen äärelle”, kuten
erään takavuosien kirjan otsikko asiaa kuvasi.
Täten
hänen ajattelunsa saa vahvan uskonnollisen perspektiivin, joka muistuttaa
elävästi Erich Frommin uskonnonfilosofiaa, erityisesti niitä Frommin kirjoja,
jotka ovat yhä suomentamatta kuten the Dogma
of Christ tai You Shall be as Gods.
Molemmissa
tapauksissa kirjoittaja tulkitsee eri uskontojen keskeisiä tekstejä
sekulaarilta, eksistentiaaliselta pohjalta ja saa jopa vanhan testamentin
kummalliset kertomukset näyttämään ajattoman viisauden ilmentymiltä. Petersonia
näyttää kristinuskon ulkopuolisista uskonnoista kiehtovan erityisesti
taolaisuus.
Moukkamaisen
ateismin edustajille moinen on tietenkin a
priori pelkkää horinaa, mutta samaahan tällainen henkilö joutuu sanomaan
kaikesta syvällisestä ajattelusta.
Samanlaisia
ongelmia vastaanottopuolella on myös niillä, joista Nietzsche runoili.
Paratiisiin eivät kelvanneet Heuchel-Hänse,
Ehren-Tölpel, Tugend-Gänse (J.A. Hollon suomennos): Ken on hurskaan liukaskieli/ hyve-pöllö, mietomieli: /paratiisistamme
pois!
Olemisen
äärellä pysyttelevälle ihmiselle kirkot ovat tunkkaisia paikkoja, joiden
valheellisuus kauhistuttaa. Se, mikä joistakin muista on kukaties vain hyvänsuopaa
lauhkeutta, on ankaran totuuden miehen silmissä rienausta ja helvetin
esikartano.
Solženitsyn
kukisti Neuvostoliiton tai ainakin urhoollisesti sitä yritti (lukekaapa vain Puskipa vasikka tammeen). Kun suuri
mullistus sitten tapahtui, jätettiin totuuden sankari ilman yösijaa. Kukapas ei
olisi aikoinaan tiennyt samaa kuin hänkin ja mitäpä kummallista tuo
taantumuksen tukipylväs oikeastaan nyt sai aikaan? Nyt kansa halusi rauhassa
taas palvoa omaa vasikkaansa.
Petersonin
Neuvostoliitto, eli tässä tapauksessa läntisen maailman totalitarismin ydin on
postmodernismi, joka on ulottanut lonkeronsa suureen osaan maailmaa. Sen
perusasettamusten tolkuttomuus on itse asiassa aivan ilmeistä jokaiselle
terveen järkensä säilyttäneelle, mutta ei suinkaan niille tuhansille nuorille
ja vanhemmillekin, jotka kansoittavat läntisen maailman humanistisia
tiedekuntia.
Joku Lacan
tai Derrida ovat avoimesti nihilistisiä ja kaikessa olennaisessa primitiivisiä
ajattelijoita, jotka julkenevat redusoida koko inhimillisen elämän valtataisteluksi
ja maailman konstruktioksi, jolla ei ole muuta pohjaa kuin ihmisten halu niin
tehdä. Pojista voidaan tämän logiikan mukaan kaikin mokomin tehdä tyttöjä, jos
niin halutaan ja kaiken luonnonvastaisenhan myös ajatellaan olevan erityisen
ansiokasta.
Petersonin
on tietenkin helppo panna kaikenkarvaiset konstruktionistit ja queer-teoreetikot matalaksi jo terveellä
järjellä. Varmemmaksi vakuudeksi hän vielä ottaa aseekseen myös
kehitysbiologian ja viittaa ihmisten monien käyttäytymispiirteiden monen
miljoonan vuoden ikään. Analogisia malleja tavataan joskus sekä ihmisillä että
äyriäisillä. Niiden selittäminen sosiaalisiksi konstruktioiksi on pelkästään
naurettavaa ja kiukkuinen hyökkääminen niitä vastaan jotain pahempaa -valheessa
elämistä.
Petersonin
kirja on kirjoitettu kahdentoista elämänohjeen muotoon ja mieleen tulee pakostakin
Dale Carnegien klassikko Miten saan ystäviä,
menestystä ja vaikutusvaltaa? Sehän on vuosikymmenien mittaan myynyt
miljoonia ja taas miljoonia kappaleita koko läntisessä maailmassa.
Carnegien
kirjan otsikko ilmaisee jo selvän välineellisen tavoitteen, mikä luultavasti
tympäisee niitä, jotka menestyksen sijasta ovat kiinnostuneempia totuudesta. Petersonin kirja on ilman muuta näitä kahdesta
syvällisempi, vaikka myös se on sujuvasti ja yksinkertaisesti kirjoitettu ja
sopii siinä suhteessa hyvin suurelle yleisölle.
Petersonin
kirja sattuu myös olemaan taistelevaa sanomaa julistava teos, mitä Carnegien
kirja ei tietenkään ole. Kirjoittajan, kuten aikoinaan hänen esikuvansa Solženitsynin,
missiona ei ole sen vähempää kuin totuuden voitto valheesta.
Se ei ole
helppo tehtävä eikä välttämättä toteutettavissa edes poliittisen korrektiuden
ja postmodernismin kohdalla.
Joka
tapauksessa kirjan suuri suosio on jälleen yksi merkki jostakin uudesta aikamme
kulttuurissa. Se irrationalismin laji, johon monet ovat uskoneet ja halunneet
uskoa, on tässä taas kerran haastettu. Onko sen kukistaminen juuri tältä
pohjalta mahdollista, jää nähtäväksi. Totuudella on joka tapauksessa ollut
tapana aina tietyllä viiveellä nousta esiin, ainakin hetkellisesti.
Saan kauan nauttia mä kansan kiitosta kun sen parhaat tunteet lauluin herätin, runoili Pushkin, tai yhtä hyvin Solzhenitsyn tai suuret italialaiset ja ranskalaiset. Täällä laulattaa Suomi kp.
VastaaPoistaMuistin koloista täsmennän:
Poista"Saan kauan nauttia mä kansan kiitosta kun sen parhaat tunteet lauluin säkein herätin, kun aina puolsin vapautta ja säälin langenneitakin", runoili Pushkin, kuin yhtä hyvin suuret ihailijansa Dostojevski ja Solzhenitsyn tai suuret italialaiset ja ranskalaiset sanankäyttäjät ruotsalaista Strindbergiä unohtamatta.
Täällä on laulattanut Suomi kp ja koivistolainen PK.
Olen katsonut muutaman Petersonin väittelyn ja nauttinut, että on vielä joku, jolla on kanttia panna luu kurkkuun näille laumaälyköille.
VastaaPoistaKirjailijan kotimaa Kanadan kaksikielisyys ei perustune "yhdessä elämiseen" sylikkäin kuten meillä, vaan toisiaan arvostavian aikuisten ihmisten ja heidän kulttuuriensa rauhanomaiseen rinnakkaineloon.
VastaaPoistaOlennaisesta muistuu mieleen Heideggerin tulkinnat taideteoksen merkityksestä.
VastaaPoistaJos latinankielen kuningasta nimessään kantava museo pultataan keskelle kaupunkia peruskallioon,niin eikö uudessa maailmassa käy hyvin todennäköisesti niin, että kansalaisten suora valta isoissa pohdinnoissa tulee entistä suuremmaksi? En lähde ennustamaan mikä on se konkreettinen malli, jolla tulevaisuudessa päätetään asioista, mutta pidän lähes varmana, että nykyinen edustukselinen demokratia saa rinnalleen lähes yhtä suurta valtaa käyttävän suoran kansanvallan. Toteutuuko se sosiaalisen median huutoäänestyksellä vai jollakin muulla tavalla, on tässä vaiheessa vielä sivuseikka.
"nykyinen edustukselinen demokratia saa rinnalleen lähes yhtä suurta valtaa käyttävän suoran kansanvallan."
PoistaToivottavasti ei: suoran kansanvallan ongelma on siinä, että päätökset tehdään entistä vähemmällä harkinnalla tunnekuohujen, ennakkoluulojen ja jutun perusteella. Edustuksen idea on siinä, että jotkut - eivät välttämättä edes valitsemiltaan viisaampia - ovat niillä töin perehtymässä asioihin ja kuulemassa asiantuntijoita ja sovitettuaan näin saamansa tiedon valitsijoiden arvoihin tekevät keskimäärin viisaampia päätöksiä kuin valitsijat itse huonolla perehtymisellä jossain gallupkyselyssä. Asiat kun nykyisin vaan ovat monimutkaisia ja yksi päätös vaikuttaa kymmeneen muuhun. Ei normaali työssä käypä ihminen jaksaisi tai haluaisi päättää työpäivän jälkeen asioista.
Katsotaanpa Sveitsiä, ei siellä niin kovin huonosti mene.
PoistaAbortin puolustaminen eli sikiön ihmisyyden kiistäminen on samaa pakanallista ajattelua. Kuin esikristillisessä Euroopassa tunnetut käytännöt tappaa ei toivitut lapset. Lapsen ihmisoikeudet olivat riippuvaisia vanhempien oikuista. Nyt puolustetaan oikeutta murhata vielä kohdussa okeva lapsi. Sitä perustellaan naisen oikeudella määrätä kehostaan mutta lapsen loukkaamattomat ihmisoikeudet kielletään.
VastaaPoistaTuossa ajattelussa syntymätön lapsi nähdään naisen ruumiin kasvaimena, ei ihmisenä. Harva abortin kannattaja suostuu määrittelemään, milloin sikiö muuttuu ihmiseksi. Kysymys kierretään.
PoistaKiitos. Itkin vuolaasti helpotuksesta tai jostakin omasta muinaisesta pitkästä ja pakollisesta tarpomisesta konstruktionismin suossa epäilyksen saappaat lotisten. Siinä ohimennessä laidoilta vilkuttelivat niin Derrida, Žižek, Foucault kuin Rorty, kauhea rakkaani Heidegger ja eikös vain lopulta myös Habermas. Siellä Frankfurtin koulukunnassa pyörin pitkään ympyrää. Onneksi kulkijaa johdattamassa kaiken yllä lenteli tiheään tahtiin Georg Henrik von Wrightin Minervan pöllö.
VastaaPoistaSiksi kai itkin, että on helpottavaa saada muistutus siitä, että on kuitenkin palon sammuttajia enkä vääntele käsiäni yksin mökkini nurkassa. Joo, oksennan tämän mauttoman tunnepläjäyksen taas mauttomasti ihan tässä. Hyi olkoon!
VastaaPoistaTunnepläjäyksissä mitään vikaa oo.
PoistaFilosofeja pitää kuitenkin käyttää kohtuudella. Useimpien kohdalla yksi muotokuva ja pari anekdoottia riittää, ehkä parhaiden tapauksessa vielä eri oppiaineiden approissa vilahtavat esittelytekstit. Sen jälkeen niihin voikin jo viittailla pelotellakseen auktoriteettiuskoisia, taikka käyttääkseen filosofiaan sisäänleivottua ylettömän vakavuuden tunnelmaa komiikan aineksena.
Suosittelisin kuitenkin ennen muuta omaa ajattelua, mihin minusta nimenomaan ei lueta näiden kylmän sodan jälkihöyryissä piehtaroivien angloamerikkalaisten yhden aivopuoliskon miesten ynnä niitä fanittavien nörttilaumojen juttujen asettamista totuuden tai edes Solženitsynin asemaan.
Tragedia on siinä, että näiden projektiivinen narratiivi ns. "kulttuurimarxismista" - että korrektius olisi jokin kylmän sodan häviäjien "kosto" - on vähän samalla tavalla ymmärtämätön kuin sellainen intuitiivinen oletus, että päivä on kuumimmillaan kun on valoisinta. Neuvostoliitto oli mitä ja oli ja meni menojaan, mutta se loi nimenomaan länteen ennen näkemättömän hyvinvoinnin ja vapauden, jonka nämä tunarit ovat nyt intomielin murskaamassa kaikkineen.
Juuri tuo sama hyvinvointi on generoinut kaksi eri kaunapolittisesti orientoitunutta hyvinvoijien lahkoa - "maassa maan sadan vuoden takaisilla tavoilla" -liikkeet ja "kaikki on miten mua huvittaa" -liikkeet - joiden "edustajista" varsinkaan ikäisilläni ja sitä nuoremmilla ei ole mm. mielekkään työn ja ei-valikoitujen sosiaalisuhteiden vähyyden vuoksi oikein mitään suhdetta omaan kroppaansa ja mieleensä. Nillityksen aiheet ja tasokin ovat sitten sen mukaiset.
Nämä yllä olevan kaltaiset yksikorvaisia jäniksiä hatusta taikuvat profeetat nousevat sitten tietysti sankareiksi. Pikaviestintä luo pikakuluttajan, joka on aina kätevästi valokaaren päässä vihaamistaan asioista, hieroo yötä päivää nimenomaan niitä.
Kohdallani ei ole pohjimmiltaan kyse noista hurmaavista lurjuksista, joiden seura on niin viihdyttävää. Ihan käytäntö riepoo.
PoistaNiin kun se tarkoittamani käytäntö siis on sidoksissa noihin nimiin. Ihanaa on kaikenlaisia teorioita lukemalla nauttia ihmisen älystä, mutta umpihullu se, joka yrittää alkaa maailmaa hallita minkään kiilusilmäisten oppien perusteella. Tämä on pointti, joka pikkumaistereilta on mennyt ohi.
PoistaSolženitsynille kirkko ei kyllä ollut tunkkainen paikka. Nimenomaan kirkko on myös taistellut modernismia ja postmodernismia vastaan mikä yllättäen ilmenee ihan vaikka vain lukemalla paavien ensyklikat 1800-luvun lopulta tähän päivään. Eli siis ainoastaan sen kaikkein pinnalla olevin ja kootuin opetus riittää asian toteamiseen. Samaan aikaan sekulaarit ja taistelevat yliopistot olivat täysin näiden hienojen ajatusten vallassa. Ja ovat tietysti vieläkin. Suomessa esimerkiksi STI ja varsinkin Timo Eskoala ovat pistäneet ansiokkaasta postmodernismia nippuun, jopa viihdyttävän hyvissä videoluennoissaan. Ortodoksisen maailman edustajaksi riittänee juuri Solzhenitsyn tämänkertaisen kirkon puolustuspuheen täydentämiseksi ;)
VastaaPoistaYuval Noah Hararin 21 Lessons for 21 Century -kirja ilmestyy 30.8. Tuo kirja kiinnostaa nukkavieruna ateistina enemmän kuin henkilökohtaiset elämänneuvot. Loistava argumentointi mahdollisimman yksinkertaisesti kirjoitettuna, Suomessa ehkä euroedustaja Halla-aho pystyy samanlaiseen aukottomaan loogiseen esitykseen, blogistin lisäksi :)
VastaaPoistaLukija haluaa itse tehdä synteesin, kirjoittajat antakoot mallineen synteesiin.
Ilmestyi jo, oon viimeisessä luvussa. Mee huomenna ostamaan
PoistaTaas niin totta, että viiltää, syvästi. Voi, ihmistä.
VastaaPoistaTaistelussa totuuden puolesta on vain usein se ongelma, että se muuttuu Totuudeksi, ikävin seurauksin.
Modernin läntisen ajattelun mukaan valta on kielessä, diskursseissa. Vanhan testamentin alkukappaleissa kerrotaan naisten niiaavan kuullessaan puhuttavan kieltä jota eivät ymmärrä. Eivätpä taida puhua suomea nämä tulevat SOTE-firmat joita Päivi Nerg ja Annika Saarikko, hartaat kristityt, opastavat vallan käytäville?
VastaaPoista"Hävyttömät koirat, erinomattain ne isot Jatunin hurtat, jotka ovat tottuneet varastamaan ja ihmisen verta latkimaan, eivät malta odottaa siihen asti, että murut putoavat pöydältä, vaan he hyppäävät varsin pöydälle ja näppäävät koko voilimpun ja nielevät sen niinkuin tyhjän."
Karesuvannon Jatunin kylän hurtilla lienee Lars Levi Lestadius tarkoittanut ymmärrettävän Venäjän hurttia. Natsit käyttivät samoja, ja vielä pahempia, sanoja kuvaamaan juutalaisia. Mallit löytyvät läntisen ajattelun vanhoista peruskirjoista. Niiden toiviotaival etelästä pohjoiseen ei aina sujunut kuin Strömsössä.
Larsleevi Laestadius lieen tarkoittanut lähinnä kauppitioata, jotka möivät häikäilemättä viinaa janosille poromiehille ja sattoivat nämä ahdinkoon.
PoistaTätä kuvasi hyvin elokuva Kuaokeino Kautokeinon kapinasta. Sama aihetta käsitteli ooppera Aslak Hetta. Aslak Hetta ja hänen yksi toverinsa mestattiin.
"Sprit ör Djävulens piss."
Ettei yksikään joka seniorikieleen uskoo, nuku, vaan herätetään.
PoistaLLL saarnamies
Totuudella on joka tapauksessa ollut tapana aina tietyllä viiveellä nousta esiin, ainakin hetkellisesti.
VastaaPoistaKahden ihmisen katseiden löytäessä toisensa baaritiskin yli valomerkin tullessa ilma että osaisivat toistensa kieltä, siinä on ihmiselämän syvintä totuutta, kirjoitti Sartre.
Median huoneentaulu:
VastaaPoista-Ettei yksikään joka seniorikieltä diggaa, himmaile, vaan svengaa täysillä.
Siinä on luottamus, luottamus, luottamus. Siinä on Venäjä, Venäjä, Venäjä. Siinä on kaikki. Elämä on ihmisen parasta aikaa. Allsång på Skansen. Valtaa uhkuva ylipormestari.