Kolmasti murhattu mies
Tarja-Liisa Luukkanen, Kolmasti murhattu Johan Samuel Pajula.
Opettaja, tutkija, suomen kielen edistäjä ja vuonna 1918 murhattu kirkkoherra.
Elokas s.a. (2018), 327 s.
Vapunpäivänä
vuonna 1918 tulivat punakaartilaisroistot Iitin pappilaan ja veivät mukanaan kirkkoherra
Janne (Johan Samuel) Pajulan.
Välihuomautuksena
niille, jotka kauhistelevat sanaa punakaartilaisroistot,
lienee kai välttämätöntä todeta, että samaan aikaan toimi myös
valkokaartilaisroistoja, mutta tämä ei merkitse sitä, että tuota edellä
mainittua ryhmää ei olisi ollut olemassa.
Lurjukset
väittivät vievänsä papin esikuntaan, jotakin asiaa muka selvittämään. Uhri
itsekin ymmärsi, että kysymys oli muusta. Hänet löydettiin sittemmin joen
pohjasta pahoin runneltuna ja kivillä pohjaan painettuna.
Pajulan kohdalla
kyse oli toisesta murhasta, kertoo dosentti Tarja-Liisa Luukkanen. Ensimmäinen
oli oikeusmurha, kun teologisen tiedekunnan vehkeilijät hommasivat hylkäävän
tuomion Pajulan virkaväitöskirjalle ja kolmas murha tapahtui, kun Suomen
kirkkohistorian vaiheita tutkivat henkilöt jättivät hänet syrjään alan
kehityksestä kertoessaan.
Pajula nimittäin
oli suomalaisen kirkkohistorian todellinen uranuurtaja, joka kirjoitti alan
ensimmäisen suomenkielisen tohtorinväitöskirjan. Sillä oli sekä ansionsa että
puutteensa kuten kaikilla inhimillisen toiminnan tuotteilla, mutta
anteeksiantamatonta oli, ettei sitä myöhemminkään edes noteerattu, enempää kuin
hänen ansiokasta virkaväitöskirjaansa, vaan uskottiin mieluummin niitä, jotka
aikoinaan juonittelivat tuhotakseen Pajulan uran.
Luukkasen kirja
perustuu perinpohjaiselle lähteiden tutkimukselle ja antaa kiintoisan kuvan
myös Suomen 1800-luvun teologian kehityksestä.
Suomen papistoahan
on kansainvälisesti kuvattu hyvin sivistyneeksi ja joissakin venäläisissä
1800-luvun kuvauksissa tätä ominaisuutta on suorastaan ylistetty.
Kuitenkin papit
hankkivat tuon sivistyksensä -sikäli kuin asia tapahtui teologisessa
tiedekunnassa- varsin karuissa oloissa.
Koko
tiedekunnassa oli näet koko ajan vain neljä professoria. Aluksi se riittikin,
kun oppilaita oli vain kolmisenkymmentä. Tilanne kuitenkin jatkui vielä silloin
kun heitä oli yli kaksisataa. Professuurit eivät sitä paitsi suinkaan aina
olleet miehitettyjä, vaan sama henkilö saattoi hoitaa kahtakin. Sitä paitsi
professoreilla saattoi olla opetustunteja kouluissa. Luukkasen tulkinnan mukaan
kyseessä oli rahanahneus.
Teologia tästä
kuitenkin kärsi. Luukkanen arvioi, että 1880- ja 1890-luvuilla teologia oli
Suomessa suorastaan tuhoutumassa yliopistollisena oppialana. Paitsi, että
väitteleminen oli hyvin harvinaista, ei väitöskirjojen tieteellisyydestä
useinkaan voinut puhua. Pajula oli tässä suhteessa harvinainen poikkeus.
Itse asiassa
koko kirkon johto -joka oli varsin lähellä yliopistoa- oli muodostunut
patavanhoilliseksi, lähinnä kartanoherännäisyyden piiristä värvätyksi klikiksi,
jota elähdytti ns. beckiläinen fundamentalismi ja joka sen turvin asettautui
vastahankaan sääty-yhteiskunnan purkaantumiseen ja modernisaatioon liittyviä
ilmiöitä vastaan.
Nimet sellaiset
kuin Immanuel Colliander, Gustaf Johansson, E. Kaila ja Torsten Thure Renvall
puhuvat puolestaan. Luukkanen arvioi, että nuo vanhoilliset vahingoittivat
toimillaan luterilaista kirkkoa enemmän kuin kukaan tuon ajan julkisista
uskonnonvastustajista.
Saattaa olla.
Luukkanen on tarkoin tutkinut kirkon ja yliopiston terävän pään sukulaisuus- ja
ystävyyssuhteita ja onnistunut löytämään sieltä kiinnostavan ydinaineksen, joka
vastusti Pajulan ja ilmeisesti muidenkin hänen tapaistensa henkilöiden urallaan
etenemistä.
Pajula oli
suomenkielinen satulasepän poika ja kuului ensimmäisen polven sivistyneistöön.
Teologipiireissä hän oli outo lintu.
Mielipiteet
eivät tuossa hallitsevassa piirissäkään toki aina menneet yhteiskunnallisen
aseman, kielen tai edes uskonnollisen suuntauksen mukaan. Kyllä tieteellisillä
ansioilla oma merkityksensä oli.
Sitäkin
merkittävämpää oli, että vaikka Pajulan ansiot joskus tunnustettiin jopa hänelle muuten vierailla
tahoilla, onnistuivat hyväveliverkostot määrätietoisella juonittelulla tuhoamaan
hänen uransa. Asia inhotti myös erinäisiä aikalaistodistajia.
Epäilemättä
kirjan sankarilla oli omat heikkoutensa, joita kirjoittaja ei epäröi tuoda
julki. Pajulakin oli jonkin sortin fundamentalisti ja nykyajan näkökulmasta
saattaa kovin oudolta näyttää vaikkapa hänen antisemitisminsä. Hän oli joka
tapauksessa ehdottomasti tieteellisen tutkimuksen uranuurtaja tiedekunnassaan
ja irvokasta oli, että hänet tuomitsivat sellaiset henkilöt, joilla itsellään
ei ollut siihen mitään asiallista pätevyyttä, ei aina muodollistakaan.
Pajulaa
vainottiin vielä epäonnistuneen professorinviranhaun jälkeenkin. Jopa hänen
pääsynsä Juvan kirkkoherraksi estettiin.
Myöhempi
kirkkohistorian historiankirjoitus on sittemmin ottanut täydestä Pajulan
vihollisten aikoinaan esittämät arviot ja itse asiassa lurjusten toiminnasta on
myöhemmin esitetty hymisteleviä arvioita.
Luukkanen
esiintyy kirjassaan suurena kunnian palauttajana ja totuuden esitaistelijana. En
itse ole juuri tuon alan asiantuntija, mutta hänen argumentaationsa ole vailla vakuuttavuutta.
Myös tietty
moraalisen suuttumuksen tuimuus henkii vastaan Luukkasen kirjan sivuilta, eikä
ihme. Teologien pienessä ja hurskastelevassa piirissä vehkeily kukoisti ja
ainakin näin jälkikäteen arvioiden olisi tilanne useinkin antanut aihetta
veisata tuota mainiota, virsikirjasta jo poistettua virttä: ”Jo vääryys vallan
saa, se huutaa taivaisiin…”
Luukkanen
toistaa teesejään varsin tiuhaan, joten ne eivät ainakaan jää huomaamatta. Tämä
on sikäli turhaa, että hänellä kyllä riittää argumenttejakin niiden puolesta.
Perusteellisuudestaan ja tietystä toistosta
huolimatta kirjan jaksaa kyllä lukea läpi. On se sen verran kiintoisa näköala
aikansa yliopistoon, jossa pieni piiri saattoi pyörittää omaa oikeaoppisuuttaan
ja estää väärien näkemysten pääsyn hyvää yhteisöä pilaamaan.
Pajulan kahta
murhaa ei tekemättömäksi saa, mutta se kolmas eli hänen pudottamisensa pois
alansa historiankirjoituksesta lienee nyt, tämän työn ansiosta jo peruutettu.
En tiedä, onko
Luukkasen kirjaa vielä arvioitu alan asiantuntijoiden piirissä. Ainakin minä
odotan sitä suurella mielenkiinnolla.
Luukkasten Helsingin yliopistolta tulla tupsahti politiikkaan muuan dosentti ihmetellen mitä teologian laitoksilla mahdetaan ajatella hänen paljastuessa perussuomalaiseksi. Samoihin aikoihin tupsahti otsikoihin eräs naispuolinen yritysjohtaja ilmoittaen tekevänsä politiikkaa vain yhden kauden.
VastaaPoistaKumpikaan ei ole nimeltään Lestadius.
Mielenkiintoinen kielellinen "innovaatio" tuo "valkokaartilaisroistot". Eipä olekaan ennen osunut silmään näissä yhteyksissä. Saa nähdä, alkaako tästedes sakeastikin ilmaantua historioitsijoiden terminologiaan...
VastaaPoistaErittäin kiinnostavaa. Hyvä pitää m ielessä, että Piispa Johansson vielä 1889 rikoslakia uudistettaesa tietäkseni vaati kuolemanrangaistuksen säilyttämistä Jumalan pilkasta. Ja tietenkin herra Sebaothin ankarinta tuomiota kapinaan syyllistyneille.
VastaaPoistaOnko Helsingin yliopiston lisäksi olemassa muita tiedeyliopistoja joissa on teologinen tiedekunta?
VastaaPoistaKauppakorkeakoulut
PoistaOi, pidän tästä suuresti. Hienosti kirjoitettu.:)
VastaaPoista