Pikaisesti Pietarissa
Pietarissa
käynti ei ainakaan minun mielestäni erityisiä syitä kaipaa. Siihen on yhtä
vaikea kyllästyä kuin Lontooseen. Pikemmin joutuu aina silloin tällöin keksimään
syitä siihen, miksei nyt juuri taas menisi käymään Pietarissa, kun on pari
päivää aikaakin.
Kun olen
sattunut pääsemään alan entusiastin vakituiseksi seuralaiseksi, ei ole tarvinnut
edes miettiä, mitä tekemistä Pietarissa kertaa keksisi. Helsingissä se on
vaikeampaa.
Ja taas siellä
tuntui olevan jotakin uutta: nuorison mielenosoitus Putinia vastaan, Rosgvardijan keskenkasvuiset katupartiot
ja vähän muukin olivat taattua nykypäivää. Hatusta vetäisten voisi taas
kuitenkin sanoa, että nostalgia keisarikunnan viimeisiin aikoihin tulvi taas
vastaan joka puolelta, sattumaa varmaan.
Suuri
valokuvanäyttely Nikolai II:n hovista Bolšaja morskajalla, kierros fin de sièclen temppeleissä (Moskeija,
buddhalainen temppeli, synagoga), kirjakaupan Venäjä-jonka-menetimme -osasto ja erityisesti Suuriruhtinas
Vladimirin palatsi (Tutkijoiden talo) jotenkin kaikki tuntuivat täydentävän
toisiaan.
Tuo viimemainittu
talohan sijaitsee Palatsirantakadulla riuskan kivenheiton päässä
Talvipalatsista ja erottuu hieman ulkonevalla eteisellään, vai erkkerikö se
olisi. Harvinaisen loistava paikka se joka tapauksessa on. Pietarin oloissa
siitä tekee ainutlaatuisen se, että sen sisustus on säilynyt samana läpi sotien
ja vallankumousten.
Asia selittyy
sillä, että palatsi toimi Pietarin älymystön ruokintapaikkana niinä vuosina, kun
neuvostovalta kuristi nälän luisella kouralla luokkavihollisia, joihin tietenkin
myös tiedemiehet ja taitelijat kuuluivat.
Koko väestöhän
oli korttiannosten varassa ja yksityisestä elintarvikkeiden kaupasta oli kansalaissodan
aikana määrätty kuolemanrangaistus. Ne, jotka pystyivät, poistuivat
kaupungista, jonka väkiluku kutistui sotaa edeltäneestä 2,1 miljoonasta noin
700 tuhanteen, eli siis kolmannekseen. Kehitys oli ainutlaatuinen ja toistui
vasta sittemmin piirityksen aikana.
Älymystön paras
osa, jos näin uskaltaisi sanoa, oli tietenkin bolševikkien hirmuvaltaa vastaan,
joten sen rankaiseminen en masse oli
tavallaan perusteltua. Koska kehittymässä oli joka tapauksessa suuren luokan
skandaali, sallittiin älymystön materiaalinen auttaminen ja se tapahtui juuri
tuolla suuriruhtinas Vladimirin palatsin tiloissa.
Muistona tästä
on eteisen seinustalla Maksim Gorkin rintakuva. Tämä Aleksei Maksimovitšhan
se oli, joka organisoi nälkään nääntyvän intelligentsijan auttamisen.
Nuoruudessaan hän oli yleensäkin sekä hellämielinen myötäkärsijä että jyrkkä
moralisti, joka antoi niin tsarismin kätyrien kuin bolševikkien kuulla kunniansa, kun
erilaisia konnuuksia tapahtui.
Se, joka muistaa
vain vanhan Gorkin, joka oli innostunut vihan saarnaamisesta ja toimi
kollektivisoinnin mainosmiehenä, ei ymmärrä, mikä mies hän oikein oli. Ei hän
tainnut kyllä itsekään ymmärtää.
Gorki sai siis
joka tapauksessa luvan auttaa hädänalaisia, mutta jostakinhan hänen vielä
täytyi siihen tuo aineellinen puoli hankkia. Yksi lähde oli Suomi, joka oli
rutiköyhä, mutta sentään jäänyt sosialismin siunauksista paitsi.
Niinpä myös
Suomessa järjestettiin keräys Venäjän älymystön hyväksi ja tulokset olivat
varsin ilahduttavia.
Tarttolainen
slavisti Isakov on tutkinut asiaa ja julkaisi aikoinaan tuloksensa W. Melangolle
nimetyn instituutin sarjassa Studia
slavica finlandensia (Tomus II, 1985).
Suomen puolella nälkää
näkevän sivistyneistön auttamista tukivat muun muassa Akseli Gallen-Kallela, R.
Tigerstedt, V. Ruin, J.J. Mikkola, V.I. Mansikka ja monet muut.
Kansan käsi oli
karttuisa ja tavaraa (ruokaa, mm. kuivattua kalaa, tulitikkuja ja muita
välttämättömyystarvikkeita) koottiin useita rautatievaunullisia, yhteensä noin
300 tonnia.
Vanha Suomen
ystävä Gorki kiitti avusta kauniisti ja kertoi autettujen vakuuttaneen, että
kun Venäjä kerran nousee alennustilastaan, se ei unohda tätä laupeudentyötä. «Представители ученых указывали на
огромное моральное для них значение помощи финских ученых и подчеркивали, что
когда Россия встанет во весь рост, в первую голову она поблагодарит
представителей Финляндии, тогда уже по-настоящему она скажет спасибо
Финляндии».
No,
mitäpä syntiä salaamaan. Jos muistelemaan ruvettiin, niin voitiin tietysti
muistaa paljon muutakin, esimerkiksi kevään 1918 suuret venäläismurhat, jotka
myös olivat Pietarissa hyvin tiedossa. Lehdet olivat kirjoittaneet niistä
laajasti.
Mutta
aina kun alkaa tulla kyyniseksi ja ruveta näkemään ihmisessä vain jonkinlaisen
groteskin hännättömän ja vähäkarvaisen apinan hieman Swiftin yahoo-hahmojen mukaan, tulee jostakin
mieleen myös kauniita tositarinoita aidosta myötätunnosta, joka ulottuu
erilaisten rajalinjojen taa.
Ehkä
sellaisista asioista kannattaisi kertoakin enemmän? Jotenkin vain tuntuu siltä,
että nykykulttuuria vaivaa jonkinlainen rumuuden ja kurjuuden mania -erilaiset
vastenmieliset hahmot vetävät puoleensa kulttuuriväkeä kuin hevonen kärpäsiä.
Ellei, sanokaamme, nainen ole luonnostaan vastenmielisen näköinen ja tapainen,
hän tekeytyy sellaiseksi mennessään esiintymään yleisölle.
Poistuessani
eteisestä pieneen saliin, jossa piano soi miellyttävästi, tuntui jotenkin
siltä, kuin olisinkin tullut tuohon viime vuosisataa edeltävään maailmaan,
johon koko nykyinen Pietarikin tuntuu kaipaavan.
Tilaisuuden
järjestäjä oli antanut meille, maksaville vieraille, hieman arvoituksellisen
pukukoodin cocktail-puku, johon
arvelin Porvoon pelastusarmeijasta joskus ostamani klubitakin sopivan ja olin
kaiketi oikeassa.
Oleellista
joka tapauksessa oli se, että naisille oli annettu pätevä syy eli sikäläisittäin
ns. уважительная причина pukeutua
kauniisti ja sen he tekivätkin ilmeisellä mielihyvällä.
Niinpä
samppanjan nauttijoilla oli tilaisuus katsella kahta jokseenkin täydellistä
figuuria ja myös eräitä muita sangen hienoja naisellisten sulojen esillepanoja.
Vulgaari feminismi tuntui olevan täältä valovuosien päässä.
Itse ohjelma
eli lyhyen esittelykierroksen jälkeinen konsertti Venäjän musiikin vuodenajat
oli loistava. Tiedän, että myös meillä on hyviä konsertteja, vaikka en niissä
juuri käy, ohjelmistosta johtuen.
Tällä
kertaa esitettiin lähes pelkästään 1800-lukujen musiikkia, lukuun ottamatta
yhtä sävellystä, jossa soolo oli kirjoitettu -kirjoituskoneelle…
Esiintyjien
taituruus ja ohjelmiston kauneus olivat uskomattomia. Muuan soittajista oli
kymmenvuotias ihmelapsi ja muusta mainittakoon huikeat huumoritemput, joita
laulajat ja soittajat sijoittivat klassisten kappaleiden yhteyteen. Kaikki
tapahtui hyvällä maulla ja liikaa yleisöä kosiskelematta, ainakin minun makuuni.
Ulkona,
konsertin jälkeen leimahtelivat Vasilin saaren suunnalta kirkkaat salamat ja Talvikanavan
tienoo näytti suunnilleen samalta kuin suuriruhtinas Vladimirin aikaan,
luulisin.
Niistä
päivistä lähtien Venäjä on suuresti kehittynyt, mutta ymmärrän hyvin sen nostalgian,
joka siihen aikakauteen kohdistuu, nimenomaan Pietarissa.
"Vulgaari feminismi tuntui olevan täältä valovuosien päässä.! Ethän nyt vain joutunut jonkun erityisen exsemplaarin sokaisemaksi tai sitten paikalla oli varsin eksklusiivinen otanta venakkoja.
VastaaPoistaOlikohan Duchampin pisuaari kulttuuriväen ensimmäinen merkki kallistua rumuuksiin päin. Joka tapauksessa meillä taipumuksen nosti kukkaansa taistolaiset, eivätkä heidän lapsensa, eikä lapsenlapsensakaan ole siitä vielä vierottuneet. Nyt ei taiteentekijälle tai edes kuluttajalle risuparta ja paskanen villapaita riitä alkuunsakaan, vaan pitää tatuoida jotain tosi ällöö.
On: "Pietarissa käynti ei ainakaan minun mielestäni erityisiä syitä kaipaa. Siihen on yhtä vaikea kyllästyä kuin Lontooseen."
VastaaPoistaPitää olla: "Pietarissa käynti ei ainakaan minun mielestäni erityisiä syitä kaipaa. Siihen on yhtä vaikea kyllästyä kuin Lontooseen, Prahaan, Pariisiin, Mynheniin, Vienaan, yms.
Niinhän se on. Tosin kirjoittaisin nuo mynhenit ja vienat vähän toisin.
PoistaJoka Lontooseen ja Pariisiin kyllästyy, sitä tikulla silmään!
PoistaEikä tämän ole tarkoitus vähäisimmässäkään määrin väheksyä Pitaria.
Ihanaa.
VastaaPoistaMynssen ja Viini.
VastaaPoista"Älymystön paras osa, jos näin uskaltaisi sanoa, oli tietenkin bolševikkien hirmuvaltaa vastaan, joten sen rankaiseminen en masse oli tavallaan perusteltua."
VastaaPoistaTiitisen lista
Professori Timo Vihavainen ON TÄSSÄ KERRAN HEITTÄNYT ILMOILLE ajatuksen siitä, että jos Tiitisen lista julkaistaan, niin seurauksena olisi itsemurhien sarja.
Eikö olisikin jo korkea aika nähdä ryssien agenttien itsemurhien sarjaa? Bättre talandeilla ei Suomessa taida olla sen kummempia intressejä. Pingviinitkään eivät ole vaatineet Suomen aluetta omakseen.
Missähän se sellainen ajatus oli?
VastaaPoistaTaisi kalikka kalahtanut oikeaan paikkaan eli suomettumisen mestariin.
Poista" kirjakaupan Venäjä-jonka-menetimme -osasto "
VastaaPoistaVoisiko tätä tulevaisuudessa avata vähän enemmän; mistä nyky-Venäjä haaveilee ja keskustelee.
Hieno lause, joka herättää mukavia ajatuksia: "Niinpä samppanjan nauttijoilla oli tilaisuus katsella kahta jokseenkin täydellistä figuuria ja myös eräitä muita sangen hienoja naisellisten sulojen esillepanoja. Vulgaari feminismi tuntui olevan täältä valovuosien päässä".
VastaaPoista