Kun kansa petti valtion
A.A. Borisjuk, Istorija Rossii, kotoruju prikazali zabyt.
Nikolai II i jego vremja. ”Vetše”, Moskva 2018, 239s. 2-e izdanije,
pererabotannoje i dopolnennoje.
Vanha anekdootti
kertoo miten, joskus ennen sotia, radiossa selostettiin nyrkkeilykilpailuja.
Selostaja kuulutti: Tää toinen, mikä hää
nyt taas olikaa, on nyt tässä Piiparista vastaan. Mutt tää Piiparine, hää on
Viipurin nyrkkeiljiöide poikii ja ihan hurja mies, hää!
Nyt erä alkaa, Piiparine käy päälle!
Piiparine iskee, oikee, vasen, oikee, oikee! Piiparine hyökkää, Piiparine
iskee!
… Nyt
Piiparist kannetaa kehäst…
Ikävä kyllä,
historia on täynnä esimerkkejä siitä, miten tapahtuu kaikenlaista
odottamatonta. Varmasta voitosta tuleekin rökäletappio, huima nousu muuttuu
romahdukseksi, vauraudesta tulee kurjuutta. Syitä tuntuu joskus löytyvän kovin
helposti ja joskus niitä tuntuu olevan mahdotonta löytää.
Vallankumoukset
ovat klassinen esimerkki siitä, miten jokaisen koululaisen oletetaan osaavan
luetella erehtymättömästi niiden syyt, mutta tutkijat samaan aikaan ovat aivan
ymmällään ja tietävät hyvin, ettei se asia niin mennyt, kuin oli syytä olettaa
ja kuten monesta jälkikäteenkin näyttää.
Nuori mies,
Andrei Borisjuk on aivan oikeassa siinä, että totuutta Nikolai II:n ajasta
vääristeltiin aivan estottomasti bolševikkivallan aikana. Olivathan kaikki
neuvostovallan todelliset ja väitetyt saavutukset sitä kirkkaampia, mitä
surkeammaksi sitä edeltävä aika oletettiin ja kuvattiin.
Itse asiassa
syntyi joukko myyttejä, joita ei saanut kritisoida. Kirjoittaja luettelee niitä
peräti kaksikymmentäviisi kappaletta. Joukossa ovat muun muassa se, että vasta
kommunistit aloittivat Venäjän teollistamisen, että oltiin nälässä, mutta
vietiin viljaa, että ennen vallankumousta opetus oli maksullista ja
vaikeapääsyistä ja niin edelleen.
Monet ”myytit”,
joissa toki on mukana olkiukkojakin, ovat tosiaankin selvää historian
vääristelyä. Kirjoittaja esittää kuitenkin myytteinä myös monia sellaisia
asioita, joiden osoittaminen vääräksi ei ole suinkaan yksinkertaista. Niihin
kuuluu jopa väite siitä, että Venäjä hävisi ensimmäisen maailmansodan.
Tämä ajatus ei
ole kirjassa mukana sattumalta, onhan kuulunut paljonkin puhetta siitä, että
Venäjä olisi luettava ensimmäisen maailmansodan voittajiin.
Normaalin
logiikan mukaan maa, joka alistuu Brest-Litovskin kaltaiseen rauhaan, on
taatusti sodan hävinnyt. Vaikka myös Saksa kuului sittemmin häviäjiin, ei Venäjäkään
ollut Pariisissa rauhanehdoista määräämässä. Kuinka se siis olisi voinut sodan
voittaa?
Jos joku
patriootti jaksaa seurata sellaista ajatuksenkulkua, jossa Venäjä oli
voittoisan taistelunsa loppusuoralla vuoden 1917 alussa, joutui sen jälkeen
petoksen uhriksi ja vallan anastanut bolševikkiklikki vasta hävisi sodan, niin
ei häntä voi siitä kai kieltääkään. Tämä tällainen nyt vain venyttää asioita
niin pitkälle, että ne alkavat jo paukkua.
Kirjoittaja
näkee paljon vaivaa todistellessaan, että nimenomaan Nikolai II:n aika oli
vailla vertaa Venäjän historiassa. Aleksanteri II:n ja Aleksanteri III:nkin
kaudet olivat siihen verrattuna vaisuja, neuvostoajasta nyt puhumattakaan. Myös
kansainvälisesti edistys oli huimaavaa.
Tässä Borisjukin
ei tarvitse rakentaa tyhjän päälle. Kyllä kasvu oli nopeaa ja herää kysymys,
oliko se liian nopeaa. Takapajuiset takamaat eivät pysyneet hurjan vedon
perässä ja yhteiskunta alkoi osoittaa repeämisen merkkejä. Tällaista tulkintaa
on esitetty jo kauan.
Joka tapauksessa
se viimeinen ja kirottu kysymys on, miksi Helmikuun vallankumous tapahtui,
miksi hyvä tsaari (hän oli joka suhteessa loistava hallitsija!) syöstiin
vallasta ja kenen toimesta?
Nykyään on ollut
muodikasta viitata petollisiin liittolaisiin, eritoten Englantiin, jota Venäjän
tunkeutuminen Turkin salmiin kauhistutti. Tässä kannattaa kuitenkin muistaa
vähintäänkin se, että myös väliaikainen hallitus tavoitteli samoja päämääriä.
Vallankumous on
todella monessa suhteessa arvoituksellinen asia, kuten ne usein ovat
muuallakin. Kirjoittajan tapa kyhätä tosiasiaväitteitä asioiden tilasta ja
harjoittaa sen jälkeen suorasukaista todistelua hieman lakituvan tapaan, ei
kuitenkaan vakuuta.
Ei historiassa
riitä yleiskäsitteiden pohjalta tehty syllogismien rakentelu. Oleellista on
kunkin asian painoarvon ymmärtäminen, asioiden suhteuttaminen.
Ei voida noin
vain todistaa, ettei kansa pitänyt sotaa mielettömänä, vaikka yleensä
ymmärsikin sen ”isänmaalliseksi”. Asian osoittaminen on hyvin vaikea
tutkimusongelma, jonka kertakaikkista ratkaisua ei kannata odottaa henkeä
pidätellen.
Joka tapauksessa
kirjoittajan johtopäätös on huomionarvoinen: kansa petti valtion.
Tämän voisi kai
olettaa olevan normaali asiain tila jokaisessa vallankumouksessa, mutta
Venäjällä asiat ovat toisin. Kysymys oli nimittäin siitä, että Venäjän
yhteiskunta oli sairastunut liberalismiin jo paljon ennen Nikolain aikaa. Tämä
on siis Borisjukin kieltä.
Nyt, kun oli
hylätty oma, venäläinen tie, nähtiin vain kaksi mahdollisuutta: liberalismi tai
marxilaisuus, molemmat läntisiä ja siis vieraita ideologioita.
Tie oli avoin
pettureille ja lurjuksille ja niitä hyödyntäville ulkomaisille tiedustelupalveluille.
Kun kansa ei noussut puolustamaan omaa venäläistä, laillista valtaansa, se
hylkäsi Nikolain mukana myös todellisen venäläisyyden. Uskon Venäjään korvasivat haaveilut länsimaisesta kehitystiestä.
Ei tietenkään
ole vaikea havaita kirjan sanoman ajankohtaisuutta. Venäjän oma kehitystie on
ainoa, joka sopii venäläisille ja sen tien keskeinen tukipylväs on valtio, gosudarstvennost -ei siis yhteiskunta,
vaan juuri tuo mahtava valtio.
Kirjoittaja käyttää sen synonyyminä joskus myös imperiumia.
Mutta tämänhän
me olemme kuulleet jo Putiniltakin. Kirja on ilmestynyt slavofiilisen Vetše-kustantamon
toimesta ja sen painos on vain seitsemän tuhatta, joten se ei vielä maailmoja
mullista. Se on kuitenkin vain yksi niitä uusslavofiilisiä kirjoja, joita
naapurissa ilmestyy tasaiseen tahtiin.
Mutta ilmestyy
siellä muutakin. Itse ostin viikonvaihteessa Pietarista Borisjukin
kirjan ohella pari muutakin, muun muassa Timothy Snyderin kirjan Tyranniasta, 20. vuosisadan 20 opetusta
(О тирании. 20 уроков XX века. АСТ, Москва, 2018, 190 с.).
Kirja näyttää
kantavan eniten huolta Trumpista, mutta kyllä siellä myös Putin saa osansa. Siinä
keskitytään siihen, miten yhteiskunnan on kannettava huolta siitä, ettei valtio
tunkeudu sinne, missä vapaan kansalaistoiminnan kuuluu vallita.
Borisjuk kantaa
ilmeisesti huolta siitä, ettei kansa vain hylkäisi omaa valtiotaan. Snyder taas
pelkää Leviathania, joka on tyrannian välttämätön ja keskeinen väline.
Historia noin ylipäätään tuntuu olevan tutkimusala, jossa tutkijan omat toivomukset vaikuttavat tolkuttomasti johtopäätöksiin. Ja sitten lopullisesti kuvan sotkee jatkojalostajat, jotka vääntävät vielä loputkin faktat mieleisikseen.
VastaaPoistaAjatellaan nyt vaikka tämänkin juhlavuoden teemaa, jonka tiimoilta paljastui (ainakin itselleni), että vuosikymmenet on julkisuudessa juhlittu aivan poskellaan olevaa kuvaa sisällissodasta.
Eilen taas tuli Yle:ltä täysin naurettava dokkari, jossa muisteltiin muuatta amerikkalaista terroristijärjestöä. Kuvauksen perusteella järjestössä muutama sekopää lähinnä tappoi toisiaan. Jotenkin toiminta saatiin kuvatuksi jonkinlaisena ihmisyyden puolustamisena, vaikka ohjelman asiantuntijatkin puhuivat asiasta ristiin-rastiin. Yhtenä asiantuntijana oli Noam Chomsky, jonka mörinä aloitti koko ohjelman: "Yhdysvaltain republikaaninen puolue on omistautunut lajimme tuhoamiselle." Entiset terroristit taas jatkoivat vakuuttamalla kuinka huolellisesti he aina yrittivät olla tappamatta ketään. Ja sitä rataa.
Tai mitä on sanottava Ruotsidemokraattien vaalielokuvasta. Sen mukaanhan ruotsalaiset sosialidemokraatit mm. ahkeroivat rodunjalostajina parhaiden saksalaisasiantuntijoiden opastuksella. Sitä Yle ei varmasti lähettäisi, mutta olisiko se vähemmän todenmukainen kuin em. The Wheater Underground -elokuva? Tuskin.
Joskus vuosia sitten ihmettelin amerikkalaisia, joiden oli mahdotonta hyväksyä ajatusta valtiollisesta televisio- ja radiokanavasta. Mutta enää en ihmettele. Nyt itsestänikin tällainen valtio-ohjattu ajatuksenvapaus näyttää kaamealta.
No, tämä ei tainnut mennä ihan blogin sisältöön, mutta tällaista siitä nyt kuitenkin tuli mieleen.
Timothy Snyderin kirjan Tyranniasta, 20. vuosisadan 20 opetusta (О тирании. 20 уроков XX века. АСТ, Москва, 2018, 190 с.).
VastaaPoistaNiin kauan kuin Venäjällä saa ostaa tuollaisia kirjoja, toivo ei ole mennyt.
Sitten herää tietenkin kysymys, että miten paljon Nikolai II:n aikaa Suomessa on vääristelty? Olivatko ne sortokaudet sittenkään niin kauheita kuin kerrotaan?
VastaaPoistaKerrotaanko sitten? Eihä siinä venäläistämisessä pitkälle päästy, mutta suunta oli uhkaava.
PoistaJa onhan niitä toisenlaisiakin kertomuksia. Ks. esim. Klinge.