Raakuuden koulu
Kenraali P.S.
Wrangel, Valkoisen Venäjän etevimmäksi ja suosituimmaksi mainittu kenraali ja
sen viimeinen ylipäällikkö kirjoittaa muistelmissaan:
Käskin järjestää riiviin bolshevikien
upseerit ja aliupseerit luvultaan kolmesataaseitsemänkymmentä miestä, ja ammutin
heidät siihen paikkaan. Sitten sanoin toisille, että he myös ansaitsivat
kuoleman, mutta että jätin vastuun heidän petoksestaan niille, jotka olivat
johtaneet heitä harhaan ja että tahdoin tarjota heille tilaisuuden sovittaa
virheensä ja osoittaa uskollisuutta isänmaalle. Heille jaettiin heti aseita.
Kaksi viikkoa myöhemmin he menivät tuleen ja käyttäytyivät siellä
urhoollisesti. Sittemmin tämä pataljoona oli armeijan parhaita ja saavutti
mainetta. (P.N. Wrangel, Kenraali Wrangelin muistelmat. Karisto,
Hämeenlinna 1989 (1. painos 1930).
Kenraali Wrangel
muistetaan siitä, että hän pyrki säästämään siviiliväestöä armeijan
suorittamalta ryöstöltä ja myös lupasi sille parempaa ja tasa-arvoisempaa
tulevaisuutta, mikäli valkoiset voittaisivat. Tästä eivät kaikki kollegat suinkaan
kantaneet huolta, vaan keskittyivät pikemmin Venäjän imperiumin yhtenäisyyden
ja jakamattomuuden säilyttämiseen eli siis palauttamiseen.
Mutta
sodankäynnin menetelmät kansalaissodassa olivat parhaimmillaankin tavattoman
raakoja kuten ne vastaavissa yhteyksissä ovat aina olleet.
Muutaman sadan
miehen ammuttaminen tutkimatta millään tavalla heidän tekojaan, ainoastaan
heidän asemansa perusteella, tuo mieleen Saksan armeijan komissaarikäskyn, jota syystä on pidetty sotarikoksena. Mutta
sellaiset olivat jo Venäjän kansalaissodan aikana normaalia arkipäivää.
Meillä,
sivistyneessä Suomessa asiat varmaankin olivat paremmin, oltiin kai puhtaita
pulmusia eli белые и пушистые, kuten venäläinen sanoisi.
Ikävä kyllä, näin
ei tietenkään ollut. Itse asiassa juuri Suomi oli eräänlainen edelläkävijä
siinä raakuuden koulussa, jollainen kansalaissodasta tuli niin meillä kuin
Venäjällä.
Suomen
kansalaissodan aikaan oli Venäjällä vasta hajanaisia kahakoita punaisten ja
valkoisten välillä. Siellä epäröitiin ryhtyä sisällissotaan ja toki asian
valmisteleminenkin vaati paljon työtä.
Kun Pietarissa
saatiin tietää Suomen sisällissodan raakuuksista, ei asiaa haluttu aluksi
uskoa. Suomalaisethan nyt nimenomaan oli opittu tuntemaan rauhallisina ja
sivistyneinä.
Mutta tietoa
tulvi yhä uusista lähteistä. Luvut olivat toki liioiteltuja. Niinpä puhuttiin
20000 teloitetusta, mutta koko Venäjällä ei ollut esittää vastaavia, liioiteltujakaan
lukuja. Kenraali Krasnovin kerrottiin ammuttaneen Donilla 15000 henkeä, eli
häviävän joka tapauksessa suomalaisille.
Myös
venäläismurhista saatiin kuulla heti tuoreeltaan ja eräskin uutinen väitti
Viipurissa ammutun 2000 venäläistä, joista puolet nuoria poikia. Myös puolalaiset
olivat joutuneet valkoisten mielettömän tappamisraivon kohteeksi.
Huolimatta
siitä, etteivät luvut olleet paikkansa pitäviä, oli itse asia aivan riittävän
selvä ja sitä paitsi tosi. Suomalaisten raakuuksia käytettiin sitten hyväksi,
kun bolševikit
puolustelivat satojen panttivankien ampumista. Tätä rikostahan ei lainkaan
salailtu, vaan siitä nimenomaan kuulutettiin lehdissä pelotusvaikutuksen aikaan
saamiseksi.
Terrori
nimenomaan politiikkana, umpimähkäinen tappaminen muiden pelottamiseksi, oli
Venäjän kansalaissodassa määrätietoista toimintaa, mihin myös Lenin useaan
otteeseen nimenomaisesti kehotti.
Väkivaltahan oli
bolševistisen
opin mukaan kaiken hyvän alku ja juuri. Vain sillä keinolla oli mahdollista
uuden yhteiskunnan synnyttäminen. Muu oli humpuukia ja siis rikollista
diversiota.
Niinpä oli
täysin loogista, että Lenin jo heti vuonna 1917 Venäjälle saavuttuaan ns. huhtikuun teeseissään kehotti kaikin
keinoin aloittamaan kansalaissodan, muuttamaan maailmansota kaikkialla
kansalaissodaksi. Sellaisen sodan veripuroja
ei tarvinnut lainkaan pelätä, mitäpä ne nyt olivat maailmansodan verimerien rinnalla, kysyi retorisesti
tuo vuosisataisnero.
Tämän ennusteen
kanssa kävi kuten aina. Venäjän tappiot ensimmäisessä maailmansodassa olivat tosin
nykyisten laskelmien mukaan peräti 2 245 000 sotilasta ja yli miljoona
siviiliä kaatuneina ja kuolleina. Kansalaissodassa tappiot kaatuneina olivat
noin miljoona molemmin puolin, mutta sen lisäksi kansalaissodan,
sotakommunismin, saarron ja intervention aiheuttama talouden romahdus, johon
liittyivät vielä kuivuuden tuoma nälänhätä ja espanjantaudin tuhot, vei monia miljoonia
ennenaikaiseen hautaan.
Kysymys siitä,
oliko muna vai kansa alkuperäisempi syy, ei ruumiita laskettaessa ole aivan
tavattoman kiinnostava asia. Maailmansodan, kansalaissodan ja onnettoman
komentotalouden muodostama kokonaisuus vaikutti yhdessä kaameaan lopputulokseen
ja tosiasia on, että kansalaissotaan mentiin bolševikkien puolelta ehdoin tahdoin.
Sodan eräs
tärkeä seuraus oli se uusi poliittinen kulttuuri, joka syntyi niinä vuosina,
jolloin ihmishengelle ei annettu periaatteessa mitään arvoa. Päinvastoin,
tappamisesta tuli väline, jolla kyynisesti pyrittiin saavuttamaan poliittista
menestystä.
Teloituksia oli
satoja tuhansia ja vaikka toki myös maailmansota oli moraalisesti tuhoisaa ja
raaistavaa toimintaa, oli kansalaissodan henki vielä jotakin muuta.
Tässäkin herää
kysymys, oltiinko meillä sen parempia ja jos oltiin, niin miten paljon
parempia?
Valitettavasti tuntuu
siltä, ettemme tässä suhteessa pääse harjoittamaan itsekehua, mikä ainakin
minusta on valitettavaa. En usko, että olisimme olleet muita huonompia, mutta
tuskin myöskään parempia.
Jo Paavolaisen
klassinen terroritutkimus kertoo, miten kentän tasolla oltiin valkoisella
puolella -ja joskus punaisellakin- verenhimoisia ja haluttiin kovasti päästää käsiin
saadut, aseettomat vastustajat päiviltä.
Näin myös
tapahtui, vaikka valkoisen ylipäällikön käsky toisin edellytti. Mannerheim ei
kuitenkaan ryhtynyt kokeilemaan heiveröisen auktoriteettinsa tehoa puuttumalla
voimakeinoin teloituksiin. Niistä varmasti tiedettiin, mutta ei oltu
tietävinään. Kansan ääni se oli jumalan ääni silloinkin.
Mutta mikä
oikein oli kansalaissodan perintö meillä ja mikä taas Venäjällä?
Molemmissa
maissa alettiin luoda sodan ja Venäjällä samalla myös Stalinin kulttia.
Venäjällä siinä
kunnostautui I.I. Mints, johon minäkin tutustuin hänen vieraillessaan pari
kertaa Suomessa tutkimuksiaan täydentämässä.
Marxilaisuuden
kannalta kansalaissota oli tietenkin luokkataistelun korkein muoto ja
todellinen historian veturi, joka tuotti käsittämätöntä siunausta kansalle
kumotessaan vanhan vallan ja vakiinnuttaessaan uuden.
Samalla myös kansalaissodan
voittoisat metodit tulivat asianmukaisen juhlinnan kohteiksi. Vain armottomuus
ja täydellinen kovuus toivat voiton, uskoivat Lenin, Stalin ja heidän
seuraajansa. Siinä sitä oli esimerkkiä kaikille kommunisteille.
Tämä sama
kulttuuri juhli voittojaan sitten myös 1930-luvun alun kollektivisoinnissa ja
vuosien 1937-1938 suuressa terrorissa. Toisen maailmansodan aikana sille oli
tietenkin laajaa käyttöä ja siitä irtautuminen on Venäjällä ollut hidas ja
tuskallinen prosessi, joka käynnistyi toden teolla vasta perestroikan aikana.
Entä meillä?
Unohdettiinko meillä sodan raakuudet mahdollisimman pian vai vaalittiinko sen väkivallan
perintöä vielä myöhemminkin?
Kuten tunnettua,
meillä oli tietty, myöhemmin äärioikeistolaiseksi leimautunut ryhmä, joka vaali
tuon sodan perintöä vielä kauan ja oli kovin tyytymätön siihen demokratian
palauttamiseen, joka suoritettiin lähinnä Englannin painostuksesta jo vuonna
1919.
Myös meillä maailmansotien
välisen ajan historiankirjoitus oli leimallisesti ideologista, Suomen tapauksessa
”valkoista”. Se erosi kuitenkin merkittävällä tavalla vastaavasta venäläisestä.
Valkoista
terroria ei nimittäin nostettu jalustalle, vaan sen olemassaolo suorastaan
kiellettiin ja se pyrittiin aktiivisesti unohtamaan.
Itse asiassa
terrorin kauhut nousivat yleiseen tietoisuuteen vasta vuonna 1960, Väinö Linnan
tunnetun romaanin toisen osan ilmestymisen myötä.
Vasta saman
vuosikymmenen puolessa välissä Jaakko Paavolainen aloitti uranuurtavan työnsä
terrorin tutkijana. Työtä on sittemmin jatkettu vuosikymmeniä, mutta tulokset
ovat lähinnä alaviitteitä Paavolaisen teoksiin.
Joka tapauksessa
aihe oli niin arka, ettei siihen haluttu tikullakaan kajota enempää valkoisella
kuin punaisellakaan puolella ennen kuin puoli vuosisataa oli kulunut.
Syitä tähän
kannattaa etsiä suhteistamme Neuvostoliittoon, kuten Risto Alapuro on kirjoittanut.
Tämä on kuitenkin jo oma tarinansa.
Venäjällä taas oli
omat syynsä suhtautua terroriin siten kuin siihen suhtauduttiin. Se kuului bolševismin
kovaan ytimeen.
Meillä bolševismi
ei sen sijaan voittanut eikä sitä ollut merkittävästi liikkeellä edes kansalaissodan
aikana. Otto Ville Kuusisen itsekritiikki kapinan jälkeen keskittyy juuri
siihen, että punaiset kainostelivat väkivallan käyttämistä. Seuraavalla
kerralla ei niin enää kävisi. Leninin neuvot oli nyt ymmärretty, raskaan
epäonnistumisen jälkeen, pohdiskeli historiallisten mittojen luuseri.
Kuusisen ”itsekritiikki”
osoittaa, että epäilemättä myös hän osasi tuntea jonkinlaista, joskin
kieroutunutta vastuuta siitä tuhosta, jonka oli aikaan saanut. Elokuussa 1920
hänet oli tarkoitus ampua Pietarissa, nykyisen Kamenno-ostrovski-kadun varrella
sijaitsevalla klubilla, mutta tämäkin terroriteko jäi puolinaiseksi. Kenties
silläkin oli tarkoituksensa.
Joka
tapauksessa, kun vertaamme Suomen punaisten politiikkaa sikäli kuin asia koskee
terroria kansalaissodan aikana, poikkeaa se varsin olennaisesti venäläisestä,
kuten Kuusinen aivan oikein totesi.
Punainen terrori
oli Suomessakin tosiasia, mutta sen ei voi katsoa olleen osa määrätietoista
punaisten politiikkaa. Oma-aloitteiset murhaajat saattoivat myös punaisella
puolella toki niin ajatella, mutta punaisten johtoporras pääsee tässä melko
puhtain paperein.
Kenraali Wrangel
ammutti punaisten upseerit ja aliupseerit kummempia kyselemättä ja myös Suomen
valkoiset saattoivat noudattaa samanlaista käytäntöä.
Suomen
punaisille tällainen ei ollut tyypillistä, mikä kuvaa -jos niin halutaan-
heidän tiettyä naiiviuttaan. Näinhän bolševikkien ja sellaisiksi kääntyneiden taholta
on sittemmin todettu. Asian taustalla lienee vaikuttanut opillinen aines ja
toki myös se, ettei kovin usein jouduttu kiusaukseen, kun rintamalla jäätiin
altavastaajiksi.
Yhtä kaikki,
kansalaissodat ovat sodista pirullisimpia, kuten tiedämme jo Thukydideen
kuvaamista Peloponnesolaissodista. Jos niiden historia meille jotakin opettaa,
niin ainakin sen, että sellaisten syntyä on kaikilla kansoilla velvollisuus
kaikkien mahdollisuuksiensa mukaan torjua.
Vielä eräänä kierroksena tuolle raakuuden koululle olisi voinut mainita natsismin nousun, johon vaikutti näiden taistelu bolshevismin uhkaa vastaan.
VastaaPoistaItse pidän suurimpana ihmeenä sitä, että kaksikymmentä vuotta 1918 sodan raakuuksista - joka on lyhyt aikana sodan kokeneiden ja heidän lapsiensa muistissa - talvisotaan mentiin niinkin yhtenäisenä. Jotain siis tehtiin 1920-30-lukujen Suomessa oikein; mitä se oli voisi olla toisen blogikirjoituksen paikka.
USA vain pelottaa, siellä minusta käydään jo henkistä sisällissotaa.
Valkoinen terrori levisi kaikkialle Suomeen toukokuun alussa 1918. "Muutamassa viikossa" (ilmeisesti siis jo osa huhtikuutakin mukaan lukien) aseettomia punaisia teloitettiin (= murhattiin) lähes 5000 eli yli puolet kaikista valkoisen terrorin uhreista. Toukokuun 1918 puolimaissa, ei aikaisemmin, valkoisen armeijan käskykirje sitten kielsi "laittomat teloitukset". Ne loppuivat. Mannerheimin heiveröinen auktoriteetti lienee siis keväimeen ehdittyä jo huomattavasti vankistunut? "Laittomuudesta puhuminen oli tosin erikoista tilanteessa, jossa valkoinen armeija [lege: Mannerheim] oli käskenyt sekä omia joukkojaan että paikallissuojeluskuntia vain muutamaa viikkoa aikaisemmin toimimaan juuri näin." (sitaatti: Marko Tikka 2018).
VastaaPoistaHarvoja syytettiin koskaan. Rangaistuksia ei yleensä pantu täytäntöön, koska tuli armahduslaki.
VastaaPoistaOlisiko Mannen auktoriteetti kestänyt tämän jo varhaisessa vaiheessa, on vaikea sanoa. Tikka nyt ei mahdollisesti halua väittää, että juuri Mannerheim olisi terroriin pyrkinyt? On toinen asia, että käsky oli tulkinnanvarainen.
"Kukaan ei pelasta meitä, paitsi me itse. Kukaan ei saata, eikä pysty. Meidän täytyy itse kulkea polkumme."
VastaaPoista-Paul Carus, tiivistetty Dhammapadasta, jakeesta 165
Meillä uskotaan omaan puolueeseen taikasauvana, vaikka silloin nojataan ylhäältä tulevaan ajatteluun. Olemme lapsenuskoisia maailman ympärillämme avautuessa ja ihmisluonteen paljastuessa. Kaikki hyvä ei tulekaan meidän uskostamme, vaan paljon on yleismaailmallista.
Ei voi olla yhdessä maassa yhdenlaisia ihmisoikeuksia ja toisessa toisenlaisia, sanoi Olof Palme. Ihmisoikeudet ovat universaaleja, sanoo Barack Obama.
Kun muistelee näitä historian tapahtumia, tajuaa että jotkut koulusurmaajat ovat loppujen lopuksi aika kesyä kamaa.
VastaaPoistaTurun saaristossa ja rannikolla jännät paikat. Valtava määrä poliiseja ja muita viranomaisia mukamas selvittämässä vain muutaman miljoonan euron rahanpesua. Tulee kyllä mieleen Ilkka Remeksen "Jäätyvä helvetti" noin kolmen vuoden takaa. MV-lehti sopivasti vaikenee. Saattaa poliisikin jättää jotain kertomatta.
VastaaPoista