Kulttuurin tarhoissa
Pekka Tarkka, Onnen Pekka. Muistelmia. Otava 2018, 575
s.
Kävin lauantaina
Rantasalmella Putkisalon kartanossa, maatilapäivillä, vai mikä sen tilaisuuden
nimi nyt oli.
Kymmenet lampaat
seurasivat kiinnostuneen näköisinä ohimarssiani ja kun niille hieman mäkätin,
nousivat loputkin noin sata yksilöä makuuksiltaan ja alkoivat lähestyä minua, kuka
hölkäten, kuka käymäjalkaa, jokainen samaan pisteeseen, eli siis silmiini
kiinteästi tuijottaen.
Ymmärsin heti,
että tässä oli kuva journalismin kentästä. Yksi asia kerrallaan valtaa aina koko
lauman mielenkiinnon. Mikään individualismi ole sen jäsenille henkisesti
mahdollista. Ehkäpä sellaista ei edes suvaittaisi, en tiedä. Näyttäisi
kuitenkin olevan ilmeistä, että käyttäytymismalli on ennen muuta
vapaaehtoisesti omaksuttu, luonnostaan lankeava.
En ole ihan
varma, miksi lauma kiinnostui juuri minusta niin suuresti. Ehkäpä ihmisen harjoittama
mäkätys herätti aitoa uteliaisuutta tai ehkäpä se haistoi kuolleiden
lajitoveriensa jäänteitä kädessäni olevasta muovikassista. Aitoa
intellektuaalista mielenkiintoa se tuskin varsinaisesti oli.
Historia on
täynnä suuria journalisteja. Sellaisiksi lasken ennen muuta ne esseitä ja
kirjoja kirjoittavat henkilöt, joiden nimet löytyvät yhä uudelleen sellaisista
julkaisuista kuin Times Literary
Supplement, New York Review of Books tai venäläiset ns. paksut lehdet,
joiden historia alkaa Puškinin Sovremennikista.
Journalistit jopa
muuttavat joskus maailmaa, mikä ei ole välttämättä hyvä asia. Lenin merkitsi
ammatikseen literator, joka tässä
tapauksessa on käännettävä lehtimieheksi. Oikeastaanhan hänellä ei ollut mitään
ammattia, vaikka muodollinen, joskaan ei ehkä asiallinen pätevyys edes
juristina tulikin hankittua.
Maailman
muuttaminen ei kuitenkaan voi olla toimittajan varsinainen tehtävä, mikä seikka
on nykyään tainnut lopullisesti hämärtyä. Kehitys tähän suuntaan voimistui
suurin harppauksin 1970-luvulta lähtien eikä paluuta niin sanoakseni
normaalitilaan ole näkyvissä.
Kun kuitenkin
ajattelen noita suuria journalisteja -englanniksi heistä käytetään nimitystä public intellectuals- huomaan heti, että
vain aniharva heistä on vain pelkkä toimittaja ja tuskin kukaan lienee tehtäväänsä
pätevöitynyt missään toimittajakoulussa.
Kyseessähän on
lahja, joka saadaan Jumalalta, kuten
Josin Brodski sanoi (ot Boga),
tarkoittaen siis luonnonlahjakkuutta. Syntyessään kukaan ei ole
tähtijournalisti, mutta sellaisesta, jolla ei tiettyjä synnyinlahjoja ole, on
myöskään turha sellaista yrittää kouluttaa.
Tällä kertaa
rajoitan journalistin käsitteen käytön niihin, jotka kirjoittavat
kulttuuripalstoilla, taustoistaan huolimatta.
Muilla
palstoilla on varmaankin omat virtuoosinsa, jotka saattavat hyvinkin olla vain
ja ainoastaan journalistioppilaitosten tähtipäästökkäitä.
Kulttuurin puolella näin tuskin on.
Hesaria yli
puoli vuosisataa seuranneena muistuvat mieleen sen suuret ajat, jolloin tuntui
mahtavalta näyttää parin kilon painoista pakettia tuttaville vaikkapa
Moskovassa, jonne se tuli viikon viiveellä, mutta tuli kuitenkin.
Kyseessä ei
ollut pelkästään lehden koosta ja levikistä (puoli miljoonaa!), jotka tekivät
siitä kansainvälisestikin merkittävän. Sen sivuilta löytyi myös parhaiden
alansa taitajien ja tietäjien kirjoittamia esseitä ja katsauksia sekä
kirja-arvosteluja. Mukana oli niin kotimaisia kuin ulkomaisia kykyjä.
Suomen ja
maailman historian tutkimuksen merkittävät uutuudet saattoivat etenkin sunnuntain
lehdessä saada palstatilaa puolet A2 kokoisesta sivusta ja enemmänkin. Myös
debatille olli tilaa eikä lehti ollut jämähtänyt yksisilmäiseen
oikeaoppisuuteen, vaikka sitäkin saattoi sieltä löytää.
Toki kirjoittajissa
oli siis mukana sekä selviä poliittisia änkyröitä että myös lahjattomia
jonninjoutavuuksia, jotka esimerkiksi teatteriarvosteluja tehdessään keksivät
vain tarkata sitä, millaista maailmankuvaa tämä tai tuo kappale oikein esitteli
ja äännettiinkö repliikit selvästi.
Moisen sälän
saattoi toki harpata samoin kuin turkkalaisen teatterin voi jättää katsomatta.
Sääli instituutiota toki, mutta miksi tuhlata aikaansa ja kiusata itseään.
Nuo mainitsemani
suuret nimet olivat ja ovat tuskin koskaan lehtien varsinaisilla
palkkalistoilla. Tärkeää oli, että heidän arvonsa ymmärrettiin ja palstatilaa
annettiin.
Max Jakobson,
Osmo Jussila, Matti Klinge ja muut eturivin asiantuntijat kirjoittivat omista
aihepiireistään ja vähän muustakin. Johannes Salminen, Henri Broms ja Jukka
Kemppinen kirjoittivat mistä tahansa ja joskus myös mitä tahansa. Kaikkia näitä
oli joka tapauksessa aina ilo lukea.
Toki lehden
omissa toimittajissakin oli eteviä voimia, Joskus nämä myös olivat tiettyjen
aihepiirien kiistattomia asiantuntijoita, kuten Pekka Tarkka. Heidän juttunsa
oli lähes aina pakko lukea ja sen saattoikin tehdä mielihyvin ja hyödykseen.
Jättiläiseksi
Helsingin Sanomat kasvoi Aatos Erkon aikana ja samalla ilmeisesti kylvettiin
sen tuhon siemenet. Poliittinen herätys humahti kautta toimituksen, kuten
Tarkka muistelmissaan toteaa. Tämä ei ole vain triviaali ja huvittava asia, joka
jätti jälkeensä vähän noloutta ja hienoja muistoja yhteishengestä ja suurista
unelmista.
Silläkin uhalla,
että moni pahoittaisi jankkauksesta mielensä, totean, että se intellektuaalinen
limbotanssi, johon journalistien laumakin lähti mukaan myös maan suurimmassa
lehdessä, oli todellinen kulttuurinen vaara, niin pieni, kuin tuo lauma olikin.
Se näet oli paljon haltijana.
Siksi olikin
taivaan lahja, että Pekka Tarkan kaltaisia, järkensä säilyttäneitä henkilöitä
sentään istui toimituksessa ja että heidän jälkensä myös kokonaisuudessa näkyi.
Tarkalle henkireikä
politpropin ankeudesta olivat
ulkomaiset yhteydet: Ruotsi ja Englanti. Toki Ruotsin älymystö sortui
samantasoiseen syväsukellukseen kuin sen suomalainen vastinryhmä, mutta erona
oli ainakin se, ettei juuri se sama moskovalainen jaaritus, jolle meillä
suitsutettiin, siellä kelvannut.
Lontoo ja sen Slavonic School olivat myös hieno
tarkkailuasema, josta käsin saattoi suhteuttaa asioita. Hesariin tui myös
laatulehti Encounter, joka
onnettomuudekseen nautti myös CIA:n rahoitusta, mikä monen mielestä jo leimasi
sen artikkelit, ainakin mikäli omat kyvyt eivät riittäneet niiden arvioimiseen.
Mutta ei Tarkan
kirja suinkaan pyöri vain tai edes enimmäkseen tuon kummallisen herätysliikkeen
ja sen lieveilmiöiden ympärillä.
Suomen
kulttuurielämä ja akateeminen kirjallisuudentutkimus, lehden teko ja siihen
liittyvät jännitteet ja reunaehdot ovat oma maailmansa, josta tämäkin kirja
antaa kiintoisaa tietoa. Siinä suhteessa se täydentää hyvin niitä muita
kirjoja, joita tästä aihepiiristä on viime aikoina ilmestynyt.
Tietysti
kirjassa on toki myös henkilökohtaiseen elämään liittyvää ainesta, mutta aika
ohuelti. Joskus sattuu, että ihmiset kirjoittavat vaikkapa poliittiset muistelmansa, kuten aikoinaan Atos Wirtanen.
Sellaisista on suurin osa elämää rajattu pois, kuten titteli ilmoittaa.
En sano, että
tässä olisi ihan niin tehty, mutta mikäli kirjalle haluaisi antaa alaotsikon,
ei kirjalliset muistelmani ehkä
menisi ihan pieleen.
Joka tapauksessa
kirjaa lukee tietyllä haikeudella muistellessaan, miten kiinnostava kulttuuriosasto
Helsingin Sanomissa kerran oli. Ylivoimaisesti suurimmalla lehdellä olikin
erityinen vastuu kirjoituksistaan, niin ainakin tunnettiin.
On selvää, ettei
lehti aina kantanut vastuutaan oikeudenmukaisesti, saati tasapuolisesti. Moni
hieno kirja sai epäreilun arvostelun tai -mikä oli vielä pahempaa- sivuutettiin
kokonaan. Ja olihan lehdessä muutakin kuin kirjallisuutta, sama kaiketi koskee
myös sitä ainesta.
Nykyisellä
hesarilla ei enää ole samoja paineita kuin sillä, joka kerran oli itse
ansainnut suuruutensa. Mistä alamäki johtuu, on vaikea sanoa, mutta luulen, että
yksi tärkeä syy on lehden läpinäkyvä ja kaikkialle tungettu asenteellisuus.
Kosmeettiset erimielisyyden osoitukset eivät kuvaa muuta.
Tarkka mainitsee
jossakin keskustelussa heitetyn ilmoille sellainenkin ajatus kuin
jonkinasteisen sensuurin mahdollinen hedelmöittävä vaikutus kirjalliseen
ilmaisuus.
Tuskin se
tuulesta temmattu ajatus on. Vähintä, mitä lehti voisi tehdä, olisi ottaa sen
toimitukseen joku sellainen henkilö, jolle sen nykyinen saarnaava totalitarismi
on vieras asia.
Sensuuria tuskin
tarvitaan, ellei sellaiseksi lasketa kaikkein avuttomimpien tekeleiden pois
jättämistä kiinnostavampien tieltä. Noita jälkimmäistä kannattaisi etsiä
jostakin muualta kuin lehden omien nerojen tuotoksista. Näin teki joskus se
suuri hesari.
Sitran seuroissa, joissa nykypolitiikkaa on suunniteltu, on puhuttu elinvoimasta jottei kulttuuria hiljaa haudattaisi elävältä. En vaan aiemmin hoksannut miten HS elimen tulkitsee.
VastaaPoistaHesarin viime aikojen lempiaiheita on ”sukupuolenkorjaus”, jolla tarkoitetaan sitä, että alempiarvoinen sukupuoli tuhotaan leikkauttamalla miehiset vehkeet pois. Hyi hitto!
VastaaPoistaSattumaa tai ei mutta Karin potkuista alkoi Hesarin liukumäki ja vauhti vain kiihtyy. Voisiko Herlinin maailmanparannusintoilulla olla jotain yhteyttä ongelmaan? Kyllä hänellä varmasti olisi kanttia vihjaista suunnan tarkistuksesta, jos vain haluaisi.
VastaaPoistaPaperilehtien räytymisongelmahan on maailmanlaajuinen. Esimerkiksi tähän tyyliin: "Poliittisen toiminnan ohella Berlusconi on Fininvest-yhtymän suuromistaja. Konserni omistaa muun muassa suuren osan Italian viestimistä, pankeista ja muusta yritysmaailmasta..." Suomenkin lehdistö on muuttunut raha puhuu -lehdistöksi. Linkistä Esko Seppäsen selkokieliseen artikkeliin https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3400713-media-markkinavoimien-armoilla
VastaaPoistaTosiaan ennen oli Hesarissa mielenkiintoiset kulttuuri- ja tiedesivut. Nykyisistä en uskalla sanoa, kun lopetin lehden verkkolukemisenkin pari vuotta sitten. Luen mieluummin erikielisiä eurooppalaisia verkkolehtiä, joita onkin valtaisa määrä uusia ja perinteisiä. Satunnaiset vilkuilut suomalaisten iltapäivälehtien tai YLEn Areenan uutisiin karmii selkäpiitä, ihan koska toimittajilla on niin huono suomen kielen taito ja sisällöt ovat niin hämmästyttäviä, että joutuu ihmettelemään. Kielihän on kuitenkin toimittajan ensisijainen työkalu. Sisällön tietenkin määrää se raha. Mutta jännä juttu, sisältö on madaltunut ja levikki on pienentynyt. Jos sisältö olisi entisenlaatuista, olisiko levikki ihan kokonaan romahtanut?
VastaaPoista"Sen sivuilta löytyi myös parhaiden alansa taitajien ja tietäjien kirjoittamia esseitä ja katsauksia sekä kirja-arvosteluja. Mukana oli niin kotimaisia kuin ulkomaisia kykyjä."
VastaaPoistaÄlä käännä veistä haavassa. Hesarin alamäki alkoi siitä kun Uusi Suomi lakkasi: meni kilpailija, kirittäjä.
"teatteriarvosteluja tehdessään keksivät vain tarkata sitä, ... äännettiinkö repliikit selvästi."
VastaaPoistaEi tuo mitään huonoa asiaa ollut: Turkan huonoin vaikutus teatteriin oli tämän tuoma mökellystyyli, jonka vuoksi sanoista ei saa selvää ja se on sääli koska teatteri on nimenomaan sanojen taidetta. Katriina Kaitue on ainoa nykynäyttelijä, jonka sanoista saa vaikeuksitta selvän.
"Tarkalle henkireikä politpropin ankeudesta olivat ulkomaiset yhteydet: Ruotsi ja Englanti."
VastaaPoistaMoskovalainen politprop jatkuu yhä vieläkin ja siksi Puolimatkan ajojahtia pitää käsitellä niin kauan kunnes selviää onko Suomen Professoriliitto taistolaisjärjestö, joka on sokea joitakin asioita silmällä pitäen.
Analyysia vuodelta 2003
VastaaPoistaSANANVAPAUS KAUPPATAVARANA_salat-1_MARTTI VALKONEN
SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA_salat-2_MARTTI VALKONEN
Anonyymi17. syyskuuta 2018 klo 20.46
VastaaPoista"Tarkalle henkireikä politpropin ankeudesta olivat ulkomaiset yhteydet: Ruotsi ja Englanti." Moskovalainen politprop jatkuu yhä vieläkin ja siksi Puolimatkan ajojahtia pitää käsitellä niin kauan kunnes selviää onko Suomen Professoriliitto taistolaisjärjestö, joka on sokea joitakin asioita silmällä pitäen."
Arvoisa professori Vihavainen. Pyydän teitä mitä kiltimmin julkaisemaan Professoriliiton vastauksen teidän avoimen kirjeenne johdosta kokonaisuudessaan tällä sivustolla.
Lyhyesti sanoen sellaista ei koskaan tullut. Vain yleisellä tasolla toteamus siitä, että kyllä professori saa yleiseen keskusteluun osallistua...
VastaaPoistaNäin ollen Suomen professoriliittoa edustaa Professoriliiton Jyväskylän osaston johtokunta.
PoistaMinulle hesarista sen laatuaikoina jäi mieleen erityisesti Karin piirrokset, tiede ja kulttuuri. Kulttuurista mieleenpainuvia oli Jukka Kajavan ja Seppo Heikinheimon kirjoitukset.
VastaaPoistaNuorena oli mielenkiintoista lukea eri sanomalehtiä, joita meille tuli sattuvista syistä politiikan joka suunnalta. Oleellista oli se, mistä mikäkin lehti vaikeni ja mikä taas oli nostettu x-syystä pinnalle.
Saksojen yhdistyminen ja Neuvostoliiton hajoamin oli mielestäni se aika, jolloin alkoi suomalaisen laatulehdistön laadullinen alamäki ja uljaan uuden maailman: monikultturismin, internationalismin ja globalismin ilosanoman julistaminen, sekä perinteisten arvojen, roolien ja moraalikäsitysten vastaisuus ja läpitunkeva viherhumppa.
Helsingin Sanomissa tilaa vievät nykyään artikkelit, joissa enemmäm tai vähemmän julkkikset tilittävät sisäisiä tuntemuksiaan ja ahdistuksiaan sivun tai aukeaman verran.
VastaaPoistaTähän ja moneen muuhunkin seikkaan on syynä Hesarin sairaalloinen pelko nuoremman lukijakunnan kiinnostuksen menettämisestä, joka on suunnannut fokuksen tuohon ja muuhun kevyeen pintakulttuuriin sekä seksuaalisuuteen. Älyllisyys ja vakava politiikka loistaa poissaolollaan. Toinen syy voi olla myös toimittajakunnan oma nuori ikä.
PoistaHelsingin Sanomat toteuttaa agendaansa sallimatta edes yleisön mielipidekirjoituksissa "väärinajattelua". Hufvudstadsbladetissa sentään jonkin verran julkaistaan myös "vääriä" mielipiteitä. Runsas vuosi sitten lehdessä oli Paul Lillrankin kolumni, jossa hän mainitsi Ruotsin - islamisaation myötä - olevan Suomelle Venäjää suurempi uhka. Tosin myöhemmin ei silmiini ole sattunut Lillrankin kirjoituksia kyseisessä lehdessä...
VastaaPoistaTerveisin Dissidentti
"Tarkalle henkireikä politpropin ankeudesta olivat ulkomaiset yhteydet: Ruotsi ja Englanti."
VastaaPoistaJos totta puhutaan, niin taistolaisaikana 1970-luvulla ei taistolaisporukalla ollut hegemoniaa Hesarissa. Toisin on nykyisen vihervasemmiston aikana, jolloin mitään vastavoimaa ei ole ja Trump ja persut ovat sylkykuppeja.
Esimerkiksi tänään 18.9.2018 Hesarin kulttuuriosaston pääjuttu oli lehdelle nykyisellään mitä tyypillisin: jonkun naispuolisen ohjaajan "parisuhdepulmat" ja lopulta onnellisen käänteen saanut lapsettomuus. Tilaa oli jutulle suotu ruhtinaallisesti,eikä kuvituksessa (tuota mainittua naista varioivia) ollut säästetty. Jäin miettimään: mikä tässä jutussa varsinaisesti nyt olikaan "kulttuuria"? Myös lähes kaikki muut aiheet osastossa käsittelivät "naiseuden ongelmia" eri näkökulmista.
VastaaPoistaYmmärrän, että tässä on nyt kyseessä voimakas, päivästä toiseen jatkuva "feministis-edistyksellinen" rummutus, jolla nämä esimies (anteeksi!) Mahlamäet ym. pyrkivät asettamiinsa päämäärään. Itselleni, varttuneeseen ikään ehtineelle miehelle, tuo käsittämätön yksipuolisuus alkaa kuitenkin nyt riittää. Olen tilannut 7-päiväistä Hesaria yhtäjaksoisesti 80-luvulta lähtien tänne "maaseudulle" - etelärannikon suureen kaupunkiin. Koska mitään muutosta ei taatusti ole näköpiirissä, päinvastoin, lopetan todennäköisesti kohta tilaukseni pysyvästi. Tyhjän saa maksamattakin.
Yksityinen on tullut ällöttävällä tavalla julkiseksi. Ihmettelin jo vuosia sitten, kun lehtiin ilmestyi kolumnin nimellä kirjoituksia toimittajan arjen sattumuksista tyyliin käytin koiraa ulkona, vettä satoi. Samanlaista liirumlaarumia ovat facebook-postaukset. Onko nykymalli paperilehtien tuotoksiin omaksuttu sosiaalisen median kirjoitteluista?
Poistapäätoimittaja (chefredaktör), pääministeri (statsminister), pääjohtaja (generaldirektör), pääsihteeri, pääesikunta, päämaja ym.
VastaaPoistaMillä elimellä ruotsalaiset mahtavat ajatella?
"HACK GEEKS"
VastaaPoistaOletko koskaan miettinyt, onko mahdollista hakata asioita, miten hakkerit tekevät sen elokuvissa?🤔🤔
Joo sen mahdollinen !!! 😁😁😁
"Niin kauan kuin se on tekniikka, se voidaan pakata"
Hakkerointi voidaan helposti tehdä tietokoneviruksella tai vakoiluohjelmilla (riippuen siitä, mitä hakkeri aikoo tehdä) kohdennetulla laitteella.🤐🤐
Meillä HACK GEEKS: ssä tarjoamme sinulle parhaan mahdollisen hakkerointipalvelun
Ymmärrämme huijausten ongelmat kaikkialla internetissä ja siksi annamme sinulle vankan todistuksen palveluistamme.
Meillä on hackerone.comin parhaat hakkerit, jotka ovat aina valmiita hakemaan sinua milloin tahansa, missä tahansa, missä tahansa laitteessa, organisaatiossa, liittovaltion virastoissa, yliopistossa, yliopistossa, josta ajattelet.
Voimme auttaa:
* Hakata, kloonata tai seurata puhelinta? 📱📲
Esim. Puhelimien kloonaus
Vakoilee lapsia, vaimoa tai miestä.
Käyttäjän sijainnin ja päivittäisen rutiinin seuranta.
* Sniffin poistaminen, poistaminen tai muuttaminen tiedostoon yrityksessä, järjestössä tai liittovaltion virastossa?📃📃
Esimerkiksi luokkien muuttaminen yliopistossa.
Identiteetin muuttaminen.
Tietojen, kuten rikosrekisterien ja todisteiden, poistaminen.
Tiedostojen ja todisteiden muuttaminen liittovaltion tiloissa.
Tiedostojen ja asiakirjojen varastaminen yrityksiltä ja organisaatioilta.
* Kadonnut BitCoin💰💰
* BitCoin-kaivostoiminta💰
* Hakkeroida sähköpostiviestiä tai sosiaalisen median tiliä? 💞
* Siirtää varoja ilman, että niitä havaitaan?💷💵💴
* Voit lisätä luottotietosi? 🔝🔝
* Voit estää luotto- / maksukortin?💳💳
* Saavutetaan musta luottokortti / debit-kortti💳💳
Kaikki nämä ovat mitä voimme tehdä sinulle.
Olemme descrete ja eivät altista palvelua sinulle kenellekään.
Yhteydenotto:
thehackgeeks@gmail.com
Odotamme innolla hakkerointia.
Henri Bromsia tuli kyllä ikävä, kun hän vähitellen lakkasi kirjoittamasta, se oli niin muusta poikkeavaa, virkistävää tekstiä.
VastaaPoistaLehden pitää tietysti pitää huolta siitä, että sillä olisi lukijoita tulevaisuudessakin, mutta tehtävä saattaa olla aika toivoton, eiväthän monet nuoret lue enää ollenkaan päivälehtiä, netistä vain katsellaan jotain iltapäivälehtien otsikoita, jos sitäkään, ja ehkä urheilutuloksia. Ketkähän niitä selostuksia rockkonserteista ja vastaavia oikein lukevat? Paitsi popmuusikot. Ihmissuhdejutut tietysti kiinnostavat monia, ainakin naisia. Ei siinä silti ole kyse siitä, että miehiä painetaan maan rakoon. Päivälehdistä tulee entistä enemmän iltapäivälehtien kaltaisia, niin se vain on. Uutisia sentään välitetään, mutta harvemmin on mitään painavia tausta-analyysejä.
Kulttuuria on paras etsiä myös muualta. Valitettavasti esimerkiksi DN ja SvD eivät enää näytä kirja-arvostelujaan muille kuin tilaajille, mutta saksaksi ja englanniksi niitä vielä löytää netistäkin, tosin usein rajoitetusti. EG