Kuka kukin on
Kuten tunnettua,
melkoinen solvaus oli aikoinaan sanoa, ettei jokin ollut mistään kotoisin. Ihmisistähän
sanontaa ei normaalisti käytetty.
Jos olisi
käytetty, se olisi kaiketi merkinnyt sitä, ettei moisella henkilöllä ole mitään
mainittavia avuja, jos nyt ei välttämättä paheitakaan. Hän oli vain
yksinkertaisesti mitätön, kuten ilmestyskirja sanoo penseistä. Ne kuitenkin taisivat kelvata helvettiin, monien muiden
keralla, mikä minusta on jonkinlainen kunnia, ainakin tässä tapauksessa.
Jokainen
normaali ihminen sen sijaan yleensä, etenkin agraarisena aikana, tiesi tarkkaan
mistä oli kotoisin: Rittulan Ratulasta
esimerkiksi, kuten Juhani Ahon kuvaamat lapset.
Mikäli henkilö
muutti vaikkapa Hinttulan Tinttulaan,
kului siinä aikansa, ennen kuin identiteetti muuttui. Entisiä ratulalaisiahan
sitä oltiin, sikäläisen kulttuurisen paketin kerta, ei kai sitä asiaa voinut
eikä tarvinnut kerralla muuttaa. Mutta pikku hiljaa pyrittiin toki omaksumaan
täysi tinttulalaisuus ja jossakin vaiheessa siitä tuli itsestäänselvyys.
Tunnettu muutos
maaseudun Gemeinschaft-yhteisöstä
urbaaniin Gesellschaftiin sai itse
asiassa klassisen, joskin toki liioittelevan kuvauksensa jo Kommunistisen puolueen manifestissa vuonna
1848. Kaikki, mikä oli ollut kiinteätä, alkoi uudessa yhteiskunnassa sulaa ja
menettää muotoaan, näin tapahtui myös identiteetille.
Mutta tässähän
oli uuden onnelan avaimet, hoksasivat Marx ja Engels. Yhteiskunnan muutoksen
luoma proletariaatti oli kaikkialla olennaisessa suhteessa samanlaista ja
muuttaisi koko maailman omaksi kuvakseen, mikä sivumennen sanoen oli hyvin
kaunis kuva, totta tosiaan.
Kun mestari
Marxin nimeen vannovat valtiot sitten alkoivat muokata kansaansa, tuli
keskeiseksi kysymykseksi tämä: mistä olet lähtöisin? Mikäli polveudut
riistäjäluokista tai niiden lakeijoista, on asia kovin paha. Mikäli taas olet
lähtöisin työtätekevästä talonpoikaistosta, sinua voidaan sietää ja mikäli proletariaatista
(tämä kunnia oli vallankumouksen aikaan Venäjällä harvinaisempaa kuin
aateluus), olet valioihminen.
Kukaan ei
viitsinyt muistella sitä, että myös Lenin oli aatelismies eikä omannut
minkäänlaisia siteitä proletariaattiin ja että myös Stalinin henkilöhistoria
oli tässä suhteessa hankala. Stalin vieläpä julisti, ettei poika vastaa
isästään. Tämä oli hieno periaate, mitä ei muuta se, että sitä rikottiin
järjestelmällisesti ja lähes aina. Mutta pitihän nyt edes sen aatteen ylevä
olla.
Kuten tunnettua,
tasa-arvo yritti Venäjällä nostaa päätään pariin otteeseen, mutta nujerrettiin
oitis. Kun kaaderit ratkaisivat kaiken,
täytyi peruskysymyksen olla: Kuka kukin on? Miksi häneen ei voida luottaa?
Syntyperä oli muuan keskeinen asia muiden joukossa.
Silti olisi
väärin sanoa, ettei stalinismi olisi tuonut oikeuksia syrjityille. Toihan se
niitä tai tarkemmin sanoen poisti entisiä syrjinnän kriteerejä ottaakseen käyttöön
uudet ja paljon tehokkaammat. Tähän asiaan ei tässä ole mahdollista sen
perusteellisemmin puuttua.
Kansallisvaltio
kuuluu joka tapauksessa yhteiskuntakehityksen korkeimpiin luomuksiin. Sen
aikaansaaminen on yleensä edellyttänyt huomattavaa mukautuvaisuutta eri vähemmistöiltä.
Kysymys lienee normaalisti ollut kompromissista, jossa osapuolet ovat uhranneet
vähäisempinä pitämiään arvoja tärkeämpien hyväksi.
Suomessa kaksi
kieliryhmää elää sovussa rinnakkain, jakaen yhteisen suomalaisuuden
identiteetin. Toki asia ei ole tarkkaan ottaen ihan näin mutkaton eikä täyttä
yhtenäisyyttä saavuteta, mutta miksi pitäisikään? Kokemus lienee useimmille
osoittanut, että omaksuttu linja on historiallinen menestys, kun molemmat
kieliryhmät ovat horjumattomasti samojen perusarvojen kannattajia.
Muistamme, miten
Vihtori Kosola aikoinaan julisti: ”Eivät kysy tämän maan pellot, mitä kieltä
kyntäjä puhuu!” Hän tarkensi vielä, että asia koski suomea ja ruotsia. En
tiedä, miten venäjään suhtauduttiin, tottahan ainakin Kyyrölässä oli joitakin
venäjäksi kyntäviä talonpoikia.
Tuohon suureen
taannoiseen historian loppuun saakka kansallisvaltioiden arvo näyttää tuntuneen
itsestään selvältä monissa maissa. Ollaan nyt siis kaikin mokomin monesta
ryhmästä koostuva valtio, mutta ei anneta sen häiritä. Itse kukin ryhmä ymmärtää
tilansa ja pysyy solidaarisena yhteiskunnalle, jota se tarvitsee siinä kuin
muutkin.
Yhdysvallat ovat
aina olleet jonkinmoinen poikkeus. Siellä kansa koostuu maahanmuuttajaryhmistä,
jotka toimivat etujärjestöinä ja esittävät hanakasti poliitikoille vaatimuksiaan.
Rotukysymys, mikä on minusta aina ollut ongelmallinen asia maailmassa, jossa
rotujen olemassaolo kielletään, on yksi voimakkaasti yhteiskuntaa jakava
tekijä.
Mitä yhteisiä,
keskinäisiä etuja itse asiassa on niillä jotka eivät olekaan valkoisia
heteromiehiä, vaan mustia (tai ainakin voimakkaasti pigmentoituneita), niillä
jotka ovat latinoita, juutalaisia, homoja, naisia ja kukaties mitä vielä?
Noissa ryhmissähän on valtavat sisäiset erot.
Onhan niitä, jos
niin halutaan. Niinpä Yhdysvaltain politiikka on jo kauan sitten muuttunut eri
kansalaisryhmien fragmentoimaksi demagogiaksi. Poliitikot ja sellaisiksi
pyrkivät huolehtivat tarkoin taustaryhmistään ja esiintyvät niiden nimissä.
Pelkkä totuuden ja oikeuden kuuluttaminen olisi kai vähemmän vakuuttavaa ja
niinpä luvataan vaikutusvaltaa tietyn taustan omaavien mielipiteille.
Amerikkalainen
poliitikko kertookin, sikäli kuin olen voinut havaita, kaikin mokomin mikä
tausta hänellä on ja pitää luonnollisena, että sen ajatellaan vaikuttavan hänen
näkemyksiinsä.
Intellektuaalisessa
suhteessa yksilön arvottaminen hänen taustansa mukaan on tietenkin
ala-arvoista. Jos joku on nainen, ei se lisää millään tavalla hänen kykyään
tehdä tasapainoisia ja viisaita päätöksiä ja samaahan tietenkin joudumme
sanomaan miehistä. Muut ryhmät jätän tässä omaan arvoonsa.
Kuitenkinedustukselliseen
demokratiaan sopii tavallaan aika hyvin se, että kansan valitsema edustuslaitos
on jonkinlainen pienoiskuva valitsijoiden muodostamasta kansasta. Antaahan se
aihetta ajatella, että yhteiskunnan eri ryhmien intressit tulevat näin hyvin
muistetuiksi.
Toki noita
ryhmiä on tavattoman paljon. Ihmiset poikkeavat toisistaan hyvin paljon myös
vaikkapa varallisuutensa, järkensä ja moraalisen tasonsa puolesta.
Demokratiassa tämänkin asian tulee ilmetä myös kansaa edustavan laitoksen
kokoonpanossa ja niinhän se ilmeneekin, enemmän tai vähemmän, jokaisen puolueen
sisällä.
Tavaksi on
meilläkin tullut, etenkin parina viime vuosikymmenenä, että ihmisen tausta
syynätään tarkoin ja myös kerrotaan kaikille, jotka haluavat kuulla. Tämän voi
tehdä itse tai odottaa journalistien sen tekevän.
Luojan kiitos,
vielä ei ainakaan meillä oleteta, että jokainen aina ja ehdottomasti vain palvelee
omaa taustaryhmäänsä ja toistelee sen näkemyksiä. Meillähän tämän estää jo
puoluekuri, tuo perustuslain vastainen kummajainen.
Toki meillä
vielä ainakin jossain määrin pidetään ihmistä järjellisenä ja moraalisena
olentona ja uskotaan hänen olevan yksilö, jolla on vapaa tahto ja joka sitä
käyttää ainakin muulloin kuin eduskunnassa äänestäessään. Niinpä yksilön
arvottaminen taustaryhmänsä perusteella on meillä aina kuulunut typeräksi
arvioidun käytöksen piiriin.
Onko tilanne
kuitenkin muuttumassa? Etenkin naisten oletetaan yhä yleisemmin harjoittavan
jonkinlaista naisajattelua, joka erottaa heidät jollakin perustavalla tavalla
muusta ihmiskunnasta. Sama koskee eri tavoin pigmentoituneita ryhmiä.
Ainakin meillä
yhä voimissaan olevan postmodernin muodin mukaisesti kaikilla
vähemmistöryhmillä katsotaan olevan sekä oikeus että velvollisuus korostaa
eroavaisuuttaan yhteiskunnan keskimääräisistä normeista. Sitähän se niin
sanottu multikulturalismikin juuri on
tai oli.
Tämä saattaa
olla niin sanotusti voimaannuttavaa
noiden ryhmien itsetuntoa pönkittävää ja muutenkin mukavaa monelle ryhmälle,
mutta normaalin realismin ja yleisen kansalaissovun kannalta se on
epäilyttävää. Jopa historiantutkimuksessa on jäänyt pois muodista tutkia
kansallista tarinaa. Sen sijaan on esille nostettu kaikenlaisten alaryhmien
omia tarinoita.
Minusta on
kiinnostava kysymys se, miten uudet, kulttuurisesti kantaväestöstä radikaalisti
poikkeavat ryhmät suhtautuvat kansalliseen tarinaamme. Jättäytyvätkö he sen ulkopuolelle
ja muodostavan sen sijaan oman tarinansa, omaa erityistä alkuperäänsä korostaen?
Vai kertovatko he siinä siitä, miksi he haluavat pitää Suomen asiaa myös
omanaan ja liittyä sen kehityshistoriaan?
Joskus näyttää
siltä, että maahantulijoita suorastaan rohkaistaan omaksumaan edellinen
toimintalinja. En väitä, että toinen vaihtoehto olisi mitenkään helppo ja
saattaa olla, että se on suorastaan mahdoton ainakin silloin, kun ryhmien koko
kasvaa tiettyyn pisteeseen.
Mutta mikäli
kehitys pysyy tietyissä rajoissa, voimme toivoa, että se pysyy hallinnassa.
Kieliryhmien välinen jako, mitä sosiaaliset ja maantieteelliset tekijät vielä
syvensivät, on aikanaan pystytty meillä voittamaan, mitä voi pitää merkittävänä
saavutuksena vähemmistön koon huomioiden.
Mutta mikäli
uusien vähemmistöjen kokoa aletaan merkitä kaksinumeroisella luvulla, lienee
tehtävä jo mahdoton. Luultavasti se on sitä jo paljon ennen.
Silloin
meilläkin on täällä ainakin jossakin suhteessa Amerikka, minkä etuja ja
haittoja en tässä rupea pohdiskelemaan. Amerikassakin on Yhdysvaltojen lisäksi
monia muita siirtolaisväestön luomia yhteiskuntia, Haiti nyt esimerkiksi.
Nykyaikainen
kansallisvaltio, joka samalla on hyvinvointivaltio, on työllä ja vaivalla
aikaansaatu ja se on edellyttänyt luojiltaan uhrauksia. Mikäli sen piirissä nyt
ruvetaan sen traditioita väheksyen nostamaan erityisesti esille niitä eri
ryhmiä toisistaan erottavia tekijöitä, jotka sitä hajottavat, ollaan uuden
tilanteen edessä, eikä se tunnu yksiselitteisesti myönteiseltä.
Leonard Bernstein piti 60-luvulla koululaiskonsertteja ja esitteli Sibben Finlandian merkitsevän suomalaisille vapautumista ruotsalaisesta kulttuurihegemoniasta ja tietysti Venäjän poliittisesta sorrosta. Siis Bernstein oli oikea fennomaani ja ymmärsi Suomen historiaa hyvinkin Perussuomalaisesta näkökulmasta. Nythän tuollainen puhe olisi impivaaralaista.
VastaaPoistaSote-uudistus on naisajattelun tuotos. Molemmat STM:n ministerit ovat naisia. Eduskunnan sote-valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja naisia kuten myös perstuslakivaliokunnan puheenjohtaja. Sote-valiokunnan varsinaisista jäsenistä on 14 naista ja 3 miestä. Sote-uudistuksen virkamiesjohtaja on Päivi Nerg.
PoistaJos ajatellaan aikamme ideologia sellaisena kaksipäisenä otuksena, jollaisena valta heraldiikassa usein kuvataankin, niin "one human race" kuulostaa varmaan suloiselta kummankin pään korvaan.
VastaaPoistaOn se pää, jonka mielestä valkoinen seksi-ikäinen heteromies on laitettava ahtaalle, ja joka tulkinnee lauseen kuten se kai on tarkoitettu luettavaksi päivänvalossa.
On myös se pää, joka tykkää muuten vaan käyttää 2 euroa tunnilta maksavaa työvoimaa syntyperästä riippumatta, ja jolle lauseessa painottunee luentatapa "yksi ihmiskilpailu".
"Yhdysvallat ovat aina olleet jonkinmoinen poikkeus. Siellä kansa koostuu maahanmuuttajaryhmistä, jotka toimivat etujärjestöinä ja esittävät hanakasti poliitikoille vaatimuksiaan."
VastaaPoistaTämä ei ole näin yksinkertaista: käsitykseni mukaan aina 1960-luvun puoliväliin saakka korostettiin, että vaihtelevasta tausta riippumatta oltiin "one nation under God". Mikä tämän suhteellisen yksimielisyyden muutti henkistä sisällissotaa käyvien kuplien maaksi olisi laajemman kirjoituksen paikka. Yksi selitys Vietnamin sodan ja Nixonin lisäksi on etelävaltioiden demokraattien häviö, joka johti rebublikaanien nousuun.
"Kieliryhmien välinen jako, mitä sosiaaliset ja maantieteelliset tekijät vielä syvensivät, on aikanaan pystytty meillä voittamaan, mitä voi pitää merkittävänä saavutuksena vähemmistön koon huomioiden."
VastaaPoistaTästä on mielenkiintoinen uusi teos Max Engman "Kielikysymys".
Samassa sarjassahan on ilmestynyt pari muutakin. Täytyy lukea tämäkin.
PoistaEnää ei tarvitse käteensä latinankielen sanakirjaa näitä HY:n proffien tuotoksia lukiessaan...
VastaaPoista"Sama koskee eri tavoin pigmentoituneita ryhmiä."
VastaaPoistaMyönnettäköön rehellisyyden nimeen, että noiden ryhmien huono kohtelu (Esim orjuus) on voinut jättää yhteisiä kokemus- ja muistijälkiä verrattuna valtaväestöön.
Kulttuuri-identiteetti on avainsana monessa mielessä. Nuoruudessani tunsin yhden kaverin, joka oli ns. pikimusta. Kaverin kulttuuri-identiteetti oli kuitenkin mitä suomalaisin, eikä siihen ihonväri vaikuttanut. Ja niinpä häneen myös suhtauduttiin, kuten kehen tahansa meistä: hän kuului kantaväestöön ihonväristä riippumatta. Silloin 1980-luvulla elettiin yhtenäiskulttuurissa.
VastaaPoistaNyt näyttää olevan niin, että yhteiskunnan pirstaloituminen on suoranainen poliittinen agenda globalismia kannattavien tahojen poliittisella kristallipallolla. Kaikki mikä hajoittaa ja horjuttaa yhteäiskulttuuria on hyvää ja tavoite on mitä ilmeisimmin päästä tilanteeseen, että ei ole mitään suomalaista yhtenäiskulttuuria, suomalaista identiteettiä ja Suomen kansaa. On vain yksilöitä, jotka edustavat yhteiskunnassa omia viiteryhmiään, ja jotka mielestään ovat vallan parempia, kuin jokin eilispäivän suomalainen yhtenäiskulttuuri ja olematon Suomen kansa.
Kysyä sopii, että mikä, tai mitkä tahot siitä hyötyvät, että suomalaisten oma kansallinen turva - kansallisvaltio Suomi pyritään olennaisesti sirpaloimaan sisältäpäin hajanaiseksi, kansallisesti jakautuneeksi ja riitaisaksi monikultturistiseksi hallintoalueeksi, jossa päätöksenteko on ulkoistettu merkittävältä osin ylikansallisille päätöksenteko organisaatioille.
Juuri näin. Outo ilmiö.
PoistaJa juuri kun täälläkin on paruttu median huutavan yhteen ääneen #me too!
PoistaNo onkos siinä oikeastaan mitään outoa? Kyse on siitä mitä Nietzsche nimitti ressentimentiksi. "Kysyä sopii ketkä hyötyvät", kirjoitti Perttu Ahpnen. Kaunan lietsojat hyötyvät. Suvaitsevaisuus on loputon kultakaivos: työpaikat naistutkimuksen tai kehitysmaatutkimuksen professoreina, valtion rahoittamat "kansalaisjärjestöt" ja niiden loputtomat monikulttuurisuushankkeet ja niin edelleen. Hajota ja hallitse ja tienaa itsellesi siinä sivussa lokoisa laiskajaakon virka. Eihän siinä sen kummallisempaa ole. Kehotan pitämään silmällä erilaisiin sopeuttamishankkeisiin käytettyjä rahavirtoja.
PoistaEli ei kummampaa kuin miehilläkään. Mutta luettelosta unohtui taas kerran ne lukuisat seka-avioliitot, joita juuri koulutetut naiset ovat solmineet. Jytyä on, kun sellainen toimii päätöksenteossa virkapaikallaan. Mutta jaa. Eipä onnannut ne parisuhteet suomalaisten miesten kanssa. Miehetkin olivat jo liian emansipoituneita avioliittoon tai mihinkään. Siinä sitä on identiteettiä monikulttuuriperheissä ja riittää työpaikallekin ja vielä vapaa-ajan miekkareihinkin ja muihin sidosryhmiin.
PoistaJuniorikielisenä yritän ymmärtää Seniorikielisiä, vaikka se on välillä vaikeampaa kuin naisten ymmärtäminen.
VastaaPoistaNaiset eivät sentään luule omistavansa hyvinvointivaltiota.
Pikku kulta! Kyllä ne (lue: me) luulevat, jos yhtään voivat. Juuri siitä on kyse.
PoistaHeitä pois nuo mustavalkoiset silmälasit. Sitä kohti minäkin olen ajasta toiseen kaikin voimin yrittänyt. Usko pois, se on viisainta, koska silloin näet paremmin.
Ja kulta, kirjoita pienellä seniorikielinen.
Tuon ilmauksen seniorikieli käytöstä tuli mieleen, että mikähän on sanan seniori etymologia. Liittyykö se espanjan sanaan señor [senjor] ̓herra ̓? Ja mitä konnotaatioita sanaan seniorikieli liittyy.
PoistaManagement by perkele. Koululaitoksissa, yliopistoissa Tarja Halonen, työelämäprofessoreita. Sitä on senioriteettikieli.
PoistaTarja "Säällinen" Halonen, keksinyt juniorikieleen yhden sanan,
Poistahttps://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809032201178911_u0.shtml
VastaaPoistaTuosta linkistä esimerkkiin, mitä viiteryhmä voi tarkoittaa. Pyörii mielessä, että ainakin kymmenkunta vuotta sitten silloin tällöin sattui, että otettiin virkaan joojoo-henkilö, päättävän tahon lähi-ihminen ilman vaadittavaa koulutusta eri vapaudella ja selittelyllä ynnä muilla virvokkeilla. Tällaiselle tukeva ja tunkkainen viiteryhmä oli must. Mutta keljuttaahan se, jos joku toinen on ansioitunut ja vielä oikein opiskellutkin. Mene sitten ja tiedä kaikkea. Irrallinen muistelo vaan noista viiteryhmistä.