Kyltyyri
Motto:
Kyltyyri, kyltyyri, kyltyyri,
tuo huuto on Suomessa syyri…
E. Leino
Kun joskus
1800-luvun alussa muuan britti valmistautui maahanmuuttajaksi Suomeen, jossa
oli teollisuusmiehille kysyntää, hän tiedusteli kirjeessään, millaisia aseita
olisi syytä ottaa mukaan alkuasukkaiden varalta.
Tosiasiahan oli,
että suurin osa maailman kansoista eli tuolloin yhä varsin primitiivisissä
oloissa. Meillä asiat kuitenkin olivat suhteellisen hyvin, mikä ei välttämättä
ollut kovin paljon. Suomalaiset laivat joka tapauksessa halkoivat maailman
meriä ja lukutaitoakin löytyi jopa yhteisen kansan keskuudesta. Se ei ollut
missään itsestäänselvyys.
Mutta ei
meilläkään paljon kulttuurilla päästy kehumaan. Herrasväen kerrostuma oli seitinohut
ja rahvaan sivistys rajoittui yleensä katekismukseen ja joskus hieman
laajempaankin raamatun tuntemukseen, mutta siinä se sitten olikin. Elämässä kun
tarvittiin käytännön taitoja eikä loruja.
Vuosisadan
mittaan tilanne muuttui ja aikalaisten silmissä muutos oli jopa hyvin suuri.
Kuitenkin jäi niin sanottu joutilasluokka niissä oloissa vielä pieneksi ja sen
mukana myös kulttuurin kulutus. Kirjallisuutta, joka oli enimmäkseen
ruotsinnettua, harrasti vain kourallinen ihmisiä ja teatterit ja orkesterit
syntyivät vasta vuosisadan puolivälin jälkeen.
Ennen
elinkeinoelämän monipuolistumista oli talonpojan kunniakas tehtävä elättää
kaikki, hiirestä kuninkaaseen. Ja tähän työhön tarvittiin kansan suuri
enemmistö. Ennen kuin se patistettiin kansakouluun, oli sen yleissivistyksen
taso hyvin matala. Olisi kovin kiinnostavaa tietää, millaisia tuloksia
älykkyystestit olisivat antaneet.
Eipä ihme, että
maalaismoukkia tuohon aikaan halveksittiin, vaikka heitä oli sentään yhdeksän
kymmenesosaa väestöstä. Joukossa oli epäilemättä monta sellaista, jolla oli
nerolle tarpeelliset luonnonlahjat, mutta ei mahdollisuuksia niiden
kehittämiseen.
Talonpoikaiston
ja sen vertaisten halveksinta oli tietenkin tapana kaikkialla ns. sivistyneissä
piireissä vielä hyvin kauan, itse asiassa ihan viime aikoihin saakka.
Maksim Gorki
tunnetaan venäläisen talonpoikaisuuden suurena halveksijana. Hänen mielestään
talonpoikaisuus ja kulttuuri olivat suorastaan kaksi vastakkaista käsitettä.
Talonpoika edusti pikkuporvarillisten omistajanvaistojen hallitsemaa
ihmistyyppiä, joka oli luonnostaan vihamielinen kaikille henkisille pyrinnöille
eli toisin sanoen kulttuurille. Hän oli siis kulttuurin antiteesi.
Gorki,
ihanteellinen vallankumouksellinen, joka sitten tosipaikan tullen huomasi
inhoavansa vallankumouksen irti päästämää vandalismin ja kulttuurin
vastaisuuden aaltoa, selitti tämän odottamattoman ilmiön johtuvan juuri tuon venäläisen
talonpoikaisuuden vaikutuksesta.
Hän julisti sitten, kun se aika koitti, että
maatalouden kollektivisoinnissa talonpoika viimein vapautettiin häntä
orjuuttaneesta pikkuporvarillisuudesta. Se tapahtui jalojen työläisten
johdolla. He kun eivät olleet noita pienomistaja -pikkuporvareita.
Kun talonpoika
menetti yksityisomaisuutensa, saattoi hänkin kehittää itselleen korkeamman
tietoisuuden tason ja liittyä kulttuurin piiriin.
Stalinin
toimeenpanema Venäjän talouden ja yhteiskunnan tavattoman väkivaltainen
mullistus esitettiin propagandassa usein nimenomaan suurena kulttuurityönä ja
Gorki -vanha mestari- toimi sen takuumiehenä.
Gorkin neuvostopropagandassa
valtavankokoiseksi paisutettu hahmo tarkoitti juuri sen alleviivaamista, että nyt
suorastaan koko maailman kulttuuri kehittyi Neuvostoliiton ja tarkemmin sanoen
Stalinin johdolla Gorkin vanha prestiisi oli siitä todistuksena ja antoi
uudelle aikakaudelle successio apostolican. Moskovan pääkatua ei
suinkaan sattumalta nimetty Gorkin mukaan.
Neuvostoliiton
asettuminen maailmankulttuurin kärkeen merkitsi myös sitä, ettei kulttuuria
alennettu rahvaan tasolle, vaan nostettiin rahvas kulttuurin tasolle. en oli
ensin opittavavaha kulttuurin aakkoset.
Tokihan aluksi,
vallankumouksen jälkimainingeissa olivat myös taiteessa nousseet pinnalle
monenmoiset ”proletaariset” suuntaukset, mutta 1930-luvun puoliväliin mennessä
niistä tehtiin selvää. Pyöveleillekin
tuli siinä pian töitä.
Saman tein
karsittiin kulttuurin yrttitarhasta niin porvarillinen modernismi kuin muukin
kaikenkarvainen ”formalismi”. Nyt rakennettiin ihmiskunnan kulttuuriperinnön
parhaiden saavutusten päälle ja niitä kunnioittaen.
Niinpä maailma
sai nähdä sen ihmeen, että rasvanahkaiset duunarit yhdessä puoluebyrokraattien
kanssa täyttivät ooppera- ja balettiteattereiden aitiot, joita aiemmin olivat
kuluttaneet viinaan menevät kaartinupseerit ja äveriäs kauppiaskunta, korkean
virkamiehistön ja hovin kunnioittaessa tilaisuuksia läsnäolollaan.
Kulttuuriin ei
ollut kuninkaan tietä, totesi virallinen ideologia nyt. Se tarkoitti sitä, että
kaikkialla alettiin taas massojen sijasta kunnioittaa neroa, mestaria. Gorkihan
oli mestareiden mestari.
Mikä tahansa tuherrus
ei nyt siis enää kelvannut mestariteokseksi, vaikka siinä olisi ollut aitoa luokkatunnetta
ja yhteiskunnallista sanomaa miten paljon tahansa. Taide tarkoitti nimenomaan
taitamista, huipun saavuttamista tietyllä alalla.
Näinhän
meidänkin maassamme joskus ajateltiin, vaikka onhan siitä jo aikaa.
Kulttuurin
huippusaavutusten ymmärtämistä ei luultavasti missään päin maailmaa pidetty
mahdollisena kovinkaan suurelle osalle kansaa. Vielä sata vuotta sitten ja
myöhemminkin tämä kai myös oli aivan realistinen arvio.
Mutta mitä se
kulttuuri oikeataan oli? Sitähän Eino Leinokin innostui kyselemään.
Tarkoitettiinko
sillä jotakin niin syvällistä, että vain ehkä kymmenen tai viisi prosenttia
kansasta kykeni sitä ymmärtämään ja siitä nauttimaan? Vai tarkoitettiinko sillä
mahdollisesti vain sitä, mitä kymmenen tai viisi tai ehkäpä vain kaksi
prosenttia kansasta harrasti, ymmärsi tai ei?
Sosiologit ovat
sittemmin kiinnittäneet huomiota siihen, että eliitiksi pyrkivä kansanosa
pyrkii erottautumaan muusta joukosta juuri harrastamalla sellaisia asioita,
jota suurin osa rahvasta ei halua harrastaa. Muistelen, että Seppo Räty on
ilmaissut asiasta mielipiteensä.
Eino Leino
arveli joskus, että ”kyltyyri” oli ”toisille uuppera-kyltyyri” ja ”toisille
Tukholman-tyyri” ja nimesi siis ajan oloissa varsin kalliit, elitistiset
harrastukset.
Kansan
karttuisan käden rahoittama ooppera oli silloinkin kallista huvia, mutta joka
tapauksessa se oli ihan oikeaa taidetta, siis kulttuuria.
Pistäytyminen
vuorolaivalla Tukholmassa ei sen sijaan liittynyt kulttuuriin lainkaan, mutta
ainakin se oli riittävän kallista auttaakseen erottautumaan rahvaasta ja tuntui
siis myöskin hienolta.
Kyseessä oli
siis kulttuuri Pierre Bourdieun tarkoittaman la distinction -käsitteen
mukaisena eli erottautuminen rahvaasta.
Leinon räävitön
runo halusi osoittelevasti paljastaa, miten sen ajan eliitti itse asiassa koki
kulttuurin. Tietenkin kalikka sattui vain tiettyyn osaan tuota kulttuuriväkeä,
mutta sattui varmaan kuitenkin. Keskiluokalla oli enemmän pianoja kuin soittotaitoa.
Mutta se oli
sitä aikaa.
Kulttuuri
sosiaalisen erottautumisen välineenä toimii epäilemättä yhä jossakin määrin.
Moni maksaa oopperalipuista ja vastaavista elämyksistä tolkuttomia hintoja,
joitakin muita moinen ei jaksa kiinnostaa lainkaan.
Mutta
katsotaanpa laatulehtien kulttuuriosastoa. Olisi hauska tietää, miten suurta
osaa sen käsittelemistä aiheista olisi nimitetty roskakulttuuriksi viisikymmentä
tai vielä kolmekymmentä vuotta sitten.
Todellinen raja
taitaa olla ns. kulttuurivallankumouksessa, jonka symbolinen merkkivuosi on 1968.
Juuri silloin
ihmiset, jotka olivat vailla varsinaisia kykyjä, alkoivat tuntea, että heidän
aikaansaamansa kulttuurin tuotteen ovat ihan yhtä hyviä kuin muidenkin, koska
mitään pätevää hierarkiaa ei voi olla olemassa. Puhuttiin uusrahvaanomaisuudesta.
Muistan, että
tälle aluksi tietenkin naurettiin. Kun laulutaidoton ihminen esitti klassisia
kappaleita ääni välillä kiekumiseksi sortuen, sitä kuunteli pari kertaa vitsin
vuoksi. Mutta kun samoja esityksiä alkoi kuulla radiosta yhä uudelleen, rupesi
hymy hyytymään.
Nyt olemme jo
aivan uudessa tilanteessa. Niin surkeaa esittäjää ei olekaan, ettei hän
taitojensa vajavaisuuden vuoksi pääsisi kulttuurisivuille. Koska sinne kuitenkin
mahtuu vain tietty määrä juttuja, on henkilöt valittava muiden kriteerien,
kuten sukupuolen, kiinnostavien perversioiden tai uhripääoman perusteella.
Olemme nyt
samassa pisteessä, jossa Neuvostoliiton kulttuuri oli vuosien 1928-1931 ns. kulttuurivallankumouksen
jälkeen. Tärkeää ei ole kulttuurin kyky tarjota ihmisille sitä parasta ja
korkeinta, mitä ihmiskunta on kyennyt luomaan.
Sen sijaan on
tärkeää antaa ääni omalle ryhmälleen. Nyt ei enää tarvitse edustaa
proletariaattia, vaan tärkeää on, että mahdollisimman monenlaiset perversiot
tulevat esille ja kyvyiltään mahdollisimman eritasoiset henkilöt pääsevät
mukaan.
Kun elintaso jo
alkaa olla sitä luokkaa, ettei tuo uuppera-kyltyyrikään ole rahvaan
mahdollisuuksien yläpuolella, Tukholman-tyyreistä nyt puhumatta, onkin
päästy tilanteeseen, jossa koko kulttuuri on menettänyt aiemman glooriansa.
Ennen
kulttuurilla tarkoitettiin siis kaikkea sitä parasta, mitä kyettiin saamaan
aikaan. Nyt on hierarkkisen korkealle kurottamisen sijasta ruvettu pyrkimään
mahdollisimman lavealle, ottaen mukaan myös kaikkia erilaisia tasoja edustavat
työt ja tekijät.
Nyt ollaan taas
ryhmäkuntaisessa agitpropissa, jossa kaikille kuppikunnille nimetään ikiomat
neronsa ja jossa klassisen eurooppalaisen kulttuuriperinnön jatkamisesta ei ole
puhettakaan.
Uudelleenlämmitän parastaikaa blogitekstiä vuoden 2013 itsenäisyyspäivän ajoilta, jolloin presidentin vastaanotto järjestettiin Tampere-talossa kun linnaa remontointiin. Eino Leino oli mukana kuvassa kun tavallistakin valikoidumpi eliittiväki istui konserttisalin psyysituoleissa kuuntelemassa Vesa-Matti Loiria, joka omaa narsistisen makeasti tuskaisuudella herkuttelevaa ääntään kuunnellen lauloi Leinon runoihin sävellettyjä laulujaan.
VastaaPoistaLeinossa oli jotain aitosuomalaista, vahvaa antagonismia, taipumusta yliherkkään ylevöittämiseen, ja vastavaikutuksena sitten rankkaa masennusta. Siis kaikkia autenttisen neron aineksia -- ja makeilevasta narsismista hänen tekstinsä ovat niin kaukana kuin mikään ikinä olla voi. Ja siellä ne sitten istuivat plyysisalissa, nämä valtakunnan kaikki jepjep-miehet ja frouvansa. Kokemassa kyldyyrielämyksiään.
Ei niin että hyvä runous olisi kenenkään yksityisomaisuutta. Mutta niin, että noina ihmisyyden hirvittävimmän tekopyhyyden hetkinä se nimenomaan sitä oli. Miljoonalle tv-katsojalle levitettynä, ja enemmänkin.
Bravo!
PoistaJuuri aamukahvilla pohdimme mieheni kanssa, mahtaisiko kuvanveistäjistämme löytyä henkilö, joka kykenisi tekemään Matti Nykäsestä näköispatsaan. Mietimme sopivaa asentoakin. Nythän on tilanne ns. päällä tässä patsashankkeessa ja pyydetyiltä tahoilta on saatu ehdotukset, jotka eivät miellytä juuri ketään. Viimeisimmäksi Matin omaiset ovat todenneet, että heille mieluisin olisi näköispatsas ja julkisilla kommenttipalstoilla vallitsee aika laajasti sama henki. Tiedetään Matin itsensäkin sitä kannattaneen - olipa se nyt osoitus mistä tahansa.
VastaaPoistaMutta niin vain käynee, että pieni valittujen valaistuneiden, taidetta ymmärtävien (?) joukko päättänee asian toisin. Saamme Jyväskylään jonknlaisen häkkyrän näköispatsaan sijaan. Vahinko.
Hjhjhj
Tampere-talon itsenäisyyspäiväjuhlassa oli Loirin maneereista huolimatta se hyvä puoli, että juhlilla oli kerrankin sisältöä jaettavaksi koteihin ympäri Suomen. Muulloinhan se on aivan totaalisen tyhjänpäiväinen kättely- ja naisten juhlapukuseremonia, josta kuitenkin meuhkataan päiväkausia etu- ja jälkikäteen.
VastaaPoistaHjhjhj
Minä taas odotan Loirin kuolemaa lähes kauhulla.
PoistaToivottavasti olen silloin ulkomailla ettei tarvitse kestää sitä laulu-,soitto- yms. taidottoman entisen lapsitähden muistoylistystä ja -palvontaa mediassa.
Loirin monitaidottomuus on ilman muuta hävettävää. Hän on ihan äkkiseltään muistellen ainakin laulu-, huilunsoitto-, biljardi-, jalkapallo-, käsipallo-, vesipallo-, jääkiekko-, golf-, nyrkkeily- ja akrobatiataidoton, päätoimisesta näyttelemistaidottomuudesta puhumattakaan. Kaikissa noissa lajeissa Suomesta saattaa hyvinkin löytyä useita yhtä hyviä... No, biljardista ei ehkä löydy.
PoistaAnonyymi on tyytynyt viisaasti kirjoitustaidottomuuteen.
"Tärkeää ei ole kulttuurin kyky tarjota ihmisille sitä parasta ja korkeinta, mitä ihmiskunta on kyennyt luomaan. Sen sijaan on tärkeää antaa ääni omalle ryhmälleen. .. tärkeää on, että kyvyiltään mahdollisimman eritasoiset henkilöt pääsevät mukaan.
VastaaPoistaEnnen kulttuurilla tarkoitettiin siis kaikkea sitä parasta, mitä kyettiin saamaan aikaan. Nyt on hierarkkisen korkealle kurottamisen sijasta ruvettu pyrkimään mahdollisimman lavealle, ottaen mukaan myös kaikkia erilaisia tasoja edustavat työt ja tekijät."
En jaksaisi kantaa tästä liian suurta huolta niin kauan kuin radiossa ja TV:ssä on valintanappi ja on musiikkitallenteita eikä mikään pakkovalta pakota seuraamaan noita "osallistujia".
Toisaalta osa meidän matalakulttuurinamme pitämä voikin aikaa voittaen osoittautua myöhemmän maailman silmissä huipuksi. Esimerkiksi em. Loirin tapa esittää Leinon runoja tuo paljon paremmin esille niiden vimman verrattuna johonkin koulutetun äänen omaavaan pikkusievään uikuttajaan.
Ei sillä napilla löydä mitään. Kaikki on samaa 11v. tasoista sälää.
PoistaKun on kuullut Vera Teleniuksen versiot Leinoista niin Loiri vaikuttaa pikkusievältä uikuttajalta.
Poista11-vuotiaan tasoista anglo-amerikkalaista pakkoenglanti sälää!
PoistaTai sellaisen kotimaista imitointia.
Onhan meillä YLE:n Teema ja Radio 1. DVD-myymälöistä tai netistä voi ostaa monta klassikkoelokuvaa, siltä ajalta kun niitä tehtiin vielä aikuisen makuun. Kun hyville kirjoillekin pitää jäädä aikaa, niissä on viisalle kylliksi.
PoistaBlogin alussa kerrottu asekysymys on saattanut askarruttaa useitakin brittejä. Yksityiskohtaisesti tällaisesta tapauksesta kertoo Hermann Kaufmann, joka toimi Tampellan konepajan johtajana 1862-1880 ja kirjoitti siltä ajalta hauskat muistelmat Muntra minnen från Mellersta Tavastland, suomeksi Mieluisia muistoja Keski-Hämeestä, mutta julkaistu myös nimellä Hauskoja muistoja Tampereen tienoilta.
VastaaPoistaHän tuli Tampereelle Ruotsista ja jatkoi 1880 Pietariin Ludvig Nobelin palvelukseen. Tuohon aikaan palkattiin tänne aika paljon ulkomaalaisia osaajia. Kirjan mukaan Englannista saapui 1870-luvulla jonkinlaiseksi mestariksi eräs mr. Thompson, joka ei ollut koskaan käynyt ulkomailla. Hän kysyi oikein sähkösanomalla ennen matkaa, minkälaisia aseita on otettava mukaan suojaksi alkuasukkaita vastaan.
Joka tapauksessa mr. Thompson otti mukaansa ainakin revolverin, jonka hän veti esiin jo laivamatkalla Hämeenlinnasta Valkeakoskelle. Rautatie ulottui silloin vasta Hämeenlinnaan ja loppumatka piti tehdä laivalla. Thompson nousi tietysti väärään laivaan, vaikka siellä sanottiin selvällä ruotsilla ”inte Tammerfors”. T. tulkitsi sen ”into Tammerfors”.
Samalla laivalla sattumalta matkustanut Kaufmann kertoo, että T. tähysteli kiikareillaan niin tiiviisti, ettei huomannut matkalippuja myynyttä laivapoikaa, joka joutui tönäisemään matkustajaa. Siitäkös tämä pelästyi ja veti aseen esiin. Englantia osannut Kaufmann selvitti tilanteen ja neuvoi vierasta yöpymään Valkeakoskella ja jatkamaan hänen mukanaan Tampereelle. Valkeakosken hotellissa oli kolme muuta Tampereelta tullutta englantilaista, joten illasta tuli hauska ja vauhdikas.
Aamulla hotellin pihassa käytiin oikea revolveritaistelu, jossa kolme alastonta brittiä kahlasi vedessä ja ampui yhteensä 31 laukausta. Ainoa vahingoittunut oli maalina ollut paikan kesy hanhi, johon osui sen varran, että se saatiin kiinni ja käsin hengiltä. Isäntä valmisti siitä hyvän aterian ja veloitti todella kovan hinnan. T. oli ollut jo laivalla huolissaan, kun laiva näytti kääntyneen Siperiaan päin. Hän osoittautui kuitenkin iloiseksi ja hauskaksi veikoksi, joka jopa soitti viulua.
Kuvanveistäjäthän eivät nykyään juuri itse veistä (hakkaa)
VastaaPoistaveistoksia, vaan suunnittelevat kuten arkkitehdit.
Varsinaisen työn tekee ammattimies kivenhakkaamolla.
Eli duunari tekee suunnitelman mukaisen tötterön ja saa siitä
duunarin palkan. Sitten "kuvanveistäjä" perii tilaajalta
jättipotin ja saa lisäksi kunniaa ja mainetta, sekä ehkä
lisätilauksia.
Terv. Jukka
Helpompi onkin häkkyröitä ja möhkäleitä suunnitella toisen tehtäväksi kuin itse luoda materiasta taideteos.
PoistaEn tiedä muuta mittaa taiteelle kuin kauneus ja sopusointu. No, ne vaihtelevat kokijan mukaan. Voi olla. Mitä sitten? Mutta kun Edelfeltiä ja Galen-Kallelaa katsotaan, hyvin harva väittää huonoksi.
Hjhjhj
Kovasti on kyllä kulttuuri rappeutunut niistä 600 vuoden takaisista ajoista, jolloin Brunelleschi rakensi kupolinsa alusta loppuun yksin.
PoistaArvo Salokin sanoi 60-luvulla, ettei meidän pidä tehdä sellaista kulttuuria, jota työmieskin ymmärtää, vaan sellainen työmies, joka ymmärtää kulttuuria. No joo, mikä ettei. Sen aikaisten vasemmistolaisten, jotka 70-luvulle siirryttäessä muuttuivatkin sitten taistolaisiksi, kunniaksi on sanottava, että ajatusta kannatettiin melkeinpä vilpittömästi. Tietysti taiteellisia kokeiluja tehtiin, jotka joskus toimivat ja joskus taas eivät niin kuin aina. Pyrkimys ei alkuaikoina kuitenkaan ollut laskeutua sen työmiehen tasolle, tai niin kuin nyt sanotaan, 11-vuotiaan tasolle. Politiikka ja taiteellinen taso ovat kuitenkin kuin machoileva moottoripyöräjengiläinen ja hänen kämpilleen erehtynyt runotyttö. Pari yötä voi mennä hurmiossa, kun runotytön liskojen portti aukeaa ja jengiläinen huomaa jotain outoja miehisyyden tuntemuksia.
VastaaPoistaVuosituhannen loppua lähestyttäessä politiikka otti tietysti niskalenkin ihanteellisuudesta, mutta politiikkaakin ovelampi ja mahtavampi oli kuitenkin kaupallisuus, joka onkin siitä lähtien ollut kukkulan kingi. Poliittisen politiikan sijaan on tämän vuosituhannen puolella kuitenkin hiipinyt identiteettipolitiikka. Sen käyttö on paljon helpompaa kuin vanhan politiikan, koska sitä on paljon helpompi sirotella kaikenmoisten esitysten joukkoon. Tai olisi ollut, mutta niin kuin aina, tosikot ja intoilijat pilasivat senkin. Nyt lähes kaikissa näytelmissä, elokuvissa, romaaneissa ja sen semmoisissa on niin paljon vähemmistön edustajia, ettei ns. normaaleja rooleja mahdu koukkoon kuin varoittavina tai säälittävinä esimerkkeinä. Vähemmistön roolihenkilöillä on jokaisella, paitsi oma sanomansa, niin näkemys yhteiskunnasta ja maailman menosta, jotka kummatkin ovt tietysti menossa päin prinkkalaa, ellei maailma kaikki ymmärrä tehdä parannusta.
"vaan sellainen työmies, joka ymmärtää kulttuuria."
PoistaKyllä tämä on aina ollut työväenliikkeen tavoite. Parhaiten sitä toteuttivat demarit, kommunisteilla moeni usein laukalle luokkataistelun ja -kantaisuuden vuoksi. Lieköhän ollut naapurin sosialistisen realismin - ja meidän taistolaisten nuoruuden naivismin - vaikutusta.
Onhan tuo Arvo Salon tokaisu vähän ylimielinen. Suutarikin suuri viisas, totesi toinen runoniekka aikoinaan.
VastaaPoistaSaattaapa tuo ollakin, niin kauan kun puhuu lestistään. Toisaalta eikö tuo Linnan Halme ollut räätäli ja viisas mies - oman etunsa kannalta liiankin. Ei ihmisen viisautta voi aina päätellä muodollisista akateemisista tutkinnoista tai niiden puutteesta - sydämen sivistyksestä puhumattakaan. Joskus olen ollut peräti havaitsevinani negatiivisen korrelaation.
PoistaJos mennään ruumiinkulttuurin puolelle, niin asiat taitavat mennä vielä sotkuisemmiksi. Neron säveltäjän tekemä balettimusiikki lienee korkeatasoista henkistä kulttuuria. Onko balettitanssijan tulkinta myös korkeakulttuuria vai musikaalisuuden ja ruumiinkulttuurin yhdistelmää. Snookerpelaajiakin joskus kutsutaan neroiksi, kun he lyövät palloa pussiin ylivoimalla vastustajiin nähden. Ja shakkihan on nerokkaiden nappulansiirtojen laji, jossa kaksi huippuunsa treenattua urheilijaa istuu vastakkain saattaakseen vastapelurin urheilullisesti nöyryytetyksi. Venäläisen arkkipiispan mukaan shakki ei ole syntiä, joten uskovaisillekin se sopinee urheilulliseksi kulttuuritaiteeksi https://www.kaleva.fi/uutiset/kulttuuri/venalaisarkkipiispa-shakki-ei-ole-syntia/355253/
VastaaPoista