Vanity Fair
Sulkavalla on
pieni aukio tai oikeastaan tienristeys sen sillan päässä joka johtaa
Uitonvirran yli kirkolle. Ainakin kaikki vanhemmat ihmiset tietävät, että sen
nimenä on Turhuuven tori.
Kuten vanhat
dokumentit kertovat, sinne kerääntyi aikoinaan kaikenlaista kaupustelijaa.
Jotkut olivat ruvenneet pitämään puutarhaa ja viljelivät kaiken maailman tikkerperiä ja mitä lienee ollut. Niitä
sitten myivät kirkkokansalle, joka sillan takaa purkaantui sanankuulosta.
Kirkon tienoilla
myytiin aina salakähmään myös viinaksia ja mitä kaikkea tarpeetonta ja
turmiollista nyt ihminen lieneekään keksinyt. Markkinoilla ainakin varmaan oli piittinää eli makuvaria ja prenikoita
eli piparkakkuja. Vehnäset –tuo harvinainen herkku- kuuluivat jokseenkin
varmasti myös kuvaan.
Kaikelle tuolle
oli yhteistä se, ettei se ollut ihmiselle tarpeellista. Rahaa sen avulla
narrattiin, samoin kuin markkinoilla kaiken maailman teltoissa, joissa oli
pelejä, valokuvausta, taikalyhtyesityksiä ja mitä lienee ollut. Turhuutta ja
tarpeetonta.
Sen tunnelman
muistan vielä 1950-luvun alusta. Silloin vallesmanni kielsikin koko
pestuumarkkinaperinteen jatkamisen. Eihän sitä enää renkien ja piikojen
pestaukseenkaan tarvittu. Kunhan huviteltiin ja haaskattiin kallista rahaa.
1950-luvulla
alettiin jo irtautua siitä talonpoikaisen nuukuuden perinteestä, joka oli
ikimuistoisena seurannut talonpoikaissäädyn jäseniä kehdosta hautaan. Ellei
talonpoika itse älynnyt, mitä hänen rauhaansa kuuluu, muistuttivat asiasta aina
tarvittaessa kruunu ja kirkko. Kirkkorangaistuskirjat vilisevät nuhteita
tuhlaavan elämäntavan takia.
Köyhän pitikin
aina panna suu säkkiä myöten, mutta aina joskus jokainen halusi elämältä
muutakin kuin kituuttamista ja raadantaa. Vehnäpullia ja kirjavia huiveja sitä
olla piti ja limunaatimehua ellei nyt raha riittänyt putelli-olueeseen ja
trahtööri-viinaan, joihin Eero ja Simeoni kuuluvat kaupunkireissullaan
hairahtuneen.
Maailman
kuuluisimpiin ja suosituimpiin kuuluvassa kirjassaan Kristityn vaellus (The Pilgrim’s Progress), John Bunyan kuvaa muun
muassa päähenkilönsä saapumista paikkaan, jonka nimi on Vanity Fair –turhuuden markkinat.
Lienee turha
sanoakaan, mitä tällä tarkoitettiin. Mammona ja sen tyhjän palvonta
vieroittivat sielun Jumalasta ja olivat siis viime kädessä Antrikristuksen
ansa.
William
Makepeace Thackeray kirjoitti 1800-luvulla samannimisen romaanin, jota en ole
lukenut. Olen joka tapauksessa ymmärtänyt, ettei turhuus tässäkään tapauksessa
ollut mikään myönteinen käsite.
Nykyään sen
sijaan Amerikoissa ilmestyy lehti nimeltä Vanity
Fair, joka näyttää briljeeraavan juuri tuolla turhuudella ja
tyhjönpäiväisyydellä: me tuhmat tytöt kun päästäänkin minne vain…!
Aivan vastaavalla
tavalla entiset arvot käännettiin äkkiä päälaelleen entisissä kommunistimaissa.
Venäjällä alkoi joskus parisenkymmentä vuotta sitten ilmestyä lehti nimeltään Egoist, joka nyt näyttäisi olevan
nimeltään Egoist generation (Эгоист generation).
Englantia sielläkin aina tarvitaan tällaisissa yhteyksissä.
Muutos
vanhoista, altruismia, uhrautuvuutta, tuotantoa ja kollektiivisuutta korostavista
neuvostoarvoista ei olisi voinut olla suurempi.
Olihan sekin
suuri henkinen murros, joskaan ei yhtä nopea, kun suomalaiset oppivat, joskus
jopa hyvällä omallatunnolla tuhlaamaan ja jopa elämään velaksi. Se ei ole kovinkaan
vanha juttu se. Sota-aikana oli vanhoja säästäväisyysarvoja koetettu hyvin
määrätietoisesti teroittaa koko kansalle eikä suotta yritettykään.
Minun
sukupolveni muistaa vielä, miten vanhemmat taltioivat joka ikisen esineen,
jolla saattoi joskus mahdollisesti olla jotakin käyttöä. Se, mikä meni rikki,
korjattiin, vaikka siihen olisi mennyt miten paljon aikaa. Jokainen ruuvimeisselikin
oli itse asiassa perintökalu, johon liittyi muistoja ja tunnettakin. ”Aika
tavaran nautitsee” kuului hamstraajan sananparsi.
Sota-aikana
opittiin myös säästämään sähköä ja sodan jälkeen, koskivoiman ollessa hyvin
vähissä, evästettiin radiokuuntelijoitakin olemaan avaamatta vastaanottimiaan
samaan aikaan. Sellainen kun synnyttäisi pahan kulutuspiikin eikä se sähkö
silloin enää riittäisi.
Tällaiset asiat
ne vain tulevat aina välillä mieleen, kun katselee tuota nykyistä kerrassaan
päätöntä menoa, jossa esimerkiksi nyt erilaisia, taatusti tarpeettomia rättejä
myydään tuhansissa ja taas tuhansissa toinen toistaan pöyhkeämmissä liikkeissä.
Ilmeisesti niitä sitten kuitenkin käytetään kutakin vain kerran tai pari. Ei
niitä muuten ostettaisi kymmenettä osaakaan nykyisestä.
Lienee sanomattakin
selvää, että muoti on turhuuden pelkistetyin muoto. Tavara, joka on aivan
kelvollista, syrjäytetään markkinoilta sen takia, että halutaan puskea sinne
kuutiokilometreittäin uutta tavaraa, joka on hiukkasen erilaista ja jonka
hankkimisen muka välttämättömyys on lapsellisen helppoa osoittaa
lapsenmieliselle yleisölle. Sehän tekee sen itse.
No, tähän
haaskaukseen verrattuna jokin lihansyönti tai maidonjuonti on pelkkää
kosmetiikkaa. Ruoka ja juomakin ovat osittain tarpeettomia ja vaativat nykymuodossaan
turhia resursseja, mutta ovathan ne sentään myös erittäin suurelta osalta
tarpeellisia ja jopa mvälttämättömiä.
Ennen tekstiilit
oli myös tapana kierrättää. Muistan hyvin, että naapurissa toimi vielä 1960-luvulla
karstaamo, jonne lumput vietiin ja jossa niistä tehtiin taas käyttökelpoista
villaa.
Nyt jopa niin
sanotut kierrättäjät kieltävät panemasta lumppuja keräyslaatikoihin. Sen sijaan
ne menevät sekajätteisiin ja luultavasti lisäävät tuota
hiilidioksidikuormaamme.
Kaukana, ylen
kaukana olemme niin aineellisesti kuin henkisesti siitä maailmasta, joka oli
todellisuutta vielä puoli vuosisataa sitten.
On kiinnostava
kysymys, millainen tämä maailma noiden turhuuksien suhteen on puolen vuosisadan
kuluttua.
On mahdollista,
että suu joudutaan panemaan säkkiä myöten ja että säkki tulee olemaan nykyistä
pienempi.
Kun sellaisenkin
maailman on nähnyt, ei se nyt ihan toivottoman surkealta paikalta näytä. Se on
vain kovasti erilainen kuin tämä nykyinen.
Kaiken turhuudesta se marisi Syyrakkikin, ainakin Aku Korhosen roolihahmon mukaan. Nyt olemme siirtyneet valikoituneiden turhuuksien kieltämseen. Aatetta johtavat vihreät hyväntahtoisten hönelöiden avustamina, joita esimerkiksi Hesari ja Yle ovatkin täynnään. Aatteen mukaan huumeet sallitaan ja liha kielletään, Afrikkalaiset saavat muuttaa meille, mutta me emme saa lomailla Afrikassa, koska turha lentäminen. Valkoisille heteromiehille aseenkantolupa, jos aikovat tutustua naisoletettuihin, homot, värilliset ja tietysti naiset saavat tietysti kukin tavallaan tehdä mitä lystäävät, milloin vain ja kenen kanssa sattuu huvittamaan. Elämähän on aina mielenkiintoista, mutta uusi uljas vihreä elämä on vielä mielenkiintoisempaa, koska joka päivä tarvitaan uusia sääntöjä ja keksitään kieltoja, kun pitää romuttaa vanha irstas patriarkaatti.
VastaaPoistaPalautui mieleen, kuinka oppikouluun päästyäni minustakin otettiin kuva koulun arkistoon. Päälläni oli serkulta "peritty" pikkutakki. Pari vuotta myöhemmin esiinnyin luokkakuvassa toiselta serkulta jääneessä villapaidassa.
VastaaPoistaTämä oli naisväen käytännöllisyyttä ilman mitään ideologista paatosta. Näin elettiin 60 vuotta sitten.
Vaikka kaikki kirpputorit ovat samannäköisiä, niistä joskus löytyy jokin sievä pikkuaarre, jota sielu halajaa. Eikä ole kallis.
VastaaPoista"suu joudutaan panemaan säkkiä myöten ja että säkki tulee olemaan nykyistä pienempi."
VastaaPoistaTepä sen sanoitte. Enpä jaksa tuota edes kovin pahana pitää, varsinkin jos siihen liittyy tavaroiden tekeminen kestävämmiksi ja laadukkaimmiksi. Muistan lapsuudestani talvisaappaat, jotka kestivät seitsemän vuotta ja television, joka kesti 10 vuotta. Samoin jos energia osataan muuttaa halvemmaksi (fuusioenergia), raaka-aineiden kierrättäminen muuttuu kannattaviksi.
Itseäni ärsyttää eniten juuri blogistin viittaamat halvat, mutta huonot kertakäyttötekstiilit. Mieluummin ostaisi laatutaavaraa, joka kestäisi 5-10 vuotta. Taidan olla rättikauppiaiden kauhu.
Isävainaa lahjoitti noin 30 vuotta sitten kaksi pukua, joihin ei enää mahtunut. Ovat yhä erinomaisessa kunnossa ja käytän niitä arvokkaissa tilaisuuksissa.
PoistaKuinka tuotannon ja kulutuksen ohjailu -- "suunnitelmatalous" -- olisi mahdollinen? Kaikki asiaan liittyvät yhtälöt, myös ne jotka kertovat "talouskasvusta", ovat mahdottomia. Jos kokonaisuuden täytyy kasvaa, ihmisten on syötävä joka päivä enemmän. Ja se johtaa ihan yhtä tolkuttomaan ja epäinhimillistävään lopputulemaan kuin minuuttivalssin soittaminen 50 sekunnissa ja nopeammin.
VastaaPoistaYksilöihin voisi yrittää vedota, ja valistamiseen ja valistumiseen, mutta kun sekään ei ratkaisisi yhteiskuntia ja maailmaa mallillaan pitävän kasvun ongelmia. Sitä paitsi yksilöt eivät koskaan ole olleet avainroolissa -- ei tämä koko eurooppalaisen uuden ajan jatkunut ja jatkuvasti vahvistunut individualismi, johon kuluttaminenkin ihan elimellisesti kuuluu. Jos haluat ruusuja, on otettava myös piikkejä. Ei ole sitä mahdollisuutta että kehitystä masinoineet syvätason paradigmaattiset tekijät ja motiivit olisivat kehittäneet vain valittuja hedelmiä, kuten empirismin, luonnontieteet, tekniikan ja teollisen hyvinvoinnin, ja jättäneet kehittämättä massakulutuksen ja turhuuden markkinat.
Mutta toki me yksilöinä, sikäli kun "tahtomme" on vahva, voimme itse päättää mitä tarvitsemme, mitä otamme mitä jätämme. Valitettavasti yksilöiden "tahto" ei toteudu joukkovoimien tasolla -- niissä vaikuttavat tekijät eivät ole samaa laatua kuin yksilöllä käytössään olevat valinnan mahdollisuudet. Esimerkiksi Stanley Milgramin koetta on toisteltu eri variaatioina eri puolilla maailmaa, ja lohduton lopputulema on, että sopivan "auktoriteetin" vaikutuksesta kaksi kolmasosaa ihan kaikissta ihan tavallisista ihmisistä on valmis antamaan koehenkilölle kuolettavan sähköiskun.
Yhteisövoimat, yhteisöominaisuudet ja yhteisöilmiöt määräävät, yksilöt kokevat korviensa välissä oman "tahtonsa" joka valtaosin on vain illuusiota mutta täyttää monet pienet päät varsin vahvoilla tuntemuksilla.