Järjettömyyden
viettelys
Luin joskus
tämän vuosituhannen alussa erään Richard Wolinin kirjoittaman kirjan The
Seduction of Unreason, jossa kirjoittaja tarkasteli modernia irrationalismia
natsismista postmodernismiin.
Kirjan aiheena
oli sen tason intellektuaalinen hölynpöly, jonka omaksumiseen vaadittiin
merkittäviä älyllisiä ponnisteluja ja mielellään jopa korkeakoulututkinto.
Yliopistoissahan tämän lajin hulluus kukoistaa aivan erityisesti otsikon ”cultural
studies” alla (ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_studies
).
Tämä ala vaatii
kuitenkin harjoittajiltaan työtä ja vaivaa ja on luonnollista, että moni kärsimätön
henki, joka mielellään kannattaa kaikkea sellaista, mikä on vastoin tervettä
järkeä, haluaa sen sijasta oikotien intellektuelliksi. Onko sillä loppujen
lopuksi väliä, mitä kautta saavutaan yhteiseen päämäärään? On joka tapauksessa
hienoa kuulua intellektuellien yhteisöön ja siksihän sinne pyritään.
Noituus on tämän
päivän hesarin NYT-liitteen mukaan tällä hetkellä suuri feministinen muoti.
Tässähän ei sinänsä mitään uutta ole ja muistan feministien piirissä olleen
tällaisen suuntauksen jo 1980-luvulla. Nyt joka tapauksessa moni feministi on
taas kovin innostunut asiasta ja alan ryhmiä on perustettu muun muassa
Helsingissä ja Jyväskylässä.
Noituuskin on radikaalia,
selittää muuan haastateltu ja antaa ymmärtää, että radikalismi on tietenkin arvo
sinänsä. Siinähän sen viehätys todella saattaa ollakin.
Kun suurin osa
yhteiskuntaa pitää härkäpäisesti kiinni siitä, että kaksi kertaa kaksi on neljä,
että ihmiskunnassa miehet siittävät ja naiset hedelmöityvät ja että
penisilliini parantaa sairauksia, mutta puunhalaaminen ei, näiden tai muiden
vastaavien asioiden kiistäminen on ennen muuta tapa asettua normaalin järjen
ulkopuolelle.
Mikäli samalla luulee asettuvansa sen
yläpuolelle, on asiaa varsinaisesti vaikea kiistääkään, ellei kriteeriksi
sitten oteta tämän ”radikalismin” kykyä selittää ja ennustaa havaittavan todellisuuden
mekanismeja. Silloinhan asia on selvä ja yksiselitteinen.
Asiallisesti
järjestä luopuja asettaa itsensä normaalin, rationaalisen kritiikin ulkopuolelle
kiistäen samalla rationaalisen kritiikin mahdollisuuden. Samalla myös aukeavat
ovet estottomalle ajatuksen ja tunteen mielivallalle koko ympäröivään maailmaan
nähden.
Sekä natsismissa
että postmodernismissa oli vielä omat mekanisminsa, joiden puitteissa niitä
itseäänkin voitiin edes jotenkin arvostella. Kun järjen rippeetkin julistetaan
tuhotuiksi, on kenttä sen sijaan täysin vapaa. Voin kuvitella, että hengenvoimiltaan
rajoittuneille tämä tuottaa erityisen suuren ilon ja ehkäpä vallan kuvitelmia
maailman hallinnasta.
Mutta kyllä ne
ovat vain kuvitelmia.
On merkille
pantavaa, että samaan aikaan, kun anti-intellektualismin kaikkein alinta
astetta riemukkaasti mainostetaan nuorisoa kosiskelevassa lehdessä, perinteiseen
uskontoon vetoavia paheksutaan jyrkästi ja uhataan peräti oikeustoimilla.
Mitäpä
sanoakaan, quod licet Iovi, non licet bovi. Juppiterin ja härän roolit
ovat vain nyt vaihtaneet paikkaa.
Edistysväen
erityisessä suosiossa on nyt Prometheuksen hahmo. Hänhän on jumalkapinan
symboli, bogoborets, sanoisi venäläinen. Siis Jumalaa vastaan noussut
titaani, jota Zeus joka päivä säälimättömästi rankaisee, mutta jonka sielu ei siitä
lannistu.
Hahmohan tuntuu
epäilemättä sinänsä uljaalta: se on henki, joka yrittää mahdotonta, mutta ei
lannistu vain. Jumaluus tarkoittaa juuri niitä rajoja, joita ei voi ylittää,
mutta eikö sankarillista ole, että sitä edes yritetään?
Inhimillisesti
katsoen asia taitaa olla vähän niin ja näin. Mikäli mahdollisen rajat eivät ole
aivan selvät, on kiitettävää etsiä niitä ja on aina olemassa mahdollisuus, että
ne voidaankin ylittää. Onhan tästä esimerkkejä, erityisesti tieteissä.
Mikäli rajat
kuitenkin ovat aivan yksiselitteisen selvät, on niitä vastaan taisteleminen
pelkästään lapsellista ja koomista. Ajatelkaamme nyt ihmistä, joka on teljetty
huoneeseen, jossa häntä ympäröivät kaikkialta pystysuorat seinät, joita ei voi
kiivetä.
Jos ihminen
siitä huolimatta yrittää tuota kiipeämistä päivästä päivään, hän saattaa
herättää sääliä, mutta todennäköisimmin vain naurua. Hänhän käyttäytyy tavalla,
jota nimitämme tyhmyydeksi.
Sama tietysti
pätee myös järjen tuhoajien kohdalla.
Mikäli ihminen
harrastaa noituutta ja julistaa sen johdosta olevansa ”mielenkiintoinen,
rohkea, aggressiivinen, älykäs, sopeutumaton, kokeilunhaluinen, utelias,
itsenäinen ja seksuaalisesti vapautunut”, on asian totuusarvo riippuvainen arvioitsijan
subjektiivisista ominaisuuksista.
Rationaalisesti
ajattelevan mielestä on todennäköisempää, että kyseessä on mielenkiinnoton,
typerä ja laumasieluinen yksilö, jonka loitsuilla ja rituaaleille ei ole mitään
virkaa lukuun ottamatta sitä, että ne saattavat auttaa unohtamaan normaalin
järjen vaatimukset.
Noidaksi
ruvennut saattaa kaikin mokomin kirota kaivoksia ja poliitikkoja ja suorittaa
rituaalejaan ja olla omissa silmissään suurikin sankari, mutta objektiivisesti
hänen touhunsa on vain ja ainoastaan typeryyttä.
Pikemmin kuin
jumalattareksi kohoava sankaritar tässä toki tulee mieleen Dostojevskin kuvaama
hahmo, joka julisti olevansa hölmö, mutta itse asiassa lakkaavansa olemasta
hölmö, koska tietää asian itsekin. Kaiketi hän oli tulkinnut Sokratesta omalla,
luovalla tavallaan.
Uskonnolla on
yhteiskunnalle ja kulttuurille ollut aina keskeinen merkitys. Tämä ei yleensä
ole tarkoittanut mitään ”uskovaisuutta”. Rooman valtakunnassa käytettiin
käsitteitä mos maiorum ja pax deorum -esi-isien perinnäistavat ja
rauha jumalten kanssa.
Voimme todeta
ajan auktorien kirjoituksista, ettei uskonto silloin(kaan) kaivannut
taikauskoa, joka yleensä tuomittiin varallisena lapsellisuutena. Uskonnon rooli
oli ennen muuta yhteisöllinen ja sen kunnioittaminen merkitsi myös yhteisön ja
sen jatkuvuuden kunnioittamista.
Hajoavassa
kulttuurissa kaikki on toisin. Se, mikä on radikaalia, on sen hajottajien
mielestä jo arvokasta sinänsä. Radikalismin ei tarvitse olla älyllisesti
vaativaa erimielisyyttä perusasioista, pelkkä ”kapina” on ansiokasta, olivatpa
sen perusteet ja muodot miten primitiivisiä tahansa.
Itse asiassa on
väistämätöntä, että myös älyllisiltä kyvyiltään vähäisemmille tarjotaan oma,
heillekin mahdollinen roolinsa yhteisen, suuren asian edistämisessä.
Noituus muotina
ei ainakaan minua yllätä. En minä mitään enempää tai siis vähempää ollut odottanutkaan.
Taas äärimmäisen, suorastaan viiltävän älykäs kommentti aikamme yhteen typeryyteen ja kulttuurimme kuolemaan. Tuollainen typeryys ärsyttää siinä mielessä, että on todellisiakin ongelmia, jotka vaatisivat todellisuuteen perustuvia ratkaisuja.
VastaaPoistaMutta voisiko tuotakin typeryyttä käyttää hyödyllisesti? Ratkaisu: ulkoistetaan ilmastonmuutos noiden feministinoitien noituudella ja muulla Äiti Gaia -magialla ratkaistavaksi, me muut jatkamme elämistä niinkuin ennenkin.
Nyt joukolla Kyöpelinvuoreen Paholaisen pitoihin. Siinä sapatissa on historiallisten lähteiden mukaan hyvä tarjoilu, mutta muut osallistujat tylsää naapurin porukkaa.
VastaaPoistaTuhmat tytöt pääsee sinne, mutta entäs pojat? Ennen muinoin heitä oli sentään noidistakin enemmistö.
PoistaKaava oli sama kuin kirkossa: vielä silloin kun toiminta otettiin vakasti toimijat olivat miehiä. Kun arvostus laski toimijoiksi tulivat....
PoistaKun lapsena lehteilin kotiini sotien aikana hankittua teosta Kunniamme päivät 1939 - 1940, tunnemuistiin jäi, miten suomalaiset kauhistelivat kaatuneilta puna-armeijan sotilailta löytyneitä "Taistelevien jumalattomien liiton" jäsenkirjoja. - Nyt nuo taistelevat, militantit "jumalattomat" ovat jo kauan hallinneet oman maamme henkistä ilmatilaa. (Tuorein esimerkki tv:n tämän aamun Jälkiviisaat-ohjelmasta.). Edistystäkö siis - sen päättäköön kukin kohdaltaan.
VastaaPoistaAivan, Naisasialiitto Unioni järjesti noitakursseja jo 30 vuotta sitten.
VastaaPoistaMiesnoitien aika ei riitä naisnoitieb kanssa irstailuun, sillä he kirjoittavat Paholaisen kanssa sopimuksia omalla verellään ja hautaavat ne pyhitettyihin paikkoihin. Tästä johtuu monien suuryritysten menestys
VastaaPoistaOn kiinnostava kysymys, minkä kannan kirkko ottaa noituuteen. Luulen, että Malleus maleficarum on ilmestynyt myös suomeksi. Siitähän voi oppia paljon incubuksista ja succubuksista ja taistelemisesta niitä vastaan.
VastaaPoistaKatolilainen Paolo Coelho pitää "noituutta" naisten supervoimana, jonain - kuten huomataan - jota mies ei voisi koskaan ymmärtää... Toisaalta kyseinen palkittu maailmankuulu kirjailija pyörähti "lataamossa" nuorena miehenä, joten hänen ajatelmiaan voi toki myös arvottaa siitä konteksista :)
Poista" Jos ihminen siitä huolimatta yrittää tuota kiipeämistä päivästä päivään, hän saattaa herättää sääliä, mutta todennäköisimmin vain naurua. Hänhän käyttäytyy tavalla, jota nimitämme tyhmyydeksi.
VastaaPoistaSama tietysti pätee myös järjen tuhoajien kohdalla."
Tyhmän ja viisaan erohan ei toki ole siinä, etteikö viisaskin tekisi virheitä, vaan siinä, että viisas kykenee ottamaan niistä opikseen, eikä mielellään tee samaa virhettä ainakaan kahta kertaa. Ja tyhmän ja hullun ero puolestaan on kaiketikin siinä, että tyhmyrikin oppii lopulta, kunhan on riittävän monta iskua päähänsä sitä ennen saanut. Hullu puolestaan tekee saman virheen 99 kertaa, ja uskoo silti vankumatta viimeistään sen sadannen kerran johtavan toisenlaiseen lopputulokseen. Erään määritelmän mukaanhan hulluus onkin viime kädessä kyvyttömyyttä päättää vääristä vaihtoehdoista. Lieneekö moinen levinnyt jo ns. skyldyyripiireihinkin, ja kuinka laajalle, menepä tiedä... Merkkejä tuosta ainakin voi nähdä, jos haluaa pitää silmänsä auki.
" Uskonnolla on yhteiskunnalle ja kulttuurille ollut aina keskeinen merkitys. Tämä ei yleensä ole tarkoittanut mitään ”uskovaisuutta”. Rooman valtakunnassa käytettiin käsitteitä mos maiorum ja pax deorum -esi-isien perinnäistavat ja rauha jumalten kanssa.
Voimme todeta ajan auktorien kirjoituksista, ettei uskonto silloin(kaan) kaivannut taikauskoa, joka yleensä tuomittiin varallisena lapsellisuutena. Uskonnon rooli oli ennen muuta yhteisöllinen ja sen kunnioittaminen merkitsi myös yhteisön ja sen jatkuvuuden kunnioittamista."
Taitaapa tosiaankin olla niin, että ihminen joka ei usko jumalaan, uskookin sitten melkein mihinkä tahansa muuhun. Mitäs muuta esimerkiksi nuo 20. vuosisadan (ja osittain edelleenkin jatkuvat) totalitarismikokeilut sitten olivat kuin teokratiaa keisarin uusissa vaatteissa? Ja uskonto sosiaalisena ja sosiologisena ilmiönä on mitä ilmeisimmin ns. memeettinen lokero, jonka voi kyllä tyhjentää, mutta ei hävittää sinänsä. Ja tyhjä tilahan täyttyy aina jollakin, mikseipä sitten tällaisillakin tekstissä kuvatuilla typeryyksillä. Ja lienee tässä yhteydessä aiheellista muistaa, että onhan niitä kilpaileviakin uskonnollisia meemejä, vieläpä erinomaisen virulentteja ja kaikenlaisille muutosyrityksille huomattavan vastustuskykyisiä sellaisia... Ainakin kaikenkarvaiset wiccailut taitavat olla niiden edessä huomattavan köykäistä kamaa, jos törmäyskurssille joudutaan.
-J.Edgar-
Noitien paluu länsimaihin ja Suomeen on näkyvä ja patologinen oire narsismin ja individualismin kyllästämän yhteiskunnan sairaudesta. Noidat liittyvät saumattomasti WTC-rakennuksiin ja lentokoneisiin rakastuviin objektiseksuaaleihin ja täysin naiivi ja kritiikitön media vahvistaa omilla jutuillaan näiden sairaalloisten huomionkipeitten narsistien esiintulon suuren yleisön tietoisuuteen. Täyttäen samalla narsistin unelmaa olla huomion keskipisteenä ja otsikoissa.
VastaaPoistaKyseisen taudin ensioireet olivat esillä jo kymmenkunta vuotta sitten Ylen keskusteluohjelmassa, jossa paikalla oli kutsuttu Wicca-yhdistyksen älykkäitä noitia tai ainakin noitiin uskovia vähemmän älykkäitä naisia ruotimaan jotakin ajankohtaista yhteiskunnallista asiaa. Ei siis uutta 2000-luvun auringon alla.
Mutta Voi aikoja, voi tapoja, voi isänmaatamme Suomea!
Ympäri käydään yhteen tullaan. Ihminen on kertakaikkiaan mielenkiintoinen otus. Pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua on menettää kaiken muun paitsi järkensä. Jos on siis taipumusta noituuteen on toivoa, ettei ole sortunut järjen monomaanisuuteen, jota myös fakki-idiotismiksi kutsutaan. Kyllä noitiakin vaarallisempia ovat tiedeuskovaiset skepsisläiset, lääketeollisuuden lobbarit ja kaikki ne jotka he ovat saaneet manipuloitua uskomaan milloin mihinkin tieteellisesti todistettuun. Noitia meillä on aina ollut joukossamme, siinä kuin isonenäisiä, pienimunaisia, ellei peräti köyhyystutkimuksen tohtoreita. Yksi jälkimmäisistä pääsi jopa hallitukseen, jossa loihti lausumaan, että koskaan ei Suomi saa enää syyllistyä siihen , että irakilainen tappaa Irakissa jonkun irakilaisen. Jos irakilainen tappaa suomalaisen Suomessa, se on eri juttu, eikä se ole hallituksen asia.
VastaaPoistaNiin kuin huomaamme noituus keskuudessamme on harmitonta, niin kauan kuin meillä yliopistosta tulee sellaista väkeä kuin nykyään tulee.
"koskaan ei Suomi saa enää syyllistyä siihen , että irakilainen tappaa Irakissa jonkun irakilaisen."
PoistaKieltämättä tässä oli älyllisen ajattelun pohjakosketus.
Perusongelma on siinä, että turvapaikkaprosessissa - inhimillistä toimintaa kun se on - väitämättä sattuu virheitä. Ainoa keino välttää ne on se, että annetaan jokaiselle pyytäjälle turvapaikka: kas kun jokaisella oikealla ja väärällä on samat tarinat, mutta oikeasti vainotuillekaan lähtömään viranomaiset eivät anna kirjallista asiakirjaa leimoilla varustettuna vainoamisesta. Millä siis migri tai tuomioistuimet VARMUUDELLA erottavat todet tarinat valmeista?
Emmehän me tiedä missä olosuhteissa palautettu henkilö on kuollut siellä Bagdadissa – vai onko kuollut ollenkaan.
VastaaPoistaOnko yrittänyt ryöstöä vai mistä on kysymys? Jos joku on kuollut, niin kuolleelle voidaan antaa täältä palautetun nimi ja Suomessa uskotaan vaikka minkälaisiin sepitelmiin. Pahimmassa tapauksessa tämä palautettu tyyppi on Suomessa takaisin toisen nimisenä ja käsi ojossa vaatimassa elatustaan.
Maahantulijoiden motiivien epäily on rasismia sanoi Petteri Orpo.
On tämä ihmeellistä. Kun ihminen saa keinoteltua itsensä Suomeen, niin me olemme vastuussa hänestä elämänsä loppuun asti.
Miten tällaiseen tilanteeseen olemme oikein joutuneet?
Vastaus Toipilan kysymykseen on kaksiosainen: aisankannattajamiehet ja feminismi. Toisen pohdinnan aihe on kumpi on syy tai seuraus?
VastaaPoistaJo 60-luvulla noituus oli aika suosittua britinaisten keskuudessa. Sinänsä kai ja kohtuullisessa määrin harmiton ja antoisa harrastus.
VastaaPoistaCanturburyn yksi arkkipiispa oli samalla druidi.