Tosi-TV:n alku
Veikko Huovinen,
Lemmikkieläin. Fantasia ihmisistäni.
WSOY 1966, 165 s.
Aito
huovismaiseen tapaan kirjoittaja antaa silloin tällöin alaviitteissä lukijalle
selityksiä. Johnson = Jussinpoika. Müller=
Mylläri, laveammassa merkityksessä eräänlainen elämän myllääjä,
teuhaaja. Tekijän huom… Samaa
persoonallista sarjaa on esimerkiksi adjektiivi ylppömäinen.
Tarinan juoni on
yksinkertainen. Rikas mies, jolla on paljon kiireitä, haluaa joskus tarkastella
tavallisen ihmisen tavallista elämää. Niinpä hän hommaa itselleen ja vaimolleen
lemmikin, joka tässä tapauksessa on ihminen.
Lemmikiksi
palkataan vuoden ajaksi muuan työtön, jolle luvataan maksaa ruhtinaallisesti.
Siitä
vastineeksi hän suostuu vain asumaan lasikopissa ja olemaan tietyt ajat
näkösällä, ”omistajan” tai oikeastaan
vuokraajan, työnantajan tarkkailtavana.
Miksi ihmeessä
kukaan olisi kiinnostunut niin typerästä asiasta kuin yhden tavallisen
tallaajan päivittäisestä oleilusta ja sen tirkistelystä?
Hyvä kysymys.
Rikas mies on sitä mieltä, että suuri osa kansaa olisi siitä hyvinkin
kiinnostunutta. Itse asiassa kannattaisi perustaa suurimpiin kaupunkeihin ihmisakvaarioita, joissa asuisi
kokonaisia perheitä.
Niissä ihmiset
eläisivät normaalia elämäänsä, vanhemmat tekisivät töitään, lapset leikkisivät
ja laskisivat pyllymäkeä kahluualtaisiin.
Koska kaikki
tapahtuisi lasiseinien sisällä kuin akvaariossa, tekisi se arkipäiväisetkin
asiat erittäin mielenkiintoisiksi Ovathan näyttämönkin sattumukset enimmäkseen
pitkäveteisiä. Kiinnostaviksi ne tekee katselijan asenne.
Niinpä niin.
Huovinen ei vielä ollut kuullut tosi-TV:stä, joka toteutti tämän, aivan
älyttömän ja täydellisessä idioottimaisuudessaan hyvin toimivan idean.
Kirjassa
päähenkilö kyllä menettää mielenterveytensä ja hänen ihmisarvoa alentavan
kohtalonsa takia jopa aloitetaan aseellinen kapina, mutta tämähän onkin
fiktiota.
Vankeudessaan
lemmikki miettii monenlaisia asioita, lähinnä naisia, joista on kirjan lopussa
herkullinen luettelo. Sinne mahtuvat niin jättiläisnainen, jonka housuissa
henkilö kuvittelee päiväkaudet asustavansa, itäsaksalainen kampaajaoppilas,
samettipyllyinen nainen, elämää höyryävä, rohkaiseva nainen, pieni hullu
liivimannekiini, nutturapäinen nainen siivoustikkailta yllätettynä ja paljon,
paljon muita, muun muassa tehtaantyttöjä,
myyjättäriä, mannekiineja. filimitähtiä, pesijättäriä, karjakkoja ja
kukkaistyttöjä ym. ym.
No, mitäpä
sanoakaan. Mielikuvituksen kehittämisen kannalta moinen akvaariokokemus saattaa
olla myös hedelmällinen. Huovinen näyttää kuitenkin kokeneen asian jotenkin
ongelmalliseksi, mikä ilmeisesti liittyy juuri tämän lemmikin pakotettuun
yksinäisyyteen.
Nykyäänhän,
BB-talossa kaikki on toisin. Juuri sosiodraamoja ja kahden kauppojahan siellä
herätellään ja näytetään, sikäli kuin olen ymmärtänyt. Ilmaiseksi en moista
viitsi katsoa.
Molemmissa
tapauksissa idea on joka tapauksessa äärimmäisen simppeli ja pohjimmiltaan
sama: tirkistely.
Jo pyhä
Augustinus huomasi aikoinaan, että teatterin ideana oli herätellä ihmisissä
himoja muiden kustannuksella, kun omat eivät enää tuntuneet riittävän.
Syntiähän se moinen oli.
Ehkäpä tuo
tosi-TV on koko teatterin idean äärimmäisen yksinkertaistettu muoto, jollainen
ei vain ollut mahdollinen ennen nykyajan teknisiä edellytyksiä. Vielä viime
vuosisadan puolivälissä lähimmäs tuota lattiatasoa voitiin päästä vain poraamalla
reikä uimarannan pukukopin seinään.
Siellä, tyttöjen
puolella kyllä taidettiin huomata nuo reiät, joita seinässä eri korkeuksilla saattoi
olla aika paljonkin. Mutta entäs sitten?
Ja eiköhän facebookissa, ja somessa yleensä olla "akvaariossa". Huovinen näki tulevaisuuteen.
VastaaPoistaElämää suuremmassa TV-sarjassa The Orville avaruusoliot kaappaavat ihmisiä näytteille eläintarhaan, mutta heidät onnistutaan vaihtamaan tosi-TV ohjelmiin.
VastaaPoistaOrwellin ja Huxleyn dystopiat poikkeavat toisistaan siinä, että edellinen kuvitteli totalitarismin toteutuvan normipaineen ja ankaran kurin kautta -- valvovan silmän tuijottaessa miltei jokaiselta seinältä -- kun taas jälkimmäisen henkilöhahmot siemailivat "somaa" ja yhteiskunta eliminoi tarpeettomat ihmiset puolihuomaamatta koska kaikkien katseet olivat kääntyneet nautiskeluihin.
VastaaPoistaKumpi romahduksen kuva on todempi? No, tuossa tosi-teeveen "Big Brothersissa" molemmat kuvat kauniisti yhtyvät, ja me käymme siis totaalisesti ohjelmoituun onnelaan molempien lapsenomaiseksi taantumisen mallien merkeissä.
Idea näytille pannusta ihmisestä on kai Slavomir Mrozekilta, joka tarinassaan kertoi hyvinvoivista porvarisrouvista, jotka hommasivat olohuoneeseen ruokittavaksi häkkiin pannun vallankumouksellisen. Hauska satiiri, sisältyi kokoelmaan "Elefantti". Huovisella oli samanlaista absurditeettien tajua, ja aikalailla omaehtoinen hulluuksien ulkopuolinen tarkkailija ja raportoija hänkin oli.
Olen kuullut kerrottavan, että kokoelmaan "Rasvamaksa" sisältyvät hervottomat monikultturismin herjat, jutut neekereistä ja "ihmissyönnistä", olisivat aiheuttaneet sen, ettei presidentti Kekkonen enää kutsunut Huovista itsenäisyyspäivän linnanjuhliin.
Toinen originelli, joka sai työpaikkansa menetyksellä kärsiä selvänäköisyydestään, oli Kari Suomalainen. Muistan miten itsekin tuhahtelin hänen "rasistisille" pilapiirroksilleen. Se oli sitä "vihreän ajattelun" aikaa, ja nin niin niin monet meistä todellakin kokivat, että tuollaisissa rotuleimaavissa asenteissa olisi kysymys vain tietämättömyydestä, ennakkoluuloista ja suvaitsemattomuudesta. Onneksi oma ajattelu ei sitten pysähtynyt siihen.
Nyt näköjään päivän uutisten mukaan Niinistöt kutsuvat juhliinsa sellaisia sanakäyttäjiä, jotka osaavat "kunnioittaa" vastapuolensa, hmmm, mitähän se onkaan. Presidentin käsitykset siitä miten liian kriittisiä "vihapuhujia" pitäisi kohdella olivat ja taitavat edelleen olla aika, hmmm, mitähän ne ovatkaan.
Verrattuina Slavoj Zizekin näkemyksiin ne ovat ainakin aika lapsellisia, kuten nimeäni klikkaamalla voi todeta.
Rasismi on alkavan seniliteetin merkki?
PoistaVoi olla noinkin, mutta rasismmin näkeminen lajitovereissaan on yleensä orastavaa laumatyperyyttä.
PoistaJos rasismilla tarkoitetaan sen sosiologisen tosiasian ymmärtämistä, ettei siitä, että kaikilla on "ihmisarvo", mitenkään seuraa se, että kaikki "kulttuurit" sopeutuisivat keskenään, olen ihan mielelläni juuri sellainen rasisti.
PoistaSeniiliydestä en toistaiseksi tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Mutta sen tiedän, että pennut kyllä merkkailevat vähän minne sattuu.
Ne koirat....
PoistaMonet nauttivat näytteillä olosta oon, että asentavat nettikamerat kotiinsa. Sitten toiset vinksahtaneet seuraavat tätä "ohjelmaa".
VastaaPoistaEntä sitten Sohvaperunat, tv-ohjelma ihmisistä katsomassa tv-ohjelmia! Pari minuuttia riitti minulle tätä showta. Sekin pakkomainoksen muodossa.
Tuo formaatti, osoittaessaan katsojien typeryyden, on suora haaste katsojien älykkyydelle. Ja silti sitä katsotaan.
PoistaLeipää ja sirkushuveja...
-tm
Pysähdyin oikein ajattelemaan. Mimkähänlainen elo olisi ihmisellä, joka pitsaillallisen jälkeen lösähtäisi tv-tuoliinsa, katseli illan näitä tosi-tv, ynnä vastaavia juttuja, popsisi sipsejä oluen kanssa, tai mikä vielä kammottavampaa coca-colan kanssa, kunnes yön tullessa painuisi punkeroisen mahansa kanssa toisen samanmoisen viereen kuorsaamaan.
VastaaPoistaEn ole mikään puristi, pois se minusta. Katselen itsekin telkkarista silloin tällöin sitä sun tätä. Ajatteluni tuloksena tuli kuitenkin puistatus, kuinka erilaisia ns. tavalliset koti-illat voivat olla ns. tavallisilla ihmisilä.
Ja niinpä nyt nämä tubettajat tienaavatkin usein moninverroin paremmin kuin tehdasduunarit kertomalla suurelle yleisölleen jopapäiväisestä touhuilustaan, ruuanlaitosta, lomamatkoistaan tai vaikkapa parisuhteestaan.
VastaaPoistaLieneekö Rasvamaksa jo kiellettyjen kirjojen joukossa? No ainakin omasta paikallisbiblioteekista näyttäisi vielä löytyvän, ja omistan toki kyseisen teoksen itsekin, vieläpä sillä mahdollisimman epäkorrektilla kansikuvalla varustettuna. Ja entäpäs Veitikka sitten? Siinähän kun rohjetaan jopa piruilla teemalla, johon saa oikeaoppisesti suhtautua ainoastaan hyperventiloimalla ja alleen laskien... Ja jota piintyneimmänkin relativistin on rikkumatta pidettävä ehdottomana absoluutiona. Hännikäinen kirjoittikin aiheesta erinomaisen yhteenvedon äskettäin, jossa tuo tematiikka on avattu perinpohjaisesti.
VastaaPoistahttps://sarastuslehti.com/2019/11/21/natseja-vastaan/
Ja myös juuri tuo Huovisen tulokulma olisi loppuviimein ehkä se suositeltavin, sillä se mistä on tehty naurettavaa, on lakannut olemasta pelottavaa, kuten voltairelainen viisaus kuuluu.
Niin, ja tänäänhän on sitten 80 vuotta Talvisodan syttymisestä, onkos siitä aiheesta kirjoitusta luvassa?
-J.Edgar-