keskiviikko 30. kesäkuuta 2021

Kesän kulkurit

 

Huvilointia ja kiinaamista

 

Väinö Kolkkala, Taipaleella tapaamiani. Muistelmansirpaleita elämäni varrelta. Gummerus 1948, 290 s.

 

Väinö Kolkkala (1883-1952) oli lehtimies ja kirjailija, joka urallaan työskenteli eri puolilla Suomea, muutaman vuoden Savonlinnassakin.

Kirjailijana hän oli aika ahkera ja runoa sekä proosaa syntyi tasaiseen tahtiin, vaikka harvat taitavat nykyään noita tuntea.

Tässä muistelmakirjassa Kolkkala kertoo peräti kahdestakymmenestäviidestä aikansa kulttuurivaikuttajasta, joille kullekin on omistettu oma lukunsa. Joukossa on kirjailijoita Eino Leinosta, Joel Lehtosesta ja Volter Kilvestä Kyösti Wilkunaan, Konrad Lehtimäkeen ja F.E. Sillanpäähän. Läheisin näyttää olleen Larin-Kyösti.

Kuvataiteilijat ovat myös runsaasti edustettuina ja galleriasta löytyvät muun muassa Wäinö Aaltonen ja hänen veljensä Aarre, sekä Tyko Sallinen ja monet muut.

Muusikoita ei valikoimassa ole, mutta muuten galleria on aika edustava otos aikansa kulttuurin tekijöistä, ainakin sen boheemimmasta päästä.

Yleensä kirjoittaja mainitsee henkilönsä ystävikseen ja vain joskus mainitaan ohimennen sellaisia hahmoja, joiden kanssa välit olivat huonot. Sellainen on Ilmari Kianto, josta kirjoittaja oli julkaissut nuivan arvostelun, vaikka kertookin häntä yleensä arvostavansa.

Henkilökuvausten arvo ei tunnu erikoisen suurelta. Rohkenisin yleistää, että niiden teemana on, miten sen ja sen kanssa ryypättiin tuon tai tämän huvilalla ja keitä joukkoon kuului. Kiinnostavaa tietoahan tämäkin on, mutta aika saman kaavan mukaan nämä tarinat menevät.

Itse tuo huvilavierailujen instituutio kyllä on kiinnostava. Nykyään saa tämän tästä lukeakseen kaunaisten ja salavihaisten akkojen ruikutuksia siitä, miten mökille (huviloitahan ei enää ole) oli tullut vieraita ja nekös pirulaiset olivat jääneet sinne päiväkausiksi syömään ja juomaan, joku lienee laulanutkin.

Näissä tarinoissa sen sijaan mennään reippaasti tuttujen ja kai puolituttujenkin huvilalle, jos kerran paikkakunnalle satutaan. Muuten voisivat vielä panna pahakseen.

Varoituksia ei ilmeisesti edes lähetetä tai ainakaan ei aina odoteta vastauksen saapumista. Muuankin tapaus oli sellainen, ettei posti vienyt kirjettä ajoissa ja niin vieraat joutuivat omin toimin menemään sisään ja ahmimaan nälissään ja janoissaan sieltä löytyneen sekahedelmäsopan. Yöpuulle he eivät sentään kehdanneet käydä sisälle taloon, vaan odottelivat ulkosalla.

Mutta toki vierailla oli aina tuomisia. Etenkin kieltolain aikana muutaman viski- tai konjakkipullon tuominen riitti jo juhlan aiheeksi ja niitä nauttimaan kutsuttiin vielä muutakin porukkaa. Kummasti noita aineita löytyi silloinkin, kuten tiedämme. Tuttavuus apteekkarien kanssa oli tärkeää.

Tuohon aikaan ilmeisesti tunnettiin, että paikkakunnalle saapuneen tuttavan majoittaminen ja kestitseminen oli ilman muuta velvollisuus ja siitä matkustavaiset olivat enemmän tai vähemmän samaa mieltä.

Nyt tuo vieraanvaraisuusinstituutio, joka aiemmin oli kuulunut pappiloille, oli käytössä myös huviloitsijoiden piirissä. Huvilathan oli juuri sellaista varten rakennettu. Kodit olivat sitten erikseen, eikä niihin ilmeisesti ihan yhtä herkästi tungettu, vaikka eiväthän nekään enää olleet yhtä ahtaita kuin ennen.  Aina sopu sijaa antoi ja muistan, että lattialla makaaminen oli normaalia vielä 1950-luvullakin.

Tuntuu siltä, että tuo nykyään yleinen tapa, että mökille paetaan koko pahaa maailmaa ja vedetään portti kiinni, olisi aika nuori, luultavasti vasta joskus 1960-luvulla syntynyt kuten itse mökkivillityskin. Vuosisadan alussa ja vielä maailmansotien välisenä aikana hilpeät herraseurueet sen sijaan kiertelivät ympäri maata, kuten Ilmari Kiannon K.H.P.V. eli Kohtuullisen hutikan pyhä veljeskunta todistaa.

Ilmiö tuntuisi liittyvän tiettyyn demokratisoitumiseen. Kun aikoinaan kaikki pitäjän kouluja käyneet muodostivat tavallaan omaa kieltään puhuvan veljeskunnan, jonka velvollisuuksiin kuului kollegiaalinen kohteliaisuus ja joka usein tunsi toisensa jo opiskeluajoilta, oltiin nyt tasa-arvoisempia. Kaiken maailman väkeä ei kukaan voinutkaan mökilleen kutsua, eiväthän ne olisi edes mahtuneet.

Myös kesällä oli aikoinaan eri merkitys kuin nykyään. Kaupungeista muutettiin keväällä huvilalle koko omaisuus mukana, sängyistä ja tuoleista alkaen. Ainakin vaimo ja lapset saattoivat jättää kivierämaan hehkuvan pätsin, kun palkkatyö ei heitä pidätellyt.

Meille taitavat itse asiassa olla tutumpia pietarilaisten kevätmuutot Karjalan kannakselle ja heidän tšehovilaiset istuntonsa kuin oma huvilaperinteemme, joka on kyllä kiinnostava sekin.

Kun syksyllä sitten palattiin takaisin, oli elämänmuutos taas suuri. Moni kaupunkiin jäänyt/jättäytynyt mies sai taas heittää hilpeän kesälesken elämän ja lapset oli pantava taas kouluun. Anekdootin mukaan villiintyneet lapset piti joskus pyydystää mukaan todellisella metsästysoperaatiolla.

Myös huviloiden hilpeät herrat palasivat kaupunkiin. Monelle se merkitsi katkoa kesän ryyppyputkeen, mutta toisille taas paluuta Kappelin ja muiden Suomen keitaiden virvoittavien vesien äärelle, kuten Joel Lehtonen eräässä novellissaan kuvaa.

Menneet ovat menneitä ja joskus näyttää siltä, ettei tuo huvilakeskeinen kulttuurielämämme eturivin elämäntapa mahtanut olla ihan terveellinenkään. Kunnon tuotteita sen jäljiltä joka tapauksessa syntyi ja kaikesta päätellen hauskaa oli, vaikka tämänkään kirjan kirjoittaja ei oikein näytä muistavan, mikä siinä erityisesti niin hauskaa oli.

18 kommenttia:

  1. 60-luvun puolella elintaso oli demokratisoinut huvilaelämän mökkeilyksi, mutta eihän niitäkään kaikilla ollut, joten kaverit joiden tutavilla tai sukulaisilla sellainen oli nousivat helposti mitä parhaimpien kavereiden joukkoon. Isompien veneiden omistajat kuuluivat tietysti samaan joukkoon.

    Itsekin vuokrasin pikku mökin muutana kesänä niin läheltä Helsinkiä, että sinne oli vara porhaltaa vaikka taksilla, jos kukaan auton omistavista kavereista ei ollut kyllin selvä kuskiksi, sillä ei ne mökkireissut meille nuorisolle olleet pelkästään luontoelämyksiä, vaan ryyppääminen oli se väkevämpi voima joka pojat sinne kaupungista ajoi.

    No tietysti koska nuorista oli kyse toisen sukupuolenkin edustajat kuuluivat välttämättömänä osana tähän luonnosta nauttimisrituaaliin.

    Vanhemmiten luonnosta nauttiminen palasi jälleen sille kuuluvaan arvoonsa, vaikka näinä Espanjan vuosina olen oppinut nauttimaan erämään rauhasta hieman lyhyempänä versiona. Niinpä menenmme mökille vasta mustikoiden kypsyttyä ja lähdemme pois ennen syksyistä sienisatoa. Tatti ja kanttarelliaika riittää mainiosti.

    Tänä toisena hulluna kesänä jätän Suomen kokonaan väliin, sillä en aio osallistua tähä nenän kaivuu ja piikki sinunkin lihaasi ilveilyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "en aio osallistua tähä nenän kaivuu ja piikki sinunkin lihaasi ilveilyyn."

      Pysy vaan poissa, on meillä omiakin pietarinkävijöitä "tuliaisineen" riittävästi, tämän päivän tautiluvuista päätellen.

      Poista
    2. Anonyymi. Suo siellä, vetelä täällä. Pelkoporno on saastuttanut enemmistön päät, joten riepunaamoja ei pääse minnekään pakoon. Niinpä keskityn vain ylläpitämään vain omaa itsetuntoani ja tietty terveyttäni.

      Poista
  2. "Tuntuu siltä, että tuo nykyään yleinen tapa, että mökille paetaan koko pahaa maailmaa ja vedetään portti kiinni, olisi aika nuori, luultavasti vasta joskus 1960-luvulla syntynyt kuten itse mökkivillityskin."

    Itse pakenin 90-luvun lopulla asumaan maalle vetäen portin kiinni perässäni. Tai no, en ihan erakoksi ruvennut. Ikävä kyllä se paha maailma alkaa lähestyä tätäkin metsätorppaa ja mielessä onkin käynyt paeta pohjoisemmaksi erämaahan.

    Voiko näitä nykyisiä mökkejä enää kutsua mökeiksi? Mielestäni ne ovat huviloita ja taloja. Ainakin täällä Ruotsin länsirannikolla (Bohuslän) ovat kesähuvilat valtavia rakennuksia, joissa omistajat viettävät aikaansa ehkä vain muutamia viikkoja.

    VastaaPoista
  3. Kesäleskeys-instituutiosta on laulujakin, mutta eipä löydy Youtubesta. Esim.
    Kuinka oikein epäillä,
    sa vaimo saatat mua!
    Mä illoin aion lepäillä
    ja aatella vain sua
    Ja eukko siitä hyvillään
    läksi maallepäin
    Ja minä ilosena itseksein
    kesäleskeks jäin!

    Tai sitten:
    Mene sinä eukkoni maalle vaan,
    sano Ramperi muijalleen...

    VastaaPoista
  4. No joo. Kun googlaa "kesäleski", löytyy todella paljon tavaraa!

    VastaaPoista
  5. Kuten arvata saattaa keskustelu ryöpsähti jälleen tähän mökkeilyyn.

    Huvilakulttuuri edelsi mökkeilyä ja niillä ei keskenään ollut juuri mitään tekemistä.

    Huvilat olivat ylemmän keskiluokan ja yläluokan juttu. Olen vieraillut eräässä 20-luvun huvilassa ja aika kaukana ollaan mistään mökistä. Kirjastot, salongit, palvelijoiden huoneet yms. kyllä kertovat, että esikuvana oli paremminkin kartano kuin mikään mökki. Etäisyyttä Helsingin keskustaan oli reilu 20 kilometriä.

    Sen sijaan työväenluokan mökkikulttuuri synnyn olen ajoittanut 50-luvun alkupuolelle, jolloin Jyväskylän asetehtaiden työläiset alkoivat niitä rakentaa. Ja nimenomaan omia kesänviettopaikkoja.

    Todennäköisesti siinä yhdistyi kaksi asiaa. Sotavuosina oli tehty todella pitkää päivää ja siitä oli jäänyt pääomia talteen ja lisäksi rakennustarvikkeita oli jälleen saatavilla.

    Epäilen myös, että Keski-Suomessa työväenliikkeillä ei ollut myöskään samalla tavalla tarjota kesäpaikkoja kuin vaikka Helsingin seudulla.

    Heti alusta pitäen työväenluokalle mökki oli status juttu.

    Mökkikultuuri on sittemmin syrjäyttänyt huvilakulttuurin ja mökkeilystä on tullut se oikea tapa. Pitää olla vähän primitiivistä ja muistan kuinka 80-luvulla mökissä ollut televisio aiheutti joissain ihmisissä jopa raivoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykymökit on kyllä kaukana primitiivisistä. Tosin veikkaan, että nämä alkuperäiset, alkukantaiset mökit tekevät vielä paluun suosioon jossakin vaiheessa.

      Poista
    2. Toki mökkikulttuurikin muuttuu.

      Väestö ikääntyy. Vanhat ei vaan jaksa niitä vanhoja raskaista tapoja.

      Lisäksi naispuolinen osa väestöstä on tottunut melko urbaaniin asumistasoon. Löytyy paljon ihmisiä, jotka ovat aina nukkuneet keskuslämmitetyssä asunnossa ja sängyssä.

      Mökin laveri on luksusta telttaan verrattuna, mutta kurjuuttu hästensiin ja ilmalämpöpumpun takaamaan miellyttävään ympäristöön.

      Useimmat miehet käyvät vieläkin intin, joten tiedetään mitä se kenttämajoittuminen on.

      Kyllä oikeassa olet mökkikulttuuri on kehittynyt kohti kakkosasuntoa, mutta se on mökkikulttuurin kehittymistä. Huvilakulttuuri on kesäleskinen ja illanistujaisineen on käytönnössä kuollut.

      Poista
    3. Kytkisin mökkikulttuurin myös niihin asutustilojen lapsiin, jotka olivat lähteneet kaupunkeihin leveämmän leivan hakuun, mutta kaipasivat lapsuuden muistojen vuoksi ahtaista kaupunkiasunnoista ("hella, vesiposti keittokomero ja huusi, samassa arkussa kuusi") luonnon helmaan.

      Poista
    4. Noin asia usein esitetään, mutta tuskin pitää paikkaansa. Ei Jyväskylän asesepätkään jotka noita mökkejä alkoivat itselleen rakentamaan olleet mitään junantuomia maalaisia.

      Lähtökohtaisesti mökkeily on kaupunkilaisten juttu, ei maalta muuttaneiden.

      Lisäksi kannattaa muistaa, että 60-luvulta lähtien kaupunkien keskuslämmitetyt ja kylpyhuoneilla varustetut asunnot edustivat huomattavasti suurempaa asumismukavuutta mitä maaseudulla oli tarjota.

      Eli käytännössä siirryttiin lahon hajusta ja paskahuusin polulta, valoon, lämpöön ja suihkun raikkauteen.

      Poista
    5. "Lisäksi naispuolinen osa väestöstä on tottunut melko urbaaniin asumistasoon. Löytyy paljon ihmisiä, jotka ovat aina nukkuneet keskuslämmitetyssä asunnossa ja sängyssä."
      Jokseenkin tämän voin allekirjoittaa. Tässä tosin on myös tämä äitiyden näkökanta asiaan että vauvan kanssa mökkeily on työläämpää, kun ole niitä ns. mukavuuksia. Pyllyn pesut ynnä muut, vain ovat työläämpiä, kun ole juoksevaa vettä. Ja jokseenkin miehet nyt vain tahtoo livistää kun jokin sellainen työ sattuisi olemaan tehtävänä.
      Sit on kanssa muita muutoksia mitä tapahtunut kun vanhempia naisia kuunnellut niin muuttuunut aikojen saatossa.
      Anoppi oli ihana kun esikoisen kanssa tulin neuvolasta aikanaan niin kysyi että mitäs ne nyt oli muuttaneet ohjeistuksissaan? Hän saanut aikanaan 5 lasta ja vanhimman ja nuorimman välissä 19v niin monesti oli ohjeet muuttuneet välissä.
      Hällä esikoinen meni 3kk hoitoon kun itse sai nauttia 1v ja palasin töihin. Verrannollisesti hän joutui keittelemään harsoja jne. Mitä ne aikansa vaipat nyt olivat, kun itse päässyt siinä mielessä helpommalla että ollut nuo kertakäyttövaipat. Tosin tässäkin tainnee tulotaso vaikuttaa, plus jotkut saa ihoreaktioita kun ne on sen verta kemiallisesti käsiteltyjä, riippuen kyllä merkistä.
      Naapurin rouva taas kertoi kun hällä pojat kasvaneet 80-luvulla. Pojat kasvoi taulukoiden ylikäyrillä ja hoitaja oli aikanaan ehdottanut jotain lääkettä mikä hidastaisi kasvua. Kun vanhemmat oli pitkiä niin olettaisi että pojistakin tulee pitkiä. Oli näin sitten kieltäytynyt lääkkeistä. Itse vain jäänyt pohtimaan tässä monikulttuurihumpassa että mitenköhän noiden tilastojen käy?


      Ystävällä tulin joskus lukasseeksi Paskakirja tietokirjaa mikä omalla tavallaan oli siinä mielessä mielenkiintoinen että ulostaminen nyt on jokaisessa kulttuurissa mutta se missä ja miten se tehdään on toinen juttu. Onko reikä lattiassa, vai niin kuin japanilaisilla että peseekin sen pyllyn. Japskit oli tehneet asiasta ihan tutkimustakin lähinnä markkinointi mielessä, mutta ilmeisesti tuo pesu juttu vain ei innostane muita kulttuureja. Eteenkin jos on totuttu paperin käyttöön.
      Pöntöissäkin on tosin sitten eroavaisuuksia kun joissain päin toiminee alipaineella. Kerran vedetty joutuu odottamaan että toimii uudestaan. Ja sitten se kun jossain päin on pienet putket ja paperi sen verta karkeaa ettei se hajoa, jolloin sitä ei voi viskata pönttöön.

      Ja muistui mieleen joitain vuosia takaperin tuo Suomessa tullut ohjeistus missä kakkaa saanut enään hävittää maahan. Miehen enolle kävi tästä asiasta joku virkamies ihan kertomassa. Ukko katsoi hölmönä heppua ja tuumas et meinaatko käydä saman sanomassa noille naapurin lehmille, vai keräätkö itse ne sieltä? Se oli kuulemma eri asia.

      Poista
    6. Seurasaaren ulkomuseo etsii muuten kokoelmiinsa tavallista suomalaista kesämökkiä.

      https://yle.fi/uutiset/3-12000949

      / Ördög

      Poista
  6. "Tuohon aikaan ilmeisesti tunnettiin, että paikkakunnalle saapuneen tuttavan majoittaminen ja kestitseminen oli ilman muuta velvollisuus ja siitä matkustavaiset olivat enemmän tai vähemmän samaa mieltä."

    Tuo perinne lienee ollut satoja vuosia vanha. Ymmärtäähän sen, kun ymmärtää liikennevälineiden hitauden, jolloin piti pitää hevosille ja ihmisillekin lepotaukoja. Vierailujen pituudenkin ymmärtää: kun itse matkakin vei monta päivää, hulluahan sitä olisi yhden yön jälkeen poistua.

    VastaaPoista
  7. Itsellä oli hassu ymmärrys mökkeilystä aikanaan.
    Käsitys oli syntynyt kun isoisän maat oli jaettu ja kukin lapsista oli rakentanut omalle tontilleen mökin hirrestä.
    Näin ollen oletin että mökki tarkoittanee suht pientä tai vähän isompaa hirsirakennusta järven rannalla. Sielä sitten lapsuuden kesiä viettin serkkujen jne. kanssa.
    Aikanaan kun sitten mentiin miehen mökille ja heillä oli mökin virkaa toimittamassa parakki oli hieman hämmentynyt olo. Tajusi osin oman ajattelunsa/ymmärryksen kapeuden.

    VastaaPoista
  8. Tuosta huvilalle vetäytymisestä piiloon muilta, niin kyllähän Joel Lehtosen Kuolleet omenapuut-novellikokoelmassa tuomari Tommola, joka on saanut terveysvimmastuksen, kutsuu itsensä Putkinotkoon Muttisen tyrmistykseksi, sillä tämä haluaisi viettää vain rauhaisan ja kirjojen täyteisen kesän.

    Ja tuosta kesäleskeydestä niin sehän aina antoi hupailussa hyvän juonenkäänteen. Etsimättä tulee mieleen Puupää-filmit, joissa Justiina lähti Amalia-tädin luokse maalle ja palasikin sopimattomasti ennen aikojaan.

    VastaaPoista
  9. Aikoinaan varakas henkilö Helsingin Kruununhaasta toivotti naapureilleen hyvää kesää .Ja lähti perheineen ja palvelijoineen kesäkuukauksiksi huvilalleen .Joka sijaitsi Töölönlahden länsirannalla ,nykyisen Finlandia talon maisemissa.
    Sinnehän ,Mannerheimintien linjalle, oli tarkoitus rautatiekin rakentaa ,mutta arvovaltaiset huvilan omistajat saivat painostettua ratalinjan idemmäksi kalliille Töölönlahden halkaisseelle täyttömaalle.

    VastaaPoista
  10. Pakinoitsija Olli kirjoitti jo 1920-luvulla pakinan helsinkiläisestä, joka oli vuokraamassa kesäasuntoa maalta. Siis ihan maalaiselta. Kyllä oli pieni, surkea, vetoinen ja kallis eikä siitä kauppoja tullut. Löytyy varmaan useammastakin Ollin kokoelmakirjasta. Että oli sitä toimintaa jo silloin.

    Tampereen suunnalta luin erään Näsijärven saaressa asuneen ihmisen muistelmista, kuinka heille tuli aina kesäisin Tampereen työläisiä vuokralle lomaa viettämään. Siis ennen sotia. Saaren ohi kulki talvisin jäätie ja matkustavaisiin oltiin toki totuttu.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.