maanantai 28. kesäkuuta 2021

Vain muodot muuttuvat

 

Huliganismin vuosisata

 

Arvid Järnefelt, Huligaani ynnä muita kertoelmia. WSOY 1926, 184 s.

 

Sanan huligaani kantana on ymmärtääkseni venäjän kielen arkaainen verbi hulit, joka tarkoittaa hulinointia tai rähisemistä. Siitä sana bogohulnik, jumalanpilkkaaja.

Huligaani on ennen muuta törkimys, jollaisia varten venäjässä on myös sana ham, joka taas lähinnä liittyy hävyttömään käytökseen kanssaihmisiä kohtaan. Ainakin itse koen huliganismin laajempana käsitteenä, johon nimenomaan sisältyy hyökkäys kaikkia rajoituksia ja myös kaikkea kaunista ja ylevää tai ainakin sellaisena esiintyvää vastaan.

 Huligaanihan saattaa saada tyydytyksensä vaikkapa hienon taideteoksen töhrimisestä tai esityksen häiritsemisestä, pelkkä ham on vain hävytön lähimmäiselleen.

1920-luvulla bolševikit joutuivat huliganismin kanssa ongelmiin. Kun joku yritti jossakin maaseudun kylässä ruveta mallikelpoiseksi puolueen linjan noudattajaksi, löytyi pian kylän huligaaneja, jotka lupasivat vetää kuonoon moisia pellejä. Uhkaukset usein myös toteutettiin.

Ratkaisuna oli terrori. Huliganismi puolueen jäseniä ja sen asialla olevia peredovikeja vastaan alettiin tulkita terrorismiksi, mistä seurasi kuolemanrangaistus. Käännekohtana oli ns. Tšubarovin kujan raiskausjutun näytösoikeudenkäynti (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=transportni ).

Huliganismin olemukseenhan kuuluu niin meillä kuin muualla niin sanoakseni tietty haistattelumentaliteetti. 1920-30-lukujen Neuvostoliitossa se oli vaarallinen ilmiö, koska virallinen totuus oli hyvin haavoittuva eli siis valheellinen ja pelkkiä puolueen kannalta epäsuotavia puheitakin alettiin nimittää neuvostovastaiseksi agitaatioksi, josta saattoi tulla kova rangaistus. Vitsitkin olivat nyt vaarallisia.

Huliganismin muodot ja merkitys muuttuvat ajan myötä. Esimerkiksi taideteosten töhrimisen kohdalla kyseessä on tietenkin samalla suora hyökkäys kaikkia niitä ihmisiä vastaan, jotka haluaisivat nähdä sen alkuperäisen kauniin teoksen, mutta ovatkin nyt sen sijaan pakotettuja katselemaan tai kuuntelemaan huligaanin aikaansaannoksia.

Kyseessähän saattaa olla pohjimmiltaan pyrkimys totuudellisuuteen. Huligaani kenties haluaa osoittaa oman ymmärryksensä rajoissa, minkä arvoinen jokin asia hänestä on. Suomalaisittain asia kai yleensä lähenee merkitykseltään ns. haistattelua, josta ei tässä sen enempää.

Toki huliganismia on monenlaista, juristeilla on tietenkin asiasta oma näkökulmansa ja omia näkemyksiään ja kulttuurin tutkijoilla omiaan. Tuskin erehdyn, jos sanon, että suhtautuminen huliganismin kaikkiin lajeihin on läntisessä maailmassamme joka tapauksessa nykyään sangen pitkämielistä ja suvaitsevaa, jopa ihannoivaakin. Nykyisen taidekäsityksen aikana esimerkiksi tuhrimisen salliminen ei ihmetytä.

Miksi huligaanin aikaansaannoksia pitäisi tai edes voitaisiin pitää huonompina kuin monen apurahataitelijan? Miksi nuoren tytön ihosta suurimman osan peittävä sinisenkirjava tuherrus ei olisi upeampaa esiteltävää kuin luojan luoma iho?

Sivumennen sanoen, 1900-luvun alussa, kun vasemmisto vielä yleensä palvoi kansaa ja odotti sitä paratiisia, joka ihmiskunnalle koittaisi työläisten tultua valtaan, kirjoitti Dmitri Merežkovski yhtä häijyn kuin profeetallisen pamfletin Graduštši ham -Törkimys, joka on tulossa. Missä muka olivat todisteet siitä, että kulttuuri olisi kehittymässä yhä hienommaksi? Itse asiassa kaikki viittasi päinvastaiseen.

Kulttuurin muutos todella on etenkin 1900-luvulla ollut erittäin nopeaa. Tässä taannoin viittasin ns. fanikulttuurin räjähdysmäiseen kasvuun ja sille annetun huomion ja merkityksen muuttumiseen. Asian ydin ei tietenkään liity erityisesti mihinkään tiettyyn peliin tai leikkiin, itse fanittaminen on yhä tärkeämpi osa elämää. Moni nimittää fanikulttuureja jo vähintäänkin puolitosissaan elämää suuremmaksi asiaksi, mikä tietenkin vain kertoo siitä, miten mitättömäksi elämän arvo on siinä tapauksessa käynyt.

Kuulemani selityksen mukaan ilmiö syntyi Englannin slummeissa, joissa nuorisolla ei alkoholin ja jalkapallon lisäksi ole ollut eikä ole vieläkään mitään muuta suurta asiaa elämässään. Melko tarttuvalta tuo ilmiö joka tapauksessa on näyttänyt. Ehkä voisi puhua jopa kulttuurisesta pandemiasta?

Tiedä häntä. Joku tuttavani kertoi ystävänsä joutuneen Italiassa hengenvaarallisen pahoinpitelyn kohteeksi tervehdittyään hymyssä suin baarimikkoa todeten, että taisipa Italialla mennä eilen pelit huonosti.

Epäilemättä ottelu tarjoaa sekä tekosyyn mielettömälle väkivallalle että tosiaan saattaa aidosti toimia sellaisen syynä. Pietarin kisat toki hoidettiin tyylikkäästi, eikä huliganismin leimaa tietenkään tarvitse liittää koko fanikuttuuriin. Sen monien muotojen selittäjää on parempi hakea kulttuurin yleisestä infantiilisuudesta, jonka eri mahdollisuuksien ilmaisemiselle se tarjoaa institutionalisoidut kehykset.

Mikä minusta on tässä kiinnostavaa, on se, että tämä ilmiö on noussut niin sanoakseni kukoistukseen vasta muutama vuosikymmen sitten ja että se on erittäin nopeasti saanut niin tavattoman suuren aseman tiedotusvälineissä. Tarkoitan siis tätä pelaamisen instituutiota, jolle jopa laatulehdiksi itseään nimittävät aviisit saattavat tuhlata aivan estottomasti paperia.

Mitä nykyiseen läntiseen huliganismiin yleensä tulee, luulen, että sen ensimmäisiä yleisesti hyväksyttyjä joukkoesiintymisiä nähtiin rock-konserttien yhteydessä. Silloin, 50-luvulla nuo konsertit pidettiin pienissä teattereissa tai kahviloissa ja uutiset alkoivat säännöllisesti kertoa siitä, että nuori yleisö oli kuulemastaan villiintynyt niin, että huoneistojen sisustus oli särjetty. En ole ihan varma, tapahtuiko sitä meilläkin.

Kyseessä oli ilmeisesti eräänlainen lupa huliganismiin. Kun kerran sitä samaa oli tapahtunut muuallakin tällaisessa yhteydessä, niin pitihän sitä tapahtua täälläkin. Olemmehan me yhtä fiksuja nuoria mekin…

Muoti, johon kuului kaluston särkeminen, taisi kestää vain jonkun kuukauden. Saman toistaminen yhä uudelleen alkoi tuntua juuri siltä mitä se olikin eli puuduttavan tyhmältä.

1800-luvun lopulla, jolloin näyttää tapahtuneen ensimmäinen suuri huliganismin nousu, asia liitettiin meillä tiettyjen työläiskorttelien nuorisoon, joka briljeerasi sillä, että teki mitä tahtoi eikä kuvia kumarrellut. Vastaava ilmiö voitiin kyllä havaita myös Pohjanmaan häjyilyssä.

Sittemmin termi siirtyi valkoisen Suomen viholliskuvastoon, jossa vuoden 1918 sota oli suurelta osin myös järjestäytyneen yhteiskunnan ja kulttuurin sota huliganismia vastaan. Muistamme, miten Mannerheim miekkavalassaan lupasi karkottaa Leninin soturit ja huligaanit myös Itä-Karjalasta.

Lapualaisaikana ja itse asiassa jo sitä ennen alettiin puhua myös oikeistohuligaaneista. Tunnettu iskulause ”me teemme mitä tahdomme” antoi herkullisen aiheen pilkkariimitykselle: Me teemme mitä tahdomme/ ja tahtomme on paha/ Se väkivaltaan, vääryyteen/ on taipuva kuin vaha!

Mutta oikeastaan tässä piti kirjoittaa tuosta Järnefeltin novellista. Sen sankarina todellakin on puhdas huligaanityyppi. Kertomuksen juonena on, että sairaanhoitajaksi ryhtynyt aatelistyttö ihastuu tuohon huligaaniin, joka tuodaan sairaalaan hoidettavaksi. Tyttö yrittää vapauttaa sankarinsa, joka ilmeisesti on tehnyt miestapon ja halveksii samalla suuresti nimismiestä, jonka velvollisuuksiin kuuluu mellastajien paneminen rautoihin.

Novelli on täysin uskollinen oppi-isä Tolstoille ylistäessään jumalallista rakkautta -joka tässä tapauksessa on vain banaalia ihastumista alfaurokseen- tuomitessaan valtion väkivaltakoneiston ja pitäessään vannottua valaa nollan arvoisena.

Järnefeltillä on monta hienoa ja kiinnostavaa teosta, mutta tämä novelli tuskin kuuluu niihin. Sen sijaan se kyllä jaksaa hämmästyttää täydellisellä naiiviudellaan. Tarinan huligaani saa lopulta elinkautisen tuomion ja tyttö lähtee kulkemaan Mathilda Wreden jälkiä vankien ystävänä.

Muistaakseni se oli Nikolai Berdjajev, joka sanoi, että Tolstoin opin radikaalisuudessa oli demoninen juonne, niin Jeesukselta kuin se olikin omittu. Yhteiskuntaa ei voi rakentaa pelkän yksilöllisen tunteen varaan, vaikka se tuntuisi kuinka ylevältä. Rajat tarvitaan ja jonkunhan niitä pitää valvoa.

Kertomuksessa järjestyksen palauttanut vallesmanni saa tytön vihat niskoilleen.

Huligaani on outo teos etenkin oman aikakautensa yhteydessä. Vuonna 1917 Järnefelt oli osallistunut ns. kirkkomellakoihin pitämällä puheita Suurkirkossa, jossa esiintyi myös vielä hurjempi anarkisti Jean Boldt. Syntyneiden epäjärjestysten takia itse puhujiakin nimitettiin syystäkin huligaaneiksi ja kuten tunnettua vuonna 1918 tämä termi sai aivan erityisen kolkon kaiun.

Tässä tämä hahmo nyt joka tapauksessa sitten taas esitettiin sankarina, johon kaikki naiset olivat heikkona.  Hän oli tansseissa pannut ranttaliksi, kuten siihen aikaan tyyli usein oli. Sammutettuaan valot hän oli mennyt halailemaan juuri tuota samaa tyttöä, joka sitten sairaalassa hoiti häntä.

Ikävä tahra tällä sankaruralla oli, että siinä samalla tuli ammuttua muuan poliisi, mistä seurasi elinkautinen vankeusrangaistus. Kertojalta tai hänen sankareiltaan ei kuitenkaan heru minkäänlaista myötätuntoa tälle väkivaltakoneiston edustajalle.

Sivumennen sanoen, maailmansotien välisenä aikana oli aivan tavallista, että pojat lähtivät tansseihin mukanaan puukko tai pistooli tai molemmat. Jälki oli sitten sen mukaista. Nykyiset huligaanit ovat yleensä kesympiä, luojan kiitos.

Kertouksen toinen sankari on sitten tuo aatelistyttö, joka uhmaa valtion väkivaltakoneistoa. Hän yrittää noudattaa jumalallisen rakkauden käskyä vapauttamalla vangin, vaikka hänen tekonsa ei onnistu eikä liioin paljastukaan. Kertomuksen konnaksi jää kuin jääkin välttämättömän työnsä tekevä kelpo vallesmanni.

Nykyaikaiselle lukijalle on aika vaikeaa seurata kirjoittajan aivoituksia, eikä huligaanin hahmosta taida löytyä mitään ylevää, vaikka sitä yrittäisi etsiä. Kertomuksen sankaritar sai kokemuksestaan joka tapauksessa yllykkeen seurata Mathilda Wreden, vankien ystävän jälkiä ja hyvä niinkin.

Mutta minkä opetuksen kertomus oikein antoi ja miten yleisö otti sen vastaan? Tuon ajan kritiikit ovat minulta lukematta. Ne saattaisivat olla kiinnostaviakin.

 

39 kommenttia:

  1. "Nykyaikaiselle lukijalle on aika vaikeaa seurata kirjoittajan aivoituksia, eikä huligaanin hahmosta taida löytyä mitään ylevää, vaikka sitä yrittäisi etsiä."

    Niin on: järnefeltiläinen tolstoilais-kristillinen anarkismi jää yhdeksi historian alaviitteeksi, kuten muutkin vastaavat ilmiöt, kuten tämän hetken erilaiset elokapinoitsijat.  Ehkä siinä on eroa, että ennen paikalle olisi lähetetty poliisi ns nokian nuoriso-ohjaajan kanssa eikä ministeriä polvistumaan. Noh, saman hengen lapsia, vain taktiikka ja aikataulu vaihtelevat.

    VastaaPoista
  2. Wikipedia valistaa meitä näin:
    Sana huligaani tulee englannin kielen sanasta hooligan, joka tuli käyttöön Lontoossa 1890-luvulla. Sana on johdettu irlantilaisesta sukunimestä Houlihan. Sen nimiseen perheeseen kuuluneita henkilöitä tiettävästi sanottiin olleen paljon kadulla mellastaneiden nuorten keskuudessa. Toisen selityksen mukaan kyseessä olisi ollut vain yleisesti tuohon aikaan viihteessä käytetty stereotyyppinen irlantilainen nimi.

    VastaaPoista
  3. "Sanan huligaani kantana on ymmärtääkseni venäjän kielen arkaainen verbi hulit, joka tarkoittaa hulinointia tai rähisemistä. Siitä sana bogohulnik, jumalanpilkkaaja."

    Toisenlaisiinkin etymologioihin olen törmännyt. Sana olisi joidenkin tulkintojen mukaan peräisin 1800-luvun lopun Englannista ja sen kantana olisi irlantilainen sukunimi Hooligan tai Houlihan; smaragdisaaren asukkailla on englantilaisten ennakkoluuloissa aina ollut hieman taipumusta epäsosiaaliseen käytökseen...

    https://www.etymonline.com/word/hooligan

    Mika Keränen

    VastaaPoista
  4. Joo on se Pietarissakin pubi O'Hooligan's. Mutta kummasti vain on sattunut sana, jota ei tarvitse kääntää.

    VastaaPoista
  5. "hulit" on muuten vanha venäläinen verbi, joka tarkoittaa moittimista. Bogohul rohkeni moittia itse Jumalaa.

    VastaaPoista
  6. Ilmeisesti "hampuusi" on sitten lainasana idästä? Nykyisin tämä sana ei liene enää yleisessä käytössä? Niin kovin harvoin sitä kuulee käytettävän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän se ole ihan ruotsia: hamnbus -satamajätkä.

      Poista
    2. Hamnbus = satamabussi.

      Ruotsissa halveksuttiin satamajätkiä, jotka siis kulkivat aamulla bussilla satamaan hakemaan päivätöitä. Siitä se pilkkanimitys siirtyi suomeen.

      Vielä 70-luvulla ja 80-luvun alussa Uudellamaalla usein kuuli sanan muodossa "hambuusi".

      Poista
    3. Hieman erikoista etymologiaa. Muistaakseni tulee sanoista hamn, (satama) ja buse, (jätkä , sälli, mh). Lea Lampenin sanakirjan mukaan mörkö, pöpö, roisto, hamppari, kulkuri, puli.

      Saattoi alunperin olla vähön kunniallisempikin nimitys.

      MafH

      Poista
  7. Huomasin muuten, että venäläinen wikipwdia antaa mainion yleiskatsauksen sikäläiseen huliganismiin: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1%83%D0%BB%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE
    Olin kyllä väärässä tuon etymologian kanssa. Kannattaa aina katsoa wikipediaa.
    Jännä juttu, että samanlaista sakilaisilmiötä oli ympäri Eurooppaa, mutta sille piti sitten keksiä nimi Lontoosta, sikäläisen alan sankarin mukaan.
    Noilla porukoillahan oli omat "virkapukunsa", joissa oli jonkin verran samoja piirteitä. Neuvostojen maassa oli jengejä, joilla oli herjaavat nimet "hölmöjen internationaali" jne.

    VastaaPoista
  8. Toki ranskalaisilla oli oma sanansa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Apaches_(voyous)

    VastaaPoista
  9. Sanotaan, että porvarit keksaisivat vuoden 1917 edistyessä "seuraannon" poliisi - miliisi - huliisi.

    VastaaPoista
  10. "1800-luvun lopulla, jolloin näyttää tapahtuneen ensimmäinen suuri huliganismin nousu, asia liitettiin meillä tiettyjen työläiskorttelien nuorisoon..."

    Eikö näitä kutsuttu sakilaisiksi? (ks Huttunen Kansakunnan historia 6 s 83 kuva ja runo Tuulispääy-lehden numerossa 7-8 1917)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkös minäkin? Perusmuoto oli tosiaankin "saki " eikä "sakki".

      Poista
  11. Sörkan sakilaisistahan on, kuten useimmat tietänevät, olemassa erityistutkimuskin: Kari Koskela, Huligaanit. Katuelämää Sörkassa suurlakosta sisällissotaan (SKS 2002).

    Muistan kuunnelleeni 1990-luvun alkuvuosina silloisen Radiomafian ohjelmaa muinaisista sakilaisista. Ohjelmassa väitettiin, että kun saksalaiset valtasivat Helsingin 12. - 13. huhtikuuta 1918, "pahimmat" sakilaiset vietiin niinsanotusti mäkeen eikä heistä sen koommin kuultu. - Mene ja tiedä. Jos totta, ero nykyiseen "nuorilla on PAHA olo" -vakioselittelyyn on melkoinen. (Todettakoon varmuuden vuoksi: absoluuttisesti vastustan ajatusta kenenkään viemisestä "mäkeen" minään aikana.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sakilaisten teloittaminen on historiallinen fakta. Toisaalta ihmisiä surmattiin muutenkin lähes mielivaltaisesti. Teloitettaviksi saattoi päätyi sillä perusteella, että oli työväentalon talonmies tai vaikka ortodoksisen kirkon työntekijä. Venäläisiä etsittiin väestön keskuudesta mm. seuraavalla menetelmällä. Kadulla pysäytettiin ihmisiä ja käskettiin sanoa "yksi, kaksi, kolme". Jos vastaus oli "juks, kaks, kolme", niin nappi otsaan saman tien.

      Ei se valtaväestö myöskään täysin voimaton ollut huligaaniterrorin edessä, vaan niitä puukkoja sekä puntareita oli kannossa tavallisillakin miehillä ja varsinkin herrasmiehiltä löytyi usein taskusta revolveri ellei peräti automaatti "rovninki".

      Muistaaksi vuonna 1915 pikkupoika toimitti Sörnäisten paloaseman vahtimestarille lapun, jossa paikalliset sakilaiset julistivat sodan palomiehille, kun nämä olivat tanssaipaikalla heitä piesseet. Paloaseman ulkopuolelle oli kerääntynyt yli sata sakilaista.

      Palomiehet tulivat ulos rakennuksesta ja jokaisella oli aseenaan voimistelutanko. Siis rautatanko joka oli yhtä pitkä kuin Kar-98 kivääri ja painoi saman verran (reilun metrin pituinen ja painoi neljä kiloa). Sakilaiset saivat suorastaan eeppisen selkäsaunan.

      Poista
    2. Huligaanit haastoivat vallan ja karu oli heidän kohtalonsa myös neuvostojen maassa. Yksi suuren terrorin kohteista oli nimenomaan "yhteiskunnallisesti vaaralliset ainekset", joihin kuuluivat rikollista elämäntapaa viettävät. Huligaanit olivat toinen ryhmä.

      Poista
    3. Sorry, tässä piti sanomani "yhteiskunnallisesti vahingolliset ainekset". "Vaaralliset" oli eri ryhmä.

      Poista
    4. Jos sakilaisten teloittaminen on "historiallinen fakta", niin mistä tuosta faktasta voi lukea laajemmin? Itse en ole löytänyt.

      Mainitsemassani 90-luvun radio-ohjelmassa ei suinkaan tarkoitettu punakaartilaisia vaan "siviilisakilaisia" Pitkänsillan pohjoispuolelta, kuten Heikki Wariksen luoma käsite kuuluu. Paavolainen (Valkoinen terrori, 1967) ei mainitse asiasta mitään. Helsingin valtauksesta on tuoreehko tutkimus (Hoppu 2013), mutta siitä käy päinvastoin ilmi, että Wilhelmin sotilaat eivät toisin kuin Suomen valkoiset pyrkineet tappamaan edes vangitsemiaan punakaartilaisia (jokin Huopalahden tapaus poikkeuksena).

      Poista
    5. Wilhelmin sotilaat olivat usein sosialidemokraatteja itsekin. Kellarijääkärit saattoivat olla innokkaampia mutta missä todisteet?

      Poista
    6. "Yksi suuren terrorin kohteista oli nimenomaan "yhteiskunnallisesti vaaralliset ainekset", joihin kuuluivat rikollista elämäntapaa viettävät."

      Miten tähän suhtautui se Solzenitsynin kirjoittama, että näitä pidettiin "sosiaalisesti läheisinä" ja käytettiin leireillä apuna poliittisista syistä tuomituille. S:n mukaan vasta sodan jälkeen rikollisia alettiin panna kuriin. 

      Poista
    7. Kuten tuosta Huligaanit kirjasta selviää, ei kaikkia sakilaisia ammuttu. Suuri osa heistä istui muutenkin jatkuvasti vankilassa ja siten he olivat turvassa. Kuitenkin sen verran moni sakilainen päätyi ammutuksi, että useimmat tajusivat, että avoimen huliganisminn päivät olivat ohi.


      Kannattaa myöskin muistaa, että 1920-luvun Helsinki oli aivan erilainen paikka kuin Helsinki vaikka vuonna 1910.

      Se keisarikunnan kosmpoliittisuus oli vaihtunut valkoisen Suomen kansallishenkisyyttä korostaviin tunnelmiin. Elintarvikkeet, tavarat, ihmiset ja ideologiat eivät enää virranneet veden lailla rajan yli.

      Sisällissodan jälkeinen lain ja järjestyksen kausi lopetti sakilaisuuden melko tehokkaasti. Nekin joita ei teloitettu huomasivat poliisivalvonnan tehostuneen mm. tiheän passipoliisi verkoston muodossa. Tiheimmillään passipoliisien ketjut kattoivat koko kaupungin. Poliisit siis seisoivat "passisssa" eli vartiopaikallaan ja näkivät toisensa. Poliiseja myös tietoisesti rekrytoitiin Helsinkiin Pohjanmaalta ja muilta "valkoisilta alueilta".Näin pystyttiin tehokkaasti rikkomaan solidaarisuus poliisin ja väestön kesken.

      Kaduille ilmestyivät myös ensimmäiset vartioimisliikkeiden vartijat pamppuineen ja revolvereineen. Rikollisuutta oli mutta sen täytyi toimia varjoissa.

      Lopullisesti sakilaisuus jengi ilmiönä hävisi todennäköisesti kieltolain myötä. Se tarjosi rikollisia ansaintamahdollisuuksia jopa lapsille ja naisille. Yritteliäs krinaalin alku ei siis tanssinut enää pistoa puukko hampaissaan vaan ansaitsi rahaa trokarina, salakujettana tai heidän apurinaan.

      Poista
    8. neukkulaan ja eriasteisiin terroristeihin liittyen...

      Muistaisin niin että talousrikoksia tehneet - tai sellaisiksi osoitetut- saivat kovempia tuomioita kuin esimerkiksi väkivaltarikollisuudesta tuomitut.

      Suhteellisen "vähäinenkin" varkaus - ei väkivaltaa, arvo ei suuri, tyyliin säkki perunoita - saattoi johtaa kovaan tuomioon.

      Varsinainen järjestelmän uhmaaminen ajattelemalla väärin ja ajatuksistaan kertominen oli myös hyvin vakavaa.

      Järjestelmä oli niin heikko että sitä oli pakko puolustaa absurdilla ja järjettömällä oikeudenkäytöllä.

      No, järjestelmä perustui terrorille ja valheille, joten mitään hyvää siltä ei voinut odottaa.

      Nykyinen malli on vajonnut samaan vaikka pyrkimys on ollut hieman eri.

      Vallan väärinkäyttö sekä erilaiset korruption muodot voivat kaikissa maissa hyvin.

      Poista
  12. Apropos, helsinkiläisistä sakilaiset, toisin tässä esiin eräänlaisena populäärikulttuurisena jyväsenä amerikansuomalaisten levyttämän, Ilmari Hautalan laulamana ja Antti Kosolan orkesterin soittaman kappaleen Sakilaisten laulu, jonka sanat on jo varemmin julaistu Tuulispää-lehdessä v. 1917. Myöhempiäkin tulkintoja löytyy, muun muassa Tauno Palo luikauttaa sen elokuvassa Onni pyörii (1942). Tässäpä linkki Youtube-linkki kys. kuplettiin
    https://www.youtube.com/watch?v=VvPsZVITNXk

    Muistaakseni nobelistimme Sillanpää mainitsee joissakin lehtikirjoituksissaan, kuinka maallekin oli levinnyt sakilaistyylin matkiminen ja Joel Lehtosenkin Henkien taistelun esikaupunkilaiskuvauksissa vilahtavat sakilaiset.

    VastaaPoista
  13. Niitä erilaisia kriminaaleja riitti vielä sellaisiin kapo-tehtäviinkin. Ei niistä pulaa ollut.

    VastaaPoista
  14. Ja se ikuinen mysteeri, miksi naiset rakastuvat renttuihin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siinä mitään mysteeriä ole. Siinä missä miehet jaottelee naisia milloin minkienkin ominaisuuksien mukaan, naiset tuppaa tekemään samaa. (Tosin olettaisin Suomessa tapahtuneen kirkkohallinnon muutoksen demokratiaan vaikuttaneen asiaan, jolloin nainen enään ole samalla tapaa "syntinen" mutta jokseenkin kyllä kauppatavara edelleen mutta se menee taas globaaleihin ilmiöihin. (Kirkkohallinon alla kyseenalaistettiin jokseenkin naisen mielenterveys kun taas nykyisin voisi kyseenalaistaa hallinnon mutta kun siihen vaikuttanee markkinat jne. niin jokseenkin ihmiset ymmärrä minkä kanssa leikkinevät.) Ja kyllä sitä on ihan kotimaisissa piireissäkin asiasta edelleen en sanoisi vanha kantaisesti ajattelevia, mutta tiedä oikein mikä sana kuvaisi sitä. Vähän kun luin hs:sän artikkelin afrikkalaisesta julkkiksesta kellä neljä vaimoa ja tuumasi ettei moniavioisuus sovi naiselle afrikkalaiseen kulttuuriin. Että naista pitää miehen hallita. Itsessä heräsi vain huvittuneisuutta. Niimpä niin tyypillinen stereotyyppinen miehen ajattelu, pitää hallita toista vaikkei kykene hallinoimaan edes omia halujaan...). Ellei sitten satu olemaan rajatapaus ja pitämään suurinta osaa kaksilahkeisista pitkästyttävinä, ulkonäöllä juur ole asian kanssa merkitystä.

      Poista
    2. Autismi vs altruismi. Naiset haluaa pehmomiehen, mutta kun hätä tulee savannilla, leijona tai vihollisheimo, halutaan rohkea ja röyhkeä alfauros.

      Poista
    3. Incelin elämä on kovaa...

      Ehkä seksuaalinen marxismi auttaisi?

      Tai sitten pitää pelailla niillä korteilla mitä on elämässä saanut.

      Poista
    4. Eikös se viholliskuvan alfa riittäne? Tai ainakin osalle. Ranskalaiset tais ajella toisen maailmansodan jälkeen naisilta päitä kaljuiksi niiltä ketkä oli veljeilleet vihollisen kanssa.
      Sitten on uskonnolliset näkemykset missä seksuaalisuus on jokseenkin tabu, mikä taas on osin naurettavaa kun se kumminkin on luontaista, mutta tietty käytännöt/soveliaisuus säännöt kuin myös kauneus ihanteet vaihtelee missä päin liikutaan. Nainen ei vain voi voittaa, jokseenkin suomalaisena kaikista vähiten.

      Poista
    5. Jotkut miehet saa kaikki naiset ja toiset ei saa juuri ketään. Jälkimmäisille on hyvät neuvot kalliit.

      https://www.youtube.com/watch?v=470qq36wR08

      Poista
  15. Sakilaista jo puhuttiinkin. Teatteriteen dosentti, Helsingin 20-luvun historian tuntija Mikko-Olavi Seppälä ja hänen kaverinsa olivat perustaneet 1999 Sakilaiset -yhtyeen ja julkaisseet 2015 pienen cd-levyn Jätkäsaaren sakilaiset (Stupido Records). Reipasta menoa. http://www.sakilaiset.net/


    Maarit Sinervon vapunpäivän bileissä- tietty käsite enemmistökansandemokraattisissa piireissä 1970-luvulla – joku viritti laulua ”Mä oon sakilainen…” Muuta en muistakaan…

    Lisäksi suruttomassa 20-luvun Helsingissä oli apassi- tai apaasityttöjä, jotka halusivat elää rennommin sekä osoittaa sen pukeutumisellaan, vaikka taisivat ihan kunnollisesti käydä töissä tehtaassa.

    MafH

    VastaaPoista
  16. Löytyihän se Hamnbuse SKS:n vuonna 1885 julkaisemasta Ruotsalais-suomalaisesta sanakirjasta: ”rantakasakka, meripurlakka”. Jälkimmäinen on Valkjärven murresanakirjan mukaan: irtolainen, joutomies, naimaton nuorimies.

    MafH

    VastaaPoista
  17. Onhan se nainen aina ollut kauppatavaraa, kun kerran niukkuutta on, niin hinta nousee. Itsehän ne koettavat sitä vedättää ja entäs sitten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naisen kanssa itse pitäisi uskoa tuohon että on kauppatavaraa. Mikä taas osin sitten menee kulttuurisiin arvoihin ja yhteiskuntaluokkien ymmärrykseen. Aivot hahmottaa stereotypioiden kautta yhteiskuntaluokat, mutta jokseenkin itse niihin "usko", lähinnä et jos ihminen on itselle kiva, niin koettaa olla reilu myös häntä kohtaan. Kun taas ei niin kivat jättää vain omaan arvoonsa.
      Kai sitä niukkuutta on, en tiedä? Jonkun teorian mukaan poikia syntyisi luonnollisesti enemmän kuin tyttöjä, mutta evoluutio "korjaisi" tämän jossain kohtaa kun ovat tapa-turma alttiimpia. Ja käyhän toiset ulkomailta noita naisia "ostamassa". (Tosin jotkut naiset taas käy Afrikassa etsimässä "prinssiä" joten käynee se sitten toisinkin päin). Mutta tiedä sitten onko se osin globaalisaation tulos?
      Ystävä yli kymmenkunta vuotta sitten tapaili virolaista merimiestä keltä kuuli ettei Euroopassa juuri enään löydy naisia. Aasiaan kun matkustaa niin tarjontaa on yllinkyllin.
      Ja jonkun dokkarin joskus katsoin niin siinäkin oli että aasialaisia naisia tuli maksullisiksi naisiksi Saksaan. Intiassa taas se hierarkia järjestelmä pitää ns. huonon naisen lapsetkin siinä asemassa ettei muita ns. työllistymisvaihtoehtoja ole mahdollista saada. Ja olettaisin ettei se varmaan ole edes helppoa ajatella toisenlaisia vaihtoehtoja jos siihen on kasvanut.

      Poista
    2. Ja teknisesti ottaen jos tuohon ruksaa uskonnollisen neitsyys/huora käsitteen ja lait. Lain teoreettisesti pitäisi "suojella" heikompaa, mutta kulttuurin siveyskäsiteet taas jokseenkin riippunevat sitten niistä arvoista. Ja seksuaalisuus kumminkin on luontaista kummallekkin sukupuolelle. Minkä arvoinen taas kulttuurin nainen on? Sitten kun ne lapset on taas vielä heikommassa asemassa, mutta kun nekään pyhästä hengestä synny niin siinä sitä sitten ollaan. Mies on mies, ei mikään järjen jättiläinen kun vietit lähtee viemään.

      Poista
  18. Oulun Lyseon entisen oppilaiden vuonna 1976 julkaisemassa kirjassa Lyseolaislystiä mainitaan (sivulla 75) tällainenkin anekdootti huliganismi-sanan käytöstä, tai ehkä pikemminkin väärinkäytöstä. Tapaus sattui arvatenkin joskus 1920- tai 1930-luvulla.
    Lyseon voimistelusalin pukuhuoneessa kaksi oppilasta piti melua. Muutoinkin ankarasta kurinpidostaan tunnetuksi tullut opettaja määräsi heille puoli tuntia jälki-istuntoa "huliganismista ja kommunismista." Ja se istuttiin myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tuo muistikuva 20-luvulta on täysin oikea.

      Oikeistolainen lehdistö rummutti 20-luvulla, että huliganismi on kommunismia. Ajatusrakennelma oli sellainen, että huliganismi on yhteiskunnan heikentämistä, eli kommunistien asialla oltiin.

      Oikeistolaisen lehdistön kommunismi syytökset kiihtyivät kieltolain aikana ja nyt viinan nauttiminen ja myyminenkin oli kommunismia.

      Siinä vaiheessa kommunisti huuteluilta alkoi mennä lopullisesti uskottavuus. Arkkitehdin viski ryypyt ja suomenruotsalaisen aatelismiehen punssin hörppimiset ja viinan myyminen, eivät kelvanneet lukijoille kommunismiksi. Siinä samalla sitten lopahti huligaanien syyttely kommunisteiksi, varsinkin kun rajan takaa alkoi kantautua uutisia svobodan loppumisesta ja hyvinkin kurinalaisessa yhteiskunnassa elämisestä.

      Poista

Kirjoita nimellä.