Valkoinen varis
Hella Wuolijoki, Yliopistovuodet Helsingissä 1904-1908. Weilin+Göös 1973 (1945), 291 s.
Valkoinen varis on venäläinen sanonta, joka kuvaa outoa lintua, sellaista ympäristöstään rajusti poikkeavaa. Sellainenhan oli Hella Murrik jo varhain ja taisi sellaisena pysyäkin.
Hän tuli yksin ja ensimmäisenä laatuaan Etelä-Virosta Helsingin yliopistoon opiskelemaan osaamatta sanaakaan suomea, mutta valmistui erinomaisin arvosanoin liki ennätysajassa. Naisia oli jo opiskelijoissa jonkin verran, mutta virolaisia ei.
Sivumennen sanoen, sitä, että nainen opiskeli, mutta menikin sitten naimisiin, pidetiin tuohon aikaan voimavarojen lähes rikollisena haaskaamisena. Aviovaimon osa oli täyspäiväistä työtä ja miehen velvollisuus oli elättää vaimonsa. Ellei hän siihen pystynyt, voitiin asiaa pitää avioeron syynä. Siinä muuten taustaa sille, että sukupuolten välinen eripalkkaisuus oli tuohon aikaan todellisuutta eikä tilastokikkailulla aikaan saatua.
Tässä kirjassa Hella ei vielä mene naimisiin, mutta kokee kyllä muuten maailmankatsomuksellisen murroksen. Anatoli Trilisser, maanalainen konspiraattori ja salaisten palvelujen mies, joka sittemmin asiaankuuluvasti ammuttiin vuonna 1938, perehdytti nuoren neidon niin marxismiin kuin maanalaisen työn kiehtovaan maailmaan. Hellastahan tulikin sittemmin merkittävä vakoilija ja kahden maailman välinen yhdysside maassamme.
Aluksi Hella-neiti joka tapauksessa sai luvan perehtyä helsinkiläisen arkielämän ja ylioppilaselämän koukeroihin ja kertoo rehevästi kulttuurisokistaan. Outona tulokkaana hän kauhistutti ympäristöään aina silloin tällöin, mutta melkoinen ego auttoi häntä aina pysymään omana itsenään, kuten hän vakuuttaa. Siinä on uskottavuuttakin.
Juuri tämä kumartelematon asenne myös neljän vuosikymmen takaista aikaa kuvatessa tekee kirjasta sangen luettavan. Kirjoittaja näyttää muistavan ja myös hyväksyvän aivan mainiosti sen, että ennen maailmassa ajateltiin asioista aivan eri tavalla ja että ennen maailmansotaa oltiin vielä sivistyneitä ja uskottiin, että näin tulee jatkumaankin.
Suurlakko mursi poliittisen hiljaiselon, ja Baltian kartanoiden polttamiset ja niitä seuranneet rankaisuretkikunnat antoivat esimakua siitä, mitä Euroopalle oli tulossa, mutta sehän oli pientä verrattuna Suomen vuoteen 1918, joka oli jotakin täysin tyrmäävää.
Joka tapauksessa poliittiset pakolaiset Virosta, kuten jo myös Viaporin kapina, veivät neitosen konspiratiivisen toiminnan tielle. Nuuskurien välttelystä tuli jokapäiväistä rutiinia.
Suomi oli virolaisille ison veljen asemassa ja eduskuntauudistuksen ennenkuulumaton demokraattisuus herätti suuria toiveita. Hella tutustui aktiivisimpiin sosialisteihin ja tapasi heitä sittemmin myös vuoden 1918 jälkeen käydessään Petroskoissa ja Leningradissa. Se oli todella harvinaista tuona aikana.
Hän kertoo erityisesti nauttineensa saadessaan järjestettyä Neuvostoliiton suurlähettiläs Steinin ja AKS:läisen nuorison edustajat väittelyyn kotikirjastossaan tai järjestettyään Leningradissa tapaamisen vuoden 1918 Viipurin taistelussa eri puolilla olleiden välille. Siinä oli hyvä muistella menneitä.
Tässä kirjassa piirretyt luonnekuvat eivät vaikuta kovin syvällisiltä, mutta kyllä ilmeikkäiltä. Professorit olivat suuria herroja olympolaisissa korkeuksissaan, harvoin poikkeuksin. Opetus yliopistolla oli alapuolella arvostelun.
Hella muistelee sitä, kun sai käsiinsä yliopiston ohjelman, jossa kaikki opettajat ja heidän aiheensa oli lueteltu. Siitä sitten sopi valita ja akateemiseen kypsyyteen kai kuului, että sen kykeni tekemään kenenkään mitään neuvomatta. -Näinhän se asia oli vielä 1960-luvun puolimaissakin.
Koko systeemi oli Hellan mielestä aataminaikainen, eikä ottanut huomioon kirjapainotaidon keksimistä. Olin tästä aikoinaan ihan samaa mieltä. Nythän kaikki on muuttunut ja tällä kertaa niin perusteellisesti, että yliopistovirkoihin vaaditaan kaikkialla hyvä opetustaito. Erinomainen, saati nerokas tutkija ei siis kelpaa lainkaan, ellei hän osaa myös esittää asiaansa opiskelijoille.
Luulen, että tässä on taas menty metsään, mutta kieltämättä vanha systeemi oli kelvoton ja ansaitsi tulla muutetuksi.
Joka tapauksessa Hella pärjäsi luvuissaan hyvin ja kiittää siitä Trilisserin opetuksia, jotka johdattivat näkemään punaisen langan historian sekavassa moninaisuudessa. Se näyttää elähdyttävän häntä vielä noita muistelmia kirjoittaessa, mikä tapahtui Katajanokan vankilassa jatkosodan loppuvaiheessa.
Hellahan oli tuomittu maanpetoksesta, desantin auttamisesta ja majoittamisesta ja sellaisesta oli määrätty peräti kuolemantuomio. Hellan juttua kuitenkin seurattiin tiiviisti myös ulkomailla ja hänellä oli myös ansioita talvisodan rauhan kontaktien järjestämisessä. Hänen puolestaan puhui muun muassa Väinö Tanner, joka viittasi siihen, ettei kyseistä henkilöä kannattanut ottaa ihan vakavasti…
Kiitokseksi Hella tiettävästi vaati Tannerille kuolemantuomiota sotaan syyllisyyden takia, mikä johti siihen, että jälkimmäinen lakkasi tervehtimästä. Asian voinee ymmärtää.
Nämä muistelmat ovat sangen lukukelpoista tekstiä, joka ei suinkaan rajoitu vain poliittisiin aiheisiin, saati marxilaiseen abrakadabraan, sitä siinä ei edes ole.
Mikäli on erityisen kiinnostunut siitä, miten asiat oikeasti aikoinaan olivat, kannattaa tietenkin suuntautua tutkimuksiin. Kuitenkin myös tietyllä hetkellä, eli neljän vuosikymmenen jälkeen itse tapahtumista kirjoitetuilla muistelmilla on oma arvonsa jo sellaisinaan. Niistä välittyy tässä tapauksessa erityisen selvästi se valtava muutos, joka 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla tapahtui niin Euroopassa, Suomessa kuin yksittäisten ihmistenkin maailmassa ja keskinäissuhteissa.
''Sivumennen sanoen, sitä, että nainen opiskeli, mutta menikin sitten naimisiin, pidetiin tuohon aikaan voimavarojen lähes rikollisena haaskaamisena. Aviovaimon osa oli täyspäiväistä työtä ja miehen velvollisuus oli elättää vaimonsa.''
VastaaPoistaTämä on seikka, jota moni useimmiten silkkaa tietämättömyyttään ajan oloista ja arvoista jaksaa kauhistella. Etenkin ylemmissä yhteiskuntaluokissa tyttöjen kouluttaminen nähtiin pitkälti varojen haaskaamisena, sillä tyttäret saivat riittävän sivistyksen jo kotoa ja menivät joka tapauksessa naimisiin eikä heidän odotettu siten käyvän ansiotyössä, vaan hoitavan kodin ja edustavan miehensä rinnalla.
Kaippa tuo on suht tyyppillinen ajattelu tapa ollut läpi Euroopan. Ymmärtänyt että vasta leskenä naisella tainnut olla "vapaus", mitä se sitten tarkoittanutkaan. Teoreettisesti piika tainnut olla enempi vapaa kuin aatelisen tytär, mut kaippa se on miten sitä asiaa katsonee?
PoistaJa tuli tässä kyllä mieleen tämä nykyinen kulttuurikin. Kokemus nyt on henkilökohtainen, jolloin siitä kannata suuria linjoja vetää. Mutta lähinnä tuota koululaitoksen toimintaa pohtinut teollistuneessa yhteiskunnassa ja onhan se osin toimiva, mutta jokseenkin itse olisi osin kaivannut tietoa miten niitä vauvoja hoidetaan ynnä muuta. (Toinen juttu tosin olisi ollut olisinko sitä aikanaan kuunnellut käsitöiden sijaan valitsin puutyöt. Jokseenkin kun tuon jo osaan niin tuossa tarttisi opastusta. Tosin minusta riippumattomista syistä sitten siirrettiin sinne käsitöihin). Vanhempi naapurin rouva näytti omia koulukirjojaan jostain 50-60-luvulta, missä käytiin talouden huoltoa ynnä muuta läpi. Hyvin kauniisti oli kirjoitettu. Talouden hoito nyt menee yms. mut vauvat jokseenkin olleet mysteeri, kun juur niiden kanssa ollut tekemisissä. Sairaalasta lähtiessä esikoisen kanssa pien epätodellinen olo et antoko ne oikeasti sen mukaankin. Mutta joo aika paljon on saanut opetella, ilman kirjoja. On niissä hyviä vinkkejä, mutta jokseenkin monesti joutunut soveltamaan.
Ja onhan tässä nykyisessä järjestelmässä monia plussia entiseen nähden. Ei tarvitse vesiä keitellä että saisi pyykit pestyä, kone tekee senkin puolesta. Tai puilla lämmitellä liettä että saisi ruuan valmistettua.
Mutta ei se sähkökään kyllä rasiasta tule, niin ymmärtänee että joku senkin työn tekee että kaikilla olisi paremmin. Välillä jäänyt sitten pohtimaan sitä työn merkitystä, että mistä se sanellaan?
Lain ja esivallan edessä nainen oli joko oman isänsä tai miehensä edusmiehisyyden alainen. Isän edusmiehisyys päättyi naisen mentyä naimisiin ja aviomiehen edusmiehisyys tämän kuolemaan, jolloin nainen oli ''vapaa'', mutta ei esimerkiksi niin vapaa, että olisi voinut toimia omien lastensa laillisena holhoojana.
PoistaKiitokset selvennyksestä.
PoistaNäin ollen teoreettisesti nainen on demokraattisessa yhteiskunnassa vapaa tekemään mitä tahtonee, kunhan rahoittaa sen itse ja toiminee lakien mukaan. Jolloin taas koulutuksella on oma painoarvonsa. Mutta ymmärtääkseni sillä on kyllä ollut ennenkin, tuolloin se vain on käsittääkseni kytkeytynyt kirkkohallintoon.
"Aviovaimon osa oli täyspäiväistä työtä"
PoistaTarkoittaa myös sitä, että ennen kodinkoneita siihen meni työtä: kuulemma nykyaikaiset kodinkoneet vastaavat 14 orjan/palvelijan työpanosta. Lisäksi tuollaisen ehkä vähän työhaluttoman ihmisjoukon työnjohtaminen vie helposti yhden ihmisen työpanoksen. Myös lapsiluku ylemmissäkin yhteiskuntaluokissa oli nykyistä korkeampi. Lisäksi silloin edellytettiin vanhempien huolehtivan asianmukaisesta kotikasvatuksesta.
Joku tehnee töitä jotta se kone saadaan tuotettua. Yks mitä välillä ihmetellyt tässä vihreässä poliittisessa "logiikassa" että miksei ne aja vanhempien koneiden korjaamista tms. Tosin siinäkin osin tainnee hintapolitiikka vaikuttaa, tulee halvemmaksi ostaa uusi kuin korjata se vanha. Käsittääkseni noita pienkonekorjaajia on ennen ollut, enempikin? Ukon kanssa löydettiin yks todella mukava kuka korjasi pesukoneen ja juttua tuli samalla kiertoilmauunista ja sai senkin samalla kuntoon.
PoistaKaippa niihin koneisiinkin pitää olla oma mielenkiinto että ymmärtänee sen mekaniikan.
Enkä oikein jaksa uskoa tuota työhaluttomuutta, mahdollisesti joissain tapauksissa, kun taas toiset tahtoo olla niitä työhulluja ettei anna toistenkaan levätä. Setäni osin kuuluu niihin. Serkku joskus muisteli ettei ollut ain varma kannattiko lähteä kysymään toisia serkkuja leikkikaveriksi kun saattoi itsekkin joutua töihin.
Hyvähän se on tehdä, mut kaippa siinä jonkin asteen tasa-paino olisi suotavaa.
Isä muisteli edesmennyttä naisystäväänsä että tämä oli hyvä työihminen. Jokseenkin mietin hieman huvittuneena hautakiveä jossa lukisi -ja hän oli hyvä työihminen. Joka naisen unelma tulla nähdyksi niin.
Tuo lapsiluvun vähäisyys tainnee nykyisin johtua enempi teollistuneesta ehkäisystä. (Jokseenkin osin kiinnostanut tuo aborttilakikin että mikä siinäkin hiertää, saahan nainen sen jos tarvetta ja uskoisin että suurin osa kumminkin osaa käyttää muita varmuusvälineitä. Harvempi nainen sinne lääkäriin huvin vuoksi menee toimenpidettä pyytämään. Kun sattui nyt taas...) Tuolloinhan noita lapsia myös kuoli enempi, nykyisin kun taas kyetään keskosetkin pitämään hengissä ja kasvattamaan.
Uskovaiset sitten taas paikkannee tilanteen mahdollisesti jos niitä lapsia tahtonee paljon.
Tästä Tannerin hyvästä muistista kertovasta anekdootista on toinenkin versio. Sen kertoi K.-A. Fagerholm muistelmissaan. Sen mukaan Hertta Kuusinen tuli eduskunnassa Tanneria ja Fagerholmia vastaan. K.-A. F. tervehti Herttaa, Tanner ei, F. kysyi Hertan mentyä syytä tähän. Tanner kertoi aivan saman syyn eli Hertta vaati hänelle kuolemantuomiota. Siihen olisi ainakin ollut tilaisuus, Kuusinen kun oli yksi erityistuomioistuimen jäsenistä sotasyyllisiä tuomittaessa. -No, anekdootit elävät aina omaa eläämäänsä, eikä hyviä juttuja tarvitse pilata vaatimalla liikaa todistusarvoa.
VastaaPoistaSotasyyllisyydestähän säädettiin laki ja siinä oletettavasti oli rangaistusasteikko, johon kuolemanrangaistus tuskin kuului. Jos ei olisi säädetty, syytetyt epäilemättä olisi viety Moskovaan ja tuomittu " moskovan mitalla". Tämä nyt välttämättä ole estänyt sitä, että niin Vuoljoki kuin H. Kuusinen poliittisesti olivat vaatineet kuolemantuomiota.
PoistaEihän se kuulunut, mutta ainahan sitä voi ehdottaa. Saattaa kyllä olla, että sekoitan nyt Hertan ja Hellan.
PoistaLuulenpa, että kuolemantuomiota on voinut vaatia ainakin periaatteessa. Suomi oli sotatilassa v. 1947 saakka. Sodan jälkeen ainakin yksi henkilö tuomittiin siviilirikoksista kuolemaan. Tästä tuomittu selvisi presidentti Paasikiven armahduksella. Istui kauan, vapautui lopulta ja hänestä kirjoitettiin teoskin vielä elinaikana (Jorma Palo: Selli 21). Mutta: kuolemanrangaistus rauhan aikana oli toki jo tuolloin tuiki harvinainen. Liekö ollut viimeksi n. 1850?
PoistaKuten totesin sotasyyllisistä säädettiin oma laki rangaistusasteikkoineen, vaikka kuolemanrangaistus kuului vielä rangaistusjärjestelmään. Oletettavasti jossain korkealla taholla oli päätetty, ettei haluttu tehdä marttyyrejä. Valvontakomitea sinänsä puuttui vankeusrangaistuksen pituuteen. Asiasta on kirjoitettu tarkasti (Nevankivi?).
PoistaKun moisia väitteitä ahkerasti toistetaan, "totuuksiahan" niistä aikaa myöten tulee. Mikä varmaan on tarkoituskin.
PoistaSotasyyllisyysasiasta todella on kirjoitettu tarkasti, mutta ei mikään "Nevankivi" vaan ennen muuta Jukka Tarkka väitöstutkimuksessaan (13. artikla, 1977) ja sen uudistetussa versiossa (Hirmuinen asia, 2009). Luulisi, että häneltä tuollainen "tieto" löytyisi, mutta kun ei, ei jälkeäkään. Liioin Paavolainen ei Tannerin elämäkerran osassa 4 ei tiedä kertoa ketrrassaan mitään tuollaisesta verenhimoisuudesta.
Ei se oikein Hellan persoonaankaan sovellu.
PoistaToki politiikassa ja eritoten kommunisteilla demagogialla oli oma suuri sijansa.
Poista"yliopistovirkoihin vaaditaan kaikkialla hyvä opetustaito. Erinomainen, saati nerokas tutkija ei siis kelpaa lainkaan, ellei hän osaa myös esittää asiaansa opiskelijoille...Luulen, että tässä on taas menty metsään..."
VastaaPoistaOliskohan sentään: mitä hyötyä on tutkijan nerokkuudesta, jos hän ei pysty välittämään sitä eteenpäin ja muodostamaan koulukuntaan. Tuollaisille nerokkaille, mutta täysin introverteille tutkijoille ovat tutkimusinstituutit. Tietenkin voisi ajatella työparityöskentelyä: toinen tutkii nerokkaasti, toinen opettaa esasaarismaisesti luoden palvovien opetusten lahkon, joka leviää kuin syöpäkasvain, ja juoksee kokkareilla tms tilaisuuksissa ja hankkii helppoheikkimäisesti rahoitusta; tutkimukset julkaistaan molempien nimissä.
"neljän vuosikymmenen jälkeen itse tapahtumista kirjoitetuilla muistelmilla on oma arvonsa jo sellaisinaan. Niistä välittyy tässä tapauksessa erityisen selvästi se valtava muutos, joka 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla tapahtui niin Euroopassa, Suomessa kuin yksittäisten ihmistenkin maailmassa ja keskinäissuhteissa."
VastaaPoistaTässä tapauksessa se valtava muutos on tietysti marxilainen abrakadabra.
Erkki Tuomioja kertoo Hella & Salme Murrik -kaksoiselämäkerran kuvatekstissä:
VastaaPoista"Väinö Tanner, Sulo Wuolijoen ryhmätoveri ensimmäisessä yksikamarisessa eduskunnassa ja Hella Wuolijoen salongin vieras, suhtautui Hella Wuolijokeen pidättyvästi mutta oli valmis turvautumaan hänen apuunsa avatakseen talvisodan poäättäneet rauhanneuvottelut. Vaikka Tanner ja hänen vaimonsa Linda pyrkivät lieventämään Wuolijoen maanpetostuomiota, jatkosodan aikana heidän välinsä katkesivat lopullisesti. Wuolijoki halusi Tannerin tuomittavaksi sotasyyllisenä, koska tämä ei ollut estänyt Suomen liittymistä Saksan hyökkäykseen kesällä 1941 eikä vasannut sodanaikaisiin rauhantunnusteluihin."
Tuossa ei siis puhuta mitään kuolemantuomiosta. Eli asteikko jää siltä osin avoimeksi.
Tietysti on niin, että esim. Lasse Lehtinen muotoilisi vastaavan kuvan selvästi toisenlaisin sanakääntein!