Sankari
poliitikkona
Maria
Pettersson, Anna Kontula, Leipää ja ruusuja. Atena 2025, 477 s.
Skotlantilainen
historioitsija ja filosofi Thomas Carlyle (1795-1881) kehitti saksalaisen
romantiikan filosofiaan pohjautuvan maailmankuvan, jossa totuudella ja rehellisyydellä
oli keskeinen, täysin metafyysinen merkitys. Vain totuus, mystinen totuus oli
asia, joka saattoi menestyä historiassa.
Itse asiassa totuus aukeni kullekin aikakaudelle
erilaisissa muodoissa ja sen saattoivat tuoda kansoille ymmärryksen ja toiminnan
ohjeeksi vain sankarit, suuret ihmiset, jotka nousivat aikansa valheellisuuden
ja teennäisyyden yläpuolelle ja kukin omalla tavallaan osoittivat tien
sellaiseen toimintaan, joka toi heidät pyhyyden ja elämän todellisen
tarkoituksen yhteyteen.
Carlylen kuuluisin
teos on ”On Heroes, Hero-Worship and the Heroic in History”. Siinä hän kuvaa sankareita
erilaisissa rooleissaan. Sankari saattoi olla sotainen kansansa johtaja, kuten
Napoleon tai jopa rienaaja, kuten Voltaire, todellinen sankari oli kuitenkin ennen
muuta uskonnollinen hahmo, se oli juuri hän, joka pystyi näyttämään kansalle elämän
valon ja tarkoituksen.
Tällaisena
sankarina Carlyle esittelee epäsovinnaisesti myös Muhammedin, jonka oppi
saattoi kuulostaa alkeelliselta ja jopa valheelliselta 1800-luvun
englantilaisesta, mutta jolla oli oman aikansa ihmisille annettavanaan maailmasta
ja sen olemuksesta juuri se käsitys, jonka
ajan ihmiset tarvitsivat ja saattoivat ymmärtää totuudeksi.
Itse asiassa
pidän ilmeisenä puutteena, ettei Carlylen sankarigalleriassa ole Jeesusta. Hän,
jos kuka oli totuuden julistaja, joka näytti ihmisille tien metafyysiseen suuruuteen
ja sai kansat seuraamaan itseään.
Aihe olisi ehkä
sentään ollut aikansa Englannissa mahdoton suoraan käsiteltäväksi. Luulen, että
Muhammed oli ennen muuta bulvaani, jonka kautta myös Jeesuksen todellinen,
historiallinen rooli voitiin esittää.
Todettakoon,
että Carlylen sankareihin kuului myös tuo kuuluisa tohtori Samuel Johnson,
englannin kielen sanakirjan tekijä, joka oli tunnettu suorasukaisesta ja kuvia
kumartelemattomasta tyylistään.
Johnson on myös
kuuluisa siitä elämäkerrasta, jonka James Boswell hänestä kirjoitti. Boswell
oli, paitsi hyvä ja älykäs kirjoittaja (vrt. Vihavainen: Haun
boswell tulokset )todellinen sankarinpalvoja. Tuon tuostakin hän viittaa
kohteeseensa sanoilla ”tuo suuri mies”.
Lukiessani Maria
Petterssonin kirjaa Anna Kontulasta, tulivat Johnson ja Boswell väkisinkin
mieleeni. Anna nousee ehdottomasti tässä kirjassa sankariksi ja jopa joka
suhteessa ylivertaiseksi. Olennaista hänessä kuitenkin on tuo tinkimätön rehellisyys.
Hän on Pyhä
Anna, jota muut saattavat vain ihmetellä. Ehkä voitaisiin sanoa, että hän oli
kuten me kaikki muutkin, mutta ilman syntiä. Jeesukseksi korottaminen olisi ehkä
sentäänvähän liikaa, mutta osoittautuu, että meillä on kuin onkin hänessä
Suomen Jeanne d’Arc. Peloton ja nuhteeton. Puhdas sielu.
En suinkaan
kirjoita tätä pilkatakseni enkä väheksy Annaa lainkaan (vt. Vihavainen:
Haun anna kontula tulokset ).
Päinvastoin, olen aina tuntenut, sanoisinko, lukkarinrakkautta
tähän taistelijaan, joka on käynyt siekailematta niiden valheellisten ja
kierojen väitteiden kimppuun, joita tämä aikamme -eikä vain Suomessa- on
suurella paatoksella esittänyt vaikkapa seksin ammattilaisista, empatian
arvosta ja kaiken maailman wokedogmeista.
Kontula on
uskaltanut sanoa totuuden silloinkin, kun se on ollut hänen puolueensa etuja ja
linjauksia vastaan ja äänestänyt härkäpäisesti omantuntonsa mukaan, ryhmäkuria
vastaan.
Itse asiassa
ryhmäkuri onkin perustuslain vastainen ilmiö, vaikka kuuluukin politiikan
raakaan arkipäivään, mutta sehän on tunkkaisen täynnä teeskentelyä ja valheellisuutta.
Kieroilu,
teeskentely ja tekopyhyys kuuluvat politiikan perustaitoihin ja Kontula tuntuukin
olevan siellä aivat väärässä paikassa, hieman samaan tapaan kuin Teemu
Keskisarja. Totuus polttaa niin paljon poliittisten pelurien näppejä, etteivät
he halua kuulla siitä mitään. Huippulahjakkaat autistit sanovat sen silti.
Kuten kirjasta
ilmenee, poikkeuksellinen persoonallisuus voidaan tässäkin tapauksessa
luokitella ns. autismikirjon tapaukseksi. Samaa epäilen todenpuhujista yleensäkin.
Itse en ole viitsinyt missään tutkimuksissa käydä. Eihän sillä etiketillä ole
väliä.
Tämä kirja
pyrkii joka tapauksessa silminnähtävän sitkeästi löytämään ja kertomaan
totuuden ja vain totuuden ja vieläpä koko totuuden. Siihen on sen kohde antanut
valtuudet.
Niin sanotusti kuuminta
tavaraa eivät tietenkään ole poliittiset tai psykologiset paljastukset, vaan
seksi. Mikäs muu.
Kun luin
esipuheesta, että kirja on tekijänsä mielestä ainutlaatuinen ja vieläpä
sellainen, jota ei koskaan ole elävästä poliitikosta vielä kirjoitettu, hymähdin
tietenkin moiselle hybrikselle. Taasko joku sukupolvi luulee keksineensä seksin
ja kertoo siitä muillekin?
Kirjan luettuani
olen kyllä muuttanut mieltäni. Pettersson puhuu aivan ilmeisesti totta. Hyvin
harvassa maassa (kenties vain Suomessa?) voitaisiin tällaista kirjaa edes
julkaista ja luvan saaminen siihen itse kohteelta olisi vielä
epätodennäköisempää.
Miksi se lupa
sitten on saatu? Näkyykö tässä ekshibitionismi, jota oli tapana kutsua perversioksi
silloin, kun sana vielä oli käytössä? Vai haluaako kirjoittaja vain kertoa
koristelemattoman totuuden siksi, että ihmiset yleisemminkin voisivat ja erityisesti
uskaltaisivat ymmärtää millainen se on?
Tosiasiahan on,
että ajallemme ja sen julkisuuskulttuurille on ominaista syvä valheellisuus,
joka kätkeytyy kaiken maailman seksileluhehkutuksen ja perversioiden ylistyksen
taa.
Seksuaalisuuden merkitys ihmiselle on kuin
onkin yhä täynnä tabuja huolimatta siitä, että sallivuuden ja suvaitsevaisuuden
alalla käydään kovaa kilpailua. Ei seksi ole vain kutittelua eikä edes jyystämistä.
Päähenkilö
kertoo suoraan toimineensa huorana eli seksityön tekijänä nuoruudessaan,
vieläpä alaikäisenä. Sen kummempia traumoja se ei tuonut, vaikka ei nyt
myöskään kunnianhimoa tyydyttänyt.
Ehkäpä vielä
niin sanotusti kuumempi juttu on, että henkilö kertoo päiväkirjojensa kautta
olleensa nuorena varsinainen horo, nymfomaani, jolla oli samaan aikaan monta
hoitoa, joita kaikkia hän rakasti kuumasti.
Nuorilla
miehillähän tavataan usein vastaavaa ja silloin puhutaan huoripukeista tai
häntäheikeistä. Se kuuluu ehkä normaalistikin tietyn ryhmän tiettyyn
kehitysvaiheeseen, eikä avioliitto silloin välttämättä ole mikään este, vaikka
häiritseekin aikabudjettia. Ei tämäkään asia nyt sen kummallisempi ole.
Mutta se
varsinainen pihvi, jolla kirjaa myydään, on se poliitikkotoverien määrä, joka
pääsi nauttimaan Annan suloista. Kuvauksensa mukaan hän osasi olla tälläkin
alalla suora ja aktiivinen ja saattoi yksinkertaisesti pyytää sänkyynsä
esimerkiksi kirjailijaa, jonka kirjan oli lukenut. Ensitreffit eivät
alttariakaan kaivanneet.
Erityiseksi
kirjan tekee kuvaus seksuaalisuuden (en sano ”seksin”) uskonnollisesta
ulottuvuudesta. William Jamesin teoksessa ”Uskonnollinen kokemus”, selostetaan
myös mystistä ekstaasia, jollaiseen on mahdollista päästä eräiden huumeidenkin voimalla.
Samaan tapaan
saattaa vaikuttaa hyvin voimakas seksuaalinen kokemus, jossa persoonallisuus
ikään kuin sulaa ja syntyy voimakas pyhyyden kokemus. Myös aistiharhat kuuluvat
kuvaan, ellei sitten haluta puhua tajunnan laajenemisesta, mikä on sama asia.
Vain osa
ihmisistä saattaa kokea seksuaalisuuden näin voimakkaasti ja on tietenkin suuri
onnenkantamoinen, jos he kohtaavat toisensa. Tutkimusten mukaan naisilla voimakkaat
seksikokemukset keskittyvät suhteellisen pienelle ryhmälle, vaikka ovat sitten
sitäkin voimakkaampia.
Minun mielestäni
tämä kirja on muun muassa heteroseksuaalisen rakkauden korkea veisu. On vaikea
kuvitella, että homosuhteessa voisi syntyä samanlaista mystistä koekemusta.
Ehkä voikin, mutta on se silti vaikea kuvitella. Joku koiraksi pukeutunut pervo
tuskin unissaankaan edes kuvittelee sulautuvansa Jumalaan.
Miksi kirja on
kirjoitettu? Se näyttää olevan jonkinlainen siirtymäriitti, joka liittyy
poistumiseen politiikasta ja uuden elämänvaiheen alkamiseen. Nyt Sankarimme
alkaa kirjoittaa suurta teosta anarkismista.
Kiinnostavaa. Jostakin
syystä kuvittelin itsekin kauan olevani anarkisti, mutta järjen karttuminen on
tietenkin iän myötä tehnyt asiasta yhä epätodennäköisemmän.
Onnittelut joka
tapauksessa kirjan sankarille ja kirjoittajalle. Meidän kirjallisuudellammekin on
nyt sitten oma Boswellinsa. Ja itse Carlyle sanoi, että myös Boswellista tuli
eräänlainen sankari hänen eläytyessään suuren kohteensa ja ystävänsä
sielunelämään sitä kunnioittaen.
нᴧᴚᴍᴧᴧѕᴜѕᴉ
VastaaPoista- haihattelen tässä parahultaisesti ankaran joutilaanoloisena sangen laajalla juoksuhiekalla ja uskon että aika moni koiruksi pukeutunut politikka kuvittelee sulautuvansa jumalaan salaisessa kaapissaan orgasmiteeratessaan.
- 𝙋𝙤𝙡𝙞𝙩𝙞𝙞𝙠𝙖𝙣 𝙨𝙖𝙡𝙖𝙞𝙣𝙚𝙣 𝙠𝙤𝙢𝙢𝙚𝙣𝙩𝙩𝙞𝙠𝙞𝙧𝙟𝙖 1. Luku, 1. §, 1. Mom:
"Älä koskaan todista omaa pervessiyttäsi kirjoittamalla tai ääneen lausuttuna sillä äänestäjä ei ymmärrä miten hyvältä se itseasiassa tuntuu."
Jarkko Tontti, joka ilmeisesti tuntee Kontulan henkilökohtaisesti totesi:"Anna Kontula kulkee jalat tukevasti ilmassa."
VastaaPoistaMuisteliko Kontula kirjassa sitä, kun hän oli muutama vuosi sitten Gazassa aitaa rikkomassa?
Ilman muuta.
PoistaAikamme kolme carlylaista sankaria: Kontula, Keskisarja ja Vihavainen.
VastaaPoista"Kieroilu, teeskentely ja tekopyhyys kuuluvat politiikan perustaitoihin"
VastaaPoistaVoisiko ajatella, että kaikkeen sosiaaliseen elämän: ei astuta toisen oman ryhmän jäsenen henkisille liikavarpaille ja kunnioitetaan vallitsevia sosiaalisia konventioita riippumatta omista käsityksistä.
Vrt Waltari: Totuus on partaveitsi lapsen kädessä.
Politiikkahan on melkein täysin ammattimaistunut. Ehkä hyvässäkin mutta varmasti pahassa. Kontulalla ja Keskisarjalla voi olla mielekkäämpääkin tekemistä? Muuten olen sitä mieltä että neljä parin viikon istuntokautta vuodessa riittäisi eduskunnalle. Palkkioita tietysti vastaavasti pienemmiksi.
VastaaPoista-jussi n
Politiikassa ryhmäkuri on hyödyksi järkeville äänestäjille, eduskunta- ja kuntavaaleissa: ääni menee aina puolueen hyväksi. Puolueen on syytä toimia linjansa mukaisesti, mahdollisimman yksimielisesti.
VastaaPoistaPressavaalit on toinen juttu. Koko virka pitäs lakkauttaa.
Voimakkaan erroottisen elämyksen harvinaisuudesta on kirjoittanut Huovis-Veikko: novellissa erotomaani tapaa nymfomaanin, ja kertomuksella on onnellinen loppu, eli lukuisasti siunaantuu jälkeläisiä.
Ei Anna ole Suomen Boswell vaan Vasemmistoliiton oma Päätalo. Hänellä on samanlainen tarve tunnustaa kaikki rasvaisimmat ja likaisimat salaisuudet lukijoilleen kuten Päätalolla. Mitä se kertoo kulttuurin tilasta kun tuollaisia juttuja sai vielä 90-luvulla lukea lähinnä pornolehdistä. Mistä tämä ekhibitionismi sitten kumpuaa? Päätalon äiti oli lestadiolainen johon oppiin tunnustaminen liittyy syntin anteeksi saamiseen uskomiseen kun toinen lestadiolainen niistä päästää.
VastaaPoistaPettersonin muistan aina ns. kuuluisasta Malmön päiväkävelystä 2010-luvulla, tarkkaa vuotta en muista.
VastaaPoistaAlkoi tulla ensimmäisiä tietoja Ruotsin hallitsemattomista lähiöistä.
Hesari lähetti Pettersonin tutkimaan asiaa. Toimittaja käveli Malmössä päivän, aurinko paistoi, lähiöissä ei kukaan käynyt päälle ja toimittaja kirjoitti suurta huomiota saaneen jutun, jonka sanoma suoraan ja rivien väleissä oli fake news, puheet Ruotsin ongelmalähiöistä ovat vääristelevää persupuhetta, kaikki täällä ihan kunnossa.
Tätä todistusaineistoa sitten hoettiin varmana totena pitkään somessa.
Ei auttanut vaikka Ruotsin viranomaiset raportoivat jatkuvasti muuta.
"Minä ainakin uskon viranomaisiin" (koronavuodet mm.) on hokema vain silloin kun se sopii omiin fiiliksiin.
Mutta itse asiasta se että Kontulahan on sanonut suoraan olevansa eduskunnan ainoa kommunisti. Siitä propsit. Ei piilottele kauniimpien ismien verhoihin kantojaan.
kr