Kirjoja
katselemassa
Kirjakaupat
kertovat maasta ja kaupungista paljon ja kiinnostavaa. Ne tuntuvat ikään kuin
sanovan, että täällä asuu kansa, joka ajattelee ja lisäksi ne hieman
näyttävätkin sitä, mitä se ajattelee.
Elokuvat sen
sijaan antavat vain käsityksen siitä, mitä kansalle kerrotaan ja millaisille
vitseille se pannaan nauramaan ja millaisille tarunoille nyyhkimään.
Sama koskee
suuressa määrin myös teatteria. Jo pyhä Agustinus häpesi teatterin
harrastustaan ja näki siinä ennen muuta keinon, jolla sai simuloitua toisten
esittäminä alhaisia himojaan, kun omat kokemukset eivät enää riittäneet.
Tällaiselle puritanismille
avant la lettre voi viitata kintaalla, mutta ei se muuksi muuta sitä,
ettei näytösten katseleminen korvaa lukemista. Kyse on erilaisesta toiminnasta, joka toki parhaimmillaan saattaa
nousta ja nostaa huipputasolle.
Pierre
Beaumarchais’n kuuluisa ja aikoinaan poliittisesti paljon vaikuttanut ”Figaron
häät”, jonka katsoin toissa päivänä Tallinnan Südalinna teatterissa eli
entisessä Venäläisessä teatterissa ei enää tietenkään tuntunut
sisältävän sitä poliittista dynamiittia, jota se aikoinaan oli. Aateliston kohellukset
eivät herätä meissä mitään yhteiskunnallista suuttumusta.
Itse sosiaalinen
tapahtuma yhteisnauruineen, väliaikatarjoiluineen ja kauniine ihmisineen riitti
tekemään viihdyttävän illan ja hyvä niin.
Kirjojen tarjoama
elämysmaailma on toisenlainen. Hyvä kirja imaisee mukaansa ja saa kuvittelemaan
kokonaisen uuden maailman aivan yksin, edes esilukijan äänenpainot eivät ole
määräämässä, millainen siitä tulee. Kirjassa keskustellaan kahdestaan tekijän
kanssa, eikä siinä kukaan muu osoittele, missä pitäisi nauraa ja missä itkeä.
Niin sanottuja
äänikirjoja en ole kuunnellut koskaan, enkä usko niitä koskaan tarvitsevani.
Ymmärrän toki, että monenlaisessa työssä ne saattavat tarjota erinomaista
viihdettä ja vakavampaakin ajanvietettä, mutta en silti niitä tarvitse.
Sana ”podcast”
on jo sellaisenaan niin typerä, että olen pysynyt sellaisista kaukana, mutta
jokainen tulkoon autuaaksi omalla tavallaan. Aika hankalalta ja aikaa vievältä
tuollainen tapa ainakin tuntuu.
Suurten
kirjakauppojen alamäki on ollut menossa jo muutaman vuosikymmenen ajan.
Lontoosta on hävinnyt tai itse asiassa vaihtanut omistajaa entinen suosikkini
Dillon, eikä Charing Crossin tienoo enää pursu toinen toistaan upeampia
kirjakauppoja.
Niitä näyttää
syöneen etenkin Waterstone, jonka mahtava kirjatavaratalo nahkanojatuoleineen
vetää kyllä puoleensa vastustamattomasti.
Oxfordissa näyttää yhä olevan Blackwell, joka kadun tasolla näytttää
vattimattomalta, mutta kätkee sisäänsä huikean kirjamaaliman.
Berliinistä
hävisi pari vuosikymmentä sitten tykkänään Kieperts, mutta Dussmanin valtava
Kulturwarenhaus Friedrichstrassella korvaa sen kyllä.
New Yorkissa
merkittävä keidas on ollut Strand ja lienee siellä yhä, mutta matka on pitkä ja
hankala. Lähempänä, Pietarissa ja Moskovassa on ollut aivan uskomattomia kirjakauppoja
(ks. Vihavainen:
Haun kirjakauppa pietari tulokset ), joiden nykyisestä tasosta minulla ei
ole käsitystä. Pelkään pahinta.
Venäläisethän ylpeilivät
vielä neuvostoaikana siitä, että olivat maailman lukevin kansa ja metrossakin näki
suunnilleen joka toisen tuijottavan jotakin klassikkoa. Mutta se oli toista
aikaa se. Nykyään kuulemma jo metsästetään poliittisesti epäkorrekteja kirjoja,
jotka kauppiaiden itsensä pitäisi älytä panna piiloon.
Se oli toista
aikaa se, jota elimme vielä vuosikymmen sitten. Yleinen tyhmennys erityisesti
television välityksellä ei rajoitu vain Venäjälle. Yuval Noah Harari eräässä
taannoisessa esitelmässään nosti esille sotilasbudjettien valtavan ja
äkkijyrkän kasvamisen kaikkialla. Putinhan se tämän aloitti -tyhmällä
uhkapelillään- mutta nyt siinä kierteessä on jo suuri osa maailmaa.
Toki barbaria on
koko ajan ollut meistä vain askeleen päässä, minkä osoittaa jo pelkkä
sotakirjojen määrä, joka etenkin Venäjällä muodostaa rannattoman meren.
Kuitenkin hyvät kirjat ovat myös se tie, jonka kautta ihmiskunnalla olisi
mahdollisuus jatkaa sitä humanistista tietä, jonka Ukrainan sota kaikkine
lieveilmiöineen keskeytti.
Mutta
kirjakaupoista piti puhumani. Mannerheim suhtautui niihin aikoinaan sarkastisesti
ja kysäisi, olisiko Akateemisesta kirjakaupasta vaihtoehdoksi kunnossa olevalle
armeijalle.
Tietenkään ei
ollut, mutta kansakunta, joka vaalii pelkkää armeijaa, on tuomittu tyhmistymään
ja lopulta sortumaan omaan typeryyteensä.
Tallinnassa Viru-Keskuksen
Rahvaraamat on valittu maailman parhaaksi kirjakaupaksi. Samaa tasoa on myös
Solaris-keskuksen Apollo. Molemmat ovat erinomaisia, mutta niissä on yksi
vakava puute: venäläinen osasto on nykyään aivan olematon. Ei vieraskielisiä kirjoja
muutenkaan paljon ole.
Tiedän, että
venäläisten kirjojen hankkiminen on vaikeaa, mutta silti ne kuuluisivat ehdottomasti
hyvän kirjakaupan valikoimaan, ainakin jos maan asukkaista kymmeniä prosentteja
on venäjänkielisiä.
Asia koskee
meitäkin. Akateemisesa kirjakaupassa oli muutama vuosikymmen sitten kukistava
venäläinen osasto, mutta pitkään aikaan siellä ei ole myyty mitään venäläistä.
Tämä on yksinkertaisesti häpeä.
Ruslania-niminen
putiikki oli vielä taannoin olemassa Bulevardilla, mutta on sekin siirtynyt
nettiin. Toistan, ettei tämä ole normaalia eikä sivistysvaltion arvoista maassa,
jossa nyt asuu satakunta tuhatta venäjänkielistä.
Vielä nyt
voidaan viitata Putiniin ja panna asiat hänen niskoilleen, mutta sei se kaikkea
selitä. Tilanne muuttui monssa suhteesa jo ennen Ukrainan sotaa (ks. Vihavainen:
Haun henkeä ja hengettömyyttä tulokset )Sivistyskansan on oltava nimensä
arvoinen.
Itse asiassa tuota
titteliä ei olekaan enää aikoihin käytetty, mikä taitaa olla pahaenteinen ajan
merkki. Sen sijaan on koulutusta ostettu ja myyty, kauppakamarinulikoiden
ehdoilla. Tästä olen joskus kirjoittanutkin )ks. Vihavainen:
Haun kun sivistys lakkasi olemasta kauppatavaraa tulokset ).
Äänikirjasta tulikin mieleen, että e-readerit osaavat lukea tekstiä ääneen. Monet todella hyvin, esimerkiksi kysymysmerkki aiheuttaa sopivan loppukiekauksen, kielestä riippuen. Ellei teksti ole äärimmäisen asiapitoista vaan sellasta normaalia lätinää, tuo auttaa tekstin ja juonen seuraamista. Luen siis silmillä ja korvilla yhtäaikaa ja vuoronperään.
VastaaPoista"Tällaiselle puritanismille avant la lettre voi viitata kintaalla, mutta ei se muuksi muuta sitä, ettei näytösten katseleminen korvaa lukemista."
VastaaPoistaViittaankin taiteen osalta, mutta tiedon osalta yhdyn täydellisesti lukuunottamatta luontodokumentteja. Taiteessa elokuva, näytelmä, oopera ja baletti ovat vain erilaisia tapoja kertoa yksi siivu elämän mittaamattomasta kokonaisuudesta.
"Venäläisessä teatterissa ei enää tietenkään tuntunut sisältävän sitä poliittista dynamiittia, jota se aikoinaan oli. Aateliston kohellukset eivät herätä meissä mitään yhteiskunnallista suuttumusta."
VastaaPoistaEhkäpä valistunut katsoja osaa kysyä, onko meidän aikoinamme jonkin toisen yhteiskuntaluokan piirissä vähintään vastaava kohellusta. Vähemmän valistuneita katsojia varten tuollaiset näytökset pitää rautalangasta vääntäen ns "modernisoida", sillä riistetään valistuneiden katsojien ilo tehdä tuo mutatis mutandis -prosessi omassa päässään.
"Sivistyskansan on oltava nimensä arvoinen. Itse asiassa tuota titteliä ei olekaan enää aikoihin käytetty, mikä taitaa olla pahaenteinen ajan merkki. Sen sijaan on koulutusta ostettu ja myyty, kauppakamarinulikoiden ehdoilla."
VastaaPoista"Loppumattoman surun, kuningatar, pyydät toistamaan."
Kirjallisuuden historiaa ja nykyistä häviämistä koskevissa pohdiskeluissa perusasiat ovat hukassa.
VastaaPoistaJuuri kukaan ei mieti sitä, että muinainen äännekirjoituksen omaksuminen kulttuuriseksi perusratkaisuksi ratkaisi myös sen järjen laadun kohtalon, joka eurooppalaisessa ajattelussa kuitenkin sai erävoiton aikakaudella renessanssista kartesiolaisen heräämisen kautta viime vuosisadan alun täydellistyneisiin hengentuotteisiin: suhteellisuusteorioihin, psykoanalyysiin ja wittgensteinilaiseen kielifilosofiaan.
Kukaan ei ole kiitollinen muinaisesta vaeltelevien laumojen paikoilleen asettumisesta, vaikka juuri se tarvittiin kirjoitustaidon kehittymiselle. Siinä suhteessahan nimenomaan äännekirjoitus osoittautui tuottoisaksi valinnaksi, se kun vaati tajunnallisen ajan hidastamista ja hallitsemista -- mikä siis oli kaiken "tiedollisen" ajattelun kehittymisen kannalta välttämätön emergenssi. Nyt Putin osoittaa täydellisen raakalaisen järjettömyytensä marssittamalla solttujoukkonsa valloittamaan reviirejä.
Kukaan ei ole korostanut sitä, että ihmisen pitkässä historiassa on korvan ja kuuloaistin resurssien varassa elety miljoonia vuosia vuorokausivaihtelun armoilla, ja nuo ajat ovat tuon yhden aistin reaktiivisten toimintojen muodossa varastoituneet tajuntamme pohjille. Silmän ja visuaalisen mieltämisen oraita kasvoi eurooppalaisen kulttuuripiirin alustalla antiikista alkaen, mutta varsinaisesti visuaalinen mallinnus valtasi ajattelumme vasta uudella ajalla. Siitä saamme sitten kiittää lineaarista aikakäsitystä, syysuhdeajattelua ja päämäärärationalismia, empirismiä, luonnontieteitä, tekniikkaa ja teollista hyvinvointia.
Mutta kukaan -- ehkä tämä pitäisi ärsytyksen lisäämiseksi toistaa: kukaan ei nykymaailmassa ymmärrä miten paljosta saamme olla kiitollisia oman kulttuurimme historiallisille tajunnallisille emergensseille. Meiltä menee nyt kaikki sielunvoimat siihen, että seuraamme varautuneina ja vaiti ollen uutisista miten Putin ja Trump kukkoilevat narsistisina valtoina tunkioiksi muuttuneiden valtakuntiensa kukkuloilla.
Kirjallisuuden häviäminen on suora seuraus siitä ettemme ole ymmärtäneet miten erityinen ilmiö äännekirjoitettu kieli ihmisen lajihistoriassa on ollut. Kirjoitettu kieli on emergenssi, joka ei jäännöksettä palaudu puhuttuun kieleen. Jo keskeisten aistiemme keskinäinen työnjako on ollut edellytys ja vaatisi edelleen kirjoitetun kielen omaksumista ja hallintaa.
Pohdimme turhaan kirjallisuuden ja muiden ajattelun (ja taide-) muotojen keskinäisiä suhteita. Jokainen taidemuoto on hyvä, jos sillä saadaan ilmaistuksi jotain jota muilla vaikutustavoilla ei saada sanotuksi. Elokuva ei tietenkään saa korvata lukemista, vaan sillä on tehtävänsä jos se pystyy esittämään jotain jota kirjallisuus ei pysty välittämään. Homma tulee esimerkillisellä tavalla esille vaikkapa fantasioissa tai animaatiotaiteessa, joilla on mahdollista luoda visuaalisia, kielen vaikutusmahdollisuudet ylittäviä efektejä.
Juiceko se oli, joka sanoi, että hänen isänmaansa on äidinkieli. Sitä Putin ei tule koskaan ymmärtämään.
"nimenomaan äännekirjoitus osoittautui tuottoisaksi valinnaksi, se kun vaati tajunnallisen ajan hidastamista ja hallitsemista -- mikä siis oli kaiken "tiedollisen" ajattelun kehittymisen kannalta välttämätön emergenssi....Siitä saamme sitten kiittää lineaarista aikakäsitystä, syysuhdeajattelua ja päämäärärationalismia, empirismiä, luonnontieteitä, tekniikkaa ja teollista hyvinvointia."
PoistaNyt taisin vihdoin viimeinen ymmärtää Seppo O:n ydinpointin. Tuosta vain ikävä kyllä seuraa, että kun olemme korvaamassa kirjoitetun ja siten syvällisesti ajatellun television ja netin "kuvakielellä", olemme sitä myöden hylkäämäässä syvällisen ajattelunkin, kuten Sepon viittama Neil Postman jo 1960-luvulla ennustikin. Tuo ajattelu on kuitenkin tuottanut nuo seuraukset, joiden varassa koko länsimainen elämänmuoto lepää.