Intelligentit
Lienee englannin
vaikutusta, että meilläkin sana ”intelligentti” tuppaa olemaan vain ja
ainoastaan ”älykkään” synonyymi. Onhan se sitä, jos niin halutaan, mutta
venäjässä se toimii myös substantiivina, joka viittaa tietyn kansanryhmän,
intelligentsijan jäsenyyteen (vrt. adjektiivit intelligtentnyi tai intelligentski:
Vihavainen:
Haun intelligenssi tulokset )).
Tietokoneen
tekoäly päihittää meidät kaikki moninkertaisesti suorituskyvyllään. En tiedä,
miten korkea on sen ÄO, mutta luultavasti se on korkeampi, kuin pystyn edes
ymmärtämään. Siitä huolimatta en olisi taipuvainen ajattelemaan, että se on ”intelligentti”,
vaikka se myös käyttäisi hyvinkin korrektia ja kohteliasta kieltä.
Intelligenttiys
(intelligentnost) erityisesti sen venäläisessä muodossa (ks. Vihavainen:
Haun moukkien aika tulokset ) viittaa sivistyneisyyteen, sellaiseen
käytökseen, jota englanniksi kuvataan lähinnä sanalla gentlemanly.
Perinteisesti asiaan aikoinaan liittyi jopa uhrautuminen sorretun kansan
puolesta.
Kaikki muuttuu
koko ajan, mutta jotakin tuosta ihanteesta on yhä olemassa venäläisessä kulttuurissa,
siis sen tietyissä piireissä. En siis tietenkään tarkoita niitä piirejä, joihin
on viitattu esimerkiksi sanalla ”špana” tai edes” gopnik”. Ne taas edustavat
kaiken sen vastakohtaa, mikä liittyy sanaan ”intelligentnost” (ks. Vihavainen: Haun
gopnik tulokset ).
Hyvä ystäväni ja
suuri Suomen ystävä, valitettavasti jo edesmennyt Andrei Nikolajevitš Saharov,
joka oli Venäjän Tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtajana, totesi silloin
tällöin, että Venäjän suuri onnettomuus oli, etteivät sen johtoon vallankumouksen
jälkeen tulleet intelligentit, vaan aivan toisenlaiset ainekset.
Hän ei käyttänyt
sanaa ”špana”, mutta minä käytän. (ks. Значение
слова ШПАНА. Что такое ШПАНА? ). Aleksandr Jakovlev käytti marxilaista termiä ”Lumpenproletariat”
(люмпен), joka on laajempi
merkitykseltään, mutta sisältää špana-aineksen.
Olen joskus blogissa
huomauttanutkin siitä, että Saharov oli joskus briiffamaassa Putinia Venäjän
historiasta ja esitti hänelle tuon perusteesinsä, minkä johdosta suuri Johtaja
ilmeisesti suuttui.
Mutta faktat ovat
itsepintaisia, kuten venäjässä sanotaan: fakty -delo upornoje.
Keskenkasvuisena
Vova oli kulmien kundi Nevskin lähistöllä ja omaksui sikäläiset pelin säännöt, mistä
hän myöhemminkin on nimenomaan ylpeillyt. Suuren valtion päämiehelle tällainen
asenne kaiken maailman kolmipyöräajeluineen moottoripyöräjengiläisten seurassa
on ainutlaatuista.
Intelligentsijan
kannata se on yhtä sietämätöntä kuin Putinin silloin tällöin harrastamat
alatyyliset sanonnat.
Mikäs teet.
Vovan varmasti tapasivat hyvin monet suomalaisetkin hänen maleksiessaan
Nevskillä vaihtamassa rahaa ja vakoilemassa kavereitaan -hänhän tarjoutui vapaaehtoiseksi
tiedottajaksi KGB:lle. Se on asia, jota intelligentsija ei koskaan anna
anteeksi.
Ajan mittaan ura
urkeni ”erikoispalvelussa”, jollaiset tunnetaan kaikenlaisista ”erikoisoperaatioista”,
joista ei tarvitse sen enempää puhua. Herrasmiehen ihanne on siitä maailmasta
mahdollisimman kaukana.
Kerran opittu
moukkamaisuus näkyy myös asiassa, jota nimitetään kuninkaiden kohteliaisuudeksi,
eli siis tässä tapauksessa sen täydellisenä puutteena.
Sen sijaan, että
kunnioittaisi kohtaamiaan ihmisiä, Putin odotuttaa heitä aina, poikkeuksetta. Joskus
hyvinkin kauan. Tällainen takapihan kulttuurista kertova kiusanteko näyttää
antavan hänelle jonkinlaista tyydytystä. Moukkamaisuus ei kuitenkaan siitä
muuksi muutu, että sitä harjoittaa valtionpäämies, päinvastoin.
Špana-kulttuuriin
on luettava myös esimerkiksi Dmitri Medvedevin uhkailut ydinaseiden
käyttämisestä, jotka ilmeisesti täyttävät jo rikoksen tunnusmerkit. Sen ohella
hänen puhetapansa vieraita valtioita koskien on myös usein mahdollisimman
kaukana intelligentistä. Muistaako joku tehneensä kauppoja näiden pikku miesten
kanssa?
Ei kuitenkaan
pidä kuvitella, että intelligentsija ja sen kulttuuri olisi Venäjällä tai edes
laajemmin venäläisyydessä kuollut. Tässä yhteydessä tekee mieli kertoa muuan
sinänsä hyvin banaali, mutta aivan tuore oma kokemukseni.
Olin Tallinnassa
ja istahdin raitiotievaunussa tavaroineni tuntemattoman miehen viereen. Ahdastahan
siinä vähän oli ja hän kysäisi venäjäksi, mahdunko kunnolla (vam udobno?).
Vastasin myöntävästi, jolloin hän hoksasi, että vieressä seisoo vaimoni ja kysäisi,
pitääkö asia paikkansa. Kun myönsin, hän nousi heti paikaltaan ja siirtyi
yhdelle tyhjälle paikalle.
Tätä ei olisi tapahtunut
Helsingissä. Venäjällä se sen sijaan on aivan luontevaa, jos kyse on intelligentsijasta
ja hieman laajemminkin. Muistan, miten olin noin kymmenen iäkkään sedän seurueessa
pietarilaisessa metrossa. Kun astuimme sisään, kymmenen nuorta miestä nousi välittömästi
istuimiltaan ja antoi meille paikkansa. Olisiko tällainen ollut meillä
mahdollista?
Voi tietenkin
sanoa, ettei tuollaisilla pikkuasioilla ole mitään merkitystä, mutta eihän se
pidä paikkaansa. Mitään ne eivät merkitse suuren gopnikin ja hänen jenginsä
johtaman valtion ulkopolitiikan kannalta, mutta maan kulttuurissa ne ovat
tärkeä piirre, sen eräässä tärkeässä osassa.
Olipa tosiaan
harmillista, että vallan otti Neuvostoliitossa Lumpenproletariat ja uudella
Venäjällä špana. Kyllä kansa olisi ansainnut parempaa ja toivottavasti se vielä
saakin intelligentin valtiojohdon.
Silloin voinemme
pakata normaaliin, sivistyneeseen naapuruuteen.
"Suuren valtion päämiehelle tällainen asenne kaiken maailman kolmipyöräajeluineen moottoripyöräjengiläisten seurassa on ainutlaatuista."
VastaaPoistaHuumorin viljely osaltaan erityisen kyseenalaisen kohteen kustannuksella kuuluu intelligenttiin pohdintaan Nyky-Venäjän meininkiä katsoessa. Kolmipyöräisellä päivästä toiseen polkeva Vova lienee tosiaan idän vastine lännen päätaaperolle, joka matkailee kolmipyöräisellä limousenellaan Mar-A-Lagon ja Valkoisen Huussin väliä. Netanjahulla on ilmeisesti kolmijalkainen aasi kulkupelinään..
Vaan onko tässä suomalaisena varaa rienata, mitä tulee kirjoituksen käytöstapoihin, jotka loistavat yleensä poissaolollaan Helsingissä. Itse tarjoan täydessä bussissa tai raitiovaunussa paikan sitä tarvitsevalle. Omat jalat kantavat vielä sen verran hyvin. Kaikenlaista menoa täällä näkee milloin etuilua, rynnimistä, päälle kävelyä, tönimistä ynnä muuta ilman pahoittelua. Tuntuu, kuin se olisi stadilaisten tavaramerkki - oikea suuren kaupungin tylyys. Pah, moukkamaisuutta se on eikä sen kummempaa, ja voinemme kasvaa henkisesti sivistyneeksi suurkaupungiksi vasta, kun opimme sen taivat aidosti.
"Kun astuimme sisään, kymmenen nuorta miestä nousi välittömästi istuimiltaan ja antoi meille paikkansa. Olisiko tällainen ollut meillä mahdollista?"
VastaaPoistaOli se - lapsuuteni Helsingissä.