maanantai 3. marraskuuta 2025

Liberalismin ongelmia

 

Vapaus, mi meitä viet

 

Liberalismin puolustus. Esseitä suomalaisesta arvopohjasta. (toim. Ari Helo), Atrain & Nord 2025, 255 s.

Tällainen kokoomateos on ilmestynyt ja sitä esitellään Helsingin yliopiston Tiedekulmassa keskiviikkona 5.11. klo 17.30. Tervetuloa!

Kirjoittajien lista on komea: Ari Helo, Markus Kantola, Matti H. Virtanen, Jussi K. Niemelä, Jukka Savolainen, Linda Hart, Jarkko Tontti, Pekka Sauri, Mika Pantzar, Visa Heinonen, Ilja Kavonius, Seida Sohrabi, Oskari Lahtinen, Timo Vihavainen ja Matti Vanhanen.

Allekirjoittaneellakin on siis kunnia olla mukana, minkä ei soisi pelottavan ketään tarttumasta kirjaan, joka on varsin ajankohtainen ja tarpeellinen.

Itse asiassa kirjan käsittelemä aihepiiri on laajempi kuin otsikon mainitsema suomalainen arvopohja, mutta silti kyllä sen suhteen relevantti osoittaessaan liberalismin ongelmia ja tulkintoja muuallakin kuin Suomessa. Ei tällaisissa kysymyksissä ole syytä mihinkään impivaaralaisuuteen.

Liberalismin ilmenemismuodot ovat loputtomat ja itse käsitekin pakenee klassista määrittelyä ”per genus proximum et differetiam specificam”. Liberalismi on tuskin koskaan absoluuttista, se ilmenee pienemmässä tai suuremmassa määrin ja viittaa aina vapauteen (libertas) ja erityisesti yksilönvapauteen ja sen kunnioittamiseen.

Poliittinen liberalismi kunnioittaa sananvapautta ja yksilön loukkaamattomuutta sekä myös kansallisuuksien oikeutta muodostaa omat valtiolliset yhteisönsä. Taloudellinen liberalismi vastustaa valtion holhousta ja kaupan ja elinkeinojen rajoittamista. Liberalismiksi on tosin kyllä nimitetty myös sosiaalivaltion vastaisuutta ja jopa ”illiberaaleiksi” leimattujen mielipiteiden kieltämistä.

Jo Aristoteles ymmärsi, että politiikassa parhaan tuloksen tuottaa aina kohtuus. Äärimmäisyyteen menevät valtiolliset ja yhteiskunnalliset periaatteet rappeutuvat helposti ja muuttuvat jossakin kohtaa vastakohdikseen.

 Demokratia, jota syystä pidetään liberalismin luonnollisena ympäristönä, voi sekin rappeutua oklokratiaksi ja johtaa tyranniaan. Tolkuton sitoutuminen kaikkien rajoitusten poistamiseen ja yksilöiden kaikkien mahdollisten halujen palvomiseen ei voi olla liberalismin ihanne.

Liberaalia ihannetta voi hakea lainalaisen järjestyksen puitteissa toimivasta, sallivasta ja yksilön oikeuksia kunnioittavasta yhteiskunnasta, jossa valtio pakotuskoneistona näyttelee vain toissijaista osaa. Joidenkin mielestä ihanne voisi olla jopa niin sanottu yövartijavaltio, jossa yksilöt jätetään mahdollisimman suuressa määrin pärjäämään omatoimisesti, ilman valtion tukea.

Tämä ei ole suomalaisen, pohjoismaisen perinteen mukaista ja sen saavuttamat tulokset taas ovat kansainvälisessä vertailussa niin hyvät, ettei siitä luopuminen tunnu mielekkäältä. Kuten Ari Helo toteaa, esimerkiksi Yhdysvalloissa yhteiskunnalliset ongelmat ovat Suomeen verrattuna moninkertaiset.

Missään ei kuitenkaan ole kirjoitettu, että saavutettu Arkadia olisi ikuinen. Itse asiassa sitä uhkaavat koko ajan monet vaarat. Maailman kansojen enemmistö edustaa muita traditioita kuin pohjoismainen liberalismi.

Seida Sohrabi, joka itse on kurditaustainen, tuntee tämän asian omasta kokemuksestaan ja varoittaa Suomea alistumasta maahanmuuttajien edustamiin kulttuureihin. Liberaalit arvot ovat hyviä arvoja ja niitä on syytä vaalia ja vaatia kaikkia kansalaisia niitä noudattamaan.

Hieman paradoksaalisesti suurin vaara näyttää liberaaleja uhkaavan sen nimissä hääräävien radikaalien taholta. Etenkin Amerikassa, mutta yhä lisääntyvässä määrin myös Euroopassa on vallannut alaa woke ja DEI-nimikkeiden alla viljelty ideologia, joka pyrkii muuttamaan yhteiskuntaa omien, länsimaisen tieteen perinteitä vastaan sotivien doktriiniensa mukaiseksi.

Jukka Savolainen, joka on toiminut professorina amerikkalaisissa yliopistoissa, kertoo, mitä nämä ideologiat ovat merkinneet käytännössä.

Liberalistisen ajattelun kulmakiviin on aina luettu ajatuksenvapaus ja mielipiteen ilmaisemisen vapaus. On merkittävää, että nämä periaatteet olivat yleensä kunniassa vielä silloin, kun maailmalla oli merkittävä kommunistista ideologiaa tunnustavien maiden joukko.

Sen sijaan nyt, kommunismin romahdettua on alkanut esiintyä yhä voimakkaampaa sensuurimentaliteettia, aktiivista ”väärien” sanojen ja ajatusten metsästämistä ja sanktioimista ja kaikki tämä ”liberalismin” lipun alla.

Sananvapaus tarkoittaa aina vapautta olla eri mieltä, mikä unohdettiin Ranskan vallankumouksen hirmuvallan aikana ja vaadittiin jokaista ehdottomasti pysymään Järjen eli käytännössä hallituksen sanelemassa ruodussa. J.L. Talmonin termiä käyttääkseni silloin syntyi niin sanottutotalitaarinen demokratia.

Vastaavaa pyrkimystä samaan suuntaan on nykyään ollut havaittavissa meilläkin. Ajojahdin tekniikkana on ollut tulkita omasta poikkeava mielipide ”äärioikeistolaiseksi” ja pyrkiä kieltämään sen esittäminen muka demokratian itsepuolustuksen nimissä. Matti H. Virtanen ja Jussi K. Niemelä analysoivat omissa luvuissaan tätä ilmiötä ja Jarkko Tontti siihen verrattavaa woke-ilmiötä kulttuurimaailmassa.

Ari Helon artikkeli käsittelee intersektionaalisen syrjäytymiskäsityksen harhoja: kyseessä on yksinkertaisesti pseudotieteellinen rakennelma, joka on kyhätty kokoon amerikkalaisen yhteiskunnan ilmiöiden pohjalta ja aivan sopimaton suomalaisen yhteiskunnan ilmiöiden tulkitsemiseen.

Siitä huolimatta se on meillä otettu täysin vakavasti jopa viranomaistaholla ja eräässä hallitusohjelmassakin…

Linda Hart käsittelee sukupuoli-identiteettipolitiikkaa eri  maissa, Pekka Sauri sosiaalista mediaa ja Mika Pantzar, Visa Heinonen ja Ilja Kavonius taloudellisen liberalismin saapumista Suomeen. Oskari Lahtinen keskittyy sosiaaliliberalismin ongelmiin. Entinen pääministeri Matti Vanhanen pohdiskelee Keskustapuolue/Maalaisliiton suhdetta liberalismiin.

Oma artikkelini ”Liberalismi Venäjällä” taitaa hieman poiketa yleislinjasta keskittyessään tosiaankin Venäjään, mutta mielestäni se on silti tarpeellinen osoittaessaan, ettei liberalismi sellaisenaan ole naapurimaamme historiassa ollut eikä ole vieras asia.

Kahden ja puolen vuosisadan kehityksen tunkeminen parillekymmenelle sivulle ei ehkä tässä ole onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla ja huomaan, että esimerkiksi Nikola Karamzinin tunnetun ”muistion” merkitys saattaa lukijalle jäädä hämäräksi, ellei hän asiaa muuten tunne.

Myös Aleksanteri II:n jääminen pois koko luvusta on varsin harmillinen puute ja lukua olisi voinut täydentää monilla tärkeillä teemoilla, kuten esimerkiksi slavofiilien liberalismin vastaisten argumenttien esittelyllä.

Mutta ei mopolla mahottomia. Tämä on pieni kirja ja sen artikkelit vieläkin pienempiä. Siitä huolimatta uskallan sanoa, että se on tärkeä tässä maassa juuri nyt ja haastaa perustellen liberalismin lipun väärinkäyttäjät ja akateemiset šarlataanit pohtimaan asioita.

Vapaassa yhteiskunnassa voidaan aina esittää myös vallitsevan ”totuuden” vastaisia mielipiteitä ja haastaa mielipiteidensä esittäjät esittämään niille kunnon perustelut.

Liberaali yhteiskunta ei ole mikään kaikkivoipa utopia, jolla olisi yksiselitteiset ominaisuudet, vaan kuten tiede, se on koko ajan kehittyvä ja yhä parempaan pyrkivä järjestelmä, jonka on saatava toimia ilman sabotaasia, jotta se menestyisi.

 

12 kommenttia:

  1. Kirjaa lukematta ja visusti kirjoittalaluetteloon viittamatta uskallan ennustaa, ettei yksikään kirjoittajista omistaudu lähtökohtaisesti erittelemään eurooppalaisen kulttuurin eikä varsinkaan sen uuden ajan erityisiä tajunnallis-tiedollisia ajattelupremissejä, ei siis sitä valtavaa muutosta keskeisten aistiemme keskinäisessä työnjaossa joka uuden ajan ajattelun taustalla on vaikuttanut -- samoin kokonaan on jäänyt käsittelemättä tapa jolla uudet, visuaaliseen mieltämiseen perustuvat tiedonalat -- erityisesti luonnontieteet -- syntyivät, ja miten tämä teorioita ja malleja, suureita ja mittatyksiköitä eriyttävä tiedollinen ajattelu edelleen kehittyi "opilliseksi" -- ja miten sitten aikakauden dynamiikka tuotti "ismien" maailman, jossa nyt elämme ja jossa akateeminen oppineisto kirjoittaa pohdiskeluja "liberalismista".

    Tällaiset kysymyksethän jätämme nykyisin tekemättä siinä sinänsä katteettomassa käsityksessä, että "tiede" on ikään kuin valmiina olemassa ja että se on jotain perimmäistä, eikä "tieteellisen" tarkastelun "taustalla" vaikuta enää mikään yleisempi ja ehkä syvempi varteen otettava realiteetti. Eli voimme ihan kirkkain silmin kokea ja uskoa esimerkiksi, "ettei psykoanalyysi ole tiedettä".

    Kun tajunnallinen tausta otetaan annettuna, teorioiksi kelpaavat vaikka poliittiset ideologiat, ja malleiksi monikulttuurisuuden mannekiinit, suureiksi sopivat ihmisoikeusjulistukset, mittayksiköksi käy raaka raha -- ja niin edelleen.

    Niin paljon kuin nimenomaan eurooppalaisen uuden ajan uudet tajunnallis-tiedolliset premissit muuttivatkin maailmaa ja ihmisen elinehtoja, armoton ja auttamaton tosiasia on, että nyt tuo kulttuurikognitiivinen perinne on hajoamassa, ja jotkut "opilliset" tunnustukset, sanotaan vaikkapa "liberalismi" sen kaikissa mahdollisissa merkityksissä, ovat kääntyneet tuhovoimiksi. Vasta sitten jos ja kun kykenemme hahmottamaan oman kartesiolaisen järkemme historialliset premissit, vasta sitten meillä olisi yleisesti ottaen edellytyksiä ymmärtää tilamme ja tolamme ja tyytyä odottamaan mahdollisten uusien ajattelulaatujen emergoitumista.

    Sellaista aikaahan ei minkään Luojan armon ansiosta tule. Ihmisen pitäisi itse ottaa vastuu ajatuksistaan, sanoistaan ja teoistaan. Sellaista varten mikään liberaali demokratia ei ole lakejaan säätänyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seppo, nämä "lukematta huttua" - kirja-arvostelut ovat eittämättä oma taiteenlajinsa!

      Poista
    2. Tekoäly voi kirjoittaa nuo artikkelit suoraan pelkästään nimen perusteella. Jarkko Tontti lienee ainua, joka on radikaalisti vaihtanut mielipiteitään vuosien varrella, niin että siinä kohtaa AI voi myös epäonnistua.

      Poista
    3. Jotain sukua Rochard-testeille: mitä mielikuvia tämä musteläiskä/kirjoitus SINUSSA herättää...ovathan tuollaiset projisiot tietyllä tavalla mielenkiintoisiakin, mutta eivät varsinaisia kommenteja blogiin/keskustelua sen kanssa.

      Poista
  2. Olemme pikavauhtia siirtymässä tekoälyn tahdottomiksi ja voimattomiksi orjiksi. Siinä sitä liberalismin tulevaisuuden pohtimista.

    VastaaPoista
  3. Olen yllättynyt muutamista kirjoittajaluettelon nimistä, mutta elämä on yllätyksellistä. Arvioisin kuitenkin, että lukemisen arvoinen kirja itsellekin.

    Niin mukava kun olisi olla samaa mieltä, huomaan olevani jyrkästi eri mieltä muutamasta kappaleesta tässä kirjoituksessa, ja sananvapauden nimissä asiani täten ilmaisen. Kuten todetaan, on liberalismia on moneen lähtöön. Jotkut suuntaukset allekirjoitan valtion peruslähtökohtana, kun taas toiset rönsyilevämmät tulkinnat ja aatesuunnat tuntuvat lähes vastenmielisiltä, jos niitä tulkitaan kuten nyt tehdään.

    Niin tai näin, yhteiskunnallinen ajattelu palvelee meitä kaikkia ja dialogin voimaan uskon minäkin, joten toteutukoon se esseidenkin muodossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "toiset rönsyilevämmät tulkinnat ja aatesuunnat tuntuvat lähes vastenmielisiltä"

      Olisit nyt vähän edes avannut...

      Poista
  4. Minäkin lukematta arvioin, että on hyvä kirja.

    VastaaPoista
  5. "Demokratia, jota syystä pidetään liberalismin luonnollisena ympäristönä, voi sekin rappeutua oklokratiaksi ja johtaa tyranniaan."

    Senpä takia tarvitaankin demokraattista oikeusvaltiota: se käsittää paitsi enemmistön oikeuden päättää/määrätä, myös vähemmistön ihmis-/perusoikeudet tuota määräilyä vastaan. Toki tuokin järjestelmä voi rappeutua...

    Oikeastaan voisi sanoa, että demokratialle on luonteenomaista JATKUVA tasapainoilu Skyllan ja Kharybdiksen välissä, se ei ole ikuinen Onnela.

    VastaaPoista
  6. "Taloudellinen liberalismi vastustaa valtion holhousta ja kaupan ja elinkeinojen rajoittamista....Jo Aristoteles ymmärsi, että politiikassa parhaan tuloksen tuottaa aina kohtuus. "

    Tuossa asiassa näkyy hyvin kohtuuden merkitys: tuskin kukaan haluaa niin liberaalia taloutta, että käsi- ja konetuliaseiden taikka huumeiden kaupan täydellinen vapaus pitäisi kuulua elinkeinovapauden piiriin.

    VastaaPoista
  7. Espanjalaiset kehittivät tuon hienon sanan liberaali 1800-luvulla, kuvaamaan vapautta. Nykypäivän sanankäytössä riippuen puhujasta riippuu mitä hän tarkoittaa. Markkinaliberalismi valtion taloudessa on eri asia kuin markkinaliberalismi Ei-tasolla, saati pelkkä liberalismi sanana.
    Teksteissä tuo sana ilmenee enemmän talouden kautta suomenkielessä kuin itse ajattelussa. Tällöin joku voisi puhua luetun ymmärtämisestä, mutta filosofisesti väki yleensä ymmärtää asiat miten ymmärtää.
    Lähtökohdin usein se oma logiikka ajaa yksilökeskeisesti. Jos tuo ei palvele heidän etuaan tms. mikä tarve tuota on uskoa. Joka taas teoriassa palvelee uskonto logiikan pussiin, kollektiivina. Nekin kun taas on lain kautta vapaaehtoista uskoa, Suomessa kun on hallitus 1923 säätänyt uskonnonvapauden. Olettaisi että suomalaisia varten tuo lainsäädäntö on luotu, kun suomenkielellä ja lakia tulkitsee valtionoppinut eli tarvitaan koulutusta.

    VastaaPoista
  8. Liberalismiin kuuluu olennaisesti laissez-faire, mutta se on suomalaisessa todellisuudessa sivuutettu ja jopa räikeästi kokoonpanoltaan tasa-arvolakia rikkova VRN tuo ravintosuosituksiin jotain ilmastohöpinää, jolla ei ole mitään tekemistä kansan ravitsemuksen kannalta. Muitakin puuttumisia elinkeinovapauteen löytyy, vaikka klassinen liberalismi korostaa laissez-faire-periaatetta eli valtion minimoidun roolin taloudessa ja yksilönvapauksissa, mukaan lukien elinkeinovapaus.

    Suomessa tämä periaate on jäänyt monella sektorilla sivuun – ei vain ravitsemussuosituksissa, vaan laajemminkin sääntelyssä.VRN:n (Valtion ravitsemusneuvottelukunnan) uusimmat suositukset integroivat ilmastonäkökulmia ravitsemukseen (esim. suositellaan vähentämään punaista lihaa ja maitotuotteita päästöjen takia). Tämä on selvä esimerkki siitä, miten yksilön ruokavalintaa ohjataan valtiollisella tasolla ympäristöpoliittisin perustein, vaikka ravitsemustieteellisesti liha ja maito ovat edelleen terveellisiä ja ravinteikkaita monille.Tämä ei riko vain elinkeinovapautta (esim. lihatuottajat, meijerit), vaan myös tasa-arvolakia siinä mielessä, että suositukset eivät ota huomioon yksilöllisiä eroja: kaikki eivät siedä kasvispainotteista ruokaa yhtä hyvin (esim. raudan imeytyminen, B12-vitamiini). Suositus ohjaa julkisia hankintoja (koulut, sairaalat, armeija) kohti kasvispainotteisuutta, mikä pakottaa käytännössä tietyn ideologian mukaisia valintoja.

    Muita esimerkkejä valtion puuttumisesta elinkeinovapauteen:

    Alkoholimonopoli (Alko) rajoittaa kaupankäyntiä.
    Apteekkijärjestelmä estää kilpailun lääkkeiden vähittäismyynnissä.
    Taksiluvat ja kiintiöt (ennen uudistusta, osin yhä).
    Metsänhoitorajoitukset ja hakkuukiellot biodiversiteetin nimissä.
    Rakennusmääräykset, jotka nostavat kustannuksia kohtuuttomasti.

    Suomessa on siis siirrytty sosiaaliliberalismiin tai jopa sosiaalidemokratiaan, jossa valtion rooli on aktiivinen "hyvän elämän" määrittelyssä – ei klassiseen liberalismiin, jossa valtio vain turvaa oikeudet ja vetäytyy muuten sotkemasta asioita.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.