Hitlerin ajan päättyessä
Alec Ryrie, La era de Hitler y
como sobrevivir a ella. Traducción de María Antonia de Miquel. Gatopardo
ensayo 2025, 217 s.
Tämän kirjan
kirjoittaja on uskontohistorioitsija, joka on erikoistunut 1500- ja
1600-lukujen Englannin ja Skotlannin historiaan. Kirja on ilmestynyt englanniksi
tämän vuoden lokakuussa ja samaan aikaan myös espanjaksi.
Kirja on itse
asiassa pitkä essee, joka käsittelee noin sadan vuoden aikana tapahtunutta
länsimaisen arvomaailman, itse asiassa vallitsevan uskonnon muutosta. Uskontohan
on kollektiivinen arvojen ja sääntöjen systeemi. Kirja nojautuu tiettyihin
sinänsä harvoihin lähteisiin, jotka oletetaan suuria kokonaisuuksia edustaviksi
eikä vailla perusteita.
Lyhyesti sanoen,
tarina kertoo kristillisyyden alasajosta läntisessä maailmassa ja uuden
arvomaailman noususta. Sitä paitsi se haluaa myös ennustaa tulevaa kehitystä, mikä
tehdään kirjan viimeisessä luvussa.
Nimessä mainittu
Hitlerin aika ei viittaa Adolf Hitlerin elämän ja toiminnan kauteen, vaan
siihen periodiin, joka alkoi 1940-luvulla, saavutti huippunsa 1960-luvulla ja
on nyt antamassa tilaa uudelle arvomaailmalle.
Ennen Hitleriä ja
hänen aikanaankin elettiin vielä kristillisessä maailmassa. Ensimmäinen
maailmansota käytiin sivilisaation puolesta, ainakin anglosaksisen diskurssin
mukaan.
Toinen maailmansota nimettiin selkeämmin taisteluksi
juutalais-kristillisen arvomaailman puolesta. Hitler ei vielä silloin edustanut
absoluuttista pahaa, vaan ennen muuta vaarallista vihollista. Holokaustikehys
sodalle syntyi vasta myöhemmin sodan jälkeen, jolloin juutalaisten kansanmurha
paljastui.
Toisen
maailmansodan jälkeen ajatus kristillisestä arvomaailmasta hiipui ja sen
tilalle tulivat heti universaalisiksi katsotut ihmisoikeudet. Absoluuttista
hyvää ei enää oletettu Kristuksen hahmossa kaiken perustaksi, eikä hänen kärsimyksensä
enää merkinnyt suurinta asiaa maailmanhistoriassa.
Itse asiassa
siihen lakattiin viittaamasta, vaikka se oli vuosituhantinen kulttuurin
ylivertainen referenssi.
Vielä vuonna
1948 ilmestynyt teos ”The Greatest Story Ever Told” tarkoitti Jeesuksen elämää,
mutta pian se jäi taka-alalle. Absoluuttisen hyvän sijasta arvomaailman tukijalaksi
tuli ajatus absoluuttisesta pahasta, joka henkilöityi Hitleriin ja natsismiin.
Internetissä
tunnetaan Godwinin laki, jonka mukaan minkä tahansa netissä käydyn kiistan
pitkittyessä kasvaa Hitlerin mainitsemisen todennäköisyys, lähestyen yhtä, eli
siis varmuutta. Hitler ja natsismi hallitsevat asioita, jotka eivät itse asiassa
liity niihin millään tavalla, aina siirtolaisuupolitiikasta
koulutuspolitiikkaan. Jossain vaiheessa niihin viimein jopa vedotaan.
Aiemmin pyhäinhäväistyksellä
tarkoitettiin kristinuskon arvojen rienausta, nyt sillä tarkoitetaan rienaavaa
tai kevytmielistä suhtautumista holokaustiin tai natsismiin.
Hakaristin tai
Hitler-tervehdyksen myötä kuka tahansa joutuu todennäköisesti yhteiskunnan
hylkiöksi. Anglosaksisessa maailmassa punaisen linjan ylittänyt saa varautua työnsä
ja titteleidensä menettämiseen. Itselleni tulee tässä mieleen paralleeli
Leninin asemasta Neuvostoliitossa ja hänen hahmoaan ympäröineestä punaisesta
linjasta.
Absoluuttinen
pahuus eräänlaisena ”pyhänä” eli koskemattomana arvona ei kuitenkaan voi olla merkitykseltään
positiivinen. Itse asiassa se on tyhjä.
Positiivisten
arvojen korvikkeina arvoina nousivat sodan jälkeen esille niin sanotut
ihmisoikeudet, jotka julistettiin universaaleiksi. Niissä on sekin ongelma,
ettei niitä voi millään sitovasti perustella. Pahempaa on, että niiltä puuttuu
lähes kokonaan positiivinen sisältö.
Ihmisoikeudet
eivät kerro mitään ihmisen velvollisuuksista eivätkä hänen elämälleen sopivista
tavoitteista. Sana ”hyve” on tässä kontekstissa aivan vieras käsite. Nuo arvot
ovat uskonnollisessa mielessä tyhjiä, vaikka punaisen viivan nekin tarjoavat,
sanoisin puolestani.
Kirjoittaja
selostaa sangen kiinnostavasti kristillisyyden hiipumista ja sen vaiheita,
sellaiset henkilöt kuin Reinhold Niebuhr ja Martin Niemöller, J.R.Tolkien ja
C.S: Lewis ovat tässä yhteydessä tärkeitä anglosaksisen maailman kannalta. Sadut ovat jopa erityisen tärkeitä
tarjotessaan kanavan punaisten linjojen ylittämiselle.
Näkökulma on
siis atlanttinen. Suomalainen lukija huomaa ennen pitkää, ettei se ole lainkaan
suomalainen, minkä pitäisi antaa hänelle ajattelemisen aihetta ja
omanarvontuntoa. Meillä on kuin onkin oma historiamme ja yritykset vääntää siitä
anglosaksinen ovat pelkästään säälittäviä.
Oman ajattelun
sijaan olemme saaneet nähdä, miten atlanttiset ongelmat on omaksuttu oman
akateemisen nuorisomme piirissä aivan kritiikittömästi ja järjettömästi.
Muistettakoon, ettei edes 1930-luvun ylioppilasnuoriso suinkaan matkinut
Italiaa ja Saksaa kritiikittömästi.
Kun eräänä
päivänä näin kymmeniä (satoja?) nuoria makaamassa rähmällään Senaatintorilla ja
kertomassa englanniksi ”I can’t breathe”, ymmärsin, ettei kritiikittömällä
tyhmyydellä ole mitään rajoja.
Yksi amerikkalainen narkomaani sai oman
älymystönä itseään pitävän nuorisojoukon rähmälleen amerikkalaisen ”Black Lives
Matter”-liikkeen eteen, vaikka koko
liike oli silminnähtävän falski jo kotimaassaan.
Ryerie kuitenkin
jostakin syystä pitää tätä uutta rotuun ja kolonialismiin liittyvää maniaa jo
eri asiana, kuin sitä Hitler-keskeistä korvikeuskontoa, joka sodan jälkeen
rakennettiin. Itse olisin tässä suhteessa skeptinen. Molemmat ovat samaa länsimaisen
kulttuurin flagellantismia.
Kirjoittajalla
on runsaasti hienoja oivalluksia, joilla hän särvittää teesejään. Teesit ovat
kenties joskus liiankin uskallettuja, mutta mitä virkaa olisi esseillä, ellei
niissä uskallettaisi mennä kaikkien varmuuksien yli?
Tärkeä kysymys
on, mitä meillä nyt on länsimaisen uskonnon suhteen odotettavissa. Sitä emme
tietenkään voi tietää. Ryrie joka tapauksessa katsoo, että käynnissä oleva
kulttuurisota tulee nostamaan myös kristillisen perinteen piiristä löytyvät tietyt
perusarvot kunniaan.
Nuo arvot ovat puhtaasti
länsimaista traditiota ja erottavat meidät muista kulttuureista, jotka ovat nyt
ekspansiivisia ja jotka kaikin mokomin saavat luvan kukoistaa omalta
pohjaltaan. Emme voi määrätä maailmalle mitään universaalia arvojen
järjestelmää.
Nyt alamme jo
ymmärtää, ettei maailma ole muuttunut toisen maailmansodan jälkeisen YK-ideologian
mukaiseksi eikä suurin osa siitä ole lainkaan kiinnostunut Hitleristä, ainakaan
arvojensa tukipylväänä.
Käynnissä on
arvomaailmojen kohtaaminen, jossa myös länsimailla on kaikki syyt rakentaa oman
traditionsa pohjalle. Nöyryys ja katumus, parannus ja lunastus eivät ole mitään
yleismaailmallisia ”luonnollisia” arvoja, mutta eivät myöskään yritä kieltää muita
seuraamasta omia traditioitaan.
Läntisen
maailman on nyt rakennettava niiden varaan. Hitlerin aika on jäämässä taa ja
hyvä niin. Kirjoittaja ei kuvittele mitään uutta uskonnollista renessanssia,
vaan näkee kulttuurin ja tradition muuttumisen historian normaaliksi ominaisuudeksi.
Uskonto
jokaisella sivilisaatiolla joka tapauksessa on, olipa se miten maallistunut
tahansa. Sen sisältönä on kehyksen antaminen ihmisen elämälle ja yhteisön
tavoitteille. Hitler oli uskontomme tukipylväs vuosikymmeniä, mutta pärjäämme
me ilman häntäkin. Ainakin minä uskon
niin.
"Ihmisoikeudet eivät kerro mitään ihmisen velvollisuuksista eivätkä hänen elämälleen sopivista tavoitteista. Sana ”hyve” on tässä kontekstissa aivan vieras käsite. Nuo arvot ovat uskonnollisessa mielessä tyhjiä, vaikka punaisen viivan nekin tarjoavat, sanoisin puolestani."
VastaaPoistaNiin, ovatpa sitten kuinkakin kannatettavia periaatteita ainakin noin idean tasolla, niin se ongelma siinä vain, noin vähänkin tarkemmin ajateltuna vastaan tulee, että ne viime kädessä jäävät ikään kuin ilmaan roikkumaan. Ne siis viime kädessä ovat, ja vieläpä termin perimmäisessä merkityksessä, juurikin niitä paljon puhuttuja "Sosiaalisia Konstruktioita", joille voi olla hieman haasteellista löytää suoranaisia konkreettisia, fyysisiä vastineita. Samaan tapaan kuin esim. luonnonoikeuden käsite, ainakin oikein ymmärrettynä, on sinänsä aivan kelpo teoreettinen työkalu. Mutta liian kirjaimellisesti sitäkään ei ehkä kannata ottaa, sillä ainakaan fyysisestä luonnosta ei varsinaista "oikeutta" sen erityisemmin löydy. Paitsi sitä yhtä lajia, vahvimman oikeutta...
-J.Edgar-
Paljon ymmärtäisimme ihmisestä, jos ymmärtäisimme etteivät vaarallisia ole vihapuheet, vaan uhrirooliin samaistuminen.
VastaaPoistaEi Hitler ollut vihapuhuja, vaikka hurjaeleiseen retoriikkaan oli fiksoitunut. Se mikä hänen puheissaan kansalaisiin vetosi, oli samaistuminen uhroriiliin. Jos ymmärtäisimme ihmisen alitajunnasta enemmän, tietäisimme että uhrisamaistuminen on voimaannuttavinta mitä alitajunta voi meille antaa. Ehköä kirjallisuuden tuntijat ovat joskus panneet merkille, ettei esimerkiksi naisille suunnatuissa romanttisissa lukuromaaneissa suinkaan huippukohta ole se, jolloin uljas prinssi saapuu neitoa noutamaan, Huippukohta on se että prinsessa joutuu jonkin järkyttävän syyn vuoksi joko eroon tai menettämään rakkaimpansa.
Ja tämä perusnarsismin vammoihin olemuksellisesti kuuluva uhrisamaistuminen ja sen voimaannuttavuus ovat pirullisin perintö jonka natsit maailmalle antoivat, Ei riittänyt se, että koska kaikki uhrit ovat alitajunnassa viattomia, uhrisamaistumiseen kuuluu olemuksellisesti taipumus ottaa oikeus omiin käsiin. Sitähän natsipropaganda toistamistaan toisti -- Saksa oli joutunut kärsimään historiallista vääryyttä, ja sillä oli oikeus oikaista tämä kaltoinkohtelu. Samaa toistaa Putin nyt, yhtä harhaista historiaa mielensä elokuvakankaalle projisoiden.
Ja koska Nürnbergin oikeudenkäynnissä tehtiin se perustavanlaatuinen virhe, että kaikki tapahtunut kirjattiin pienen viraston kokoisen natsijohtajiston nimiin -- ja koko joukkoilmiö jätettiin viattomuuden valtaan -- tätä projektiivisen pahuuden asetelmaa täytyy edelleenkin ylläpitää ja vahvistaa esimerkiksi esittämällä televisiokanavilla viikoittain -- joskus päivittäin -- kauhukuvia keskitysleirreiltä ja natsimarsseilta.
Ei siinä tietysti mitään. Kauheutta se oli. Mutta vielä kauhempi tosiasia on se tapa, jolla totalitarismissa repressoitunut kansa saatiin uhriajattelun hypnotisoimalla mukaan arkipåäivän pahuuteen. -- Kuinka moni nyt tohtii puhua ääneen siitä miten sama psykohistoria toistuu ikiaikaisen repression Venäjällä?
Vaarallisia eivät todellakaan ole vihapuheet, vaan väräjävällä äänellä lauletut tunteisiin vetoavat taistelulaulut, jotka saavat suuret joukot herkistymään.