Lohikosken matkat 1862-1863
Toukokuun 16.
päivänä armon vuonna 1862 lähti kuunari Lohikoski
luotsin johdolla Helsingistä kohti Viipuria. Seuraavana päivänä saatiin jo
näkyviin Högland, Suursaari, jonka jokainen merenkävijä tänäänkin helposti
erottaa neljästä korkeasta kukkulastaan, joista korkeimman, Lounatkorkean
huippu, on peräti 176 metriä merenpinnasta.
18.5. saatiin
laivaan Tuppuransaaren luotsi ja seuraavana päivänä kello puoli 6 ankkuroitiin
Viipuriin, jossa lossattiin 2220 toppaa sokeria. Seuraavana päivänä samaa
tavaraa purettiin 2805 toppaa sekä 21.5. vielä 2564 toppaa sekä lisäksi 12
vatia siirappia. Ylen makea lasti oli kukaties valmistettu Töölön sokeritehtaassa,
joka sijaitsi nykyisen oopperatalon tienoilla ja saastutti pahoin arkaa lahtea.
24.5. oltiin
valmiita lastaukseen ja siirryttiin Trångsundiin eli Uuraaseen. Siellä sitten
kuurattiin laiva sisältä ja ulkoa, mitä muuten tapahtuikin uuden kapteenin
komennosta varsin usein. Aiempi ei ainakaan raportoinut asiasta näin usein. Nyt
kannen kuuraus suoritettiin myös joka sunnuntai ennen kuin vietettiin pyhää, hållet helig, kuten lokikirjassa asia
noteerattiin. Todettakoon, että myös Suomen arkipyhät noteerattiin
tunnollisesti kaikkialla, mikäli laiva ei ollut kulussa. Sapatin rikkomisestahan
taisikin tuohon aikaan olla vielä laissa jokin rangaistuskin säädetty.
Toukokuun 26.
päivänä saatiin viimein jo sisään paarlasti
eli painolastikivet sekä 12 tusinaa lankkuja. Lokikirjassa ei kerrota, miten
lastaus tapahtui, mutta sitä tehtiin joskus jopa niin, että Uuraaseen kanavalaivoilla
saapunut tavara heitettiin mereen, josta sitten poimittiin toiseen laivaan.
Joka tapauksessa seuraavana päivänä lastattiin 50,5 tusinaa ja sitä seuraavana
73,5 tusinaa, minkä lisäksi paattiin haalattiin vettä.
29.5. laiva taas
kuurattiin ”sisältä ja ulkoa” ja pidettiin sen jälkeen pyhää. 30.5. otettiin
vielä mukaan kansilasti, surrattiin laivavene ja haalattiin vielä vettä.
Seuraavana päivänä pumpattiin. 1.6. herätys oli puoli 6, minkä jälkeen kansi
kuurattiin ja pidettiin sen jälkeen pyhää.
Vasta kesäkuun
3. päivänä ankkuri nostettiin klo 6 ja kello 12 suunnittiin jo Stora Fiskarn luoteessa.
Tavanomaisen purjevarustuksen lisäksi paapuuriin viritettiin nut vielä
myötäpurje ja matka kohti Hullia saattoi alkaa. Skagen saavutettiin nyt 17.6.
eli kahden viikon kuluttua ja Humberin suulla saatiin Grimsbyn luotsi laivaan
26.6.
Hullissa lossattiin
lankut ja lisäksi vielä 16 vatia jotakin, jonka nimi näyttäisi olleen svinborst
eli sianharjaksia. Sehän oli arvotavaraa Britanniassa, missä herrasmiesten
palvelijat joutuivat heiluttelemaan harjoja aamusta iltaan, mikäli
kirjallisuuden luomiin mielikuviin on luottaminen.
Heinäkuun 3. päivänä
eli tasan kuukauden kuluttua Viipurista lähdöstä oltiin sitten valmiit ottamaan
paluulastia, joka taaskin oli kivihiiltä.
6. heinäkuuta
kuurattiin taas kansi ja pidettiin sitten pyhää, miten lieneekään pidetty? Ehkä
merimiehet saivat käydä rannan iloihin tutustumassa ja ryyppäämässä vähiä
pennosiaan? Runnaamisen eli karkaamisen vaara oli näihin aikoihin aina
reaalinen ja tähän oli satamissa aina myös joku liero houkuttelemassa. Mutta
kun asiasta ei muuta mainita, uskokaamme Lohikosken
miesten panneen pikipöksynsä naulaan, kaivaneen merimiesarkustaan sheviottipuvun ja menneen läheiseen
ravitsemusliikkeeseen, jossa sitten nauttivat sivistyneesti olutta ja kukaties
jopa tuutingin ja keskustelivat, kuka osasi, merimiesengelskalla ajan suurista
kysymyksistä kollegojen kanssa. Paikkakunnan neitosten kanssa vaihdettiin ujoja
silmäyksiä.
Joka tapauksessa
parina seuraavana päivänä lastausta jatkettiin ja tungettiin ruumaan vielä 10
tuhatta kappaletta muuritiiliä sekä 36 tonnia kivihiiltä. Heinäkuun 10. päivänä
höyrylaiva hinasoi Lohikosken sulun läpi ja klo 4 peilattiin Humberin majakka
lounaassa.
Tuuli oli
oikeansuuntaista ja navakkaa ja jo 13.7. saatiin suuntima Skagenista. 15.7.
otettiin Kronoborgista luotsi, joka ilmeisesti oli Juutinraumassa pakollinen,
vaikka paikka nyt ei erityisen vaativalta vaikutakaan.
Naissaaren
majakka saatiin näköpiiriin jo 21.7. ja seuraavana päivänä oli vuorossa
Suursaari, josta tuli laivaan luotsi. Jo 23.7. oltiin Viipurissa ja kapteeni
merkitsi, että laivasta oli vedet pumpattu,
pumpat läns. Matka Hullista oli kestänyt vain kaksi viikkoa, olipa se aika
menoa!
Lohikoski oli
sen jälkeen kiinnitettynä Uuraasssa, kunnes syyskuussa lähti vielä Lyypekin
keikalle. Lähtö tapahtui syyskuun 16. päivänä tuulen ollessa itäkoillisesta eli
siis myötäisen. Naissaari suunnittiin 18.9. ja jo 27.9. saatiin näköyhteys
Travemϋndeen. Seuraavana päivänä tuli luotsi laivaan ja se hinattiin
Lyypekkiin, kun klyyvarin puomi oli ensin irrotettu.
Purkaus
aloitettiin 30.9. ja 14. lokakuuta mennessä oli laiva jälleen lastattu, luukut
naulattu ja varustettu kaksinkertaisella pressulla, jonka jälkeen kyytiin
tulivat kansilasti ja laivavene. Lokakuun 17. päivänä nostettiin kaikki purjeet
ja lähdettiin arvomerelle. Jo 20.10. suunnittiin Hangon majakka luoteessa ja jo
seuraavana päivänä(!) otettiin laivaan Suursaaren luotsi, jonka johdolla
tultiin Viipuriin 23. päivänä lokakuuta. Tämä oli todella vauhdikas matka,
mutta näillä merialueilla ovatkin läntiset ja lounaiset tuulet vallitsevia,
joten paluumatkat etelästä ovat keskimäärin nopeampia kuin menomatkat sinne.
19.11. oltiin
taas valmiita lähtemään Hulliin, jonne päästiin 4.12. Joulunpyhät kuluivat sitten tuossa siihen aikaan
hyvin vilkkaassa satamakaupungissa ja vasta 16. tammikuuta lähdettiin taas
matkaan. Matka loppui kuitenkin lyhyeen, sillä kovan myrskyn (hård storm) takia ankkuroitiin johonkin
ilmeisen suojaiseen paikkaan, josta lähdettiin eteenpäin vasta tammikuun 28.
päivänä.
Matka suuntautui
nyt etelään, läpi Englannin kanaalin ja välillä loki osoitti peräti 12 solmun
nopeutta. Silloin myös kapteeni noteerasi hirmumyrskyn (orkan), joka repi
isonpurjeen irti liikistään ja myös kahvelifokka tuli alas monesta kohtaa.
Vauriot saatiin
korjatuksi ja matkaa jatkettiin koko ajan luodaten, nämä vedethän ovat
petollisia virtojen ja vuorovesivaihtelun takia. 23.2. todettiin virran vieneen
laivaa 18 mailia etelämmäksi kuin olisi muuten voinut arvioida.
Matka jatkui yli
helmikuisen Biskajan ja maata nähtiin jälleen vasta 2.3. Koko helmikuu oli siis
mennyt avomerellä ilman suuntimia rannikolta. Seuraavana päivänä saatiin jo
suuntimat Gibraltarin ja Afrikan puolella olevan espanjalaisen Ceutan
majakoista. Lohikosken reitti noudatteli Espanjan rannikkoa. Nyt ei enää
tarvinnut kyllä tiettävästi pelätä enää barbareskimerirosvojakaan, jotka Ranska
oli kukistanut vallattuaan Algerian. Sehän tapahtui vuodesta 1830 alkaneilla
sotatoimilla. Noille rosvoille oli aikoinaan myös Ruotsi maksanut veroa. Nyt
tämä villi-ihmisten toiminta näytti siirtyneen ikuisiksi ajoiksi historiaan.
Eipä tiedetty vielä tulevaisuutta…
Mutta Välimeri
ei tällä kertaa ollutkaan lekottelun ja aurinkokylpyjen paikka. 8.3. saatiin
näkyviin Cap Sebastianin vilkkumajakka, mutta keli alkoi muuttua kovaksi.
Seuraavana päivänä kapteeni kirjasi lokikirjaan, että kovat puuskat olivat
rikkoneet klyyvarin, johon tarttunut köysi oli lukinnut myös isonpurjeen ja
fokan. Jotenkin ne varmaan saatiin laskettua. Keli nimittäin sen kuin huononi. 11.3. kapteeni kirjoitti ”fartyget arbetar svårt och har tagit flera
sjöar över” (hård storm). Tätäpä sitten jatkuikin. Kaikki laivat
olivat vaikeuksissa. 14.3. nähtiin priki, joka menetti ison maston (prammi?)tankonsa
ja suuntasi sen jälkeen myötäiseen, kaakon suuntaan.
Aallot pyyhkivät
yli laivan päivästä toiseen, vaikka 15.3. myrsky näytti jo laantuvan. Svår storm med orkanlika byar kuitenkin
jatkui ja seuraavana päivänä suuri aalto irrotti laivaveneen, joka ilmeisesti
sentään saatiin pelastettua. 19.3. kapteeni määräsi, että miehistölle oli
annettava enää vain puoli annosta vettä päivässä, koska sitä oli jäljellä enää
puoli ”astiaa”. Samana päivänä tuuli kuitenkin laantui ja voitiin taas lisätä
purjeita. 26.3. saatiin näkyviin San Sebastianin vilkkumajakka länsiluoteessa.
27.3. kuitenkin piti todeta, että vettä oli enää jäljellä 4 päiväksi ja vain
puoli tuoppia –noin 0,7 litraa kullekin.
Mikä pahempaa,
31.3. kapteeni joutui merkitsemään lokikirjaan, että nyt olikin tullut tyyntä –stiltje… Luulen, että tässä tilanteessa
olisi mieluummin maistettu vaikka taas hieman myrskyäkin. Tilanne oli hyytävä…
Nyt päätettiin
suunnata lähimpään paikkaan noutamaan vettä. Muuta ei kai ollut tehtävissä. Pläkä
loppui onneksi pian ja laiva alkoi taas liikkua. 1.4. , kun vesi ilmeisesti oli
jo aivan lopussa saatiin viime hetkellä Barcelonan luotsi laivaan ja voitiin
siirtyä tuohon satamaan, joka varmaan kangasteli jo jokaisen miehen mielessä
makean veden hankkimispaikkana. Tuskin edes viini kiinnosti nyt yhtä paljon.
Barcelonassa
tehtiin sitten timpurintöitä myrskyn aiheuttamien vahinkojen korjaamiseksi ja
9.4. jatkettiin matkaa. 12.4. saavuttiin määräsatamaan, joka oli Séte,
lokikirjan mukaan Cette, pieni kaupunki Etelä-Ranskassa.
Kaupungin ”uuteen”
satamaan siirryttiin varppaamalla eli kaiketi käytiin aina heittämässä
laivaveneellä ankkuri sopivaan paikkaan tai muutoin kiinnittämässä köysi
johonkin tukevaan kohteeseen, jonka jälkeen väännettiin ankkuripelillä laivaa
eteenpäin. Kesäkuun 6. päivänä aloitettiin suolan lastaus, joka saatiin
päätökseen 13.5. Helluntaita ja helatorstaita sitten pyhitettiin
asianmukaisesti ja levättiin vähän muutenkin pitkästä ja rankasta matkasta.
Olihan tuota purjehdusta taas tullutkin. Vihdoin, kuukauden ja kymmenen päivän
kuluttua satamaan saapumisesta eli 22.5. otettiin luotsi laivaan. Tuuli oli nyt
suotuisa ja jo 28.5. suunnittiin Mesa, 31.5. Malaga ja 14.6. Ceuta.
Matkalla
Englannin kanaalissa sivuutettiin parikin suomalaista laivaa, Augusta Viipurista ja Solon Raahesta. Itse asiasssa jälkimmäinen
sivuutti Lohikosken matkallaan
Marseillesta Kronstadtiin.
Vanha Englanti
oli nyt lähellä. 20.7. suunnittiin Eddystone ja miehistöstä varmaankin alkoi
tuntua siltä, että kotikaislikot rupeavat häämöttämään.
Lokikirja loppuu
28.7. armon vuonna 1863, kun aluksen longitudi oli 4 astetta ja 34 minuuttia ja
latitudi 55 astetta ja 11 minuuttia. Silloin oltiin jo Pohjanmeren matalan
itärannikon tuntumassa ja luodattiin 24 sylen syvyys. Luodin päässä olevaan
talikuppiin voitiin todeta tarttuneen hienoa harmaata santaa…
Ja Suomessa
kansa, sorrettu ja niukasti elävä, mutta nöýrä ja siis Herralle otollinen
odotti elämänsä piristeeksi ja ruokiensa säilyttäjäksi suolaa, tuota maailman
vanhimpiin ja tärkeimpiin kuuluvaa kauppatavaraa, jota ilman maailma olisi
synkkä kuin vegaanin mielikuvitus ja mauton kuin MAcDonaldsin ranskalaiset
perunat.
Sole et sale nihil utilius…
Kielitajuni sanoo, että loppukaneetin komparatiivi pitää muuntaa neutriksi, sole et sale nihil utilius, mutta tämä pitää tarkistaa jostakin sitaattikirjasta.
VastaaPoistaAivan oikein!
VastaaPoista