Taiteesta kertomisen taiteesta. Eli mitäpä kuuluu herkällä korvalla
kuunnellen?
Tässä takavuosina pääministeri
Matti Vanhanen ilmoitti, ettei ole nähnyt erästä tiettyä teatterikappaletta ja
murjaisi, ettei hänen tarvitse kaikkea katsoakaan.
Helsingin Sanomien
kulttuuritoimituksen esimies pahoitti mielensä ja totesi tämän johdosta, että
pääministeri on moukka, ei enempää eikä vähempää. Roma locuta, causa finita. Vanhanen vaikeni myöntymisen merkiksi.
Nykyään on kyllä tavallaan helppoa
välttyä moukan roolilta, mutta sillä on hintansa. On täysin ennustettavaa,
millaiset mielipiteet ja arvostukset erottavat kulttuuri-ihmisen moukasta. Ei
erottautuminen siis älyä vaadi, pikemminkin päinvastoin. Mutta ei se silti niin
helppoa ole eikä voikaan olla. Kalliit on
laulujen lunnaat, riimitteli Eino Leino ja tarkoitti, että ei se
dokaaminenkaan pitkän päälle niin herkkua ole.
Mutta kerhoon ei ole oikotietä,
eikä kuka tahansa pääse sinne viinaa latkimalla. Se rooli on varattu valituille.
Jokaisen adeptin on, virkaansa katsomatta, kuten Vanhasen tapauksesta tiedämme,
istuttava teatterissa kaikkia kohukappaleita ja nimenomaan niitä katsomassa.
Tiedän kokemuksesta, ettei se selvin päin ole
helppoa ja olen usein yrittänyt viime hetkellä karata tai sairastua. Joskus ole
vetäissyt vähän pohjia ja liittynyt sitten väliajalla lämpiön tissuttelijoihin.
Siellä jokaisen kasvorypyt aina vähän oikenevat.
Kuten kirjallisuudessa, myös
teatteritaiteessa arvostelijan tehtävä on moninainen ja vastuullinen. Hän antaa
asiantuntevaa palautetta taiteilijoille ja dramaturgeille ja toisaalta myös
kulttuurin kuluttajille käsityksen siitä, mitä esitykseltä voi odottaa.
Kansallisella päänäyttämöllämme on
nyt (28.11.14) Helsingin Sanomien mukaan tarjolla erittäin ansiokas, jos
hätkähdyttäväkin taideluoma, Maaseudun
tulevaisuus nimeltään.
Toki ymmärrän sen verran
kulttuurista, että en kuvittele näytelmän kertovan erityisesti ja oikeasti maaseudusta,
tulevaisuudesta tai paljon muustakaan. Eihän taideteos kerro, vaan on. Schaff
Bilder, Kϋnstler, rede nicht! huudahti aikoinaan Johann Wolfgang, mikä
hänen sukunimensä taas olikaan, mutta sillä ei tässä ole väliä.
Arvostelun otsikon mukaan keskeinen
kysymys tässä esityksessä joka tapauksessa lienee: ”Ihminen, ymmärrätkö
kuolevasi?” Lisäksi teos näemmä käsittelee Suomea ja suomalaisia. Kysymykset
siis ovat peräti kosmisia ja kansallinen fokus kohdallaan. Siksi moinen
esityspaikka.
Helsingin Sanomien arvostelija
kertoo mahdolliselle yleisölle, että näytelmä on ”parhaimmillaan hervottoman
hauska ja riemukkaan mahdoton. Pyhää häpäistään hartiavoimin eikä voi kuin
kumartaa syvään nähdessään, kuinka rohkeana ja ylpeänä yhteisrintamana 14
näyttelijän ensemble hommaansa heittäytyy. Alituinen kiroilu, paska ja kusi…tai
munasillaan juoksevat miehet eivät ole mitään verrattuna siihen, miltä tuntuu
viimeaikaisten uutisten valossa katsoa (tai esittää!) maanviljelijän paksuksi
paneman vuohen synnyttävän ja sitten tappavan epäsikiönsä hakkaamalla sen päätä
penkkiin.”
Tekijät ovat nimenneet teoksensa
pastoraalinäytelmäksi eli paimenidylliksi, kertoo arvostelija ja lisää vielä,
että” Ovidiuksen metamorfoosit ja Aisopoksen eläinsadut päivitetään tässä
hillittömäksi satiiriksi, joka näyttää maailman paljaana ja ihmisen kaikessa
rujoudessaan”.
Tämä kaikki kuulostaa tavattoman
syvälliseltä ja myös selittää käytetyt keinot, jotka kuulostavat kummallisilta
tai kuulostaisivat, ellei ihminen olisi käynyt teatterissa viimeisten
neljänkymmenen vuoden aikana. Onhan niitä, kun tarkemmin ajattelee, hyvinkin
rujoja ihmisiä tässä matoisessa maailmassa, ei tosin meillä, mutta maaseudun
junttilassa varmasti. Ainakin tulevaisuudessa. Katharsistahan tässä pukkaa jo
ennen näytelmän katsomista.
Mutta, memento, kuulija ja mahdollinen katsoja! Väliaikoineen yli kolme tuntia kestävänä
esitys on myös ”aivan liian pitkä. Alkutilanteen jälkeen mikään ei oikeastaan
muutu, vaikka kierrokset loppua kohti kasvavatkin”. Metamorfoosisi
kulttuuri-ihmiseksi ei tule ilman hintaa. Sinut on tuomittu pitämään ahterisi
tuolissa tunnista toiseen ja kuunneltava kohellusta kohelluksen päälle, jotta
välttyisit ylenkatseelta, jonka Vanhanen aikoinaan ansaitusti sai osakseen.
Loppuvaiheessa saattaakin sitten
tulla synnytyksen ja teurastuksen väliin virittynyt välähdyksenomainen oivallus
siitä, että ”emme ole täällä yksin emmekä elä ikuisesti”.
Ainakin minulle arvostelusta
välittyy myös se oivallus, tai ainakin ennakkoluuloa perustellumpi käsitys
siitä, että jos istuisin teatterissa, odottaisin kärsimättömänä teoksen loppua
ja enemmän kuin itse näytelmän sanoma, minua pitäisi penkissä kiinni tieto
siitä, ettei tämäkään kestä ikuisesti.
Lukijan on syytä olla
arvostelijalle vilpittömästi kiitollinen siitä, että hän saa tietää, mitä
teatterielämykseltä voi odottaa. Ne, jotka ymmärtävät suvaitsevaisuuden
merkityksen nykyisessä maailmassa, varmaan heti myös oivaltavat esityksen
tarjoamat mahdollisuudet ja rientävät sitä katsomaan. Näyttelijät ja ohjaajat
puolestaan lienevät kiitollisia siitä, että heidän ei ainakaan itse tarvitse
keksiä vastauksia, mikäli joku typerästi kysyy, mikä tämän kaiken sanoma nyt
sitten oli.
Arvostelun perusteella näyttää
siltä, että pieni kulttuuri-ihmisten piirimme on jälleen synnyttänyt melkein
mestariteoksen. Ideat ja toteutus saavat pelkkää suitsutusta, paitsi että koko
jutun todetaan olevan liian pitkä. Lyhentäkööt sitten ja kaikki on loistavaa!
Myös monenlaisia reaktioita on odotettavissa eikä Kansallisteatterilta voi
enempää vaatiakaan. Vai kuinka?
No jaa, Ville Haapasalo hevosena ja
muka humalaisena puhuu epäselvästi mökeltäen. Jospa otettaisiin ne hevosen tekohampaat
pois sieltä suusta!
Ilmeisesti meiltä suomalaisilta puuttuu kyky ilmaista avoimesti ja julkisesti vastenmielisyytemme kelvottomia esityksiä kohtaan. Jopa kirjailija Veikko Huovinen, tuo pilkkakirveeksi luultu mies kertoo istuneensa (vaimon pakottamana) Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleilla täyden ajan kuumassa salissa kuuntelemassa atonaalista musiikkia. Panu Rajaln kirjoittamassa elämäkerrassa Huovinen muistelee ajatelleensa, että hänen teki mieli nousta ylös ja huutaa täyteen ääneen "lopettakaa jo, saatanat!", mutta ei sitten kehdannutkaan. Jos tilanne on tämä tuoreessa puussa, kuinka sitten kuivassa? Vai miten se sanonta oikein menikään?
VastaaPoistaEsitettiinkö se atonaalinen musiikki sitten kelvottomasti?
Poista:-) Mutta onneksi ainakin kriitikot ovat valppaina.
VastaaPoistaSen jälkeen, kun August Ahlqvist oli haukkunut Kiven Seitsemän veljestä, kriitikot ovat visusti varoneet moittimasta mitään uutta. Ja uudeksi on tässä yhteydessä tulkittava kaikki, mikä on joskus ehkä ollut uutta. Erityisesti on varottu moittimista Ahlqvistin tavoin haukkumisista, kirouksista, sadatuksista ja raaoista kuvauksista.
VastaaPoistaTeatterin, kuten kaiken muunkin yleisöstä riippuvan toiminnan haasteena on erottuminen, tai pikemminkin näkyvyyden hankkiminen. Patavarmoja keinoja ovat tähän asti olleet runsas kiroilu, sukupuolielinten esittely, ulosteiden heittely ja niin edelleen. Valitettavasti nämäkin keinot ovat käytössä kuluneet, joten huomion saamiseksi ei enää riitä, että niistä käytetään yhtä tai kahta. Täytyy käyttää mahdollisimman monta. Tilanne on vastaava kuin toimintaelokuvissa. Kun tehostemiehet olivat oppineet kehittämään näyttäviä räjäytyksiä, niitä tarjottiin yhä lisää ja lisää, kunnes ne täyttivät koko elokuvan. Varsinaisesta käsikirjoituksesta ja juonen kehittelystä hankkiuduttiin eroon. Mutta kaikesta tästä yrittämisestä huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, lopputulostulos oli oikeastaan vain tylsä ja puiseva.